דו"ח קופות שבורות – 17.6.2001

מי בכלל צריך ביקורות קולנוע?

בסקר של 'עין הדג' (אחד לפני
הסקר המטופש הנוכחי), בנושא
"האם ביקורת קולנוע משפיעה על
נכונותך לראות סרט?" זכתה ברוב
קולות האפשרות "אני קורא ביקורות, אבל לא מתייחס". אם היינו עורכים את הסקר הזה בקרב מדגם מייצג של כל שכבות האוכלוסיה בהשגחת הפרופ' מינה צמח – לא רק בקרב אנשים שנכנסים לאתר ביקורות קולנוע – היינו מגלים, אני מעז לנחש, שרוב העם לא קורא ביקורות קולנוע בכלל. יוצא שאחוז האנשים שכן מחליטים לאיזה סרט ללכת לפי דעתו של שניץ כזה או אחר בעתון, או איזה פוץ עם אתר, הוא קטן, ודי זניח. אז מי בכלל צריך ביקורות קולנוע, ומה שיותר שייך לעניינינו, עד כמה הן יכולות להשפיע על הצלחתו של סרט?

אחרי הפתיחה של 'פרל הארבור' צוטט בעתונים איזה בכיר בדיסני שאמר שהפתיחה המוצלחת (75 מיליון) של הסרט היא "התשובה הניצחת לכל המבקרים". כלומר, המבקרים יכולים לקשקש עד מחר על כמה שהסרט הוא גרוע, העם יודע מה הוא אוהב, והעם אמר את דברו. אלו, כמובן, שטויות במיץ בוטנים. אנחנו מדברים על ההכנסות בסוף השבוע הראשון. העם לא הלך לסרט כי הסרט טוב, הוא הלך כי הוא שמע על הסרט. האם העם אהב את מה שראה? את זה אין שום דרך לדעת מהכנסות סוף השבוע הראשון, אבל אפשר לקבל מושג על כך מהכנסות השבוע השני: אם העם אהב את הסרט, הוא יספר לחבר'ה בעבודה, שילכו לראות אותו ברגע שיהיה להם זמן, ואם הוא מאוד אהב את הסרט הוא עשוי אפילו לחזור לקולנוע כדי לצפות בו שוב. ואם לא – לא. את מידת האהדה של הקהל אפשר לנסות למדוד רק לפי הירידה בהכנסות הסרט בשבוע השני שלו ('פרל הארבור' – 50%; 'שרק' – 0%). ההכנסות של סוף השבוע הראשון מעידות מקסימום על איכות מסע הפרסום של הסרט.

ל'טומב ריידר', שיצא השבוע בארה"ב (ואלינו יגיע כבר בסוף השבוע הנוכחי), היה אחלה מסע פירסום. המודעות המקסימות, הטריילרים המצוינים, שיתוף הפעולה המסחרי עם פפסי ועם U2 – בית ספר לשווק בלוקבאסטרים. שלא לדבר על זה שהקונספט בלבד – אנג'לינה ג'ולי משחקת את גיבורת משחקי המחשב לארה קרופט – מספיק כדי למשוך לקולנוע הרבה שחקני מחשב מנוסים. וכל זה למרות העובדה המצערת ש'טומב ריידר' הוא – כנראה – סרט גרוע. אנג'לינה ג'ולי מצויינת בתפקיד – על כך מסכימים כולם – אבל חוץ ממנה אין מה לראות. רובם הגדול של המבקרים אומרים ככה (אבל ביקורת קולנוע, אמרנו, לא מזיזה לאף אחד). באתרי עמכה כמו Aint-It-Cool-News קרעו את הסרט לגזרים (אבל מה החנונים האלה מבינים). בסקרי דעת קהל הוא מקבל ציונים נמוכים יחסית (אבל בסקרים האלה משתתפים אנשים אחרי שראו את הסרט). אז, למרות שכמעט אף אחד לא אהב אותו, 'טומב ריידר' הצליח לגייס 48 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון – פתיחה ענקית, אם כי השנה ראינו כבר גדולות יותר. עכשיו נשאר רק לראות מה יקרה לו בשבוע השני.

עד לשעת כתיבת שורות אלה לא ניתן היה להשיג את תגובתו של דייויד מאנינג להתפתחות זו.

במקום השני, רחוק מאחורי לארה, נמצא 'אטלנטיס: האימפריה האבודה', הסרט המצויר השנתי של דיסני. מדובר בשינוי כוון קיצוני מצד אולפני דיסני: סרט הרפתקאות רציני יותר מהסרטים הסטנדרטיים שלהם, נטול שירים, ופונה לקהל טיפה מבוגר יותר מילדי הגיל הרך שהולכים לסרט עם אמא. בסרט משתתפים קולותיהם של מייקל ג'יי פוקס (שמסוגל, בימינו, רק לתרום את קולו לסרטים ולא להשתתף בהם ממש) ג'יימס גארנר ולאונרד נימוי, וביימו אותו זוג הבמאים שאחראיים ל'היפה והחיה', אחד הסרטים המוצלחים ביותר של דיסני (וגם ל'הגיבן מנוטרדם", אחד הפחות מוצלחים). צריך לתת לדיסני קרדיט על אומץ. הסרטים המוזיקליים שלהם הוכיחו את עצמם במשך השנים כמסחטת כסף. הם היו יכולים בקלות לייצר עוד 'טרזן' או 'פוקהונטס' ולעשות את הבוחטה הרגילה, אבל במקום זה הם הלכו על משהו חדש, והכסף לא בדיוק זורם כמים. 'אטלנטיס' עשה 20 מיליון דולר בסוף השבוע – לא נורא, אבל גם לא החומר שממנו עשויים שוברי קופות. ל'אטלנטיס' אין סיכוי להגיע להכנסות של 'שרק', מה שאומר שבפעם הראשונה מאז שהגה וולט דיסני את הרעיון של סרט מצויר באורך מלא, סרט האנימציה המצליח ביותר של הקיץ לא יהיה סרט של דיסני. 'אטלנטיס' מגיע לארץ ב-5 ליולי.

אפרופו 'שרק' – אצלו אין חדש: הוא ממשיך לעשות בטבלה שמות. הפעם הוא עלה, בשבוע החמישי שלו בקולנוע, מעל 'Swordfish', שיצא רק בשבוע שעבר (והידרדר מהמקום הראשון לרביעי השבוע), ועד השבוע הבא יגיע כבר ל-200 מיליון דולר הכנסות. אולפני דרימוורקס, יצרני 'שרק' יכולים להתנחם בו ולקוות שבזכותו אף אחד לא יזכור להם את 'אבולוציה', שהוא עכשיו כישלון באופן רשמי ונמצא במסלול המהיר ליציאה מהרשימה. גם 'פרל הארבור' ממשיך ליפול, אם כי ההידרדרות שלו נבלמה במקצת.

'יומנה של בריג'יט ג'ונס' יצא מעשרת הגדולים, אבל ההצלחה המפתיעה שלו (70 מיליון דולר הכנסה בארה"ב; שובר קופות ענק בבריטניה) הביאה לזירוז ההפצה שלו בארץ: בריג'יט תגיע לארץ כבר ב-5 ליולי, ביחד עם 'אטלנטיס'.

בשבוע הבא יוצאים בארה"ב 'ד"ר דוליטל 2' של אדי מרפי, וסרט המרוצים 'The Fast and the Furious'. אבל השאלה המעניינת היא – מה יקרה עם לארה?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Tomb Raider – 47.7 (47.7)
2. Atlantis – 20.3 (20.8)
3. Shrek – 13.2 (197.5)
4. Swordfish – 12.7 (39.4)
5. Pearl Harbor – 9.9 (160.4)
6. Evolution – 6.6 (25.6)
7. The Animal – 5.8 (45.5)
8. Moulin Rouge – 5.0 (36.6)
9. What's the Worst That Could Happen? 3.0 (27.7)
10. The Mummy Returns – 2.7 (193.5)