דו"ח קופות שבורות – 17.4.2005

ימי הביניים היו תקופה חשוכה בהיסטוריה האנושית. בהיותם אירוע מכונן וטראומתי, עד היום נפוצות אמירות כמו "לשפוך את המים עם התינוק", שרומזות לעובדת ניקיונם המופלג של אנשי התקופה. "הו", אנו מחייכים היום בהתנשאות, "כמה אנו נאורים ומשכילים, כמה אנו נעלים על פני אותם נבערים מדעת, שחשבו כי מקלחת היא מתכון בטוח למחלות".

אז תגידו לי, אם אנחנו כל כך חכמים, כל כך נבונים, כל כך יודעים את התורה, איך זה שעד היום, אף אחד לא שם לב לשטיפת המוח הגדולה ביותר בהיסטוריה? כן, אני מדברת על עניין האמבטיות. בכל סרט אימה שמכבד את עצמו, או אפילו סרט בעל אלמנטים של אימה, יש אמבטיה, והיא נמצאת שם ברגעי המפתח בסרט. אתם יכולים לשכוח מהשתכשכות תמימה ומרגיעה – האמבטיה נמצאת שם כדי לטבוע ולהטביע, הקירות שלה מרוחים תמיד בכתובות מאיימות (בדרך כלל מדמו של ילד נוצרי תמים), וגופות שחוטות צפות בה. אמבטיה היא הדרך לגיהינום.

המסקנה המתבקשת היא, שמישהו שם רוצה שנפחד מאמבטיות. שנפסיק להתקלח. מישהו רוצה ליצור אצלנו את ההתניה בין חדרי אמבטיה לסצינת הרצח ב'פסיכו', או יותר גרוע – ל'היי פייב'. זו בטוח לא הממשלה, כי הממשלה עסוקה בחייזרים, אזור 51 ומה שביניהם. זו לא המאפיה, כי הם ממילא בקטע של אופנה (שנאמר: "נלבישך שלמת בטון ומלט"). אם כך, החשד נופל על אלו שלעולם לא הייתם חושדים בהם: עובדי בתי הקולנוע. אלו שצריכים להגיש לכם פופקורן טרי ונקי, שלא נאסף מהרצפה. אלו שצריכים לנקות אחריכם את האולם, משאריות הקולה ששפכתם. אלו שנשבר להם מכל זה. וכך, בדרכם התמימה והנחבאת אל הכלים, הם מתגנבים לכל הקרנות המבחן, ודורשים את סצינת האמבטיה המפחידה שלהם. רצוי בלוויית ילדה קריפית.

כל ההקדמה הארוכה הזו באה כדי להבהיר שזו הסיבה האחת והיחידה בגינה אסור לכם לצפות ב-'The Amityville Horror'. אבל אם אתם מתעקשים, יש עוד סיבות. 'The Amityville Horror' הוא רימייק לסרט אימה משנת 79', והוא מתיימר להיות מבוסס על אירועים אמיתיים. על פי הסרט, בחורף שנת שבעים ושלוש, הוזעקו השוטרים לבית בעיירה עמיתיוויל, שם גילו כי משפחה שלמה נרצחה בשנתה. היחיד מבני הבית שנשאר בחיים, הודה בסופו של דבר ברצח, וטען כי "הקולות" גרמו לו לעשות זאת. שנה לאחר מכן, משפחה חדשה עוברת להתגורר בבית. בהדרגה, גם עליהם משתלטים קולות, והם רואים חזיונות של ילדה קטנה וקריפית. 28 יום לאחר מכן, המשפחה בורחת בבעתה מהבית רדוף הרוחות.

סיסמת הפרסום של הסרט אומרת: "For God's sake…get out!". אבל נראה שמבקרי הקולנוע לרגע לא העלו על דעתם לעשות משהו אחר. הם מאשימים בעיקר את התסריט המגוחך, שמסיח את הדעת מכל ניסיון לסצינת "בו". כשגם ההתנהגות הטיפשית של הדמויות מקבלת את המגיע לה. וזה לא שהסרט המקורי היה טוב יותר. בקיצור, עוד סרט אימה סתמי עד גרוע לאוסף.

העניין הגדול הוא לא הגעתו של הסרט הגיע למקום הראשון בטבלה – 23.5 מיליון דולר זה סכום סביר, לא מציאה כזו גדולה. עיקר פרסומו של 'The Amityville Horror', בא דווקא מכך שזהו הסרט האחרון שאולפני MGM משחררים כחברה עצמאית, לפני שהם נבלעים במלתעותיה של סוני. לא ברור מה יהא על האריה השואג עכשיו, לאחר שקנית החברה הושלמה, וייתכן שהוא יישלח אחר כבוד להזדקן בגן החיות לדינוזאורים קולנועיים.

בשאר הטבלה אין כמעט התפתחויות דרמטיות. סרטי השבוע שעבר סופגים, כמעט כולם, ירידות זעומות בהכנסותיהם. רק 'עיר החטאים' בשלו, ממשיך ליפול כאילו אין מחר. היחיד שעוד מייצר חדשות הוא 'סהרה', וגם הן לא מתחום הדו"חקו. קלייב קאסלר, שהסרט מבוסס על אחד מספריו, החליט לתבוע את האולפנים, בטענה ששינו את התסריט ללא הסכמתו. קונספירטורים גדולים ממני היו חושדים כי מדובר במסע פרסום מתוחכם לסרט, אבל נדמה לי שסופר עצבני, שמספר לכל דיכפין עד כמה הוא גאון והסרט גרוע, זה לא הפרסום הטוב ביותר שניתן לבקש.

בשבוע הבא, ניקול קידמן היא 'The Interpreter', והיא תגיע גם אלינו תחת השם 'מזימות זרות'. פרט אליה, יגיעו אלינו בזמן אמת אשטון קוצ'ר ואמנדה פיט, ויעמידו פנים שיש להם קומדיה רומנטית והיא 'הכי דומה לאהבה'. עוד ייצא 'Kung Fu Hustle' שהזכרנו בשבוע שעבר, וגם קומדיית הפשע 'King's Ransom'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Amityville Horror – 23.5 (23.5)
2. Sahara – 13.1 (36.4)
3. Fever Pitch – 8.5 (23.7)
4. Sin City – 6.7 (61.3)
5. Guess Who – 4.9 (57.5)
6. Beauty Shop – 3.7 (31.2)
7. Robots – 3.6 (115.8)
8. Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous – 3.0 (41.7)
9. The Pacifier – 2.4 (103.7)
10. The Upside of Anger – 2.1 (15.1)