דו"ח קופות שבורות – 16.6.2002

א. בינבה לשלטון

'היי בינבה' לא היתה סדרה
טובה. רחוק מכך: הסיפורים
היו דביליים, האנימציה היתה
עלובה והדיבוב היה, אתם
יודעים, שפרירה זכאי. ובכל
זאת הזכרת שמה של המכונית הצהובה גורם תמיד לאנחות נוסטלגיה, שירה אדירה של שיר הפתיחה וויכוחים אינסופיים על מהות האות השלישית בשמה – כי זה מה שראינו, כשהיינו צעירים וחסרי חוש ביקורת, ו"הנוסטלגיה מעוורת גם את עיניו של הצופה הותיק ביותר" כפי שאמר הפתגם הסיני, ואם לא אמר – היה צריך להגיד.

האמריקאים, משום מה, אף פעם לא הכירו בגדולתה של 'היי בינבה', אבל כתחליף היה להם את 'סקובי דו', שגם היא סדרה די מטומטמת ומונפשת ברישול. אבל מה – נוסטלגיה. עובדה שגרסת הסרט שיצאה השבוע בארה"ב הצליחה להשיג סכום ענק למדי: 56 מיליון בסוף השבוע הראשון על המסכים, למרות הסכמה רחבה שמדובר בסרט לא-משהו עד גרוע.

פרדי פרינז ג'וניור, כוכב סרטי התיכון, משחק את פרד; באפי, הידועה בכינויה שרה מישל גלר, את דפני; ומתיו לילארד, המוכר בעיקר כסטו מ'צעקה' הראשון, מגלם את שאגי, ועל פי הביקורות – עושה את העבודה המוצלחת ביותר בצוות בגילום דמותו המצוירת. סקובי דו עצמו – הכלב החבר'מן ביותר מאז דובי הדוברמן – הוא, כמובן, יציר אנימציה ממוחשבת. 'סקובי דו' הוא כרגע הסרט השלישי הגדול ביותר של הקיץ, אחרי 'ספיידרמן' ו'מתקפת המשובטים', ולמרות שבשבוע הבא אפשר להניח שנראה אותו נופל בחדות, הוא מוכיח שוב את היעילות שבהפקת סרטים על פי דמויות מוכרות, גם אם חוץ מהנוסטלגיה אין בהם כלום. מתישהו גם תעשיית הקולנוע בארץ תלמד את זה, ואתם יכולים לצפות לסרט באורך מלא על קורותיה של בינבה. את סקובי נראה בארץ ב-18.7 , אם מאוד נרצה.

ב. מאט ובן לנצח

בן אפלק ומאט דיימון פרצו לתודעה כצמד, ב'סיפורו של וויל האנטינג' ו'דוגמה' למשל, ומאז ועד היום לא נפרדו. כלומר, הם נפרדו ועוד איך, והתחילו לעשות איש איש את סרטיו הוא, אבל אפילו בנפרד, הם ממשיכים להתקל זה בזה במקומות בלתי צפויים. למשל, שבועיים בלבד אחרי ש'The Sum of All Fears', סרטו הראשון של בן אפלק על תקן כוכב אקשן, יצא לאקרנים וזכה להצלחה מכובדת, מגיע מאט דיימון עם הסרט הראשון שלו על תקן כוכב אקשן,
'The Bourne Identity' ומשיג סכום דומה מאוד למה שעשה סרטו של בן. ב'זהות בורן' ('זהות שאולה' היה יכול להיות תרגום הולם, אלא שהוא כבר הובטח לסרט 'High Crimes') משחק מאט אדם שמתעורר על חופי צרפת ללא זיכרון ועם הרבה סוכנים חשאיים שמנסים להרוג אותו, מסיבה לא ידועה, ומנסה לגלות, אגב מרדפים ויריות, מי הוא בעצם, ולמה.

'בורן' קיבל את הביקורות הטובות ביותר מבין הסרטים החדשים השבוע, והשיג 27.5 מיליון דולר בקופות, מה ששריין לו את המקום השני המכובד. כיוון שהסרט הופק בתקציב צנוע (יחסית לסרט אקשן, כלומר), הפתיחה הטובה שלו כמעט ומבטיחה את הפקת סרט ההמשך – דיימון ובמאי הסרט, דאג לימן ('גו') בונים על הסרט כעל תחילתה של טרילוגיה. ואם דיימון לא יהיה זמין, תמיד אפשר להשתמש באפלק.

ג. השאגה האחרונה

'Windtalkers' ('רוחות מלחמה', אולי), האחרון בשרשרת סרטי המלחמה הארוכה שתקפה אותנו בשנתיים האחרונות, הוא לא סרט צנוע בכלל – הפקתו עלתה מעל 100 מיליון דולר, וזאת בעיה קשה, כאשר הסרט לא הצליח להשיג יותר מ-15 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון (מקום שלישי). במקרה הטוב, הכנסות הסרט יכסו חצי מעלותו. במקרה הרע, הרבה פחות. וזאת בעיה.

זאת בעיה לניקולס קייג', שאותו כבר מזמן לא ראינו בסרט-להיט, וכוכבו הולך ודועך; זאת בעיה לבמאי האקשן המהולל ג'ון וו, שמאז שהגיע לארה"ב לפני עשר שנים הצליח להרים רק סרט אחד מוצלח באמת ('עימות חזיתי'), ועם צאת הסרט הנוכחי הכריז על פרישתו מבימוי אקשן; אבל יותר מכל, כך נראה, זאת בעיה של MGM.

זה ש-MGM, אלה עם האריה בלוגו, בצרות, זה ידוע לא מהיום. החברה שהיתה פעם אחת מהשולטות הלא מעורערות בהוליווד הצטמצמה לכדי אולפן שולי, שעומד בצילם של אולפנים צעירים כמו דרימוורקס או ניו-ליין. כבר כמה שנים נראה שמשהו ב-MGM לא דופק כמו שצריך – נראה שהם מפיקים יותר כשלונות מאשר כל אולפן אחר. אבל מאז תחילת השנה זה כבר נראה כמו קללה אמיתית: כל מה ש-MGM נוגעים בו, הופך לקש. 'Windtalkers' הוא הסרט הרביעי שהחברה מוציאה השנה – קדמו לו 'רולרבול', 'בחירתו של הארט' ו'Deuces Wild'. שני הראשונים הם כשלונות מסחריים יקרים מאוד, השלישי סתם כשלון. תוסיפו לזה את הביצועים המאכזבים של ‘Windtalkers’ ותקבלו אריה זקן וחולה בלי כסף אפילו לטיפול שיניים.

ל-MGM יש עוד קלף אחד בטוח בשרוול, וקוראים לו ג'יימס בונד. יהיה מה שיהיה, ברור שסרט ג'יימס בונד החדש שיצא בסוף השנה יעשה כסף, כמו כל סרט ג'יימס בונד אחר. אבל סדרת סרטים אחת, מצליחה ככל שתהיה, לא יכולה להחזיק בחיים אולפן שלם. לפי מצב הדברים כרגע, עדיף ל-MGM לשנות את שמם ל'007 הפקות' ולהפסיק לגמרי להפיק סרטים שבהם לא מופיע המשפט "מנוער, לא מעורבב".

ד. כל התשובות נכונות

אחרי שבועיים במקום הראשון, ירד 'The Sum of All Fears' למקום הרביעי, אבל קצב הדעיכה שלו איטי ובריא. 'באד קומפני' הכושל הוא הסרט שאיבד הכי הרבה מערכו מאז השבוע שעבר (ג'י, מעניין למה) ונפל למקום השמיני בדרך לסילוק מהיר מהעשירייה. בשבוע השביעי שלו, 'ספיידרמן' ממשיך לצעוד בבטחה לכוון ה-400 מיליון, בעוד שעדיין לא ברור אם 'מתקפת המשובטים' יצליח להגיע ל-300. 'בוגדת' ו'רווק פלוס ילד', עם הגיעם לארץ, עזבו את העשיריה האמריקאית, יחד עם 'נדודי שינה', שלמרות שבחי הביקורת נפל החוצה די מהר.

השבוע הבא יהיה אחד מהמעניינים ביותר של הקיץ הזה (באמריקה, באמריקה. לא פה. אצלנו המפיצים עדיין בתרדמת חורף):
'Minority Report', אקשן-מד"ב-פילוסופיה-שפילברג-קרוז, יוצא במקביל ל'לילו וסטיץ", סרט האנימציה החדש והמבטיח של אולפני דיסני. ועד אז אני בטוח שיעבור עלינו שבוע שלו ונטול אירועים. לילה טוב.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים הערכה מבוססת על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. את המספרים בסוגריים תפסתי לאחרונה מחטטים בקובץ הססמאות שלי. מוזר.

1. Scooby-Doo – 56.4 (56.4)
2. The Bourne Identity – 27.5 (27.5)
3. Windtalkers – 14.5 (14.5)
4. The Sum of All Fears – 13.5 (84.5)
5. Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood – 9.8 (34.9)
6. Star Wars, Episode II: Attack of the Clones – 9.2 (270.5)
7. Spider-man – 7.4 (382.4)
8. Bad Company – 6.1 (21.8)
9. Spirit – 5.5 (63.8)
10. Undercover Brother – 4.6 (31.6)