דו"ח קופות שבורות – 13.4.2003

חכם סיני אמר פעם: "יש
חודשים מתים בקולנוע.
בחודשים האלה אולפנים
מוציאים סרטים בעלי
פרופיל נמוך, כאלה שלא
צפויים להכניס אפילו עשרים
מיליון בסוף השבוע הראשון
שלהם. הם עושים את זה בחודשים המתים כדי שלסרטים יהיה איזה סיכוי קטן". שניה לפני שהחכם הסיני אמר שאפריל הוא אחד מהחודשים האלה, הוא לקה במחלה המסתורית הזו שתוקפת את סין ומדינות המזרח, ומת (אין לכם מה להצטער בשבילו. מחלה מסתורית היא גורל טוב הרבה יותר מלהיות מוגש לצלחת של ישראלי, כחלק מהתוכנית לדילול אוכלוסית סין). ובכלל, עדיף היה לו, לחכם, לפרוש בשיא. אחרי הכל, אפריל הוא לא חודש גרוע כמו ינואר-מרץ שלפניו. הוא סתם חודש לא מלהיב. בגלל זה האולפנים ממשיכים להוציא סרטים באפריל (וגם בגלל שהם לא מאמינים לחכמים סינים), בתקווה שיקרה מה שקרה ל'תא טלפון' והסרט יצליח יחסית. גם הצופים לא ממש שמים על חכמים סיניים שלא באים בצורת עוגיה. ולראייה: 'Anger management', שהכניס 42 מיליון דולר, או במילים אחרות – יותר מכל תשעת הסרטים שנמצאים אחריו, ביחד, והפתיחה הטובה ביותר לשנת 2003, בינתיים.

'סדנה לעצבים' הוא תופעה חריגה בנוף חודש אפריל. הוא חריג כי הוא שיתוף פעולה בין אדם סנדלר וג'ק ניקולסון, שילוב שיגרום התקפי חרדה לכמה אנשים. הוא חריג כי בסוף השבוע הראשון שלו, אם לא מחשיבים אינפלציה, הוא הכניס יותר מאשר כל סרט אחר של אדם סנדלר או כל סרט עם ג'ק ניקולסון, כולל 'באטמן'. ובסיכומו של דבר, הוא חריג כי הוא עקף סרטים כמו 'המטריקס' ו'מלך העקרבים' והפך להיות הסרט שהכניס הכי הרבה בסוף השבוע הראשון בכל תולדות אפריל בקולנוע.

תשאלו, מה יש בו בסרט, חוץ מסנדלר וניקולסון, שיגרום לו להיות הצלחה גדולה כל כך? והתשובה תהיה, כנראה כלום. מדובר, ככל הנראה, בקומדיה שגרתית, שאף אחד לא שמע עליה מראש, שלוותה במסע פירסום מאסיבי אך לא חריג, ושאפילו לא יצאה בזמן שפל בקומדיות. סנדלר מגלם מישהו שהתפרצות זעם במטוס שולחת אותו לקורס שליטה בזעם תחת ניהולו של ג'ק ניקולסון הפסיכיאטר. שיטת הטיפול הבלתי קונבנציונלית של ג'ק, והעובדה שעקב צירוף מקרים מסוים, ניקולסון עובר לגור אצל סנדלר, פותחים פתח למגוון מצבים בעלי פוטנציאל קומי.

הסרט הטוב ביותר של סנדלר, או הרע ביותר של ניקולסון? הדעות של המבקרים חלוקות. יש לסרט את הרגעים המצחיקים שלו, וההומור הוא מה שאפשר לצפות לו מסרטים בכיכובו של אדם סנדלר – הוא מצחיק או שהוא לא, וג'ק ניקולסון מצליח לשדרג אותו במקצת. גם שורה של הופעות אורח קטנות ומריסה טומיי כחברתו של אדם סנדלר לא ממש מזיקות. רק העתיד יראה האם הסרט יהפוך להיות הצלחה מפתיעה או שמה סוף השבוע הראשון שלו הוא הדבר המפתיע היחיד.

סרט נוסף שיצא השבוע, והצליח לא רע יחסית לעובדה שיצא רק לכ-500 מסכים, הוא 'בית אלף הגוויות'. הסרט, כמשתמע משמו, הוא סרט אימה-גועל שגרתי. ארבעה אנשים עוצרים בתחנת דלק בליל כל הקדושים, נכנסים למלון שמציג תערוכה על רוצחים סדרתיים כמו אלברט פיש, אד גרין וד"ר שטן, ומגלים שעל רוצחים סדרתיים כדאי לחקור רק באינטרנט. הביקורות המעטות חלוקות כמעט בכל דבר: יותר מדי גועל, פחות מדי גועל, הכל עובד, שום דבר לא עובד. אולי צריך לתת למישהו שמבין סרטי אימה לבקר אותו ולא לי. אני אפילו לא הכרתי את הבמאי, רוב זומבי, ששמו היה זה שאמור למכור את הסרט לקהל חובבי האימה, עד שציפור קטנה לחשה לי שזומבי הוא זמר מטאל, סולן להקת 'White Zombie'. את הסרט הזה הוא עשה בשנת 2000, הצליח ליצור סביבו הייפ כאילו הוא סרט האימה הטוב בכל הזמנים, ועבר ממפיץ למפיץ עד שהצליח למצוא אחד שיסכים להפיץ אותו בלי יותר מדי קיצוצים.

אלמלא סנדלר וניקולסון, השבוע היה שבוע אפרילי שגרתי. הכנסות כל הסרטים הוותיקים ברשימה, מלבד 'שיקגו' שממשיך להחזיק את המיקום שלו בשיניים, ירדו באופן מרשים ביותר. 'תא טלפון' איבד חצי מהכנסותיו, מה שמראה שכוח המשיכה של קולין פארל לא מספיק ליותר משבוע אחד; 'A Man Apart' איבד 60% מהכנסותיו, מה שמראה שוין שולת!!!1 עוד פחות מקולין, ו'מפרקים את הבית', למרות הירידה בהכנסותיו, עלה מקום אחד בדירוג. וזהו, פחות או יותר. כנראה שגם האמריקאים מנקים את הבית לקראת פסח.

בשבוע הבא, שטף סרטים לקראת חול המועד: 'Bulletproof Monk', סרט הקומיקס, אומנויות הלחימה ושון וויליאם סקוט, שייצא ביום רביעי; 'Holes', קומדיה עם סיגורני וויבר שהוקפצה מינואר לאפריל בשביל לסחוט עוד כמה דולרים; 'Malibu's Most Wanted', מערכון שעבר עיבוד לסרט; 'Chasing Papi' (אין קשר לקווין סמית') על גבר לטיני ושלושת נשותיו; ועוד כמה סרטים בהפצה מוגבלת.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Anger Management – 42.2 (42.2)
2. Phone Booth – 7.6 (26.7)
3. What a Girl Wants – 6.3 (20.0)
4. Bringing Down the House – 4.5 (117.6)
5. A Man Apart – 4.5 (18.3)
6. Head of State – 4.0 (30.1)
7. House of 1000 Corpses – 3.5 (3.5)
8. The Core – 3.3 (25.8)
9. Chicago – 3.2 (156.9)
10. Basic – 2.1 (23.7)