אוסקר 2024: אני רק אוסקר

מדי פעם כל מה שצריך זה זכיות טובות ואיזה שלושה רגעי שיא ואתה לחלוטין מספיק.

הזוכים: דבר אחד אי אפשר לקחת מטקס האוסקר האחרון – סרטים טובים והופעות טובות זכו. האם "אופנהיימר" הוא הוא ה-סרט של 2023? קודם כול כל, אם שואלים פה באתר אז כן. אבל בעיקר – בממוצע בין ביקורות מתלהבות, כמעט מיליארד דולר וקהל נלהב, אז כן, קצת. ולמרות שניבאו לו צונאמי של פרסים, הוא בסופו של דבר הצליח לזכות רק בקטגוריות שדי הגיעו לו, תוך כדי שהוא מפנה את הדרך לסרטים שהיו יותר טובים ממנו (או לפחות יותר מעניינים) בקטגוריות אחרות כמו תלבושות, תפאורה, וסאונד. כן, יש כמה זוכים שאני חושב שהזכייה שלהם היא טעות ("אזור העניין" בבינלאומי, "אנטומיה של נפילה" בתסריט מקורי), אבל גם שם אני מבין שאני עומד נגד קונצנזוס שמחבק את הסרטים האלה. אין השנה איזה "רפסודיה בוהמית" שלוקח סרטים באופן שאף אחד לא מבין ושגורם לאנשים לצעוק על האקדמיה. כאמור, אם בפעם השנייה ברצף אנחנו והאקדמיה בוחרים את אותו סרט לסרט השנה, כנראה שמשהו שם כן עובד בסך הכול.

המנחה: קשה להגיד את אותן מחמאות לג'ימי קימל, שבשלב הזה נראה עייף מתמיד מכל הקטע של ההנחיה. תשוו את זה לג'ון מולייני שהיה באותו טקס ממש ואפשר לראות את ההבדל בין מי שחי ונושם קולנוע (וגם, נו, מצחיק) ובין מי שנהנה להתחכך במפורסמים ולהרגיש חשוב. אני מקווה שזאת השנה האחרונה של קימל (אם כי אין לדעת), ואפילו אם לא יקחו את מולייני בשנה הבאה (למה? למה לא?!), שיתנו למישהו עם קצת יותר אנרגיה.

הגלייזר: בהיעדר זכייה של "מכתב לחזיר", האזכור הבודד של ישראל היה ביצוא המוביל שלו: דעות שאף אחד לא ביקש על המלחמה פה. אני בטוח שאפשר למצוא על מה לכעוס בנאום של גלייזר, אבל בשורה התחתונה, זה נאום שכולו מתקשר עם הסרט שהביס את "מכתב לחזיר" ("המלחמה נגמרה!") ושואל למה אנחנו לא יכולים פשוט, נו, להשלים כבר ולהפסיק להרוג אחד את השני? אה, וואו, איזה רעיון חדשני, שנייה אחי אני עובד על זה.

כן, נזרק שם איזה חצי משפט על "ניצול זכר השואה לטובת הכיבוש" או משהו, אבל נו, תעשיית הקולנוע מוצצת את דמה של השואה בערך מאז שהיא קרתה כדי לתת לעצמה פרסים ולספר לעצמה שהיא מאוד אמיצה בדרך שבה היא מתארת זוועות ועומדת כנגדן עשורים אחרי שהם קרו כדי להעניק לעצמה פרסים. כנראה שאפשר להרחיב על חצי המשפט שהוא זרק, ואני בטוח שיהיו מבקרים ופוליטיקאים שישמחו לעשות זאת, אבל נראה לי שזה השלב שבו נתקדם כי כאמור, בסופו של דבר, זה נאום שהוא מקבילה של "בואו כולנו נשלב ידיים ונתחבק". בטח כשמשווים אותו לנאום הלוחמני והעוצמתי של הבמאי של "20 ימים במריופול".

הקן: ששלושה רגעים יזכרו מהטקס הזה: ג'ון סינה בעירום (הבן אדם חייב להשיג סוכן טוב יותר. הפער בין הכישרון שלו ואיכות הסרטים שהוא עובד בהם גדולה מדי), הפתיחה של נאום הזכייה של אמה סטון ו"אני רק קן", כנראה ההפקה הכי טובה של שיר באוסקרים בעשור פלוס האחרון. היו הופעות שהקפיצו את הקהל בעבר, אבל השילוב בין הופעות האורח, הכוריאוגרפיה והמחויבות של גוסלינג פשוט הפכו את הזכייה של האחים אייליש לקצת, נו, מצחיקה. אומנם נראה שהרבה מהסטריאוטיפים של האוסקר הולכים ונשחקים בשנים האחרונות, ועדיין – ברגע השיא, בין בלדה ושיר מעניין, הם ינהרו אל הבלדה.

המבריזים: באופן שתואם מעט את האופי שלהם, וס אנדרסון והייאו מיאזאקי הבריזו מהטקס ולא היו שם כדי לקבל את האוסקר הראשון והשני שלהם (בהתאמה). זה קצת עצוב, כי אלה בכל זאת הסרטים הכי טובים שזכו כסרטים, אבל אני מודה שיש משהו מאוד נחמד בלא לראות מישהו נואם.

הידוע מראש: יש כמובן שאלה – שלא קשורה לטקס הזה – והיא "מה אמור להיות טקס האוסקר". האם הוא אמור להכריז על הזוכים הכי טובים – מה שהטקס הזה די עשה – או להיות מופע מרהיב ומפתיע שבו בכל קטגוריה זוכה לפתע מישהו לא קשור? אידאלית, הוא שניהם. בפועל, ובטח כשהוא מתרחש בחודש מרץ, עד שמגיעים אל האוסקר כל הזוכים די ידועים. כלומר, כן, יש בעיה עם זה שכל הטקסים המקדימים משמשים כמשהו בין חזאים למתיישרים עם מה שהם חושבים שהוא קונצנזוס, אבל זה לא בעיה של האוסקר, אלא של שאר הפרסים.

השורה התחתונה: היה בסדר. רק אוסקר שכזה. לילה טוב.

רשימת הזוכים*

פרס הסרט הטוב ביותר: אופנהיימר
פרס הבימוי: כריסטופר נולאן, אופנהיימר
השחקן הראשי: קיליאן מרפי, אופנהיימר
השחקנית הראשית: אמה סטון, מסכנים שכאלה
שחקן המשנה: רוברט דאוני ג'וניור, אופנהיימר
שחקנית המשנה: דאווין ג'וי רנדולף, נשארים לחג
תסריט מקורי: אנטומיה של נפילה
תסריט מעובד: מעשייה אמריקאית

צילום: אופנהיימר
עריכה: אופנהיימר
פסקול: אופנהיימר
סאונד: אזור העניין
אפקטים ויזואליים: גודזילה מינוס אחת
איפור: מסכנים שכאלה
תלבושות: מסכנים שכאלה
תפאורה: מסכנים שכאלה
שיר: "למה נוצרתי?", ברבי

הסרט התיעודי הטוב ביותר: 20 ימים במריופול
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: אזור העניין
הסרט המונפש הטוב ביותר: הילד והאנפה

הסרט הקצר הטוב ביותר: הסיפור המופלא של הנרי שוגר
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר: מעבדת התיקון האחרונה (קישור לצפייה)
הסרט המונפש הקצר הטוב ביותר: המלחמה נגמרה!

סך הכול אוסקרים:
אופנהיימר – 7
מסכנים שכאלה – 4
אזור העניין – 2
נשארים לחג, גודזילה מינוס אחת, מעשייה אמריקאית, ברבי, אנטומיה של נפילה – 1
המאסטרו, חיים שלמים, רוצחי פרח הירח – 0

* לא בהכה את האוסקר, זה יהיה בפוסט נפרד אחרי שאצבור קצת שעות שינה.