זה היה לילה. בוא נסכם.
הטוב
ספייק "ברור שהוא יגיד מאדרפאקר בטקס ורק תנסו לצנזר אותו" לי הוא זוכה באוסקר (נו, בסדר, אוסקר שאינו אוסקר על מפעל חיים). הצמד לורד ומילר הם זוכי אוסקר. אוליביה קולמן, בנאום הטוב ביותר של הערב, ובזכייה הכי מפתיעה מאז "אור ירח", היא זוכת אוסקר, וגלן קלוז, המלכה שהיא, נראית ממש סבבה עם זה. מרק רונסון הוא זוכה אוסקר (אה כן וגם ליידי גאגא). ולמרות סוללת הזוכים המכובדת הזאת, המשפט הטוב של הטקס שייך בכלל לזוכה בפרס הסרט התיעודי הקצר "מייצרות כנפיים" שפלטה "אני לא מאמינה שסרט על המחזור החודשי זכה באוסקר!".
כמו כן, למרות שאפשר להתווכח על הזכיות ולמי הכי הגיע, אבל תמיד נחמד שהאוסקרים מגלים נדיבות ומחלקים את כל הפרסים בצורה די הוגנת. כל אחד מהמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר זכה לפחות בפרס אחד, ועוד השאירו צ'ופרים ל"סיפורו של רחוב ביל" ו"האדם הראשון" וזה, בעיניי, בהחלט עדיף על איזה סחיפה של מועמד אחד שלוקח את כל הפרסים ומשאיר לשאר אבק.
הטקס
אז איך זה טקס בלי מנחה? מתוקתק. הטקס היה 3 שעות ורבע (בסדר, 18 דקות), ונראה שהפוקוס חזר לסרטים ולפרסים עצמם ולא לפירוטכניקה שמסביב. חוץ מקטגורית התלבושות, שם מליסה מקארתי שיחקה עם ארנבים, אף אחד מהמגישים לא אמר פאנץ' מצחיק מדי, חתך לנאום חוצב להבות או ממש ריגש. יאללה, כמה מילים ולקטגוריה. מצד אחד, היה חסר איזשהו עוגן שמקשר ומעביר את הסרט ואיזה משהו קצת מעבר. מצד שני, אם זה פוטר אותנו מגימיקים מיותרים של פיצות ואוטובוסים של תיירים – דיינו.
הפתיחה של קווין הייתה די סתמית, אבל הכמעט-מונולוג פתיחה של פולהר-פיי-רודולף היה מוצלח, ולא הייתה סיבה אמיתית שהוא לא באמת יהיה מונולוג הפתיחה המלא, חוץ מחסכון בזמן. ואם אנחנו פה – ההחלטה לקטוע את המיקורופון ולהחשיך את הבמה לנואמים שקצת התארכו הייתה מבזה. אנחנו רגילים ל"מוזיקה על הנאום" אבל לחתוך את המיקרופון? בסדר, אתם ממהרים, אבל ראבק, גם אם הטקס היה 3 שעות ועשרים היינו חיים עם זה בשלום.
השירים היו הפעם ברמה גבוהה (ו"Shallow", כמובן, היה שיא הערב) אבל הדבר העיקרי שצריך לשאול את ההפקה של הטקס זה "מה זה האקראיות הזאת". למה סרינה ויליאמס מגישה את "כוכב נולד" ולא ברברה סטרייסנד, שמגישה במקום זה את "שחור על לבן"? למה הקליפ של רמי מאלק זה הוא עושה ליפ סינק ולא אשכרה משחק, ובקיצור, מישהו לחץ על ה-Shuffle לפני שהטקס התחיל? מה קורה פה?
הצפוי
הטקס ה-91 בתולדות האוסקר אולי לא ייזכר כאחד המשעממים בו בזכות הסיום שלו, אבל הוא בהחלט היה כזה לאורך רוב הטקס. כמעט בכל קטגוריה – החל מ"סרט קצר" ועד "שחקן ראשי" זכה הפייבוריט לזכייה. מתוך 24 קטגוריות היו, בעצם, רק 3 הפתעות שאחת מהן לא הייתה באמת הפתעה. הראשונה היא הזכייה של "האדם הראשון" כנגד מועמדי עתירי CGI. השנייה היא הזכייה של אוליביה קולמן בשחקנית הראשית, בעודה חולפת על פני המועדפת גלן קלוז והמתחרה הצמודה ליידי גאגא. והשלישית, שלא הייתה אמורה להפתיע אף אחד, היא הזכייה של "הספר הירוק" בפרס הסרט הטוב ביותר במקום "רומא".
הספר
אוקיי, אז בוא נדבר על "הספר הירוק". סרט שנגרר דרך הבוץ כ"הגברת של מיס דייזי 2.0" (שגם הוא, אגב, סרט פחות נורא ממה שעושים ממנו, גם אם נאיבי בצורה מזיקה בימינו) ועבר שערוריה אחרי שערוריה עד שהוא זכה באוסקר. הזכייה הזאת הולכת להרתיח רבים (ספייק לי ניסה לצאת מהטקס כאשר הוא הוכרז כזוכה), אבל זה עוד כלום לעומת כל אוסקר ש"רפסודיה בוהמית" קטף. במקרה הנ"ל, היית יכול לשמוע מיליון קולות זועקים בכאב בטוויטר עם כל פעם שהם היו צריכים להתמודד עם הרעיון שאולי מישהו, איפשהו, חושב ש"רפסודיה בוהמית" הוא בעצם לא סרט גרוע.
הזכייה של "הספר הירוק" בעיקר מוכיחה שכוחה של הבלוגספירה האמריקאית קטן בהרבה ממה שחשבנו. שסרט לא צריך להיות מצביע חד"ש בשביל לזכות, מספיק העבודה. שלמצביעים באקדמיה, במילים אחרות, פשוט לא אכפת מהטררם שיש באתרים.
ותכלס, אני מבין אותם. בין כל ההמולה, "רפסודיה" הוא סרט כיפי שעשוי היטב. ומה שעושה אותו טוב זה הסאונד שלו (כלומר, השילוב של המוזיקה של קווין), העריכה שלו (כלומר, לייב אייד), ורמי מאלק (כלומר, פרדי מרקורי). היו לי מועמדים אחרים שאני הייתי נותן להם את הפרס, אבל הניסיון להציג את הסרט כאנטי-להט"ב-מכפיש-מסורת-אוי-גוועלד היה תמיד מוגזם. זה סרט נוסחתי ומהנה עם מוזיקה מעולה, שהשכיל והתנער מהבמאי מלא השערוריות שלו לאורך כל הדרך. בשום אופן לא הסרט הכי טוב, אבל גם בשום אופן לא הסרט הכי רע או גרוע.
אצל "הספר" זה אפילו יותר מוגזם. יש לסרט מעלות רבות שגם המלעיזים הגדולים ביותר לא יכולים לקחת ממנו. כמה שתנסה להתנגד לקסם שלו, יש לו משהו נחמד-חמוד שכזה וכמה נקודות חזקות ביותר (בעיקר המשחק של ויגו ומהרשלה), וזה בדיוק למה הוא ניצח. כי בשיטת האוסקרים החדשה, השאלה היא לא כמה אוהבים אותך אלא כמה לא-שונאים אותך. ומחוץ לבועת הבלוגספירה, אנשים לא שונאים את "הספר הירוק". הוא לא, בניגוד למה שסת' מאיירס אומר, סיפור של "מושיע לבן" וגם לא ממש איזה נאום חוצב להבות כנגד גזענות. הוא צנוע ומינורי בהרבה, ושם טמון כוחו שאיפשר לו לנצח את המתחרים שלו. זוכה חביב פלוס מינוס לשנת אוסקרים חביבה פלוס מינוס.
הישראלי
אנחנו עוד לא יודעים מה הרייטינג של האוסקר הנוכחי, אבל אני בטוח שהסיקור בארץ יהיה השנה גדול בהרבה משנים אחרות בגלל צמד המילים הקסומות: "זוכה ישראלי". "Skin", סרטו של גיא נתיב, זכה בקטגוריה שלרוב לא מסוקרת בתקשורת (הסרט הקצר הלייב אקשן הטוב ביותר) ומהבוקר מראיינים כל מי שהיה בקשר עם הבחור בצורה כלשהי. אם שמעתם את הסיקורים האלה, אולי גם שמעתם שהסרט הוא על "ניאו נאצי שמתמודד עם עברו ומנסה להוריד את הקעקועים שלו" שזה בהחלט תאור של סרט בשם "Skin" שביים גיא נתיב – פשוט לא הסרט שעליו הוא זכה באוסקר.
כן, במהלך מבלבל ביותר, גיא נתיב ביים השנה שני סרטים בשם "Skin" – אחד ארוך ואחד קצר. אם זה לא מספיק, שניהם עוסקים בניאו נאצים – אבל על דמויות אחרות ועם נקודות עלילתיות שונות. כל זה הוביל, בצדק מסוים, לבלבול גדול בתקשורת – ובכל זאת היה אפשר לצפות שהם יעשו את העבודה שלהם. הסרט הקצר, אם תהיתם, מספר על ילד שגדל במשפחה ניאו נאצית ויותר מזה יהיה בגדר ספויילר (בכל זאת, סרט קצר).
בכל מקרה, ברכות לזוכה הישראלי הרביעי בתולדות טקס האוסקר.
רשימת הזוכים המלאה:
סרט: הספר הירוק
במאי: אלפונסו קוארון, רומא
שחקן ראשי: רמי מאלק, רפסודיה בוהמית
שחקנית ראשית:אוליביה קולמן, המועדפת
שחקנית משנה: רג'ינה קינג, סיפורו של רחוב ביל
שחקן משנה: מהרשלה עלי, הספר הירוק
תסריט מקורי:הספר הירוק
תסריט מעובד:שחור על לבן
עריכה:רפסודיה בוהמית
צילום: רומא
איפור ושיער: סגן הנשיא
תלבושות: הפנתר השחור
תפאורה: הפנתר השחור
אפקטים: האדם הראשון
עריכת סאונד:רפסודיה בוהמית
מיקס סאונד:רפסודיה בוהמית
פסקול: הפנתר השחור
השיר המקורי: "Shallow", כוכב נולד
סרט זר: רומא
סרט אנימציה: ספיידרמן: ממד העכביש
סרט דוקו: סולו חופשי
סרט אנימציה קצר: באו
דוקו קצר: מייצרות כנפיים
סרט קצר לייב אקשן: עור
סך הכל:
רפסודיה בוהמית -4
הספר הירוק -3
רומא – 3
הפנתר השחור – 3
המועדפת – 1
סיפורו של רחוב ביל – 1
שחור על לבן – 1
סגן הנשיא – 1
כוכב נולד – 1
האדם הראשון – 1
ספיידרמן: ממד העכביש – 1
סולו חופשי – 1
מאוחר יותר נדבר על הזוכים בהכה את האוסקר. בינתיים, שיהיה בוקר טוב לכולם.
מעדכן ש-Skin (הקצר) ישודר הערב ב-yes1 וזמין כבר עכשיו בויאודי
(ל"ת)
כן, ותודה באמת ל-yes שבזכותם לראשונה בחיי
ראיתי את כל הזוכים בכל המועמדויות בטקס האוסקר.
ארבעה נאומי זכיה ל"רפסודיה בוהמית"
וכולם מתעלמים באלגנטיות(?) מבמאי הסרט בריאן סינגר, שפוטר לקראת סוף הצילומים, ועדיין רשום בתור הבמאי.
את רמי מאלק עוד אפשר להבין. הוא רב עם סינגר על הסט ולא מת עליו (גם אם אי אזכור של הבמאי בנאום זכיה של שחקן זה די נדיר). אבל ג'ון אוטמן שזכה על עריכה? הבן אדם עובד באופן קבוע והדוק עם סינגר. הוא ערך והלחין תשעה סרטים שלו, וכעת זכה לראשונה.
זה בגלל שבריאן סינגר שרוף בהוליווד יותר מאשר וולברין בסוף אקסמן 3.
מבחינת הוליווד, היה עדיף אם בריאן סינגר היה הופך לאלן סמיתי – אף פעם לא מופיע בשום דבר רשמי, ולכל היותר בא כשכיר מוכשר לתת עבודה ללא קרדיט (סתם. הוליווד הייתה מעדיפה שבריאן סינגר לא ייכנס אפילו למדינת קליפורניה). בריאן סינגר הוא שרוף ושום דבר חוץ מזיכוי מהדהד כולל ביטול של התלונות כבר לא יעזור לו.
אבל ארבעת הפסלונים של רפסודיה הם דבר חיובי. הם אומרים שהאקדמיה וחבריה מסוגלים לעשות את ההפרדה בין חלאת אדם שעבד בסרט (אפילו בראש הפירמידה) ובין הפרויקט הענק ואלפי האנשים שעובדים בו שנקרא "סרט". שניתן לא להעניש אנשים חפים מפשע (וכן, לא כל מי שעובד עם עבריין מין בהכרח גם תומך בו) בגלל אדם אחד. וזאת שפיות שצריך במה שהוא, בסופו של דבר, תעשייה.
גיא הוא הישראלי הרביעי או השלישי?
משה מזרחי – לסרט הזר הטוב ביותר "כל החיים לפניו" (צרפת, 1978)
נטלי פורטמן – לשחקנית הראשית הטובה ביותר "ברבור שחור" (ארצות הברית, 2011)
גיא נתיב – לסרט הקצר הטוב ביותר "Skin" (ארצות הברית, 2019)
מישהו התפספס פה?
כן
אחד מעורכי הסאונד (או המיקס?) של "כח משיכה" היה ישראלי. אם אני לא טועה, שמו ניב אדלר.
צודק! תודה!
ניב אדירי הישראלי זכה באוסקר על אפקטים קוליים ב"כוח משיכה".
המממממ
למה אבי ערד לא נחשב כזוכה בספיידרמן ממד העכביש? הוא הפיק (לפחות על הנייר)
הידע המקרי שהתגלגל לידיי על איך המועמדות בקטגוריית האנימציה עובדת מוכיח את עצמו כשימושי בפעם השניה תוך 24 שעות.
האולפן בוחר מי המועמדים לפי הכללים שהאקדמיה הציבה והם: המועמדים חייבים להיות האחראים העיקריים ליצירה, יכולים להיות עד ארבעה מועמדים כשלפחות אחד מהם חייב להיות במאי ולפחות אחד אחר חייב להיות מפיק. במקרה של זוג שעובד כאחד אפשר להוסיף מועמד נוסף.
אפשר לקרוא בקובץ החוקים המלאים, חוק 7, סעיף IV, תת סעיף B:
https://www.oscars.org/oscars/rules-eligibility
במקרה של ספיידרמן האולפן בחר לרשום כמועמדים את שלושת הבמאים, ואת לורד ומילר שכנראה יותר אחראיים להישג האמנותי של הסרט מארד ופסקל. הם בסך הכל חמישה מועמדים, וזה מתאפשר כי לורד ומילר עובדים יחד.
לורד ומילר הפיקו?
(ל"ת)
כן.
(ל"ת)
אבל משה מזרחי לא באמת זכה באוסקר
אחד העניינים שאותי הכי מקוממים בטקס הזה הוא שהבמאי של הסרט הזר הטוב ביותר אומנם שומר את הפסלון אצלו אבל הזוכה הוא המדינה של הסרט ולא הבמאי עצמו. כמו שקוראון זכה אתמול בשני פרסים ולא באמת בשלושה. האוסקר השלישי שהוא קיבל על הסרט הזר לא מתווסף לרשימת הזכיות האישית שלו אלא לשל מקסיקו (שעד אתמול החזיקו בתואר 'המדינה עם הכי הרבה מועמדויות בלי אף זכיה' ביחד עם ישראל, אבל עם הזכיה שלהם אתמול ישראל שוב חוזרת להוביל).
לא כועס על הזכיה של "הספר הירוק"
פשוט ממש קיוויתי כי "רומא", "המועדפת" או "שחור על לבן" יקבלו את הפרס על פניו. הרי האוסקר הוכיחו אשתקד שהם יכולים לבחור סרטים לא קונבנציונליים, והשנה הם הלכו על בטוח? טיפה מאכזב.
מה שכן, לא ראיתי באקלאש כזה (בטוויטר, רדיט ובמספר מגזינים. ה-LA Times ספציפית ממש חריפים) נגד הזוכה הראשי מזה… זמן רב. מזכירים את "התרסקות" הרבה, אבל אאל"ט גם הזכייה של "ספוטלייט" לא יצאה חפה מביקורת.
בכל אופן, ברכותי לזוכים – ובעיקר לספיידרמן, לאלפונסו כוארון ולכל הזוכים בקטגוריות המשחק.
ספוטלייט נראה לי היה עניין ישראלי לצאת נגדו
הביקורות בארה"ב היו די בעדו ואני לא זוכר התרעמות על הזכייה שלו בחו"ל (אולי רק הדרך – 2 פרסים).
זכרתי שהיו נגדו מועמדים מוצלחים יותר
אבל עכשיו אני רואה ונזכר שלא הציבו מולו איזשהו "רומא" שהפסיד לו (גם מעריצים כמוני לא היו תחת האשליה כי היה ל-"כביש הזעם" סיכוי).
היי, היו וישנם מעריצים מאוד שרופים ל"האיש שנולד מחדש"
ואני לחלוטין קיוויתי להפתעה מצד "מכונת הכסף" (שזכה ב-PGA).
חבל ששחור על לבן לא זכה. בעיני הסרט הכי טוב מהמועמדים.
אבל סך הכל טקס נחמד ומאד מאוזן. אני אוהב את הפיזור.
עכשיו שאלה – אם הייתי צריך לקרוא מאמר אחד שיסביר בצורה הכי טובה את השינוי בשיטת ההצבעה – מה המאמר הזה יהיה?
ביקורת מעולה
מעולה
וואלה יהונתן איכזבת,
אם יש משהו שציפית שאתה בטוח תזכיר את העובדה שעכשיו ריילי פרימן מ-The Boondocks הוא זוכה (או יותר נכון, זוכת) אוסקר!
מצטער, המוח שלי פשוט לא מתפקד.
עונת פרסים שלמה, מסתבר.
מה הבלאגן עם הספר הירוק
זה קשור לwhite savior?
הטריילר מציג בעצמו בסופו את "הספר הירוק" כסרט שכזה.
למה זה קשור? התשובות למאיירס.
ספיידרמן נחשב פייבוריט לזכייה?
לא ממש התעניינתי בעונת האוסקרים הנוכחית כך שקצת הופתעתי לקרוא שהוא זכה על פני סרטים "מסורתיים" יותר.
באיחור של 30 שנה ספייק לי זכה באוסקר. על תסריט. אבל סרט שלו שהוא סופסוף אשכרה טוב שוב פעם הפסיד ל"נהג של מיס דייזי". אאוץ'. היו סרטים ראויים יותר מ"שחור על לבן" (כמו "המועדפת" או אפילו "רומא") שהיה נסבל אם היה מפסיד להם ולא לסרט דידקטי ודיקטי. פלא שהוא ניסה ללצאת מהאולם כשהכריזו עליו כזוכה?
אולי בגלל שספיידי יצא בדצמבר זה הרגיש שהוא קצת בא משום מקום.
אבל בקרב הרבה אנשים הוא היה פייבוריט די מיידי.
אני רק תוהה לעצמי
כמה זה מקרי שבטקס אחד, ארבעה מבין הזוכים השונים הם סרטים שעוסקים בצורה כזו או אחרת בגזענות נגד שחורים. כי כשזה קורה שבוע אחרי ג׳סי סמולט, קצת קשה שלא לגחך.
אני ממש בספק שהזכיות קשורות לג'סי סמולט
למשך עונה שלמה הסרטים האלה מככבים בכל הפרסים. זה לא שזה איזה הפתעה שאנחנו צריכים להסביר.
התכוונתי
שבסיפור של ג׳סי סמולט לצורך העניין, דווח שהוא עשה את זה בשביל לקבל יותר כסף, כי לתפיסתו, כיום להיות קורבן לגזענות מקנה לך מעמד מיוחד וכולם רצים לחבק אותך.
והנה, שבוע לאחר מכן, יש בטקס אחד לא פחות מארבעה סרטים שונים שעוסקים בגזענות – ויוצאים עם פרסים.
גם אם נצא רגע מנקודת הנחה שכולם סרטים טובים שראויים לזכייה, קשה קצת לא לחשוב שסרט על גזענות מקבל אוטומטית כמה נקודות זכות בחוגים האלו, רק מעצם היותו כזה.
סרט על נושא שמעניין אנשים זוכה ליותר התעניינות?
מה נהיה מהוליווד, באמת.