קרח דק

במקור: The Ice Harvest
במאי: הארולד ראמיס
תסריט: ריצ'ארד רוסו ורוברט בנטון
על פי ספר מאת סקוט פיליפס
שחקנים: ג'ון קיוזאק, בילי בוב ת'ורנטון, קוני נילסן

שני סרטים ראיתי בימי חיי על קנזס. ב'הקוסם מארץ עוץ' דורותי מנסה נואשות לשוב הביתה, לקנזס. ב'קרח דק', מאידך גיסא, צ'רלי ארגליסט מנסה להסתלק מקנזס לכל הרוחות.

צ'רלי (ג'ון קיוזאק) הוא עורך דין של המאפיה, כפי שחבריו גאים להדגיש. לא ברור מה ויק קאוואנה (בילי-בוב ת'ורנטון) עושה למחייתו, אבל אני יכול להבטיח לכם ש: א. מחייתו לא תורמת למעמד האישה, ב. היא לא חוקית. הם גרים בוויצ'טה, קנזס, עיר שהיא חור במדינה שהיא חור. יחד הם גונבים מהבוס שלהם, ביל ג'רארד, שני מיליון דולר ועודף. בהזדמנות הראשונה הם מתכוונים להשאיר את וויצ'טה מאחוריהם ולעלות על טיסה למקום חם מאוד.

אלא שצ'רלי ו-ויק בוחרים לנשל את הבוס שלהם דווקא בערב חג המולד. השלג והקרח מקשים מאד על תנועת המכוניות, וקשרים ישנים מקשים על פעימת הלב. לא קל לעזוב. בעוד ויק שומר על הכסף, צ'רלי עושה סיבוב פרידה במבחר מועדוני החשפנות של וויצ'טה. משום מה, יש די הרבה מועדוני חשפנות בחור כמו וויצ'טה, ואם יורשה לי לחוות דעה, דומה שכל מועדוני החשפנות המוצלחים דומים, וכל מועדוני החשפנות הנאלחים, נאלחים בדרכם שלהם. בעוד צ'רלי מסתובב בעיר ונוהג בפזרנות שלא כהרגלו, הוא מגלה שהבריון הכי משכנע של הבוס שלו דולק בעקבותיו. מכאן העניינים, אתם בוודאי מנחשים, רק הולכים ומסתבכים.

'קרח דק' הוא אחד הסרטים הכי אפורים, מבחינה ויזואלית, שראיתי. הוא מתרחש ברובו בלילה וכאמור, בחג-המולד. הווה אומר, המון המון גוונים של אוף-וויט, כחול, אפור ושחור בהיר. יש מעט מאוד מקומות בוויצ'טה שצבועים בצבעים חמים, ואנחנו לא משתהים שם יתר על המידה. אם העיר שלי היתה ניראת כמו הבפנוכו של פריזר ריק, גם אני הייתי רוצה לעזוב, שני מיליון דולר או לא.

בהתאם לכך, צ'רלי הוא גיבור אפור למדי: לא נוכל חלקלק ומיומן, וגם לא שלומיאל חסר-אונים. הוא מין אדם כזה שגונב המון כסף מהמאפיה ומסתובב בחברה מפוקפקת, ומצד שני משתדל להיות אבא וחבר טוב. הוא משליך ראיות מפלילות לאגם ומשתמש באקדח כשצריך, אבל לא מהסס לעזור למכר במצוקה. על סקאלת הגיבור-אנטי גיבור צ'רלי ממוקם איפשהו באמצע הבטוח; הוא בעיקר מאד אנושי. קיוזאק מצליח ליצור דמות שקל מאד לחבב, אם כי הוא משחק גיבור לא-ססגוני במיוחד. אלא מה, זו הסיבה שנעים מאד לצפות ב'קרח דק', אבל בשום שלב הוא לא גורם לדפיקות לב מואצות.

למזלנו, את אפרור-השלולית מאזנות שתי דמויות משנה מוצלחות. הראשונה היא רנאטה (קוני נילסן), מעין מה-חשפנית-יפה-כמוך-עושה-בחור-כזה שמעוצבת כמו פאם-פאטל קלאסית, מתסרוקת הריטה הייוורת' והאיפור הדרמטי ועד הדיבור המלחשש. אפשר להתפעל מעצמות-הלחיים של רנאטה ואפשר לתעב את המנהג המעצבן שלה לסיים כל משפט בשמו של בן השיח – "מזוג לי קצת וויסקי, צ'רלי", "היה עדין איתי, צ'רלי", "כוון לראש שלו, צ'רלי" – אבל אין ספק שרנאטה מפיחה רוח חיים בסצינת החשפנות הדלוחה של וויצ'טה.

הסיידקיק השני הוא פיט ואן היוטן (אוליבר פלאט המצוין), חברו של צ'רלי, שגנב ממנו את אשתו וחי בבית שלו. משום מה צ'רלי לא נוטר טינה לפיט. אולי זה משום שהאישה לשעבר חמימה כמו דוב קוטב והבית לשעבר נראה כמו גירסת ההיי-טק של הארמון של המכשפה מ'נרניה'. פיט מבלה את הסרט בדרגות התבסמות שונות, ואומר לכולם בדיוק מה הוא חושב עליהם. הוסיפו לכך את נטייתו להחליק, ליפול ולשלשל מכנסיים בכל הזדמנות, וקיבלתם אתנחתא קומית טהורה ומוצלחת.

'קרח דק' הוא בן כלאיים מוזר. מצד אחד יש בו יותר מדי רגעי סלפסטיק, ומצד שני יש בו נימות אפלות ובוגרות. החצי הראשון שלו, בו פיט מקבל המון זמן מסך, הוא מעין קומדיית חג-מולד מרירה מאד. בחלק השני, שאת רובו מבלה פיט בעילפון שיכורים, ויק חוזר לתמונה והסרט הופך לפילם-נואר סטנדרטי. ויק הוא הדמות הכי אניגמטית בסרט; ככל שאנחנו מתוודעים אליו יותר, פחות ברור מה הן התוכניות שלו. אלא שצ'רלי חייב לשתף איתו פעולה, ולו בגלל שהכסף נמצא ברשותו. הדינמיקה החשדנית בין צ'רלי ו-ויק הופכת את החצי השני של 'קרח דק' למותח למדי, ובעיקר לקודר ואלים יותר. הסרט רחוק מלהיות גראפי כמו כמה סרטי גועל עכשוויים, אבל גם בו אנשים מסוימים נפרדים מחלקי גוף חיוניים, ולא כל מי שהתחיל את הסרט עם נשמתו באפו, גם יסיים איתה. בסופו של דבר, עירוב הסגנונות לא מיטיב עם הסרט. הוא אמנם מצליח לעתים למתוח ולעתים להצחיק, אבל בדרך כלל לא ממש יודע מה הוא רוצה מעצמו.

המילה "יומית" רשומה בגדול על המצח של 'קרח דק'. הוא לא מסוג הסרטים שמתרגשים לקראתם; הוא מסוג הסרטים שהולכים אליהם כי ההזמנות למסעדה הן רק לשמונה בערב. אבל כיומית הוא מהנה למדי, ואני יכול לחשוב על המון דרכים גרועות יותר לבזבז שעתיים – למשל, לחגוג את יום ההולדת של ישו הנוצרי במועדון חשפנות עלוב בוויצ'טה, קנזס.