סימה וקנין מכשפה

תסריט ובימוי: דרור שאול
שחקנים: תיקי דיין, שרון
אלימלך, איציק כהן, ליאור

אשכנזי, רותם אבוהב, תם גל,
עמי סמולרצ'יק, ניסים זוהר

נתחיל בהתחלה. או שמא זה
הסוף? לא חשוב. אמצע תל אביב,
עשר בלילה, הקרנת בכורה לסרט ישראלי חדש. סרט של במאי שסרטו הקודם 'מבצע סבתא' היה להיט הקאלט הגדול ביותר של העשור האחרון. בקולנוע ישבו פחות מעשרים איש. למה? זו שאלה לדיון אחר. השאלה אותה באנו לפתור היום היא האם הם נהנו ממה שראו על המסך. שאלה טובה.

'סימה וקנין' נפתח כמו סרט בורקס קלאסי: צחוקים עדתיים, הומור סלפסטיק, המון צעקות, קללות – כל מה שצריך. סימה (תיקי דיין) היא אישה מרוקאית מבוגרת הגרה עם בתה המצועצעת (שרון אלימלך), חתנה רודף הבצע (איציק כהן) ובנם המתוק, ברחוב הברכה 7 בגבעת משה. היא רוצה להרחיב את הדירה, אבל וסרמן השכן (ליאור אשכנזי) לא נותן לה כי הוא אשכנזי מניאק (וזה המקרה הראשון בתולדות הקולנוע של ניים-קאסטינג). סימה מאחלת לו שיישרף לו הבית, שיפוטר מהעבודה, שייפצע, מה שלא תרצו. ומה אתם יודעים? כל הרע הזה מתגשם. סימה מוכרזת כמכשפה, ובעלה של הבת מנצל את זה מייד לעשות קצת כסף קל: כל השכונה באה לבקש ברכה, והמזומנים מעבירים ידיים. אבל מה סימה רוצה מהחיים בסך הכל? לדבר ברדיו ולמצוא אהבה – תחליף לבעלה שנפטר – ושיעזבו אותה בשקט.

ככל שהסרט מתקדם, הולך ופוחת מינון הצחוקיה והשיגועים, ואת מקומם תופסים עוד ועוד גועל, שחיתות וגזענות. החיים, מתברר, הם לא קומדיית מצבים נחותה, הם סתם נאחס אחד גדול.

שפיץ, הדודו טופז המקומי תאב הרייטינג (בגילומו של הבמאי דרור שאול), מסדר לסימה תוכנית ברדיו. היא מגשימה את משאלתה הראשונה, אבל זה לא מספיק לה. בינתיים, השכן וסרמן, שסימה סידרה לו ולאשתו (רותם אבוהב) חיים מהגיהינום, מוצא את מפלטו בדת, וחוזר בתשובה. הוא הופך מפולני נאה לש"סניק גאה, ומצטרף במראהו הכללי לשאר תושבי העיירה. ממרומי גבעה נראה שיח צבר גדול, ומאחוריו, העיירה כולה בזמן שקיעה. אלה אנחנו.

גם אנשים לא כל כך נחמדים קולטים את הפוטנציאל העצום של מכשפה מקומית, ואחד המועמדים לראשות העירייה מבטיח לסימה שאם היא תעזור לו לגייס קולות, הוא יבנה בית גדול לה ולמשפחתה. מצד שני, סימה מתאהבת באביו של וסרמן, שהוא במקרה המועמד השני לראשות העירייה, וגם חטף בזכות הקללות שלה התקף לב. סימה צריכה לבחור: האם ללכת בדרך האהבה, או להיסחף עם העדר שהיא חלק בלתי נפרד ממנו? אל דאגה, הכל ייפתר. הכל כתוב. בסוף הסרט, מסתבר שמה שראינו עד עכשיו זה כלום. השד הכי מפחיד בבקבוק הוא זה שנראה התמים ביותר, והוא יראה את עצמו בגראנד פינאלה זוועתי.

הביקורת החברתית ברורה: עם ישראל מורכב משילוב קטלני של גסות, קולניות והמון עדות שלא ממש מסתדרות אחת עם השנייה. מזרחיים, אשכנזים, רוסים, אתיופים, עובדים זרים – אף אחד לא יוצא זכאי בבית המשפט. תייר שיראה את הסרט לא יאמין שמקום כמו גבעת משה באמת קיים. אבל לפי שאול הוא קיים, והוא מסריח לנו את הנחיריים מטווח אפס. העניין הוא שהבמאי משתמש בעיקר בדמויות מזרחיות כדי לתאר אופי שלילי, ופה כבר אפשר לתהות למה. אפילו סימה, הגיבורה שאיתה אמור הצופה להזדהות, היא בחורה גסה, שלא מהססת לפתוח פה גדול על כל מי שעומד בדרכה. מנגד, וסרמן, נציג האשכנזים, הוא בנאדם לא סימפטי במיוחד, אבל במהלך הסרט הוא מקבל את כל העונשים הכתובים בתורה, והעונש הגדול מכולם – להפוך לאחד "מהם". רק דמות אחת מייצגת את החיובי. זהו ליאון, אביו של וסרמן. בעזרתו אנחנו מגלים שאפשר לברוח רחוק מכל הזוועה הזאת, ולהגיע אפילו עד פלמה דה מיורקה. באשר לחלק הקומי, היחיד שמצליח באמת להעלות חיוך הוא עמי סמולרצ'יק בתפקיד שוטר סמי-רוחני ניאו-פסיכופאת, שהולך לכל מקום עם האופניים שלו.

אז זה סרט טוב או מה?
לא. זה סרט רע.

המשחק איום ונורא, ההפקה מגוחכת, האירועים קשורים אחד לשני בחוט תפירה. לא ממש ברור אם זו קומדיית מצבים קלילה או סאטירה חברתית נשכנית. אם זאת בדיחה, היא לא מצחיקה. אם זאת סאטירה, למה אנשים חוטפים מכות ונעטפים בגבס כל שתי דקות? זה סרט ממש גרוע. באמת. יש רגעים שבהם אתה נסחף עם זרם הקללות מהסרט, ואומר לעצמך, 'מה זה החרא הזה'? מדובר בקפיצה איומה אחורה. חזרה לשנות השבעים החשוכות – לשנים שבהן מנחם גולן שלט ביד רמה והפציץ את המסכים במוצרים נחותים בחצי מחיר. 'צ'רלי וחצי' זה 'האזרח קיין' לעומת 'סימה'. אין שום קטגוריה קולנועית שאפשר לחשוב עליה, שבה מקבל הסרט ציון עובר. אישית, סבלתי במשך שעה וחצי.

יש רק סיכוי אחד לגאולה. נניח שדרור שאול הוא לא במאי בינוני, והוא עשה את הכל בכוונה: הצ'יזיות, הקללות, המוזיקה המחורבנת, הדמויות החד-מימדיות, כל הזבל שנזרק בפרצופינו. נניח שדרור שאול עשה את כל זה בשביל להגיד משהו לא רק על גיבורי הסרט, אלא גם, ובעיקר, על צופיו – אותם יפי נפש שיושבים בערים הגדולות ונחרדים מן המראות, ובעצם לא יותר טובים מאף אחד מתושבי גבעת משה. הם הגזענים, צרי האופקים, הבהמיים, המכוערים האמיתיים. הם יישבו אחר כך בסלון המעוצב שלהם וידונו בתאורה רחבת זווית, פוסט מודרניזם ועריכה אינטלקטואלית. צאו מהסלון ותתחילו לחיות, שינקינאים סנובים! אבל אני, יפה נפש שכמוני, לא ראיתי שום סימן לאפשרות כזאת בסרט, והסיבה היחידה שאני מעלה אותה, היא שזה מבאס לקטול במאי ישראלי צעיר בלי להשאיר לו איזשהו פתח לתקווה.

אבל זה רק אני. מה חשבו תשעה עשר האנשים האחרים שהטריחו את עצמם לליל הבכורה של סרט ישראלי חדש? שאלה טובה.