יוצר הדינוזאורים, החייזרים והרובוטים הפורה והמוערך ביותר בהוליווד, מאז 'שובו של הנוסע השמיני' ועד 'איירון מן', מת אתמול: סטן ווינסטון, בן 62, זוכה ארבעה אוסקרים על אפקטים מיוחדים ואיפור. |
17.06.2008
|
יומית
יוצר הדינוזאורים, החייזרים והרובוטים הפורה והמוערך ביותר בהוליווד, מאז 'שובו של הנוסע השמיני' ועד 'איירון מן', מת אתמול: סטן ווינסטון, בן 62, זוכה ארבעה אוסקרים על אפקטים מיוחדים ואיפור.
יוצר הדינוזאורים, החייזרים והרובוטים הפורה והמוערך ביותר בהוליווד, מאז 'שובו של הנוסע השמיני' ועד 'איירון מן', מת אתמול: סטן ווינסטון, בן 62, זוכה ארבעה אוסקרים על אפקטים מיוחדים ואיפור.
זה מן סמל
למוות של האפקטים המוחשיים ונצחון האפקטים הממוחשבים?
אוי ווי.
תמיד העדפתי אפקט מוחשי שלא נראה אמיתי מאפקט ממוחשב שלא נראה אמיתי.
אולי כי לבובות למיניהן עדיין הייתה הרגשה שהן היו באותו חדר עם השחקנים או באותו יקום לפחות.
הממ, אני מדמיין את הסמל למות האפקטים הממוחשבים:
"מחשב הסיליקון גרפיקס הראשון ששימש את פיקסאר נפטר בשיבה טובה והועבר לראש ערימת המחזור הקרובה. יהי זכרו ברוך".
מש''א + על מה שאמרת בנוגע להעדפה לאפקטים מוחשיים
בדיוק מה שאני מרגיש.
האמת שלא.
וינסטון עבד על הפקות גדולות עד יומו האחרון, כולל "אוואטר" החדשני, כך ששירותים מהסוג שהוא סיפק עדיין נדרשים בהוליווד, וסביר מאוד שראית חלק גדול מהם בכמה מהסרטים המדוברים של השנים האחרונות – חלק גדול מהרובוטים ב-AI, למשל, יצא מהסטודיו של וינסטון. אבל גם אם איפור ופרופס פיסיים יצאו מכלל שימוש, חלק חשוב בהצלחה של וינסטון היה לא בתחומים האלה, אלא בעיצוב – וזה משהו שתמיד תצטרך בסרט.
ואגב, אחרי שוינסטון הלך מאתנו,
דומני כי התואר "גדול אנשי האפקטים של ימינו" הולך עכשיו לפיל טיפט, שגם הקריירה שלו מקיפה כמה יצירות איקוניות בתחום (מ-"מלחמת הכוכבים", עבור ב-"רובוקופ" ו-"פארק היורה" שעליו הוא חלק אוסקר עם וינסטון ועד ל-"גברים בחלל"). ההבדל בינו לבין וינסטון, הוא שוינסטון היה בעיקר מעצב ואיש אנימטרוניקה, בעוד שטיפט הוא בעיקר אנימטור: הוא עוסק פחות בליצור יצורים, ויותר בלהזיז אותם. בסרטים המוקדמים שלו הוא עשה את זה ב-"Stop Motion", ואחר כך הוא עבר לשימוש במחשבים (והיה למעשה אחד החלוצים הגדולים בתחום).
בפארק היורה, שנעשה לפני כ-15 שנה,
יש אפקטים מצויינים. אפקטים מוחשיים נראים הרבה יותר טוב ממוחשבים בד"כ.
בפארק היורה, שנעשה לפני כ-15 שנה,
אתה מנסה להתווכח איתי?
זה מה שאני אומר.
ובפארק היורה כבר היו אפקטים ממוחשבים.
אתה אמרת אפקט מוחשי שלא נראה אמיתי,
בפארק היורה הם נראים אמיתיים ועוד איך!
אתה אמרת אפקט מוחשי שלא נראה אמיתי,
בפארק היורה האפקטים הממוחשבים נראים הרבה יותר אמינים מהדינוזאורים המכניים. יש מספר קטעים שהמכניים נראים על סף המגוחך או סתם כמו פוחלץ.
בפארק היורה היו *מעט מאוד* אפקטים ממוחשבים (יחסית).
רוב הדינוזאורים שמופיעים בו הם אנימטרוניים. יש שוטים בודדים שבהם הם ממוחשבים, שנחשבו למהפכניים לגמרי בזמנם.
בפארק היורה היו *מעט מאוד* אפקטים ממוחשבים (יחסית).
ממש לא נראה לי.
אני זוכר שראיתי פעם תוכנית על מאחרוי הקלעים והרוב שם היה ממוחשב. מישהו יודע?
כל הקלאוז-אפים ורוב המדיום-שוטים
היו בובות. השאר ממוחשב.
בגנות המכניזם
לא כל הקלוז-אפים היו ממוכנים. בעיקר הקלוז-אפים על הראש של ה-T REX היו ממוכנים (אבל זה עבר בעיקר משום שאין צורך בהפעלת שרירים בפרצופה של בהמה זו). הולוסירפטורים היו בעיקר ממוחשבים וטוב שכך. יש שני קטעים עם הילדים במטבח בו השתמשו בבובות עבור הולוסירפטורים וזה נראה מגוחך בהשוואה לריאליזם שסיפקה האנימציה הממוחשבת (הקטע הראשון הוא הקלוז-אפ על ראש גומי חסר הבעה של רפטור שנמשך אחורה כאילו הצוואר שלו מחובר על מקל של מטאטא והקטע השני בו רואים רגל של רפטור נוקשת בעצבנות על הריצפה עם ציפורניה).
הבובה המכנית הכי אמינה בסרט היתה של הדינוזאור החולה, אבל גם זה רק בגלל שהוא לא היה צריך לזוז מעבר לנשימות עמוקות.
הרוב המוחלט – ממוחשב. האפקטים המשכנעים בסרט, שמפקיצים אותך מהכסא, ממוחשבים והאפקטים הבעיתיים/פחות משכנעים הם הלא ממוחשבים.
Tyrannosaurus rex – ממוחשב ברגעים החשובים. ממוכן במספר קלוזאפים.
Velociraptor – בעיקר ממוחשבים.
Dilophosaurus – ממוכן.
Brachiosaurus – ממוחשב לחלוטין.
Triceratops – הדינוזאור החולה שלא זז מלבד לנשום היה ממוכן.
Gallimimus – ממוחשבים.
מה שמזכיר לי,
שפעם נקלעתי בנסיבות משונות לאחוזה כלשהי בהמפטונ'ס אשר במדינת ניו-יורק, ובחצר ניצב לו גאה אחד מהדינוזאורי-בובה ששימשו בסרט (נקנה מההפקה). משהו כמו 5 מ' גובה כולל הצוואר. מרשים מאוד, אבל מקרוב בהחלט הפרצוף שלו לא היה משכנע.
ניטפוק:
אם הברכיוזאור היה הג'ירפה בגובה 12 מטרים, אז הוא היה בובה, לפחות בקטע שבו הילדים יושבים על העץ ומאכילים אותו.
ניטפוק:
נכון. אז לא ממוחשב לחלוטין, אבל כן ממוחשב ברובו.
זה היה יותר סימלי אם הוא היה מת מנפילת מחשב
או אם היה הורג אותו HAL.
וואס איז דאס?
מחשב מסרט קולנוע נודע שיהיה קצת לחשוף את זהותו.
אה, תודה.
באמת נדמה לך?
זה ספויילר כל כך מפורסם שאני כבר לא ממש מתייחס אליו כאל ספויילר. לא נראה לך שכל מי שהולך לראות את הסרט כבר יודע מה קורה עם HAL?
זה דיון ישן
האם הסוף של מלחמת הכוכבים מספיק מוכר שהוא כבר לא נחשב ספוילר? האם יש מישהו שלא יודע מה עומד לקרות בטיטאניק? האם עוד יש הצדקה לא לחשוף מה זה "רוזבאד"?
לדעתי, כל עוד הסרט לא נערך מחדש, או נצפה באופן רשמי בידי כל קורא עברית בפלנטה, כדאי לסמן לפני גילוי התפתחות עלילתית שכזו.
אני לא יודע, ואודה אם לא הפרט הזה לא ייחשף בפני.