במקור: Anger Management
במאי: פיטר סגל
תסריט: דייויד דורפמן
שחקנים: אדם סנדלר, ג'ק
ניקולסון, מריסה טומיי,
לואיס גוזמן, ג'ון טורטורו
"כעס הוא רגש אנושי נורמלי לגמרי, בדרך-כלל בריא. אבל כאשר הוא יוצא משליטה והופך הרסני, הוא יכול להוביל לבעיות … והוא יכול לגרום לך להרגיש שאתה נתון לחסדיו של רגש בלתי צפוי ורב עוצמה"
(מתוך האתר של האגודה הפסיכולוגית האמריקאית).
כיוון שרגש כזה קיים בעולם, יש לאמריקאים שתי שיטות לנתב אותו לאפיקים מועילים. שיטה אחת כרוכה בניוד הרבה מאוד טנקים ומטוסים למדבר העיראקי, והסתיימה בהצלחה לא מזמן. השיטה השניה, ברוח האמריקאית המקובלת, היא לפתוח סדנה לטיפול במי שעצבני, בה יוכל לשבת עם פסיכופאתים אחרים, למלמל "כולנו אוהבים אותך, דייויד", ומי שנשאר אחרון מקבל מליון דולר וחוזה פרסום. אה, לא, זו בעצם 'הישרדות'.
"לאחד מכל חמישה אמריקאים יש בעיה בשליטה בכעסו"
(מתוך האתר של ליאונרד אינגרם, www.angermgmt.com)
זאת אומרת, "בעיית שליטה" כבר אינה הפרעה אישיותית: היא כמעט אופנה. תארו לעצמכם: אם הייתם אמריקאים, לאחד מתוך הארבעה שאיננו אתם הייתה בעיית שליטה בכעסו.
ודווקא לאדם סנדלר נטפלו.
סנדלר, בתור דיוויד באזניק, הוא כמעט תאומו של הלל הזקן: שום דבר לא מצליח לעצבן אותו, והוא סובל בשקט כל הטרדה שהיא: את התעללויותיו של הבוס המעצבן שלו, את הנביחות של הבוס העוד-יותר גדול שלו, וגם את מאמציה הבלתי-נלאים של חברתו לינדה (מריסה טומיי) לגרום לו לעמוד על זכויותיו מולם.
ואז, יום אחד, עוברת על סנדלר טיסת בלהות. שכנו למטוס מתגלה כתאומו הרוחני של הערס שמדבר בפלאפון במהלך הסרט: מפריע לו לישון, נותן לו צ'אפחה ושואל אותו שאלות מביכות באוזני כל המטוס. והדיילת מתעלמת ממנו לגמרי. בסוף הוא מגיע לטיפ-טיפה הרמת קול, אלא ששוטר זועף בעל שוקר חשמלי ופראנויית פוסט-מגדלי התאומים נותנים למעשיו פרשנות מוטעית במקצת, המובילה אותו לבית המשפט באשמת תקיפה. כתחליף לכלא הוא נאלץ להשתתף בסדנת שליטה בכעס, או בשמה העברי, "סדנה לעצבים", המועברת – הפלא ופלא- על-ידי אותו נודניק מהמטוס, ד"ר באדי ריילי (ג'ק ניקולסון). במהרה מתגלה הנ"ל כדוקטור הפסיכופאת ביותר מאז חניבעל לקטר, ואפילו יותר עצבני. בסדנה משתתפת חבורת מטורפים מכובדת – לו (ג'ון טורטורו), חייל-לשעבר הסובל מהלם-קרב בעקבות לילות האימה (במלחמה שנמשכה 12 שעות), או סטייסי וג'ינה (קריסטה אלן וינואר ג'ונס), כוכבות פורנו (עם שם כמו ינואר ג'ונס, מה עוד היא כבר יכולה להיות? מקסימום מדענית גרעין בסרט ג'יימס בונד) שהשתמשו במהדק-סיכות כדי להסביר למישהו שהוא חרג מהכללים, ועוד כיוצא באלה פסיכופטים. וגם לואיס גוזמן, שאני לא זוכר בדיוק מה הוא עושה, אבל הוא עושה את זה מצוין.
ריילי עושה את כל מאמציו להוציא את באזניק מדעתו, עניין קשה למדי בהיות האחרון מופת של שקט ושלווה; אבל לא איש כדוקטורינו ייכנע; הוא עושה כל שביכולתו כדי להכעיס את באזניק, וכדבריו של הד"ר היקר, "כעס מוביל לשנאה, ושנאה מובילה לצד האפל".
ובסך-הכל זה הולך מצוין.
ג'ק ניקולסון נותן הופעה נהדרת ומצחיקה מאוד, עם ניצוץ פסיכופתי בעיניים כל הזמן (ממש ציפיתי לשמוע אותו קורא "Heeeere's Buddy!"). וגם סנדלר, במפתיע בשבילי, בסדר גמור: הפעם, הוא לא גרם לי לצרבת בכלל, וזה שיפור נוסף (אחרי 'מוכה אהבה') ברמת המשחק שלו. אותי הסרט מאוד הצחיק, גם בהומור סלפסטיק וגם בשנינויות קטנות הפזורות לאורך הסרט. בסך-הכל, רוב הסרט נראה כאילו גם הבמאי לקח איזה חומר לאו-דווקא חוקי, ועל כן איבד כל שליטה על המתרחש, בניסיון לברר מהי השיטה הטובה ביותר והבלתי יציבה ביותר להתעלל בגיבור; חצי הסרט הוא השתוללות פרועה וחסרת מעצורים כמעט לגמרי, ועושה רושם כאילו תיכף יופיע ג'ון קליז וינופף במטוטלת מול הגיבור תוך השמעת קולות משונים, כדי לברר את התאמתו לעבודה. הגיבורים המשניים הזויים ביותר, וגונבים את ההצגה בקלות: אחת (הת'ר גראהם כמדומה, שבפעם הראשונה בקריירה שלה לא מתפשטת לגמרי) שסובלת מדימוי-עצמי נמוך, עיוור בעל נטיות קטלניות (הארי דין סטנטון), ועוד מיני מרעין בישין משתוללים על המסך, ללא ריסון בכלל.
לפעמים, למרבה הצער, הסרט יורד לבדיחות נמוכות; אלה הקטעים החלשים בו. במיוחד סצינה אחת, בהשתתפות נזיר בודהיסטי, מוטב לה שלא נבראה משנבראה: וולגרית ומיותרת.
אבל רוב הזמן, הסרט בהחלט נאה ויאה. הוא לא בנוי רק על מוטיב ה"מישהו נדפק, תצחקו", אם כי גם זה יש, אלא בעיקר על מצבים משונים – מקומדיה של טעויות ועד לביזאריות סתם, וגם על השנינות של הדמויות. וכמו שאמרתי, רוב הזמן זה עובד מצוין.
עד לרבע השעה האחרונה.
אז, כנראה, גילה הבמאי שהוא נתן יותר מדי חופש לדמויות שלו, והחליט לקבץ את כל ההשתוללות לסוף קיטשי ודבילי עד ללא-נשוא, תפור בחוטים גסים במיוחד, חסר הגיון ומחליא בדביקותו. הסוף הוא ירידה חריפה ברמה לעומת שאר הסרט, ותקוותי היחידה שבדי.וי.די. של גרסת הבמאי יסתבר שצילמו גם סוף אלטרנטיבי טוב יותר.
אבל זה בכל-זאת לא הורס את הסרט; שעה וחצי משובחת ברובה, ועוד רבע שעה של סיום אידיוטי – החשבון פשוט. מקסימום, צאו ברגע שנהיה קיטשי, ותאמרו לעצמכם "היה הפי-אנד".
מה שמטריד את החתול..
הוא שאדם סנדלר מופיע בסרט שלא מוגדר כ"סרט אדם סנדלר".. החתול אהב את הסרט שלו עם וינונה ריידר (מר. פיגס או משהו כזה..). היה חביב והעביר את הזמן ברוגע.. אבל הסרט הזה לא ניחן בתכונות סנדלריות בכלל.. הוא לא האיש המושלם באופיו והתמים בהתנהגותו..
*מצפה לראות בדיוידי בקרוב*
מר דידס
לא בפעם הראשונה
גם ב "מדרכות ניו יורק" התר גראם לא מתפשטת לגמרי
רק בשביל גוזמן וטורטורו
ג'ק נותן הופעה מוגזמת מדי ולא כל כך אמינה, מצחיקה מאד אבל לא כל כך אמינה, סנדלר פשוט לא שחקן כל כך טוב לדעתי (הוא היה טוב במוכה אהבה אבל רק כי פ.ת. אנדרסון הוציא אותו מהתבנית הסנדלרית שלו). לואיס גוזמן שהופך לאט לאט לאחד השחקנים העסוקים והמגוונים בהוליווד נותן הופעה מעולה ועל טורטורו אין מה לדבר, כל מילה מיותרת צדקה טווידלדי כשכתבה שהם גונבים את ההצגה.
בסך הכל הסרט מצחיק ברובו ומהנה בהחלט.
נ.ב.
ראיתי את מריסה טומיי בהצגה בברודווי (ביחד עם אל פאצ'ינו אלוהים עלי אדמות) לפני שבועיים והיא הייתה פשוט מעולה, היא גם התפשטה על הבמה ויש לה גוף…
התבנית של סנדלר
למה אנשים מתעקשים לטעון שפ"ת אנדרסון הוציא את אדם סנדלר מה"תבנית שלו" ב"מוכה אהבה"? הסגנון של הסרט אכן שונה משאר סרטי הסנדלר, אבל הדמות היא אותה דמות שהוא גילם ב"נער המים" או "האפי גילמור". זאת התבנית שלו!
לנשום ו... לנשוף
הטריילר של הסרט הזה כל כך עיצבן אותי!
עצם הרעיון שעשו סרט שנועד לעצבן אותי, כל כך עיצבן אותי!
אפילו התיאור של העלילה בביקורת הזו, עיצבן אותי!
ביקורת משובחת. אמנם אני עדיין לא רוצה לראות את הסרט (אני פוחדת שהוא יעצבן אותי!) אבל עכשיו אני גם קצת מצטערת על זה.
לנשום ו... לנשוף
ומה בדבר מעצבנים בריטיים? ג'ון קליז, למשל?
http://us.imdb.com/Title?0063100
(…וכשעייפים, שם הסרט נראה כמו – How to irrigate people.)
לנשום ו... לנשוף
לא ראיתי אבל נראה לי שהוא יהיה טיפה יותר נסבל.
בריטים, מותר להם.
רק הפרצוף של ניקולסון מעצבן אותי.
בטירוף. גם הפרצוף של סנדלר. פשוט יש לי פוביה בלתי מוסברת משניהם. הפוסטר של הסרט, עם שניהם צורחים זה על זה, עשה לי צמרמורת. ואני גם לא סובלת את מה שמתואר בביקורת – לא סובלת סרטים שבהם העולם מתעלל באיש פסיבי. זה נורא בעיניי, בערך כאילו היו מראים לי סצינת אונס שאמורה להיות קומית. בקיצור: הרי לכם סרט שאני לא אסכים לראות גם אם יאיימו עלי בעינויים.
התעללות
וואלה, צודק. הנה, קח את ה''ו'' במתנה.
יודעים מה?
גם לי זה מפריע! בגלל זה נורא כואב לי לראות את הסרט של מיסטר בין, הוא נראה כל כך אומלל שם.
חבר'ה,
"פגוש את ההורים"…
הבעייה שלי היא שאני נוטה להזדהות עם הגיבורים בסרטים, ולכן אפשר לומר שסבלתי ביחד עם סטילר כל הסרט.
אני סבלתי רק עשר דקות
אחר כך כיביתי את מכשיר הדיוידי.
אני סבלתי מהלם החל מהשנייה הראשונה ונאלצתי לראות את הסרט עד סופו. לא לדאוג, זה לא משהו שסדרה ארוכה של טיפולים בהלם לא יכולה לפתור.
אני חושב שתקווה להפי-אנד היא שהחזיקה אותי עד סוף הסרט.
ואני שלמתי 33 ש''ח כדי לסבול בקולנוע!
משום מה היה לי הרושם שאם דה-נירו מופיע בסרט, זה לא יכול להיות עד כדי כך גרוע.. (מה גם שזוועות נוסח "משתגעים על מרי" לא עושים יותר מפעם אחת). התבדיתי.
לעזאזל האינטגריטי
האמת, מעולם לא היה לי האומץ לקום באמצע סרט בקולנוע וללכת. תמיד החזקתי עצמי עד הסוף, גם אם הייתי קרוב מאוד-מאוד לטוס משם החוצה.
זה השילוב של המחיר הגבוה, האנשים שאיתי והידיעה שאם-בשביל-הסרט-הזה-הגעתי, אני רוצה תמורה מלאה לזמני.
צודקת לגמרי.
את 'סדנה לעצבים' לא ראיתי, אבל טווידלדי מבטיח שלא *רק* ההתעללות אמורה להצחיק שם. אבל דעותי על 'פגוש את ההורים', סרט שהוא שקול לסצינת אונס שאמורה להצחיק (תודה על המטאפורה היעילה), ידועות לכל. אם אני ארצה לראות אנשים סובלים, אני אלך לקבוצת התמיכה המקומית לאנשים עם סרטן האשכים.
צודקת לגמרי.
פגוש את ההורים הוא סרט קלישאתי מפגר ולא מצחיק. סדנה לעצבים טוב בהרבה. מה שמצחיק בו זה לא סצנות מביכות, אלא דמויות מטורפות אחת יותר מהשניה, כולל הגיבור. זה לא סיפור על אהבה אם גיבור אנדרדוג, מדובר פה על משהו שדומה יותר לביג לובווסקי. אוסף של דמויות דפוקות, כולל הגיבור, שמתנהגים בצורה מטורפת. וג'סוס.
-האשף הדגול
''לא סובלת
סרטים שבהם העולם מתעלל באיש פאסיבי". הוצאת לי את המילים מהפה!
האמת, שגם אני לא כל-כך.
ואם זה היה עיקר הסרט, אני חושב שלא הייתי נהנה.
ציינתי במפורש ש*גם* זה יש, אבל לא רק זה.
אין לי בעיה עם פרצופיהם
חיפשתי סרט שגם החבר יהנה-משהו קליל. אני אוהבת עד מאוד את ניקולסון ויש לי גם פינה חמה לתמימות וטוב הלב, גם אם הוא מעושה, של סנדלר. לא ראיתי טריילר-רק את הפוסטר. כמו המסטולית אני לא יכולה לסבול התעללות, והסרט הסב לי סבל רב. כאן, שלא כמו בביקורות אחרות של מר טווידלדי, אינני מסכימה עמו כלל. חוץ ממספר קטעים משעשעים הקומדיה הזו פשוט לא מצחיקה עם כל השחקנים ושחקני המשנה המוכשרים. ואף שמוצאי פולני ולא באתי להינות-זה אינו הסבל שגורם לי להשלים עם השורה בפירוט הוצאות כרטיס האשראי.
פשוט לא מצחיק!!!
אדם סנדלר
אם כל הכבוד לביקורת המתארת
סרט בינוני, אני לא אלך לראות סרט עם אדם סנדלר. אפילו
למוכה אהבה לא הלכתי למרות שחקנית ובמאי טוב בגלל סלידה
מהשחקן. אפילו את "גוני אינגליש" עם אידיוט אחר שגורם לך להביין על מה יהיו הבדיחות לפני השן קורות הלכתי לראות (רק בגלל חבר עם טעם רע). אבל לא את אדם סנדלר – הוא מדרדר כל סרט לרמת האדם סנדלר. ממליץ על "השעה ה-25". ביי
נו, בהחלט.
אומרים שאדם סנדלר הוא כבר לא אדם סנדלר. אומרים שהוא כבר משחק טוב. אבל זה לא ימנע מאנשים לפסול את הסרט מראש, רק בגלל שמופיע בו אדם סנדלר.
נו, בהחלט.
אני לא סובל את אדם סנדלר. נתקלתי בו לפני כמה שנים בסרט שנאלצתי לראות באוטובוס בארה"ב, כנראה "נער המים" והיה מזעזע.
אני מת על ג'ק ניקולסון, חולה על הפסיכופט הזה.
קומדיה עם ג'ק ניקולסון, חייבים לראות. הביקורת בעין הדג לא קטלה יותר מדי אז זה בטח לא כזה נורא.
נו טוב נלך, שיהיה.
בשתי מילים, היה מצחיק. אמנם סנדלר תיפקד יותר בתור הזקן שמקבל כאפות מבני היל, אבל לפחות ניקולסון היה מטורף כתמיד ומצחיק מהרגיל. אם רק היו שמים במקום סנדלר את מייקל פאלין הייתי בכלל מאושר.
במילה אחת, נהנתי.
אם רק היו שמים
את מייקל פאלין במקום כל אחד מהכוכבים הקומיים של השנים האחרונות, הייתי שמח.
אם רק היו שמים את מייקל פאלין, נקודה.
אם רק.
אני לא יודע על מה אתם מתלוננים,
אני דווקא נהניתי.
היה מאוד מצחיק.
וה"התעללות באדם פסיבי" פה הזכירה תרפיה מספיק כדי לא להרגיז אותי.
למרות שאותו הקטע עם הנזירים הבודהיסטיה היה מוגזם לחלוטין.
אין לי הרבה מה לומר על הסרט עצמו
מה שכן, ראיתי אותו באולם 10 של סינימה סיטי ומישהי (לא שחקנית כדורסל או משהו, סתם מישהי שישבה רגיל) הסתירה לי כל הזמן. המסך שם נורא נמוך.
איך לעצבן אנשים תוך פחות מדקה
הסרט רק התחיל והתחלתי להתעצבן…
נראה לי שהמטרה של הסרט היא לא לעצבן את אדם סנדלר אלא את הצופים. ואני גם ככה קריזיונרית לא קטנה והרגשתי שאני עומדת להתפוצץ מעצבים כל כך הרבה פעמים במהלך הסרט…
לקראת הסוף כבר לא יכולתי יותר ופשוט קמתי והלכתי.
יש גבול כמה סרט יכול לעצבן בנאדם…
ניקולסון בד"כ מעצבן אותי, אבל בסרט הזה הוא שבר שיאים.
אפילו הסימפטיה שפיתחתי לאדם סנדלר היתה עצומה וחביבתי מריסה טומיי לא תוכל לעזור הפעם…
למרות שלסרט יש קטעים מצחיקים, שבד"כ מובאים דווקא ע"י 2 שחקניות הפורנו המקסימות (שאגב, היו שחקניות פורנו במציאות)ולא ע"י כוכבי הסרט עצמו.
אחרי שהסרט ייגמר, אתם תצטרכו סדנה לעצבים.
(שאגב, היו שחקניות פורנו במציאות)?!
(שאגב, היו שחקניות פורנו במציאות)?!
כן? מה הבעיה?
זה עניין ידוע, וגם אם לא, תוך הצצה קטנה בסו-קולד פילמוגרפיה שלהם תסגיר את העניין
הא?
קריסטה אלן השתתפה בסרטים ארוטיים (ארוטי =! פורנו), נכון, אבל ינואר ג'ונס? אין לה אפילו עמוד בCNDB…
הא?
קריסטה באמת "שיחקה" בעימנואל הסדרה (וזה אירוטי ולא פורנו)
לינואר (ואם זה לא אומר שם של פורנו, אני לא יודעת מה?) יש עמוד:
http://us.imdb.com/Name?Jones,%20January%20(I)
ודבר שלישי, היא מוכרת בעולם הפורנו הארד קור (וסרטים כאלה לא נרשמים בIMDB)
הא?
IMDB דפקא כן מראה סרטי פורנו, וממילא כתבתי CNDB, הלא הוא Celebrity Nudity Database.
ואפשר בבקשה לראות הוכחה כלשהי, כי קשה לי להאמין שינואר ג'ונס יש קריירת פורנו כל כך סמויה שלא הצלחתי למצוא אותה בגוגל.
הא?
היא לא סטארית ברמה של ג'נה ג'יימסון אם לזה אתה מתכוון, אבל היא הופיעה במספיק סרטים שרק אם אתה ממש בתוך העולם של הפורנו אתה נתקל בה.
לי יצא לראות אותה בטעות באיזה סרט שהגיע אליי גם בטעות (בוא נדבר על טראומות)
בטעות. כן. ברור.
רק אם אתה ממש כבד בעניין של הפורנו?
אז למה שלא נדבר על טראומות, באמת?
כמה את לוקחת לשעה?
וכורסה נוחה, יש?
כמה את לוקחת לשעה?
אני מציעה טיפול מסוג קצת חדש, אולי כדאי לומר, מודרני, כן? אתה יושבת על הכורסא אמריקן קמפורט מסתכלת סרט פורנו. אני מסתכלת עלייך מהצד, ככה באופסייד, מאבחנת לך הפטיש. אפשר להתחיל במשהו אקספירמנטלי, במחיר הוגן, בתנאי שאתה מביא את הסרט.
כמה את לוקחת לשעה?
אמריקן קמפורט מתאים. איפה מתחיל התור?
מסכים עם הביקורת לחלוטין
הסרט מתחיל טוב ויש עלילה מעניינת – רק מה, כרגיל בסרטים הוליוודיים, תופרים "סוף טוב" לא הגיוני שהורס את הסרט.
מומלץ לראות שלושת-רבעי הסרט הראשונים ולצאת החוצה רבע שעה לפני הסוף.
יפה. ובוא נניח שאני אאמץ את ההמלצה הזאת.
אתה יכול לומר מתי בדיוק הוא הסוף, ככה שאני אדע לצאת רבע שעה לפניו?
לא! תישאר!
הקטע היחיד שממש מפיל מצחוק הוא השוט החרון של הסרט, ודיר בלאק, אל תפספס דוקא אותו.
שלמקו, אני מתפלא עליך.
לך לראות את כל הסרט, אחר כך תקנה עוד כרטיס ותראה אותו שוב, רק שהפעם תדע בדיוק היכן נמצאת נקודת האל-חזור.
ואז, בהפגנתיות – צא!
רגע רגע
איפה בדיוק מופיעה הת'ר גרהאם?
וחוץ מזה, איזה עוד סלבס' מופיעים בסרט?
וג'וליאני-זה באמת ג'וליאני?
בדיוק בשביל זה
קיים הימד"ב.
פה – http://www.imdb.com/title/tt0305224/fullcredits – תוכל למצוא את רשימת כל השחקנים שהופיעו בסרט ואת תפקידיהם, ביניהם גם ג'וליאני (האמיתי, כך נראה).
איך קוראים לשיר?
מישו מוכן להגיד לי איך קוראים לשיר שהוא שר…. משו
אני מחפשת אותו שנים….
פליז תגידו לי כבר!!
לא ראיתי את הסרט,
אבל אני מנחש שמדובר ב-I Feel Pretty מתוך "West Side Story" ("סיפור הפרברים").