במקור: Napoleon Dynamite
במאי: ג'רד הס
תסריט: ג'רד וג'רושה הס
שחקנים: ג'ון הדר, ג'ון גרייס, אפרן רמירז, אהרון רואל, טינה מג'ורינו
הדבר הראשון שיצא מהפה שלי כשגמרתי לראות את נפוליאון דינמיט היה כלום. לא יכולתי להגיד כלום. זאת אומרת, הפה שלי היה פתוח והכל, דברים חיכו לצאת מתוכו, אבל אף מילה לא הצליחה לבטא את התחושה של מה שבדיוק נגמר לי על המסך. בסופו של דבר הצלחתי להגיד "WTF?", ואני מניח שאין הגדרה טובה מזו לסרט הזה. What The Fuck?, או בגרסה העברית שלו, "מה ה?ד??פ?ק?" מסכם את מה שהוא כנראה הסרט ההזוי, המוזר והתלוש ביותר שאי פעם נחת אצלי בדיוידי, ורוב הסיכויים הם שזה בדיוק מה שגם אתם תגידו אחרי שתסיימו לצפות בו.
לא שלדבר הזה יש הרבה עלילה, אבל בקווים כלליים, אפשר להגיד שנפוליאון דינמיט הוא שמו המלא של תלמיד תיכון בפרסטון, איידהו, החמוש במראה כללי של חנון עולם, ובהשקפה, איך נאמר, שונה במקצת על החיים. הוא ואחיו קיפ בן ה-32, שנראה אפילו יותר יורם ממנו, גרים בביתה של סבתו חובבת הספורט האקסטרימי, שמגדלת למה בחצר. לאחר שהסבתא נפצעת, את מקומה כמבוגר האחראי בבית תופס הדוד ריקו, מן הכלאה של ספורטאי-עבר כושל ואיש מכירות-הווה כושל עוד יותר. את תמונת העולם הנפוליאונית משלימים חבריו לבית הספר, פדרו המקסיקני וד?ב?, הנפש התאומה של נפוליאון, שמצלמת את הדמויות כולן בסטודיו שלה בפוזות אמנותיות.
מה שקורה לדמויות במהלך הסרט הוא שהן בעיקר מדגימות לצופה איך החיים שלו, שהוא חשב שהם הכי ביזאריים בעולם, הם שפיות נורמלית יחסית לחיים שלהן. קיפ מתאהב באינטרנט בבחורה שחורה וחתיכה הגבוהה ממנו בראש וחצי; ריקו חולם לחזור לימי הזוהר שלו כאתלט, קונה מכונת זמן שמחשמלת לו את הביצים, ומסתפק בלמכור לתושבי השכונה מערכות כלים 32 חלקים (עם סירת מפרש דקורטיבית מצורפת!), וחומר אורגני שאמור להגדיל את השדיים; פדרו רץ לנשיאות מועצת התלמידים, מגלח את שיער ראשו ש"חימם אותו יותר מדי", ונעזר בפיאה כדי להרשים את הבנות, ובשפם כדי לקנות כרטיס לוטו של גדולים.
נפוליאון הוא החוט המקשר בין הבלונים האלה. להגיד על בן אדם שמצייר פלוצים יוצאים מתחת של חד-קרן, שמשחק משחקי כדור ילדותיים נגד עצמו, שלובש חליפה מהסבנטיז ומגפי חלל – וזה רק קצה הקרחון – להגיד על מישהו כזה שהוא חוט מקשר, מסכם את הפילוסופיה של הסרט כולו, אם יוצאים מנקודת הנחה שיש כזאת.
ובאמת, קשה להגדיר את הסרט הזה במונחים קולנועיים נורמליים, כי הוא פשוט לא כזה. מה אתם רוצים, שאני אספר לכם על הדרך המתוחכמת והמעודנת שבה מציג הבמאי מערכת יחסים מורכבת בין עולם הנעורים המדומיין ובין המציאות קשת היום של החיים הזעיר בורגניים במערב התיכון של ארצות הברית במאה ה-21? מה הדפק, כל מה שיש פה זה לייגרים (אבא אריה ואמא טיגריס – וזו חיה אמיתית לגמרי!), ריקודים מופרעים, בריוני בית ספר עם רצון לכסף קטן, ואת רקס, שמוכן תמורת 300 דולר בלבד ללמד אתכם איך ללכת מכות בשיטת ה"רקס-קוואן-דו".
האסתטיקה היחידה שאפשר להצביע עליה היא הויזואלית. מלבד שוטים בודדים, הסרט כולו מצולם ללא תנועות מצלמה, והדגש על עיצוב הנוף והדמויות שנעות בתוכו נראה היטב. כמעט כל פריים נראה כמו תמונה, והניגוד שזה יוצר עם האווירה המופרעת והילדותית של הדמויות הופך את הסרט לעוד פחות מובן ו"שלם". אם מנסים למקם את הסגנון שלו בכל זאת איפשהו במרחב הקולנועי המוכר לנו, אפשר לדבר על שילוב פסיכי בין ההומור של טוד סולונדז, האיפוק של ווס אנדרסון, והטמטום הכללי של כל קומדיית נעורים שאי פעם ראיתם.
הסלט הזה הפך את 'נפוליאון' לאחת ההפתעות המרעישות של 2004. עם תקציב של 400 אלף דולר בלבד, הוא גרף מעל 44 מיליון דולר הכנסות, וזכה לביקורות מפרגנות ביותר, לפרסים עצמאיים רבים, ואפילו לפרס סרט השנה של MTV (מה שפחות מפתיע כשמגלים בפתיחת הסרט את הכותרת "MTV הפקות מציגים"). כל זה לא הספיק כדי להביא אותו לבתי הקולנוע שלנו, וכך הסרט הפך לאחת הפנינים של ספריות הוידאו.
בניסיון להבין את סוד הקסם הנפוליאוני, פניתי לתפריט התוספות המיוחדות של ה-DVD. הקטעים שלא נכנסו לגרסה הסופית רק בלבלו אותי יותר. הרי ממילא אין שום הבדל בינם ובין הקטעים שכן נכנסו, וכולם נראים כמו בדיחה שלקחה את הסרט כבן ערובה. אבל כשהקשבתי לרצועת הפרשנות בהשתתפות הבמאי והשחקן הראשי, הכל הסתדר סוף סוף. זה בכלל לא סרט: זאת אוטוביוגרפיה. לשמוע אותם צופים בסרט, מצחקקים ונזכרים איך הכל קרה להם בחיים האמיתיים – איך השחקן שמגלם את מנהל בית הספר הוא בעצם הבוס שלהם מהעבודה, איך השחקן הראשי הסכים לרכב על סוס כי "הוא למד את זה פעם באיזה מחנה קיץ" – כל אלה מסבירים היטב למה כל כך כיף לראות ולאהוב את נפוליאון דינמיט. הוא פשוט בן אדם אמיתי.
אני לא הרגשתי שהוא בן אדם אמיתי.
אמנם נחמד לשמוע על קטעי הפרשנות, אבל כשראיתי את הסרט (מזמן, ללא פרשנות) זה בהחלט היה נראה לי כמו סרט מיותר שנראה שחיברו אותו יחדיו כי התקשו למצוא את התסריט, אז שמו יחד את כל הסצנות בסדר אקראי בערך.
ואכן יש השפעה של סולונדז.
ובלי קשר לזה, מישהו שם לב לכך שיש כבר סגנון צילום לסרטי אינדי, שמורכב מהרבה סצנות סטטיות, הרבה תמונות שיכולות היו להיות תמונות סטילס טובות לבדן ונטייה לצבעוניות וניגודיות בסצנות שונות, כשהגיבור משמש גם חלק מהרקע. כדוגמאות שונות מאוד בתוכן אבל שעונות לקריטריונים אביא את 'גארדן סטייט', 'נפוליאון דינמיט' ו'מיס סאנשיין הקטנה'.
עדיין לא ראיתי את הסרט
(וספק אם אראה), אבל מהביקורת עולה שמדובר בבן אדם אמיתי בהחלט, ואם להיות ספציפיים – רועי צ'יקי ארד.
הערה לא קשורה 1 – הלייגר שבלינק הוא אחד הדברים המשונים ביותר שיצא לי לצפות בהם. אני עדיין לא משוכנעת שזו לא פיקציה.
הערה לא קשורה 2 – תמיד חשבתי שג'רושה זה שם שהומצא במיוחד עבור ג'רושה/ ירושה/ ג'ודי אבוט. רק עכשיו גיליתי שבאמת יש שם כזה.
אני די בטוח שצ'יקי מודע
לדברים שהוא עושה ועושה אותם בכוונה תחילה, לפחות חלקית, כדי לזעזע אנשים ולגרום להם לחשוב שהוא תמהוני מוזר. נפוליאון דינמייט בכלל לא מודע לזה.
לייגר זו חיה אמיתית
זה החתול הגדול ביותר בעולם, בן כלאיים שנוצר בשבי של אריה וטיגריס. בהתחשב בכך שטיגריסים יותר גדולים מאריות, קצת מוזר שהוא יותר גדול מצאצא של שני טיגריסים.
לאו דווקא מוזר.
אצל האריות ההורמון שמעכב את הגדילה (בסיום תהליך ההתבגרות של החיה) נמצא בגן אחד, ואצל נמרים – בגן אחר. הלייגרים יורשים מכל אחד מההורים שלהם את הגן "השני" – זה שלא אחראי על הפרשת ההורמון, כך שתיאורטית הם יכולים להמשיך לגדול לנצח.
אבל אנחנו מדברים על טיגריסים, לא על נמרים
סרט דפוק, חסר טעם ואידיוטי.
וזה למה הוא מצחיק כל כך.
כמובן, גם לי אין הרבה מה להגיד על נפולואן דימניט, אז פשוט אציין שזה סרט שהדבר היחיד שאפשר להפיק ממנו הוא ציטוטים. הרבה, הרבה ציטוטים כדי לחקות פה ושם. ולמרות הציטוטים המצויינים לאורך כל הסרט, הקול של נפולואן והציטוטים של פדרו פשוט גונבים את ההצגה.
אני זוכר שנהנתי מהצפיה
אפילו התחלתי "לקלל" כמו נפוליון ולקשט משפטים ב-Gosh מזדמן. הבעיה היא שכיום, אני משחזר בראש את הסצנות שאני זוכר מהסרט ופשוט לא מבין מה הצחיק אותי. אולי זו המוזרות הכללית של הסרט וסגנון הדיבור השמרני המשולב בעצבנות של גיל ההתבגרות, אני לא יודע. משהו בטח גרם לי ממש להנות מהסרט, אבל אני לא מצליח להבין מה.
אני כרגע רואה אותו בדיוידי במחשב.
ועוצר כדי ללכת לישון[לא הצלחתי להירדם אז התחלתי לראות אותו, נהייתי עייף ואני עוצר וממשיך מחר].
קיצר, בינתיים, 10 דקות, זה פשוט כמו תוכנית ריאליטי הזויה. זה הכל. אני משער שזה הצירוף שאנשים מחפשים- תוכנית ריאליטי הזויה.
אז רגע... מה דעת המבקר על הסרט?
בכל אופן, הבעיה שלי עם דינמיט שהוא אכן סרט תלוש.
כל כך תלוש שהוא איבד אותי אחרי חצי שעה.
לדעתי הוא סרט גרוע ומוערך יתר על המידה. אין בו שום תחכום. אין בו עלילה. אין בו פואנטה. הוא משעמם. מאד.
אכן סרט ביזארי
הצפיה ראשונה הייתה חוויה מוזרה. אחרי שנתתי עוד צ'אנס גיליתי עד כמה "נפוליאון דיימניט" סרט מקסים, ובניגוד לציניות של סולונדז ל"נפוליאון" יש לב זהב.
חוץ מזה, פס הקול אדיר!
אוי אטאע
מזמן לא צחקתי כך מביקורת.
תהיה בריא, ליאופולד.
סתם סרט מוזר.
סרט מיותר ומשעמם.
אתה מיותר ומשועמם! Gosh!
:)
הסרט הזה, כמה שהוא אידיוטי, חסר פואנטה, ביזארי ולא הגיוני – לא מתבייש להודות בזה!
רוב סרטי המיינסטרים רק מנסים לייפות את חוסר ההגיון שלהם במשפטים גרנדיוזיים (ופטריוטיים להחריד אם מדובר באמריקה) ובשחקנים יפים!
סרטי המיינסטרים לא הגיוניים בגלל שהם מציגים מציאות ורודה, והסרט הזה לא הגיוני בגלל שהוא מציג מציאות חומה, אם תרצו. אז איפה ההבדל לכל הרוחות? אפשר להנות גם מזה וגם מזה! (אבל מי שחובב אך ורק "סרטי איכות" קודרים או מה שלא יהיה, קשה לי להאמין שיהנה מהסרט הזה).
שווה צפייה
וגם אם רק בגלל סצנת הריקוד המטורפת =)
זה סוג הסרטים שרואים בקיץ כשכל העולם מת ולא זז מרוב החום, כשהמוח שלך זוחל כמו חילזון. אחרת הוא פשוט משעמם להחריד.
די ספוילר, לא?
עכשיו נורא סקרנת אותי.
מן הסתם אתה לא מדבר על זה בקיץ חם וחושבים לאט. אז איך זה ש'סצנת ריקודים מטורפת', מהווה ספוילר?
זה כל כך מתמיה אותי, שמצידי תספיילר לי את כל הסרט, רק כדי שאני אבין איך זה יכול להיות (באמת, אני רציני).
אה,
מה כל כך מטורף או גאוני בריקוד הזה? די רגיל והגיוני, בהתחשב במוזיקה.
למעשה,
גם אני לא בטוח, בראייה שנייה. אני מתכוון, זה די מגניב שנפולאון עושה את זה, אבל מה כל כך גאוני או מצחיק בו? ברח לי.
אולי זו פשוט כל האווירה הזאת של הסרט, כל הטמטום של נפוליאון (ע"ע: http://youtube.com/watch?v=GOPRMSlqzbU&mode=related&search= ) נפולאון שגורם לזה להיראות כל כך מצחיק. אבל וואטאבר.
היי, הוא רוקד כמו ג'מירקואי!
טוב, בהתחשב בעבודה שזה שיר של ג'מירקואי זה די הגיוני.
היי, הוא רוקד כמו ג'מירקואי!
זה נראה יותר כמו נסיון לרקוד דיסקו מאשר חיקוי של ג'מירוקוואי.
אני לא חושב: הסגנון קצת 'נוזלי' מדי.
זה סרט מפגר לחלוטין
בדיוק בגלל זה הוא כל כך מצחיק.
_________________________
הרוסי הקטן כבר לא פה.
זה סרט מפגר לחלוטין
בדיוק!
זה מה שטוב בו!
''בן אדם שמצייר פלוצים שיוצאים מתחת של חד קרן''
ראיתי את הסרט לפני שנה בערך, והוא היה ממש מצחיק. אז נכון, אין עלילה ממש והדמויות לא הכי אטרקטיביות (חוץ מלאפונדה ה100ממת!!!111111), אבל עדיין, יש בו סצינות קורעות מצחוק (לא בטוחה שזה ממש אבל הסצינה על הרמפה עם האופניים ממש שעשעה אותי, וגם הריקוד הענקי כמובן).
סרט ביזארי לגמרי, אבל כל כך מהנה.
וכמה הערות: -לא יודעת למה החלטתם שקוראים לה סנדי, אבל לדמות שהתמודדה נגד פדרו קראו סאמר, ומשחקת אותה האחות המעצבנת של הילארי דאף (המעצבנת לא פחות).
-אחלה ביקורת, באמת נהניתי לקרוא!
-וכמובן, Vote for Pedro!!
האמת היא
שהוא רק נקנה על ידי MTV הפקות בדיעבד, והם היו אלה שהפיצו אותו, כך שהנתון הזה בעצם לא אומר הרבה כל כך…
ועיניתם את נפשותיכם
כשנה וחצי לאחר שג'ון הדר (נפוליאון דינאמיט) הפך לפרצוף מוכר בארה"ב בזכות הסרט הזה, החלטתי ללכת ולבדוק מה זה ה"נפוליאון דיינומייט" הזה…
הורדתי את הסרט מהרשת (תודה לאל שלא ביזבזתי עליו כסף), והתחלתי לצפות.
הערה אישיותית:
אני בחיים, אבל בחיים לא מפסיק לראות סרט באמצע, לא משנה כמה הוא גרוע… אני פשוט חייב לדעת איך הוא נגמר, ולו רק בשל לצווח בעתיד בפני כל מי שאפגוש שגם כן צפה באותו סרט – עד כמה הוא גרוע!
הפסקתי לצפות בסרט הזה אחרי 45 דקות. לא יכולתי לסבול את חוסר הכל בסרט הזה; כאשר בחוסר-כל אני מתכוון לפואנטה, הומור, תסריט, סצינות שלא נמתחות כמו מסטיק ומביכות כמו שתיקה שבהסכמה אחרי שמישהו תוקע נאד במעלית, ועוד. מבחינתי, זה נראה כמו סרט סטודנטים גרוע שנערך בעליבות גמורה, ועלה לי על העצבים!
מצד שני, אני לא מסוגל להפסיק לצפות בסרטים באמצע… אז אולי אני עוד אחזור לסרט הזה. למשל ביום כיפור.
"ועיניתם את נפשותיכם", לא?
כנראה שיש כאן פספוס
המון אנשים ממש, אבל ממש לא אוהבים את הסרט הזה. אפשר להבין למה כי זה אכן סרט הזוי. אבל לי בחיים זה לא הפריע, ורמת העליבות של הדמויות הצחיקה אותי נורא. נכון שזה אחד הסרטים הגרועים שראיתי – אבל זה לגמרי לא רלוונטי, למרבה הפלא. זה פשוט לא אמור להיות סרט טוב. מה שזה כן אמור להיות זה קאלט, כביכול-סטודנטי, דפוק מטופש וחסר-הגיון (כי זה קאלט) ואכן, בנקודות אלו "נפוליאון דינמיט" הוא אכן מה שהוא אמור להיות. והוא גם הזכיר לי ככה לחצי שניה את "ההרפתקאה המצויינת של ביל וטד"
תנו לו צ'אנס
כי כמה שהסרט הזה לדעתך גרוע (ולדעתי ממש לא – סרט הזוי ומגניב ברמות) זה סרט עם הרבה לב ואנושיות. הוא מגניב באם אמא של ההפוכה!
במחשבה שניה, אחרי תגובה כזאת כנראה שאין מצב שתראה אותו שוב.
...וכנראה גם אחרי שלך.
השיר של ג'מירוקוואי יצא ב-1999
אני לא רואה ממש סיבה למקם את הסיפור בסביבות המילניום, מלבד אולי נסיון להציג את הדמויות כלא אפנתיות בעליל.
השיר של ג'מירוקוואי יצא ב-1999
כן, ואחרי שפירסמתי את המודעה, גיליתי שלפי תעודת הזהות של נפוליאון בתחילת הסרט, הוא מתרחש ב 2004-2005. מה שהופך את כל העניין למיסתורי הרבה יותר.
לגבי דייל אפ
בארה"ב זה היה פופולארי הרבה אחרי שבישראל כבר שכחו מזה. אם הבנתי נכון זה היה בגלל השליטה של AOL בשוק והעובדה שהם המשיכו להגיד שאין צורך בפס רחב ולהתנגד להתקדמות הטבעית במשך שנים רבות.
גם עכשיו יש לי חברים אמריקנים שעדיין מחוברים בדייל אפ.
הסרט לא נורא
היו בו מלא קטעים מצחיקים, הסרט ביזארי אבל לא מנסה להיות אומנותי, הסרט מאוד מהנה , אין לא ממש עלילה אבל גם לספרות זולה לא הייתה מטרה מרכזית זה פשוט סתם סרט שבאים לראות בשביל הכיף
סרט מחורבן
פשוט סרט איום ונורא. אין לי בעייה עם סרטי קאלט, אין לי בעייה עם סרטים הזויים. אין לי בעייה עם סרטים מטומטמים להחריד. יש לי בעיה עם סרטים משעממים, ונפוליאון סינמיט הוא פשוט סרט ממש משעמם, לא מצחיק ולא מגניב.ההתלהבות הגדולה ממנו, נובעת מזה שבימינו העצבוים, אנשים חושבים שמעשמם זה מה-זה מאגניב, ולא מצחיק- שיא הקוליזם, כך שהוא הפך לסרט קאלט, בעיקר בזכות הצופים האמריקאים המטומטמים של MTV.
פשוט סרט מחורבן.
חברים המליצו לי על זה.. חיכיתי חצי שעה, אמרתי לעצמי, "טוב, זה רק ההתחלה, זה עוד מעט יתחיל להיות מצחיק..", חיכיתי עוד חצי שעה, כבר יותר מחצי-סרט עבר, ועדיין – מאומה. סרט חסר עלילה, משעמם להחריד, כל דקה של צפייה בו – לכו להקשיב לאולמרט נואם – זה יהיה כבר יותר מצחיק. פשוט בושה. מצלמה לא זזה, שום אקשן, השחקן הראשי הוא שחקן בדיוק כמו שאבי ביטר אנורקס, ובנוסף לכל – תקציב עלוב של 400,000 דולר. אם אני צריך להגדיר את זה, עשו 1 ועוד 1 משני שחקנים וקיבלו 0… ככה זה נשמע..
התקציב הוא לא מדד לאיכות
"מוכרים בלבד" ו"ימים קפואים" הם סרטים שנחשבים מצוינים ונעשו בעשירית התקציב של נפוליאון דינמיט.
אני חושב שכוונתו היתה שהתקציב גדול מדי
אין בסרט כלום: לא שחקנים (מפורסמים), לא אפקטים או אביזרים (פרט ל3 רכבים, חליפה, ספינה וכמה פליירים).
אפילו לא היתה תפאורה או עריכה מאסיבית כמו בפרוייקט המכשפה מבלייר, ואני מנחש שגם לא היו אודישנים לתפקידים וכפי הנראה גם בתסריט כמעט ולא השקיעו זמן ורובו מאולתר.
בהתחשב בכל אלה, העלות היחידה היא מצלמת וידיאו (שבטח השכירו), לוקיישנים (שהיוצרים בטח קיבלו אפשרות לצלם במקומות אמיתיים ללא עלות) וזמן בחדר עריכה (ספק אם מעבר לעשרות בודדות של שעות).
אז איך זה עלה כמעט חצי מליון כשהסרטים שציינת עלו פחות מ1/10?
וואו
זה מדהים שפשוט מסתכלים על נפוליאון ופשוט נקרעים מצחוק.
המראה שלו והפה הפתוח והעיניים העצומות והשיער המוזר פשוט קורעים מצחוק וכמעט כל קטע בסדט הזה קורע מרוב שזה הזוי ולא הגיוני
ראיתי אותו עכשיו בטלוויזיה
פשוט גאונות!
סרט תמוה ובזה סוד קסמו
(ל"ת)