במקור: Thumbsucker
תסריט ובימוי: מייק מילס
על פי ספרו של וולטר קירן
שחקנים: לו טייילור פוצ'י, קיאנו ריבס, טילדה סווינטון, וינסנט ד'אונפריו, בנג'מין בראט, וינס ווהן
נער מתבגר נדון לחיים קשים: הוא קם בבוקר, ובוקר בו לא קם. נער מתבגר החכם-מדי-לטובתו-שלו נדון לחיים קשים עוד יותר – המילים כבר ערוכות אצלו בסך, אבל הוא לא יודע איך לומר את מה שהוא באמת מרגיש. ואולי בעצם הוא אינו יודע מה הוא באמת מרגיש.
'ת'אמבסאקר', או 'מצוץ מהאצבע', סרטו הארוך הראשון של מייק מילס, עוקב אחרי מתבגר שכזה, ג'סטין קוב (לו פוצ'י) שנוהג למצוץ את אגודלו. ג'סטין הוא מסוג בני השבע-עשרה האלה, אתם בוודאי מכירים אותם, עם שערם הגמלוני והגרוגרת הגברית שמתפרצת בחוצפה מצוואר נערי עדיין, והמבט הכלבי הלח של מי שעוד מחכים לאהבה הראשונה. מציצת האצבע היא רק סימפטום של קדחת התבגרות מצויה המלווה בבלבול, חוסר אונים, ניכור, זעם בלתי מוסבר וחרמנות חלומת עיניים. אנחנו פוגשים את ג'סטין כשסימני הקדחת כבר הנצו. הוא לא מרוכז בשיעורים, מסתגר בעצמו, מתקשה לתקשר עם אבא וכועס על אמא. והמצב, אתם יכולים להיות בטוחים, ייעשה הרבה יותר גרוע לפני שהוא ישתפר.
לכאורה, 'תא'מבסאקר' הוא דרמת התבגרות וככזה שומה עליו להתרכז בבן הטיפש עשרה עצמו, אך הסרט מקדיש תשומת לב מבורכת להוריו. ג'סטין קורא לאמא (טילדה סווינטון) אודרי, ולאבא (וינסנט ד'ונופריו, גומר-פייל הבלתי נשכח מ'מטאל ג'אקט') מייק, כי "אמא" ו"אבא" גורמים להם להישמע מבוגרים. כשמייק ואודרי היו בערך בגילו של ג'סטין הם כבר היו זוג. בשנה האחרונה בתיכון, מייק עבר פציעה בברכו ונאלץ לוותר על קריירה בפוטבול מקצועני. זמן לא רב אחר כך כבר הרו את ג'סטין. משפחת קוב חיה את חייה הממוצעים אי שם באמריקה הממוצעת, הרחק מהערים הגדולות והנוצצות. זו אמריקה של אפור ובז', שאופנות מגיעות אליה באיחור לא אופנתי, ולפחות לפי 'ת'אמבסאקר', זו אמריקה שגילתה שחלומות לא תמיד מתגשמים. קחו לדוגמה את אבא של ג'סטין, מייק, שהפציעה הרגה לו את החלום והפכה אותו לאחד מאותם מפרנסים מותשים שנגמר להם הכוח להתמודד עם הקוריוזים של בנם המתבגר. או אמא של ג'סטין, אודרי, שמקווה לפגוש יום אחד את כוכב הטלוויזיה האהוב עליה. הפנטזיה הזו היא סיבה לקום בבוקר, לקנות שמלה חדשה, להמשיך הלאה.
המבוגרים האחרים בסביבתו של ג'סטין לא יציבים בהרבה מהוריו. ווינס ווהן וקיאנו ריבס, שחקנים חד גוניים בדרך כלל, עושים תפקידי משנה נהדרים כשתי דמויות מפתח בחייו של הגיבור. ווהן מגלם את המורה שאחראי על נבחרת הדיונים, תחביב אמריקני פלצני ומעצבן מאין כמותו, שדורש רהיטות ולמדנות אבל גם תחרותיות ותוקפנות רטורית. המורה ווהן והנער ג'סטין מפתחים מערכת יחסים פאסיבית-אגרסיבית, שבה תלות ילדותית ומאבקי כוח מאצ'ואיסטיים משמשים זה בזה בערבוביה. מה שנהדר אצל ווהן הוא שעל פניה, הדמות שהוא משחק אינה שונה בהרבה משאר הרזומה שלו – מדובר באותה נונשלנטיות חלקלקה ובאותו סרקזם דק. אלא שככול שהקשר בין התלמיד ומורו מתהדק, הסדקים בשריון הבגרות של המורה הטוב הולכים ומתרחבים. לא רק שווהן משחק עם המון רגש ודיוק, אני חשבתי שהוא מצליח ללגלג בשקט על המנייריזם שלו עצמו.
ריבס מגלם את רופא השיניים הכי מטורלל מאז סטיב מרטין ב'חנות קטנה ומטריפה'. פרי לימן הוא רופא-שיניים-לוכסן-פסיכואנליטיקן-לוכסן-גורו, שמצליח לגמול את ג'סטין ממציצת האצבע באמצעות היפנוזה וקשקשת ניו-אייג'ית. אלא שהגמילה של ג'סטין מהתמכרות אחת לא הופכת אותו ל"מבוגר", אלא שולחת אותו למסע שבו לכל הרגל מגונה, לכל רעיון, לכל חלום, יש תחליף בדמות התמכרות אחרת. הפרצוף החתום של ריבס עדיין שם, אבל בעזרת שילוב של אינטונציה של סוכן מכוניות ולהג כאילו עמוק, הוא מצליח ליצור דמות מבדרת שקשה מאוד להחליט אם היא גאונית או מגוחכת.
המבוגרים סביב ג'סטין מנסים לעזור לו לעבור את גיל ההתבגרות בשלום, כל אחד מהם על פי דרכו ויכולתו. אולם הסרט עוסק בקושי להיות הורה ומבוגר כמעט באותה מידה שבה הוא עוסק בקושי להתבגר. ובכלל, אין בסרט מבוגרים כאלו, כמו שיש בסיטקומים מהפריים-טיים, כלומר אנשים סטאטיים ושמחים בחלקם. גם המבוגרים ב'ת'אמבסאקר' ממשיכים כל הזמן להשתנות, לפנטז, לנסות ולהיכשל. והם אינם יודעים את התשובה כמעט לשום דבר; בפרפראזה על אורי זוהר, 'ת'אמבסאקר' תוהה מי אמור לחנוך את החונך.
במהלך החיפוש אחר הפתרון לחוסר הריכוז והחשק של ג'סטין, הוא מחליף את האגודל בריטלין. במקום להפוך לדרמת הולמרק על מאבקה של משפחה להציל את בנה מאימי הסימום הרפואי, הסרט ממש לא עושה מההתמכרות הזו עניין. אני לא חושב שזה קורה כיוון שיוצרי הסרט מאמינים שסמים רשומים הם פיתרון ראוי, אלא יותר כי המבוגרים כאן פשוט לא יודעים איך להתמודד אחרת עם הבעיות של ג'סטין. לא רק ש'ת'אמבסאקר' לא הופך למחזה מוסר, הוא אפילו רומז בדרכו העדינה, שללא סוג כלשהו של התמכרות – לאגודל, לפנטזיה, לגלולה – קשה מאוד לצלוח את היום.
נקודה אחרונה לזכותו של הסרט היא המשחק המצוין של כל המשתתפים. לא רק המבוגרים שהזכרתי משחקים מעולה. לו פוצ'י הוא מתבגר מושלם, פגיע ושחצן, מהיר לשון ושפוף יציבה, מסתורי ועירום בעת ובעונה אחת. גם קלי גרנר כמושא אהבתו וצ'ייס אופרל כאחיו הקטן מצליחים להאיר תפקידים שוליים יחסית. אם אתם צריכים סיבה אחת לראות את 'ת'אמבסאקר', רמת המשחק יוצאת הדופן היא תמריץ מספק בהחלט.
שני דברים מונעים מ'ת'אמבסאקר' להפוך לסרט מצוין. ראשית, התסריט שלו לא מהודק ולא מחודד כראוי. במילים אחרות, הסרט משעשע למדי, מרגש למדי, אבל הוא לא מכאיב מספיק – אף על פי שהוא מרענן בתובנות שלו, הוא לא השאיר עלי שריטות, וכשאני רואה דרמת התבגרות, אני מצפה שכמה צלקות ישנות יגרדו מחדש. שנית, הוא דומה מדי לחבריו לז'אנר סרט הנעורים המריר-מתוק. מעבר לכמה תובנות מרעננות על בגרות והתבגרות, 'ת'אמבסאקר' לא יחדש שום דבר למי שאמון על ז'אנר דרמות ההתבגרות העדינות ודקות ההומור.
אם אתם חסידים של סרטי אינדי על נערים רגישים ואבודים, בימוי מינימלי ופסקול משובח של פולק סיימון-גרפונקלי, 'ת'אמבסאקר' הוא החומר שאתם צריכים. אם אתן מעדיפות את קיאנו ריבס עטוי במעיל עור או את ווינס ווהן עטוי בג'ניפר אניסטון, אתן עלולות לפהק לא פעם ולא פעמיים. אבל אם אתם, ואתן, מתלבטים, 'ת'אמבסאקר' הוא הזדמנות ממש מצוינת להתוודע לז'אנר הכה מנחם של "איזה כיף שלאנשים אחרים היה גיל טיפש עשרה הרבה יותר גרוע משלי". התמכרות נעימה.
משחק מצוין של כל המשתתפים? אפילו קיאנו ריבס?
לא מאמין.
אבל השאר נשמע ממש טוב, אני אתן לסרט סיכוי.
למעשה השם שלו "טאמבסאקר" די דחה אותי ולא היה לי חשק אפילו לבדוק במה מדובר עד שקראתי את הביקורת הזאת שרק בגופה הבנתי שזה הסרט הזה עם השם הגרוע.
כעת אני בהחלט אצפה בו, נשמע טוב.
אני לוקח ריטלין.
וזה ממכר בדיוק כמו בעיטות בביצים. אתה לקחת ריטלין שככה אתה כותב? הביקורת הייתה יפה, עד שהכנסת את עניין הריטלין ואת דעתך האישית.
אתה בכח מנסה לחפש משהו שהוא לא כתב?
אם התכוונת ל"מאימי הסם הרפואי", תחפש במילון ציניות.
נדמה לי שזה תלוי בבן אדם
אם זכור לי נכון, ריטלין עשוי להיות ממכר מאוד עבור אנשים מסויימים ולא ממכר בכלל עבור אחרים.
שניכם טועים
ריטאלין הוא תרופה להפרעה פסיכיאטרית ספציפית בשם ADD או ADHD (הפרעת קשב והיפראקטיביות). מי שאובחן כלוקה בהפרעה זו – ריטאלין ישפר את התפקוד שלו בחיי היום יום. מי שלא – זה יגרום אצלו לירידה בתפקוד, חוסר יכולת לישון, התמכרות ושאר רעות חולות כפי שאפשר היה לראות אצל לינט מ"עקרות בית נואשות" בעונה הראשונה.
בקיצור לא הייתי לוקחת קשה את כותב המאמר שהתייחס לריטאלין כסם ממכר למרות שאתם לוקחים אותו – עבור רוב האוכלוסיה הוא באמת כזה.
קל מדי, מתוכנת מדי, אמריקני מדי
תהיתי מה משמעותה של המילה "אמריקני" כאן בדיוק. תוכל להסביר? אם הכוונה לוריאציה על "חסר נשמה", אני אצטרך למחות בתוקף.
חסר נשמה? חס וחלילה.
הכוונה היא לאידיאולוגיית ההתחרות הבלתי נלאית, כאשר התחרות היא מטרה בפני עצמה והניצחון הוא התוצאה האפשרית היחידה שלה.
לנמרוד:
איזה סרטי נעורים כן השאירו עלייך שריטות? פרט, נמק והבא דוגמאות.
יופי של ניתוח לדוני דארקו!
קראתי בביקורת על הסרט
של "ידיעות אחרונות"
שהדמות של קיאנו ריבס היא סוג של פארודיה על מטריקס.
זה נכון?
קראתי בביקורת על הסרט
אני חושבת שהדמות של קיאנו ריבס היא בכלל פארודיה על הדמויות האלק-מאגניבות שהוא משחק בדרך כלל, מה שהגיע לשיא במטריקס הדוחה. לדעתי, זה התפקיד הכי טוב שלו, מה שאומר עליו דברים לא כל כך נעימים.
מה שזה אומר
שאם קיאנו ריבס מנסה "לשחק אותה רציני" זה יוצא פארודיה
אז התפקיד הנ"ל בא לו בטבעיות כי זה כבר פארודיה.
מה שזה אומר
אני חושבת שפשוט אמרו לו מה לעשות ומה להגיד והוא עשה את זה. לא הייתי משתמשת במלים חריפות כמו "משחק".
אנסה להביע דעה שונה
אני משער שבגלל הודעה זו יצלבו אותי, והמחמירים יתנו את בשרי מאכל לעוף השמים, למען הסר חרפה מהאתר ולאלתר.[1]
למרות שקיאנו עסוק לאחרונה בלשחק דמויות שאיבדו כל שליטה על שרירי הפנים, לדעתי יש לו יכולת משחק מרשימה. הבעיה היא שלא תמיד הוא בוחר להשתמש בה.
בסרט The gift הוא הראה משחק מרשים בתור Red-neck. כמו כן, אני אהבתי את דמותו במהומה רבה על לא דבר. לא ראיתי את איידהו שלי ולכן לא אתייחס אליו.
קל לבעוט בסוס מת, אבל לדעתי מדובר עדיין בסוס חי (אם ניתן לקרא לזה חיים).
_____________
[1] שריפת המסך *לא* תעזור בהשמדת הודעה זו!
מי שרוצה למחוק את ההודעה, מפאת פגיעה ברגשותיו, מתבקש לקחת מספר ולפנות לבג"ץ הדג.
לפחות באשר ל-THE GIFT,
אני חושש שזאת לא הפעם הראשונה שהטענה האמורה הועלתה באתר הזה. כדי להיות שונה, תצטרך להתאמץ קצת יותר.
אני אהבתי את תפקיד האורח שלו בסרט ''מעוותים''
בבימויו של אלכס וינטר, החצי השני של ביל וטד. ריבס אמנם היה מכוסה בשכבה עבה של איפור (הוא שיחק איש-כלב), אבל הקול שלו היה מאוד אקספרסיבי.
אני חשבתי שהוא היה גרוע ב''רואה בקלפים'', אבל
לטעמי הוא דווקא היה טוב ב"מלכודת לפרקליט" וב"המעקב".
והוא היה מאד מצחיק ב"ג'וני נמוניק"- אגב, סרט מצחיק ביותר. אני ממליץ לראות רק בשביל הצחוקים (אבל מה זה אומר בעצם על הסרט ומשתתפיו אם הוא לא מנסה להיות סרט מצחיק?)
רק לי זה הזכיר את רקוואים לחלום?, כל רעיון ה-להחליף התמכרות אחת באחרת,
ובמיוחד אימא שלו עם ההערצה…
בכל אופן, נשמע כמו סרט ששווה לראות.
וידוי
גם אני 'חסידה של סרטי אינדי על נערים רגישים ואבודים, בימוי מינימלי ופסקול משובח של פולק סיימון-גרפונקלי'
נ.ב
אני חושבת שאתה מתכוון לסרטי מולי-רינגוולד מהבוידם של האייטיז הידועים לשמצה בכינוי: "בראט-פאק"
המממ.
ראיתי את הסרט ונהניתי ממנו כל עוד הוא נמשך אבל… מה הוא בעצם מנסה לומר?
יש בסרט הזה כל כך הרבה קשקוש פסיכולוגי (שבא בעיקר מהדמות של קיאנו ריבס, שלפי תפיסתי הניעה את התהוות המסר בסרט) שאני לא הבנתי את משמעותו.
הנאום של קיאנו ריבס בסוף הסרט השאיר אותי מבולבל. על מה דובר שם בעצם?
ולמה הרגשתי שאין סגירת קצוות עם הדמות של וינס וון? כאילו, הוא נעלם בערך קצת אחרי אמצע הסרט ולא משחק יותר שום תפקיד. הדמויות בסרט פותחו יפה אבל דווקא הדמות שלו לדעתי היתה שם סתם כדי למלא את החורים ולא כי היה לה משהו אמיתי לתרום לעלילה. הוא מדבר הרבה אבל בעצם לא עושה כלום.
אז לסיכום, אני חלוק בדעתי. מצד אחד יש לסרט אווירה מיוחדת והוא מעניין לצפייה. השחקנים טובים מאד. אפילו קיאנו ריבס.
אבל מצד שני אני יצאתי מהסרט בהרגשה של פספוס בגלל שלא באמת הבנתי מה מנסים לומר בו.
גם הסוף לא היה ברור לי. אני ראיתי שם סגירת מעגל לא ברורה.
מה באמת הקטע שם?
וינסנט ד'אונפריו היה פשוט מדהים ב''מאטל ג'קט'',
ורק מחשבות עליו משם גורמות לשערותי לסמור, אבל אני תמיד אזכור אותו בתור החייזר המגעיל מ"גברים בשחור".
ובאשר לסרט הזה, הכל כבר די נאמר. סרט מאוד חביב ומהנה, אבל די ממחזר קלישאות מסרטי אינדי אחרים. המשחק אכן טוב מאוד, ולו פוצ'י הוא כוכב עולה מבחינתי. בקיצור: לא מקורי במיוחד, אבל עשוי טוב שלעצמו. וזה כבר משהו.
יש משהו קצת מדכא בלראות סיפור בעמוד הראשי
עובר מ-"מה יש" ל-"מה היה", במיוחד כשהתמונה עוד מנסה להיאחז נואשות במסגרת הכחולה.
ctrl-F5 יטפל בעניין
(בעניין התמונה, כלומר. הוא לא יחזיר את הסרט לקולנוע, לצערי).
והרי לך רעיון לסטארט-אפ...
הכפתור שיחזיר את הסרט לקולנוע!
וואלה, יש אחד כזה אצלי בשלט של ה-DVD
אני הולך לנסות.
שיט, לא עבד.
בסינמה סיטי עם 'התרסקות' זה עבד.
מה אתה יודע, זה עבד!
איזה בזבוז. לא יכולת לבקש כפתור שייתן לכל אחד מאיתנו מליון דולר?
או בגלל שזה ''פתרון רפואי ראוי''
או בגלל שפשוט באמת יש המון בני-נוער שמכורים לתרופות "מועילות", ואף אחד לא שם לב לזה רוב הזמן.
סרט מצוין - אבל קצת מלא בעצמו
בערך כמו הדמות הראשית. מצד שני, חבל לי מאוד שלא ראיתי את זה בקולנוע, כי נראה לי שב-total immersion הסרט היה יכול להיות אפילו מרגש. ככה, הוא פשוט סרט טוב, אבל ניצל מהתפזרות בעיקר בזכות משחק נהדר של כל המעורבים בעניין.
אגב, לא ברור לי למה ג'סטין לא מרוצה ממערכת היחסים שלו עם ההורים שלו. היא טובה, כנה ועמוקה יותר משל רבים מהמתבגרים שהכרתי.
סרט מצוין - אבל קצת מלא בעצמו
נכון אבל זאת לא תמיד הבעיה, לפעמים כנות ופתיחות זה לא מה שצריך בשביל להיות מרוצים, ואם שמת לב המערכת יחסים ביניהם משתפרת רק לקראת סוף הסרט.