'הארץ' נדרשים לשאלות נוקבות: למה בתי הקולנוע מלאים עכשיו בסרטים ישראליים, וביתר השנה – כלום? והאם פרס המוישה, הידוע גם בכינוי ההומוריסטי "האוסקר הישראלי" (היום ב-21:05, ערוץ 2) מסייע לסרט אחד על חשבון כל האחרים? |
10.11.2002
|
יומית
'הארץ' נדרשים לשאלות נוקבות: למה בתי
הקולנוע מלאים עכשיו בסרטים ישראליים,
וביתר השנה – כלום? והאם פרס המוישה,
הידוע גם בכינוי ההומוריסטי "האוסקר
הישראלי" (היום ב-21:05, ערוץ 2)
מסייע לסרט אחד על חשבון כל האחרים?
'הארץ' נדרשים לשאלות נוקבות: למה בתי
הקולנוע מלאים עכשיו בסרטים ישראליים,
וביתר השנה – כלום? והאם פרס המוישה,
הידוע גם בכינוי ההומוריסטי "האוסקר
הישראלי" (היום ב-21:05, ערוץ 2)
מסייע לסרט אחד על חשבון כל האחרים?
שטויות.
כפי שאמר יו"ר הקבוצה המעניקה את הפרס – אם הסרטים טובים, הם יצליחו. פרס לא יכול למנוע מסיכויי ההצלחה של מי שלא זכה, אלא רק כן לעודד את הזוכים.
זה שכולם מעדיפים לשחרר את הסרטים שלהם יחד? זה שיקול הדעת של חברות ההפצה. שיבואו אליהן בטענות.
במיוחד מגוכחת בעיני הטענה כאילו "לישראלים יש כוח לסרט ישראלי אחד בשנה". מה, מישהו מאיתנו יושב עם סטופר, ומודד פרק זמן מינימלי לפני שנוכל לראות סרט ישראלי נוסף?
אני חולק עלי.
תגידו, מה קורה להם כל שנה שהם מעניקים את מירב הפרסים לסרט אחד מסויים?
האם אותם סרטים שזוכים במרבית הקופה באמת עד-כדי-כך יותר טובים מהאחרים?
אם שנה שעברה, כל הפרסים אכן הגיעו לחתונה מאוחרת, כנראה שאר הסרטים היו מחורבנים עד כלימה. למה שאלך לראות אותם?
וכאן, למה שאטרח לראות סרט שאינו כנפיים שבורות, אם אני מעריך את דעתם של מעניקי הפרס?
ומאותו אתר: ליידי מקבת', הסיקוול
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=229113
אני נותנת שלוש שנים
עד שיקנו את הזכויות לסיפור ויעשו מזה סרט…
תנו צ'אנס
אמרתי בעבר כשיצא "ההסדר" והזכרתי את זה שוב הרבה כשיצא "חתונה מאוחרת" הנפלא, ועדיין הרבה מאוד ישראלים לא רוצים לתת צ'אנס לסרטים ישראלים.
אני חושב שזו באמת בעייה שסרטים ישראלים יוצאים כל כך הרבה זמן אחרי האוסקר, וגם רובם יוצאים באותו זמן ונעלמים באותו זמן פחות או יותר.
ברור שחייבים לשנות את הגישה של רוב הקהל הישראלי לסרטים ישראליים, אבל חשוב יותר שהמפיצים באמת יקחו סיכון וישלבו סרטים בלי קשר לטקס.
כל שנה זה אותו סיפור. מחכים ל"זוכה" של השנה, ורק הוא מופיע ושאר הסרטים נעלמים.
חבל
עניין של גישה.
הקהל ייתן צ'אנס כשהוא יידע שלא מזלזלים בו – כשלאקרנים ייצאו סרטים שעומדים בסטנדרטים של סרטים לא-ישראליים, ולא "פרוייקטים" כמו 'פיתוי' וחבריו, שנוצרו כסרטי טלוויזיה, ולא עברו אפילו שיפור איכות ראשוני לפני ששוחררו לקולנוע "כי יש לזה פוטנציאל מסחרי".
צודקת אבל,
לא ראיתי את "פיתוי" אבל ראיתי את "חכמת הבייגלה" שהיה מצויין.
כמובן שישנם סרטים ישראליים פחות טובים, אבל עדיין ישנם הרבה טובים שאף אחד לא רואה משום שהם לא זכו בפרס.
לא הייתי בארץ די הרבה זמן אבל שמעתי שהראו את הסרטים המועמדים חינם בסינימטק, זה נכון?
אם כן זה באמת דבר יפה שעשו שרק יכול לעזור לשנות קצת את הקהל הישראלי ולגרום לו להפתח קצת לדברים שונים.
אתה לא יכול להסתמך על סרט אחד
שראית, ולהחיל ממנו לגבי כל הסרטים הישראליים שהוצגו/מוצגים השנה בקולנוע.
חוצמזה, שגם 'חוכמת הבייגלה' הוא לא פאר היצירה בכל הקשור לאיכויות טכניות, מה שעשוי להרתיע אנשים. מי שנרתע מסרטים ישראליים עשוי להדיר רגליו מהם לגמרי אם יחשוב שכולם מצולמים ככה (בוידיאו, או במצלמות וידיאו).
מעבר לכך, זה גם קשור לפרסום. 'חכמת הבייגלה' לא פורסם כמעט בשום מקום, לעומת 'פיתוי' (דוגמה מקרית. יש עוד) שהיו לו כמה וכמה פוסטרי חוצות, טריילרים וכו'. הקהל הולך למה שהוא שמע עליו, וכדי שיישמע עליו צריך להיות פרסום. אם יוצרי סרטים ישראליים לא מפרסמים את עצמם – זו אשמתם שאף אחד לא רואה את הסרט שלהם.
דווקא חוכמת הבייגלה
כן זכה לפרסום רב יחסית לסרט ישראלי ועוד אחד שנעשה בתקציב כל-כך נמוך. אפילו קיבלתי הזמנה אישית ממישהו ברחוב בתל-אביב (הבמאי? סתם יחצ"ן? מישהו מכיר?). אחותי אמרה שהסרט לא משהו. יש לה טעם דומה מאוד לשלי, אז אני מאמין לה עד בוא הדויד.
אולי בת''א.
לא ראיתי את הסרט.
לא ראיתי אפילו דקה מהסרט. ראיתי רק את הקטעים הקצרצרים בטקס המוישה (אפילו קושניר אמר) המשודר עכשיו, ועכשיו אני יודע שאת הסרט הזה אני גם לא אראה. נראה כמו צילום חתונות. בושה.
אם כבר קושניר...
הוא היה קצת מעורר רחמים, לא? יכלו לפחות להוסיף צחוק מוקלט מאחורה…
קושניר היה נהדר
ומושונוב היה נהדר, ופרידמן היה… פרידמן. ככה צריך להנחות טקס.
ראיתי את הסרט.
ואפילו כבר טענתי איפשהו- לא משהו. לא משהו בכלל.
לא משהו גרוע, לא משהו טוב, פשוט שעתיים שלא סבלתי בהן, אבל גם לא נהניתי יותר מדי. (ובאמת שאני נהנית כמעט מכל סרט שאני רואה)
אה, ונראה לי שאת הקטע שהראו במוישה? זה עם הסבא? אז הוא _אמור_ היה להיות מצולם בוידאו. מצד שני, באמת אין הבדל גדול בין הסצינה הזו לבין שאר הסרט.
_____
העלמה עפרונית, דווקא נורא רוצה לפרגן ליצירה הישראלית.
נו, נשאר עם המוזיקה.
בייגל'ה
ראיתי ונהנתי מאוד. נכון, זה לא עמוק ומלא משמעות – אבל זה כיף. היה לי קל להתחבר לדמויות שנגזרו מהחיים שאני מכירה, דברו בטיבעיות (מבחינתי) ושוחקו מ"טוב" עד "נהדר" (שזה רמה מתחת ל"מופלא" ו"רגע, זה שחקן!?") – אבל אני משוחדת, אני אוהבת את השחקנית ששיחקה את דיקלה…
לדעתי הצילום היה מכוון ופשוט התאים לרמת התקציב הנמוכה שעמדה לרשותם. לא הפריע לי ואפילו עזר להכנס לאוירה התל אביבית – עיר כ"כ יפה, וכ"כ מוזנחת…
הסרט הצליח להיות דומה למדי לספר בהרבה דברים, אבל יותר מצחיק (לדעתי) ומכיוון שאהבתי את הספר, נראה לי ברור שאוהב את הסרט (למרות שכבר גדולים ואדירים הרסו לאבק ספרים נפלאים ממש, אז מי יכול לדעת?).
שמעתי דברים רעים על עומק (או יותר נכון המחסור בו) של הדמויות, בעיקר הנשיות – וגם כאן אני לא מסכימה. נכון שרובן המוחלט של הדמויות שטוחות מבחינת הצופה, אבל זה מעביר לדעתי טוב מאוד את הדרך שבה גולן רואה את העולם – הוא רואה את עצמו. אותו. כשמשעמם לו, הוא רואה גם ישבן נשי… אבל אין ספק שגם אם היו נכנסים לי למוח וכותבים לפיו תסריט או ספר (יצא בלתי קריא…) הרבה מאוד דמויות יהיו "המעצבנת ההיא שאני לא אוהבת ומה שהיא לא תגיד יהיה מעצבן" ו"החתיך ההוא שאף פעם לא ממש שמתי לב מה יש לו להגיד כי הוא כזה מאמי". ונראה לי הגיוני שבחור יכיר יותר לעומק את חבריו הגברברים…
'תם יודעים מה? לא נופל מהרבה סרטים אמריקאיים, בייחוד אם מכניסים אותו לקטגוריה של סרטי התבגרות.
המממ… מישהו כבר כותב לו ביקורת?
לא אמרתי בשום שלב שהסרט גרוע.
וזה לא שהדמויות היו לא אמינות. (טוב, חלקן) וגם הדמות של דקלה הייתה אחלה-בחלה.
אממה? כשאני הולכת לראות סרט, אני מודדת את התוצאה הסופית, לא את איכות הסרט בהשוואה לתקציב. (דבר שאני כן מודדת כשאני בוחנת את הסרטים שחברים שלי מצלמים למגמה שלהם.)
יאמר לזכות הסרט, שהיו בו כמה נקודות שכן מצאו חן בעייני. ההתייחסות הטריוויאלית לעירום, מבחני ההתאמה לעבודה (…) של גולן, תל אביב (כמה פרובנציאלי מצידי: "היי! כאן הייתי! היי! גם כאן הייתי!).
רק מה? נקודות. זה הכל. בסך הכל הגלובלי,משהו התפספס שם. קורה.
_________
העלמה עפרונית, לא מחפשת דברים עמוקים ומלאי משמעות.
המממ
אולי הייתה עדיפות למי שקרא כבר את הספר, כי בכל זאת התמונה השלמה הייתה ברורה לי מההתחלה והסרט היה רק דרך אחר להכיר את הגיבורים יותר טוב…
וברור שלא ציפיתי לפחות כי התקציב שלו היה דל, התקציב ששילמתי על הכרטיס היה מלא! פשוט ציינתי שהצילום הפשוט, עד כמה שלא היה מקצועי, התאים לדעתי. מעין home video של שנות העשרים של בחור תלאביבי… צילום: י. אלוה ואמא נחמה… :)
השאלה היא
למה לראות Home Video בקולנוע?
שאל את המוני בית רבן
שהלכו לראות את Jackass.
עדיף לראות וידאו
בhome kolnoa
והתשובה היא
כי בדיוק באותו יום התבטל המשחק ונשארתי עם חברה לבלות ערב וכל הסרטים האחרים היו מחורבנים?
אם תשאל אותי, לא אכפת לי לראות הרבה סרטים בוידאו ולא בקולנוע (חוץ משר"ה וסרטי אפקטים אחרים…). את הסרט הזה אפילו כיף יותר לראות בוידאו, כשמריצים צחוקים עם החברה ו"יו, הוא כמו X" ו"היא כזו שאפה!"… אז זה סרט לוידאי.. שיהיה..
זכה בפרס
השחקן הראשי הטוב ביותר!
או מיי גוד! (דיי קילד קני!)
מי ימלא עכשיו את משבצת ה ?
כן, גם אני ממש מופתע.
כמעט כמו שהפתיעו אותי הזוכים בקטגורית הסרט, הבמאי והשחקנית.
אפשר פירוט
לאלה שלא ראו?
(כן, אני יודעת שתהיה יומית מחר. אבל עכשיו עוד לא מחר.)
'כנפיים שבורות'
זכה, כצפוי, פחות או יותר בהכל, חוץ מבפרס הזאב רווח. קושניר היה גרוע.
אה. אוקיי.
מפתיע. אבל בכל זאת רציתי לשמוע על זה.
'כנפיים שבורות'
אגב, כמה "אורלי" היו מעורבות בסרט? אמנם ראיתי רק את הסוף של הטקס, אבל ספרתי איזה 5 "אורלי"ות שהודו להן חוץ מאורלי ז"ב. במילים אחרות, האם הבמאי סוטה?
אבל זה היה ברור, לא?
זוכרים באוסקר של לפני שנתיים את הניתוח של רד פיש לגבי ג'וליה, הו ג'וליה? הוא אמר שעד כה היא עשתה קומדיות רומנטיות, מהסוג הנחות שלא מקבלים עליו אוסקר. אבל אז היה לה סרט "רציני" – 'ארין ברוקוביץ" – והאקדמיה רצתה להראות לה את הערכתה על כל הסרטים שלה וכו', כך שפרס השחקנית הטובה היה מובטח לה באותה שנה.
ככה גם פה: עד כה זאבל'ה עשה רק סרטי בורקס. אבל עכשיו היתה ל"חברי האקדמיה" הזדמנות לתת לו איזה פרס, מה גם שהוא אפילו לא התחרה מול 'כנפיים שבורות', אז בכלל לא היתה שום התלבטות.
אין מה להתפלא
זאב רווח הוא שחקן טוב שאין לו טעם ועושה בחירות תמוהות וסרטים מזוויעים. בסרט "האיש שבא לקחת" הוא נתן משחק מעולה וכך גם ב"בובה" למרות שהסרט עצמו היה גרוע.
וגם בצ'ארלי וחצי הוא היה נפלא.
וב"ספר נשים".
זאב רווח הוא שחקן נהדר. מה, לא? אפילו אמרו את זה אתמול בטלוויזיה!
למה אתה שם לי מילים?
זאב רווח יכול להיות שחקן נהדר אם יש לו תפקידים ראויים לכישרון משחק.
זה כמו ששף מצויין יכול להכין גם חביתה פשוטה אם זה כל מה שהוא רוצה להכין.