במקור: Blade Runner
במאי: רידלי סקוט
תסריט: המפטון פנצ'ר, דייויד
פיפלס
על פי ספרו של פיליפ ק. דיק
שחקנים: האריסון פורד, שון
יאנג, רוטגר האוור, דריל האנה,
מ. אמט וולש
רפליקנט (מבוטא: רפ-לי-קנט/נ): ראה גם רובוט (עתיק), אנדרואיד (מופשט), נקסוס (מגדרי): אדם סינטטי, בעל חוזק על-אנושי ותרבות גוף. ראה גם "רפ", "Skin-Job" (סלנג). שימוש מחוץ לכדור הארץ: קרב, עבודות מסוכנות בחלל עמוק. שימוש על פני כדור הארץ: אסור. פרטים לגבי מבנה וכמות: מסווג.
מתוך המילון האמריקאי החדש, 2016.
עם צאתו של 'דו"ח מיוחד' לאקרנים, כבר הזדרזו אנשים מסוימים להצמיד לו את התארים "יצירת מופת" ו-"קלאסיקה", אבל עוד הרבה לפניו, היה סרט אחר, ידוע לא פחות, שהתבסס על כתביו של הסופר המבריק והמסומם פיליפ ק. דיק. קראו לו 'בלייד ראנר', וגם הוא, כמו 'דו"ח' הוכר כקלאסי, אלא שלו זה לקח קצת יותר זמן.
הגיבור של 'בלייד ראנר' הוא ריק דקארד (האריסון פורד). דקארד הוא "בלייד ראנר" לשעבר, צייד של רפליקנטים (מלה שצוות ההפקה החליט שהיא פחות נדושה מ-"אנדרואידים") ששהותם על כדור הארץ של שנת 2019 אסורה. דקארד מוחזר לעבודתו (די בברוטאליות), כדי לצוד 5 רפליקנטים כאלה שהסתננו לכדור הארץ, בהנהגתו של רפליקנט קרבי בשם רוי באטי (רוטגר האוור). הרפליקנטים מחפשים את ראש מעבדות "טיירל" בהן הם נוצרו, כדי לגלות את הקוד שיבטל את תאריך התפוגה בו הם יפסיקו לפעול. במהלך המצוד שלו אחר אותם רפליקנטים, דקארד מסתבך בפרשיית אהבים רומנטית עם רייצ'ל (שון יאנג), אחותו-כביכול של ראש מעבדות "טיירל".
'בלייד ראנר' נחשב לסרט שעבורו המציאו את המושג "הפקה מהגיהינום": הסרט החל את דרכו בתור הבייבי של המפטון פנצ'ר, שחקן-תסריטאי-מפיק שהסתובב במשך למעלה מעשור עם הספר המקורי של דיק ('האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?') וניסה לשכנע אנשים בהוליווד שמדובר בסחורה חמה. הסרט יצא סופסוף לדרך, ב-1981, תחת שרביטו של ילד-הפלא התורן של הוליווד נכון לאותו רגע, רידלי סקוט (ששלוש שנים מוקדם יותר ביים את הלהיט 'הנוסע השמיני'). אחד הדברים הראשונים שסקוט עשה היה לזרוק את פנצ'ר מחוץ להפקה. עד סוף הצילומים הוא התעקש להסתכסך ולריב עם כמעט כל האנשים על הסט. הצילומים התארכו והתמשכו, עלות ההפקה התנפחה הרבה מעבר למתוכנן, עד שבסופו של דבר האולפן הציב לסקוט אולטימטום: אתה מסיים לעבוד על הסרט הזה, או שנביא מישהו שיסיים אותו במקומך. סקוט נכנס לחדר העריכה עם הצילומים, ויצא משם עם עותק להקרנות מבחן. התגובה של הקהל באותן הקרנות מבחן ("מה זה?! מה קיבינימאט הולך בסרט הזה?!") גרמה לאולפן לשלוח את הסרט שוב לחדר העריכה, שם קוצצו ממנו בערך 70 (!) קטעים, נוספו לו מונולוגים מפיו של האריסון פורד, שחושב בקול ומסביר מה הולך, וסצינת סיום חדשה. זה עדיין לא עזר – המבקרים התחרו בהמצאת כינויי-גנאי לסרט ("סרט זוחל", "פורנוגרפיה של מדע בדיוני"), הקהל היה אדיש, והסרט הפך, עם צאתו לאקרנים ב-1982, לכישלון מסחרי מהדהד. בקיצור, סרט שנועד למצוא את דרכו לפח האשפה של הקולנוע, או ל-'Mystery Science Theatre 3000', נכון?
לא.
זמן קצר אחרי עלייתו ונפילתו של הסרט בבתי הקולנוע, החלו לחדור לבתים בארה"ב מכשירים מוזרים כאלו שנקראו "וידאו". הקהל שהחזיק את אותם מכשירים בבית – קהל שרובו לא ראה את 'בלייד ראנר' בקולנוע אפילו פעם אחת – התחיל לראות אותו בוידאו. עוד פעם. ועוד פעם. ועוד פעם.
ב-1992 יצאה לאקרנים גירסה נוספת של הסרט, שזכתה לשם הבעייתי-משהו "גרסת הבמאי". סקוט רצה להכניס אליה כמה מהסצנות שהאולפן הכריח אותו לחתוך בזמנו, אבל האנשים שלמעלה שוב הציבו לו דד-ליין לוחץ, וכל מה שהוא הספיק לעשות היה להוציא מהסרט את המונולוגים של פורד, להוריד ממנו את הסיום המודבק, ולהוסיף סצנה אחת ויחידה (שאולי – ואולי לא – משנה לחלוטין את הפואנטה של הסרט). הגירסה הזאת השלימה תהליך אטי בו אותם המבקרים שקטלו את הסרט, הפכו אט-אט את עורם ואף כללו אותו בסקרי "הסרטים הטובים של העשור" ו-"הסרטים הטובים של כל הזמנים". רוב חובבי המדע הבדיוני – שחלקם הגדול זיהה את הפוטנציאל של הסרט כבר כשהוא יצא – מתייחסים אליו היום בחרדת קודש של ממש. אז רגע, האם 'בלייד ראנר' אכן מצדיק את כל הרעש שנעשה סביבו?
מכמה בחינות, יש הצדקה מסוימת לאש החיה שהמבקרים ירו בסרט כאשר הוא יצא: אין מנוס מלהודות שמבחינה סיפורית, 'בלייד ראנר' הוא סרט איטי, עמום, סתום ולא ברור ביותר מדי מקומות. חלק מהליקויים האלה נובעים מאילוצי הפקה – מספר סצינות חשובות מאוד להבנת הסיפור נחתכו ממנו, כאמור, בעריכה, בעוד שאחרות פשוט לא צולמו (כי נגמר הכסף). אבל התירוצים לא עוזרים – בקטגוריה הזאת, הסרט לוקה בחסר.
אבל המעריצים של הסרט התאהבו בו מסיבות אחרות ובגלל איכויות אחרות לגמרי. הראשונה שבהן היא האיכות הויזואלית המדהימה שלו: לוס אנג'לס העתידנית שרויה בחשיכה מתמדת, אפופת עשן רעיל, מלאה במהגרים מהמזרח הרחוק ומגובה בפסקול גאוני של ואנגליס. חזיון העתיד האפל הזה, שעוד ועוד פרטים ממנו מתגלים בכל צפייה חוזרת, השפיע בצורה קיצונית על כמעט כל סרט עתידני שיצא אחריו – 'באטמן', 'ימים משונים', 'עיר אפלה' ו'מטריקס' הם דוגמאות אקראיות שעולות בזיכרון. העתיד שלפני 'בלייד ראנר' פשוט לא נראה כמו העתיד שאחריו. עוד יתרון גדול של הסרט הוא המשחק: גלריה גדולה של שחקנים מבטיחים, בשעתו, שמעולם לא מימשו את הפוטנציאל שלהם – שון יאנג ורוטגר האוור, למשל – עושים בסרט עבודה מצוינת. וכמובן גם פורד, בהופעה שהיא כנראה הכי טובה שלו על הבד אי פעם (למרות שהוא עצמו חולק בתוקף על האבחנה הזו, וחוטף עצבים בכל פעם שהוא שומע אותה).
ומעל לכל, ישנו המרכיב הפילוסופי של הסרט, שגם הוא זכה להתעלמות כמעט מוחלטת בזמן שהסרט יצא לאקרנים, אבל כיום הוא נושא לויכוחים לוהטים. השאלה העולה מהסרט – האם יש לגיבור הסרט זכות להשמיד את הרפליקנטים, או שאולי הם בעלי זכות לחיות בדיוק כמו בני אדם? הפכה למהותית עוד יותר כאשר יצאה גרסת הבמאי.
הויכוח בין אוהדי גירסת 82' של הסרט לאוהדי גרסת הבמאי עוסק גם בקריטריונים אחרים: העדרם של אותם מונולוגים מפורסמים, למשל. אפשר להגיד הרבה דברים רעים על המונולוגים שהאולפן הכריח את סקוט להכניס לסרט – הם כתובים ונשמעים נורא (ההבדל בינם לבין איכות הדיאלוגים בסרט, למשל, זועק לשמיים) והם ממש מפריעים לצופים להתרכז בצד החזותי של הסרט ובעבודת השחקנים. אבל אי אפשר להכחיש שבלעדיהם, פשוט קשה להבין מה הולך בסרט. בלי אותם מונולוגים, גרסת הבמאי, שכל המטרה שלה הייתה להבהיר את הנקודות הסתומות בעלילה, יצאה עוד פחות ברורה מהגרסה שיצאה לאקרנים במקור. סקוט, שגם הוא, כאמור, לא ממש היה מרוצה מגרסת הבמאי, מתכנן להוציא ב-DVD – מתישהו בשנים הקרובות – גירסה נוספת של הסרט, בתוספת סצנות משלימות שלא נראו עד כה מעולם. ובכל זאת, גם ללא אותם סצינות-ביאור עתידיות, 'בלייד ראנר' על שלל גרסאותיו הוא סרט שחובה לראות. תאהבו אותו או לא – אי אפשר להישאר אדישים אליו.
- אתר מעריצים של הסרט
- עוד אתר מעריצים
- ועוד אחד
- יו, כמה אתרי מעריצים!
- ניתוח של הסרט
- רידלי סקוט
- פיליפ ק. דיק
- האריסון פורד
- רוטגר האוור
- שון יאנג
- דו"ח מיוחד
- הנוסע השמיני
- סקר סקוט
- בלייד ראנר – גרסת העוד יותר במאי
ואו. מזל טוב, הגיע הזמן.
בקצב הזה עוד נראה פה ביקורת ל"מועדון קרב"…
תגידו, אי אפשר היה לארגן איזושהי פשרה, ולהוציא "גירסת הבמאי עם וויס אובר"? ככה נראה לי שהרוב יהיו מרוצים, כי עד עכשיו נדמה שאלה שלא מתים על גירסת הבמאי, הנימוק העיקרי שלהם הוא חסרונו של הוויס אובר, ואלה שכן אוהבים את גירסת הבמאי, הוויס אובר לא ממש מפריע להם.
היי!!
נא לסמן ספויילר!
גם על ''טיטאניק'' צריך לסמן
ספוילר? (האוניה טובעת בסוף, אם לא ידעת עד עכשיו).
יש סרטים, ו"בלייד ראנר" ביניהם, שסימון ספוילר הוא די מיותר עבורם.
מכיוון שב'בלייד ראנר'
העניין נתון למספר פרשנויות, כפי שאמרת בעצמך, ומכיוון שתחילת הסרט לא מרמזת על החשדות שעולים בסופו – כן צריך לסמן ספוילר.
לא נכון ולא נכון ולא נכון.
על זה שהאניה טובעת, לא צריך לסמן ספוילר. אבל אם אתה מתכוון לספר מי מת בסוף הסרט ואיך, תיאלץ לסמן ספוילר כמו גדול.
לא, אין דבר כזה "סרט שכולם ראו", וגם אם היה, 'בלייד ראנר' בהחלט לא היה אחד מהם.
תגובה לתגובות שנמחקו.
רני, אתה מנסה לעצבן אותי בכוונה? קודם כל, כשאתה כותב הודעה עם ספוילר, רצוי מאוד לכתוב *איזה* סרט אתה מספיילר, אחרת כל הספוילר ספייס שתכניס לא יהיה שווה כלום. שנית, הספוילר-ספייס הזה מיותר, באתר הזה. אנשים גוללים למטה בכל מקרה, כדי לקרוא את התגובות שמתחתיך – זה רק לוקח להם יותר זמן. ושלישית, גם אם נדמה לך שזה כך, 'בלייד ראנר' לא שייך לקטגוריה של "סרטים שכולם ראו". לחלוטין ולגמרי לא. אתה רוצה לעשות פה משאל, לראות כמה אנשים לא ראו את הסרט?
בתור אחד שהואשם לאחרונה
יצא לי לצפות רק ב"גירסת הבמאי".
מישהו מכיר במקרה מקום בו יש את הטקסט של הויס אוברים?
אני לא בטוח שקריאת הטקסט
לבדו תועיל. זה הולך טוב ביחד עם הסרט, לא לחוד.
ואגב, העותק שערוץ 1 מקרין מפעם לפעם הוא זה של גירסת המקור. נסו לצוד ולהקליט.
לא בדקתי,
אבל באחד מכל אתרי המעריצים שמלונקקים למעלה הטקסט בוודאי נמצא.
בסדר, אז פיפלס לא אחראי
בצורה כל כך בוטה להצלחה של הסרט. לא אחראי בכלל. אתה יודע מה? בכלל לא איכפת לי מי האחראי. בסופו של דבר, גם אם זו היתה חבורת שימפנזות שהקלידה על מכונת כתיבה, הגירסה המקורית היתה הרבה יותר מוצלחת מגירסת הבמאי. את הסיבות כבר פירטתי למעלה ואני מתעצל לסמן פה שוב ספוילר.
כמובן שיש אחראי להצלחה של הסרט
ולא, אין לא שום קשר לחבורת שימפנזות עם מכונת כתיבה וכו'. האחראי להצלחת הסרט זה ההוא שהיה על הסט ונתן הוראות בימוי – קראו לו רידלי סקוט.
תראה – תסריטים נפלאים יכולים להתחרבש בידיהם של במאים חסרי כשרון. תסריטים בינוניים ומטה, ואפילו גרועים, יכולים להפוך לסרטים טובים בידיים של במאים מוכשרים. אבל תסריט טוב, בפני עצמו, הוא לא מדד לאיכות של סרט. המדד הוא איך מוציאים את התסריט הזה לפועל. והתסריט של "בלייד ראנר", כמו שאפשר אולי להבין מהכתבה, שייך, לטעמי, לקטגוריית ה-"בינוניים ומטה".
ולגבי הגרסת הבמאי – מה שהפריע לי בגרסא המקורית לא היה המונולוגים (הם הפריעו במידה מסוימת, אבל לא משהו היסטרי). מה שהפריע לי היה הסיום המודבק. מדהים איך סצנה כל כך קצרה יכולה להרוס סרט שלם.
ואו. מזל טוב, הגיע הזמן.
אפשר ב-DVD. שלח מייל לסקוט.
תודה, יקירתי.
האמת היא
שאפשר לומר כי "בלייד ראנר" כלל מונולוגים כמעט בכל שלב שהוא, מלבד גרסת הבמאי. התסריט המקורי של המפטון פנצ'ר הכיל לא מעט מונולוגים, אבל מהתסריט הזה לא נשאר הרבה. גם פיפלס (התסריטאי השני) ניסה להכניס מונולוגים לקטעים שונים בסרט בזמן העבודה על התסריט (אם כי לא בכמות המסיבית שקיימת בגרסא שיצאה לאקרנים). אבל פאזת המונולוגים בסרט, כמו שהצופים מכירים אותה, נכנסה אליו בעקבות דרישה של האולפן. בפעם הראשונה בה הוקלטו המונולוגים האלה, מלאכת הכתיבה שלהם הוטלה על דאריל פוניקסאן, סופר שנחשב גם לתסריטאי מוכשר – רק מה, הכישרון שלו התבטא בעיקר בכתיבת דרמות רומנטיות קלילות. לא ממש האיש המתאים לעבודה על "בלייד ראנר". האולפנים שמעו את המונולוגים של פוניקסאן (אחרי, יש לציין, שהאיש קיבל סכום נכבד למדי עבור כתיבתם, ואחרי שהריסון פורד הקליט אותם), החליטו שהם לא ראויים למאכל אדם, והזמינו מישהו אחר שיכתוב את המונולוגים – הפעם פיפלס עצמו. אם להאמין לפיפלס, המונולוגים אותם הוא כתב בשלב הזה היו נהדרים (הוא מתייחס אליהם כאל אחת מעבודות הכתיבה הטובות ביותר שלו) – אבל האולפן שנא גם אותם (שוב – אחרי שהריסון פורד גמר כבר להקליט אותם) והחליט לנסות בפעם השלישית. המשימה הוטלה הפעם על רולנד קיבי, תסריטאי טלוויזיה, והפעם האולפן היה מרוצה סוף-סוף מהתוצאה – או שפשוט נמאס להם והם החליטו ללכת עם מה שיש. אני נוטה להאמין יותר באפשרות השנייה.
אגב הדיאלוגים ופורד
זכור לי שקראתי איפשהו (אולי אפילו בטריוויה של ימד"ב?) שפורד, בנסיון לגרום לאולפן לרדת מרעיון המונולוגים, הקריא אותם בחוסר חשק וכשרון בולטים. לצערו (ולצערי) ראשי האולפנים, שלא יודעים לזהות רעיון רע גם אם הוא מתנגש להם בתאומים, לא זזו בכסאותיהם בחוסר נוחות, והמונולוגים נכנסו. יש אמת, רז?
לא ידוע לי שפורד אישר את השמועה
הזאת, אבל האנשים שנכחו בעת הקלטת המונולוגים טוענים שזה בהחלט נכון…
אני מתחיל לחשוב שלא נראה פה
אי-פעם ביקורת על מועדון קרב. מסיבה אחת פשוטה: חרדת קודש. אין מי שיהיה מוכן לקחת את האתגר הזה כי סביר להניח שכל מי שינסה לכתוב את הביקורת יצלב בתגובות כי הוא לא כיסה אספקט כזה או אחר.
אני חושב שהביקורת הכי טוב למועדון קרב תהיה:
"מועדון קרב
*כל המידע שצריך להיכנס לגבי הסרט*
יש כאלה שחושבים שהוא יצירת מופת מכל בחינה
יש כאלה שחושבים שהוא פיסת זבל שחירייה תעלב אם יזרקו אותו עליה.
לא משנה מה דעתכם עליו, אתם חייבים לראות אותו לפחות פעם אחת כדי להבין."
תתחילו מזה את הדיון.
זאת בערך הבעייה
שלי בכתיבת ביקורת על "בלתי נסלח", או שזה סתם תירוץ לעצלנות…
ואני ניסיתי, סתם בתור אתגר,
לכתוב לעצמי ביקורת על "הסרט שאסור להזכיר את שמו כי זה ספוילר" מסקר הערפדים. כמעט בלתי אפשרי…
ואני ניסיתי, סתם בתור אתגר,
ואני הייתי בטוח שמדובר ב"דרקולה מת מצחוק", שאם מגלים את שמו, מיד יודעים מה קרה בסוף.
אני היחידה שחשבה שזה זבלון?
אאוץ', לא עם העגבניות הרקובות, בדיוק חפפתי את הראש.
נימוקים? זה כמו לנמק למה אני חושבת ש"לחיי האהבה" היא *לא* יצירת מופת ורגע היסטורי בתולדות הטלוויזיה. אז בקיצור נמרץ (חזרנו לבלייד ראנר): הויזואליות התיישבנה, העלילה הרדימה אותי והמשחק היה רובוטי (חה) ומחריד. לא ראיתי אפילו ניצוץ של משהו שאמור לרמוז לי שזה יותר מסרט מד"ב זול מהסוג שמשדרים בארבע בבוקר בכבלים.
אגב, לא ראיתי עד הסוף, יען כי אני לא מזוכיסטית. זה כנראה פוסל אותי מלהשתתף בדיון על הסרט, אבל לא מונע ממני לחלוק אתכם את חוויית הצפייה שלי. :)
את לא היחידה
וגם אני לא ראיתי את הסרט עד הסוף.
גמני! גמני!
ניסיתי לראות כמה פעמים אבל תמיד אני נרדם בקטע עם הנחש…
גמני! גמני!
אפשר גם? היום לקחתי אותו בוידאו, והפסקתי אחרי שעה. לא הבנתי שום דבר מהעלילה.
אני גם כן לא התלהבתי במיוחד.
הסרט היה משעמם למדי. לא מזמן שידרו אותו בערוץ 1, נדמה לי, וכמובן שפיניתי לי זמן מיומי העמוס כדי לצפות בו, אחרי כל השבחים ששמעתי אודותיו. קצת אחרי ההתחלה ראיתי קטע שהיה לי מוכר, וחשבתי שכנראה ראיתי פעם את ההתחלה של הסרט. בסצינה האחרונה שוב הקטע נראה לי מוכר – ואז הבנתי לחרדתי שכבר ראיתי את הסרט בשלמותו, אבל הוא כנראה לא היה מספיק מעניין כדי שיחרט לי בזכרון.
עד כאן עלילותיי עם ב.ר.
גם אני לא הבנתי
הלכתי לראות את הסרט הזה (בגרסת הבמאי) כבר לפחות 3 (!) פעמים בסינמטק. אבל מה? פעם אחת יצאתי אחרי חצי שעה כי זה היה משעמם מדי, ובשתיים האחרות אני זוכרת שפשוט נרדמתי. אני חושבת שסך הכל ראיתי את רוב הסרט קטעים קטעים בטלוויזיה בכל פעם שהוא שודר, ואני חייבת לציין שמבחינה ויזואלית מאד אהבתי אותו, אבל מבחינה עלילתית הוא פשוט נוראי. גם מה כל כך טוב במשחק שם לא הבנתי, ואני עוד ממעריצות הריסון פורד…
מה שכן, תמיד עניין אותי הויכוח הפילוסופי שמאחורי הסרט, ורק בגלל זה אני מתכוננת לקרוא את הספר בבוא היום.
ואם כבר הספר, אגב, לא קוראים לו האם אסטרונאוטים חולמים על כבשים חשמליות? אנדרואידים באמת נשמע לי הרבה יותר הגיוני, אבל משום מה אני זוכרת את זה כאסטרונאוטים.
כן. אבל את לא היחידה
שלא חושבת שזה לא יצירת מופת…
לא יודעת, אני אוהבת את יצירות המופת שלי שלמות. כאלה שאפשר להביט בהן ולהבין מה קורה.
מסכים
סרט נחמד, אפשר להבין מה אנשים אוהבים בו- אבל כשאנהי ראיתי אותו, לא אהבתי במיוחד. כשראיתי אותו בגרסת הבמאי, אחרי שכבר קראתי עליו הרבה- כבר התחלתי יותר לאהוב ולהבין אותו, אבל עדיין לא הייתי מגדיר אותו כיצירת מופת.
כנ''ל.
נהניתי מגרסת הבמאי הרבה יותר מאשר מהגרסה הרגילה, אבל אני לא בטוח שבלי לראות את הגירסה המקורית קודם הייתי מצליח להבין משהו. בשני המקרים הסרט בחלקו הגדול משעמם. מצולם נהדר ועמוס סימבוליות מפה עד הודעה חדשה – אבל משעמם.
כמעט מסכים.
אני לא חושב שהסרט הזה זבלון, אבל יצירת מופת גם לא הייתי קורא לו. מודה שנרדמתי באמצע כאשר ראיתי אותו בפעם הראשונה אבל זה היה יותר מתוך הרגל להרדם באמצע של סרטים (במיוחד אם הם מדובבים לרוסית ויש רק מדובב אחד לכל הדמויות) ולא בגלל שמצאתי אותו משעמם.
בפעם השניה שראיתי אותו, ביקשתי מאנשים להעיר אותי אם אני נרדם, אבל זה לא קרה אפילו פעם (אם נרדמים בזמן הפרסומות, זה לא נחשב!) ואפילו די נהניתי.
אני לא נרדמתי ב'בלייד ראנר',
אבל אח שלי נרדם. מכיוון שהוא היה נרדם באופן סדרתי מול הטלויזיה בתקופה הזאת וכשמעירים אותו היה תמיד טוען שהוא לא ישן בכלל, העמדתי מצלמת וידאו ותיעדתי אותו הולך ושוקע בתרדמה בעוד ברקע נשמעים קולות 'בלייד ראנר'. הקלטת ההסטורית הזו בוודאי תשמש חומר ראיות חשוב במשפט שייערך לרידלי סקוט באשמת עשיית סרטים משעממים.
לי היה יותר קל
להרדם, זה קשה ומאוד מעייף לראות סרט המדובב ע"י בן אדם אחד, אפילו אם הסרט לא משעמם.
והקול של המדובב היה קול של בן אדם אשר סתם את האף עם משהו, מה שכנראה היה נכון.
כשניסיתי לגלות למה בכל הסרטים אשר דובבו לרוסית בסוף שנות השמונים\תחילת התשעים הקול של המדובב מעצבן באופן זהה, אמרו לי שזה בגלל שהדיבוב עצמו היה פיראטי והמדובבים שיבשו את הקול שלהם בדרך זו או אחרת כדי למנוע זיהוי ע"י המשטרה.
P.S כשאני שואל את האמא שלי אם היא ראתה סרט זה או אחר, התשובה שאני בדרך כלל מקבל היא משהו כמו "יכול להיות, נראה לי שנרדמתי באמצע"
תביא את זה. זה בטח יהיה חומר צפייה משעשע ביותר לכנס החובבים הבא. !(-B!
דרך אגב, מה אם איזה אמוטיקון עם משקפיים. אולי ה-RayBan Predator 2 מגב"ש 2 או מה שווסלי סנייפס חבש בבלייד?
סיפור אישי
פרולוג
אני אוהב את 'בלייד ראנר', מאוד, ולא ממש אכפת לי אם אכן מדובר ביצירת מופת או לא (או כמו שאמרו מונטי פייתון (בערך) "I may not know much about art, but I know what I like"). לכן אני שמח לחלוק סיפור קטן בנוגע לצפיותיי בסרט.
אבל קודם, שתי הערות: ראשית, לכל מי שמתלונן על התיישבנות הסרט, אני לא יודע מה האיכות של העותק שמוקרן בסינמטק, אבל אם לא נתתם לסרט צ'אנס בדויד, עם מערכת קול טובה ומסך טלויזיה גדול ככל הניתן, ייתכן מאוד שהבעיה היא לא עם הסרט אלא עם נסיבות הצפייה. שנית, למי שיש בעייה עם הבנת המתרחש נסו לראות את הסרט פעם ראשונה עם הקריינות של פורד כדי להבין מה קורה בסרט, ואז צפו בגרסת הבמאי ללא הקריינות והרשו לעצמכם פשוט לזרום עם הסרט כשאתם כבר לא צריכים הסבר עם כפית.
וחזרה לסיפור האישי:
את ב.ר. ראיתי לראשונה בווידאו ונשביתי מייד, מהרגע הראשון שהראו את הנוף העתידני, עם בורות האש (הומאז' לכוכבו של דארקסייד אולי?) והמוסיקה של ואנגליס ברקע. הדבר היחיד שהצטערתי עליו היה שלא ראיתי את הסרט בקולנוע כמו שצריך. fast forward לשנת 1982, עת נחתה בארץ גרסת הבמאי להקרנה מחודשת בקולנוע לב ת"א. הייתי אז בכיתה י"א והייתי פשוט חייב לראות את הסרט באולם קולנוע כמו שצריך.
Enter: הגורל
פעם ראשונה התערב הגורל בכך שבדיוק באותו שבוע שהגיע הסרט היה לכיתה שלי יום אוורור והוחלט שנלך לסרט. אני הצעתי מייד את ב.ר. אך שאר הכיתה דחתה את ההצעה (חוץ מכמה צדיקים), ובחרה בהצבעה דמוקרטית ללכת לראות את 'ירח מר' של פולנסקי (בשל שמועות על קטעי מין סוער). כך הלכנו למחרת היום לרב-חן כיכר דיזינגוף בשעה 10:00 לראות את הסרט 'ירח כחול'. והנה נחלץ הגורל פעם שנייה לעזרתי, והסתבר שמי שקבע את המועד והמקום אכן התבלבל בשם הסרט ובמקום מין מר, נגזר עלינו לחזות במייקל קיין קר. מייד קפצתי והזכרתי שב.ר. משחק בשעה 11:00 בקולנוע לב. אבל למרות שאף אחד לא ממש התלהב לראות את מייקל קין, ההתנגדות לב.ר. היתה עדיין גדולה, וכך ראיתי כיצד חלומי הולך ונגוז.
אולם שלא כמוני הגורל לא היה מוכן להרים ידיים. לכן הוא התערב לטובתי פעם שלישית ואחרונה. כשכבר הגענו לקופת הקולנוע התגלה שבכלל אין הקרנות בוקר בקולנוע רב-חן, והקולנוע היחיד שהקרין סרטים בבוקר ברדיוס מתקבל על הדעת היה, ניחשתם, קולנוע לב. וכך צעדה כל הכיתה לאחר כבוד לאולם לב 1 וצפתה יחד איתי בגרסת הבמאי על מסך ענק וסאונד מעולה כמו שרציתי.
אפילוג: איך שגלגל מתחלף
וכך עד היום אני מתענג על זכרון אותה הקרנה, ונוצר את אחת מאותן פעמים בודדות בהן הגורל עמד לצידי עד הסוף. וכדי ללמדכם שלא תמיד זה כך, סיפור שלילי קצרצר לסיום: כאשר הוקרן הסרט בקולנוע הפתוח ביפו לפני מספר שנים לא קטן, הוכיח הגורל את יחסו האמביוולנטי אליי ואל איזו גרסה של ב.ר. הוא מעדיף. לכן, בעבודת עריכה מזהירה ומקורית, דאג הגורל שתחילת הסרט הוקרנה בגרסה המקורית, ואז, לפתע באמצע הסרט, התחלף הסרט לגרסת הבמאי.
– ה ס ו ף –
נכון!
הייתי שם, בקולנוע הפתוח ביפו, ונדהמתי מערבוב הגרסאות. זה בהחלט היה מוזר. אבל איזו חוויה מדהימה!
ישבתי בשורה הראשונה, הסרט התחיל, הבטתי בעיר הענקית שעל המסך. לשניה נדד מבטי מטה, אל בין העמודים שהחזיקו את המסך. ביניהם ראיתי כמה אורות קטנים, עלובים, לא מציאותיים.
זו היתה תל אביב.
איזה כיף!
ומי שרוצה לחוות מעט בלייד ראנר, מוזמן לנסוע בלילה על הכביש העולה מגשר פז, בחיפה, לכוון האוניברסיטה. משמאלכם (אם אתם עולים) תראו את בתי הזיקוק, על אורותיהם ולהבותיהם. שימו ונגליס ברקע…
וואו!
בלייד ראנר עם קאסט – נופיה האורבניים של מדינתנו. רק בישראל!
לוס אנג'לס 2019 - מפרץ חיפה 1999
או לפחות ככה זה נראה בהקרנת וידאו שהיתה בבית הסטודנט בטכניון לפני 3 שנים.
איך שהסרט מתחיל, בשוטים המדהימים של לוס אנג'לס העתידית, צעק אחד מהצופים "רגע, זו בכלל לא לוס אנג'לס, זה מפרץ חיפה!" לקול צחוקים רמים מהקהל…
אבל אין כמו הקרנת ה-DVD שזכיתי לה במק"ק לפני כשנה: לראשונה ראיתי את גירסת ה-Wide screen באיכות טובה (זו של הסינמטק בת"א קופצת כמשוגעת, וחסרות בה לא מעט שניות, אם לא דקות!) והסאונד, אוי, הסאונד…
בתור מישהי שמאוהבת בפסקול של הסרט הזה, לשמוע את הצלילים של ואנגליס בוקעים מ-6 רמקולים, עוטפים אותי מכל הכיוונים בעוד הויזואל המהממם של תחילת הסרט מוקרן מולי באיכות טובה לשם שינוי… תענוג צרוף.
לכל אוהבי הסרט שטרם צפו בו ב-DVD, זו חוויה שאתם *חייבים* לעצמכם.
נ.ב.
אהבתי את הסיפור שלך על הגורל… מזכיר לי כמה סיפורים אחרים שלי.
הטובים תמיד מנצחים בסוף!
ההקרנה ההיא הייתה משהו
ומכיוון שהיו בעיות עם ההקרנה בהתחלה, ולא שמתי לב אם היה או לא היה וויס-אובר, ראיתי את כל הסרט בלי לדעת אם הוא גרסת הבמאי או גרסת האולפן. רק בסוף, כשהסרט נגמר בלי הסיום המודבק, שמתי לב שגם ראיתי חד קרן היכנשהו באמצע.
זה בדיוק כמו חיפה
המורה לקולנוע שלי בזמן התיכון סיפר לנו שהצילום הנפלא הזה של ארובות העשן כלל אינו מבויים. זהו צילום של לוס-אנג'לס האמיתית דרך פילטר מסויים שנותן לו צבע ירקרק ו"עתידני" יותר. הארובות הן ארובות של בתי-חרושת או בתי זיקוק שאכן פולטות ושורפוות גזים בלילה. כמו-כן הוספו באנימציה ממוחשבת קצת יותר בתים או משהו כזה.
כמה שנים אח"כ הגעתי לגור במעונות של הטכניון עם נוף המשקיף אל הארובות. לילות רבים הייתי מתענג על המראה הזה ועל האירוניה של הגורל שהביאה אותי לשם. :)
– אסף
מכיוון שמדובר ב-82',
אני יכול להבטיח לך שאנימציה ממוחשבת לא היתה שם.
גם ב82' היתה אנימציה ממוחשבת
ואפילו 15 דקות ממנה בסרט של שעה וחצי.
Tron יצא באותה שנה, והוא היה הסרט הראשון שעשה שימוש מאסיבי בCGI.
קבל ציון גבוה בטריוויה,
פחות ברלוונטיות. אתה הרי יודע שהאנימציה הממוחשבת ב'טרון' היתה רחוקה שנות אור מלהיות ריאליסטית במידה כלשהי, ובוודאי שלא היתה יכולה להציג ביניינים בערפל בצורה שבה מישהו היה עשוי לטעות ולחשוב שהם אמיתיים.
ובנוסף לזה, הסרט שעשה בה שימוש
("טרון", למי שלא עוקב) היה סרט איום ונורא. אני חושד שללא קשר לריאליזם, עצם העובדה ששמה של האנימציה הנ"ל נקשר ב-"טרון" גרם לאנשים למשוך את ידם ממנה למשך כמה שנים טובות.
טרון סרט רע?
טרון זו קלאסיקה של סרטי המחשבים. מהטובים ביותר שנעשו. העולם בתוך המחשב ב"טרון" עדיין מרשים והתיישבן רק במעט. אפשר לומר ש"טרון" בהחלט הקדים את זמנו.
העולם ב-''טרון'' אולי מרשים
אבל הסרט שמקיף אותו הוא מופת של משחק רע, אקשן מקורקע, תסריט עילג וכל העסק בכללותו משעמם פחד.
מי שמתמצאים במחשבים
מוצאים בו הרבה מאד רמיזות נחמדות לתחום המחשבים ומשחקי המחשב. המשחק והעלילה הם לא העיקר בסרט, אלא הסרט בנוי כדי להציג את העולם המרהיב המוצג בו, או משהו וכזה.
שאלת תם
ואם כבר חזרנו לדבר על טרון, מה קורה עם סרט ההמשך?
ימד"ב אומר שלא לוהקו עדיין שחקנים, אבל שהסרט אמור לצאת בשנה הקרובה.
כתבה מספר 486
http://us.imdb.com/Title?0208650
אני דווקא זוכר אותו
כסרט טוב למדי. מצד שני ראיתי אותו מאוד בצעירותי, כך שאין לי ספק שהתרשמותי נגועה מאוד במחלת הנוסטלגיה.
סיפור אישי
גם אני הייתי בהקרנה ביפו, יחד עם אחי ז"ל (עידו רזון, למי שהכיר).
ובאמת שמנו לב שמשהו שם לא בסדר. כשחזרנו עידו (שתמיד היה יסודי באופן כפייתי) הלך לבדוק את ה- Blade Runner FAQ , ולי זכור במעומעם שהוא אמר שהדבר הכי קרוב למיש-מש שראינו זה הגרסה שהוצגה בפסטיבל הסרטים בוונציה או משהו כזה…
מצד שני כנראה הזכרון מתעתע בי כי דבר כזה לא מוזכר ב- FAQ , אבל אתם מוזמנים לבדוק ולנסות לאתר את זה ישירות משם.
http://www.faqs.org/faqs/movies/bladerunner-faq/
בהצלחה,
– אסף
אי אפשר להשאר אדישים אליו?
טוב, מאז ומתמיד ניסיתי לאפשר את הבלתי אפשרי…
או אם לדייק יותר- ראיתי, ניסתי לא לזפזפ יותר מדי, מיציתי, חיכיתי לסוף כדי להבין על מה כל הרעש- לא הבנתי-הלכתי לישון.
___
העלמה עפרונית, מחפשת בית לשני חתולים.
ולמי ששאל את עצמו
איך בדיוק מזהים רפליקנטים, יש את הלינק הבא:
http://www.sev.com.au/toonzone/scifitvcomp.asp
למה הבועה שלו ריקה?
זה יכול להיות איזשהו מסר
פוסט משהו, או שזה יכול להיות בגלל שזו תחרות שבועית שבה גולשי האתר מתבקשים למלא את החסר… אחד מהשנים.
כבר אי אפשר לקבל בדיחות
מוכנות בימינו? הכל חייב להיות אינטראקטיבי? טפו!
דווקא אפשר.
הולכים לבדיחות הקודמות, שבהן כבר טרחו אנשים ומילאו את החסר…
(או לענייננו – בואי עוד שבוע. )
אה, כבר מצאתי את זה
אחרי שהלכתי במעגלים איזה רבע שעה, הגעתי לקריקטורות קודמות. ממש ידידותי למשתמש האתר הזה.
הם יותר כבדים מברווז?
לא, זה עובד רק למכשפות.
אבל גם מהם אפשר לבנות גשר.
ולשים אותו מעל הירקון
מה שמביא אותנו לסיכומו של הפתיל- רפליקנטים בנויים מפל-קל.
ועוד יותר חשוב
מיהם האנדרואידים האלה, מאין הם באו ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעצור אותם…
http://stage.co.il/Stories/23325
בלייד ראנר - כמה הערות
1. טעות הכתיב שלך (דקארט במקום דקארד) שעשעה אותי מאוד.תהיתי מה היה רנה דקארט, הפילוסוף הצרפתי שעסק בהטלת ספק אובססיבית, עושה בתפקיד צייד הרפליקנטים.
2. אין כמו מועדונים בחיפה לצפייה בסרטים בלי סאונד. אני דווקא הייתי ממעדיפי 'החורבה' אבל גם שם הוקרנו כמה וכמה סרטים מרתקים ברצפים קבועים…
3. נהניתי לקרוא את התגובה שלך, שהזכירה לי שירה מודרנית היפר-פסיכית. המשך כך.
ואו, מפגש הטיטאנים.
תמיד שאלתי את עצמי מה יקרה במפגש בין מרמיט לנונין. תמיד חשבתי שזה יהיה מפגש הזוי לחלוטין. יש לי הרושם שצדקתי.
תנו, תנו לזה להתפתח. אל תשימו לב אלי. אני? אני סתם שטיח על הקיר. שטיח עבה במקצת, אבל שטיח…
רגע, נזיז את השטיח...
או, עכשיו אפשר לדבר בשקט.
במענה למכתבך מיום….
1. דקארט לא היה זה שאמר "אני חושב משמע אני קיים"? שאלה מעניינת בהתחשב בדילמות של דקארד. או, בקיצור, האם רפליקנטים מפנטזים על לארה קרופט? נו, מסתבר שמדי פעם עולה לי בטעות מחשבה לא-מרקסיסטית אקראית.
2. לא זוכר סרטים בחורבה. כמו פוגי בפלוגות הלילה – "היה חשוך, לא זוכר שום דבר". רוב הזמן, למען האמת, הייתי מסתכל על הנמל מהגג ומפנטז על האונייה שתיקח אותי סוף סוף לוואלינור (פנטזיה שמומשה זמן לא רב לאחר מכן, לשמחת כל הנוגעים בדבר).
3. סרטים נוספים שהוקרנו באותו רצף מחזורי מיתולוגי בעיר השנייה היו מיועדים למצבי שיכרות מתקדמים יותר, וכללו את ניקיטה, תשעה וחצי שבועות, עמנואל (חביב הקהל; אבל היו יכולים לוותר על הקטעים הארוכים והמיותרים של שיט בתעלות בנגקוק. זה כמו תצוגת מעילי חורף בערוץ האופנה – נחמד, אבל לא בשביל זה באנו), והזבלון עם קים בסינג'ר וריצ'רד גיר, שלמרות הפוטנציאל לא היה בו אפילו רגע אירוטי אחד ראוי לשמו, והקרנתו היתה בדרך כלל אות ללכת להקיא ולחפש את האוטו.
4. בנות?
5. מה, אמיתיות כאלה?
6. מצטער, לא באסכולה שלנו. סקס זה אצל הנהנתנים השטחיים ליד הבר. אנחנו רוקדים בתוך הרמקול הפינתי, מנתחים סאבטקסטים ועושים ביד.
7. אם זה לא מספיק היפר-פסיכי רק תגיד. יש עוד כמה דקות עד שהחבר'ה הנחמדים עם החלוקים הלבנים יבואו לאסוף אותי.
וואו.
אתה גם משכיר את עצמך למסיבות?
מתקלט, מג'גל, מערבב משקאות,
מספר בדיחות, מגלגל ג'וינטים, חותך אבטיחים ושר שירי עם מהפכניים.
עם היד השנייה, בינתיים, אני עושה ביד. שלא יהיה משעמם.
ממפגש למפגש כוחנו עולה
0. [לבוג'י] לא צריך להיות שטיח. צריך פשוט לעשות קולות של שטיח.
1. אכן זה האיש. ולא סביר שאנדרואידים מפנטזים על לארה קרופט כשיש להם את רייצ'ל ואת פריס.
2. עניין של תקופה. אני זכיתי לראות בחורבה את 'החוש השישי', 'רוד טריפ', 'מופע הקולנוע של רוקי', 'אמריקן פאי', וכן את 'פריץ החתול' ומקבץ סרטים דומים. זה לא אומר שלא תצפתתי גם לעבר הים בחיפוש אחר אלפים משוטטים.
3-6. מה, אין בנות? המרקסיזם ממש פשט את הרגל מאז ימי אנגלס ומרקס העליזים.
7. לא במובן הזה של המילה 'עליזים'.
ישישה שוחה?!
אני יכול להבין את האחרים, אבל מה אתה מקבל מלראות את 'החוש השישי' בלי קול, במצב של קהות-חושים מתקדמת? בחירה משונה מאוד.
למה לא?
ככה אפשר לשמוע את היילי גואל אוסמונט אומר את משפט המחץ הבא:
" "
יותר נכון
"" אבל בפרצוף כזה :- x
אני לא אסביר מי שיבין יבין.
ישישה שוחה!
גם אני תמהתי על הבחירה הזו. אבל למזלי זו הייתה הפעם השניה שצפיתי בו, כך שסתם בהיתי בקטעים המעניינים (המעטים).
אשריכם שזכיתם.
כשאני הייתי מסתובב (לרוב בניגוד לרצוני) בעיר השניה, היו שם הקרנות חוזרות אינסופיות של פישר קינג ושל הקרקס המעופף של מונטי פייתון.
והרי החדשות (הישנות): עם אינדי וג'יפה ברקע, הפייתונים לא מצחיקים בכלל. באסה!
ביקורת מעולה.
לצערי, אני מצטרפת ללא-מתלהבים מהסרט. ראיתי אותו כשהוקרן בערוץ 1 לא מזמן, ואני אפילו לא זוכרת אם זאת היתה הגירסה עם הווייס אובר או לא. מה שכן זכור לי הוא שיעמום מאסיבי, שהקשה עלי את ההתעמקות במה שקורה. הוויזואליה היתה מרשימה (עד כמה שזה אפשרי ב- 20 אינץ' עלובים), אבל לא הצלחתי להזדהות עם אף אחת מהדמויות, לא הטובים ולא הרעים, ולא עניין אותי מה יעלה בגורלן.
קשה לי להגיד מה השאיר אותי אדישה כל כך: התסריט הגרוע, הסיפור הלא-מעניין או נסיבות הצפיה (למרות פוטנציאל ההירדמות בחושך, נראה לי שעדיף לראות סרט כזה בסינמטק, מאשר בטלוויזיה, עם הפסקת חדשות קצרה).
למעשה, עד עכשיו אני מתקשה להבין למה הסרט זכה למעמד של "קלאסיקה", פרט לכך שזה מזכיר מה שאוסקר וויילד אמר על קלאסיקות ספרותיות ("קלאסיקה זה ספר עבה שאף אחד לא קרא אף פעם").
מסקנה
אני אישית הגעתי למסקנה שזה ההבדל בין סרטים שנחשבים סרטי איכות , שניצקליינים שכאלה, לבין שאר הסרטים (לרוב הוליוודים). בסרטי איכות מטרת הבמאי או התסריטאי (עוד דילמה שלא הצלחתי לפתור – למי מגיע הקרדיט), להעביר מסר מסוים או תובנה לגבי האנושות, החיים עצמם או סתם משהו שמטריד אותו. העלילה עצמה היא לא הנושא המרכזי אלא הדברים שנמצאים בין השורות או התמונות במקרה שלנו. רובנו, שהתרגלנו לכך שהוליווד מאכילה אותנו בכפית ולא דורשת ממנו לחשוב יותר מידי, לפעמים קשה למצוא את אותו רובד נסתר שנמצא בסרט. לא בגלל שאנחנו טיפשים חס וחלילה, אלא בגלל שאנחנו לא מחפשים. אם הסיפור עצמו לא מעניין, אין אפקטים מגניבים שנוכל להתלהב מהם, אין רצון עז לדעת מה יקרה בסוף, אז הסרט הוא סרט גרוע וזהו. לדעתי האישית, סרטים שצריכים להיקרא יצירות מופת הם סרטים שהם גם מעניינים ברמה העלילתית שלהם וגם מצליחים להעביר רעיון מעניין- משהו שיגרום לנו לחשוב על הסרט גם אחרי שהוא נגמר.
סרטים כמו פייט קלאב, מטריקס, ממנטו ומיינוריטי רפורט (שעוד לא הספקתי לגבש עליו דעה סופית). הרשימה עוד ארוכה אבל אלה לפחות הסרטים שקפצו לי עכשיו לראש ונעשו בשנים האחרונות.
תגידו... זה רק אני
או שזה מוזר שבסצנה עם התמונה הוא היה יכול לא רק לזוז לצדדים, אלא גם לשנות זווית?
אם הוא היה ממשיך עוד קצת הוא היה אפילו רואה את מי שצילם את התמונה…
איזה סרט מצוין
לא אחותו-כביכול, אחייניתו-כביכול, נראה לי.
ואגב, פורד באמת לא משחק משהו בסרט הזה – הוא נראה חצי-ישן או/ו חצי-המום כל הזמן. אבל זה ממש מתאים לדמות שלו ולסרט, אז זה נראה כאילו הוא משחק מצוין.
אכן, אחייניתו
לגבי פורד – דומני כי משחק שמתאים לדמות הוא משחק טוב. יכול מאוד להיות שההופעה שלו בסרט היא מכוונת, או אולי היא תוצאה של המריבות האינסופיות שהיו לו עם סקוט. לך תדע…
אכן, אחייניתו
אני חושב ששנים של משחק אחר-כך הוכיחו שהדבר היחידי שהוא יודע לשחק זה אנשים המומים וחצי-ישנים או חצי-מבועתים. לפעמים הוא מחייך ואז הם גם חצי-מקסימים, אבל פה זה בערך נגמר.
הוא נראה לפעמים משהו אחר???
הוא נראה לפעמים משהו אחר???
לפעמים הוא נראה משוטט ברחובות
אולי אדישים אי אפשר להשאר
אבל ישנים – אפשר גם אפשר…
דו''ח שינה
אני מכיר אנשים שנרדמו ב"מולאן רוז"', ב"רכבות לילה" וב"רקוויאם לחלום". אלה שלושה סרטים שלא הייתי מעלה בדעתי שאפשרי בכלל להירדם בהם, ולא בהכרח כי הם כל כך נפלאים ומרתקים (למרות שלדעתי הם אכן כאלה), אלא פשוט כי זה קצת קשה פיזית, עם כל הרעש והצלצולים של "רוז"' ועכירת השלווה הפסיכית של השניים האחרים. אבל עובדה.
מסקנה – בכל סרט אפשר להירדם.
(ויחד עם זאת, "בלייד ראנר" אכן נוטה להיות סרט טיפה משעמם לפרקים, בייחוד בצפייה ראשונה. אך הוא עדיין מצוין, ושווה לצלוח אותו ואף לחזור לקבל תוספת)
אני נרדמתי ב''שבעה חטאים''.
אבל זה בגלל שלא ישנתי בלילה הקודם ורוב הלילה שלפניו, ובאותו יום נרדמתי אפילו תוך כדי הליכה.
אז צריך לספר לך את הסוף? :-)
אל תדאג, ראיתי את זה שוב מאז.
למחרת, למעשה.
אני נרדמתי ב''מאטריקס''
אבל זה לא באשמת הסרט.
נרדמתי בפרסומות והתעוררתי בקרדיטים.
ראיתי את זה אח"כ במצב יותר טוב ואז גם נהנתי.
חוץ מזה נרדמתי בבאטמן ורובין וזה באשמת הסרט.
אני לא נרדמתי בב___ ור___,
וממש הצטערתי על זה.
גם אני לא נרדמתי בב___ ור___,
פחדתי שיהיו לי סיוטים מזה. מה שכן, אחר-כך חלמתי שטים ברטון נגלה אלי בזמן צפייה בסרט הנ"ל ואומר לי "של נעליך מעל רגליך וזרוק אותן על הטלוויזיה".
אני ניקרתי קשות מול אודיסאה בחלל
היה יום שיש בערב, לא ישנתי אחה"צ, אני לבד בבית על הספה בסלון מול ערוץ 1… בחיי שניסיתי, אבל לא הצלחתי להחזיק מעמד.
אני זוכרת התחלה בלתי נגמרת עם סצינות איטיות, ארוכות ומשעממות להחריד (כל אחד ארכה נצח) לצלילי מוסיקה קלאסית;
אני זוכרת אישה הולכת בחללית ופתאום מתהפכת;
ואני זוכרת את הקטע עם המחשב המזמר, קטע שהייתי משוכנעת במשך שנים שארך כ-15 דקות, אך לאחרונה גיליתי שהוא היה כשעה וחצי (או לפחות חלק הארי של הסרט). אופס…
אז מסתבר שישנתי בו טוב משחשבתי… אבל לפחות זה סרט שכולם (או כמעט כולם) מסכימים שהוא משעמם למדי, כך שאני לא מרגישה יותר מדי רע עם עצמי.
הרומן שלי עם בלייד ראנר
במשך זמן רב שמעתי רבות על הסרט, אבל לא יצא לי לראות אותו. בטלויזיה הוא לא שודר (עד לפני שנתיים), וידאו לא היה לי (עד לפני 3 שנים) – מצוקה. מתישהו כשהייתי ב-י"ב הוא הוקרן בסינמטק (ת"א) והחלטתי שזו ההזדמנות שלי, אבל לא מצאתי מישהו שיסכים לבוא איתי. אפילו לחץ פיסי מתון ותחנונים בפני חברתי הטובה לא עזרו. כבר שקלתי להישאר בבית, אבל ברגע האחרון תפסתי יוזמה, עליתי על קו 63 והלכתי לראות סרט בסינמטק, לבד. פעם ראשונה שלי (בתוך) הסינמטק, פעם ראשונה שאני הולכת לסרט לבד לבד… אבל זה היה שווה את זה.
זו היתה גירסת הבמאי, חבוטה, קופצנית ונטולת אי אילו שניות (אם לא דקות) הכרחיות פה ושם (במיטב המסורת בסינמטק, כפי ששמתי לב גם בהקרנה של "התפוז המכני", למשל) אבל לא השתעממתי (למרות שאני מסכימה עם כל מי שטוען שזה סרט איטי משעמם וקשה לצפיה ראשונה), הבנתי דיי טוב, עד כמה שאני זוכרת (למרות שלא היו מונולוגים ולמרות שהיו חסרות שניות פה ושם…) ובעיקר יצאתי בתחושה שאני רוצה לצפות בו שוב.
מסקנה נוספת היתה לגבי הריסון פורד – מאד חיבבתי אותו בסרט הזה. זמן קצר לפני הצפיה שלי, היה לי עליו דיון עם כמה בנים. הם טענו שהוא "שולת1!!!" (הביטוי טרם הומצא בזמנו, אז הם השתמשו במילים אחרות שאמרו את אותו הדבר) ואני הרמתי גבה בזלזול. "מה נהיה לך?" הם נזפו בי. הריסון פורד! מלחמת הכוכבים! אינדיאנה ג'ונס! הוא ה-גבר! באחד ממפגשינו אחרי הצפיה בבלייד ראנר, הזכרתי להם את הנושא. "אתם זוכרים שזילזלתי בהריסון פורד?" (כן) "טוב, אז… תשכחו מזה".
הפעם הבאה שנזכרתי בסרט היתה כשהוזמנתי למסיבת פורים שנושא התחפושות בה היה דמויות מסרטים וטלויזיה. אני חיפשתי אופציות, ובחרתי בפריס (למרבה הצער באותה מסיבה ההשקעה התבזבזה על אנשים נטולי מושג בקולנוע ומד"ב, ואף אחד לא זיהה… אל דאגה, אני טרחתי למחזר אותה, ולבסוף מצאתי אפילו מסיבת תחפושות עם קהל מתאים). לצורך כך השגתי גישה לוידאו ושכרתי את הסרט. בספריה היה רק את גירסת המפיק, אז זה מה שלקחתי. את המונולוגים אני בקושי זוכרת, לא ממש שמתי לב אליהם – מבחינתי זה היינו-הך אם הם שם או לא. הם לא הפריעו לי, ואני לא מרגישה בחסרונם בגירסת הבמאי.
מהסוף היה קשה להתעלם. יאק!
מבט של זעזוע וגועל נפש חלף על פני כשראיתי את הסוף הקיטשי והמודבק הזה של הגירסה המקורית. הוא נראה כ"כ תלוש, לא מחובר לסרט, מודבק מלאכותית… לא מתחבר לסרט לא מבחינה ויזואלית ולא מבחינה רעיונית. פשוט מגוחך!
היתה לי תחושה של "לא רצינו לסיים חלילה את הסרט שהקהל יחשוב שהוא אפלולי מדי (לא, מה פתאום, זה הרי יעמוד בסתירה לכל הסרט העליז וצבעוני הזה, הקהל עלול להיכנס לדכאון אם הסוף יהיה "עצוב") אז הדבקנו לו נופים קיטשיים (נדמה לי שלפי מה שראינו בסרט אין כאלה בנמצא בכדוה"א של 2019), שקיעה, וזוג מאושר ואופטימי.
אני לא חושבת שהסרט המקורי מסתיים בסוף "עגום". כן, רייצ'ל רפליקנית, תאריך התפוגה שלה לא ידוע וברור שהיא תמות יום אחד. אף אחד לא אומר שזה יהיה מחר או עוד שנה.
זה המסר, וכך נכון לסיים את הסרט. גם לבני אדם יש תאריך תפוגה, וגם הוא בא במפתיע. ודקארד, בין אם הוא בן-אנוש או רפליקנט בעצמו (ותיכף אתייחס גם לסוגיה זו) לא יחיה לנצח, ואין לדעת מתי ימות. אבל זה יקרה.
מבחינתי הסרט תמיד יסתיים כשהדי המשפט הנ"ל גוועים ברקע (אבל הוא ממשיך להדהד בתודעה), דלת המעלית נסגרת עליהם ואז המסך מתפייד לצלילי מנגינת הסיום המופלאה של ואנגליס… ככה זה צריך להיות. *אלה* החיים.
התוספת המודבקת היא כמו ללטף לילד קטן את הראש ולהגיד לו "לא חמודי, אל תדאג, אלה לא החיים. היא לא באמת תמות, זה הכל היה טעות, הם לא ידעו מה הם מדברים, היא תחיה עוד שנים רבות, והם יחיו יחד באושר ואושר ויסעו לעבר השקיעה!" . זה כל-כך מתנגש עם הסרט, כל כך צורם! אפילו דיסני לא עושים סופים מתקתקים באופן כ"כ גרוע.
לגבי סוגיית "דקארד-רפליקנט כן או לא" – אני אתעלם באלגנטיות מההצהרה הרשמית של סקוט (כן) ואתייחס לסרט עצמו. בגירסה המקורית, אני לא חושבת שיש רמזים לכך שהוא עשוי להיות רפליקנט, ואני לא חושבת שמי שצופה בו בלי לדעת כלום על הסרט יפתח חשדות כאלה סתם כך, כי פשוט אין סיבה. בגירסת הבמאי זו שאלה שנותרת פתוחה, וכך אני אוהבת את זה. הוא שותל רמזים, אבל עדינים ועמומים. למעשה, גם אחרי צפיה שניה בסרט אני אישית לא הצלחתי לעשות את הקישור הזה, והייתי צריכה קצת עזרה מבחוץ כדי להבין את הקטע… זו בפירוש לא האכלה בכפית. יש רמזים, והיופי הוא שכל אחד יכול לפרש את זה כרצונו (ואז יבוא סקוט האדיוט ובלחץ התקשורת יפלוט שטויות).
לסיום חלק הספויילר, אני רוצה לצטט את משפט אהוב מנאום הסיום המופלא של רוי, שמופיעים גם בפסקול הסרט:
וכמובן, הקטע היפיפה של היונה, בהילוך איטי… הפסד של כל מי שלא שרד את הסרט עד הסוף.
סוף
כמה מילים אחרונות על הספר:
הוא שונה מאד מהסרט. הנה דוגמה נגדית טובה לכל מי שטוען שעיבודים לספרים תמיד מקלקלים. יש מי שיגיד שכך זה צריך להיות תמיד – סרט לא כגירסת ספר מצולמת, אלא כיצירה בפני עצמה, שנשענת על הספר אבל לא תלויה בו, עם אמירה אומנותית אוטונומית. אני לא יודעת לגבי ה"תמיד", אבל זו בהחלט דוגמה מוצלחת לסרט וספר מצויינים, שאת הקשר בינהם אפשר למצות במשפט "דקארד הוא צייד רפליקנים שרודף אחרי 6 (רפים) מסתננים לא חוקיים, בלוס-אנג'לס העתידית" (בערך כמו הקשר בין באפי הסרט לסדרה… סליחה, הייתי חייבת).
לסיכום:
• סרט מומלץ
• עדיף בגירסת הבמאי (ואם רואים את הגירסה השניה, לדלג על הסוף…)
• כדאי מאד בקולנוע (עוזר לריכוז) וחוויתי במיוחד ב-DVD (אלא אם מוצאים גירסה באיכות טובה באולם קולנוע איכותי… אבל איפה יש דבר כזה בארץ?)
• פסקול נפלא של ואנגליס
• ספר מצויין של פיליפ ק. דיק, שונה מאד מהסרט, מעניין ושווה קריאה.
האם מישהו יודע איך להשיג,
או בכלל מכיר, את השיר Dreaming של הזמרת הנורווגית לינה, המכיל סימפול של כל הנאום של האוור? (…I've seen things)
נסה בקאזה.
מה אתה אומר.
אין.
על הפסקול שיש לי יש את
Tears in the Rain שהוא הנאום של האוור עם קצת מוזיקה של ואנגליס.
אני כרגע לא מוצא את השיר אבל אם תוכל לאיית לי גם את השם של הזמרת (באנגלית) אז אולי אצליח טוב יותר.
ואחר כך e עם סימן קטן מעליו.
סימפול כזה מופיע, אגב
גם בדיסק של חיים צינוביץ' "קצת פורקן, קצת חום, קצת אהבה"
ככה:
בתחילת הסרט נאמר לדקרארד ש-6 רפליקנטים הגיעו לכדור הארץ. אחד התחשמל ומת. חמישה אחרים עדיין על כדור הארץ, והוא צריך לתפוס אותם.
אכן היתה סצנה שבה דקרארד היה אמור לחסל רפליקנטית נוספת, סצנה שלא צולמה (חוסר כסף), למרות שלוהקה שחקנית לתפקיד.
אבל כן – רידלי סקוט התעקש שלא לשנות את השורה אותה אומר המפקח (רצו להקליט אותו מחדש אומר ש-*שני* רפליקנטים התחשמלו, ודקארד אמור לתפוס רק ארבעה) כדי לשתול עוד רמז שדקארד הוא גם רפליקנט.
הרומן שלי עם בלייד ראנר
יופי של רומן. באמת יופי. כיף לקרוא.
כמה הערות על ההערות:
• שוט הסיום בגרסת האולפן נלקח, למיטב זכרוני (ויתקן אותי הרז אם אני טועה) מחומרים שצולמו לסצינת הפתיחה של "הניצוץ" של קיובריק.
• הסיום בגרסת הבמאי מתמודד אצלי על תואר "שוט הסיום המצמרר ביותר בהיסטוריה של הקולנוע" (מתמודדים נוספים, אגב: "ורטיגו", שתמיד מנצח, ו"12 קופים", שלא הוגן להכליל אותו בתחרות, מאחר וכל שתי הדקות האחרונות שלו הן צמרמורת אחת גדולה).
• את הספר לא אהבתי. אולי דווקא מאחר והוא כל כך שונה מהסרט, והציפיות שלי לא היו במקום הנכון. יום יבוא ואנסה שוב.
• קטן לסוף: שוט היונה הוא הרגע היחידי בסרט בו רואים שמיים כחולים. כשזה מגיע, אני על הרצפה. סוף
מחזה מרהיב שלי בתחפושת פריס
מצטערת על האיכות המזעזעת, לא אני צילמתי ולא אני סרקתי… עשיתי כמיטב יכולתי המוגבלת בפוטושופ לשפר מעט את המצב, וזה מה שיצא.
(תהיו נחמדים ורחומים וזרקו לי כמה נקודות על הרעיון וההשקעה. מה אכפת לכם, עוד מעט יום כיפור).
מחזה מרהיב שלי בתחפושת פריס
אני רק רוצה לשאול אם התאמנת קצת בפליקפלקים כדי לזכות בפרס הכניסה-הדרמטית-בהתאם-לדמות הטובה ביותר.
אני לא אתלטית באופן קיצוני...
לצערי הרב. אמנם בשלב כלשהו בחיי חלמתי להיות מתעמלת (אחרי שראיתי את האולימפידה ב-88) אבל גילי המאוחר בתוספת חוסר כשרון ספורטיבי בולט חרצו את גורלי.
אגב, שמעתי שדריל האנה דווקא כן היתה מתעמלת בעברה (או משהו כזה), ולפחות חלק מהאקרובטיקה בסרט היא ביצעה בעצמה! מרשים מאד.
כניסה דרמטית לא היתה (לצערי) ואני נאלצת להודות באכזבה שאפילו לא כל הנוכחים זיהו את התחפושת… נוכחת אחת שאפילו כותבת כאן באתר טענה להגנתה שהיא פשוט לא ראתה את הסרט מעולם (אני תוהה אם לחשוף כאן את ה"סוד הנורא" או לחכות שהיא תחזור מחו"ל… היהי !גיחוך מרושע!).
את ממש משקיעה בתחפושות
גם כאן –
.14.html
איזה יופי!
וואו, את ממש טובה בתחפושות פורים הבא אני פונה אלייך לרעיונות.
תודה תודה!
לצערי, אם היו לי הרבה רעיונות טובים, לא הייתי ממחזרת את אותן תחפושות כמה פעמים…
אם יהיה לי רעיון מקורי חדש אני חוששת שאני אאלץ לשמור אותו לעצמי…
בשביל זה בדיוק
המציאו תחפושות זוגיות, משולשות או מה שלא יהיה. ובכל מקרה, למחזור תחפושות כמו שאני עשיתי עדיין לא הגעת.
קולה שנשפכת על המקלדת
האם בהכרח תאונה? ומה הקשר ל'בלייד ראנר'? ראו בלינק הבא:
http://www.pvponline.com/archive.php3?archive=20030314
(וכדי להבין מה הוביל לכך מוטב להתחיל מכאן:
http://www.pvponline.com/archive.php3?archive=20030312)
גדולבא לי לרוץ ערום בשדה חמניותLOL!
מישו יכול לעזור לי???
יש לי עבודה על בלייד ראנר ואני צריכה לנתח אותו על פי נתוני סרט אפל!ואין לי מושג איך לעשות את זה……
הייתי אומר שמקום טוב להתחיל בו יהיה האוניברסיטה הקרובה למקום
מגוריך (הרצת הצירוף "Film Noir" בשדה הנושאים של אתר ספריית האוניברסיטה העברית הניבה 22 תוצאות. בהנחה שהעבודה המדוברת אינה תזה, זה צריך להספיק). חוץ מזה, נכתבו גם כמה ספרים מצוינים על הסרט עצמו, למשל "אדם האורבני והמרחב המדומה" של סקוט בוקטמן (שהופיע בעברית בהוצאת "רסלינג") ו-"Future Noir" של פול סאמון (אם כי נדמה לי שהוא כרגע לא בדפוס).
אם כבר הסרט הזה קפץ למתמשכים
אז ננצל את זה קצת. אם הבלבול מסביב לגרסאות השונות של הסרט לא מספיק, רידלי סקוט טוען כבר הרבה זמן ש"גירסת הבמאי" לא היתה באמת הגירסה שלו. בשנה הבאה – לכבוד חגיגות יום ההולדת ה-25 לסרט – תצא לקולנוע גירסת-העוד-יותר-במאי (או כמו שהיא מכונה כרגע, The Final Cut), ואחריה DVD שיכיל (סוף סוף) את כל הגרסאות השונות של הסרט.
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=14724
מה שנסגר הוא שיש ספוילר רציני בהודעה שמעלי
ובאמת, בהודעה שבה את מתלוננת על המורה שלך ואיך היא הורסת סרטים, היית יכולה להתאמץ קצת יותר.
מכאן ואילך:
בגרסה המקורית, הנושא מאוד לא ברור, ואין אפילו רמיזות ממשיות לכך שדקרד הוא רפליקנט. אבל בגרסת הבמאי, בעיקר בגלל סיקוונס החלום והחד-קרן מנייר שדקרד מוצא בסוף הסרט, יש רמיזה חזקה לכך שהוא כן רפליקנט. בשתי הגרסאות, בכל מקרה, הנושא לא מובהר חד-משמעית לכיוון זה או אחר.
מומצאים, כמובן
הוא לא אדם ממוצע בשום מובן של המילה.
עם התרגום בסוגריים, כבר חשבתי שמדובר באיזה סלנג מד''בי.
אמם, לא היה איזה קישור מתבקש לתגובות שכאלה?
דווקא לא.
בניגוד לרוב המגיבים מסוג 'תכינו לי את שיעורי הבית', הוא:
1. לא מעמיד פנים,
2. מבקש עזרה תוך הבהרת הסיבה,
3. לא מבקש עבודה סמינריונית אלא כלים.
לא שאני מבין גדול בניתוח סרטים, אבל
נתנו לך את השאלה עם כיוון מאוד ספציפי. לא אומרים "נתח את הסרט" אלא "מהו אדם? רגשות… זכרונות…".
תראה את 10 הדקות הראשונות (שוב, הקלה מאוד משמעותית – כמה חומר כבר יש שם בדקות האלה?) ותנסה לאתר את הנושאים האלה. ברגע שאתה מבין לאילו אלמנטים בסרט מתייחסים, תנמק למה האלמנטים מדברים ועל ותן את דעתך.
לדוגמא: בתחילת הסרט יש את המבחן שכולל בדיקת תזוזה של האישון או משהו בסגנון. איך מנסים להבדיל פה בין אדם לרובוט? זכרונות או רגשות?
אוקיי, ראיתי שוב, והפעם ברצינות.
היה באמת… מעניין. והנופים מרהיבים. וברור שהיתה לו השפעה עצומה על הדמיון של כולנו.
אבל איך אפשר להבין מוטיבציות של דמויות כשכולם משחקים כמו בהצגת כיתה? ולמה אין שום הגיון בשום דבר שקורה? ואיך אפשר להקשיב לאורגנית קסיו הזאת בפסקול בלי להתפקע מצחוק באיזשהו שלב? ולמה לא הזהירו אותי שיש יונה לבנה סימבולית?
לא, ברצינות. כמה מדברים על הסרט הזה, ובאף אחת מהביקורות שקראתי לא הזכירו עד כמה הוא מלודרמטי וקאמפי (ואייטיזי!). זה הדבר הכי בולט בו.
ראית את גירסת הבמאי.
בכל מקרה עכשיו הגיע הזמן שתשאל את עצמך את כל השאלות הפילוסופיות שיש בסרט. אפשר להסתכל על זה מהמון צדדים.
מישהו כאן ראה את סרט מאחורי הקלעים Dangerous Days?
זהו מאחורי הקלעים של הסרט "בלייד ראנר" ולאחרונה מצורף גם למהדורות החדשות שיצאו לסרט (עם הגרסה הסופית-סופית-סופנית). פשוט סרט מאחורי הקלעים יוצא מן הכלל, מתאר את כל הפרטים המעניינים על הסרט מהשניות הראשונות שבכלל חשבו לדמיין על לעבד את הרעיון הזה לסרט ועד היום. הוא ארוך בצורה מדהימה, הרבה יותר מהסרט עצמו (214 דקות), אבל הוא מעשיר במידה עצומה, במיוחד אם אתם לא כ"כ בקיאים בהיסטוריית הסרט. אבל גם אם אתם כן, הוא עדיין מצליח לחדש פה ושם.
סרט נפלא! ממליץ.
יכול להיות שקלאסיקה, אבל לא מאוד נהניתי
אגב, הגרסה שראיתי היא ה"פיינל קאט".
אין לי בעיה שהיו שינויים אינספור במעבר מספר לסרט – אני דווקא חושב שהם מוסיפים עניין במקומות שונים. בהחלט יכול להיות שזה סרט משפיע, אבל בצפייה לשם ההנאה הוא קצת נפל. הסיפור שמסופר בו באמת קצת עמום וסתום מדי, מה שמזכיר את האווירה הכללית שמשרה היעדר התאורה בסרט. יותר מדי פעמים תהיתי "למה הוא עושה את זה?" ולא קיבלתי תשובה (הסצנה בין רוי וד"ר טיירל לדוגמה).
המשחק גם כן עורר הרמת גבה, במיוחד הריסון פורד הבוהה קדימה/זועף מעט/לא מבין מה קורה מסביבו. והדמות של רוי באטי, אולי זו הייתה הכוונה אבל הוא יצא תיאטרלי במיוחד, עם כל הדקלומים הדרמטיים שלו.
המוזיקה, אולי מלבד נעימת הנושא וכותרות הסיום, מזכירה לי מוזיקת מעליות. חבל על ואנגליס. באותו ערב אחרי שראיתי את הסרט, הקשבתי לקטע של דיוויד בואי בשם Subterraneans שלדעתי יכול היה להתחבר מאוד יפה לסרט וחבל שכנראה לא עלה על דעתם להשתמש בו (הוא יצא שנים ספורות לפניו)..
ולבסוף, הצד החזותי, אני מודה שהוא מרשים ומהפנט (ואני חובב גדול של עיצוב ויזואלי במדע בדיוני), אבל אחרי זמן מסוים כבר נמאס שכולם נמצאים בחושך כל הזמן, כאילו חברת החשמל שלהם בשביתה מתמדת או משהו…
מהצד הפילוסופי התרשמתי, לפחות.
ואם אפשר להוסיף עוד משהו אחד, מי זה בכלל השוטר המשופם הזה שמופיע בסרט?
השוטר המשופם הוא נציג החוק.
זאת אומרת, יש גם את המפקד שלו, אבל הוא לא ממש יוצא מהמשרד. הוא זה שתפקידו לוודא שדקרד עושה את עבודתו.
לדמות קוראים גאף. לשחקן קוראים אדוארד ג'יימס אולמוס.
יום הולדת שמח
וכך מבלי להרגיש הגיעו ימי ההולדת של ה Replicans :
(Roy Batty (Rutger Hauer ב 8 לינואר 2016
(Pris Stratton (Daryl Hanna ב 14 לפברואר 2016
(Zhora Salome (Juanna Cassidy ב 12/6/2016
ו- (Leon Kowalski (Brion James ב 17/4/17
הזמן חולף. ארועים עתידניים בידיוניים הופכים לתאריכים היסטוריים. נובמבר 2019 שבו מתרחש הסרט הוא כבר מעבר לפינה. והעתיד של 1982 הפך להיסטוריה אלטרנטיבית.
יאיר רוה ענה מצוין על השאלה שלך.ספוילרים לסרט הראשון
תודה! זה היה מרתק לקריאה.
(ל"ת)
תודג! טור מרתק, נהניתי לקרוא
הסכמתי איתו חלקית, לא לגבי הסוף של הגרסה המקורית (כבר פירטתי לעיל לפני שנים רבות). הופתעתי שהוא אהב אותו, בעיניי הוא נראה מודבק ותלוש להחריד. מצד שני, אני לא אובייקטיבית – כל אחד מאיתנו צפה לראשונה בגרסה שונה, ולאנשים יש נטייה להתקבע יותר על מה שהם כבר מכירים ואוהבים.
מסכים אחד לאחד עם מה שאמרת
אבל אני אמביווילנטי לגבי הסרט
סרט איטי ומשעמם עם הרבה מאוד רגעים יפים וטובים ( כל הדברים שאמרת, אחד לאחד) שלא ברור אם אהבתי או לא.
זה היה כמו הסרטים הקצרים שעשו לסרט החדש, רק בארוך.
ראיתי לפני יומיים
כשאני חושב על זה שוב
הסרט הזה היה צריך להיות יצירה של דיוויד לינץ'. הכל מתאים לסגנון שלו: העלילה הסתומה, האווירה החידתית, הדיאלוגים שלא נשמעו כמו שבני אדם נורמליים מדברים.
ואגב, פרס העריכה ההזויה של השנה (או בתולדות הקולנוע) הולך לסצינת המאבק בין רוי ודקארד: רוי מפרק את דקארד מנשקו, מחזיר לו את האקדח ו… פתאום קאט, והוא חוזר להתאבל על פריס, בעוד דקארד הולך לאיבוד איכשהו במסדרונות.
אז... התאריך של בלייד ראנר הגיע לפני כמעט שנה
חזו נכון את שיחות הוידאו ואת הכרטיסים במקום מפתחות (מה שיש במלונות למשל), נחמד.
את הסרט עצמו די אהבתי, צפיתי בגרסת הפיינאל קא ובילבל אותי לגמרי כל הסיפורים של הגרסאות השונות.
המונולוג של הרפליקנט בסוף אכן מצוין. דמעות בגשם