במקור: Anything Else
תסריט ובימוי: וודי אלן
שחקנים: ג'ייסון ביגס, כריסטינה ריצ'י, וודי אלן, דני דה ויטו, סטוקרד צ'נינג
"הביטלס טעו, אהבה היא לא כל מה שצריך."
(מארלי שלטון, Sugar & Spice)
לג'רי פאלק (ג'יסון ביגס, 'אמריקן פאי') יש חיים לא פשוטים. בגיל 21 הוא כבר הספיק להתחתן ולהתגרש, למצוא עבודה ככותב לקומיקאים במועדונים ולטוס לירח. טוב, אולי לא לירח, אבל הוא בהחלט היה שמח לעבור לשם לזמן בלתי מוגבל. זה לא שהוא דכאוני חלילה, פשוט האנשים שהוא נקשר אליהם יהיו הרבה יותר חביבים ממרחק של כמה מאות אלפי קילומטרים.
כשג'רי פגש את אמנדה (כריסטינה ריצ'י) בפעם הראשונה, הוא מיד ידע שהיא אהבת חייו. מאז עבר זמן מה, וכיום הם גרים יחדיו בדירה קטנה עם אמא שלה והרבה מתח באוויר. אמנדה היא טיפוס מסובך – מצד אחד אוהבת ומקסימה, מצד שני לא צפויה ומשגעת לג'רי את השכל. היא מסוג האנשים שיגיעו לארוחה חגיגית רק כדי לומר שכבר אכלו בבית. כשמביטים בעיניים המקסימות שלה, אפשר להבין מה ג'רי מוצא בה. כשהיא פותחת את הפה, קשה להבין למה הוא לא עוזב את הבית.
הסרט מתמקד, כביכול, במערכת היחסים המקרטעת של ג'רי ואמנדה, אבל בעצם משתמש בה כדי לפרק את ג'רי. אמנדה היא חסרת אחריות, מופקרת וחושבת בעיקר על עצמה. ג'רי, שהוא ההפך הגמור, לא מסוגל להתנתק ממנה, לא משנה כמה ירצה. גם כשהיא כבר לא מוכנה לשכב איתו ואפילו מודה שהמגע שלו דוחה אותה, ג'רי לא מוכן לעזוב. יש לו בעיה לה לנתק קשרים עם אנשים, וחוץ מזה הוא פשוט אוהב אותה.
גם שאר האנשים שג'רי פוגש על בסיס קבוע רחוקים מלהיות כליל השלמות. הסוכן שלו, הארווי (דני דה ויטו), נחשב לבדיחה במקצוע, מפני שג'רי הוא הלקוח היחיד שלו ונשאר איתו מתוך רחמים. בעצם, זה גם בגלל שהוא לא מסוגל להשיג לו עבודה טובה, גם אם עבודה טובה היתה ניגשת אליו עם שלט שכתוב עליו "עבודה טובה" וצועקת לו באוזן "אני עבודה טובה, בוא תשיג אותי!" (ונשארת לעמוד ליד, ליתר בטחון). אפילו הפסיכיאטר של ג'רי כל כך אטום שאפשר פשוט להשתגע: יושב בשקט ומתעלם לחלוטין מתחינותיו של ג'רי, שרק רוצה עצה טובה. במקום, הוא רק מספק הנהון ועוד הנהון, והופ, נגמר הזמן. באמת תודה, דוקטור.
מכל האנשים בעולם, ג'רי מתיידד דווקא עם דייויד דובל (וודי אלן), כותב מבוגר ותמוה הבטוח שאוטוטו זי ג'רמנס חוזרים לשלוט בעולם. בין כל הקונספירציות וההאשמות חסרות השחר שלו, דובל מלא בחכמת חיים וכנות שובה, וג'רי מוצא את עצמו מהופנט לדבריו. למרות נטייתו לאלימות וקור הרוח הכמעט חולני שלו, נדמה כאילו דובל הוא היחיד שבאמת מבין את הבעיות בחייו של ג'רי, והיחיד שבאמת אכפת לו ממנו ומוכן לעזור.
דובל גם מדגים היטב את העיקרון לפיו בכל סרט אופייני של וודי אלן יש שלושה גורמים קבועים:
1. הוא מתרחש בניו-יורק.
2. 90 אחוז מהשיחות, גם הפשוטות והיומיומיות ביותר, סובבות סביב משהו שאמר פילוסוף גרמני מת.
3. וודי אלן הוא הגיבור.
'כל דבר אחר' מכיל את כל השלושה, בהבדל אחד: הגיבור הוא וודי אלן, אבל הוא מגולם בידי ג'ייסון ביגס. ג'רי הוא לא יותר מגרסה צעירה יותר של אותה דמות שוודי אלן גילם בפחות-או-יותר כל הסרטים שלו. ביגס מחקה את סגנון הדיבור של וודי אלן, מגמגם כמוהו ומפנה אל הקהל שאלות אודות האנשים בחייו. התחושה שכבר ראינו את הסרט הזה, רק בליהוק שונה, מעיקה כמעט לכל אורכו. לא שיש בכך משהו חדש – הבעיה הזו הפכה כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מסרטיו של וודי אלן. אפילו את הפסקול הוא ממחזר.
למרות זאת, דווקא אלן עצמו מפתיע לטובה בתפקיד דובל, שהוא ההיפוך המוחלט של כל הדמויות שאלן גילם בעבר. הוא קר רוח, בטוח בעצמו ולא מפחד מעימותים. נכון שאי אפשר לראות אותו על המסך בלי לחשוב על הגמגום הבלתי נדלה, או על המבט הקפוא שהפכו לסימן ההיכר של וודי, אבל דובל הוא דמות מעניינת ועמוקה. הוא מציל לא רק את ג'רי, אלא את הסרט כולו מבנליות, שעמום וטחינה עצמית לדעת. רק בזכותו ובזכות הדיאלוגים בינו לבין ג'רי, הסרט מכיל כמה רגעים מוצלחים וסיום נאה.
צפייה בסרטים של וודי אלן מהשנים האחרונות היא כמו ניסיון לצלול לקרקעית במים רדודים. אין שום בעיה לעשות את זה, פשוט מפני שאין שום אתגר. מי שנחשב פעם לאחד ההוגים היצירתיים והייחודיים של הקולנוע, עשה עוד סרט צפוי ושטחי שלא מגרה את הצופה לחשוב. יותר מזה, הוא אפילו לא מצליח לספר שתי בדיחות מוצלחות ברצף. 'כל דבר אחר' הוא לא סרט רע, הוא פשוט סתם עוד סרט של וודי אלן – נדמה כאילו חוץ מסצינה טובה פה ושם, מעיין היצירה של המשקפופר יבש לחלוטין.
סרט מאכזב?
התיאור שלו כאן דווקא מאוד מוצא חן בעיני. אם בקושי ראיתי סרטים של וודי אלן (מבין המעט שראיתי אהבתי רק את אפרודיטה הגדולה), אז יש יותר סיכוי שאני אהנה ממנו?
אולי
את "אפרודיטה הגדולה" דווקא אהבתי. הבעיה ב"כל דבר אחר" היא שהוא יותר מדי דומה לסרטים אחרים של וודי אלן. השעה הראשונה יכולה להיות מאוד מעייפת למי שכבר ראה כמה סרטים שלו מהעשור האחרון.
מה שאני לא מבין
זה למה רק עכשיו הסרט הזה מגיע לקולנוע. ראיתי אותו בDVDששאלתי מהספריה המקומית בעיר מגוריי כבר לפני קרוב לשנה.
וזו, אגב, לא תהיה פעם ראשונה.
קנת בראנה שיחק את וודי אלן בסלבריטי.
נרקסיזם?
וגם ג'ון קיוזאק נכנס לנעליו
חוזר על עצמו?
רשימה חלקית של מוטיבים נוספים בסרט הזה שהופיעו בלפחות שני סרטים נוספים של וודי:
1. הגיבור הוא סוג של כותב או אומן,(רוב הסרטים שלו)
2. זוג שלא מקיים יחסי מין זמן רב (הרומן שלי עם אנני, קומדית סקס ליל קיץ, פשעים ועבירות קלות).
3. עיסוק באנטישמיותו בשואה.
4.הערצה לגאז'.
5. האישה המנסה לפתוח בקרירה בשירה או משחק.
6.עיסוק בשואה.
7. בדיחות אוננות.
8. בעיות עם ההורה של בן הזוג.
9. אקדח
10. קטע קומי הקשור במכוניות.
שראיתי את הסרט (לפני חצי שנה) חשבתי עלי 28 כאלה, את רובם שכחת. נראה לי שמי שלא ראה הרבה וודי אלן יהנה מאוד מן הסרט זה, אחד מן היותר טובים שלו בשנים האחרונות (יחד עם קלעים מעל ברודווי, אפרודיטה הגדולה, מתוק ומרושע וכולם אמורים אני אוהב אותך). מצד שני, מי שלא ראה הרבה וודי אלן ינהנה הרבה יותר מסרטיו משנות השבעים והשמונים.
הדבר המעודד לגבי אלן הוא שעכשיו הוא מצלם סרט לא בניו יורק! אולי בסרט הזה הוא יחזור להיות יצירתי וחקור רעיונות חדשים.
לגבי "כל דבר אחר" ביגס הוא בעיה עבור הסרט. הוא לא מוסיף שום דבר למה שכתוב בתסריט, בניגוד שאר השחקנים שעושים עבודה מעולה (אחד התפקידים הכי טובים של כריסטינה ריצ'י).
עוד דבר, הסרט מציג הגיבור שבגיל 21 כבר הספיק להתגרש, ולאחר מכן לנהל שתי מערכות יחסים של יותר משנה.
כנראה שזה אפשרי...
לפי ביוגרפיה של אלן שיצאה בשנת 75 ונכתבה על ידי שני מעריצים נלהבים, אלן עצמו היה במצב דומה לגיבור הסרט בגיל זה. כשהיה בן 16 כבר כתב לתכנית האירוח המקבילה לג'י לנו בזמנו, הוא נישא לחברתו בתיכון(או מייד לאחריו) והתגרש תוך זמן קצר מאוד. מכאן אפשר להיות מתוסכל מיחסים עם נשים ומאי התקדמות בעבודה כשמתחילים הכל כ"כ מוקדם.
אני דווקא מחבב למדי.
כלומר, ברור שסרט גדול זה לא, אבל יש בו המון רגעים נהדרים. כולל רגע וודי אלן היסטרי לחלוטין- הסיפור של דובל על הפסיכיאטר שלו.
סרטים של וודי אלן מהשנים האחרונות
אני מקבל את הביקורת הכללית בהשוואה אל הסרטים היותר מוקדמים שלו, אבל אני בהחלט חושב שלפרק את הארי בולט לטובה (יחד עם אפרודיטה הגדולה). אלו דווקא סרטים שבניגוד לסלבריטי וכולם אומרים שאני אוהב אותך גורמים לי לצאת מנקודת הנחה ראשונית שאם יש סרט חדש של וודי אני קרוב לודאי אהנה ממנו.
הסרט האחרון של אלן
שאפשר להגיד כי אינו מבייש את נעוריו היה "בעלים ונשים".
אלן אף פעם לא היה מספיק מוכשר לתרגם את הרעיונות שלו לשפה קולנועית ייחודית ולכן התבלבל לחשוב שהעיסוק החוזר באותם נושאים יאציל עליו את הילת ה"אוטר" שהוא חומד לעצמו.
כמעט בכל אחד מסרטיו יופיעו הפסיכואנליזה, הנאציזם, יהדותו כמחלה נוירוטית, היפוכונדריה, נשים היסטריות ו\או מסרסות, ג'ז, ניימדרופינג של פיגורות קאנוניות באמנות המערבית- וכל השאר. חלק ניכר מסרטיו הוא לא יותר ממחווה גרופית לברגמן. טקסטואליזציה שנונה על נושא שנטחן היטב על ידי המאסטרו. לסינמופילים הוא לא יותר מתרגיל נחמד בזיהוי מקורות ההשפעה עליו- ואלה, לרוב, אפילו אינם מעודנים מספיק כדי לטעון את הזיהוי באתגר כלשהו.
"בעלים ונשים", כנראה בכלל בגלל דראמת אחורי הקלעים, היה האחרון בסרטיו להיות מהודק- כך שלמרות הבנאליות היה לו אימפקט רגשי, מנטלי, וואטאברי. לאחריו, כל סרטיו, הם התדרדרות בחרוזים.
וכאן אנחנו מגיעים לחולשה שלי
חלק גדול מהערך של וודי אלן בשבילי הוא בסוג ההומור שלו וצורת ההסתכלות שלו על דברים. אם בנוסף לכל זה אלן מצליח להוסיף ערך נוסף, מה טוב.
אני אתן דוגמא קיצונית (מאוד): הדמות של לימור המבוצעת ע"י אורנה בנאי. הדמות די טחנה את עצמה ולא ממש השתנתה במהותה, אבל בנאי הצליחה להשתמש בה באופן משעשע מאוד איתה בתקופת זמן ארוכה מאוד (הרי הדמות היתה קיימת הרבה לפני "רק בישראל").
אורנה בנאי הוציאה את לימור לפנסיה
אחרי, כמה זמן? יותר מחמש שנים, פחות מעשר.
וודי אלן עושה את אותה דמות כבר יותר מ*שלושים שנה*. לא מפתיע שזה נמאס.
לימור הופיעה כל שבוע בטלויזיה
וודי לא. חוצמזה, היו הופעות מוצלחות יותר ופחות של אורנה בנאי בדמות הזו, אני רק אומר שאני עדיין יכול להנות מייצוגים מוצלחים יותר מהז'אנר הספיציפי של אלן, כגון הדוגמאות שנתתי בהתחלה.
שאלה למומחים
האם "AntZ" נחשב, צריך להחשב או יכול להחשב כסרט של וודי אלן? (הרחב, הסבר ונמק, אם אפשר).
לא
כי אלן לא כתב ולא ביים, רק כיכב. ולכן זהו סרט בהשתתפות וודי אלן, ולא של וודי אלן.
...שהוא פארודיה (מחווה, ווטאבר)
על סרטים של וודי אלן.
ואיך כריסטינה ריצ'י?
שווה ללכת לראות בשבילה?
לדעתי, חביבה, אבל לא מההופעות הגדולות שלה
באופן כללי, תמיד מומלץ לראות את כריסטינה ריצ'י, אפילו לא בסרט. היא נתנה הופעות יותר טובות במונסטר, פרויקט לאראמי ואפילו במשפחת אדמס וקספר. פה היא טובה בסה"כ, אבל לא בצורה יוצאת דופן.
לדעתי היא מצוינת
ביחד עם מונסטר התפקיד הכי טוב שלה לדעתי. ממשיכה את המסורת של הופעת משחק נשיות משימות בסרטים של וודי אלן.
לא לשכוח
"סופת קרח".
לא למד לפרוש בשיא
וודי אלן הוא באמת גאון. סליחה, תיקון טעות – היה גאון.
בעבר הסרטים של וודי אלן נחשבו לחדשניים, למקוריים, לעוקצניים, למעוררי מחשבה ולפילוסופיים ביותר. אבל אחרי שהוא עשה כל כך הרבה סרטים, הוא צריך להבין, לדעתי, שלספר את אותה בדיחה במילים אחרות במשך שלושים שנים, זה כבר לא מצחיק. שקהל המעריצים (וגם אלו שלא) יכולים לאמר לו בעל פה מה תהיה התרחשות העלילה בסרט הבא שלו (ניחוש: בדיוק כמו כל שאר הסרטים – אמן מתוסכל שמערכת היחסים שלו עם אשתו/חברתו נקלעה למבוי סתום, היא משעממת וחסרת ריגושים והוא הולך לחפש נחמה בזרועותיה של אשה אחרת (בדרך כלל נשואה/לא רווקה וצעירה).
כן, יש לו סגנון מאוד ייחודי. אבל גם סגנון צריך להתפתח עם השנים, להתקדם, להשתנות. וזה פשוט לא קורה.
הבעיה העיקרית היא שבדרך כלל בשלב כזה האמן המסויים לומד לעשות הפסקה, לבחון את החומר שלו מחדש, ואז, אולי, אחרי כמה שנים טובות – לצאת עם רעיון חדש, או במקרה הזה – סרט חדש.(דוגמת ספילברג, למשל, שהצליח להפתיע עם "דו"ח מיוחד" אחרי כמה שנים של הפסקה).
בשנים האחרונות הוא לא הצליח לספק לנו "חומר חדש". מלבד סרטים מעטים ("מתוק ומרושע" היה מעולה, לדעתי), הוא פשוט ממחזר את עצמו שוב ושוב, ומה לעשות, שאם ממחזרים יותר מדי – החומר בסופו של דבר מתכלה…
כל הכבוד!
בכל פעם שסוגיית סרטי וודי אלן עולה, אני מתביישת בכך שאני לא סובלת את הסרטים שלו, וזה לא שלא ניסיתי הקומדיות הראשונות שלו היו ממש מוצלחות (היום בטח גם אלה יהיו בלתי נסבלות) אבל הסרטים האחרונים שלו ממש מעיקים
עד עכשיו לא הצלחתי להבין למה ובטח שלא להסביר לאחרים (במיוחד לאלה שקוראים ליצור הזה 'גאון') את החוסר סבלנות שלי לסרטים שלו
אבל עכשיו אחרי שקראתי את הביקורת שלך פתאום אני מבינה,
וודי בהחלט היה חידוש לקולנוע, אבל זמנו עבר..
תודה לפינגווין, בפעם הבאה שישאלו את דעתי לגביו, אני לא אתבייש :-)
תודה, אבל...
אני חייבת להודות שלמרות מה שכתבתי – אני דווקא כן חושבת שוודי אלן הוא גאון, שגם בסרטים האחרונים שהוא עושה יש משהו מיוחד בפני עצמם, אבל הם פשוט לא מחדשים שום דבר לעומת הסרטים הישנים שלו. הבעיה שלו היא שהוא מנסה לחזור על ההצלחות שלו על ידי שימוש באותה נוסחה (למשל: סרטים משנות ה-30), וזוהי טעות בפני עצמה, כי הצלחה מתרחשת רק כאשר היא מביאה משהו חדש, שונה ורענן.
תודה, אבל...
סליחה? את רוצה להגיד לי שרק מקוריות מוכרת, וחזרה על דברים מוכרים לעייפה לא? את באמת מאמינה בזה?
בשום פנים ואופן לא
כמו שניתן לראות בדוחק"ו כל שבוע – מקוריות היא לאו דווקא מה שמביא להצלחה.
אני מתכוונת שלבמאי כמו וודי אלן (או לכל במאי אחר) יש צורך להתפתח ולהמציא את עצמו מחדש כדי שישימו לב לסרטיו, וכדי שהם באמת ילהיבו את הקהל. אם במאי צעיר ואלמוני יעשה סרט בסגנון "וודי אלן" יגדירו אותו כ"הבטחה הבאה", הוא יתגלה כ"במאי שנון, ערמומי ומתוחכם". אבל וודי אלן, שכבר עשה עשרות סרטים, לא יזכה לכמות שווה של תשומת לב על עשיית אותם דברים שהוא עשה בשלושים השנים האחרונות. כמו שכבר הזכרתי – כל סרט שלו בפני עצמו יכול להיות מעולה, חדשני ומחוכם, אבל כשיש לך ברזומה כל כך הרבה סרטים באותה מתכונת – הקהל מתעייף בשלב כלשהו מקליטה של אותו מידע שוב ושוב ושוב…
זוהי עובדה ברורה לאור הכשלונות של סרטיו בשנים האחרונות.
בשום פנים ואופן לא
יש כאן שתי אפשרויות:
– וודי אלן מעולם לא ירד ברמה. הוא עושה סרטים בדיוק כמו פעם. ההבדל זה, שהנוסחה נשחקה ולקהל נמאס: אם "האקדח מת מצחוק 1" היה מצחיק, "מת לצעוק 84" כבר סתם מייגע (או גרוע מזה).
– וודי אלן לא עושה סרטים ברמה של פעם.
האמת, אין לי מושג. ראיתי לא מזמן את "הרומן שלי עם אנני", שמרבית מעריצי אלן מסכימים שהוא הסרט הטוב ביותר שלו, ומה אני אגיד? לא משהו בכלל. לעומת זאת, "זליג", "ישנוני", "מלחמה ושלום" ואפילו "קליעים מעל ברודווי" (שהוא יחסית חדש) הם סרטים נהדרים, היום כמו פעם, ודווקא לא "וודי אלנים" במיוחד. לעומת זאת, אחרי "קללת אבן העקרב הירוקה" החלטתי לא לראות יותר סרטים שלו בלי סיבה ממש טובה: היה פשוט נורא.
להיזכר לטוב ולא לרע
בעבר הכתיבה של אדון אלן היקר התבטאה לא רק בתסריט שכתוב היטב (כמו, למשל, "הרומן שלי עם אנני") אלא גם ברעיונות מאוד מקוריים. כדוגמת : "ישנוני", "זליג", "שושנת קהיר הסגולה" והפרק שלו ב"סיפורי ניו יורק". עכשיו כל מה שנשארנו איתו הוא תסריט שחוזר על סרטים כמו "הרומן שלי עם אנני", "חנה ואחיותיה", "ימי הרדיו", "מנהטן", ועוד כל כך הרבה שאפילו לא יכנסו כאן. כן, אלו סרטים מעולים, אבל לאט לאט הרמה שלהם דווקא כן מתחילה לרדת (אפילו לא יכולתי לראות את "אבן העקרב הירוקה" עד הסוף מרוב שזה היה מאכזב).
נראה לי שאיבדנו מצרך יקר של הקולנוע האמריקאי, אבל לדעתי עדיף שיפסיק לעשות סרטים בכלל מאשר שיזכר על ידי סרטים שכאלו. ( בדומה לסוגיית ג'יימס דין: האם היה נהפך לאגדה גם אם לא היה נפטר בגיל כל כך צעיר? )
כנראה שלאנשים שונים
יש הגדרה שונה למושג הצלחה.
כאן, למיטב ידיעתי, הייתם מוצאים כותרת. סתם, להשכלה כללית.
מישהו יכול להסביר את העובדה שכבר בשבוע הראשון של הסרט הזה, הוא הציג רק בשלושה קולנועים? זאת הסיבה היחידה שלא ראיתי את הסרט הזה, אף על פי שאני חש תשוקה בוערת ודחף עז לעשות זאת.
עובדה יותר מטרידה (או שלא)
הסרט ניתן להשכרה בדויד לא מתורגם חודשים לפני שיצא בארץ לקולנוע. חייבים להודות שהמפיצים לא השקיעו יותר מדי.
כאן, למיטב ידיעתי, הייתם מוצאים כה''ב. סתם, להשכלה כללית.
בגלל שהוא היה כשלון קלוסאלי, זה למה. למען האמת, מפתיע שהוא בכלל הגיע לקולנועי ארצנו (ועוד בשלושה בתי- קולנוע שלמים!)
סרט חביב
אני מניח שנהניתי ממנו בגלל שלא ראיתי הרבה סרטים אחרים של וודי אלן (נראה לי שחוץ מהסרט הזה, ראיתי רק את סיפורי ניו-יורק ואת אפרודיטה הגדולה). לא סרט מספיק טוב בשביל קולנוע, אבל בשביל דו"ד – מספק בהחלט.
יש לי שאלה: לאיזה ז'אנר משתייך השיר ששומעים בסוף הסרט? (בדרך כלל שומעים שירים מאותו סוג ב88fm אחרי 8 בערב)