במקור: Buffalo Soldiers
במאי: גרגור ג'ורדן
תסריט: אריק ווייז, נורה מאק'קובי
על פי ספרו של רוברט או'קונור
שחקנים: חואקין פניקס, אד
האריס, סקוט גלן, אנה פאקווין
בסוף שנות השמונים, אימפרית הרשע הקומוניסטית היתה עסוקה בהתפרקות מהירה. ההשפעות היו טראגיות: מאות כותבים ובמאים של סרטי ריגול נאלצו לחפש להם מטרות אחרות, וכל גיבור ממוצע מצא את עצמו נלחם בסוחרי סמים, מבריחי נשק ביולוגי, צמחונים קנאים (תשאלו את טום קלנסי) וכמה סוגי מיני-רשעים אחרים, אף אחד מהם לא מפחיד באמת כמו החבר חרושצ'וב.
כתוצאת לוואי לנ"ל, לצבא האמריקאי לא נשאר אויב משמעותי. פתאום מתברר כי כל ההכנות והאימונים היו חסרי תוחלת, וכיוון שברור היה שלא הולכת לפרוץ בזמן הקרוב מלחמה נגד ברית וורשה, החיילים היו צריכים למצוא דרכים חדשות להעסיק את עצמם. למשל, להסוות מקרי מוות בתאונה מטופשת כמוות בתאונה פחות מטופשת, להשתכר כדת, או לעשן חומרים אסורים ומיותרים לשימוש.
ופה נכנס לתמונה ריי אלווד (חואקין פניקס), רב"ט ופקיד-לשכה של בסיס אספקה כלשהו, אי שם בגרמניה המערבית, ולמעשה המוח מאחורי המפקד שלו, קולונל וואלס ברמן (אד האריס). כיוון שהקולונל הוא איש נחמד וטוב מזג, אך לא פיקח במיוחד, וכיוון שאלה תמיד הפקידים, הטבחים והאפסנאים, שבעצם מנהלים את הצבא, יוצא שאלווד הוא זה שמנהל את הבסיס. בשעות הפנאי הוא גם מנהל רומן עם אשתו של הבוס, וסוחר בכל מה שאפשר להעלות על הדעת: החל מחומר ניקוי שיכול לנקות אפילו את הבסיס הצבאי המלוכלך ביותר, וכלה בסמים, המופצים באמצעות אחד סרג'נט סעאד (שייח' מחמוד-ביי. באמת!), שהוא במקרה גם ראש המשטרה הצבאית בבסיס (למה אף אחד בצה"ל לא חשב על הרעיון הזה?).
בעקבות מפגש של כמה טנקיסטים מסוממים עם תחנת דלק, נופלות לידיהם של אלווד וחבר מרעיו שתי משאיות עמוסות נשק ותחמושת. במקביל, אשתו של הבוס רוצה לארגן נשף, כדי שבעלה יזכה לקידום (למה? עם בית כמו שיש להם בסרט, אני הייתי יוצא לפנסיה), ולבסיס מגיע סרג'נט רוברט לי (סקוט גלן, 'יום אימונים מסוכן'), סמל קשוח בוגר מלחמת ויאטנם, ששם עין על רב"טנו, חושד בו ומתכוון להפוך את חייו לגיהינום באמצעים לא-קונבנציונליים להפליא. כדי לסבך את העניינים, לאותו סמל יש בת חמודה וטובת מראה (אנה פאקווין, 'הפסנתר', 'אקס מן'), שחיש-מהר מוצאת חן בעיני אלווד. וזה, כמובן, לא מוצא חן בעיני הסרג'נט, שהדבר האחרון שהוא רוצה למצוא אצל בתו הוא חייל אמריקאי במיטה, היי.
משלב זה, הכל מסתבך, והיחידים שלא מתערבים בפרשה הם כנראה אנשי המאפיה הצ'צ'נית (נו, טוב, 1989): בונקרים גרעיניים, פושעים זוטרים ופושעים גדולים יותר, חיילים פסיכופתים, מטרות מטווח אלטרנטיביות במיוחד, אנשי משטרה צבאית גזעניים, וגרמנים שיכורים כולם תורמים את חלקם במגוון רחב של סצינות סוריאליסטיות ומוזרות למדי.
הכרזות שליוו את הסרט אומרות "הסרט שהאמריקאים לא רוצים שתראו", אבל אל תתייחסו לזה ברצינות גמורה: אמנם הצבא האמריקאי נראה רע מאוד בסרט, אבל בתור תיעוד של מציאות היסטורית זה דומה להסתמכות על 'סודי ביותר' כמסמך היסטורי לענייני מזרח-גרמניה.
מה שכן, אם לא משתדלים במיוחד לראות מסרים חברתיים או ביקורת פוליטית נוקבת בסרט, אפשר מאוד ליהנות (ואם אתם כן – לכו למשרד הפנים ושנו לעצמכם את השם לנועם חומסקי). הסרט מלא בסצינות הזויות למדי, מטנקיסטים שיכורים המטיילים להנאתם ברחובות גרמניה (עם טנק), ועד חיילים המתקשים להחליט איפה ברלין נמצאת, והאם הם משרתים בגרמניה המערבית או המזרחית ומה זה בכלל משנה. אותי זה הצחיק מאוד.
יש בסרט גם כמה דמויות ממש נהדרות. במיוחד שווה לציין את אד האריס, שמעולה בתפקיד המפקד השלומיאל-אך-נחמד, שבטח היה פורש מזמן מהצבא והולך לגדל כרמים, אם רק אשתו לא היתה כל-כך שאפתנית. הרבה זמן לא נתקלתי במישהו שעושה בצורה משכנעת דמות של איש צבא שגם מתחשק ללטף לו את הראש. בהתחשב בסדרת תפקידי
הנבלים שהנ"ל מילא בעבר ('אויב בשער', 'הפריצה לאלקטרז', ועוד), זה הישג מרשים למדי.
רק מה? הסרט לא כל כך מצליח להחליט מה הוא באמת רוצה להיות. הוא מתחיל כמו קומדיה פרועה, מפיל עלינו מגוון גיבורים המתנהגים כאילו בדיוק הרגע יצאו מ'מלכוד 22', ואז, אי-שם לקראת מחצית הסרט, מחליף פאזה ומתחיל להיות סרט מתח-תעלומה-משהו רציני בהרבה, ואז מחליף עמדות לסרט אקשן, ופתאום שוב קומדיה.
לא שיש לי התנגדות לחציית קטגוריות, ולא שכל דבר חייב להיכנס לדפוס קבוע, אבל כאן, זה נראה מוגזם: סאטירה פרועה לא אמורה להפוך רצינית להחריד באמצע הסרט, אלא אם הגיבור מתעורר ומגלה שהכל היה חלום, או משהו כזה. כך ש'חייל מצטיין' נראה לפעמים כאילו שני צוותי בימוי עבדו עליו, ואחרי שסיימו בא עורך וחיבר הכל ביחד. וזה חורק קצת.
אבל, בכל זאת, זה סרט נחמד מאוד. את רוב הבדיחות אהבתי, ואפילו שהחיבורים קצת חורקים, גם המתח עובד. לא משהו שמחייב דווקא מסך גדול (אין אפקטים יוצאי דופן, וממילא הכל אפור בגרמניה), אבל נהניתי, והעברת 105 דקות בחברת חבר המטורפים בסרט זה רעיון לא רע במיוחד, אלא אם כן הגעתם מתוך כוונה ללמוד גיאוגרפיה או היסטוריה.
- חואקין פניקס
- אנה פאקווין
- סקוט גלן
- אד האריס
- סקוט גלן, אד האריס והקביות
- ברלין, 1989
- צבא ארה"ב
- חיילי בפאלו
- חייל בפאלו בלב אמריקה
- חייל אמריקאי במיטה היי
איך זה שכל פעם שיש איזה
סרט עם "חייל" בשם, אני יודעת את שם המבקר עוד לפני שאני בודקת?
ואני מצטערת, ברגע שראיתי שם את השם "אלווד" לא הצלחתי לקרוא את שאר הביקורת בלי לדמיין אותו עם בגדים שחורים, משקפי שמש שחורים ואח צמוד. אולי זאת השעה.
לא, לא רק השעה.
בגרסה הראשונית אכן טענתי שדן אקרויד משחק אותו.
נ.ב. לסרט הזה, במקרה, הלכתי לא בגלל השם, אלא על דרך האלימינציה: לא היה שום-דבר קרוב לבית שהיה מתחשק לי לראות. דווקא רציתי לראות את "מדרכות", אבל השותף שלי לא רצה.
קרעת אותי עם הביקורת
אז שאני אבין, זה כמו גבעת חלפון, אבל עם תקציב?
אה, ויש איזה שפה חריגה בסרט, או שאתה סתם מכיר את הטעם של חומסקי בסרטי קולנוע?
אכן פניקס
כל פעם שיש סרט עם היואכין הזה אני נזכר שאחרי שהוא עשה את הסרט הראשון שלו (הסרט הזה עם ניקול קידמן, אני חושב), הוא נשבע בכל היקר לו שזה היה חד-פעמי, ושאין לו שום כוונה להפוך לשחקן קולנוע (כמו אח שלו), ושבחיים הוא לא יעשה את זה שוב, באמת.
לא רק שחקן בינוני, גם שקרן גרוע.
ואגב, אנה פאקוין מצליחה להציל את שאריות כבודה אחרי תצוגת המשחק המזעזעת שהיא הפגינה בשני האקס-מנים?
וכשאנתוני הופקינס הודיע על פרישה?
זה הפריע לו לעשות את חניבעל ואת משימה בלתי אפשרית 2 ואת דרקון אדום ואת באד קומפני?
אכן פניקס
'הסרט הזה עם ניקול קידמן' לא היה הראשון שלו. למיטב זכרוני עוד בילדותו הוא הספיק להסתובב על סט של איזה סרט או שניים. משהו עם סטיב מרטין וריבר, אם אני לא לגמרי סנילית, למשל
רגע-רגע,
הדבר הזה הוא אח של ריבר פניקס?!
אנטי אהרו''כ - בתור חומסקאי
קודם כל – אני מוחה על הזלזול בנועם, הוגה דעות מבריק ובנאדם מאוד נחמד בלי שום קשר לזה.
ועכשיו לסרט:
א. הביקורת על הצבא האמריקאי ב'חייל' מזכירה לי סרט אחר על אותו צבא, 'מילכוד 22' – הביקורת, עם כל הכבוד לבמאי הסרט שניסה ליצור משהו חתרני, היא בעצם הגירסה הצבאית לסרטים מזעזעים בנוסח 'עוגה אמריקאית' ו'לא עוד סרט נעורים'. משעשע? אם מתעלמים מהתעמולה הקפיטליסטית-תרבותית החבויה. חתרני? בערך כמו אביב גפן, מובי וקוקה קולה.
בעניין הזה יש עוד דבר אחד להוסיף: הסרט, מהבחינה הזו, הוא של חו"ל במעיל אדום עם נצנצים כחולים ולבנים.
ב. בעניין הדמויות אני מסכים עם הכותב הראשי.
אז עם כל הכבוד לרצון ליצור משהו חתרני, אני מעדיף לראות את 'גומו' בווידיאו שלי בחדר בקיבוץ.
שנייה, תן לי להבין משהו
(סליחה על ה) למעשה קראת לאמריקן פאי "עוגה אמריקאית"? האם לבאד קומפני אתה קורא "חברה רעה" ולאדפטיישן "הסתגלות"? לא שיש בזה משהו רע, אבל אני סקרן.
הוא מנסה להוכיח את דעתי על חומסקי...
(שמעולם לא פגשתי אישית, אבל לפי כתביו הלא-בלשניים, איש נחמד הוא לאו-דווקא).
יש בני אדם שתמיד רואים רק סאב-טקסט. יכלו להיות מבקרי קולנוע עיוורים מצויינים.
''תמליא אמריקאי''.
''תמליה אמריקאי''.
הקדמיא, אחרי הכל.
בור ועם הארץ.
זו אל"ף שורשית.
למי אכפת איפה היא נולדה?
מלכוד 22
לא ראיתי את הסרט, אבל קראתי את הספר הנהדר. מישהו ראה את הסרט ויכול להגיד אם הוא שווה משהו?
מלכוד 22
אם קראת את הספר, תתרחק מהסרט.
מלכוד 22
זה בהקשר למלכוד, או סתם כלל אצבע שימושי?
במקרה הזה, המלכוד
אנטי אהרו''כ - בתור חומסקאי
איך בדיוק "גומו" (או "גאמו") הוא סרט חתרני? איך הוא חותר, למה ותחת מי?
וואלה, ''סנדרס איש הנהר''!
סרט סופר-קולוניאליסטי, אבל חתרני משהו משהו – חצי הסרט כל מיני חותרים ממקום א' לב' (או ספינת נהר חותרת ממקום ב' לא', אותו דבר).
אולי זה *כזה* חתרני?
עכשיו אני מבין מהיכן הייתה לדבי כל כך הרבה עבודה.
סינמה קפה מוריה
ראיתי את הסרט בקולנוע מוריה בחיפה, ואני ממליץ לכם לראות את הסרט בדיוידי או אפילו להוריד אותו בקאזה. העותק היה ברמה מאוד ירודה, הסרט היה מטושטש עם צבעים דהויים. בנוסף על כך, החלק התחתון של הסרט נחתך והוקרן מעל החלק העליון של הסרט… וזה היה מעצבן משהו!
הסרט היה לא רע בכלל והקולנוע היה רע מאוד.
אם כל זה לא מספיק אז גם הזוג הזקן שמנהל את הקולנוע ניהל ויכוח עצבני ביותר לפני הסרט עם זוג אחר על דברים מאוד אישיים. מאוד לא נעים היה לשמוע את זה. ככה זה עסקים משפחתיים… בגלובוס זה לא היה קורה.
אני דווקא מאוד מסמפט את מוריה
זאת אמנם די אהבה מרחוק, כי לא ביקרתי שם לאחרונה. אבל אני מכיר את המקום כסימפטי ביותר ואת איכות ההקרנה בו כלא יותר גרועה מברוב האולמות הרגילים של 'חן' או 'גלובוס'.
החלק התחתון של הסרט הוקרן בחלק העליון – במשך כל הסרט?! זאת הזנחה מפתיעה מצד המקרין, אבל איך זה שאחרי שלוש דקות כאלה לא יצאת והערת לבעלי המקום על זה? בכל מקרה, להגיד ש"בגלובוס זה לא היה קורה" זה לגמרי לא נכון. גם ב'חן' וגם ב'גלובוס' קורים דברים כאלה וגרועים הרבה יותר, לצערי.
LOL! חומסקי.
ומעבר לכך, הביקורת מאשרת את מה שהבנתי כבר מהטריילר: סרט שלמרות שהוא ככל הנראה לא מושלם, הוא מופרע מספיק כדי שלא אוכל להרשות לעצמי להחמיצו.
לא רק האח המוכשר גם האח החי
אל תישא שם ריבר לשווא
ה שקורה ממש בהתחלה,
ומשמש כגלגל המניע של העלילה, הוא לא ספויילר. כמו-כן, ציון העובדה שיש מפגש אפילו לא מספיילר את אותה סצנה, ומי שראה יידע בהחלט למה.
אתה רוצה שלא אספר כלום על העלילה? ממתי *זו* הנורמה?
היחס בין הרב"ט ומפקדו, אגב, מתברר תוך שתי דקות מתחילת הסרט. וואחד ספויילר. מזל שמותר לי לספר את שמות הגיבורים.
ספוילר זו מילה באנגלית
משתמשים בה גם באתרים בינלאומיים, כולל ימד"ב. קשה לי להאמין שעין הדג המציא אותה.
אחלה של סרט
אני מהמחפשים משמעות בכל סרט, או לפחות נושא לפעולה ובסרט הזה הלכתי עם הגרעין אז בכלל זה התבקש. נושא לפעולה לא מצאתי כי הסרט באמת ריאליסטי בערך כמו יעל בר זהר ברמת אביב גימל, אבל אחלה של סרט – יופי של יחס מזלזל לצבא. מזכיר את "מילכוד 22" (הספר המעולה ולא הסרט העלוב)
למה את חושבת שהסרט היה עלוב?
למה אתה חושב שהוא לא?
בוא נראה: הוא לא משחזר כמעט בכלל את האלמנטים שעשו את הספר לטוב כל כך והוא לא מחליף אותם בשום דבר שווה ערך או שלפחות מתקרב ללהיות כזה.