במקור: Mona Lisa Smile
במאי: מייק נוויל
תסריט: לורנס קונר, מרק רוזנטל
שחקנים: ג'וליה רוברטס, מרשה
גיי הארדן, ג'וליה סטיילס,
קירסטן דאנסט, מגי ג'ילנהול,
גיניפר גודווין, דומיניק ווסט
חיוכה המסתורי של המונה ליסה הקסים וסקרן דורות רבים של חוקרים וחובבי אומנות. יש האומרים שהיא מחייכת משום שהיא אישה עצמאית העומדת ברשות עצמה ואינה תלויה בגבר שיספק אותה. מאידך, יש האומרים שהיא מחייכת משום שהיא הגיעה לסיפוק עצמי מלא כעקרת בית נשואה באושר. החיוך של ג'וליה רוברטס, לעומת זאת, לא מהווה שום מסתורין: היא מחייכת כי היא יודעת שהיא מקבלת על זה בערך 17 אלף דולר לשעה. במדידות מדעיות מדויקות התגלה כי שטח פני החיוך (שטח המשולש שקודקודיו הם פינות הפה ומרכז השפה התחתונה) של ג'וליה רוברטס גדול פי 62 מזה של מונה ליסה. לקרוא 'חיוך של מונה ליסה' לסרט עם ג'וליה רוברטס, זה כמו להעניק את השם 'סיפורה של לטאה' לסרט על גודזילה.
ג'וליה, האישה והחיוך, מגלמת את קתרין ווטסון, מורה שמגיעה בשנת 1953 ללמד בקולג' לנשים וולזלי, הידוע כמשובח ביותר והשמרן ביותר בארה"ב. בקולג' קפדני זה לומדות המוכשרות והעשירות שבבנות ארה"ב דברים חשובים כגון מתמטיקה, נימוסים, עריכת שולחן נכונה והיסטוריה, כדי שיוכלו לבשל לבעליהן ארוחת ערב כמו גם לשעשע אותו במהלך הארוחה באנקדוטות על נפוליאון.
קתרין מגיעה על תקן מורה לתולדות האמנות, אבל יש לה גם כוונות סודיות: ללמד את הסטודנטיות הצעירות של וולזלי פמיניזם מהו, ולהפוך אותן לנשים לוחמות השוות לכל גבר גבר. הגישה של ווטסון היא מתקדמת באופן מפתיע מאוד לגבי שנות החמישים, שבהן היה מובן מאליו שתפקידה של האישה הוא לבשל ולגדל את הילדים. אבל ווטסון לא נראית, לא חושבת ובוודאי שלא מתנהגת כמו מישהי שחיה בשנות החמישים. ולא רק זה – היא גם יודעת מראש שפיקאסו וג'קסון פולוק ייחשבו לאמנים החשובים של המאה ה-20. יש הסבר פשוט מאוד לכל זה, גם אם הוא לא מופיע בסרט: הגב' ווטסון היא נוסעת בזמן, והגיעה לוולזלי ישר משנת 1990 ומעלה.
משימתה של ווטסון בשליחותה לעבר היתה, כנראה, להמציא את הפמיניזם המודרני, אבל מרוב התלהבות ומסירות לנושא היא כמעט מסגירה את זהותה כנוסעת בזמן פעם או פעמיים. יכולתי להישבע שהיא תיכף תתחיל לשרוף חזיות. לא פלא שהמורים האחרים מתייחסים אליה כאילו היתה יצור מעולם אחר. הרבה מהנאומים שלה בדבר שחרור האישה מצולמים במלואם ותופסים הרבה דקות סרט, מה שגרם לי לחשד שמא ווטסון לא מנסה לשכנע רק את התלמידות שלה בסרט, אלא גם אותי. רק מה, השנה עכשיו היא 2004, ואני כבר משוכנע: מותר לנשים לצאת מהמטבח. בחיי שאני מאמין בזה. מה עכשיו? אין לך משהו יותר חדשני להגיד?
בדרך לשחרור האישה, קתרין והתלמידות שלה עוברות את התהליך המקובל בסרטי מורה ותלמידים, שוטר שחור ושוטר לבן או חתול וכלב: בהתחלה הם לא סובלים זה את זה, אבל בהמשך הם לומדים להכיר ולאהוב זה את זה, אישה את תלמידותיה ולהיפך. וכמובן, היא תשנה את חייהן לנצח ותתאהב בדרך גם באיזה גבר חולף. סטנדרטי לגמרי, אתם מכירים את הסיפור. ג'וליה רוברטס לא משחקת בסרט. היא מחייכת. היא נראית נחמדה וכל זה, אבל אין שום הבדל בין קתרין ווטסון לבין הדמות שאתה מגלמת ג'וליה רוברטס בכל טקס אוסקר או ראיון. אם זה כל מה שהיה לסרט להציע, הוא היה משעמם עד טירוף.
למזלנו, הסרט לא מתמקד אך ורק בג'וליה, ומקדיש גם הרבה זמן לחייהן של התלמידות. קבוצה קטנה של תלמידות מקבלת כל אחת עלילת משנה משלה. אחת מהן עומדת לפני הגשמת חלומה של כל נערה – נישואין, בית, גן ומכונת כביסה; אחרת מתחברת יותר אל ג'וליה ושוקלת לעשות את הבלתי נתפס וללכת ללמוד משפטים; אחת אחרת מתאהבת ונבגדת וחוזרת ומתאהבת. לא שעלילות המשנה האלה הן מבריקות או מקוריות במיוחד, אבל הן לפחות כתובות היטב: אף אחת מהדמויות בסרט אינה מטומטמת. קל מאוד בסרטים מסוג זה לקדם את העלילה על ידי כך שמישהו, בדרך כלל מנהל בית הספר המרושע, מתנהג כמו אידיוט מוחלט. בוולזלי יש הרבה אנשים עם דעות שאיתן אני לא מסכים, אבל השתכנעתי שכולם מתנהגים כפי שהם מתנהגים מכיוון שכך הם מאמינים, לא מתוך רוע לב, טיפשות או דרישות התסריט. מה שעוד משפר את המצב הוא שאת התלמידות מגלמת חבורה של שחקניות צעירות ומצוינות, שגורמת לסרט להיראות לפעמים כמו תכנית ריאליטי למציאת הג'וליה רוברטס הבאה. במובן החיובי של המושג.
את הדקות הראשונות של הסרט אתם עלולים לבלות בניסיון למקם כל אחת מהשחקניות הצעירות ולהיזכר איפה ראיתם אותה קודם. אז כדי לחסוך לכם זמן: הבלונדינית החנונית שנראית כמו בובת חרסינה עם תספורת מבעיתה היא ג'וליה סטיילס מ'ריקוד צמוד' ו-'10 דברים שאני הכי שונאת אצלך'; הברונטית המרוצה מעצמה היא קירסטן דאנסט, זאת מ'ספיידרמן' ו'מעודדות צמודות' (אותה עשוי להיות לכם קצת יותר קשה לזהות, מכיוון שכאן, בניגוד לסרטים האחרים שלה, היא לא מחייכת 100% מהזמן) והשחרחרה המשתרללת היא מגי ג'ילנהול, זאת מ'המזכירה' ו'דוני דארקו'. בין השחקניות המבוגרות יותר נמצאת מרשה גיי הארדן ('פולוק', 'מיסטיק ריבר') שאמנם כבר לא תהיה הג'וליה רוברטס הבאה, אבל תואר המרשה גיי הארדן הנוכחית מספיק בהחלט – גם היא מצוינת.
'חיוך של מונה ליסה' היה יכול להיות מוצלח יותר אילו היו מוציאים ממנו את ג'וליה רוברטס. אבל גם להסתכל על ג'וליה רוברטס זה לא עונש. יש לה, אין להכחיש, חיוך מקסים למדי. הסרט הזה לא ישנה את חייכם ולא סביר אפילו שיכבוש את ליבכם, אבל הוא מעביר את הזמן. ואם זו לא נשמעת כמו מחמאה גדולה במיוחד, תתנחמו בזה שהיה יכול להיות הרבה יותר גרוע.
סרט לנשים?!
זה כמו לאמר על "דברים יפים ומלוכלכים" שזה סרט לעובדים זרים. לא אומרים על סרט שמדבר על מיעוט, שהוא מיועד לאותו מיעוט. מה גם שנשים לא טיפשות, ומסוגלות להבחין בקלות בפגמיו של הסרט, ויש הרבה. קודם כל, מוזר לראות את קתרין (המורה) נדהמת מדרכיו השוביניסטיות של בית הספר. כאילו, הלו! את חיה בשנות החמישים! כמו שאמרה הביקורת- קתרין מתנהגת כמו נוסעת בזמן. חוץ מזה, לסרט הומור צפוי של קומדיות רומנטיות, ועודף קלילות וקיטש. ג'וליה רוברטס גונבת את ההצגה בעלילת משנה רומנטית שלא קשורה בכלל לסרט, ובכך גוזלת את הפוקוס מקירסטן דאנסט (אייתתי את זה נכון?) הרגישה, ג'וליה סטילס החכמה ומגי ג'ילנהול השרוטה (יש לה אתר? אני מתה לדעת איך היא כאדם). אגב, סקופ- מילה גובוביץ' (האויב שבפנים) לקחה חלק בעיצוב התלבושות. כן, קראתי את הביקורת ב"רייטינג". ביקורת מצוינת. סה"כ סרט בסדר, אבל אם מחליטים לדבר על נושא חשוב וטעון כמו מעמד האשה, אז צריך ללכת עד הסוף, גם אם זה אומר ויתור על השטיקים של ג'וליה רוברטס, ואולי אף על רוברטס עצמה. אולי לא נהיה פחות מוקסמים ומשועשעים, אבל לפחות יהיה לנו על מה לחשוב בבית.
נשים הן לא מיעוט, הן רוב.
למגי ג'ילנהול (לכבוד הביקורת הזאת ניסיתי לברר אחת ולתמיד איך אמורים לבטא את שם המשפחה הזה, והצלחתי רק להגיע למסקנה שזה בלי ספק ג'ילנהול. או גילנהול. או שלא) יש אתר, שמלונקק ברשימת הלינקים למעלה (אף אחד כבר לא בודק את הלינקים האלה?!), אבל אני לא בטוח שזה יעזור לך להכיר אותה כאדם.
נשים הן לא מיעוט, הן רוב.
מה שמצחיק זה שדאנסט מאורסת לאח של מגי ג'ילינהול שגם הוא שחקן. טלנובלה.
רוב שנדפק=מיעוט
ולא מצאתי לינק. אבל תודה בכל זאת.
לא לא לא
קבוצה קטנה של אנשים בקבוצה גדולה של אנשים השונים מהם=מיעוט
רוב שנדפק=רוב שלא יודע לטפל בעצמו.
לא לא לא
כמו האינדיאנים באמריקה עד לפני 250 שנה?
זה לא שנשים לא יודעות לטפל בעצמן. הן מטפלות לא רק בעצמן אלא גם בגברים וילדים. זה שנים של דיכוי ואי שוויון.
חשבתי שהוא התכוון
"רוב שלא יודע לדאוג לזכויותיו".
אני בדקתי את הלינקים למעלה
וזו הייתה טעות.
החיוך של ג'ולייה רוברטס הבעית אותי.
מהדף הראשי התרשמתי שלא אהבת את הסרט
אני שמחה לקרוא שהוא עובר כ"חביב", כיוון שזה משכנע אותי לצפות בו. אני לא נוהגת לקרוא ביקורות לסרטים שאני יודעת בוודאות שאצפה בהם. הפעם, למרות שתיכננתי לצפות (אבל לא בהחלטיות נמרצת) החלטתי לחרוג ממנהגי ולקרוא את הביקורת לפני הצפיה (מה גם שאני לא ממש מוטרדת מידיעה מוקדמת של פרטי עלילה בסרט הזה – לא נראה לי שזה ישנה משהו). בנתיים יצא שבערב בו הצעתי את הסרט הלכנו ל'סמוראי האחרון' (ואני לא מתחרטת) – בטח יהיו עוד הזדמנויות.
נ.ב.
טענה רווחת אחרת המיוחסת לחיוך של המונה ליזה היא שהיא "מסתירה סוד", ויש טענה ספציפית יותר האומרת שהיא בהריון. פרט לכך, יש טענות שמדובר בכלל בדיוקן עצמי (כאישה) של דה-וינצ'י, ולא בציור של אישה אמיתית.
החיוך המפורסם
יש הגורסים שהמונה ליזה מחייכת משום שהיא למעשה שילוב של גבר ואישה (בגלל זה, לא נעים להודות, היא קצת כונפה).
ויש הגורסים שפשוט היו לה שיניים גרועות
(כמו לרוב בני התקופה ההיא).
המיוחד בציור היה הפרספקטיבה – מאחורי הדמות רואים נוף קסום של צמחיה מוקטנת. אז זה היה חידוש.
ציורי הדיוקן של דה וינצ'י שימשו לו, מלבד הכנסה מהעשירים שאת נשותיהם צייר, גם לתרגילים בכל מיני נושאים שעניינו אותו, כמו פרספקטיבה ותאורה.
וזה מוביל אותנו היישר אל הסרט הבא, שקשור בציור – "נערה עם עגיל פנינה", סרט שהחלטתי שאני חייבת לראות ויהי מה.
תאוריות נוספות,
רציניות יותר ופחות, בנוגע לחיוך של מונה ליזה אפשר למצוא מאחורי הלינק "אז למה היא מחייכת?" ברשימת הלינקים המצורפת לביקורת.
ביקורת על ''חיוך של מונה צילה''
ובלי להזכיר את הקמיאו של טורי איימוס?
*בן מצקצק בלשונו*
ממך ציפיתי ליותר, רד.
קופצת לרגע לביקור
כזמרת חתונות.
ספויילר ליהוקי מקסימום
לא כזה קריטי. ואם אני שלא ראיתי את הסרט מודע לזה, זה כנראה לא כזה פרט סודי. יצא לי לראות את השם שלה מוזכר בכמה תקצירי אינטרנט.
לא אמרתי שזה יהרוס את הסרט
אבל עדיין, אני נגד ספיילורי הופעות אורח. וזה לא באמת פרט משמעותי מספיק בקשר לסרט כדי לכלול אותו בביקורת.
הדוגמה הטובה ביותר לכך, שנדמה לי שכבר נתתי פעם: ב'רובין הוד, נסיך הגנבים' (זהירות, רבע-ספוילר) משתתף שון קונרי בתפקיד המלך מה-שמו. התפקיד שלו מתמצה בשני משפטים וחצי דקה, אבל בהרבה מהפרסומים של הסרט פורסם שהוא מופיע בו. אנשים שבאו לסרט בציפיה לראות את שון קונרי התאכזבו קשות. אנשים שלא ידעו על זה מראש קיבלו אותו בתור בונוס והשתעשעו מאוד (הבהרה: באותה תקופה לראות את שון קונרי היה נחשב לדבר חיובי).
פלקט ג'וליה
מתי לאחרונה מישהו ראה סרט עם גוליה רוברטס שבו היא משחקת דמות? לי זה לא קרה מעולם אני חושב.
תמיד היא מחייכת את החיוך שלה, זה המקנה לה 17 אלף דולר לדקה, אבל משחק? יוק!
אם ראיתם את אישה יפה, די מיציתם, כל שאר הדמויות שהיא אי פעם שיחקה, נראות כמו ספין של אותה זונה חביבה וטובת לב.
לפחות מגי ג'ילנהאל הביאה איזשהו קינק מיסתורי ב"המזכירה", משהו שג'וליה לעולם לא תביא, זה יקמט לה את החיוך, או חס וחלילה יתן לו משמעות קינקית מאחוריו.
בהקשר של ''תחרות מציאת ג'וליה רוברטס הבאה''
כתב ישי קיצ'לס ('כל העיר') בסוף הביקורת את רשימת השקניות הבאה:
ג'וליה רוברטס, ג'וליה דנסט, ג'וליה סטילס וג'וליה ג'ילנהול.
דבר אחד אני לא מבין
אם השתכנעת ששמרני וולזלי מתנהגים כפי שהם מתנהגים מתוך אמונה בצדקת דרכם, למה זה בהכרח נוגד טיפשות או רוע לב? אני מניח שגם חניבעל לקטר מאמין בצדקת דרכו, כמו גם וולטר יקירנו מ"ביג ליבובסקי".
אני חושב שדמות האמא השתלטנית והמרושעת דווקא בלטה לרעה בסרט. בכלל, אף שמרן לא יוצא ממנו טוב במיוחד. זה די חבל, כי הרושם שמתקבל הוא שהבמאי המוכשר החליט לבוא אל השמרנות, שכבר מזמן נמצאת על הקרשים, ולהחטיף בה עוד כמה בעיטות. חוכמה גדולה.
סרט מיותר,סביל בקושי
ואני ממש לא מסכימה איתכם שהוא סרט בנות. אני בת וממש לא נהניתי. אני וזמן איכות עם אמא לעולם לא ילכו עוד שלובים יד ביד. (והצעקות שאמא שלי חטפה)
בקיצור- מגי ג'ילנהל שיחקה טוב, דאנס שיחקה סביר והיה נחמד לראות שהיא מסוגלת לשחק גם בתפקיד הרעה, וג'וליה סטיילס הייתה חמודה למרות התיספורת הנוראית. אפשר ללכת לראות אם אין משהו אחר לעשות.
התספורת דווקא היתה חמודה
הסרט היה הרבה יותר טוב
אילו היו מוותרים על שירותיה היקרים והלא נחוצים של גב' רוברטס.
נ.ב.
האם יש קשר למר רוברטס האיום?
לא מסכים.
הסרט קיטשי, לא מעניין, נמרח לכיוונים שונים ובפועל נראה כמו אופרת סבון או טלנובלה.
ג'וליה רוברטס היא קרן האור היחידה בו. (שלא תתפלאו כשאכניס אותה להופעות השנה בשנה הבאה.)
מר רוברטס האיום
אריק?
הפיראט האיום רוברטס.
כמדומני.
_________
העלמה עפרונית בהצתה קצת מאוחרת.
רוברטס היא כמו כוכב רוק מזדקן
היא פשוט מסרבת לקבל את העובדה שדור של שחקניות צעירות ומוכשרות מתחיל לתפוש את מקומה. בסרט היא עושה כל מאמץ מתחנף ומתייפייף להסיט את כל תשומת הלב אליה. היא מנסה להצחיק אותנו עם קטע סלפסטיק זול (הנפילה במדרגות, חה חה), מתאהבת, מתאכזבת ובעיקר מתאמצת, בכוחותיה האחרונים, לשחק את החמודה המתוקה והמקסימה מהקומדיות הרומנטיות. בסצינות משותפות שלה עם תלמידותיה, אפשר לראות סוג של יחס מתנשא מצדה כלפי התלמידות, והיא לא יוצרת אתן את הקשר הקרוב והאינטימי שהיינו מצפים שתצור. בראיון אתה היא אמרה משהו כמו- "כשהבנות היו מגיעות לאתר הצילומים, הן תמיד היו צוחקות ומרכלות ומתנהגות כמו טינאייג'ריות רגילות עם כל האביזרים האופנתיים שלהן, אבל אז, כשהתחילו הצילומים, הן פתאום נעשו כל כך רציניות וממוקדות!"- מנסה לפרגן, אבל יוצאת פלצנית וקונפה. רוב השחקניות כבר מזמן לא טינאייג'ריות, וג'ילנהול בערך בת עשרים וחמש. קצת כבוד!
היא גם נוטה להשתמש במלים ארוכות
שהיא לא יודעת בדיוק איך להשתמש בהן. כי היא גם יפה וגם אינטליגנטית, אתם מבינים.
בדיוק!
אנשים-תגיבו!
מה, אין אוהבי ג'וליה רוברטס בעולם הזה, שינסו להגן על כבודה האבוד? לא שאכפת לי מרוברטס, אבל אין פה מספיק תגובות, לטעמי.
כבודה האבוד?
איך בדיוק שתי הודעות בעין הדג שלא מתבססות על דבר מלבד שמועות והשערות, יפגעו בכבוד של אחת מבעלות המשכורת הגבוהה ביותר בהוליווד?
אני דווקא מכירה חובב ג'וליה רוברטס אחד,
אבל יכול להיות שמונולוג האנטי-רוברטס שנתתי לו שינה את דעתו. או סתם שכנע אותו שלא רצוי להעלות את הנושא הזה יותר.
האמת, גם אני די חיבבתי את ג'וליה רוברטס
אבל אחרי שעיכלתי שהיא לקחה את האוסקר לאלן בורסטיין על התפקיד שלה ברקוויאם לחלום פשוט שנאתי אותה. אני מעכשיו לא סובל אותה. זה כמו עם מורים שמעלים להם במשכורת בגלל שנות ותק, כך גם היא קיבלה אוסקר על יותר מדי סרטים.
אדיוטית!
זו לא אשמתה שהיא קיבלה אוסקר.
זה בטח לא פגם ברמת האינטליגנציה שלה.
ראיתי את הסרט רק עכשיו ואהבתי מאד
בעיני הוא יפה, נוגע ללב ומרגש, למרות הבעיות שלו.
אבל אולי זה כי בזמנו למדתי בבית יעקב, אז המצב הזה של נערות שרק מעבירות זמן עד לחתונה פלוס שיעורים בהשקפה לקראת נישואין פלוס מה-תעשי-אחרי-החתונה-מה-זאת-אומרת-אני-אהיה-נשואה זה לא נושא תלוש עבורי אלא מוכר ואמיתי. אפילו המצב של תלמידות נשואות שמרשות לעצמן לזלזל במערכת היה בשבילי מאד מוכר ונוסטלגי. לא יאומן.
כמה חבל שג'וליה רוברטס לא היתה המורה שלי