השתול

במקור: The Recruit
במאי: רוג'ר דונלדסון
תסריט: רוג'ר טאון, קורט
ווימר, מיטש גלייזר

שחקנים: קולין פארל, אל
פאצ'ינו, בריג'ט מוינהאן

שלושה דברים שהמון סרטי מרגלים מהדור החדש נופלים בהם הם שימוש מוגזם בטכנולוגיה, עלילה-לא-עלילה וזלזול באינטליגנציית הצופים. 'השתול', לעומת זאת, מנסה להראות את ה-CIA מזווית קצת אחרת: לא עוד אפקטים ופירוטכניקה א-לה 'משימה בלתי אפשרית', לא עוד אביזרים סייבר-טכנו-אלקטרו-דיגי-מגנטיים, ובטח ובטח שאפשר לשכוח מרמזים תלושים כמו "היונים לא יעופו הלילה". את האידיוטמט אפשר להשאיר בבית.

קולין פארל מגלם את דמותו של ג'יימס קלייטון, בוגר MIT (הטכניון, אם להאמין למתרגם הסרט), גאון מחשבים ביום וברמן מגניב לעת לילה. אל פאצ'ינו הוא וולטר ברק, צייד כשרונות של ה-CIA, שמסמן את קלייטון ומציע לו את האלטרנטיבה החשאית. רק מה, קלייטון לא מתרשם במיוחד מההזמנה להצטרף אל שורות מי שהוא מכנה "חבורה של גברים לבנים שמנים שלא היו שם כשהיינו צריכים אותם". אז מה עושים עם ילד מוכשר אבל מרדן, שמסרב לעשות את הדבר הנכון? שולפים את קלף האבא המת. זה עבד מצוין עם סימבה, לא?

מה בדיוק טיב הקשר בין סוכן הכשרונות החשאי לאבא המת של קלייטון? אל תשאלו את קלייטון. הוא יודע, בדיוק כמוכם, שאבא שלו מת ב-1990 בתאונת מטוס מסתורית בפרו. אבל הסיכוי לגלות עוד על אבא משכנע אותו, והוא מוצא את עצמו במבחני הקבלה המוזרים ביותר מאז הפסיכומטרי. שם המשחק הוא לחשוב מהר: אז מה אתם מעדיפים (ותנסו לחשוב על זה באנגלית לרגע, כי כרגיל, באנגלית זה נשמע יותר טוב): לא לחוש כאב, לנסוע ברכבת, או לרקוד בגשם? לא, אל תענו! קלייטון, תחת עינו הפקוחה תמיד של ברק, עובר את המבחנים וממשיך לשלב הבא. החווה.

החווה היא מתקן האימונים של ה-CIA. מכאן, או שעוברים ללאנגלי, מוקד הפעילות של הארגון בוושינגטון, או שחוזרים הביתה. עד שלב זה נראה 'השתול' כמו יותר מדי מותחני ריגול שכבר ראינו, אבל כאן זה מתחיל להיות מעניין: בחווה אנו לומדים מעט על הטכנולוגיה שנמצאת בשימוש. שביבים ממנה, כמו מיקרופון במדבקה שמתכלה תוך 48 שעות, מפציעים מאוחר יותר בסרט, אבל בגדול לא הייתי מתפלא אם את רוב הציוד רכשו אנשי הפרופס באופיס דיפו. וזה בהחלט מחזק את האמינות – ברור שלא מדובר כאן בארגון דמיוני הנאבק ברשע נשגב ומגוחך, או במשימה אצילית להצלת העולם, אלא על אנשים אמיתיים וארגון אמיתי, אותו ארגון שהיה אמור למנוע דברים כמו 9/11, בעל כוח גדול וחולשות גדולות לא פחות. הסרט רומז לא אחת על הסכנה שארגונים מסוג זה מהווים, לפעמים, עבור אותם האנשים אותם הם אמורים לשרת. החווה היא לא קייטנה של המתנ"ס, ו-וולטר ברק הוא לא חבר שלכם. קלייטון עומד בכל המבחנים באומץ, אבל מגלה נקודת תורפה אחת: הבחורה, כמובן. כן, כן, כאן נכנסת לתמונה הבחורה, ליילה, אותה מגלמת ברידג'ט מוינהן. הכימיה בין שני המגויסים הטריים ברורה, וניצוצות מכל מיני סוגים עפים באוויר – עד שקלייטון נושר מהתכנית. אבל ב-CIA, כמו ב-CIA, שום דבר אינו כפי שהוא נראה.

מכאן ואילך קשה לומר משפט אחד על עלילת הסרט מבלי לספיילר, שכן הוא ממשיך לתוך שורה ארוכה של טוויסטים, קטנים וגדולים. את רובם לא ניחשתי. גם באלו שחשדתי – לא הייתי בטוח. בדיעבד, כמה מהרעיונות של הסרט הם לא מהמקוריים ביותר, אבל דרך הביצוע שלהם, והמשחק המוצלח של הדמויות הראשיות, מפצים על זה. קצב האירועים, שהופך למהיר מאוד לקראת הסוף, לא מותיר יותר מדי זמן לדסקס את האופציות, מה שרק מעצים את הפינאלה: גם חמש דקות לפני הכתוביות, כשחשבתי שכבר הבנתי הכול, נשאר לדמויות, וגם לי, עוד קצת לגלות.

המוזיקה תורמת לעיצוב האווירה בלי לעצבן, וזה לא מעט. הצילום הוא לרוב נוח, נקי – שום דבר יומרני מדי. פשטות היא שם המשחק. 'השתול' לא יקטוף פרסים נחשבים והוא כנראה גם לא ינפץ קופות, אבל הוא בהחלט יומית איכותית, כיפית, ולא מאכילה בכפית, שמצליחה לספר סיפור מההתחלה ועד סוף מספק והגיוני, שאינו מנותק מכל הסרט שלפניו, או אף יותר מרגיז – כזה שרואים לו את הסיקוול.

אל פאצ'ינו, שועל קרבות קולנועי ותיק, מספק את הסחורה פחות או יותר. פאצ'ינו נותן הופעה מכובדת ללא ספק, אבל הוא קצת תרנגולי. יש שיאמרו שהוא משחק באופן מוגזם, לדעתי הוא סתם קולני. אולי זה מתאים לתפקיד, אבל ראיתי כבר יותר מדי תפקידים שלו שזה התאים להם. ברידג'ט מוינהן, שהכימיה בינה ובין פארל מניחה את הדעת, עושה תפקיד קטן ומוצלח בתור הבחורה, בהא הידיעה. אם הרחבת נחיריים הייתה ספורט אולימפי, היא הייתה לוקחת זהב. אבל הכוכב של הסרט, הוא ללא ספק האדון הצעיר פארל.

קולין פארל הוא הייצוא האירי המרענן ביותר מאז המפגש של שינייד אוקונור עם תמונת האפיפיור ב-SNL. אתם חייבים למות עליו. אם שמעתם את השם אבל אתם לא לגמרי בטוחים מאיפה, הוא הופיע כבר ב-'בחירתו של הארט' לצד ברוס וויליס, וב'דו"ח מיוחד' המצוין. כעת גם אפשר לראות אותו ב'דרדוויל', בתפקיד בולזאיי, הנבל המדויק ביותר מאז אבשלום קור. מי שכבר זכה לכינוי "בראד פיט האירי" מפגין בסרט זה את אמנות גידול הזיפים, וגם כישורי משחק בלתי מבוטלים. 'השתול' הוא אולי לא המקפצה הישירה של פארל לליגת העל, אבל הוא מדרגה טובה ויציבה לטפס ממנה הלאה. הילד יודע לשחק: כשהוא עצבני הוא נורא עצבני, וכשהוא נשבר – אנחנו על הרצפה לידו. והוא נורא חמוד כשהוא שיכור. יש משהו בפארל שגורם לי, מעבר לרצון עז ללדת את ילדיו, להזדהות איתו, לרצות בטובתו, ולא להתחרט על זה ששילמתי 33 שקלים עבור פחות משעתיים במחיצתו.