במקור: …Rumor Has It
במאי: רוב ריינר
תסריט: ט. מ. גריפין
שחקנים: ג'ניפר אניסטון, שירלי מקליין, קווין קוסטנר, מארק רפאלו, מנה סובארי
יש סרט מפורסם, בשם 'הבוגר', שתמציתו היא בערך כך: היה היה פעם, בתקופה הקסומה הידועה כשנות השישים, איש צעיר ולחוץ, בנג'מין בראדוק שמו. הוא ניהל רומן עם אשה מבוגרת, וגם עם הבת שלה. זה יצר בלגן גדול, ולא מעט צרות נגרמו לכל המעורבים. הסוף.
שרה האטינגר (ג'ניפר אניסטון), לחוצה. החבר שלה הציע לה נישואין, ובעיקרון היא ענתה בחיוב, אבל אין לה מושג למה. זו הסיבה שבינתיים היא מבקשת ממנו לשמור את זה בסוד, כשהם בדרכם לחתונת אחותה, בבית המשפחה שבפסדנה. פסדנה מקום קטן, בו כולם מכירים את כולם והספורט הלאומי הוא רכילות. בעבר, היו שמועות על כך שבת המקום ברחה שבוע לפני חתונתה עם מישהו אחר. היא חזרה בזמן לחתונה, אבל עד היום אף אחד לא יודע מה היא עשתה בשבוע החסר ההוא, או מי זה היה. שרה מגלה את הסוד השמור של אותה שמועה: זו המשפחה שלה, והם היוו את ההשראה לכתיבת הספר 'הבוגר' (בידי בן פסדנה אחר), ועיבודו לסרט. המשמעות המעשית מבחינתה של שרה: אמא שלה (ז"ל) אולי ניהלה רומן עם גבר אחר ממש לפני נישואיה, וסבתא שלה (שירלי מקליין החיה מאוד) שכבה גם היא עם הבחור המסתורי.
לשרה ברור שעליה להגיע אל אותו "בנג'מין בראדוק", כדי לברר אם היא פרי השבוע האסור שלו ושל אמא שלה. הוא מוצאת אותו בדמותו של ביו בורוז (קווין קוסטנר) השרמנטי והעשיר, שמתעסק כרגע בדברים שקשורים למהפכה הגדולה הבאה – האינטרנט.
על פניו, ל'השמועה אומרת ש…' היה פוטנציאל גדול. הוא מבוסס בחופשיות על סיפור וסרט מוכרים, ומעניין היה לראות לאן הנושא הזה יתפתח, ואיזה קריצות למקור ישולבו בו. אולי מתוך חוסר רצון מודע להתמודד עם קלאסיקות קולנועיות שכאלה, 'השמועה אומרת ש…' מתחמק ממשחק במגרש של הגדולים. 'הבוגר' משמש עבורו כהשראה לנקודת זינוק – אם כי לא צריך לראות את 'הבוגר' כדי להבין מי נגד מי פה – ומשם הסרט ממשיך לכיוונים משל עצמו. הוא לא מנסה להצחיק את הקהל בפראות, אלא מתרכז בלהיות קומדיה מינורית. כלומר, יכול להיות שהוא קיווה להיות קומדיה פרועה, ואז זה פשוט לא הלך לו.
עיקר הסיטואציות הקומיות ב'השמועה אומרת ש…' נובעות משני גורמים – האובססיה של שרה להוכיח שבורוז הוא אביה האמיתי, מה שיסביר מדוע האופי שלה שונה כל כך משל שאר בני המשפחה; ובמקביל, המשיכה המינית שלה לבורוז. זאת במקביל להתלבטות לגבי החבר השווה שלה (מארק רפאלו). שווה שווה, אבל אם תסלחו לי, כל השקט החנוני הזה שלו, והשלווה הקריפית בה הוא מקבל כמעט הכל, מעידים רק על דבר אחד: הבן אדם פסיכופת, ועוד רגע הוא ירצח מישהו.
הסרט בונה יותר מדי על היכולת של הכוכבת הראשית שלו, ג'ניפר אניסטון, להחזיק הכל על כתפיה. זה לא שהיא שחקנית רעה (נדמה לי), אבל אחרי כל כך הרבה זמן בטלוויזיה, היא התרגלה לסגנון משחק מוגזם במקצת. במהלך הסרט שמתי לב שוב ושוב שהיא בורחת לפתרונות משחק קלים מדי. במקום להעביר רגש בצורה מעודנת, אניסטון נחושה להפיל על הקהל שלה את כל הפרצופים וההעוויות שיש לה בארסנל. אבל מה שעובר טוב בסיטקום, בו כולם מתנהגים ככה, נראה רע כשמדובר במסך הגדול, ובמיוחד כשהשחקנים האחרים בסרט מפגינים איפוק. מצד שני, כשהיא צריכה להצטמרר (ובאמת לא עושה את זה מוגזם מדי כמו בן סטילרים למיניהם) – זה מצחיק.
כפי שניתן להבין, שאר השחקנים לא בולטים כמו אניסטון, וזה לא נאמר דווקא לשלילה. קווין קוסטנר סביר. בעיני הוא לא היה יותר מטפט רקע שחצן עם בטחון עצמי גבוה מדי. צריך לזכור שהוא כבר מבוגר מאד, ונו, החימצון המוזר הזה בשיער לא עושה אותו אליל מין נחשק, למרות מה שהוא חושב. לא הייתי נופלת לרגליו, אבל אני יכולה להבין למה הדמות של אניסטון הסתכלה עליו ככה. לעומתו, שירלי מקליין נהדרת. היא לא מופיעה הרבה, אבל בתור הדמות שהיוותה את ההשראה למיסיס רובינסון, היא משכנעת: קשוחה, שותה, מדברת בלי שמץ טקט או נימוס, ולא מרשה לאף אחד להזכיר מה הגיל שלה.
בתור סרט לא במיוחד מצחיק, אין ל'השמועה אומרת ש…' גימיקים נוספים שישמרו על רמת העניין בו. העלילה שלו מתפתחת לכיוונים צפויים, הוא נשאר שטחי ורדוד לכל אורכו, ואין בו שום פרט ייחודי, גם לא בעשייה ה"טכנית", כמו צילום וכו'. המקסימום שהסרט מגיע אליו הם אזכורים מקריים לתקופה בה מתרחש הסרט – שנות ה-90, עת הפלאפונים היו גדולים ומסורבלים, האינטרנט היתה בחיתוליה, ושמועות כמו האיחוד בין AOL לוורנר נחשבו לאירוע שישנה את פני העולם. אמנם, האנקדוטות הנוסטלגיות האלה נכתבו בדיעבד, כשכולם כבר יודעים לאן כל זה התפתח ומה היו האירועים החשובים באמת בהיסטוריה של האינטרנט, אך לזכות הסרט יש לציין כי זה תורם לאמינות הכללית. הרי לו הסרט היה מתרחש בימינו אנו, כל מה ששרה היתה צריכה זה יכולת גיגול בסיסית, שאמנם מבטיחה תוצאות מהירות בהרבה, אבל קצת קשה לעשות ממנה סרט
בסך הכל, 'השמועה אומרת ש…' הוא סרט קליל, שיוכל להעביר בצורה נחמדה ערב בנות לא מחייב. אין זה אומר שכל הבנות ייהנו ממנו, אבל ככה זה עם הסרט הזה – הוא מינורי ולא חשוב. זה המקסימום שאפשר להגיד עליו, וזה המקסימום שתקבלו ממנו.
- האתר הרשמי
- ג'ניפר אנסטון
- שירלי מקליין
- קווין קוסטנר
- מארק רפאלו
- הבוגר – אתר הסרט
- הבוגר – קנו את הספר
- הבוגר – קנו את ה-DVD
- סיפורן של שמועות
זה מזכיר לי...
שלפני כמה שנים פורסם שמדונה רוצה להשתתף ב"רימייק" ל"חמים וטעים" בתפקיד מרילין מונרו.. זוועה.. (אולי בגלל זה ג'ק למון נפטר?). יכול להיות ששירלי מקליין חלמה לגלם את אן בנקרופט ברימייק ל"בוגר", וזה בעצם סרט בשבילה?
(אם כי חייבים לומר- שירלי מקליין כמחליפת אן בנקרופט זה הרבה יותר טוב ממדונה בתפקיד מרילין מונרו)
לא ראיתי את הסרט אבל אני חייב לתהות:
מה קרה לעזאזל לרוב ריינר? זה הבמאי שעשה פעם את "ספיינל טאפ", "אני והחבר'ה" ו-"הנסיכה הקסומה"? זה לא שהוא הפך להיות במאי רע, זה הרבה יותר גרוע: הוא הפך להיות במאי סתם. אחד כזה שמביים סרטים בשביל אחר-הצהריים בערוץ 4 בכבלים.
כשהיה ילד
רצה להיות קוין סמית', אז הלך בדרכו. כנראה.
כשהיה ילד
אנאכרוניסטי משהו ההערה שלך (כן זה גם משחק מילים כל השם שלך!1 חה חה חה… אהם סליחה). מה גם שסרטיו של ריינר מעט יותר מגוונים והרבה יותר טובים מאלא של סמיט'.
מצד שני (וזאת תגובה כללית לשרשור) הנסיכה הקסומה נעשה 1:1 עלפי הספר. ממש מילה במילה, ולא פלא כי הרי לסופר (או שאני צריך להגיד המתרגם ) היה חלק מרכזי ביצירת הסרט.
-האשף הדגול
הנסיכה הקסומה
ממש לא 1:1 על פי הספר. אולי 1:0.53 . וגם אם הספר היה משמש כתסריט – אז מה? תסריט טוב הוא לא ערובה לסרט טוב. עדיין צריך במאי מוכשר כדי לביים את זה. ואני מצטרף לשואלים, לאן נעלם רוב ריינר?
מחרה מחזיקה
הנסיכה הקסומה ממש לא אחד על אחד הספר. הספר מכיל קטעים שלחלוטין לא נכללו בסרט, או שונו לחלוטין. הבולט מביניהם זה הקטע של הגעת איניגו ופזיק לבור העינויים.
וזה דווקא קטע קורע.
אחלה ספר, אגב.
הנסיכה הקסומה
אני מודא, אני כרגע באמצע הספר (הפסקתי לטובת ספר חדש של טרי פראטצ'ט אבל מיד אשוב), ובנתיים זה די זהה. בהרבה מקרים מילה במילה. אומנם היו סצנות שנחתכו, אבל הקטעים העיקריים (עד למחרסמים בגודל בלתי רגיל, בקטע שבו עברתי לקרוא את Going POstal) הסצנות העיקריות מאוד דומות לספר. אבל כן אים ספק שחשוב שיהיה במאי טוב, ואכן לריינר היו סרטים טובים נוספים שצויינו בשירשור קודם.
-האשף הדגול
הנסיכה הקסומה
אכן, הקטע העיקרי שאני זוכרת לטובה מהספר ולא זוכרת בכלל מהסרט הוא הירידה לבור העינויים – משעשע, מותח ומאוד איניגו-פזיק. גם סיפורי ההסטוריה שלהם מצאו חן בעיניי בספר, אבל מובן מאליו שאי אפשר להעביר אותן במלואן לגרסה הקולנועית.
Going Postal מוצלח מאוד לדעתי. יש דעות שגורסות שהוא מזכיר יותר מדי את The Truth (מה שנכון נכון), אבל עדיין נהניתי ממנו מאוד. פראצ'ט שולת1.
למעשה,
הספר מבוסס על הסרט ולא להיפך. כל הסיפור על ס.מורגנשטרן בדוי לחלוטין. הספר הוא כולו של ויליאם גולדמן ונוצר בעקבות ההצלחה של הסרט.
רבים חיפשו את ס.מורגנשטרן במקורות, ולמעשה, הוא לא קיים. (:
לא בדיוק
הסרט מבוסס על ספרו של וויליאם גולדמן שגם כתב את התסריט. הסיפור על ס. מורגנשטרן הוסף כדי לשוות לספר המקורי נופך עתיק כביכול.
נסיון לתשובה
תיקון לתגובתי הקודמת: אז הוא לא רצה להיות סמית', זה רק קרה לו בטעות. למרות שגם אני לא ראיתי את הסרט של ריינר אני מניח שהוא כן ראה אדפטיישן או להיות ג'.מ. ומאוד רצה להיות קאופמן. לפני שמישהו ישאל מה הקשר אז אני מצטער אבל כל פרוט נוסף יוכל לשמש כספיילור נגדי.
דבר נוסף: אהבתי את ספיינל ואת "אני והחבר'ה" וכ-מ-ו-ב-ן את הנסיכה. אבל אין על דוגמה .
קאופמן?
אני כן ראיתי את הסרט (כמו גם את אלכס ואמה הסתמי עוד יותר) ואני בטוח שריינר ויתר על כל אפשרות להפתעה או מקוריות בסרטים שלו. אשמח אם תפשט את התאוריה שלך בתגובה עמוסת ספוילרים.
גם אני בתוהים
ולרשימת הסרטים המצוינים מתחילת הדרך אני מוסיף גם את "כשהארי פגש את סאלי" ואת "מיזרי". למעשה עד "בחורים טובים" שהיה בינוני ובטח עד "הורים בהזמנה" הרע, ריינר שמר על ממוצע של סמאח (לא ראיתי את "רומן על בטוח", סרטו השני). מאז הוא לא הצליח לייצר סרט אחד ראוי.
סרט אחד ראוי
"הנשיא מאוהב" סוג של פילוט לבית הלבן. לא ברמה של הגדולים שלו, אבל לדעתי בהחלט ראוי.
גם אני תוהה: קסקסה סמאח?
נתקלתי בעוד המון ביטויים כאלו שלא הבנתי, יש אפשרות לתרגום בגוף הסרט? יש אולי גם לעין הדג נספח לשוני?
ודאי שיש!
"מילון עין הדג":
http://www.fisheye.co.il/static/diction.htm
תודה! + צלופחים
הממ... צלופחים...
(זה מזכיר לי שכולם תמיד אומרים לי שאני מלא שובבות ורברבנות וקלות דעת, ושאני צריך ללמוד שהחיים אינם רק נזיד צפרדעים ופשטידת צלופחים)
וכמובן, על לא דבר!
קטע:
אתמול הייתי בסרט:"עד שהמשפחה תפריד בינינו" עם שרה גסיקה פארקר.(סרט לא משהו,)
בכל מקרה תשמעו מה ההבדל בין 'השמועה אומרת ש' ל'עד המשפחה תפריד בינינו' על פי ילדות בנות עשרה שדיברו מאחורי כל הסרט: 'השמועה…' זה איחס כי הם שם ממש מבוגרים מתנשקים שם (בגלל קוסטנר) אבל 'המשפחה' לא ….
קטע:
תמיד אפשר לסמוך על הנוער של ימינו שייתן לנו ביקורות נוקבות ומחושבות…
ג'ניפר נמאסניסטון
גם ב"חברים" היא היתה מעצבנת לעיתים קרובות, ונמאס שבכל קומדיה שבה היא משחקת, היא ממחזרת את הדמות שלה משם. לדעתי התיאוריה של לונג נכונה, וג'ני צריכה שיעורי התאמת משחק לקולנוע.
חוץ מזה, רוב ריינר לא הצליח, הסרט לא מספיק מבדר, ותסלחו לי אם אני לא אפול בצחוק היסטרי כל פעם ששירלי מקליין מתנהגת בגסות רוח למישהו.
שירלי מקליין
בעיני שירלי מקליין היתה האכזבה העיקרית בסרט – אולי בגלל הטקסטים שלה. חסר לה את העידון והאלגנטיות של מיסיס רובינסון. זה תפקיד עם פוטנציאל נהדר ולטעמי היא לא עשתה אתו כלום.
דווקא התפקיד שלה בתנאים של חיבה נראה יותר כהמשך של הבוגר.
אם על הפעמים שהיא אמרה בסרט ''אל תקראי לי סבתא''
דווקא התפקיד שלה כאן נראה לי כמו המשך של "תנאים של חיבה". חוץ מזה, אני חושב שהיא הייתה נפלאה בסרט הזה, גם כהמשך של גברת רובינסון וגם כדמות העומדת בפני עצמה.
השיא שלה
היה ב"מגנוליות של פלדה". לא ראיתי את "השמועה אומרת ש…" אבל הנוסחה של מרמור ונשים מבוגרות אף פעם לא מאכזבת.
השיא שלה
היה ב"הדירה" תפקיד מושלם בסרט מושלם.
ג'ניפר נמאסניסטון
חחחחחחח 18000 במאים שליהקו אותה השנה לסרטים שלהם לא מסכימים איתך.
גם אני לא.
נראה כאילו רוב ריינר עשה תחרות עם סמית' (שניהם תותחים חלודים) על מי עושה סרט יותר גרוע. סמית' לוקח עם ג'רזי גירל, למרות שקיבל נק' בונוס על להרוג את גניפר לופז ממש מהר.
אבל כל סרט עם אניסטון שווה את ה35 שקל שלי, + פופקורן, גם הוא שואף לרמה ההרמונית של חנל'ה אופה קטנה.
והפרצופים שלה מצחיקים אותי. כשהיא קורצת זה עושה לי להרגיש מיוחדת.
18,000 במאים? מרשים.
נו, כל אחד וטעמו.
סרט קליל ושווה צפיה
והכי חשוב בגלל מארק רופאלו החתיך….
קליל כן,
שווה צפיה – לא ממש.
אולי, אם יהיה זה הסרט האחרון בוידיומט, בערב גשום וסוער, בשעה נטושה למדי.
אתמול ראיתי אותו בקולנוע (היחסים שלי עם החברה שבחרה אותו לא יהיו אותו דבר, כנראה), והוא כל כך גרוע עד שהוא יכול להוות פרודיה מצויינת על עצמו. וזה לא רק העלילה הקלושה, הדיאלוגים המביכים (דיאלוגים? שפת קופים, אולי) וכמה-מגניב-להיות-בניינטיז. זה הכל ביחד, ותוסיפו קצת ג'ניפר אניסטון למעלה. מצמרררר.
אה, כן: הספתא, איך שלא קראו לה – היתה מופתית. הזכירה לי מאד את סבתא שלי. אלילה.
ג'ניפר אניסטון ממש חמודה אבל שחקנית קולנוע היא לא!!
רייצ'ל אחרי כ"כ הרבה שנים פשוט נדבקה בה!! כמעט כולם מפגינים יכולת משחק יותר מרשימה.
חברה שלי סיפרה לי כמה הסרט מדהים אז חשבתי שהוא באמת יהיה ככה וכ"כ התאכזבתי שיצאתי. מה?! מה מדהים בו?!
הוא חסר תוכן וחסר עלילה ועניין. היא נוסעת מפה לשם משם לפה ואין פואנטה, אין רעיון, אין כלום.
לפחות היו משפרים את הסרט באיזה משהו ייחודי להם, אבל גם זה לא!
בסרט יש קעים בודדים שמעט מצחיקים וזה הכל.
בקיצור אני ממש לא ממליצה ללכת לראות אותו.
ודרך אגב, שירלי מקליין מצויינת.