במקור: The Punisher
במאי: ג'ונתן הנסלי
תסריט: ג'ונתן הנסלי, מייקל פרנס
שחקנים: תומאס ג'יין, ג'ון טרבולטה, רבקה רומיין-סטאמוס, לורה הארינג
נתחיל בבשורות הטובות. אין לי כמעט ולו דבר רע אחד לומר על 'המעניש', אחד מעיבודי הקומיקס האחרונים שהגיעו לבתי הקולנוע. אין פשוט נקודות לגנות הסרט (פרט לעובדה, ממנה קשה להתעלם, שג'ון טרבולטה מופיע בו. זה חייב להוריד כמה נקודות, לא?). לרוע המזל, לא מצאתי גם זוויות מבט חיוביות על הסרט. ובהתחשב בהתפתלויות הלא מעטות על הכסא, אני מניח שמעטות הזוויות שלא בדקתי.
פרנק קאסל היה פעם שוטר. הוא הפסיק. אנשים רעים הרגו לו את המשפחה. אנשים רעים התרשלו, והשאירו אותו בחיים. עכשיו הוא חוזר לנקום. סליחה, לא לנקום – להעניש.
הסיפור, נדוש ככל שיהיה, שימש כבר בסיס ללא מעט סרטים ראויים. "אני איש טוב והרגו לי את החתול, מחקו לי את ההארד-דיסק, ועכשיו אני אנקום בכולם" – כמה כאלה כבר ראינו? לא משנה, מאחר וסרטים בנישה הזאת אינם מתהדרים בעלילה. הם מתהדרים בדברים המעניינים גברים אמיתיים – פיצוצים גדולים, פיצוצים קטנים, כלי נשק מגניבים, מכות, עוד מכות, ופיצוצים, גדולים או קטנים. בהתאם למסורת, יש לנו כאן מהכל. אבל לא הרבה. ולא ממש מלהיב.
מה לעשות, פראנק קאסל הוא אדם די אפרורי, וחסר מקוריות רבה במאבקיו באויביו. כנראה ניסו לעשות כאן סרט כביכול-ריאליסטי, כי בניגוד לגיבורי קומיקס אחרים ("סופר גיבורים", בלשון העם), הוא לא יודע לעוף או לעוות את חוקי המטריקס, אין לו אקדחי לייזר או חגורת-כלי-עטלף, והוא אפילו לא לובש טייטס (רגע, זה בעצם כן דבר חיובי שיש לי לומר על הסרט. אז מה, העדר הטייטסים מאזן את נוכחותו של טרבולטה?). פרנק קאסל הורג אנשים בדרכים שגרתיות למדי. והפיצוצים, גם כשהם שם… רעמים ואש ותמרות עשן לא מספיקים ללא מקוריות או עניין, ומזה אנחנו לא מקבלים כאן כלום. הכל טכני מדי, מחושב וריאליסטי במובן הרע ביותר של המילה. הכינוי "המעניש", אגב, אינו מוזכר במהלך הסרט בכלל, פרט אולי לאפילוג. לטובתו של קאסל, כדאי שיתייעץ עם יחצ"ן לפני סוף הסרט, כדי שיספיק לרשום זכויות על משהו ממש מגניב כמו "הגולגולת שלא נחה לעולם", או "אימת המעמקים הטורדת מנוחת רשעים", או משהו.
כסרט המתפאר בבינוניות, לא ממש מופיעים כאן שחקני מופת. מן הראוי לציין אמנם כי תומאס ג'יין, המשחק את "המעניש" (אם יש לכם זיכרון ממש חזק וחיבה לסרטים גרועים, אולי תזהו אותו מ'החטא הראשון' או 'לוכד החלומות') הוא לא ממש שחקן רע. לא הייתי שוכר אותו כדי לשחק את גודו מ'מחכים לגודו', אבל בתור גוש שרירים שיורה באנשים רעים, הוא בסדר יחסית. במהלך הסרט הודיתי לבורא על כך שהסרט לא נעשה בשנות השמונים, שכן אז היינו מקבלים את סילבסטר סטאלון או את שוורצנגר בתפקיד הראשי. ואז, בעצם, נזכרתי שכן נעשתה גרסה אייטיזית ל'המעניש', והבחור שגילם את פרנק קאסל היה, אבוי לסיוט, דולף לאנדגרן. בהתחשב ברקורד הנהדר של מר דולף (ואני מקווה שמרבית הקוראים לא נחשפו לסרטים שיש לו במלאי), כולי תקווה שהיושרה והמוניטין שלי לא יפגעו אם אסרב לבדוק את איכותה של הגרסה הקודמת.
לצידו של ג'יין, מופיעה בסרט בתפקיד שולי רבקה רומיין משהו. אותה אחת שסביר להניח שאמרתם "הו, כן!" כשראיתם אותה ב-'אקס-מן'. אבל בהתאם לבינוניותו הבלתי מתפשרת של הסרט, כאן היא נראית… נו, בסדר. ממש בסדר. וכן, אין ברירה אלא לציין גם את ג'ון טרבולטה, ולהשתדל להימנע מכינויי חיבה למיניהם. אין לי חיבה לאדון, ולא נראה כאילו הוא, מצידו, מתאמץ לזכות בחיבה כזו. הזחיחות והיוהרה שלו ("לי יש מליוני דולרים בבנק וגומה בסנטר, ולכם לא!"), עוברות איתו מסרט לסרט, וכאילו מלבדן אין לו שום דבר להציע. נדרש במאי בסדר הגודל של קוונטין טרנטינו כדי להוציא משהו מהלא-שחקן הזה, אבל ג'ונתן הנסלי, שזה לו סרטו הראשון, אינו טרנטינו.
אין בסרט תובנות על מקומו של האדם בסדר הבריאה, לא ביקורת פוליטית על הנזק שהממשל האמריקאי גורם לסביבה, לא צילומי נוף מרהיבים של מדבריות צפון אפריקה, ואפילו לא טיפ-טיפת הומור (ולא, ליהוק דמויות מוזרות בתור שכניו של המעניש *לא* נכנס אצלי תחת הגדרת המושג "הומור"). הסרט הארור פשוט לוקח את עצמו ברצינות שאין לה הופכין. אין אפקטים מרהיבים, אין סצינות טנגו חושניות, אין צילומי מנות של מיטב האומנים הקולינריים של יפן, אין. אין מאום המתעלה על הממוצע. פה ושם סצינת אקשן סבירה, או משהו.
אבל כן יש בו גיבור עם טי-שירט, שאם הייתי בן 13, הייתי עשוי להתלהב ממנה. אבל אני, אני מעולם לא הייתי בן 13. אני מכחיש זאת בכל תוקף, תוך הערצה של עבודת הפוטושופ הנהדרת שנדרשה כדי לגרום לילד אקראי מהרחוב להראות כמעט כמוני בתמונות באלבום המשפחתי.
רגע, אז מה בעצם אני אומר? סרט רע? לא, ממש לא סרט רע. פשוט סרט נעדר מעלות. אבל אם תגיעו לסרט עם קצת תעסוקה לרגעים המתים – נניח, שתי מסרגות וכדור צמר – תוכלו להעביר את הזמן בכיף. בעיקר אם המזגן מתפקד, והקולה צוננה.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- הקומיקס
- תומאס ג'יין
- ג'ון טרוולטה
- רבקה רומיין-משהו
- נקמה למכירה
- עונש מוות
- מחכים לגודו – גירסת הקביות
אהרו''כ?
איזה כיף, תמיד רציתי להיות ארהו"כ.
בכל מקרה, ראיתי את הסרט לפני כשבועיים שהוא רק יצא בקולנוע, די נהינתי ממנו. אני מאמין ש"המעניש" הוא אחד מגיבורי העל היותר מגניבים שיש, בגלל שאין לו כוחות!
סה"כ סרט כיפי להעביר את הזמן, אבל לא חובת קולנוע,טוב אולי כן בשביל האפקטים והמזגן והקולה הצוננת.
על
אבל הוא לא גיבור על. הוא סתם נוקם באנשים…
אם הוא היה בחורה עם חרב, שיודעת גם לרקוד ריקודי עם, אז זה היה הרבה יותר מעניין, אבל במתכונת הנוכחית זה נראה סרט חסר טעם למדי.
גודו
האם האנשים כאן יודעים מי זה גודו?
מוסתר להצגה "מחכים לגודו": כולם מחכים לו ומדברים עליו, אבל הוא בכלל לא מופיע לאורך כל ההצגה.
האם מעתה עלינו להכריז ''תומאס ג'יין הוא הצדק''?
תיקון טעות
מקריאה שניה של הביקורת, אני מסכים עם השורה התחתונה שלה ועם מה שהכותב ניסה להגיד, אבל לא מסכים עם הלך-הרוח של הכתבה והצגה של הסרט באופן שלילי למדי. את כל שנאמר שם ניתן היה להציג באופן חיובי יותר, אם היה מדובר בצופה שמחבב יותר את האלימות המהנה (עם כי המפגרת) הזו.
אתה בטוח שהם דיברו גרמנית ולא אידיש?
כי אני יכול לחשוב על סיבה טובה מאוד למה שני אנשים בני 80 לא ייבהלו מקטעים מדממים.
(למרות שלא ברור למה שיעשו זאת בארץ. שוין)
אז ככה. צודק אבל..
הסרט הוא סרט אקשן. ממוצע. מהסוג שאם נקלעת לקולנוע עם חבר מהצבא לימודים עבודה ואין מה לעשות כי ראיתם את כל השאר ובא לכם לכבות את המוח באולם ממוזג לשעתיים – נכנסים אליו.
הסרט מבדר, הוא עלוב לפרקים, לא נותן סיפוק כשמסע הנקמה נגמר, אבל באופן כללי לא צורם. והסצנה עם הרוסי הענק גאונית. וזהו בערך.
הבעיה מתחילה אם איכשהו הכרתם את הגיבור ומעלליו לא מסרטו של דולף היקר זצ"ל (ואם הוא לא מת שמישהו ידאג לזה לאלתר), אלא מהקומיקס.
פרנק קאסל הוא מופרע. הוא דפוק לגמרי. הוא היה שוטר, הוא גם היה בויאטנם, אבל הוא היה מסובב גם לפני שהרגו לו את המשפחה. ולא רצחו אותם המכוון – סתם ירו בהם בסנטרל פארק.
ופרנק לא יצא במסע נקמה (שכן הסרט כל הזמן דואג להזכיר לנו שהוא לא נוקם, הוא מעניש, אבל יש לי הרגשה שהם אומרים את זה כדי להצדיק את השם של הסרט ולשכנע את עצמם יותר מאשר זה באמת קשור אלינו) – פרנק הוציא את זעמו על כל מה שלא נראה לו. וזה כלל אנשים שחצו את הכביש באדום.
חלק מהזמן פרנק ירד קצת לאדמה ורדף אחרי ארגוני הפשע המאורגן, בינהם מיודעינו מהסרט דרדויל, קינגפין ובולזאיי (שאני לא מבין למה הוא לא קפץ להופעת אורח, בין כל הרוצחים השכירים שכן היו שם. באמת, הוא היה דמות ששווה להשתמש בה מידי פעם. העולם של מארוול הוא אחיד, למה אין איזה קמיאו אומלל בסרטים שיזכיר לנו את זה. בעעע), אבל רוב הזמן הוא פסיכי לגמרי שמחזיק בתפיסת טוב ורע מעוותת, ורודף גם אחרי החבר'ה הטובים (ספיידרמן לדוגמא).
לשלוח את פרנק זה הסרט השני שעושים עליו למסע נקמה זה לעשות עוול לדמות מגניבה ביותר.
תמיד כיף לראות פסיכים על המסך, למה תמיד חייבת להיות סיבה להכל? בעעע.
לגבי הגרסה מהאייטיז
במקרה קניתי את החוברת של המעניש בה יוצרי הקומיקס "סוגרים חשבון" אם הגרסה הלא מוצלחת לקולנוע שנעשתה אז.
(ספוילר לחוברת)
(ספוילר לחוברת)
הסיפור בחוברת הוא על במאי קולנוע שהורג את הפעלולנים שלו בשביל סצנות אמינות יותר. המעניש מגיע לסט כפעלולן ומעניש את הבמאי…
המשעשע היה שבמדור קוראים כותבים של אותה חוברת מציע אחד הקוראים להדפיס חוברת שעלילתה תתנקם בבמאי הסרט של המעניש שעשה עבודה כה גרועה. תגובת המערכת היתה (בתרגום חופשי): "האין זה מדהים שאנשים שונים במרחק כה רב חושבים על אותו רעיון. ההבדל היחיד הוא שאנחנו גם מקבלים על זה כסף."
קיפ.
כמה משלמים לך כדי לראות את כל הסרטים שכוחי-האל האלה, ועוד לכתוב כמה מאות מילים על כל אחד?
אני יודע שזה היה ב אבל בכל זאת -
http://www.fisheye.co.il/static/faq-general.htm#slaves
שקר וכזב.
לאף לא אחד מהעורכים יש שפם.
(ולא, פורפרה לא מקבלת אימיילים והודעות אייסיקיו, אז היא לא נחשבת.)
''המעניש'' הוא לא סרט קומיקס.
זו הדיעה העיקרית שהתגשבה במוחי בערך אחרי חצי סרט.
יש פיצוצים, יש איש רע, יש איש טוב, הרבה אנשים בלי שם מתים, וזהו. פחות או יותר.
זה סרט אקשן סטנדרטי להפליא, שבמקרה לדמות הראשית שלו יש ניק מגניב, וחולצה עם ציור.
זו, אגב, הסיבה שהצלחתי לקבל את הסרט הזה באהדה. לא ציפיתי למשהו מיוחד. לא לתובנות, לא להומור מושחז, לא לתסריט משובח. רציתי, וקיבלתי, סרט עם הרבה בו?מים, הרבה כלי-נשק, מכות, ובלי הרבה מילים. אפילו ג'ון טרבולטה הצליח לא לעצבן אותי במיוחד.
חוץ מזה, בניגוד לסרטי קומיקס קלאסיים, הסרט גם לא מתחסד יותר מדי. מתים ונפגעים בו הרבה אנשים ש"לא הגיע להם" ע"פ הנוסחא הקלאסית, ואני מעריך אותו על זה.
כתוספת, קיבלתי אפילו את רבקה, שלמרות שזו לא הייתה הופעה מוצלחת במיוחד שלה, היא עדיין רבקה.
רצה הגורל, ויום לפני "המעניש" יצא לי לראות את "הלבוי". שניהם סרטים המבוססים על חוברות קומיקס לא קלאסיות, עם גיבורים אנטי-גיבורים מובהקים. אבל "הלבוי" הסתבר להיות סרט קומיקס בנאלי ותו לא (יותר פרטים בביקורת, אני מאין), בעוד "המעניש" פנה לכיוון אחר, ולמרות שהוא לא סרט זכיר במיוחד, הוא סיפק שעתיים של הנאה משובחת.
''המעניש'' הוא לא סרט קומיקס.
אני מסכים איתך לחלוטין, רק שאני זוקף את זה כנגד הסרט ולא לזכותו.
אם הסרט לא היה מבוסס על הזיכיון (וחוץ מהחולצה והשם של הדמות, הוא לא) סביר להניח שהיינו מתייחסים אליו כאל בי מובי ולא יותר מזה, אבל מכונת היחצנות של מארוול טוחנת.
איפה בולזאיי איפה. בעעע.
אני ראיתי את הסרט מהאייטיז!
אני!
אההממם.
היה משעמם, הייתי עייפה, היה בערוץ 4. אני ואבא שלי ישבנו מול ה… זה, נו.
פשוט אחד הסרטים המטופשים והתמוהים שיצא לי לראות. אפילו האקשן מטופש עד דמעות (יותר מכל אקשן אחר). הייתה שם סצינה שבה הגיבור עומד במרכז חדר עם קירות נייר (סטייל יפני) ומשני הצדדים שלו פתאום יורים עליו רעים.
ולא פוגעים אחד בשני.
חוץ מזה, תוסיפו סצינות מביכות בעליבותן, ביוב וילד מעצבן.
גם אני ראיתי את הסרט מהאייטיז!!! :(
אל תשכחי את ההומלס התיאטרלי והמכונית על שלט עם בקבוק האלכוהול מעליה.
ואפילו לא הייתה לו גולגולת מגניבה על החולצה!! :\
העניין הכי עצוב בנושא
דולפי (שראיתי כמה סרטים משובחים שלו והם השתלטו על פינה בתת מודע שלי שאני מנסה לא להגיע אליה…) הוא די גאון ומדען בMIT ולא ממש חייב לעשות את הסרטים האלה… הוא יכול לחיות טוב אד בלעדיהם והוא בוחר (!) לשחק את החייל האמריקאי הבלונדיני שהורג את הרוסי/ סיני/ גרמני התורן למען האומנות…
מזכיר לי שיר רוסי פטריוטי ישן
ששתי שורותיו הראשונות הפכו למאוד ידועות.
הבית הראשון הולך, בתרגום לעברית, בערך ככה:
"אויבים שרפו לו את הבית,
הרגו את כל המשפחה.
לאן יוכל חייל ללכת,
ומי את צערו ישמע?"
אחר כך הוא הולך לקבר של אישתו, מבקש שתקבל אותו בזרועות פתוחות ובשולחן ערוך. כשהיא לא מצליחה לעשות את זה עקב אי-היותה בין החיים, הוא לא לובש חולצה עם גולגולת והולך לנקום. במקום זה, הוא משתכר ליד הקבר כשעל חזהו עיטור משחרר בודפשט.
המקור:
http://www.litera.ru/stixiya/authors/isakovskij/vragi-sozhgli-rodnuyu.html
דווקא שמעתי עליו ביקורות
חיוביות, ודווקא מבנות…
מסתבר שיש שם גם דברים שמעניינים נשים… כמו גברים.
(לא ראיתי את הסרט בעצמי).
הסיבה שלדעתי המעניש הוא סרט טוב...
הוא בגלל שהוא נראה כל כך אמיתי. הכל נראה שם נורא אמיתי. אני מאוד נהנה לראות בטלוויזיה אנשים שאמורים להיות מאומנים טוב ומפגינים את זה גם. וקאסטל מפגין את זה. מה שמוסיף לאמיתיות זה שגם הוא נפגע, יורים בו והוא חוטף אבל הוא לובש אפוד מגן והרעים לא יודעים לירות לראש.
בקיצור, לא סרט שובר מוסכמות, לא סרט פורץ גבולות, אפילו לא סרט פעולה מדהים אבל זה סרט פעולה/קיץ טוב להעביר איתו את הזמן.
והקומיקס יותר טוב.
חוץ מזה, השיר קידום של הסרט אומר הכל...
וואלה.
אני חשבתי שזה "Wakapodi Shekapam!"
לא יודע מה אתה שמעת ב-Trailer.
אבל אני שמעתי את Drowning Pool.
אבוי לכל בעלי המוח שבעולם
אין ספק שהסרט היה אה…. חינוכי מאד לפחות מבחינה אנטומית שכן במהלכו מזדמן לכל המעוניין לספור את הקוביות על בטנו החטובה של המעניש הדגול. באמת שלא הפסדתם הרבה אם הסטתם לדקות מספר את מבטכם מפניו שכן לגיבור החטוב על אף מעלותיו הרבות יש רק הבעת פנים אחת (ראה כרזת סרט). אכן משעשע לראותו נלחם ברוסי הליצן במשרה חלקית(לפי המדים) לצלילי חתונת פיגרו. אם יש לכם 30 ש"ח מיותרים, תזמינו פיצה ותישארו בבית לראות את ריקי לייק שואו שכן מסרט זה , אם עברתם את גיל 12 , לא תצמח לכם תועלת(אלא אם כן תישארו לבד בעולם עם אהובת ליבכם ותחטפו חפוז אקסטרימלי בין שיירי הפופקורן כשאתם מנסים בכל כוחכם למחוק מזכרונכם כל שבב מודעות לבחירתכם בסרט זה כבילוי שעות הפנאי שלכם).
אז כמו שכבר הבנתם , הסרט בסדר …לא משהו.
לא יודע איך הסרט
אבל הטריילרים פשוט גדולים!
חובה לקרוא את הקומיקס לפני שכותבים ביקורת
ואני חושב שזה מתבקש במקרה הזה. בתור חובב קומיקס מוצהר שבאמתחתו מספר אוגדנים וחוברות פאנישר אני נהנתי מהסרט אך התאכזבתי מהשינויים שנעשו ביחס לקומיקס.
זה היה לא אחראי מצד כותב הביקורת לא לקרוא את הקומיקס
או לפחות את האוגדן welcome back frank שעלילתו די מזכירה את הסרט.
לדמות של פראנק יש כל כך הרבה רבדים שלא הוצגו בסרט אך בכל זאת נהנתי.
העובדה ששמחה אותי היא בקטע שהיה נראה שפראנק ינשק את הבחורה הוא לא נישק אותה זה היה אחד הקטעים המעטים בה הוצגה נאמנות לדמות.
ואני לא מסכים בנוגע להומור היו הרבה קטעים הומוריסטיים בסרט.
לא נכון.
וחובה לקרוא את הFAQ לפני שכותבים תגובה.
טרבולטה, המגננה
קיפי היקר!
ג'ון טרבולטה אמנם לא השחקן הכי טוב שראיתי, אבל הדרך מכאן ללכנות אותו בשם לא שחקן רחוקה, אם אתה חובב סרטי אקשן ואני מאמין שכן אתה לא יכול להתעלם ממשחקו ב"עימות חזיתי", "קוד שבור" ואפילו ב"דג חרב" שלא לציין את טרבולטה לפני הקאמבק ששיחק ב"תראו מי מדבר 1 ו2 " ובסרטי הריקודים שגם אתה אהבת שהיית בן 13, גריז ושות' יש לו יציאות רעות אני מודה כמו בסרט על המלאךאו בייסיק, אבל בגדול אתה חייב להסכים איתי שהוא שותף מלא לאחת הסצנות הכי מדליקות בתולדות הקולנוע מאז ימי גריפית, הוא , סם ג'קסון וההמבורגרים
לגבי הסרט משנות השמונים
אגב, הסרט משנות השמונים בוים על ידי אחד ישראלי לשעבר, גולדבלאט,
שמלאכת הבימוי אמנם לא צלחה בידו (רק ב "DEAD HEAT"), אבל הוא הפך לעורך- על, וערך כמה משוברי הקופות הגדולים ביותר של העשור האחרון.
אמריקאים עם טיפש
כן, אמריקאים הם, מה לעשות, עם טיפש שמאוד אוהב קומיקסים. ויותר מידי סרטים שלהם מבוססים על החוברות הצבעוניות האלו.
המעניש הוא תסריט שהיה צריך להישאר כנראה בדו-מימד.
סרט טיפשי, חסר טעם, וטיפה יותר מידי נקמני לטעמי.
מומלץ בעיקר לילדים, לא למי שמחפש שריד של הגיון, ואני לא מדבר על הגיון בסיפור אלא עם הגיון חשיבתי. (אף בנאדם, ולא משנה מי, לא בונה מכונית בלתי פגיעה כמעט ביומיים).
תראו רק אם אתם מתחת לגיל 10, או אם אתם חולים במיטה וכבר חרשתם את כל הספרייה הפרטית *פעמיים*.
צודק.
מי עשה סרט תלת-מימד מהסיפור הזה, מי?
התסריט של הסרט הזה בחיים
לא היה מתקבל כתסריט של הקומיקס. לפחות לא בגלגול הנוכחי של הקומיקס, מאז שגארת' אניס החייה אותו, שכן בגלגולים קודמים באמת היו דברים מפגרים להדהים.
המעניש
טוב אז ככה הייתי חייב לפרסם,
את התגובה שלי בקשר לסרט המעניש. מכיוון שזה אחד הסרטים החזקים ביותר שראיתי מימיי.הסרט לוקח אותך וסוחף אותך לעולם של נקמה. המוזיקה בסרט הייתה יצירתית מאוד מי שמבין באיכות המוזיקה, יכול היה להבין עד כמה המוזיקה הייתה יצירתית. ובכנות אין לי שום דבר רע לומר על הסרט.פשוט חזק ומשחק מעולה של ג'יין