שלא כמו בשנים קודמות, המועמדים לפרס המוישה (אוסקר ישראלי, נו) הם לא רק בחזקת "בקרוב", ובינהם יש כמה סרטים שכבר הוקרנו בקולנוע. 'האסונות של נינה', 'הכוכבים של שלומי' ו'מתנה משמים' מובילים. |
27.08.2003
|
יומית
שלא כמו בשנים קודמות, המועמדים
לפרס המוישה (אוסקר ישראלי, נו)
הם לא רק בחזקת "בקרוב", ובינהם
יש כמה סרטים שכבר הוקרנו בקולנוע.
'האסונות של נינה', 'הכוכבים של
שלומי' ו'מתנה משמים' מובילים.
שלא כמו בשנים קודמות, המועמדים
לפרס המוישה (אוסקר ישראלי, נו)
הם לא רק בחזקת "בקרוב", ובינהם
יש כמה סרטים שכבר הוקרנו בקולנוע.
'האסונות של נינה', 'הכוכבים של
שלומי' ו'מתנה משמים' מובילים.
אבל הטקס עדיין נערך מאוחר מדי
ליתר דיוק, זה מאוחר מדי למי שבונה על אוסקר לסרט הזר. עד שהזוכה יגיע להקרנות מסחריות מעבר לים, כבר יהיו חמישה מועמדים הרבה יותר מוכרים ממנו.
זה מה שאני כל הזמן טוען.
ואם יש למישהו באקדמיה שכל, בטח יש עוד אנשים שטוענים אותו הדבר, ושום דבר לא קורה עדיין.
לפחות הזיזו את הטקס חודש קדימה. זאת התקדמות, לא?
צעד קדימה, שניים אחורה, סקובי-דו
מקריאת כל מני כתבות בנושא לאורך השנים, קיבלתי את הרושם שהתזמון של בחירת ושליחת הסרטים הישראלים לאוסקר הוא בעייתי – אבל הוא רחוק מלהיות הבעיה הכי גדולה. מדינות ש*באמת* רוצות לקחת את הפרס בקטגוריית האוסקר הזר מפעילות מכבש לחצים עצום על חברי האקדמיה, שכולל הכל משוחד ומתנות ועד לסחיטה ואיומים. והדברים האלה עולים כסף. והרבה. ישראל לא משקיעה סכומי כסף מהסוג הזה בקידום הסרטים שלה בקרב חברי האקדמיה.
כן. האקדמיה הישראלית, משום מה,
מאמינה שאיכות הסרטים תדבר.
מה שלא מסתדר עם חלק מהבחירות שלה, אבל זאת בירוקרטיה.
ישראל לא משקיעה סכומי כסף מהסוג הזה
ב*הפקת* הסרטים.
זאת פונקציה.
אבל פונקציה פחות משמעותית. גם במדינות אחרות לא משקיעים סכומים בסטנדרטים הוליוודיים בהפקת הסרטים עצמם. ורבאק, לפחות סרט אחד שקיבל את המוישה ("חתונה מאוחרת") הגיע להישגים ביקורתיים מרשימים בארה"ב (86 אחוז עגבניות טריות ו-100 אחוז אצל המבקרים הנחשבים!). אז למה הוא נעדר מהאוסקר? כי לא ראו לנכון לשפוך מספיק כסף על הקידום שלו למטרה הזו.
וזה תירוץ?
אוקיי, אז אין להם כסף לקידום אגרסיבי של סרטים, מובן. אבל לשנות את העיתוי של הטקס גם עולה כסף? במצב הנוכחי אין לסרט הישראלי שום סיכוי, מלבד התאורטי, לקבל מועמדות. אפילו בלי קידום יקר, הוצאה של הסרט בזמן הגיוני יותר היתה מגדילה את הסיכוי במשהו.
מועמדות לאוסקר
חתונה מאוחרת בכלל היה יכול להיות מועמד לאוסקר מטעם ישראל? הוא דובר בעיקר גרוזינית.
סחיטה ואיומים עוזרים לזכות? אז מה הבעיה, לא ראיתם מספיק סרטים? ראש סוס אחד במיטה של האיש בעל ההשפעה הכי גדולה והכל מסתדר (;
אני בספק אם זה יעזור
מרוב ראשי סוסים, כבר יכולים לפתוח אורווה בהוליווד.
אני מרגיש קצת נודניק
אבל סרט אחד נעדר לגמרי מהרשימה (או שפיספסתי אותו) – "מיס אנטבה".
אני פשוט לא מבין איך נעדר שמה של השחקנית הראשית (מירב אברהמי) מרשימת המועמדות לשחקנית הטובה, איך נעדר הסרט מהפרס על העיצוב וכו'.
אבל האמת היא שאני חושב שאני כן מבין: הסרט משום מה שווק כסרט ילדים (החלטה תמוהה בעיני), וככזה לא היה לו סיכוי להתברג פנימה. למירב אברהמי הילדה, אין סיכוי מול השחקניות המבוגרות ממנה.
ואולי (ופה אני מפתח תיאוריית קונספירציה חסרת ביסוס לחלוטין) זו בכלל פוליטיקה פנימית. הסרט הוא הפקה של בי"ס סם שפיגל. אין לי מושג לגבי יחסי הכוחות בינו ובין מנהלו, לבין האקדמיה, אבל אולי פה נעוצה הבעיה.
פשוט כי הסרט זכה לפרסים ולשבחים בכל פסטיבל שבו הוא הוקרן, אז למה מתעלמים ממנו בארץ?
באמת די תמוה
לא ראיתי את הסרט (אם כי הייתי עשוי לראות אותו אם הוא לא היה מוקרן באופן מצומצם כל כך) אבל אין ספק שהתגובות אליו היו לכל הפחות טובות יותר משל 'סימה וקנין מכשפה' שקיבל שלוש מועמדויות. אולי מסיבה כלשהי הוא פשוט לא הוגש לתחרות? 'יוסי וג'אגר' נעדר בשנה שעברה משום שהוא קצר מכדי לעמוד בתקן. אולי זה המצב גם עם 'אנטבה' (80 דקות, לפי האתר שלו).
מצומצם?
במשך שבועיים, להקרין רק ערב אחד בשבוע, ואז להפסיק גם עם זה – לא לכך הייתי קורא הקרנות מצומצמות. הם פשוט רוצים שאנשים לא יראו את הסרט, אם כי לא ברור לי למה.