דו"ח קופות שבורות – 9.12.2003

דו"חקו זה נכתב באמצעות מכונת
תפירה. מכונת התפירה היא
התמיכה היחידה בגובה המתאים
שמצאתי עבור המחשב שלי
במקום משכני הזמני, בבית
ההורים. הסיבה שאני נמצא בבית
ההורים היא שההורים עצמם (וגם
אחי, קט פיש) נמצאים כרגע בניו זילנד, ומישהו הרי צריך לדאוג לכלב ולחתול החולה. הסיבה שהמשפחה שלי מבלה כעת בניו זילנד לא קשורה בשום צורה לעובדה ש'שר הטבעות: שיבת המלך' מוקרן שם לפני כל שאר העולם, וגם לא למצעד הענק ולבכורה החגיגית שנערכו שם לסרט. הם תכננו את הטיול הזה מזמן, ורק במקרה הוא נפל על התאריך הגורלי הזה, אבל כשהם מספרים את זה לאנשים, אף אחד לא מאמין להם. לטעון שנסעת לניו-זילנד עכשיו רק כדי לטייל זה כמו להגיד שאתה קורא פלייבוי בשביל המאמרים.

שבועיים לפני 'שיבת המלך', ונדמה כאילו זה הסרט היחיד שקיים. כולם מתייחסים אליו כאילו הוא הארוע שבשבילו הומצא הקולנוע, וכל שאר הסרטים בשנה הנוכחית היו בסך הכל תופעות לוואי. לכן תרשו לי להתחיל את הדו"חקו ברגע של הנמכת ציפיות. כחלק מההכנה לקראת הארוע הקוסמי הנ"ל, חזר השבוע, למספר מצומצם של בתי קולנוע בארה"ב, הסרט הראשון בטרילוגיה, 'אחוות הטבעת' (הגירסה המורחבת, כפי שהופיעה ב-DVD. בשבוע הבא – 'שני הצריחים'). ולא היה צפוף. ההוצאה המחודשת והמצומצמת הזאת הוסיפה פחות מחצי מיליון דולר להכנסותיו המרשימות ממילא של הסרט, וגם ממוצע ההכנסות פר מסך לא היה מין המדהימים. מה כל זה אומר? לא הרבה. 'שיבת המלך' עדיין יהפוך כנראה (אם לא יהיו הפתעות לא נעימות) לסרט המצליח של השנה, אבל קצת פרופורציות לא הזיקו לאף אחד. לא כל מה שקשור ל'שר הטבעות' הופך אוטומטית ללהיט ענק. אולי כדאי להקדיש מחשבה גם לעוד כמה סרטים. אוקיי?

בחזרה לעניינינו. באמצע הדרך בין שמחת חג ההודיה להילולת הכריסטמס יושב השבוע הראשון של דצמבר, הידוע גם בכינויו השבוע-שאחרי-ת'נקסגיבינג, שהוא שבוע ידוע לשמצה – סרטים שיודעים מה טוב בשבילם משתדלים בדרך כלל להמנע ממנו. סרטי השבוע שעבר לקחו אוויר, ספגו צניחוות אדירות, ומעבירים את השבוע הנוכחי בספירת הימים עד לכריסטמס, שבו הכסף הגדול יחזור.

הסרט שבמקום הראשון השבוע לא מפתיע אף אחד: זה 'הסמוראי האחרון' עם טום קרוז. 'הסמוראי האחרון' מתרחש בסוף המאה ה-19, ובו קרוז הוא קצין בצבא ארה"ב שאחרי מלחמת האזרחים. הקצין האמריקאי למוד הניסיון נוסע ליפן כדי להדריך את צבא הקיסר, שנאבק נגד אחרוני הסמוראים, בשיטות לוחמה מודרניות. אלא שאז גנרל קרוז נשבה על ידי הסמוראים, לומד את דרך חייהם ומתחיל לשאול את עצמו האם הוא באמת נמצא בצד הנכון של המלחמה. 'הסמוראי האחרון' מתבסס על תכנית קרב הוליוודית עתיקה, מתוך "אמנות המלחמה" של קנג פו צה, שכבר הוכיחה את עצמה בעבר, והיא מורכבת מכמה שלבים פשוטים:
א. עשה סרט היסטורי עם כוכב גדול וידוע, נופים מרהיבים ורחבי ידיים וסצינות קרב מרשימות.
ב. כבוש את לב המבקרים בעזרת במאי נחשב, תסריט מוקפד וכמה תובנות על החיים.
ג. גרור את הקהל לבתי הקולנוע בהמוניו בסוף השבוע הראשון, בשיטת הגזר והגזר השני: הבנים יגיעו כדי לראות את האקשן, הבנות תגענה כדי לראות את טום קרוז.
ד. הפץ את הסרט ממש לקראת סוף השנה, כך שכשחברי האקדמיה הנכבדים יבואו להצביע לאוסקר, הסרט יהיה עדיין יהיה טרי בזכרונם.
ה. זכה בחופן אוסקרים והרווח בעקבות כך עוד כסף.

בתכניתו של קנג פו צה אין דופי, אבל במקרה הזה, היא לא לגמרי עבדה. הסרט היסטורי, הקרבות גדולים והכוכב יפה שיער, אבל המבקרים לא התאהבו והקהל לא נהר. הסרט קיבל יחס חיובי, בהחלט; רוב המבקרים, אלה שלא התלוננו על נוסחאתיות היתר שלו, חיבבו את הסרט – אבל השתפכויות והתעלפויות ספונטניות לא היו. הקהל, כמצופה, הגיע – אבל לא בעדרים. הסרט נכנס למקום הראשון עם 24 מיליון דולר, לא ממש הרבה, בעיקר אם מכניסים למשוואה את אלמנט טום קרוז. זה גם סכום דומה מאוד להכנסות סוף השבוע הראשון של 'אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם'. שני הסרטים הם היסטוריים, יקרים ומקושטים בכוכב הוליוודי גדול, ושניהם, ככל הנראה, לא יצליחו לכסות את הוצאות ההפקה שלהם, לפחות לא בלי עזרה מדוד אוסקר. בתחום הזה נראה ש'אדון ומפקד' מוביל, אבל אל תשכחו גם שבדרך אל האוסקר שני הסרטים יצטרכו להתמודד מול 'שיבת המלך', אתגר לא פשוט בכלל.

במקום השני, עם כמעט 13 מיליון דולר מפתיעים למדי, נמצא הסרט 'מותק' ('Honey') בכיכובה של הבטן של ג'סיקה אלבה. סיפור הסרט הוא הסטנדרטיות בהתגלמותה: בחורה פשוטה עולה לגדולה, מגלה שהתהילה גובה מחיר כבד, כמעט מאבדת את חבריה וכל הסיפור הרגיל. הפעם כל זה קורה בעולם התחרותי והאכזרי של כוריאוגרפית ההיפ-הופ. ווטאבר. המבקרים שנאו את הסרט, כצפוי, אבל הם לא העריכו נכון את רמת משיכת הקהל של הבטן של ג'סיקה אלבה (כוכבת סדרת הטלויזיה 'מלאך שחור'). מהפוסטר של הסרט ועד לטריילר, הבטן של ג'סיקה אלבה קיבלה את מלוא תשומת הלב, על חשבון אלמנטים חשובים פחות, כמו הפנים של ג'סיקה אלבה או העלילה. והנה, זה עבד – בשביל סרט כזה, 13 מיליון הם פתיחה מצוינת.

החדשות הטובות של השבוע הן ש'חתול תעלול' סוף סוף עושה את דרכו למקומו הראוי: פח האשפה של ההיסטוריה. אחרי שבועיים במקום הראשון, היצור שלא ראוי להיקרא חתול מוצא את עצמו השבוע במקום החמישי, עם הירידה הגדולה ביותר בעשיריה: 71% פחות מאשר בשבוע שעבר. כמה טוב שהרעים מפסידים לפעמים. 'אלף' (או 'קטן עליו'), ספג גם הוא ירידה גדולה, כמו כולם, אבל לא גדולה עד כדי כך, ולו באמת שאין מה לדאוג: הוא הגיע להכנסות של 139 מיליון דולר. בטבלת הסרטים המצליחים ביותר של השנה הוא עקף את 'מטריקס Revolutions', 'סדנה לעצבים', 'הענק' ו-'בחורים רעים 2'. מכובד, בהחלט מכובד. הסרט שהירידה שלו מהשבוע שעבר היתה הקטנה ביותר, "רק" 43%, הוא 'סנטה רע', שבאופן מפתיע, שהה במקום הראשון בטבלה בכל ימי אמצע השבוע.

בשבוע הבא: מאט דיימון וגרג קיניר מחוברים זה לזה בקומדיה הפארלית 'תקועים לנצח', ומנגד – הקומדיה הבוגרת (הרבה) יותר 'Something's Gotta Give' עם ג'ק ניקולסון, דיאן קיטון וקיאנו ריבס, שהפך למצחיק בפני עצמו מהסיבות הלא נכונות. שבוע אחר כך – שרה, אבל את זה כבר ידעתם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Last Samurai – 24.3 (24.3)
2. Honey – 12.9 (12.9)
3. The Haunted Mansion – 9.4 (46.0)
4. Elf – 8.0 (139.5)
5. The Cat in the Hat – 7.1 (85.3)
6. Bad Santa – 7.0 (27.1)
7. Gothika – 5.2 (49.5)
8. The Missing – 4.0 (21.8)
9. Master and Commander: The Far Side of the World – 3.7 (72.6)
10. Love Actually – 3.6 (48.7)