דו"ח קופות שבורות – 8.5.2005

פברואר 2003, פינגווין מנבא שבתוך מספר חודשים – שנה לכל היותר – המעריצות של אורלנדו יעדיפו מישהו אחר. המעריצות נשבעות שלעולם לא תשכחנה את אורלנדו המאמי.

ינואר 2004, רד פיש מנבא שבתוך שנה, המעריצות לא יזכרו מי זה אורלנדו בלום. התהילה עוברת מהר, הוא אומר. המעריצות, מצידן, נשבעות שלעולם לא תשכחנה את אורלנדו המאמי.

מאי 2005, על פי סקר שערכה 'פוקס', 66% מצופי 'ממלכת גן העדן', בכיכובו של אורלנדו בלום, הם בני 25 ומעלה.
המסקנה ההגיונית היחידה היא שהערצה של אורלנדו בלום, גורמת להתבגרות מואצת. מאד מאד מואצת.

'ממלכת גן עדן' הוא אפוס היסטורי מרשים (Not!), המתרחש בתקופת מסעות הצלב, ועוסק בהפיכתו של נפח פשוט – הוא בלום – לאביר נוצרי עז לבב. בהמשך מספק הסרט רגעים מרטיטים (נניח) מתוך מסעו של בלום לארץ ישראל ועלייתו לגדולה. או לתורה. יש, כמובן, מספר סיפורי משנה, כמו הרומן שלו עם אחותו של המלך מייקל ג'קסון (לא, אני לא צוחקת), יריבות אישית ומקצועית עם בעלה (כן, היא נשואה), וכו'. בקיצור, מישהו שבספר המחזור של הצלבנים, מוקדש לו עמוד נלהב בו מסופר כמה שהוא הכי טוב, ישר, תמים, חכם, נבון, אסטרטג, לוחם, נמר, דרקון, וגיבור.

החדשות הטובות הן שאורלנדו המאמי עשה את זה, והוביל את הסרט שלו – הסרט שפותח את הקיץ באופן רשמי! – למקום הראשון בטבלה השבועית, כפי שמתבקש.
החדשות הפחות טובות הן שזה קרה עם 19.6 מיליון דולר.
החדשות הרעות הן, שתקציב ההפקה של הסרט עומד על 130 מיליון דולר, לא כולל הוצאות פרסום.
החדשות הרעות מאד הן, שיחסית לסרט שפותח את הקיץ – כלומר, מאכלס את סוף השבוע הראשון של מאי – זה ממש מעט. ממש ממש מעט. למעשה, מאז שנת 1997, אף אחד מהסרטים שפתחו את הקיץ לא עשה כל כך מעט. כן, אפילו 'ואן הלסינג' המושמץ מהשנה שעברה, הרוויח יותר מפי שתיים. ואם מדברים על מספר הצופים, נצטרך להרחיק ולחזור עד שנת 1991(!) כדי למצוא שבוע פתיחת-קיץ מוצלח פחות.

אורלנדו בלום, כפי שניתן לנחש, הוא לא קוסם הקופות שחשבו שהוא. סביר שמעולם לא היה כזה. ו'ממלכת גן עדן', שהביא לשיאו את טיפוח הכוכב המזויף, רק מוכיח את זה. לרוע המזל, הסרט גם מוכיח שימיו של הבמאי שלו, רידלי סקוט, חלפו הלכו לבלי שוב.

למבקרים יש הרבה מה לומר על הסרט. ורוב מה שהם אומרים נשמע לי כמו "אוי יוי יוי…". אבל אולי אני משוחדת. לפחות בארה"ב, יחס הביקורות השליליות מול החיוביות עומד על חצי-חצי, כשלאף אחד כמעט אין ממש מה להגיד. אם מבקר אומר שהסרט מצולם נהדר, בא חברו ואומר שרידלי סקוט כנראה חשב שהוא מצלם פרסומת למכונית יוקרה. אם מבקר אחד מדבר על החזון של סקוט, בא אחר ומסביר עד כמה הסרט שטוח – ממש כמו השחקן הראשי. ועל כל מבקר שאומר שזה סרט סוחף ומלהיב, יבוא זה שיטען ש'ממלכת גן עדן' משעמם כמעט כמו 'אלכסנדר'.

במקום השני השבוע נמצא 'House of Wax', ששייך לקטגוריה הפופולרית כל כך "סרטי אימה שהם רימייק". הפעם דווקא לא מדובר ברימייק לסרט יפני, אלא לסרט אמריקאי משנת 53'. יודעי דבר מספרים שאפילו הסרט המקורי הביא לקולנוע יותר צופים מאשר 'ממלכת גן עדן'. במרכז הסרט חבורה של שישה, כשביניהם נמצאות אלישיה קאתברט ופאריס הילטון. בדרכם למשחק פוטבול חשוב, נקלעים השישה בעל כורחם לעיירה נידחת, שהאטרקציה היחידה בה היא ביקור במוזיאון השעווה של טרודי. ומה נאמר לכם, טרודי זו מפגינה כישורי פיסול יוצאי דופן, והבובות שלה נראות כה אמיתיות ומלאות חיוניות. או שמא…? (טם, טם, טם!).

לא קלה היתה דרכו של הסרט לקולנוע. לפני שנה עלה באש האולפן בו צולם הסרט, והתפאורות השונות הושמדו. אך לא סיפורים קורעי לב שכאלה יהיו מה שיוציא טיפת סימפטיה מהמבקרים הטורפים. אלו התנפלו על הסרט ללא רחם, וקרעו אותו לגזרים במקלדותיהם, החדות מכל חרב. לדבריהם, מדובר בבידור זול וקאמפי, שמתאים יותר להיות סרט המשך ל'המנסרים מטקסס' מאשר רימייק לסרט של וינסנט פרייס. כדי להמחיש עד כמה הסרט נורא: היו שהסבירו כי פאריס הילטון היא הבעיה הכי קטנה שלו. מבקר אחד אף הודה, כי הוא צפה בסרט רק על מנת שיוכל לראות את ההילטונית מתה בייסורים קשים. התסריטאים, מתברר, ידעו מה יש להם ביד, והתבססו על זה. כך, למשל, הם ניצלו את שמה של הפאריס ושילבו בסרט סצינות בהן מצלמים אותה ללא ידיעתה בעת משחקים מפתים עם החבר שלה (ובדיוק כמו בחיים, התוצאה, על פי הביקורות, היא סצינת סטריפטיז דוחה ולא מושכת בעליל). הקהל, כמו המבקרים, לא התלהב במיוחד, אפילו לא ממותה המובטח של הילטון. על פי הסכומים שהכניס הסרט – 12 מיליון דולר – נראה שרק חובבי הקאמפ הלכו לצפות בו.

'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה' נאחז במקום השלישי עם מגבת, בהפרש זעום מהמקום הרביעי. 'המדריך' מסתבר, הוא אולי הספר הנמכר ביותר ברחבי הגלקסיה, אך בכדור הארץ הקטן שלנו לא מעונינים במיוחד במה שיש לו לומר, והוא ספג ירידה של 53% בהכנסותיו, עם סך הכנסות של 35 מיליון. את ההשקעה בהוצאתו לדפוס הוא יחזיר, אבל לא ברור מה הלאה.

חובבי הדרמות יכולים ליהנות מ-'Crash' (אין קשר לסרט של קרוננברג). הסרט מציג שורה של דמויות במהלך 36 שעות, שבסופן כולן עוברות התמוטטות. תמצאו פה את דון צ'ידל, סנדרה בולוק, ג'ניפר אספוזיטו, ת'נדי ניוטון, ברנדן פרייזר וטוני מ'מי הבוס'. את הסרט ביים פול האגיס, מי שידוע בעיקר כתסריטאי של 'מיליון דולר בייבי' עטור האוסקרים, והוא לא סתם מאפשר לנו לעקוב אחר חייהן של הדמויות, אלא מתיימר לגרום לצופיו למחשבות אודות גזענות, יחס שבין אדם לחברו, בין תוקף לקרבן ושאר הרהורים עמוקים שניתן לצפות להם בדרמות ממין זה. המבקרים פעורי העיניים, מסכימים כי הסרט מקיים את ההבטחות, ומספק מבט כואב למציאות. אחדים מהם לא מסתפקים בזה, ואף הכתירו את 'קראש' כבר עתה כסרט הטוב ביותר לשנת 2005. כדרמה מעוררת מחשבה, ובמספר קטן יחסית של בתי קולנוע, הסרט הצליח לא רע, אבל מול סרטי הבידור הקלילים של הקיץ הוא בוודאי לא יכול לעמוד, והוא סיים את השבוע במקום הרביעי עם 9.1 מיליון דולר בכיסו.

בשבוע הבא, הקומדיה 'חותנת בהפרעה', תחזיר אלינו את ג'יין פונדה לאחר 15 שנות היעדרות. והיא תעשה זאת לצידה של ג'יי(ן) לו. אם לא לו, וויל פארל ישמח להצחיק אתכם עם 'Kicking and Screaming', או אולי בעצם הוא יבריח אתכם בצרחות. צרחות מסוג אחר תקבלו אצל ג'ט לי ו-'Unleashed', או בסרט המתח העל-טבעי 'Mindhunters'. שני האחרונים, אגב, יוצאים בהפצה לא רחבה במיוחד.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Kingdom of Heaven – 19.6 (19.6)
2. House of Wax – 12.1 (12.1)
3. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy – 9.8 (35.8)
4. Crash – 9.1 (9.1)

5. The Interpreter – 7.8 (54.4)

6. XXX: State of the Union – 5.5 (20.9)
7. Sahara – 3.4 (61.7)
8. The Amityville Horror – 3.3 (60.3)
9. A Lot Like Love – 3.2 (18.9)
10. Fever Pitch – 2.2 (39.2)