במקור: Night at the Museum
במאי: שון לוי
תסריט: בן גרנט ותומס לנון
שחקנים: בן סטילר, רובין וויליאמס, דיק ואן דייק, אוון ווילסון, סטיב קוגן, קרלה גוג'ינו
כל מי שבילה את ילדותו בפיקוד על דיוויזיות לגו יכול להעיד כי אף על פי שהחיילים הצהובים הקטנים לעולם לא ינטשו את משמרתם והם אדישים לחום או לקור, קשה מאד לצפות מהם לאותה מידה בסיסית של עצמאות וחשיבה יצירתית החיונית לניצחון בקרבות שגורל העולם תלוי בהם. אתה מחלק להם פקודות, כולך נרגש, והם מביטים בך בעיני החרוזים שלהם, חיוך תמידי קפוא על פניהם וידי הצבת שלהם מונפות כמו בשאלה. מי מאיתנו, בעודו מנייד עוד מחלקה סוררת שמסרבת לנוע בעצמה אל החזית, לא פינטז על הרגע שבו חייליו הקטנים יקיצו פתאום לחיים, יפגינו קצת יוזמה אישית וברק טקטי, ויחסלו לבדם את פלוגת פרשי הפליימוביל שמסתתרת מאחורי הכורסא החומה?
זו הסיבה שדי נהניתי מ'לילה במוזיאון': הוא מדגדג בדיוק את פנטזיית הילדות הזו. הבסיס העלילתי שלו פשוט מאד – כל לילה, שוכני המוזיאון האמריקני להיסטוריה של הטבע קמים לתחייה: שלד הטי-רקס, פוחלצי היונקים האפריקניים, לגיונות רומיים מיניאטוריים ובובת שעווה של הנשיא העשרים ושישה של ארצות הברית של אמריקה, תיאודור "טדי" רוזוולט. חיות ובני אנוש מכל מיני זמנים וציוויליזציות ממלאים את החלל בבלגאן קוסמופוליטי עליז.
אם היוצרים של 'לילה במוזיאון' היו הולכים עם ההיי-קונספט שלהם עד הסוף, אולי היינו עדים להיווצרותה של קלאסיקת ילדים חדשה. אבל כמה דברים מפריעים לסרט להיות רכבת הרים מהנה.
דווקא בן סטילר, האיש שמסוגל לקלקל כל סרט עליו הוא מניח את ידו, לא כל כך מפריע. הוא מגלם את לארי דיילי, אחד כזה שידו בכל, אבל אינו מצליח להביא שום פרויקט שלו לידי גמר. לאחר שגרושתו מאיימת להפריד בינו לבין בנו אם לא ימצא לעצמו משרה קבועה ונורמלית, הוא מתקבל לעבודה בתור שומר הלילה באותו מוזיאון מדובר בניו יורק. מי שמעביר אותו חפיפה הוא ססיל (דיק ואן דייק) המקשיש, שפוטר כדי לפנות מקום לדם צעיר. אפעס, ססיל שוכח לציין באוזני לארי את סצינת חיי הלילה הפורחת במוזיאון (התירוץ לכל המהומה, אגב, הוא איזה לוח מצרי פרעוני בעל כוחות קסם) ורק תוקע לידו דף הוראות מרוט וכמה הנחיות אניגמטיות. כצפוי, ללארי המסכן מחכה וואחד לילה. על אף שסטילר דבק בעקשנות בדמות הלוזר הנעבעכי, הרי מדובר בסרט לכל המשפחה, ולכן לארי הוא קצת פחות לוזר ונעבעך. ההתפלה הזו דווקא עושה טוב לסטילר, שהמינונים הנמוכים הופכים אותו לכמעט נסבל. עם זאת, מעריצי הכוכב לא יתאכזבו לגלות שגם כאן סטילר חוטף מהלומות באיבריו המוצנעים ומתכתש עם חיות, הפעם, עם קופיף שובב.
מה שכן מפריע לסרט היא הנוסחתיות המוקפדת שלו. עונת החגים האמריקנית אמורה להיות תקופה נינוחה ומנחמת; אולם מבחינת אולפני הקולנוע, מדובר בזירת גלדיאטורים עקובה מדם. כל דצמבר הם מתחרים על כיסה של המשפחה האמריקנית, וכל פעם מחדש המאבק אכזר וחסר פשרות. 'לילה במוזיאון' הוא התוצר האבולוציוני של עשרות עונות חגים כאלו. כל אבן בניין בעלילתו עמדה במבחנים המחמירים ביותר; כל שורת תסריט שויפה עד שהתחבבה על כמה שיותר קבוצות מיקוד. מדובר בסרט שהמשפחה האמריקנית הממוצעת לא אמורה לעמוד בפניו – יש בו פעלולי מחשב, היסטוריה אמריקנית, לקח חשוב לחיים, קידוש המוסד המשפחתי, וכאמור, קוף חמוד.
כאשר החומר שניתן בידי השחקנים כל כך בנאלי, אפילו פרסומות של 'אורביט' נראות ניסיוניות ופורצות דרך לעומת הסרט. כל מה שנותר לשחקנים הוא להסתמך על הכריזמה המולדת שלהם. סטילר, כאמור, לא מפריע יותר מדי. קרלה גוג'ינו, בתור עובדת המוזיאון הנאווה, חסרת חשיבות לחלוטין אבל גורלה שפר עליה לעומת ריקי ג'ארוויס, שעושה עבודה עלובה בתור הבוס המעצבן של לארי. ג'ארוויס בנה קריירה מגילום בוסים מעצבנים, ודווקא ההומור המרומז שמזוהה איתו נשאר מחוץ לסרט, וג'ארוויס אבוד בלעדיו. דווקא קומיקאי בריטי אחר, סטיב קוגן, פורח בסרט. הוא מגלם מצביא רומי זערורי; אוון ווילסון, שבכל סרט שני חובש כובע קאובויים, מגלם חלוץ אמריקני מיניאטורי, והדו-קרבות המילוליים והגופניים ביניהם הם מהרגעים הטובים ביותר בסרט. בנוסף, שלוש אגדות קולנוע ותיקות מופיעות בתפקידים קטנים, אבל הם מהווים את האכזבה המרה ביותר. רובין וויליאמס מגלם את הנשיא רוזוולט, וכנראה גם הוא, בדומה לסטילר, משחק תחת השפעת חומרי הרגעה – ההתפרעות שבדרך כלל קשורה בשמו הוחלפה בהופעה פרווה לגמרי. דיק ואן-דייק ומיקי רוני, שיש להם קרוב ל-130 שנות קריירה ביחד, נותנים את השטיקים הקבועים שלהם, אבל אף לא טיפה יותר. הייתי אומר משהו על הבימוי, או התסריט, או הצילום, אבל אפשר לסכם את העשייה של 'לילה במוזיאון' בשתי מילים: לפי הספר.
וזה מה שמבדיל את 'לילה במוזיאון' מסרטי הילדים הגדולים של ספילברג, למשל. 'לילה במוזיאון' הוא מוצר תעשייתי ומהונדס, כמו טופו בטעם המבורגר, או אבטיח בלי גרעינים. הוא מבדר קלות, ותמיד אפשר לאבד ריכוז לכמה דקות טובות ועדיין לדעת בדיוק מה קורה על המסך, אבל מכיל מעט מאד רגעי קסם, שמצליחים לגעת ברצון הילדותי לדעת "מה אם": מה אם אטילה ההוני היה עובר פסיכותרפיה? מה אם אותם ראשי ענק מאיי הפסחא היו יכולים לדבר? אי אפשר לעשות סרט שמתיימר לגרום לצופים לחוש סקרנות ופליאה, אם היוצרים שלו לא מרגישים אותן בעצמם. ונדמה לי שזה לא יהיה מופרך לומר שהסקרנות היחידה שקיננה באנשים שאחראים ל'לילה במוזיאון' נגעה לביצועיו בקופות.
- האתר הרשמי
- המוזיאון לתולדות הטבע , ניו יורק
ולמי שבאמת רוצה סרט על בובות שמתעוררות לחיים
יש תמיד את "חיילים קטנים" ו"תיבת הקסמים" (אני לא בטוח לגבי הדיוק בשמו של האחרון) שאמנם ראיתי את שניהם לפני המון זמן אך זכורים לי כטובים.
אמנם, הם בקנה מידה של צעצועים קטנים ואין בהם אפשרות לזריקת דינוזאורים, אבל אני חושב שהם מהווים תשובה מעניינת וכיפית לסקרנות הזו.
חארם על האמריקאים האלה והקפיטליזם שלהם.
ולמי שבאמת רוצה סרט על בובות שמתעוררות לחיים
צעצוע של סיפור?
אמנם, אבל עם אנימציה זה אחרת.
הרי הנחת הבסיס שלך באנימציה היא שחוקי הטבע הרבה יותר רופפים, ראה ערך "סרטי טוסטר".
ולמי שבכל זאת רוצה סרט על יצירות אמנות שמתעוררות לחיים
יש תמיד את הסרט זוכה האוסקר "סגור בימי שני" של האנימטור וויל וינטון מאמצע שנות ה-70. איכות הקובץ ביוטיוב לא מזהירה, אבל הסרט עדיין חמוד:
http://www.youtube.com/watch?v=q_VTdhgrpFU&mode=related&search=
וינטון, אגב, כתב לאחרונה את התסריט לרומן גרפי משעשע מאוד בשם "ג'ק הייטאוור":
http://www.sf-f.org.il/story_942
ולמי שרוצה סרט על יצירות אמנות שמתעוררות לחיים
אני חייבת להמליץ על "הפורטרט של קוזט הקטנה". סרט אנימה גותי, מעניין, לא יותר מידי מוכר ואפשר למצוא אותו ב'אוזן השלישית'.
''חיילים קטנים''!
איזה סרט נהדר.
סרט משמים וגדוש בהומור רדוד.
לא ידעתי איפה לשאול
הסרט הקצר שהעלו פה הזכיר לי איזה סרט קצר שראיתי פעם (גם באנימצית פלסטלינה), ואני מחפש את השם שלו. הסרט עוסק בחיים של זקן אחד בבית אבות. סרט טוב מאוד, ואם אני זוכר נכון הוא גם זכה באיזשהו פרס…
מישהו מזהה?
ביקורת קולעת
אני חושבת שהביקורת הזו, מלבד היותה מצחיקה בהחלט, גם מתארת בדיוק את בסרט. סרט חמוד, עם גימיק לא רע, ונוסחתי להדהים. למרות הכל, אני יצאתי מהסרט בטענה שהיה חמוד ולא רע בכלל.
אמר ולא ידע את אשר אמר
ראיתי את הסרט בטיסה, מבלי לטרוח לחבוש אוזניות, ותוך כדי קריאת ספר. נדמה לי שסך הכל ראיתי 15 דקות מכל הסרט, מפוזרות פה ושם.
ועדיין, אני יכול לתאר כאן את כל העלילה, מהתחלה ועד הסוף, כנראה בלי לפספס אפילו סצנה משמעותית אחת. אבל, אלוהים, בבקשה אל תגרמו לי לעשות את זה.
מש''א
בדיוק בדיוק
זהו סרט ילדים עם בן סטילר.
כמה מתוחכם אתה מצפה ממנו להיות?
בכלל, אולי זאת לא קומדיה גאונית ומופלאה, אולי זה אפילו לא סרט עד כדי כך קורע מצחוק, אבל עדיין יצאתי ממנו במצב רוח מצוין. קליל, חמוד וכיפי. לפחות הוא לא לוקח את עצמו ברצינות כמו "צבי הנינג'ה" (ולכל קרבנות האחים הקטנים שביניכם: הישמרו).
גם אני אהבתי את לילה מטורף במוזיאון.
הסרט גרם לי להרגיש כמו ילד בן 6 חסר דאגות שוב.
וזה בהחלט משהו.
מי מדבר על תחכום?
הדיון היה על מקוריות.
זה עדיין לא משנה לי הרבה, האמת.
עוד לפני שנכנסתי לסרט היה לי את Toy Story בראש, וזה עדיין לא משנה את החביבות של הסרט. ואם ראית רבע שעה מהסרט והבנת הכל, זה אמור להפוך אותו לסרט פחות טוב? זה לא שמדובר בסרט מורכב, כמו שאמרתי קודם. אתה אמור להבין אותו.
אחרי הכל זה סרט שמיועד לילדים.
מי דיבר על איכות?
אני חוזר ומדגיש: מקוריות היא מה שאין בסרט. זה מה שאמרתי וזה מה שהתכוונתי להגיד (והפעם, כל הזכויות שמורות להמפטי דמפטי).
אני אהבתי את הסרט
בעיקר את הרומאי והחלוץ האמריקאי הקטנים. אה וגם את הפסל הענק ששמו פרח לי מהראש.
זה הפסל של איי הפסחא.
פסלי מואי
אחת האטרקציות הכי מגניבות באיי הפסחא (כזו שבקרוב אגלה בעצמי)
סתם סרט.
לפחות הודות לאתר ראיתי שני סרטי אנימציה נהדרים!
יש סרטים שהם בזבוז
וזה אחד מהם.
והאמת היא שלפי דעתי הז'אנר הזה באמת כבר מיצה את עצמו באייטיז.