דו"ח קופות שבורות – 6.10.2002

בשבוע שעבר, כאשר הכרזתי
מעל במה זאת שהקיץ עומד
להיגמר, שכחתי מספר פרטים.
הפרט הכי ברור הוא כמובן
שעון החורף, שהפעם ליתר
שינוי התחיל כאשר באמת
מתקרר בחוץ. מלבד זאת,
קיימת כמובן גם העובדה שהשבוע הוא השבוע האחרון של חופשת הקיץ באוניברסיטאות, ובשבוע הבא יחזרו כמה מאנשי צוות האתר אל ספסלי הלימוד, חלקם בפעם הראשונה, ואולי ילמדו מספיק לוגיקה בשביל להבין מה המשפט האחרון ניסה לומר. אבל בינתיים, אני מפחד.

מספר אירועים משמעותיים עברו על טבלת שוברי הקופות בסוף שבוע זה. העיקרי שבהם מפחיד אותי, אז נתחיל עם הסרט שכבר הפך לשם נרדף לטבלה – 'החתונה היוונית שלי'. באופן בלתי אופייני, הכנסות הסרט בסוף שבוע זה ירדו במקצת. זה לא הפריע לו להישאר במקום הרביעי בטבלה השבועית, או לעקוף את 'לילו וסטיץ" ואת 'XXX' ולהגיע למקום השמיני בטבלת שוברי הקופות של השנה, כאשר המקום השביעי הוא עניין של שבוע נוסף לכל היותר. אם אפשר להאמין לשלטי החוצות (ואי אפשר), הסרט הגיע בארץ ל-200,000 צופים. כנראה ההצלחה האדירה והבלתי מוסברת שלו היא לא עניין ייחודי לארה"ב.

המקום הראשון עדיין מפחיד אותי, ולכן נעבור ישר למקום השני – המקום השני שייך לריס וויתרספון ו'Sweet Home Alabama', אשר עברה ירידה סבירה וצפויה ברווחיה. זה נכון גם לגבי 'הטוקסידו' של ג'קי צ'אן, אשר נמצא במקום השלישי. גם העובדה ש'מספרה', הלהיט של ספטמבר, ירד קלות למקום החמישי, לא מפחידה אף אחד, מכיוון שהסרט הוגדר הצלחה כלכלית כבר בסוף השבוע הראשון שלו, וסרט ההמשך כבר בתכנון.

מה שקורה לשאר הסרטים הישנים בעשירייה אמנם עלול להפחיד כמה אנשי שיווק, אבל אני יכול להתגבר על זה: 'האחיות באנגר' ו'ארבע הנוצות' ממשיכים לרדת בשלבי העשירייה יד ביד, כאשר הראשון עדיין נחשב הצלחה מסויימת ואילו השני – כשלון. 'החיים בתמונות' של רובין וויליאמס, האיש שמפחיד כמה שהוא מפחיד, צנח לו למקום העשירי, ומיד מתחתיו – בפעם הראשונה מחוץ לעשירייה הפותחת – 'סיינס' של שאמאלנו, השריד האחרון ללהיטי הקיץ, ובינתיים הסרט השלישי הכי מצליח שיצא ב-2002. לעומת זאת, 'Spirited Away' של מיזאקי, למי שעוקב, ממשיך לטפס לאט במעלה העשיריה השניה, ככל שהפצתו מתרחבת.

במקום התשיעי – תופעה נוספת שהתרגלנו אליה בזמן האחרון: שוב מדובר בסרט שיצא בשבוע הראשון שלו בהפצה מוגבלת, ומאוחר יותר עבר להפצה רחבה ונכנס לעשירייה הראשונה מלמטה. הפעם מדובר על 'Moonlight Mile', דרמה בה חתונתו של ג'ק גילנהאל (שם מפחיד, לא? כבר עדיף לקרוא לו 'דוני דארקו') מתבטלת עקב אסון, והוא מנסה להתחבב על חמו לעתיד, דאסטין הופמן, וחמותו, סוזן סרנדון (ואם יש סיפור לסרט הזה, אני לא הצלחתי למצוא אותו). המבקרים משווים אותו ל'בחדר המיטות', מסכימים שהוא מסחטת רגשות, ולא מצליחים להבין למה הם אוהבים אותו.

השבוע יצא גם סרט אחד לא מפחיד: 'Jonah: A VeggieTales Movie', מקורו בסדרת טלוויזיה באנימציה ממוחשבת פשוטה, בה ירקות-מדברים מלמדים ילדים רכים על ערכי הנצרות (האם יש אפרסק שמגיש את הלחי השנייה? תמהני). בסרט זה, חבורת הירקות מציגה את סיפורו של יונה הנביא. הסרט ממשיך את הקו המנחה של הסדרה, כלומר הוא דידקטי, נוצרי, ומצחיק למדי. הסרט נהנה מהמחסור הכללי בסרטי ילדים בבתי הקולנוע, והגיע למקום השישי. הביקורות מהללות – כלומר, אם אפשר להתעלם מהתיאולוגיה ומהמסר הנשפך מכל פריים, מקבלים סרט טוב, שילדים נוצרים קטנים יאהבו ומבוגרים אחרים יוכלו לעכל.

ועכשיו, באין ברירה, לסרט שבמקום הראשון. הוא חוזר, הפסיכופאט האהוב על כולם ומחבר רב המכר 'אנשים שאני אוהב… עם אורז בצד', ד"ר חניבעל לקטר! הסרט 'דרקון אדום' הוא רימייק של 'Manhunter', הסרט הראשון בו הופיע חניבעל לקטר (המוכר לכם מסרטי אימה כגון 'שתיקת הכבשים' ו'חניבעל'), כאשר הרימייק מתקן את הבעיה העיקרית ממנה סבל הסרט המקורי – אנתוני הופקינס לא השתתף בו. העלילה עוסקת בבלש FBI לשעבר (אדוארד נורטון, שהוסיף כמה שנים למראהו), שכמעט נהרג כאשר תפס לראשונה את חניבעל, אולם צריך כעת להיעזר בו על מנת לתפוס רוצח סדרתי אחר, "פיית השיניים". אמילי ווטסון ורלף פיינס מופיעים גם הם.

הסרט שבר שיא אחד – הכנסות סוף השבוע הראשון שלו הן הגבוהות ביותר אי פעם לחודש אוקטובר: 36.5 מיליון דולר. זה היה יכול להיות שיא משמעותי, אלמלא כמה פרטים קטנים: הקומדיה הקטנה 'Sweet Home Alabama', שיצאה בשבוע שעבר, הכניסה כמעט את אותו הסכום; לעומת זאת, הסרט הקודם בהשתתפות הקניבל, 'חניבעל', זכה להכנסות סופ"ש ראשון של 58 מיליון. בהתחשב במספרים האלה, 'דרקון אדום' הוא אכזבה רבתי. דוקא המבקרים תומכים הפעם: רובם מסכימים שהסרט טוב יותר מאשר 'חניבעל', אבל לא יותר מ'שתיקת הכבשים'. הדעות רק חלוקות האם אנתוני הופקינס מצליח להעלות את הרימייק מעבר לרמתו של הסרט המקורי (שלא הוקרן בארץ).

אבל עזבו את חניבעל לקטר. הפחד האמיתי הוא כמות הסרטים שייצאו בשבוע הבא לאקרנים: 11 סרטים חדשים רשומים, רבים מהם בהפצה רחבה, דבר שמפחיד כל סרט שרוצה להישאר בעשירייה (חוץ מ'החתונה היוונית', כמובן). בין הסרטים הנ"ל נמנים: 'The Transporter', סרט הפעולה הצרפתי שנדחה משבוע לא מוצלח לשבוע עמוס להחריד; 'Knockaround Guys', סרט על בעיות במאפיה וכסאח בכלל (גם הוא סרט שמועד הפצתו נדחה שוב ושוב); 'White Oleander', צ'יק-פליק עשיר בשחקניות בלונדיניות מוערכות; 'The Rules of Attraction', סרט על משולש אהבה לא שגרתי הכולל בתוכו את שאנין סוסאמון; 'Brown Sugar', קומדיה רומנטית שחורה (במובן של קומדיה עם שחקנים אפרו-אמריקאים, לא סוג ההומור); 'Tuck Everlasting', סרט תלבושות תקופתי עשיר בשחקנים מוערכים (וויליאם הארט, סיסי ספייסק, בן קינגסלי); 'Below', מותחן על צוללת שמגלה שהנאצים הם לא הדבר הכי רע באוקיינוס (ושוב, סרט שנדחה שוב ושוב); וגם: 'פוקימון 4' שיופץ במספר צנוע של קולנועים; 'Swept Away', הסרט החדש והידוע לשמצה של מדונה; ו-'Punch-Drunk Love', ניסיון של אדם סנדלר ליצור דרמה, עם אמילי ווטסון (שוב) ובבימויו של פול תומאס אנדרסון מ'מגנוליה'. מפחיד, הא?


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים, כפי שאמר פעם ראש ממשלה אחד, מ-פ-ח-ד-י-ם.

1. Red Dragon – 36.5 (36.5)
2. Sweet Home Alabama – 21.3 (65.3)
3. The Tuxedo – 10.0 (28.0)
4. My Big Fat Greek Wedding – 8.2 (147.7)
5. Barbershop – 6.6 (60.0)
6. Jonah: a VeggieTales Movie – 6.2 (6.2)
7. The Banger Sisters – 3.5 (24.3)
8. The Four Feathers – 2.1 (15.5)
9. Moonlight Mile – 1.9 (2.3)
10. One Hour Photo – 1.7 (28.8)