במקור: The Bourne Identity
במאי: דאג לימן
תסריט: טוני גילרוי, וו. בלאק הרון
על פי ספרו של רוברט לודלום
שחקנים: מאט דיימון, פרנקה
פוטנטה, קלייב אוון, כריס קופר,
בריאן קוקס, ג'וליה סטיילס
בחיים לא הייתי מאמין שוודי אלן יכול להיות כוכב אקשן. תחשבו על זה: איש קטן וממושקף אוחז ברובה גדול, מגמגם שנינויות, מחסל את הרעים ומתנצל? לא הולך. גם על ריק מוראניס לא הייתי מאמין, מאותה הסיבה. כנ"ל ג'רי סיינפלד. על רובין וויליאמס הייתי אומר שהוא פשוט נחמד מדי – כוכב אקשן צריך להיות קשוח, לא נחמד – אבל לפי הסרטים האחרונים שלו, לכו תדעו מה הוא עוד מתכוון לעשות.
לגבי מאט דיימון, לעומת זאת, אין לי דעה. אף פעם לא השקעתי מחשבה בשאלה "מה היה קורה אילו היו נותנים למאט דיימון לככב בסרט פעולה?". זה נשמע רלוונטי לחיי לא יותר מ"מה היה קורה אילו לעכבר היה ראש של פיל?". אפילו ערך פארודי אין לזה, זה סתם לא מתאים. את תאומו הסיאמי, בן אפלק, לא היה לי קשה מדי לקבל בתור איש חצי-אקשן ב'כל הפחדים כולם'. אבל מאט דיימון ואקשן? מה הקשר?
מפתיע שמישהו בכלל השקיע מחשבה לנושא, ואפילו יצר סרט כדי לבדוק את העניין. מפתיע עוד יותר שזה פועל. מאט דיימון יודע קראטה, צולף ממרחק ועושה פרצוף קשוח, וזה אפילו לא נראה מגוחך! בחיים לא הייתי חושב שזה יעבוד, אבל זה בגלל שהייתי עסוק בלשעשע את עצמי במחשבות על וודי אלן ככוכב אקשן.
הוא נשלה מהים התיכון לתוך ספינת דייגים צרפתית, עם שני כדורים בגב ובלי שום זיכרון. אפילו קעקועים מועילים אין עליו. אבל למזלו, הוחבא מתחת לעור הירך שלו עט-לייזר קטן (מהסוג השימושי בעיקר להעסקת חתולים), שבמקום המשפט "I Love You" מקרין מספר של חשבון בנק שוויצרי. עט זה הוחבא בירך שלו מראש, במיוחד למקרה שבעליו יאבד את הזיכרון ויימשה ממצולות הים התיכון על ידי ספינת דייגים צרפתית, שהרי שימוש אחר לא יכול להיות לו. בכל מקרה, אחרי שבועיים על ספינת הדיג וחמש דקות של סרט, יורד האיש ללא שם מהספינה (מעניין איך הדייגים קראו לו במשך כל הזמן הזה – "היי, אתה"? "גיבור גדול"?) ויוצא לשוויץ, שם הוא מוצא בכספת האישית שלו ממון רב ואת זהותו – והנה כבר הלך המסתורין: קוראים לו ג'ייסון בורן. וגם אדם קיין. וגם ז'אן-לוק לפרטי, פרנצ'סקה סמית' ויוסף שוורץ.
מספר הדרכונים והזהויות שאיך-קוראים-לו החזיק בבנק ההוא, שלא לדבר על האקדח, לא מותיר מקום לספק: מה-שמו הוא, או לפחות היה, סוכן חשאי בשירותו של מישהו. ואם זה לא היה מספיק, האיש שקורא לעצמו עכשיו ג'ייסון בורן מגלה שהוא גם מומחה לאומנויות לחימה ולשימוש בנשק, מדבר שש עשרה שפות וגם מבשל ממש לא רע, או בקיצור: הוא סוכן חשאי שיכול להציב תחרות הוגנת לג'יימס בונד (או איתן האנט). ואז אנשים מנסים להרוג אותו, כי הסרט צריך אקשן, והוא פוגש את פרנקה פוטנטה (זאת מ'ראן לולה ראן' רק שקשה מאוד לזהות אותה בלי השיער), כי צריך גם מתח מיני כלשהו.
הממ. כשרואים את זה בסרט זה דווקא נשמע פחות טיפשי. אוקיי, אז מקוריות עלילתית, ועלילה בכלל, היא לא הצד החזק של הסרט. אבל החלק המעניין הוא זה: זה לא מפריע. לא יודע למה. ראיתי כבר הרבה סרטי הגיבור-שאיבד-את-הזיכרון, והרבה יותר סרטי סוכן חשאי – מספיק כדי לזהות את כל הקלישאות ש'זהות כפולה' מורכב מהן. וזה לא מפריע. הוא לא נראה כמו חיקוי, אלא כמו סיפור חדש, שלגמרי במקרה דומה להרבה סיפורים ששמעתי כבר קודם. לא סיפור מבריק במיוחד, אבל מחזיק שעה וחצי בקלות. בגלל זה אני אפילו מוכן לסלוח לסרט על התפקיד העציצי והזעיר של ג'וליה סטיילס, בו היא מתחבאת מתחת לכל כך הרבה שכבות של איפור עד שאי אפשר לראות כמה היא יפה.
נעזוב את מיס סטיילס, שכבודה במקומה מונח, לטובת העניין החשוב יותר בסרטים מסוג זה: האקשן. בניגוד למקובל בשנים האחרונות 'זהות כפולה', לא מנסה להיות סרט האקשן הכי גדול, הכי יפה והכי חזק בעולם. הפיצוצים בו לא הכי גדולים, המכות לא מערבות ריחוף באוויר, ובמרדף המכוניות מככבת מכונית מיני-מיינור זעירה. אבל הסרט מוכיח שאפילו באקשן, לא רק הגודל חשוב אלא גם הטכניקה: האקשן צנוע, אבל מצוין. במרדף, זה עם המיני-מיינור, נפגעות מעט מאוד מכוניות (שאף אחת מהן אינה פרארי), רק לוח זכוכית אחד נשבר ושום שוק לא נהרס, ובכל זאת הוא כיף נורא: הוא פשוט מרגיש אמיתי. את הסרט ביים דג לימן (לא, אין קשר), שיצירתו הידועה ביותר עד כה היתה הספרות-זולה לעניים 'גו', אבל ייעודו האמיתי בחיים הוא בימוי סרטי אקשן. הוא בטח יידע לעשות כמה דברים יפים גם עם פרארי.
לא בכל סרט צריך להציל את העולם. ב'זהות כפולה' העולם לא נמצא אפילו בסכנה. עתיד העולם החופשי לא תלוי בשאלה האם החנון שאולי קוראים לו ג'ייסון בורן יצליח לשרוד את שרשרת ההתנקשויות בחייו. אבל עדיין נחמד לדעת אם הוא באמת ניצל בסוף. זה לא משהו שלא תוכלו לסלוח לעצמכם אם תפספסו, אבל הוא שווה גיחה לקולנוע. עכשיו, לו רק וודי אלן היה משחק את ג'ייסון בורן, זו כבר היתה צפיה חובה.
אהרו''כ
ראיתי את הסרט באירלנד. אקשן טוב אבל לוקה מבחינת העלילה (ובסיפור המקור דווקא לא חסר עלילה).
וודי אלן
מאיפה אתה מביא את זה?
דווקא את פרנקה פוטנטה
זיהיתי כלולה עוד בטריילר. הפנים המכוערות שלה נחרטות היטב בזיכרון וניתנות לזיהוי בקלות.
זה נקרא פנים מכוערות?
אז מה זה אם לא?
*משיכת כתפיים*
עניין של טעם שונה, אני מניחה.
אז מה זה אם לא?
אז זה לא !!!
ומה זה כן בכל זאת?
אז קודם כל,
כל מי שראה את ריק מוראניס במכסחי השדים ובחנות קטנה, יודע טוב מאד שריק מוראניס יודע לתת את קטעי האקשן שלו כשצריך. והוא אפילו משכנע מאד בתור הבחור הקטן התמים והנעבעך שעצבנו אותו. לפיכך, אני מוחה על ההשמצות חסרות הביסוס.
ושנית, נכון אמרתי כבר מיליון פעמים שמשום מה כל הזמן "גו" מצטייר לי כסרט של קווין סמית, ובראש אני כל הזמן מלהקת את מאט דיימון ובן אפלק בתפקיד שני השחקנים ההם? נו, אז מסתבר שלא רק לי זה קורה, אפילו הבמאי עצמו, מסתבר, זז לאט לאט לכיוון ההוא. זה מתחיל במאט דיימון. אלוהים יודע איפה זה ייגמר. (מן הסתם ברחוב שייקרא על שמו…)
מזל שראיתי את 'האחד'
אחרת הייתי נאלץ להסתובב עם 'גו' על הגב בתור הסרט המחורבן ביותר שראיתי מימיי.
'האחד' עוד יותר גרוע.
רבאק, ליד 'האחד' גם 'אבל אני אוהבת גויאבות' של זאב רווח נראה כמו רקויאם לחלום.
מה שתגיד.
ראיתי ונהנתי
לא, המוח לא עבד קשה מידי, אבל הוא גם לא זעק "הצילו הניורונים שלי נשרפים" לעיתים קרובות מידי.
מה שכן, הסרט עורר בי געגועים עזים לצרפת ולשוויץ, ורצון לחזור למקומות הללו…
אני חושב שזה פשוט סרט פעולה טוב.
לא מדהים, לא מגעיל, לא טיפשי ולא סופר-מתוחכם.
למאט דיימון בהחלט יש פוטנציאל בתור שחקן פעולה וגם לבמאי שלו (לא בתור שחקן פעולה, אלא בתור במאי פעולה). כמו שהדג כבר אמר, קטעי הפעולה טובים אבל לא מפוצצים ובשבילי זה בדיוק מתאים.
את פרנקה פוטנטה זיהיתי עוד כשראינו אותה בשגרירות ואת קלייב אואן אי אפשר לפספס. לעומת זאת, התגובה משמאלי הייתה "מי?".
חברתי לצפייה אמרה שהסוף היה לה קצת קיטצ'י מדי, אני חושב שהוא היה בסדר. לפי דעתי הוא נגמר איך שהיה צריך להיגמר ובלי לספיילר יותר מדי, כבר ראיתי סופים גרועים יותר (ע"ע AI ו-Minoreport)
לא יודע מה אתכם אבל אני הולך לצוד אחרי המיני סדרה (של 4 שעות) בזמן שאני מחכה שיסריטו את The Bourne Supremacy ואת The Bourne Ultimatum.
וודי אלן עם קלשניקוב
לא מזמן בערוץ שלוש שודרה סדרה תחת השם MADtv היא לא היתה שנונה במיוחד וגם לא כל כך מצחיקה אבל אחד המערכונים שאני כן זוכרת ממנה זה וודי אלן בסרט אקשן וברגע שהתחלתי לקרוא את הביקורת לא יכולתי שלא לדמות לעצמי המערכון. היית צריך לראות אותו, לא היה שם אקשן אבל היו קטעים בהם הסטנדאפיסט החזיק רובה…
זה היה: ''מה היה קורה עם וודי אלן
היה מחליף את ברוס וויליס בסרט Die Hard."
משעשע ומטומטם כמו שאר הדברים שלהם.
שווה קפיצה לקולנוע?!
נו, על טעם וריח. אני… איך לומר את זה בעדינות… שנאתי את הסרט. הוא היה משעמם עד כדי סבל – מאט דיימון הלך לכאן, והלך לשם, ואמר משהו והרביץ לאנשים, אבל לא היה לי אכפת בשום צורה שהיא. באיזה שהוא שלב קיויתי שהוא ימות… ולא בגלל שדיימון משחק רע- הוא משחק מצויין את התפקיד שנתנו לו – זו לא אשמתו שהתפקיד משעמם עד דמעות וקלישאתי אפילו יותר. שימות רק כדי שיהיה מעניין.
בהחלט שווה קפיצה לקולנוע
RUN ג'ייסון RUN לא צריך להציל את העולם בשביל לספק הנאה ואקשן לקהל שמאס בבונד ג'יימס בונד המנוער/מעונב.
מאט כיסח את אפלק בדו-קרב סרטי סוכן חשאי. בכל הפחדנים היתה יותר מדי ברברת פוליטית שהולידה אקשן היפותטי ופתטי. בזהות כפולה יכלו לפתח קצת יותר את הצד העלילתי אבל זה בהחלט מספק כמות שהוא, למשל המרדף המיני מיינורי שהזכיר לי קטע מרדף מ"אוקטופוסי".
איך אהבתי
מאט דיימון יופי של בחור והריצות שלו מגניבות
נורא אהבתי את הסרט בעיקר בגלל מאט דיימון ההורס וגם בגלל שהוא היה חכם כמו שרד פיש אמר כי הוא גם מאוד חכם (רד פיש, לא הסרט, אני קצת מבולבלת)
בכל אופן החברה שלי אומרת שזה כמו שהיו עושים פעם סרטים עם כוכבי אקשן צעירים, אז עכשיו אנחנו יודעים איך מאט דיימון הולך מכות.
רק שאלה אחת קטנה
מה זה בדיוק ריצות מגניבות? הצורה שהוא רץ? הצילום של הריצה? הנעלי ריצה שהוא נועל?
סתם ככה, לידע כללי.
שתי הערות לסרט
הראשונה: מאז הסרטים בערבית של ערבי שישי לא שמעתי צלילים כל כך חזקים כשעור פוגש עור. נו מילא אם פשוט היו מוסיפים פיקים למוסיקה המלווה את קרבות המגע, אבל זה נשמע כאילו מאט דיימון ומרעיו יכולים להקים את להקת התופים הטבעיים.
השניה: אולי זה אז הנה, קיבלתם אזהרה מוקדמת, אבל הסרט לא פותר כלום. דיימון נשאר בחיים, אבל מזה לאף אחד לא באמת אכפת. לעומת זאת איננו יודעים מה בכלל היתה מטרת הפרויקט אליו הוא היה שייך, האם המשימה אליה נשלח בורן במקור היתה באמת שגויה, מי הרשע האמיתי בכל העסק וכו'.
והערה שלישית (נו, אז יש הטעייה בכותרת ההודעה, sue me): שעשע אותי לראות את אדביזי מ'אוז' מופיע בסרט, בתפקיד מהוגן, בלי לעשות דברים נוראיים לבני אדם אחרים.
________________________________
ושאלה טכנית לעורכים: כשאני לוחץ על "אשר" בדף של התגובה אני לא מקבל שום הערה אש"רית לתגובה שלי. האם רק אצלי ה-feature לא עובד או שלעוד אנשים יש את הבעיה?
וגם היא לא עשתה את זה בהתנדבות.
בקיצור, אף אחד בסרט הזה לא נחמד.
סוכנת הבית נראתה לבבית למדי...
(ל"ת)
אדביסי והמבטא
אכן משעשע.
הבנתי באופן לא רשמי שהמבטא הניגרי של אדוולה (מזל שהקרדיטים שלו הם רק בשם הזה כי את השם המלא שלו אני מפחד לנסות לבטא) בתור אדביסי היה מזויף. למעשה יש קטע בפרק השלישי בעונה הראשונה בו הוא דיבר די רגיל (קצת לפני קטטה באולם ההתעמלות עם ג'ואי דאנג'לו).
לכן קצת מוזר לי שבתפקידון ב"זהות כפולה", המהוגן כפי שהגדרת אותו (וזה נכון, יחסית), המבטא שלו היה אפילו עוד יותר כבד, והיה לו את אותו מבט אימתני של אדביסי בעיניים.
אבל זה אני…
אומנם אי אפשר להגיד שסבלתי
אבל לדעתי זה בכלל לא סרט שחייבים לראות בקולנוע (ראיתי אותו הערב, לאחר שגיליתי ש"אינסומניה" לא מציג יותר בחיפה… לפחות לא היום… לפחות לא בשעה שיצאתי… darn).
סרט אקשן נוסחתי וקצבי וסך הכל עשוי לא רע, אבל לא ריגש אותי במיוחד. גם בגלל שהתפקיד של דיימון אכן קלישאתי למשעי, וגם בגלל שבשלב יחסית מוקדם של הסרט התחלתי לאבד עניין בשאלה "מי זה ג'ייסון בורן?". לכן מצאתי את רוב הסרט מעייף מעט, מהז'אנר של לראות-ולשכוח.
אבל זה אני…
איך? איך?
איך אפשר לשים את אדוארד נורטון ומאט דיימון באותה קטגוריה בכלל?!
אפשר.
שניהם שחקנים.
קיו.אי.די.
הקללות שלה בגרמנית לא היו יותר מ"חרא" סטנדרטי...
רצה הגורל וזה ("שייסה") הגידוף הקבוע ה"חביב" על בן זוגי… (שאינו יקה ולא דובר גרמנית או יידיש, אז אין לי מושג מאיפה הוא אימץ את זה). אצלי, אגב, זה באנגלית ("שיט" או "פאק").
אכן. כל יום אני מותקף
על ידי כנופיית רופאים שרק מחפשים את עט הלייזר מתחת לעור שלי. למעשה, כבר אי אפשר לעבור במחנה-יהודה בלי להיתקל באיזה כייס שחוטף ממישהו אחר את העט שיש לו מתחת לעור.
אכן הידרדרנו.
המתכוון אתה לסרט הזה:
http://www.imdb.com/Title?0094791
?
לא, אבל...
נזכרתי בפלאשבק שהסרט הזה עשה לי: המשחק Countdown. העלילה הבסיסית היא אותו הדבר, וסצינה אחת שבה בורן נצמד לקיר חיצוני בגובה כמה קומות דומה להפליא לסצינה מתוך המשחק. סביר להניח שאין שום קשר בינהם, ובכל זאת שועשעתי.
תלוי,
יש קטע שבו בורן נמלט מחדר במוסד סגור ע"י נתינת ג'וק לאח דמוי ביטלג'וס?
מישהוא יודע משהוא על גרסת המקור?
לא מכירה את גרסת המקור, אבל לפני כמה חודשים יצא לי לראות סרט עם עלילה זהה כמעט, רק ששם הגיבורה היתה אשה, שאבדה את הזכרון וחיה עם בעלה ובתה, ותוך כדי הסרט היא מתחילה להיזכר במה היא היתה והעניינים מסתבכים וכו'.
השחקנית מאוד ידועה, ואני רואה באופן מאוד ברור את הפנים שלה בדמיון שלי, אבל אני לא מצליחה להיזכר בשם שלה…
בטח 'נשיקה ארוכה ללילה'
עם ג'ינה דייויס.
שבאופן ממש מפתיע, הוא לא סרט נוראי.
בהתחשב בנתוני הפתיחה שלו.
בנתוני הפתיחה אתה מתכוון
לאחד מבמאי האקשן הכי טובים של שנות ה-90?
לא
אני מתכוון "ג'ינה דיוויס"
(אל תנסה להגיב, אני מודע לסתירה הפנימית)
אני חושב שהפעם היחידה שראיתי משהוא שמתקרב להתלהבות שלי עכשיו זה היה ב"מסכה" כשהלשון של הזאב השתרבתה על כל השולחן והעיניים שלו יצאו מחוריהן.
טוב אז קצת הגזמתי אבל זה באמת סרט שלדעתי עשוי בצורה שחלפה לה מן העולם.
אז יצאת ת ו ת ח ו… המון תודה…
קניתי את הטרילוגיה בבלו ריי והערב צפינו בסרט הראשון.
במילה אחת: חד. בשתי מילים: חד מאוד. אין לי הרבה מה להוסיף כי זה היה פרווה כזה: לא מעיק אבל לא מבריק. שמעתי דברים טובים על הטרילוגיה אז אני מודה שציפיתי ליותר. רוב הסרט לא הבנו מה קורה, וגם בסוף הסרט התשובות השאירו יותר מדי מקום לסימני שאלה. מצד שני הסרט היה מותח, אי אפשר לומר שלא, וזה לא היה בזבוז של שעתיים (או כמה זמן שהוא ארך, לא מדדתי). זה אולי היה בזבוז של כסף, אבל אני אחליט סופית אחרי שאצפה בשני המשכיו.