דו"ח קופות שבורות – 3.8.2008

להלן סיכום מצבו של 'האביר האפל' בתום סוף השבוע השלישי שלו בקולנועי ארה"ב. סכום הכנסות כוללות: 394.9 מיליון דולר; מיקום בטבלת ההכנסות השבועית: 1; מיקום בטבלת ההכנסות השנתית: 1; מיקום בטבלת ההכנסות של כל הזמנים: 8, ובדרך למעלה. אבל בשבוע השלישי שלו, האביר האפל נתקל בתופעה לא מוכרת עבורו: תחרות על המקום הראשון.

וזה, כמו שהבטחתי בשבוע שעבר, זמן טוב כדי לענות על השאלה הגדולה: אז 'טיטאניק' צריך לפחד או לא? 'האביר האפל' שובר כל שיא קופתי אפשרי, פרט לאחד: שיא הסרט המכניס ביותר אי פעם, שבו 'טיטאניק' אוחז ביד חזקה. 600 מיליון דולר הכנסות בארה"ב בלבד, כשאף סרט מלבדו לא עשה יותר מ-500. האם 'האביר האפל' ייקח ממנו את השיא הזה?

והתשובה, עם כל הכבוד להישגים המדהימים של 'האביר האפל', היא לא. האביר יגיע בתוך יום-יומיים ל-400 מיליון; זה ייקח לו לא יותר מ-19 יום, כשהשיא הקודם בתחום שייך ל'שרק 2', שעשה את זה ב-43 יום. כן, זה מדהים, וכן, זה ענק, אבל אסור לשכוח שמכאן ועד ל'טיטאניק' עדיין חסרים לו 200 מיליון דולר. אם לא יקרה משהו מטורף, פשוט אין מצב ש'האביר האפל' יצליח לעשות את זה. הוא ייאלץ, כנראה, להסתפק בתואר הכה משפיל של הסרט השני הכי מצליח אי פעם.

אגב, כל החישובים האלה לא לוקחים בחשבון ש'טיטאניק' יצא לפני יותר מעשר שנים, ומחירי הכרטיסים השתנו מאז. אם הוא היה מוכר את אותו מספר כרטיסים במחירים של היום, 'טיטאניק' לא היה מכניס 600 מיליון דולר, אלא 900 מיליון – ואת זה האביר האפל לא מגרד בכלל. כמובן, ברגע שנגענו בעסק המפוקפק הזה של התאמה אינפלציונית של הכנסות סרטים, כל העניין הטיטאני הופך לשולי: ברשימה המותאמת אינפלציונית של הסרטים המצליחים בכל הזמנים 'טיטאניק' בכלל לא נמצא במקום הראשון, אלא בשישי. במקום הראשון, עכשיו וכנראה לנצח, נמצא 'חלף עם הרוח' שיצא ב-1939 ומכר כרטיסים בסכום שווה ערך ל-1.4 מיליארד דולר של היום. ברשימה הזאת, 'האביר האפל' נמצא כרגע במקום ה-66 בלבד, מקום אחד מתחת ל'הארי פוטר ואבן החכמים' ואחד מעל 'היפהפיה והיחפן'. ולפני שאפילו יחשוב להתמודד עם דגים גדולים כמו 'טיטאניק', יש לבאטמן יריב אחר להביס: באטמן. יאפ, בדיוק הוא. כש'באטמן' של טים ברטון יצא ב-1989, הוא היה להיט ענק במידה שמזכירה את 'האביר האפל'. הוא הכניס אז 251 מיליון דולר, מספר עצום אפילו בסטנדרטים של היום; אם מתרגמים את המספר הזה מדולרים של 1989 לדולרים של 2008, מקבלים 446 מיליון דולר. 'האביר האפל' אמנם יעבור את הסכום הזה מן הסתם, אבל יש עוד זמן. אז קצת פרופורציה: במובן מסוים, זה אפילו לא הסרט המצליח ביותר בסדרה.

המחשה טובה לכך ש'טיטאניק' בכל זאת נמצא בליגה אחרת היא שהסרט על הספינה שהה במקום הראשון במשך 15 שבועות רצופים, בעוד ש'האביר האפל' בקושי שרד את השבוע השלישי שלו בפסגה. הסרט הכניס השבוע 43.8 מיליון דולר, ירידה (קטנה מאוד, באופן יחסי) של 42% מהשבוע שעבר, אבל ממש צמוד אליו מאחור (באופן אפלטוני לחלוטין כמובן), נמצא 'המומיה 3', עם 42.4 מיליון דולר.

'המומיה' היא סדרה של סרטי הרפתקאות קיציים מצליחים במידה מפתיעה. הסרט הראשון בסדרה פתח עם 43 מיליון דולר בשנת 1999, הסרט השני הפתיע עוד יותר עם פתיחה של 68 מיליון דולר ב-2001. מאז עברו לא מעט שנים, אבל לא מספיק כדי להפוך את סרטי 'המומיה' לזכרונות ילדות אהובים של מישהו. כלומר, הסרט השלישי (מסוף השבוע גם אצלנו) הוא ניסיון לסחוט פרנצ'ייז מזדקן. ברנדן פרייז'ר חזר גם הפעם, אבל רייצ'ל וייז החליטה שיש לה דברים חשובים יותר לעשות, ובמקומה הסרט תוחזק בג'ט לי (במה שהופך להחלטה עסקית נדושה אבל יעילה: הוסף לסרט ההוליוודי שלך כוכב אסיאתי, ומובטחת לך הצלחה במזרח הרחוק, גם אם הסרט ייכשל בארה"ב). גם הלוקיישן של הסרט הועבר ממצרים לסין, ואת סטיבן סומרס, שביים את שני הסרטים הראשונים, החליף רוב כהן, במאי מושמץ קשות אבל בעל כשרון לאקשן ('מהיר ועצבני', 'XXX', 'חמקן'). אך הביקורות, אויה. הקיץ המוזר הזה, שבו רוב סרטי האקשן קיבלו ביקורות טובות עד מצוינות, השאיר את המבקרים עם רעב לדם, וכשהגיע 'המומיה' הם הסתערו עליו בניבים שלופים. שחיטה ביקורתית כזאת לא ראינו מזמן.

במקומות הרביעי והחמישי נמצאים שני סרטים שלא עשו כותרות גדולות, אבל בשקט ובהתמדה, בעזרת ירידות קטנות מאוד בהכנסותיהם, צוברים מעמד של להיטים מכובדים מאוד. 'מאמא מיה' במקום הרביעי יורד ב-26% בלבד, והגיע ל-88 מיליון דולר בהכנסות כוללות, ו'מסע אל בטן האדמה' במקום החמישי (סרט שני לברנדן פרייז'ר בחמשת הגדולים) מאבד 29% והגיע ל-73 מיליון. ההיפך המוחלט קרה ל'תיקים באפלה: רוצים להאמין', שהכניס בשבוע השני שלו סכום משפיל של 3.4 מיליון דולר, אחרי נפילה של 65%.

השנה היא שנת בחירות בארה"ב, וגם את זה, כמו כל דבר אחר, אפשר להפוך לדולרים בקופות הקולנוע. או לפחות לנסות. ב-'Swing Vote' ('קול צף'), קווין קוסטנר, שממשיך להזכיר לנו בערך פעם בשנה שהוא עדיין קיים, הוא בחור פשוט, שהופך איכשהו לקול המכריע בבחירות לנשיאות ארה"ב, והמועמדים עולים אליו לרגל כדי לחזר אחריו. הביקורות לא התלהבו, והציבור התעלם. הסרט הכניס 6.3 מיליון דולר. אולי אפשר לייחס את הכשלון של הסרט לאותה תופעה שהרחיקה את הצופים בשיטתיות מסרטי המלחמה בעיראק, או כל מלחמה עכשווית בכלל: הקהל האמריקאי לא רוצה שום אקטואליה בקולנוע שלו.

המאבק הצמוד בין 'איירון מן' ל'אינדיאנה ג'ונס' הפך עם הגעת האביר האפל למאבק על המקום השני של הקיץ (או השנה). השבוע נפל בו דבר: 'איירון מן' נתן קפיצה קטנה קדימה, וזה הספיק. ההפרש בין שני הסרטים עדיין זעיר, אבל בפעם הראשונה מאז שאינדי יצא, ההפרש התרחב השבוע, ולא הצטמצם. לכן נראה ש'איירון מן' קיבע את מעמדו: לא רק אחד, אלא שני הסרטים המצליחים של הקיץ עוסקים במיליארדרים שנלחמים בפשע בתוך חליפות משונות.

סוג של מרדף דומה נערך בין שני סרטי האנימציה המובילים של הקיץ. 'וול-E' לא מבייש את הפירמה של פיקסאר, וכמו כל סרט אחר שלהם במילניום הנוכחי, עבר את קו ה-200 מיליון דולר. 'קונג-פו פנדה' עדיין מוביל עליו, עם 210 מיליון דולר בהכנסות כוללות, אבל זה כנראה מצב זמני: נראה שתוך שבוע הרובוט כבר יעקוף אותו. ואם אתם מתעניינים במתחרה השלישי, 'קופים בחלל' – הוא נמצא השבוע במקום העשירי, והגיע כבר להכנסות כוללות של 22 מיליון.

בשבוע הבא יקראו תיגר על שלטונו של האביר האפל 'Pineapple Express', קומדית הסטלנים עם סת' רוגן וג'יימס פרנקו, ו'אחוות הג'ינס 2'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Dark Knight – 43.8 (394.9)
2. The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor – 42.4 (42.4)
3. Step Brothers – 16.3 (63.0)
4. Mamma Mia – 13.1 (88.0)
5. Journey to the Center of the Earth – 6.9 (73.1)
6. Swing Vote – 6.3 (6.3)
7. Hancock – 5.2 (216.0)
8. Wall-E – 4.7 (204.2)
9. The X-Files: I Want to Believe – 3.4 (17.1)
10. Space Chimps – 2.8 (22.1)