דו"ח קופות שבורות – 3.7.2005

טום קרוז אוהב אותן צעירות.ה-4 ביולי הוא תאריך מועד לזיקוקים ולפשיטות מהחלל. ב-1996 בחרו החייזרים לתקוף את כדור הארץ דווקא ביום העצמאות האמריקאי, ב'היום השלישי', וזה היה אחד הלהיטים הגדולים אי פעם לתקופתו. אחר כך הגיע 'ארמגדון', ואיים לחסל את כדור הארץ במכה אחת. אמריקאים אוהבים לראות בתאריך הזה מישהו – לפעמים אפילו לא וויל סמית – מציל את העולם, כלומר, את ארה"ב.

השבוע זה קרה שוב. 'מלחמת העולמות', הגירסה העשרים והרבה לספר המד"ב הקלאסי של ה. ג. וולס, הגיע לקולנוע. לפניו היו סרט מ-1953, תסכית הרדיו המפורסם של אורסון וולס, והיצירה המוזיקלית של ג'ף וויין. תקופת ההתרחשות של הפלישה ממאדים עודכנה מסוף המאה ה-19 לתחילת המאה ה-21, ובכלל לא ברור שהחייזרים האלה באים ממאדים, אבל הסיפור הבסיסי נשאר כמו שהיה.

השילוב של שפילברג, הבמאי הקופתי ביותר בהיסטוריה, וטום קרוז, אחד הכוכבים הגדולים ביותר בעולם, נשמע כמו נוסחה שלא יכולה להיכשל, אבל הוא לא בהכרח כזה. 'Minority Report', או 'דו"ח מיוחד', שיתוף הפעולה הקודם שלהם, היה אמנם סרט מצוין, אבל בקופות הוא די איכזב, כשהגיע בסך הכל ל-132 מיליון דולר.

הביקורות על הסרט הן עניין קצת משונה. רובן חיוביות אמנם, אבל רק מעטות הן דברי הלל ושיבוח לשפילברג וקרוז. המבקרים מתפעלים מהיכולת הטכנית של שפילברג וצוותו (נו טוב, זה שפילברג), אבל מלאים טענות על חוסר ההגיון הפנימי בסרט, העלילה הסתמית, ודביקות היתר (נו טוב, זה שפילברג) שהסרט לוקה בהם, או על זה שטום קרוז מעצבן אותם. זה אמנם לא קשור לסרט, אבל זה מובן בהחלט. פרשת טום וקייט, וצורת ההתנהגות ה… בואו נגיד "ייחודית" של טום קרוז בזמן האחרון, קיבלו לאחרונה כמות של תשומת לב תקשורתית ששמה בכיס אפילו את "בראד ואנג'לינה, כן או לא?". אם הפולשים ממאדים באמת היו מגיעים ומשמידים את ניו יורק ולוס אנגל'ס, זה היה מקבל ב-USA Today ידיעה בעמוד השני, אחרי הדיווח על הנעשה בעולמם של קייטי וקרוז. השמועות ותאוריות הקונספירציה שהולכות ונערמות מסביב לסיפור הזה מציירות עלילה הרבה יותר מעניינת מזו של 'מלחמת העולמות' (מסתמן: קייטי הולמס נחטפה ועברה שטיפת מח כדי שתהפוך לבת זוגו של טום קרוז, ושילוב הגנים בינהם יביא להולדת מי שעתיד להנהיג את הסיינטולוגים להשתלטות על העולם. חושבים שאני צוחק?).

בכל מקרה, כמו אצל מר וגב' ג'ולי-פיט, הנדנוד התקשורתי אולי הועיל, ואולי סתם לא הזיק. 'מלחמת העולמות' עשה את העבודה. כמו 'באטמן מתחיל' ו'נקמת הסית', גם 'מלחמת העולמות' יצא לאקרנים ביום רביעי, והכניס באותו יום 21 מיליון דולר – רחוק מאוד מה-50 מיליון של הסית', אבל יותר מה-15 מיליון המאכזבים של באטמן. גם במהלך סוף השבוע עצמו הסרט המשיך באותו קצב: בימי שישי עד ראשון הוא הכניס 64.5 מיליון דולר, אבל כיוון שבארבעה ביולי מדובר, וסוף השבוע מסתיים ביום שני, נוספו לחישוב הסופ"שי עוד 13 מיליון. אין צורך להוציא מחשבונים: בסך הכל, מדובר ב-113 מיליון דולר בתוך שישה ימים. אח, אמחייה. סוף סוף, בפעם הראשונה מזה זמן רב (או ליתר דיוק, מאז A long, long time ago) יש סרט שעושה ים כסף תוך כלום זמן, או בקיצור, שובר-קופות אמיתי.

ומצד שני… במה שעשוי להיות הקרב החשוב יותר, 'מלחמת העולמות' הפסיד. מאז שהתחיל מה שבתעשייה ההוליוודית מכונה The Slump, ואצלנו לשם הפשטות מכונה "השפל", היריב האמיתי של כל להיט קופתי הוא הלהיט הקופתי של השנה שעברה. אחרי 18 סופי שבוע שבהם הכנסות כל הסרטים היו נמוכות יותר מאלה של השבוע המקביל בשנה שעברה, הגיעו שפילברג וקרוז כדי לנסות להציל את המצב. אך אבוי, השבוע המקביל של השנה שעברה היה השבוע של 'ספיידרמן 2'. ו'מלחמת העולמות' הוא אולי להיט גדול, אבל הוא לא 'ספיידרמן 2' (180 מיליון דולר בתוך שישה ימים). וכך גם המלחמה הזאת לא הצליחה לעצור את The Slump. מספרו של השבוע: 19.

במורד הטבלה, סוף השבוע החגיגי היה טוב לסרטים הותיקים. 'באטמן מתחיל' (מקום שני) ביצע תרגיל אקרובטי מרשים, כשעקף בהכנסותיו הכוללות את 'מר וגב' סמית' (מקום שלישי) – על אף שהם ותיקים ממנו בשבוע תמים ופתחו עם סכום גדול יותר. בדרך הוא גם עבר את משוכת ה-150 מיליון. בכל זאת יש בו משהו, בבאטמן הזה.

מבין סרטי השבוע שעבר, הטוב הוא 'החיפושית בהילוך גבוה' (מקום חמישי), שאמנם רחוק מלזעזע את העולם אבל לפחות מחזיק מעמד יפה, עם ירידה קטנה של 32 אחוז בלבד; הרע הוא 'Bewitched' (מקום רביעי) שירד ב-54%; והמכוער – מה זה מכוער, דובי גל טום קרוז לידו – הוא 'ארץ המתים', שהתעלה אפילו על המקובל לסרטי אימה, והתרסק ב-73.8 אחוז. או בעברית: מספר הצופים בסרט השבוע היה רבע ממספרם בשבוע שעבר. זוהי למעשה הצניחה הגדולה ביותר בהכנסותיו של סרט כלשהו בשנה וחצי האחרונות, אבל באופן מוזר, זה כנראה לא יפגע בהכנות לסרט ההמשך הבא בסדרה. הסרט הופק בזול, 15 מיליון דולר, ואת הסכום הזה הוא כבר כיסה. עוד קצת הכנסות בחו"ל ומכירות DVD, ויש לנו רווח נאה. לבתי הקולנוע בארץ, בניגוד למה שפורסם בעבר, הסרט לא יגיע.

ואם כבר מזכירים סרטים שלא יגיעו לארץ, היה עוד סרט חדש השבוע: 'Rebound', קומדית שחורים לילדים עם מרטין לורנס (זה מ'בחורים רעים' שהוא לא וויל סמית) כמאמן של קבוצת כדורסל לילדים. מעניין לציין שהסרט הזה כבר יצא הקיץ, רק עם כדורגל במקום כדורסל, ווויל פרל במקום מרטין לורנס, וקראו לו 'Kicking And Screaming'.

אני אף פעם לא מבין את הסרטים האלה: למה 'Are We There Yet' הופך ללהיט גדול, ו'Rebound' שמקבל ביקורות איומות באותה המידה, מתחיל עם 5 מיליון דולר ונראה כמו כישלון? צריך להיות שם כדי לדעת, כנראה.

בשבוע הבא: סרט הסופר-גיבורים השני של הקיץ, 'ארבעת המופלאים', ינסה לעשות שרירים, ונגדו מתייצב סרט האימה המיובא מיפן, 'מים אפלים' עם ג'ניפר קונלי.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. War of the Worlds – 64.5 (100.2)
2. Batman Begins – 15.7 (151.1)
3. Mr. and Mrs. Smith – 10.2 (143.6)
4. Bewitched – 9.1 (38.6)
5. Herbie: Fully Loaded – 8.7 (35.1)
6. Madagascar – 5.4 (170.8)
7. Rebound – 5.0 (5.0)
8. Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith – 4.0 (365.5)
9. The Longest Yard – 2.9 (147.6)
10. Land of the Dead – 2.7 (16.2)