דו"ח קופות שבורות – 3.4.2005

אתה רוצה להיות עורך אצלנו, נכון? תאמין לי שאתה רוצה.ה-1 באפריל 2005 סיפק כמה אירועים שזעזעו את העולם כולו: האפיפיור מת, 'עין הדג' מכר את נשמתו בעבור חופן דולרים ו'עיר החטאים' יצא לקולנוע. רוב האירועים האלה אפילו התרחשו במציאות. לא פלא שהעולם היה במצב נפשי רעוע לאורך כל סוף השבוע.

האירוע המקומי מבין השלושה, ההתמסחרות חסרת הבושה של האתר הדינענעמי עם היד, היה, כמובן, חד-פעמי ותוכנן בחשאיות על ידי צוות העורכים של האתר. קוראים נבונים ניחשו כבר שההתקפה החצופה על העורכים, על ידי הגולש המתקרא 'עכרור השלולית', נועדה להעניק לסיפור נופך של אמינות, והיתה גם היא מתוכננת מראש. ולא, דווקא אין כאן סתירה לוגית. 'עין הדג' שמחים לדווח כי לאחר תקופת-מה של פעילות חשאית מאחורי הקלעים, עכרור השלולית הוא עתה חבר רשמי בצוות העריכה של האתר.

בינתיים, שאר העולם העדיף להתעסק דווקא במותו של מ"מ ישו, אירוע שגרם – וזה מוכח מדעית – לקריסה מיידית של רמת המוסר בעולם. ולראייה: המון אנשים הלכו לראות סרט מזוהם, מלא אלימות, סקס ומעשים בלתי מוסריים, שנקרא, באופן הולם, 'עיר החטאים'. עבור מי שלא שמע עליו, נסביר שמדובר באוסף דמוי 'ספרות זולה' של סיפורי פשע ונקמה, ושזהו בסך הכל הסרט בעל ההייפ ההיסטרי ביותר מאז 'מטריקס Reloaded'.

רוברט רודריגז ('היו זמנים במקסיקו') מעבד באדיקות את ספרי הקומיקס 'סין סיטי' של פרנק מילר, בהשתתפות ברוס וויליס, קלייב אוון ומיקי רורק. וגם ג'סיקה אלבה, רוזריו דוסון ובריטני מרפי. וגם מייקל קלארק דאנקן, אלייז'ה ווד ובניסיו דל טורו. וגם רוטגר האואר, ג'וש הארטנט ומייקל מאדסן. ומכיוון שלא היו מספיק שמות מפורסמים לכתוב על הפוסטר, רודריגז הביא גם את קוונטין טרנטינו, בתור "במאי אורח".

המון מילים נשפכו על המראה של הסרט, אבל לצורך הדו"חקו נתמצת אותן לשלוש: שחור, לבן ומדהים. בדומה ל'סקיי קפטן', הסרט צולם כולו על רקע "מסך כחול", כשהעולם שמסביב לדמויות – בניינים, מכוניות, וכל מה שהוא לא התפאורה הבסיסית – נוצר באנימצית מחשב.
היו מבקרים שחשו דחיה לנוכח רמת האלימות שבסרט, תחום שבו 'עיר החטאים' מציב תחרות קשה ל'להרוג את ביל'. היו גם כמה שמחו על כך שהסטייל של הסרט מאפיל על חוסר בתוכן. האחרים פשוט צפו והריעו. שלא להזכיר את קהילת הגיקים, שם הסרט זכה לקבלת פנים כזו, שפרט למשיח בן דוד מעטים ראויים לה. על פי ציוני המשתמשים ב-IMDb, הסרט הגיע בתוך יומיים למקום ה-112 ברשימת סרטי כל הזמנים, ומשם לאן ילך, אלוהים יודע.

המעריצים ומי שראו את הטריילרים המופתיים של הסרט, לא היו מסוגלים לחכות, ורצו לקולנוע כבר ביום שישי. הסרט הכניס במשך אותו יום 12 מיליון דולר, ולרגע היה נדמה כאילו הוא יהפוך ללהיט-ענק ומפתיע באמת – אבל בהמשך סוף השבוע התנועה נרגעה קצת, והסרט הגיע להכנסות של 29 מיליון דולר. עדיין די הרבה, עבור סרט יוצא דופן וכמעט נטול צבע. ובהתחשב בכך שתקציב ההפקה היה כולה 40 מיליון – ככה זה כשחוסכים בצילומי חוץ – התוצאות של 'עיר החטאים' מאוד משמחות. יש רק בעיה אחת עם כל הסיפור הזה: זה קרה בארה"ב. אצלנו הסרט היה אמור לצאת ב-31 במרץ, כלומר יום לפני הבכורה בארה"ב, אבל בשלב כלשהו המפיצים בארץ חטפו רגליים קרות והעלימו את הסרט מלוח השנה. הוא חזר אליו רק לאחרונה, עם תאריך חדש ורחוק עד ייאוש: 26 במאי, מעבר להררי 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה' ו'מלחמת הכוכבים'.

במקומות השני והשלישי נמצאים שני סרטי אפרו: 'נחש מי' ספג בשבוע השני שלו ירידה קטנה יחסית', 'Beauty Shop', בשבוע הראשון – פתיחה קטנה יחסית, ושניהם הגיעו ל-12.8 מיליון, פלוס מינוס. 'ביוטי שופ' הוא ספין-אוף ל'Barbershop', שגם זכה כבר לסרט המשך משלו. כמו בסרטי 'מספרה', גם 'סלון יופי' הוא קומדיה שמתרחשת בתוך ומסביב לעסק, העובדים והלקוחות. קווין לאטיפה היא הבוסית הפעם, ומסביבה נמצאות, בין השאר, אליסיה סילברסטון, אנדי מקדאוול, ומנה סובארי. 'מספרה' הראשון עשה, בזמנו, 20 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון, והגיע ל-75 מיליון בהכנסות כוללות. 'מספרה 2' פתח עם 24 מיליון דולר; ו'סלון יופי' בקושי הגיע לחצי מזה. נראה שהסדרה דועכת, אבל כיוון שממילא אף אחד מהסרטים האלה לא הגיע (או יגיע) לארץ, זה משנה לנו מעט מאוד.

סרט חדש-ישן נכנס לטבלה כשהוא עוקף מלמטה. 'The Upside of Anger', סיפורה של אישה (ג'ואן אלן) שבעלה עזב אותה לבדה לגדל לבדה את ארבע בנותיה, והיא שוקלת רומן עם השכן (קווין קוסטנר). את ארבע הבנות מגלמות צוות אול-סטארז של שחקניות צעירות: אבן רייצ'ל ווד ('שלוש עשרה', 'סימון'), קרי ראסל ('פליסיטי') אריקה כריסטנסן ('טראפיק') ואלישה וויט (שאין לה שום סרט ממש בולט שאפשר לכתוב בסוגריים, אבל זה לא אומר שצריך לזלזל בה). בסרט אין לא פעלולים, לא ילדות קטנות וקריפיות, לא הרבה בדיחות וגם לא עלילה שאפשר לספר במשפט אחד ושעדיין תשמע מעניין. עובדה זו גרמה למפיצים לנקוט באסטרטגיה זהירה מאוד, ולהפיץ אותו בהדרגה, כאילו היה מועמד לאוסקר, או משהו. במשך שבועות מספר הסרט הצליח מאד בהקרנות מוגבלות, ולמעשה את שני סופי השבוע האחרונים הוא בילה שני סנטימטרים מההכרה, במקום ה-11. השבוע הפצתו הורחבה לכ-1,000 בתי קולנוע, ובעקבות זאת הוא סוף סוף נכנס לעשיריה – למקום השמיני.

'הצלצול 2' ו'רובוטס' יצאו בהפרש של שבוע זה מזה, שניהם הכניסו בסוף השבוע הראשון שלהם 35 מיליון פלוס מינוס, ועבור שניהם זאת היתה אכזבה קטנה. ההבדל היסודי הוא ש'הצלצול 2' הוא סרט אימה, ז'אנר שידוע בחייו הקופתיים הקצרים, בעוד 'רובוטס' הוא סרט ילדים, וכאלה יכולים לשרוץ בטבלה חודשים. אז השבוע, 'הצלצול 2', אחרי 3 שבועות בלבד, נמצא במקום השביעי עם רגל אחת מחוץ לעשיריה, בעוד 'רובוטס' הותיק ממנו בשבוע יושב חזק במקום הרביעי, וחוגג את חצית קו 100 מיליון הדולר.

בשבוע הבא 'עיר החטאים' עדיין יוקרן בארה"ב ולא אצלנו, וזה עדיין יהיה מעצבן. פרט אליו יגיעו גם 'סהרה' ('אוצר לאומי' במדבר) ו-'Fever Pitch' ('אהבה על הדשא' עם בייסבול).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Sin City – 29.1 (29.1)
2. Beauty Shop – 12.8 (16.6)
3. Guess Who – 12.7 (41.0)
4. Robots – 10.0 (104.4)
5. Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous – 8.1 (31.1)
6. The Pacifier – 5.8 (96.1)
7. The Ring Two – 5.7 (68.0)
8. The Upside of Anger – 4.0 (8.6)
9. Hitch – 2.9 (171.3)
10. Ice Princess – 2.7 (18.8)