דו"ח קופות שבורות – 31.10.2004

מה?! אני מנגן בעוד? בני זונות, אמרתם לי שאני מתופף!תשמעו, הייתי מספר על כל עניין העברת הדירה, פריקת הארגזים האינסופית והתהליך האיטי שבו הדירה הזאת מקבלת בהדרגה צורה של מקום שאנשים עשויים לרצות לגור בו. אבל אני לא אעשה את זה, כי – בטח שמתם לב – מספר הכתבות שהתפרסמו באתר לאחרונה לא היה גדול במיוחד, ויש סכנה שאם אני אעשה את זה, 'עין הדג' יהפוך מאתר ביקורת קולנוע לאנשים שלא סובלים וכו' להיות פשוט הבלוג של הג'ירפה והדג. אז, בקיצור נמרץ: טוב תודה, החתולות מרוצות, המטבח כבר תקין, המחשב שלי נכנס לקומה בגלל ההתרגשות, בסלון עדיין יש יותר מדי ספות, הטלוויזיה כבר עובדת (אבל לא קולטת כלום), לא זה לא רחוק, כן אנחנו נתגעגע לחיפה, כן אנחנו כן מאוד עייפים, וכן, האתר עוד יחזור לתפקוד מלא.

ולענייני דו"חקו. סוף השבוע היה סוף שמח, סוף הוליוודי כזה שבו אף אחד לא ממש מפסיד, כולם מנצחים, וכולם חיים באושר ונעלמים אל השקיעה בדילוגים ופיזוזים. שני סרטים חדשים יצאו, והם התחרו בסרט הותיק מהשבוע שעבר. כולם ניצחו.

טוב, אם אתם רוצים להתקטנן ולהיכנס לעניינים כמו מי הרוויח יותר כסף, אז 'The Grudge' ניצח. בשבוע שעבר הוא נכנס למקום הראשון באופן מרשים (ומפתיע) ביותר, עם 39 מיליון דולר, אבל לפי הביקורות שקיבל, היה נראה שהוא עומד להצטרף למועדון ה-50%, ולצנוח מטה בסוף השבוע השני. אבל השבוע הוא הפתיע שוב – 21.8 מיליון דולר, שהם ירידה די סולידית של 44% בלבד מהשבוע שעבר. בסך הכל, הסרט הכניס כבר 70 מיליון דולר – וזה המקום להזכיר שוב שתקציב ההפקה שלו עמד על 10 מיליון. סרט ההמשך מה זה בדרך.

טיפה מאחוריו עומד 'ריי', עם 20 מיליון דולר, וגם אם לא הצליח לתפוס את המקום הראשון, אין ליוצרי הסרט שום סיבה להתלונן. 'ריי' פותח רשמית את עונת האוסקרים לשנת 2004. הוא גם פותח מתקפה של סרטי ביוגרפיות (אחריו יגיעו 'הטייס', 'קינזי', ו'למצוא את ארץ לעולם לא', כולם – לפחות על הנייר – מתחרי אוסקר רציניים). אלה חדשות רעות למישהו כמוני, שחושב שסרטי ביוגרפיות הם הדבר השני הכי משעמם בעולם, אחרי פרסומות לערוץ לולי. הסרט משלב בין שני תת-ז'אנרים פופולריים – "האיש שהצליח להגיע לצמרת למרות נכותו הפיזית/מנטלית" ו"עלייתו ונפילתו של הזמר שהתמכר לסמים". במקרה הזה מדובר בריי צ'ארלס, זה ששר (בין השאר) "I see trees of green and red roses too" – ושיקר, כיוון שהוא היה עיוור. את ריי משחק ג'יימי פוקס, הקומיקאי-לשעבר השחור, שלא שמעתם עליו עד שהופיע ב'הנוסע', ושם היה דווקא בכלל לא רע.

20 המיליון שהסרט השיג הם סכום מכובד ביותר לכל הדעות עבור סרט מסוגו, וממוצע ההכנסות פר קולנוע של הסרט היה הגבוה ביותר בעשירייה. אבל מה שיותר חשוב, במקרה הזה, הן הביקורות. המבקרים אוהבים את הסרט, מתרגשים כראוי, ומסכימים על דבר אחד: לאף אחד עדיין אין מושג מה יקרה באוסקר השנה ומי ייקח את פרס הסרט הטוב ביותר, אבל את ג'יימי פוקס נאין ספק שנראה כאחד המועמדים לתואר השחקן הטוב ביותר – ויש סיכוי בכלל לא רע שנחזה בו גם על הדוכן, נושא תודה נרגשת להוריו, הסוכן שלו וריי צ'ארלס המנוח.

עוד מקום אחד ושני מיליון דולר במורד הטבלה נמצא 'Saw' ('מסור'? או שמא 'ראיתי'?), סרט אימה כמו פעם: עם דם. והרבה. 'הכעס' (ו'רינג' לפניו), למרות שהם בלי ספק סרטים מפחידים, זכו לדירוג PG-13, מכיוון שהאימה בהם נמצאת, כמו שמבקרים נוהגים לומר, בעיקר בראשו של הצופה. על המסך בתכל'ס אין הרבה דם או איברים קטועים, מה שגורם לחובבי הז'אנר להרגיש שרימו אותם. ב'Saw' חובבי הז'אנר סוף סוף מצאו את מה שהם מחפשים, והרבה ממנו. הסרט מדורג גבוה מאוד בסולם החולניות, מראה הכל, ומגעיל את המבקרים. והוא השיג השבוע 18 מיליון דולר, שזה אמנם לא 'Grudge', אבל – שוב – קשה היה לצפות ליותר.

הסיפור מזכיר את 'שבעה חטאים': פסיכופאת חוטף אנשים, ומאלץ אותם לשחק מיני משחקי חברה יצירתיים וחולניים, שבודקים בדיוק עד כמה רחוק האדם יסכים ללכת כדי להישאר בחיים. למשל, האם כדי להשתחרר מהאזיקים תהיה מוכן לפתוח את הבטן של האדם שיושב לימינך ולהוציא את המפתח שטמון בקיבתו? בכל זה איכשהו משתלב קארי אלווס, הידוע לנצח כווסטלי מיי ווסטלי. חשבתי כבר לרגע שיצא מהוליווד סרט אימה מקורי(!) שהוא, לשם שינוי, לא רימייק של סרט יפני, ומה מתברר? שבמאי הסרט, ג'יימס וואן, הוא בכלל יפני. או סיני, או משהו. אין לי מושג, האמת, זה הסרט הראשון שלו וביוגרפיה שלו אני לא מוצא, אבל הוא בלי ספק מלוכסן עיניים. כשמדובר בחולניות יצירתית, האמריקאיים עדיין לא יכולים בלי שחקני רכש מהמזרח.

ועוד בעניין סרטי הזוועה המיובאים מיפן: 'הנרקוד?' הוא, משום מה, הסרט שקצב ירידתו במורד הטבלה הוא האיטי ביותר השבוע. מוזר, אבל כנראה שיש אנשים שממש נהנים לראות את ריצ'ארד גיר רוקד. ובעלילות 'תפוס ת'כריש' השבוע: הסרט ירד למקום הרביעי, והכנסותיו הכוללות עלו ל-147 מיליון דולר, עדיין גבוה מעל כל מתחריו.

אופס – קבלו תיקון: בעצם היה מפסיד אחד השבוע. 'לידה' עם ניקול קידמן (ניקול קידמן!), הסרט התמוה ההוא עם הילד שהוא גלגול נשמתו של בעלה המת, או שבעצם לא? הסרט הזה די נפל. הוא השאיר את המבקרים אדישים, הכניס רק 1.7 מיליון דולר, שזה לא ממש מוצלח, אפילו בהתחשב בכך שהוא הוקרן ב-500 אולמות בלבד, והגיע למקום ה-12. הפיתוי של לראות את ניקול חולקת אמבטיה עם ילדון לא עבד על ההמונים, כנראה.

בשבוע הבא: אתגר לא קל. עד היום, כל סרט שהוציאה חברת פיקסאר הכניס בסוף השבוע הראשון שלו יותר מזה שקדם לו. האחרון שבהם, 'מוצאים את נמו', פתח בשנה שעברה עם 70 מיליון דולר. האם 'משפחת סופר-על' (הידועים גם כ-'The Incredibles') יצליחו להמשיך את הקו ולהתעלות על הסכום הזה? האם פיקסאר יפשלו, לראשונה בתולדותיהם, ויוציאו תחת ידם סרט גרוע? (על פי הביקורות שכבר התפרסמו: נראה לכם?!).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Grudge – 21.8 (70.7)
2. Ray – 20.0 (20.0)
3. Saw – 18.3 (18.3)
4. Shark Tale – 7.5 (146.9)
5. Shall We Dance? – 6.3 (33.9)
6. Friday Night Lights – 4.1 (53.0)
7. Ladder 49 – 3.3 (66.1)
8. Team America: World Police – 3.1 (27.2)
9. Surviving Christmas – 2.4 (8.0)
10. Taxi – 2.1 (32.7)