דו"ח קופות שבורות – 30.10.2005

אנשים מתפלאים איך זה שיש כל כך הרבה סרטי אימה בזמן האחרון, כשהשאלה האמיתית היא איך קרה שיש כל כך הרבה סרטים שהם לא סרטי אימה.

ואני אנמק.

בהאלווין לפני שנה – כלומר, בדיוק לפני שנה – יצא לאקרנים בארה"ב 'המסור', סרט אימה שהופק עצמאית, בתקציב קטנטן, אבל עם הרבה דם ובלי רחמים. הוא לא היה הסרט המצליח ביותר או אפילו סרט האימה המצליח ביותר באותו סוף שבוע, שבו 'הטינה' החזיק במקום הראשון. אבל הוא הכניס 18 מיליון דולר באותו סופ"ש, ובסופו של דבר הגיע להכנסות של 50 מיליון דולר, רכש לעצמו מעריצים מבין חובבי האימה ונמכר ב-DVD במיליונים. עשרה חודשים אחר כך הוא אפילו הגיע להקרנות בארץ, מי היה מאמין.

מכיוון שהסרט היה, כאמור, מצליח וזול, לא היתה שום סיבה שלא להפיק עוד אחד כזה, במהירות. ובאמת, השבוע, שנה בדיוק אחרי הסרט המקורי, יצא לאקרנים 'המסור 2', והכניס 31.7 מיליון דולר. זו לא רק הפתיחה הטובה ביותר החודש, זו הפתיחה הטובה ביותר מאז אמצע יולי. אבל הקטע הכי טוב, זה שגרם למפיקי הסרט לפרוץ עם היוודע התוצאות ברייב סוער: 'המסור 2' הופק ב-4 מיליון דולר. אין הרבה סרטים שמרוויחים בסוף שבוע אחד פי 8 מהתקציב שלהם. דבר כזה יכול לגרום לרואי חשבון הוליוודיים לקבל שבץ מרוב אושר, או מרוב קנאה, תלוי לאיזו חברת הפצה הם שייכים.

'המסור' עוסק ברוצח סדרתי שכולא אנשים בתוך מתקני-משחק סדיסטיים, בהם הם חייבים לסיים משימה כלשהי כדי להישאר בחיים. למרבה המזל, הקונספט הזה גמיש וניתן לנצל אותו ליותר מסרט אחד. 'המסור 2', למשל, נוקט בשיטת ה'קיוב': קבוצה של זרים (אלמונים כמעט לגמרי, אלא אם כן סופרים את אח של מארק וואלברג) מתעוררת לכודה בתוך אחת מהמלכודות הידועות, כשהם נקטלים בזה אחר זה, כמובן. המבקרים לא התלהבו מהסרט, אבל קהל צופי האימה הוא ממילא לא מסוג האנשים שחייבים לשמוע מה יש ליהודה סתיו לומר על סרט לפני שיקנו כרטיס. הקהל, כך נראה, מרוצה. ב-IMDb 'המסור 2' מחזיק בדיוק באותו הציון של 'המסור. כלומר, הוא לא איכזב.

הסרט הקודם שהכניס סכום של מעל 30 מיליון דולר בסוף שבוע בודד היה 'השדים של אמילי' ('The Exorcism of Emily Rose'). מלבד העובדה הברורה שגם 'אמילי' וגם 'המסור' הם סרטים מפחידים ומצליחים, יש ביניהם עוד דבר משותף: שניהם סרטים זולים. 'השדים של אמילי' אמנם לא הופק במחיר מציאה כמו 'המסור', אבל עדיין מדובר ב-19 מיליון דולר בלבד, סכום פעוט יחסית. במהלך החודש וחצי שהפרידו בין השדים למסור יצאו המון סרטים, ממש המון. רובם המכריע הופקו בתקציבים גדולים פי כמה. רובם המכריע לא ישיגו 30 מיליון, לא בסוף שבוע אחד ולא אי פעם. אחד הסרטים הבודדים מהחודש האחרון שבכל זאת הרוויח כסף הוא 'הערפל', שהופק ב-18 מיליון דולר, והכניס עד היום 25 מיליון – וזהו, כמובן, סרט אימה. בקיצור, כשמסתכלים על המספרים היבשים מהקופות בחודשים האחרונים, לא ברור מי בכלל הפסיכי שמשקיע כסף בסרטים שלא מנסים להפחיד.

ובשביל דוגמה, לא צריך ללכת רחוק. מקום אחד ו-15 מיליון דולר מתחת ל'מסור', נמצא סרט שהופק על ידי כמה מאותם פסיכים (סטיבן ספילברג, למשל): 'זורו 2', או במקור 'The Legend of Zorro'. הסרט ממשיך מסורת ארוכה של סרטי-זורו שנמשכת עוד משנת 1920, אבל באופן ספציפי יותר הוא המשך של הסרט 'המסכה של זורו' שיצא בשנת 1998. כמו בסרט המקורי, מככבים בו אנטוניו בנדראס וקתרין זטה ג'ונס, ויש בו הרבה סוסים, פיצוצים וקרבות חרבות הראויים לאיניגו מונטויה. הכל סבבה, רק מה, זה לא סרט אימה אלא סרט אקשן, ואלה עולים כסף. 75 מיליון, במקרה הזה. הסרט הכניס השבוע 16.3 מיליון, וזה ממש לא מספיק, לא ביחס ל'המסור 2', ולא ביחס ל'זורו' המקורי.

הבעיה עם 'זורו 2' היא שכמו המשכונים רבים בזמן האחרון, הוא הגיע מאוחר מדי. שבע שנים הן הרבה זמן, ומי בכלל זוכר היום את 'המסכה של זורו'? המבקרים ברובם גם טוענים שהסרט לא מגיע לרמה של קודמו ושהוא משעמם, אם כי אישית אני לא יודע על מה הם מדברים. בכל מקרה, עוד כשלון כלכלי נכנס לסטטיסטיקה בגלל במאי טיפש שלא הכניס לסרט מספיק דם.

עוד שני מקרי מבחן נמצאים בהמשך: סרטים לא-מפחידים, שאמנם לא היו יקרים, אבל גם לא ממש הצליחו. במקום השלישי נמצא 'Prime', קומדיה שבה אומה תורמן היא אשת עסקים בשם רפי (רפי?!), מריל סטריפ היא הפסיכולוגית שלה, והחבר החדש של רפי הוא הבן של הפסיכולוגית. הביקורות פושרות, אבל נראה כאילו שהמבקרים בארה"ב משוחדים מראש לגבי שחקניות מבוגרות יחסית (היו אפילו כאלה שאמרו שההופעה של ג'יין פונדה ב'חותנת בהפרעה' היתה טובה. יאק). לכן גם אלה שלא אוהבים את הסרט מציינים שזה לא, חלילה, בגלל מריל. מריל היתה מצוינת, הללויה מריל. זה רק כל הצעירים האלה שמסביבה שמחריבים לה את הסרט ולא שומרים על שקט בין שתיים לארבע.

עוד כמה מקומות למטה נמצא ‘The Weather Man' עם ניקולס קייג', דרמה קומית (או אולי להיפך) על נפלאות המשפחה ואימת הקריירה (או להיפך). קייג' הוא חזאי מוכר ואהוב, בעיקר על עצמו, בשיקגו, שמקבל הצעה לעבור לניו-יורק, ומתלבט בין הקריירה לבין המשפחה. את "איש מזג האויר" ביים גור "אני רגל של תמנון" ורבינסקי, מי שבמשך זמן מה נראה כמו סופר-במאי שלא יכול לטעות: הוא ביים את 'הצלצול' המאוד מצליח, ורגע אחר כך את 'שודדי הקאריביים' המאוד מאוד מצליח, והשונה לחלוטין. למרות היחס האוהד-יחסית של הביקורת. הסרט מוכיח שגור בכל זאת יודע גם להיכשל לפעמים, מה שבוודאי קצת מדאיג את מי שהשקיעו הרבה כסף בשני סרטי ההמשך של 'שודדי הקאריביים', שמצטלמים בימים אלה.

אם יש דבר גרוע יותר מסרט לא מפחיד, זה סרט שמנסה להפחיד ובמקום זה הוא רק משעמם רצח. כלומר, 'Doom'. בשבוע שעבר הסרט היה במקום הראשון. השבוע הוא במקום השביעי. הירידה בהכנסותיו לעומת השבוע שעבר היתה 72.7%, שזה, איך לומר, קצת לא נעים. 'דום' כבש מקום של כבוד ברשימת ירידות-סוף-השבוע-השני הגדולות של כל הזמנים, אבל, במפתיע, מתברר שהירידה של הסרט היא לא הכי גדולה השבוע. 'Stay', הסרט עם יואן מקגרגור ונעמי וואטס שהגיע למקום ה-12 הבלתי מכובד בשבוע שעבר, ירד ב-77.8%, גנב ל'דום' את הבכורה והזכיר לכל הסרטים הלא-כל-כך מצליחים שבטבלה שיכול להיות הרבה יותר גרוע.

שני סרטים עיקריים יצאו בשבוע הבא: 'Jarhead', סרט המלחמה של סם מנדז וג'ייק ג'ילנהול, שיברר האם הוא מתחרה על האוסקר או סתם טוחן חול, ו'צ'יקן ליטל', סרט האנימציה התלת-ממדי של דיסני, הראשון מאז הפרידה מפיקסאר. דיסני, כמו דיסני, משווקים את 'צ'יקן ליטל' כמו משוגעים בשבועות האחרונים, ומקווים לפתיחת ענק שתראה לפיקסאר שהם יכולים להסתדר טוב מאוד גם בלעדיהם. רק מה, אין ב'צ'יקן ליטל' דם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Saw II – 31.7 (31.7)
2. The Legend of Zorro – 16.3 (16.3)
3. Prime – 6.2 (6.2)
4. Dreamer – 6.1 (17.4)
5. Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit – 4.3 (49.7)
6. The Weather Man – 4.2 (4.2)
7. Doom – 4.2 (23.0)
8. North Country – 3.6 (12.1)
9. The Fog – 3.1 (25.3)
10. Flightplan – 2.7 (81.3)