איזה בלגאן! כל כך הרבה
כסף, ומתי? כשכל כותבי
הדו"חקו הרגילים עסוקים
בהכנות לאוסקר או בהגנת
המולדת. ודווקא עכשיו המחשב
שלי החליט לפצוח במפגן מגוון
של תקלות. וכל זה תוך שעתיים.
עכשיו אני משוכנע ש'The Passion of the Christ' הוא מזימה שטנית של שונאי יהודים (ימ"ש). אבל אנחנו לא הולכים להפנות להם את הלחי השניה, לא ולא! הדו"חקו ייכתב גם ייכתב, גם אם אני אצטרך לכתוב אותו, וגם אם זה יעלה לאנשים מסוימים בלפספס את "באפי"! ונאמר אמן.
עוד לפני חודשים רבים, לפני שמישהו ידע משהו על סרטו החדש של מל גיבסון, היו ויכוחים על המסר האנטישמי שהוא מכיל-או-לא. ועכשיו, עם צאת הסרט, ההבדל היחידי הוא שהויכוחים בנושא אינסופיים מתמיד. אף אחד עדיין לא יודע לומר חד משמעית אם הסרט אנטישמי או לא, אבל קהילות יהודיות רבות הפגינו נגד הקרנת הסרט מול בתי קולנוע נבחרים בארצות הברית. מנגד, ג'ניפר גירו, חברה בקבוצת נשים קתולית, הקימה אתר מיוזמתה האישית במטרה לגייס כסף למען פרסום פרטי של הסרט ברדיו ובעיתונים. בארץ, שיא כל הזמנים בכתיבת הבדיחה "איך יודעים שישו היה יהודי?" בפורומים ישראליים נשבר.
עד כאן מדובר בשערוריה שגרתית. אבל זה לא הכל: 'הפסיון' החליט פתאום שהוא מעדיף להיות מנפץ קופות מאשר סתם סרט קטן ודתי דובר ארמית. ביום הראשון להקרנתו, יום רביעי, הוא הכניס 26.5 מיליון דולר, והגיע למקום התשיעי ברשימת ימי הפתיחה המוצלחים ביותר אי פעם. זוהי תוצאה מדהימה לנוכח העובדה שכל יתר הסרטים ברשימה הם בלוקבאסטרים עתירי אפקטים ויחצ"נות, המיועדים לקהל יעד רחב הרבה יותר. שתבינו, 'הפסיון של הנוצרי' שוכן בטבלה בצוותא עם 'אוסטין פאוורס: גולדממבר' ו-'מלחמת הכוכבים – פרק II: מתקפת המשובטים'. מיותר לציין שלא רק התקציב של הסרטים האלה עצום ביחס ל'פסיון'. גם השמות שלהם הרבה יותר מסורבלים.
בכל הקשור לטבלת סופי השבוע המוצלחים ביותר בכל הזמנים, מצבו של 'הפסיון של ישו' לא שונה בהרבה – שם הוא נמצא במקום השמיני. ההערכות על הכנסות סוף השבוע מדברות על 76 מיליון דולר, ואפשרי בהחלט שהמספר הזה יגדל כשיגיעו תוצאות האמת.
אז מה גרם להצלחה הזו? קשה לומר. הסרט עוסק בשעותיו האחרונות של ישו, ועל פי מל גיבסון, הבמאי והמפיק של כל האירוע, הוא מציג את גרסתו האמיתית והנאמנה של הסיפור. הסרט אמנם מכיל כתוביות (השבח לאל!), אך השחקנים מדברים ארמית ולטינית בלבד. כל אלה, בצירוף העובדה שהסרט נעשה בתקציב קטן יחסית (25 מיליון דולר בקירוב), לא מצביעים בדרך כלל על הצלחה כלכלית מסחררת. ובכל זאת הסרט משחק אותה בגדול. סביר להניח שכל השערוריות התקשורתיות יצרו הייפ אצל הצופים חודשים לפני שהסרט הגיע לאקרנים. חשוב להוסיף שגם הנוצרים האדוקים, קהילה גדולה שבדרך כלל לא הולכת ליותר מדי סרטי קולנוע (בפרט כאלו שמדורגים R), פקדו את הקולנועים למען החוויה הדתית, והכניסו לא מעט כסף לקופת הסרט.
לדעת המבקרים מדובר בסרט נהדר. או מחורבן. אין לי שמץ של מושג – כולם היו עסוקים מדי בלנתח את הפן היהודי בסרט ואת הנאמנות למקור ההיסטורי, כמו גם את מקומה של הדת באמריקה ואת הגזענות של אבא גיבסון. לכשהם התפנו סוף סוף מהסוגיה, הם הגיעו להסכמה כללית בנוגע לדבר אחד: הסרט אלים במיוחד, קשה לצפייה, ובוודאי שלא מתאים לכל אחד (מה שהופך את ההצלחה שלו לעוד יותר מפתיעה). קטעי ההתעללות שעובר ישו בדרך לצליבה הם קשים, מסכימים כולם (יש המציינים זאת לחיוב, וחלקם – לשלילה). אבל בימוי, משחק, תסריט, עיצוב, אמינות? נראה שהם חסרי חשיבות כשמדובר בנושא כל כך רגיש.
במהלך חמישה ימים בלבד בקולנוע הספיק 'הפסיון' לעקוף בסיבוב את 'ואז הגיעה פולי' ו'50 דייטים ראשונים', ולהפוך לסרט הראשון של שנת 2004 שחוצה את קו 100 מיליון הדולר. מה יקרה לו בשבועות הבאים? קשה מאוד לומר, מכיוון שהוא לא סרט נורמלי וההתנהגות שלו בקופות אינה נורמלית. אבל אם הוא יצליח, אפילו חלקית, לשמור על רמת העניין וההצלחה של השבוע הראשון, אנחנו מדברים כאן על סרט שיהפוך לאחד המצליחים ביותר אי פעם, לפחות בארה"ב.
רחוק רחוק מתחת לג'יזס, עם סכום של 9.1 מיליון דולר, הגיע 'Twisted' למקום השלישי. הסרט הוא מותחן שבלוני עם סמואל ל. ג'קסון ואנדי גרסייה, ובו חוקרת מסוג אשלי ג'אד מחפשת רוצח סדרתי. כמקובל בסרטים האלה, היא מגלה שהיא אמורה להיות הקורבן הבא. בגרסה הזו החוקרת גם חוטפת בלאק-אאוטים, והסיבה שהוא בכלל מוזכר כאן היא הציון שהוא קיבל במדד העגבניות הרקובות (טוב נו, וגם כי הוא נמצא בטבלה): מתוך 87 ביקורות שלוקטו לתוך דף הסרט באתר העגבניות, רק מבקר אחד דיבר בשבחו של הסרט. השאר חושבים שהסרט ממחזר, לא אמין, לא מותח בגרוש, ממחזר שוב, ומחורבן באופן כללי.
'לילות הוואנה', פריקוול לסרט 'ריקוד מושחת' משנת 1987, הוא סיפורה של נערה מתבגרת שמתאהבת בבחור כלשהו ונרשמת לתחרות ריקודים מפורסמת, כל זה על רקע המהפכה בקובה. לפי הביקורות מדובר בסרט טיפשי במיוחד, ומצד שני יש בו ריקודים לא רעים. ובכלל, להסתכל על רומולה גריי, השחקנית הראשית והדי אנונימית, זה לא ממש עינוי. 'ריקוד מושחת 2: לילות הוואנה' הכניס במהלך סוף השבוע 5.8 מיליון דולר, מספיק כדי להשתחל למקום החמישי.
בתחתית, במקום העשירי, שוכן 'Broken Lizard's Club Dread'. ה'לטאה שבורה' שבשם הסרט הוא שמה של חבורת הקומיקאים שיצרה אותו, אלה שהביאו בשנה שעברה, כפי שאתם בוודאי לא זוכרים, את הסרט הלא-מצליח 'Super Troopers'. בסרט הנוכחי, מסיבה של כמה טינאייג'רס הופכת לסיוט כשגופות המוזמנים מתחילות להופיע על ימין ועל שמאל. כל אחת מהדמויות עלולה להיות הרוצח/ת הפסיכופט, אבל מובן שרק אחת מהן תזכה לכבוד. בקיצור – סרט סלאשר, אבל עם צחוקים. חובבי הטראש מחבבים, השאר ממש ממש לא, ונשאלת השאלה
למה לעזאזל הם ציפו.
זהו, רשימת-הסרטים-הלא-מעניינים-שלאף-אחד-לא-אכפת-מתי-
והאם-הם-יגיעו-לארץ נגמרה בשעה טובה. אבל לפני שאשלח אתכם לדרככם הצלחה, חידה: מה זה מתחיל ב-ש', נגמר ב-"ר הטבעות: שיבת המלך", יקבל אוסקר בשעות הקרובות, ועף מהטבלה לאחר ששבר כמעט כל שיא אפשרי ולאחר שהבטיחו לכם שלא יזכירו אותו יותר במהלך דו"חקו? נכון מאוד! זכיתם בטוסטר.
בשבוע הבא הרחובות יתמלאו בילדים מחופשים ללובה, אוון וילסון ובן סטילר יככבו ב'סטרסקי והאץ", שמבוסס על הסדרה הקומית משנות ה-70', ויגו מורטנסון ירכב על סוסו האמיץ 'הידאלגו' ברחבי המדבר (בארץ יקראו לו 'ים של אש'), חבורת שחקנים תנסה את כוחה בפתרון תעלומה ב-'The Reckoning', והזוכים באוסקימורון יצחקו לי בפרצוף, קרוב לוודאי.
הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.
יופי אני ראשון!
ברצינות עכשיו:
מה קרה בסוף עם הפסיון? בא לארץ או לא?
עוד שעה וחצי להעביר…
לא היתה שום התפתחות חדשה לאחרונה,
אז בינתיים לא, הוא לא מגיע. מחכים לראות מה קורה איתו מבחינה כספית (מה שדי דבילי. התנהגות הקופות שלו בארץ תהיה שונה לחלוטין). ולא, זה שהוא עשה עכשיו 70 ומשהו מיליון עוד לא אומר שהוא מצליח, כי אף אחד לא יודע אם בשבוע הבא תהיה לו נפילה מטורפת, או שהוא ימשיך לדהור (כלומר, אם מה שראינו עכשיו הוא חד פעמי או לא).
אוסקר!!!
(הדג היקר יסלח לי על עודף סימני הקריאה, נכון?)
אז ככה: הייתי מטורפת מספיק בשביל לגשת, מצוידת בשמיכה, תרמוס מלא קפה ושלט ולראות את האוסקר. מתחילתו ועד סופו.
שר הטבעות ניצח, עם לא פחות מ11 זכיות! מזל טוב!
שון פן לקח את פרס השחקן (ולאקדמיה שלום. בינתיים) שרליז תרון את פרס השחקנית. טים רובינס את פרס שחקן המשנה, ורנה זלווגר את פרס שחקנית המשנה.
בטקס לא נרשמו הפתעות מיוחדות, מלבד אולי הכניסה המצחיקה עד דמעות של בילי קריסטל (שאגב, הוא מאוד שולת!11) והטק'ס עבר חלק. שפחתכם הנאמנה הולכת לנסות להתאושש ואז, בלית בררה, ללכת למושבת העונשין, המכונה בית ספר.
לילה טוב (או בוקר טוב, תלוי איך מסתכלים על זה) wow!
ולמקרה שלא נתראה -
אחר צהריים טובים!
בקשר לטוסטר שזכינו בו
איך אפשר לאסוף את הפרס? לא, כי שלנו בדיוק נשבר אתמול.
(11 אוסקרים לשר"ה. ניחוש: *אף אחד* ממשתפי האוסקימורון לא ניחש נכון את הכל).
9.
ואני עובדת על כתבת סיכום הטקס, אז תיכף יהיה מקום לכל זה.
ותודה לקוין סימת', שסיפק את הישו הוושנגטוני.
תודה
ניסיתי להזכר מאיפה הישו הזה מוכר לי.
ג'יזס כרייסט, סופרסטאר
תסלחו לי על הבורות, אבל מה זה לעזאזל 'פסיון'? כלומר, מילולית, מה פשר המילה. באנגלית המילה מופיעה כ'passion', תשוקה, אבל בטח יש עוד משמעות.
פירוש המילה
בצרפתית לפחות, "יסורים".
אאל''ט גם בצרפתית פירושו תשוקה
בלטינית עתיקה פירוש המילה "ייסורים".
מתוך שני דוחק''ואים שיצא לי לכתוב
העורכים ירדו עליי פעמיים בכותרת של העמוד הראשי. אני מתחיל לתהות מה הם רומזים.
מעבר לזה, אני רוצה לבקש סליחה עמוקה מרוח הקודש על העוול שגרם לו הדוחק"ו ולבקש יפה שיחזיר לי את המחשב. די מעצבן לכתוב תגובות מהסיפרייה של בית ספר כשהילד לידי מאיץ בי ללחוץ "שלח" כדי שהוא יוכל להכנס לאתרי פורנו.
אוקיי,
טקס האוסקר הראשון שאני רואה מתחילתו ועד סופו בשידור ישיר.
היה ממש יפה, הוא לא זרם כמו שהבטיחו אבל אנג'לינה ג'ולי הייתה מדהימה! אף אחד לא יכול להגיד שהיא לא הייתה מושלמת כשהיא הגישה את הפרס הראשון וזה מה שגרם לי להישאר ער עד סוף הטקס.
ממתי יש בטקס האוסקר פרסומות? ממש עיצבנו אותי!
fuck you טיטאניק והלוואי שהזכייה המפתיעה של שר"ה ב*כל* המועמדויות שלו תגרום לו לעקוף אותך בקופות.
הקיצר, טקס ממש טוב ואני מקווה שבעוד כמה שנים אני אוכל לצפות בו יותר מקרוב. משהו ככה באולם ליד אנג'לינה כלתי הטרייה…
עוד כמה שנים, היא לא תהיה טרייה...
בתור כלה היא תהייה טרייה.
יעני חדשה. בתור אישה, גם בגיל 374 היא תהייה טרייה בשבילי.
אתם חושבים שכבר יש תמונות מהאוסקר בגוגל שאני יכול להוריד?
יש ב-IMDB.
תמיד יש בטקס פרסומות
כי הוא משודר בארה"ב ברשת ABC, כמדומני, וכמו הערוצים המסחריים בארץ – גם היא נתמכת וממומנת ע"י פרסומות.
מכיוון שערוץ 3 הן בכבלים והן בלווין אינו ערוץ מסחרי, משודרים בו פרומואים במקום (לפחות ביס, את אותם הפרומואים כל הזמן ולקינוח מצגת מרהיבה של כתובת האתר שלהם).
תגידו,
יש סיכוי שהזכייה ב-11 פרסי אוסקר תקפיץ כל כך את מכירת הכרטיסים של שר הטבעות הווא יוכל להפחיד את טיטאניק?
או שלא?
לא
לא את טיטאניק
מצד שני, ישנה אפשרות קלושה שהוא יעקוף את ספיידי.
אוף...
טיטאניק ממש לא.
אבל ממש שהבנתי מספר בתי הקולנוע בהם הוא מציב הולך להתרחב שבוע הבא למשהו בסיבובת 2000 (בניגוד ל1100 או משהו כזה, כעת), כך שבהחלט יכול להיות שהוא יחזור לעשיריה הראשונה.
הפסיון: הדור הבא
הימורים לאוסקר 2005, מישהו? לפחות יש סיכוי שיהייה מעניין הפעם…
הימורים לאוסקר 2005?
טרויה על אפקטים ותלבושות, ג'וני מקבל את האוסקר על המשחק בשודדי הקאריביים 2. אורלנדו מקבל פרס על זה שהוא הגבר הכי יפה באולם (בהנחה שהוא יבוא לטקס, לא כמו השנה) שחקנית לא מוכרת מקבלת את פרס השחקנית. או אולי נעמי ווטס. או אולי (אמן ואמן) אומה?
ובפרס הסרט הטוב זוכה להרוג את ביל- חלק 2. השנה זה פנטזיה, שנה הבאה זה קומדיה.
אה?
ממתי קיל ביל זה קומדיה?
נדמה לי
שהיא התכוונה שהזכיה של קיל ביל 1 אולי התבררה כפנטזיה רחוקה השנה, אולם בשנה הבאה זה יכול לקרות (וכדאי שזה יקרה).
ואני חשבתי
שהיא התכוונה שהשנה זכה סרט פנטזיה, ובשנה הבאה תזכה קומדיה (קיל ביל).
בץ צודק.
וקיל ביל זה כן קומדיה. אברים עפים לכל עבר ואנשים פצועים ושותתי דם. ואומה תורמן. קומדיה מוצלחת במיוחד!
מצחיק אותי שאף אחד לא היתייחס להערה שלי על אורלנדו בלום.
כבר פיתחנו סינון אוטומטי.
רעיון לא רע...
אולי יש אפשרות שמנגנוני הסינון של האתר יפעלו על המילה "אורלנדו" בדומה לסימני הקריאה?
כלומר, בשימוש מוגזם בה, או בשימוש בה בצמוד למילות תואר כ"חתיך", "מדאים", "מאמם" ו"תעשה לי תאומים", המחשב ימיר אותה אוטומטית למשהו משעשע!
!!
!!!בא לי לרוץ ערום בשדה חמניות
(לא יכולתי להתאפק…)
ולמה זה יהפוך?
אני רוצה שלשייה ממיסטר בין?
השפתיים החושניות של בילי קריסטל מחרמנות אותי?
שוורצנגר הוא כוסון וחמוד וחכם והוא צריך להיות נשיא ארה"ב!?
הימורים? יותר קל ממה שחשבתי
בכל שנה יש כמה "מומחים" שמפרסמים את ההימורים שלהם לאוסקר כמעט שנה מראש. בד"כ, הם מבססים את ההימורים על טיוטות של תסריטים ש"במקרה" הגיעו לידיהם ועל האנשים שעומדים מאחורי הסרט. אין לי שום עותק של תסריט, או מידע אפילו על תאריך יציאה מוגדר של רובם, אבל יש לי כמה ניחושים לאוסקר הבא (גזור ושמור):
"האלאמו" הוא סרט מלחמה אפי המתרחש ב-1836. במרכז העלילה, עימות היסטורי בין תושבי טקסס לצבא מכסיקו שנודע מאוחר יותר כמהפכה הטקסנית. לכאורה, מדובר בזוכה די בטוח. סרט היסטורי על מלחמת חלשים מול צבאו של רודן. לפני כמה שנים, הייתי כבר עכשיו מהמר עליו, אבל האקדמיה מנסה להתנער מתדמית חובבי המלחמות וההיסטוריה ועשויה להעניק לסרט הרבה מועמדויות, אבל מעט פרסים (ע"ע כנופיות ניו-יורק).
http://www.imdb.com/title/tt0318974/
"הטייס" הוא סרט מושקע ביותר של מרטין סקורסזה, על חייו של הקולנוען והיזם הווארד יוז שהפך לאחד האנשים החזקים באמריקה לפני גיל ארבעים. הליהוק לתפקיד יוז די צפוי (לאונרדו דיקפריו החביב על סקורסזה), אבל מה שבאמת מעניין הוא ריבוי הופעות האורח של שחקנים מודרניים ככוכבי עבר. בין השאר: קייט בלנשט בתפקיד קתרין הפבורן, גוון סטפאני (סולנית "נו דאוט") בתפקיד ג'ין הארלו, קייט בקינסייל בתפקיד אווה גרדנר, ג'וד לאו בתפקיד ארול פלין. אחרי חמישה טקסים בהם היה מועמד ולא זכה, זו ההזדמנות של סקורסזה לצאת סוף סוף עם אוסקר (אם לא, הוא יקבל בטח על מפעל חיים בעוד עשור).
http://www.imdb.com/title/tt0338751/
"אלכסנדר" הוא עוד סרט אפי היסטורי, הפעם על אלכסנדר "הגדול" מוקדון. הליהוק מעניין ומבטיח מועמדות או שתיים, אולי לקולין פארל ורוסריו דוסון. מצד אחד, אוליבר סטון מבטיח להביא זווית שונה ומרתקת על הכובש העתיק. מצד שני, כאמור, האקדמיה מנסה לשבור את התדמית המיושנת שלה ולבחור בסרטים יותר "פשוטים". אוליבר סטון יקבל מועמדות די בודאות, אבל לא הייתי מהמר עליו כזוכה, גם כי זכה כבר פעמיים כבמאי (ועוד אחת כתסריטאי) וגם כי לא בטוח אם ירצו לתת לו לנאום.
http://www.imdb.com/title/tt0346491/
"שני אחים" הוא לא מהפייבוריטים כרגע, אבל יכול לזכות במועמדות על תקן הסוס השחור. מדובר בסרטו של הבמאי הצרפתי ז'ן-ז'ק אנאוד (או משהו כזה), שזכה בחייו בהמון פרסי סזאר ולהערכה רבה ביחוד על סרטו "הדב". בדומה ל"הדב", גם ב"שני אחים" הגיבורים הם לא בני-אדם, אלא בעלי-חיים. שני טיגריסים אחים מופרדים בצעירותם ומאוחדים כעבור שנים בידי חוקר (גאי פירס) שגורם להם להילחם זה בזה. הסרט יוצא בארה"ב מוקדם יחסית (יולי) ולמרות העלילה הסופר קלישאתית, הוא מאוד רחוק מהמיינסטרים ההוליוודי. עדיין, מדובר בסרט שאמור להיות מאוד מרגש ובעל מראה אמנותי (של סרט טבע, אבל אמנותי). תתכן מועמדות לבמאי ואולי גם לגאי פירס אם יהיה מספיק טוב. הטיגריסים כנראה יאלצו לחכות לפעם אחרת.
http://www.imdb.com/title/tt0338512/
"אישה טובה" הוא סרט שאין לי כמעט שום מושג לגביו, אבל בכל זאת החלטתי לעקוב אחריו. ממעט המידע שהשגתי, הסיפור הוא על אישה מבוגרת שמחליטה לפתות את בעלה של אישה צעירה יותר. לא הייתי ממש מתייחס לסרט לולא הליהוק של סקרלט ג'והנסן והלן האנט בתפקידים ראשיים. אם הלן האנט לוהקה כמפתה המבוגרת, זה יהיה תפקיד שונה מכל מה שעשתה עד כה, דבר שיהיה טוב גם לה וגם לסרט. סקרלט הוכיחה את עצמה כחביבת המבקרים ולאחר שלא זכתה לאף מועמדות השנה, יתכן שבאקדמיה יחליטו שהתפקיד שלה ב"אישה טובה" דווקא ראוי. כמובן, מדובר רק בהשערות.
http://www.imdb.com/title/tt0379306/
"אליזבת רקס" הוא סרט בריטי קצת יוצא דופן. מהפרטים המעטים שמצאתי, הסרט מתבסס על תאוריה לפיה המלכה אליזבת הראשונה הייתה גבר. במקרה הזה, הליהוק של סטיבן פריי לתפקיד ראשי בסרט מעורר סקרנות. בתור קומיקאי מוכשר בן 47 שמזוהה במקרה עם התקופה האליזבתית (בעיקר בגלל "הפתן השחור 2"), הוא נראה כמו הליהוק המושלם כגבר המתחזה למלכת אנגליה. בנוסף, זו הזדמנות מצוינת לאקדמיה להעניק מועמדות להומוסקסואל מוצהר ובכך להתרחק עוד יותר מתדמיתה השמרנית. גם אם אכן יהיה מועמד, קשה להמר על סטיבן פריי כזוכה פשוט כי הנטיה היא לבחור בשחקנים דרמתיים. בכל אופן, מועמדות לפריי תעניק גם לסרט וגם לאוסקר יחצ"נות מצוינת.
http://www.imdb.com/title/tt0366408/
ההימור שלי כרגע:
סרט, במאי, תסריט מקורי, תלבושות ואיפור: "הטייס"
תסריט מעובד: מוקדם מכדי לקבוע.
אפקטים, עריכה ושאר ירקות: "אלכסנדר", או "טרויה"
ז'אן ז'אק אנו
הוא זה שעשה את 7 שנים בטיבט, ורק על זה מגיע לו מכות. מה גם שהוא פיספס את הפוטנציאל הגלום באויב בשער. אוסקר? הצחקת אותי.
ז'אן ז'אק אנו
מצד שני, הוא ביים את "שם הורד". אומנם לא קראתי את הספר אבל מאוד אהבתי את הסרט!
'אלאמו' לא יזכה בכלום
ולו בשל הסיבות הבאות:
א. הוא יוצא באפריל.
ב. הוא הגיע לאפריל אחרי שנדחה לשם מנובמבר.
כלומר, הוא היה אמור להשתתף במרוץ לאוסקר השנה, אבל לא היה מספיק טוב.
חוץ מזה, מה עם 'הפסיון של ישו'? אני לא חושב שהוא יהיה גורף אוסקרים ענק (פשוט משום שהוליווד היא חילונית) אבל הצלחה ענקית ובלתי צפויה כזאת האקדמיה תרגיש חייבת לכבד איכשהו. נגיד, מועמדות על הבימוי למל גיבסון, ואוסקר השחקן לג'ים קאביזל?
אה, ועוד שאלה מעניינת: מי יזכה באוסקר הפעלולים? התשובה האוטומטית "שרה" כבר לא עובדת!
הייתי אומר ש-''ספיידרמן 2'' ''הארי פוטר 3'' ו-''טרויה''
יהיו המתחרים העיקריים.
"סקיי קפטן" גם – בתנאי שהוא יצליח מספיק בקופות.
אבל למה אני מקדים את המאוחר – הדיון הזה שייך לתצפית סרטי הקיץ שתתפרסם פה ממש בקרוב. נכון? נכון?
כל הסרטים שהזכרת יוצאים בקיץ
חוץ מ"טרויה", לא נראה לי שאף אחד מהם יותיר רושם רציני על האקדמיה בסוף השנה. כשזה מגיע לתאריכים, יש ל"אלכסנדר" יתרון. מצד שני, כבר היו לא פעם זכיות של סרטי קיץ, אבל רק כאלה שבאמת הותירו רושם טוב במיוחד (לדוגמה: שליחות קטלנית 2, מטריקס).
אה?
סרטי קיץ תמיד, אבל *תמיד* מגיעים למועמדויות בקטגוריית הפעלולים. במיוחד אם הם עושים הרבה כסף (וזו הפונקציה העיקרית לזכיה שלהם בקטגוריה הנ"ל).
וכדי לנמק את דבריי:
להלן רשימת סרטי קיץ שזכו בפרס מ-1990 עד 2000:
מצולות
שליחות קטלנית 2
פארק היורה
פורסט גאמפ (נו, מה לעשות, יצא בקיץ)
בייב
היום השלישי
מטריקס
7 מתוך 10.
הייתי אומר שאתה צודק
אבל אז ראיתי את הטריילר החדש של 'היום שאחרי מחר'.
(סבלנות, יש יומית תיכף)
קבלו תיקון לגבי האלאמו
משום מה חשבתי שהוא יוצא באוקטובר, אבל בדקתי שוב וראיתי שטעיתי. כרגע, זה משאיר את התחרות הגדולה בין הטייס ואלכסנדר. אולי באמת מוקדם מדי לנחש, אבל אני מהמר שזו תהיה השנה של סקורסזה (מצד שני, זה מה שחשבו על כנופיות נ"י).
הפסיון של ישו יכול להיות מועמד לפרס הסרט הזר . בינתיים, יש לו 52 אחוז במדד העגבניות, מה שלא מבטיח לו יחס אוהד במיוחד. <הכנס הערת "היהודים שולטים בהוליווד" כאן>.
הפסיון הוא בעייתי
משום שהוא חוטף יותר מידי ביקורת מיותר מידי אנשים.
חוץ מהיהודים, גם הותיקן לא כ"כ מתלהב ממנו. זה פשוט סרט שמודבק עליו סימן גדול של "לא פוליטיקלי קוקרט". אני לא בטוח אם האקדמיה תרצה להכניס את הראש שלה למיטה החולה הזו.
הימורים-בראיה יותר מפוכחת
אחרי בדיקה מעט יותר מעמיקה, הגעתי למסקנות מסוימות. בין השאר, גיליתי ש"אישה טובה" מבוסס על מחזה של אוסקר ויילד, שסטיבן פריי כבר לא מקושר ל"אליזבת רקס" וש"שני אחים" לא באמת צפוי להותיר רושם מיוחד. שלושה סרטים שכן שמתי לב אליהם הם "מוצארט והלויתן", "היא שונאת אותי" של ספייק לי ו"יריד ההבלים" של מירה נאיר (לפי ספרו של וויליאם מייקפיס תאקרי). בנוסף, הפעם התחשבתי יותר באפקט ה"חייבים", הנובע מתחושה שמישהו/י קופח/ה למרות שהגיע לו/ה לזכות. האפקט גורם לכך שהמחוייב יהיה פייבוריט כמעט ודאי בהזדמנות הבאה. מחוייבים מהשנים האחרונות כוללים את ניקול קידמן, רנה זלווגר ופיטר ג'קסון.
סרט: "הטייס" עדיין מסתמן כמועמד המוביל, הן בגלל ההשקעה בו והן בגלל אפקט החייבים לסקורסזה. אחרי 5 טקסים מהם יצא בידיים ריקות, התחושה שלי היא שעב הגבות צפוי להיות הזוכה הגדול. "אלכסנדר" עדיין נראה כמועמד לגנוב חלק מהפרסים, בעיקר מהצד הטכני. ההימור שלי הוא 10-13 מועמדויות לטייס, 7-10 לאלכסנדר. לגבי שלושת האחרים, עוד מוקדם לקבוע. כאמור, אישה טובה, יריד ההבלים והיא שונאת אותי מסקרנים, אבל אי אפשר לדעת לפני שהסרטים יצאו. תמיד יכול להתגנב לו איזה זוכה פסטיבלים סדרתי שיכנס למשבצת הסוס השחור. בנוסף, "פנטום האופרה" עשוי להרוויח מהבאז החיובי לסרטים מוזיקליים שיצרו מולאן רוז' ושיקגו (למרות שהצבת ג'ואל שומאכר כבמאי די מעיקה).
בימוי: סקורסזה, המחוייב הגדול, יזכה כנראה (אלא אם יצא לו עוד כנופיות ניו-יורק). אוליבר סטון יתחרה, אבל ישמור על פרצוף פוקר. שומאכר עלול להיות מועמד (נקווה שלא), ספייק לי ומירה נאיר גם יכולים להוות אפשרות לגיוון הרשימה. במידה ו"טרויה" יזכה למספיק הערכה מצד המבקרים, מי יודע? אולי וולפגנג פטרסן יהיה מועמד לראשונה מזה יותר משני עשורים. בנוסף, אולי דווקא השנה האקדמיה תחליט להכיר בטרי גיליאם ותעניק מועמדות על "האחים גרים".
משחק: סטיבן פריי כבר לא מועמד סביר. בשנים האחרונות יש נטיה לחפש את השחקנים בסרטים היותר דרמתיים ופחות אפיים. מהסיבה הזו, לאונרדו דיקפריו (הטייס) וקולין פארל (אלכסנדר) אמנם מגלמים דמויות שנויות במחלוקת ובעלות עומק, אבל לא הייתי בונה עליהם כיותר ממועמדים סמליים. לעומת זאת, אני כבר מתחיל להעביר ז'יטונים למשבצת של קייט בלאנשט, המגלמת את קתרין הפבורן בהטייס. נתוני הפתיחה נוטים לטובת בלאנשט. היא שחקנית נאה ומוערכת בשנות השלושים לחייה שכבר כמה שנים נמצאת ברשימת אהובי המבקרים. אם לשפוט לפי ג'וליה, רנה, ניקול, גווינת', ז'ולייט, קתרין זטה, הלן, האלי ושרליז, קייט היא הבאה בתור.
עוד כדאי לשים עין על המשתתפים ב"אישה טובה". מחזות של אוסקר ויילד נוטים למשוך מבקרים ולפי הליהוק, יש סיכוי למועמדות או שתיים. מצד שני, "היא שונאת אותי" כולל לסביות בהריון, מתכון די ודאי לפחות למועמדות. מצד שלישי, מנסה לשכנע שהוא שחקן רציני ומגלם מפגר ב"מוצארט והלויתן". השאלה האמיתית במקרה שלו היא האם האקדמיה מוכנה להעניק פרס לעוד אוטיסט, או שתחפש משהו יותר "מקורי".
תסריט מקורי: הנצחון כבר הולך לכיוון "הטייס" שצפוי להיות הזוכה הגדול. התחרות העיקרית תהיה לדעתי מספייק לי ("היא שונאת אותי") ואולי גם "דוגוויל" ו"להתראות, לנין" עוד יפתיעו. טכנית, הם עוד יכולים להיות מועמדים, אם כי גילם המבוגר צפוי למנוע מהם זכיה. אני מנחש שצ'רלי קאופמן יזכה במועמדות סמלית על אור שמש נצחי, אבל לא יזכה, שוב מפני שהסרט כבר יהיה ישן יחסית. למרות זאת, קאופמן עשוי להפוך למחוייב החדש ולהבטיח לעצמו זכיה תאורטית בשנה הבאה.
תסריט מעובד: התחרות כרגע היא בעיקר בין יריד ההבלים ואישה טובה, עם אפשרות לא רצינית במיוחד למועמדות של טרויה.
אנימציה: ר' תגובה של רז. כתבה מספר 2094
תעודי: לא תחום שאני נוטה להתעמק בו, אולם נראה שכבר עכשיו יש פייבוריט. Super size me הצפוי לעורר דיון ציבורי מסוים ("ציבורי"=בקרב מבקרים על דפי העיתון ובאינטרנט. את הציבור עצמו זה לא ממש מעניין) לגבי האמת מאחורי רשתות המזון המהיר. למי שלא יודע, בסרט מתעד מורגן ספרלוק את עצמו כשהוא אוכל אך ורק פאסט פוד במשך תקופה מסוימת. עקב כך, בריאותו נפגמת והוא עולה במשקל בצורה משמעותית. יש ויכוח עד כמה הסרט באמת רלוונטי והאם מדובר בסתם גימיק ונסיון לעשות כותרות, או שאכן קיימת מטרה נעלה מאחורי התחקיר. זה עבד ב"באולינג לקולומביין", כנראה שיעבוד גם הפעם.
אפקטים: אלכסנדר, טרויה, "היום שאחרי מחר" ומי מסרטי הקיץ האחרים שיעשה הכי הרבה רעש יהיו כנראה המועמדים. אולי ספיידרמן 2, אולי הארי פוטר והאסיר מאזקאבאן, אולי בכלל "האחים גרים", כל אחד יכול להצטרף לרשימה. ההימור שלי, בכל אופן, הוא על אחד מהשלושה בתחילת הפסקה.
תלבושות, איפור, תפאורה: בעבר, חלק בלתי נפרד מסלסלת הפרסים של הסרט הטוב ביותר. כיום, עשויים להתחלק בין מספר סרטים. עדיין, הטייס ואלכסנדר פייבוריטים גם כאן.
הבעייתי: "סקיי קפטן ועולם המחר". מצד אחד, סרט סוף קיץ שנועד בפרוש להרשים ולשבור כמה שיותר קופות. מצד שני, הוא נדחה מתאריך מוקדם יותר, כך שקיים חשש מסוים מיכולתו להתחרות באחרים.
מצד אחד, סגנון רטרו והשקעה רבה בעיצוב הרקעים ומראה הדמויות. מצד שני, הרקעים עשויים כולם במחשב ולאקדמיה תהיה כנראה רתיעה מסוימת מהענקת קרדיט למשהו שאי אפשר לגעת בו (תשאלו את גולום).
מצד אחד, שתי זוכות אוסקר ומועמד פעמיים, בחיזוק ג'ובאני ריביסי המוכשר. מצד שני, לגווינת' פאלטרו ואנג'לינה ג'ולי יש בשנים האחרונות נטיה לנאחס סרטים שהן משתתפות בהם.
אם סקיי קפטן יהיה מועמד, לא נראה לי שזה יהיה על משהו מעבר לעריכת סאונד.
תאריך ההפצה של 'יריד ההבלים'
הופך את האפשרות שהוא יהיה מתחרה רציני על האוסקר ללא סבירה.
ובקטגורית התיעודי, איך הצלחת להתייחס ל'באולינג לקולומביין' ולהתעלם מ'פרנהייט 911'?
אתה חושב שיתנו לו עוד פעם?
חוץ מזה, על סופר סייז מי ובאולינג לקולומביין אני יודע יותר מאשר על פרנהייט. כאמור, אני לא מתיימר להכיר את העולם הדוקומנטרי, אבל לפחות כרגע, סופר סייז מי נראה מבטיח.
לגבי יריד ההבלים, אני יודע, אבל מלבד תאריך ההפצה גם ביקורות הן גורם מכריע. לא נדע עד שהסרטים יצאו, אבל כבר היו מקרים. לדוגמה: מולאן רוז' יצא ביוני, פורסט גאמפ וסיביסקיט יצאו ביולי, ארין ברוקוביץ' יצא במרץ (שנה לפני הטקס בו היה מועמד). נכון שהסיכוי לא גדול, אבל סרט שיוצא בספטמבר לא יהיה עד כדי כך חריג.
למה לא לתת למישהו יותר רציני לעשות את זה?
האתר Oscar watch מציע דירוג מתעדכן של המובילים למועמדויות, על סמך הבאז שהם מעוררים. לא המקור הכי אמין, אבל בטח עדיף על סתם לזרוק שמות.
http://www.oscarwatch.com/Kris/oscarchart04.html
הערה קטנה בדרך אגב:
בלזרוק שמות, אני מתכוון לעצמי, לא לרד פיש או כל מגיב אחר בפתיל. אני לא עוקב אחרי אתרים מחו"ל ובד"כ לא שם לב לסרטים שמעוררים עניין עד אחרי שכבר יצאו. אין לי את האפשרות לראות סרטים עד שיגיעו לארץ (אוקיי, אין לי אפשרות חוקית), מה שמציב אתרים אמריקניים בעמדה טובה בהרבה. זו הסיבה שההימורים שהצעתי הם מאוד לא מקצועיים ומבוססים בעיקר על ניחוש חצי אקראי.
נו, אז איך יודעים שישו היה יהודי?
הוא אחראי לסרט מצליח ביותר.
נו, אז איך יודעים שישו היה יהודי?
הוא עבד בעסק של אבא שלו עד גיל 30, אמא שלו האמינה שהוא קדוש והוא האמין שהיא בתולה.
באדה-בם-פש!
דרך אגב, האתר של ג'ניפר גירו, למקרה שלמישהו מתחשק לתרום (הם עומדים כבר על $8,925 כרגע):
http://www.seethepassion.com/
חביב
נו, אז איך יודעים שישו היה יהודי?
המוצלח מביניהם הוא:
איך יודעים שישו היה מקליפורניה?
הוא יסד דת חדשה.
ואם ננטפק
זו בדיחה שאני לפחות, שמעתי במופע סטנד אפ של רובין וויליאמס, שצולם ב-2002 ל-HBO.
איפה הניטפוק?
חשבתי שהצגת זאת כבדיחה ''שלך''
אז ניטפקתי שזה בעצם של רובין וויליאמס.
סליחה אם טעיתי, אני הולך מיד לרוץ עירום בשדה חמניות.
במסגרת פסטיבל 'שרה''ט',
אפילו אייג'נט אלרונד נאות לתרום כמה מילים. אחרי נאום 'פייט קלאב' קצר, הוא גם חכך בדעתו בסוגיה מי ינצח בקרב בין אייג'נט סמית' לאלרונד: http://www.ananova.com/entertainment/story/sm_880030.html
(למרות שכמה מהטיעונים שלו לא משהו. רואים שהוא לא מבין את הדמות).
במסגרת פסטיבל 'שרה''ט',
כן, כמו המשכי המטריקס למשל…
בין אם הסרט אנטישמי או לא
אלים או אמין, טוב או רע:
ח"ח אחד גדול לפחות אני נותנת לגיבסון על ההתעקשות שהדמויות ידברו ארמית ולטינית.
וזאת למרות שכידוע הצופים המפונקים בארה"ב ואירופה (ועוד?) רגילים שבסרטים כולם מדברים בשפתם, ללא קשר לזמן ולמקום ולהגיון שבדבר.
ההתעקשות היא חלקית
במקור, הסרט היה אמור להיות מוצג ללא כתוביות. הטענה הייתה שממילא כל מי שיראה את הסרט כבר מכיר את הסיפור. עם הזמן, גיבסון נכנע והוסיף כתוביות באנגלית לכל ההקרנות בארה"ב. לפי השמועות, אגב, הכתוביות מחסירות חלק גדול מהפרטים שנאמרים ומשמשות תרגום מעודן לטקסט האמיתי.
אני לא מבינה את ההתעקשות הזו.
כמה אנשים בדיוק דוברים ארמית בארה"ב?
——————-
ההוא דאמר ליי לחבריי – מאי באית בהאי ארעה?
מרלין מנסה להיזכר בארמית מהתיכון, אולי זה יעזור.
מכיוון שכמו שהבנתי, זו ארמית סורית
בערך כמו מספר האנשים שמדברים ארמית בישראל. דיי קרוב ל0.
מצד שני, רוב הכמרים הקתולים אמורים לדעת לטינית בצורה זו או אחרת…
בארץ יש קהילה קטנה של יוצאי סוריה,
שיודעים ארמית סורית.
כמה מבניהם ובנותיהם הקימו הרכב, 'נאש דידאן' (האנשים שלנו. בארמית תלמודית: אנש דידן), שבו הם שרים בארמית סורית. אני תמה למה גיבסון לא לקח מהם פסקול…
אולי יש לו משהו נגד יהודים
או שהם קהילה ממש ממש קטנה…
אז מה שאתה בעצם אומר זה שהסרט הזה היה יכול להיות להיט בסוריה, אבל הוא נוצרי ויכול היה להיות להיט בותיקן, אבל הוא אנטי-קתולי (או כך לפחות הבנתי…)?
נו, העיקר שהפרוטסטנטים בארה"ב מכניסים לו כסף בסיועה של הקהילה היהודית (כי אין דבר כזה פרסום רע).
מאי בעית בהאי ארעא.
בכתיב נכון.
אגב, משעשע למדי הפרדוקס שדוקא אנשים שיכולים בערך להבין את הסרט ללא כתוביות – (בקיצור, דתיים עם רקע לא מועט בארמית), הם אלו שהכי יתנגדו לצפות בו. (בדרך כלל).
היה לי ברור שאני מפספסת בכתיב.
אבל זה בערך המשפט היחיד שאני זוכרת.
למדת ארמית בתיכון?
על תקן מה?
על תקן 5 יח' תלמוד.
זה הגיע למצב שיכולנו לקרוא את הטקסט כמו שהוא, כמעט ללא צורך בהסברים או תרגום.
10 דקות אחרי הבגרות, לעומת זאת, זה נמחק לחלוטין מהראש.
אני יודע שמתישהו,
ארמית הייתה מקצוע חובה, אבל אף פעם לא חשבתי שהיו 5 יחידות ממנה…
נו טוב, כל יום לומדים משהו חדש
מבקש עצה
אני גר בטבריה ורוצה לראות סרט
מישהו יכול לייעץ לי לאיזה מהסרטים שמוקרנים עכשיו אצלנו כדאי יותר ללכת?
http://www.fisheye.co.il/chronica/city.php3?city=17
ברצינות?
בוא נראה, מצד אחד סרט שזכה ב-11 אוסקרים, הרוויח יותר ממיליארד דולר ברחבי העולם וקיבל שבחים מפה ועד הודעה חדשה. מצד שני סרט ישראלי זניח שהבמאי מאשים את חוסר ההצלחה שלו בגזענות של התקשורת.
אני חושב שזאת היתה בדיחה
ומצד שני…אולי לא?
סביר להניח... אולי...
אוף...אבל ממש קטן
יש ביקורת על ממעמקי הגיהנום? חיפשתי, לא מצאתי.
חשבתם שהפסיון הרוויח הרבה כסף?
חכו, הדויד עומד לצאת. עוד כמה שיאים עומדים אולי להשבר. רק שהפעם, זה לא יפתיע אף אחד –
http://www.timesleader.com/mld/timesleader/entertainment/9483041.htm
http://www.nytimes.com/2004/08/25/movies/25pass.html
ועוד, ועוד.