דו"ח קופות שבורות – 28.4.2003

מה עוד יכול בנאדם לבקש לעצמו?
טראפלס שוקולד משגעים בסוף
השבוע, צ'יפסים מטוגנים פריכים
ביום ראשון, חתול קל דעת
מצופה שומשום לקינוח. וזהו.
יותר מזה אנחנו לא צריכים.

שבוע מפוהק עבר על האמריקאים. 'אקס-מן 2' ייצא רק בשבוע הבא, 'המטריקס Reloaded' רחוק אפילו יותר, והקון של 'עין דג' מן הסתם לא מעניין להם את קצה הזרת, וחבל. באין אטרקציות גדולות אחרות, הם לא הסכימו להסתפק אפילו בסרטים מרובי כוכבים, אך בעלי פרופיל נמוך קצת יותר.

אבל לא כל האמריקאים פיהקו משעמום השבוע. חלקם הלכו לראות את 'Identity' עם ג'ון קיוזאק, רבקה ד'מורניי, ריי ליוטה, אמנדה פיט, וקליאה דובל – אולי כי זה זול יותר מלפתור את בעיית הזהות שלהם על ספת הפסיכולוג. עזבו, סתם בדיחה לא טובה. בכל אופן, 'Identity' מציב את גיבוריו במלון מבודד, שדרכי הגישה אליו, כמו גם קווי הטלפון שלו, נותקו בעקבות סופת גשם אימתנית. תשעה אורחים סטריאוטיפיים ובעל המלון (שסוד אפל בעברו, כמיטב המסורת), וו-הו, ובקבוק של רום. אז מה הפלא שהם מתחילים להירצח כמו אורז של סוגת – אחד אחד. "אל תאמינו למה שאתם רואים!", אומר התקציר.

המבקרים, ברובם, דווקא אהבו את הסרט. אמרו שהוא אפל במידה, אפקטיבי, ושההומור של הדמויות רק מוסיף לו. אלא מה, הבעיה היא בסוף. לסרט יש טוויסט, מסכימים כולם, שאי אפשר להישאר אדיש אליו: או שמתרשמים ממנו, או שמתרגזים ממנו מאוד. הו, מעניין לאיזה סרט מתבקש להשוות את 'זהות' עכשיו. אם נוסיף לזה את נתוני הקופות הלא מדהימים שלו (17 מיליון דולר, מספיק בשביל לתפוס את המקום הראשון), ההשוואה הזו הופכת רלוונטית אף יותר. או שאולי לא. לכו תדעו, הרי בסרט הזה אסור לנו להאמין למה שאנחנו רואים. אולי הוא בכלל הצלחה מסחררת ואנחנו רק לא שמנו לב.

כיוון שבארץ הזהות לא יכולה לעמוד בפני עצמה, אלא מגיעה עם תוספת במשקל 'קטולה' שמבארת אותה, אני מהמרת על 'זהות חבולה'. אפשרויות אחרות, הגיוניות גם כן, הן 'זהות בהולה' (כי זה סרט מפחיד), 'זהות נעולה', 'זהות חלולה', או 'זהות שתולה', שגם אם אין קשר בינו לבין הסרט, עדיין נשמע כמו שם טוב באופן כללי. אם המפיצים ירצו להתחכם, השם שייבחר יהיה 'זהות כלולה במחיר' או 'זהות חתולה', שם שיכול לחתום כל ויכוח שיעלה בנושא.

מכאן אנו קופצים מטה, מטה, אל המקום החמישי, שם חולקת עוד
נבחרת כוכבים מכובדת מקום עם המון בטחון. 'Confidence' הוא
סרט עוקץ עם עלילה שנועדה להישמע מבלבלת, אבל כשמסירים
ממנה את רשימת דמויות המשנה, היא מתגלה כקלה לתמצות: חבורתו
של ג'ייק ויג (אדוארד ברנז) גונבת כספים ששייכים למס' 1 של הפושעים, דסטין הופמן. כדי לפצות, ג'ייק מציע לשדוד בנקאי עשיר, ומביא כשחקנית חיזוק את לילי הכייסת (רייצ'ל ווייז, 'רווק פלוס ילד', 'המומיה'). אלא שלילי צובעת את שיערה לאדום לוהט, ועל פי אמונתם של השאר זה סימן למזל רע. בכל הסמטוחה הזו מתערב שוטר FBI (אנדי גרסיה), הארכי-אויב של ג'ייק. וכל הבלגאן הזה בשביל מה? בשביל 4.7 מיליון דולר שהכניס הסרט בסוף השבוע הראשון, ובשביל כמה ביקורות פושרות שאומרות שהסרט לא חדשני, אבל בהחלט מהנה, ולו בגלל הקאסט.

מפה אנו נסחפים הלאה, הלאה אל המרחב, ואל משפחת דגלאס שבמקום התשיעי והמאכזב: 'It Runs in the Family'. מייקל דגלאס הוא אלכס גרומברג, שמנסה להימנע מעשיית אותן הטעויות שעשה אביו בשעתו. מרוב שהוא מנסה, אין לו זמן לאביו (קירק דגלאס, כאילו, Duh), שמנסה להתפייס עימו, וכן אין לו זמן לשטויות של אשר, הבן שלו (קמרון דגלאס, אלא מה). עוד משתתפים בקומדיה על המשפחה הלא מתפקדת הזו: דיאנה דגלאס ורורי דגלאס (לשעבר קאלקין). המבקרים לא התרשמו במיוחד מהגימיק, והפנו אותו לעבר הדגלאסים כמו בומרנג: הם טענו שזה בדיוק כמו לצפות בסרטי הוידאו הביתיים של השכן ממול, ולמי יש כוח לזה, לעזאזל. כדי לתקוע מסמר אחרון בארון, הם גם טענו, רחמנא ליצלן, שבין השחקנים אין כימיה!

רק עוד דבר אחד יכול להיות גרוע יותר מסרט ביתי: סרט ריאליטי. הקונספט פשוט מאוד: המפיקים של 'העולם האמיתי' עברו ברחבי הקולג'ים בארה"ב ובחרו צעירים, אותם הם שלחו לעיירה קנקון שבמקסיקו לנפוש שם במהלך חודש מרץ. הקריטריונים לבחירת הצעירים היו פשוטים מאוד: כאלה שיש להם שם פרטי בלבד. שמות משפחה הם מחוץ לתחום. וזהו.

באופן משעשע למדי, כשל הקונספט שלא יכול להיכשל. הסרט דל התקציב (הוא צולם בעלות של 8 מיליון דולר, ועוד 20 מיליון הוצאו על יחסי הציבור ושיווקו) הכניס כשני מיליון דולר במהלך סוף השבוע הראשון שלו על המסכים, תוך שהוא סופג ביקורות חריפות: "הסרט משעמם", הטיחו בו המבקרים, "והאנשים שנבחרו לחלוטין לא מעניינים. והם גם טיפשים". "בעצם", הם חככו בדעתם אחרי רגע או שניים, "אולי הורים שמשלמים עבור לימודיהם של ילדיהם יתעניינו במה שקורה שם ויוכלו ללמוד משהו על מה שמעניין את הילדים שלהם". מה שמעניין את הילדים, באופן צפוי, זה אלכוהול והניסיונות לתפוס זיון. שוב ושוב ושוב. 97 דקות מזה. כאילו שיותר מזה אנחנו לא צריכים.

ובאמת, למה שנהיה צריכים? כל מה שהאמריקאים (ובעצם, גם אנחנו. בעיקר אנחנו) צריכים עכשיו היא קצת סבלנות. בשבוע הבא, כאמור, יחזרו המוטאנטים והקיץ יפרוץ. הקופות צפויות להשתגע, בין השאר כי מדובר במספר שיא של קולנועים בהם יציג הסרט: 3,700. אפילו לא אחד פחות. רק סרט אחד ינסה את מזלו מול ההיסטריה ההולכת ומתהווה הזו: 'The Lizzie McGuire Movie', קומדיה של דיסני, המבוססת על סדרת טלוויזיה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Identity – 17.0 (17.0)
2. Anger Management – 16.0 (104.5)
3. Holes – 13.0 (36.8)
4. Malibu's Most Wanted – 7.7 (24.2)
5. confidence – 4.7 (4.7)
6. Bulletproof Monk – 4.6 (19.2)
7. What a Girl Wants – 3.3 (33.0)
8. Phone Booth – 3.1 (40.3)
9. It Runs in the Family – 3.0 (3.0)
10. The Real Cancun – 2.3 (2.3)