במקור: First Blood
במאי: טד קוטצ'ף
תסריט: סילבסטר סטאלון, מייקל קוזול, וויליאם סקהיים
שחקנים: סילבסטר סטאלון, בריאן דנהי, ריצ'ארד קרנה
אם להיות לגמרי כנה, לא באמת ראיתי את 'רמבו' (השם הרשמי הוא אמנם 'משחק הדמים', אבל בינינו, 'רמבו') בגיל ארבע, כמו שאני אוהבת לספר. יותר לקראת גיל שש, או שבע. וישא חן בעיני, ואומר "ותהי חובבת סרטי אקשן", ויהי ערב, ויהי בוקר, ואשכח ממנו פחות או יותר. ותחלופנה עשר-עשרים שנה, וישודר 'משחק הדמים' בטלוויזיה, ואומר וואט-ד'ה-הל.
יום אחד מגיע לעיירה קטנה ומשעממת אחת, אי שם בארצות הברית של אמריקה, טיפוס חשוד למראה. קוראים לו ג'ון רמבו, יש לו שיער ארוך מדי (געוואלד!), בגדים מרופטים, ושאר פרטים שאומרים, בעיקרון, שאין לו כסף אין לו. השריף של העיר מנסה לגרש אותו, ובמחשבה שנייה עוצר אותו על שוטטות. השוטרים בתחנה מתעללים בו קצת, סתם, בשביל הכיף. בתגובה, רמבו מכסח להם את הצורה ונמלט. המרדף מתחיל. השוטרים עושים את טעות חייהם ועוקבים אחריו ליער, אך היער הוא הטריטוריה הטבעית של רמבו – הוא יודע להסוות את עצמו, לצוד לעצמו אוכל, ולחסל כל איום שלא יהיה. והאיום, כלומר השוטרים, מגלים את זה די מהר.
במבט ראשון, ובגיל שש, 'רמבו' הוא סרט אקשן סטנדרטי ומהודק; יש לו גיבור על סף העל-אנושי, יוצא יחידה מובחרת – כל כך מובחרת, למעשה, שהוא היחיד מחבריה ששרד – בעל עיטורי צלב כאלה ואחרים ומומחה ללוחמת גרילה. הגיבור מגולם על ידי סילבסטר סטאלון, בין המרכזיים והרווחיים בשחקני הז'אנר לדורותיו. יש בסרט סצנות חזקות וזכירות במיוחד – בעיני הטובה שבהן היא "רמבו תופר את עצמו", אבל גם "רמבו מזנק מהשיחים" על נגזרותיה הן מוצלחות מאוד. יש בו נאום מופרך שבו ה"רעים" מוזהרים לגבי יכולותיו של אותו גיבור ("מה זה 200 איש על רמבו? רמבו אוכל אותם בלי מלח לארוחת בוקר ומקנח בארנבת ששיתק ממרחק של מאה מטר באמצעות מבט עיניו בלבד", או משהו). יש בו לחימה מלאת אדרנלין ביערות, נהרות, מנהרות ועיירות. יש בו אחד-מול-רבים, כשהאחד מיומן והרבים חמושים-היטב. וכמובן, הסרט מקפיד לעשות "בום" מפעם לפעם, והתוצאה היא שלל שריפות מלהיבות. מה עוד צריך, בעצם?
במבט שני, ובשנות העשרים לחיי, רמבו הוא, באופן מפתיע, סרט טוב בהרבה. הוא הרבה יותר ביקורת חברתית מסרט אקשן, ועוד כזו שהיא לא פשוטה ולא מטופשת. ה"רעים" הם לא רוסים ולא ערבים ולא טרוריסטים – הם שוטרים אמריקאים בעיירה קטנה, שרוצים לשמור על הסדר בעיירה שלהם, ואחר כך לנקום את מותם של חבריהם שנהרגו. כאלה שבנסיבות לא שונות בהרבה היו יכולים להיות הגיבורים בסרט. פוצים, כן, טיפשים ואלימים, אולי, אבל בסך הכל לא הרוע האולטימטיבי. הגיבור הוא אמנם יוצא יחידה מובחרת שלחם בוייטנאם, אבל הוא לא בדיוק מכונת ההרג המושלמת. הוא פוסט-טראומתי לחלוטין וכלל לא מסוגל לתפקד באזרחות, וזה, בין השאר, מה שמוביל אותו למצב בו הוא נמצא. החברה האמריקאית של הסרט לא מסוגלת להתמודד עם הלוחמים שהיו בוייטנאם ובסך הכל רצו לחזור הביתה בשלום, והם בתורם לא באמת מסוגלים לחזור הביתה עד הסוף, וכשהמצב בעייתי הם פתאום שוב שם, במלחמה ההיא. סילבסטר סטאלון מרשים למדי, למען האמת – גם כלוחם כל-יכול וגם כשהוא מתפרק. עד לא מזמן, אם היו שואלים אותי מה יכול לעורר בי דחף אימהי מודחק ולגרום לי לרצות ללטף את סטאלון על הראש כמו ילד קטן ואבוד, רוב הסיכויים ש"רמבו" לא היתה התשובה הראשונה שלי. אז כן, הקול שלו קצת מעצבן, והוא לא השחקן הכי מוכשר בעולם, וקשה לשכוח שהוא סטאלון, או "רמבו", ולהתחבר לג'ון רמבו הדמות. אבל הוא בהחלט מתעלה על ריצ'רד קרנה, שקלישאתי לחלוטין בתפקיד המפקד שלו מוייטנאם שבא לעזור בסיטואציה הבעייתית. והוא לא נופל מבריאן דנהי, השריף של העיירה, שמצליח להיות האיש הרע שהוא בעצם בן אדם די בסדר, סתם עקשן מדי. למרות כל זה, או בעצם לצד כל זה, הסרט נשאר גם סרט אקשן טוב, אמין ויעיל, שלא התיישן יותר מדי.
למעשה, ל-'משחק הדמים' יש שתי בעיות מרכזיות: 'רמבו' 2 ו-3. 'רמבו 2' הוא סרט אקשן יעיל ומבדר, פחות או יותר; 'רמבו 3', שמכיל את אנשי הטאליבאן האמיצים, הוא בעיקר דבילי. שניהם הופכים את 'רמבו', לפחות בזיכרונם של רוב הצופים, מסרט אחד מורכב, לסדרת סרטי אקשן פשוטה. כך ייעשה, כנראה, למי שיצר סרט טוב ומצליח, ואז מכר את נשמתו בעבור בצע כסף תראו את מטריקס. אבל תתעלמו לרגע, אם אתם יכולים, מזה שזה רמבו, ומזה שזה סטאלון, וממה שאתם יודעים על הסרט, ומזה שיוצא בקרוב עוד אחד (למה, לעזאזל?), ומכל ההתייחסויות אליו בכל הסרטים והסדרות והבדיחות. אתם אוהבים סרטי אקשן? לא ראיתם את רמבו (או אולי ראיתם, מזמן, ואתם לא ממש זוכרים)? תנו לו הזדמנות אולי הוא יפתיע אתכם לטובה.
כל מילה בסלע!
כבר מספר שנים שאני מנסה להסביר לאנשים שרמבו 1 הוא ביקורת חברתית קשה על האמריקאים.
בכלל סרטי האקשן של שנות ה80 90 מלאים בביקורת חברתית: רובוקופ על תגידים ותקשורת, הנרדף על הטלוויזיה, מת לחיות על טרוריזם וכ"ו.
ביקורת חברתית על טרוריזם?
לא מאוד חתרני…
ותודה לכל המחמיאים:
כל מילה בסלע!
יש גם סדרות. לדוגמה מקגיוור- עם הרבה ביקורת על שימוש בנשק והרס הסביבה.
הרבה חושבים שהעיקר בסדרה הזו הוא ה"מקגייוריזים". לדעתי זו טעות: בעונות האחרונות אין כמעט מקגיווריזים אלא בעיקר ביקורת חבריתית ורוח "מקייוורית" (=בואו נהיה אנשים טובים ונעזור לזולת).
כמובן שאי אפשר לבטל את ה"מקיווריזם" והוא חלק משמעותי מהסדרה…
מקגייוריזים?
אולי הזיכרון שלי חלוד אבל ממה שאני זוכר הסידרה מתבססת על (בין השאר) בחור עם ידע ויכולת בניית פצצות מנייר-כסף, מסטיק ואקונומיקה. איפה שם הביקורת על שימוש בנשק והרס הסביבה? כמובן שהיא זכורה לטוב כי היא באמת היתה עשויה טוב אבל זה לא אומר שצריך לחפש מסר בכל דבר. לשם ההשוואה:האם A-TEAM למשל היתה ביקורת חברתית (על כל מה ש_MuchRejoicing כבר הסבירה) כמו "משחק הדמים" או היתה יותר סידרת אקשן טובה שפשוט עלתה על הגל של רמבו ושל התקופה בכלל?
יפה אמרת!!
כמו רוקי 1, גם רמבו 1 הוא סרט בהסוואה של סרט אקשן טיפוסי (או סרט ספורט טיפוסי במקרה של רוקי).
בכלל כתבת ביקורת מאוד יפה…
שאלה: סילבסטר כתב את התסריט של רמבו כמו שהוא עשה ברוקי?
חס וחלילה
בהחלט יתכן שהוא הוסיף סצנות כאן ושם, אבל בכללותו, הסרט הוא עיבוד לספר "משחק הדמים" של דיוויד מורל. הספר מומלץ ביותר, והסוף שלו שונה מאוד מסוף הסרט.
מה סוף הספר (תחת אזהרת , כמובן)?
ביקורת מצוינת וקולעת.
וגם מאוד התחברתי למה שכתוב בעמוד הראשי, בתור מתכחשת אייטיז סדרתית (אני? בחותלות? מה פתאום, זו תמונה מפוברקת! וחוץ מזה, מעולם לא זמזמתי לעצמי את השירים של FAME או מכסחי השדים, הכל שקרים!)
יופי
מסכים עם כל מילה. ובהחלט, בגזרת הסטאלונה – משחק הדמים עדיף לדעתי על רוקי והעילגות (שחקן? עילג? כן, זו ההגדרה שלי לעניין) של סטאלונה מתיישבת מצוין עם הדמות שלו בסרט (ע"ע הנאום האגדי לקראת הסוף,) בניגוד לדמות ברוקי שהיא בעיקר פאתטית.
בהחלט סרט מצויין.
בניגוד להמשכיו. וכשאמרו לי שאת הנאום הסופי סטאלון אילתר אז בכלל הורשמתי. ראיתי את הסרט מחדש לפני כמה שבועות והוא עדיין טוב.
שינתם לי את כל זוית העולם שלי!
איך זה היגיוני שרמבו סרט טוב?מלא רוקי שאחרי שהמלצו פה עליו ראיתי ואהבתי מאוד את הסרט והופתעתי לטובה מהאיכות אבל רמבו ועוד עם ביקורת חברתית?אבל אם אתם אומרים אני אראה את הסרט הזה
תנסו גם לראות את צוות לעניין
בתור ילד הסדרה "צוות לעניין" היה תמיד כיף צרוף של אקשן עם דמויות משעשעות.
לפני כמה שנים החליטו בAXN לשדר את כל הפרקים שוב ואני גיליתי שמדובר בסדרה טראשית לחלוטין. אבל… עם הרבה ביקורת חברתית על היחס של החברה האמריקאית ללוחמי ויאטנם.
היה אפילו פרק שעסק בחבורה כשהיא עוזרת לאלמנתו של חבר לנשק שמותקפת על ידי אנשי העיירה שלא מעריכים את פועלו של בעלה החייל.
הפרק מלא בפלאשבקים לויאטנם.
ולסיוט שהיה שם.
ממש לא מה שזכרתי.
כן ולא.
גם אני נפלתי על רמבו באחד מערוצי הסרטים לפני שבועיים בערך. אז כן, מדובר בסרט אקשן יעיל מאוד אבל לא, הסרט לא עוסק באמת בנושאים שהוא מתיימר לעסוק בהם כמו משוחררי וייטנאם או הצביעות של החברה האמריקאית. זאת אומרת, הוא מנסה לעשות את זה, אבל הדיאלוגים שיצאו ישר מתוך חוברת קומיקס של שנות ה-60' וחבורת הקרטונים המהלכים שבסרט הזה נקראים "דמויות" לא בדיוק מממשים את הפוטנציאל.
אז בתור סרט אקשן – כן, הוא טוב, לפרקים אפילו טוב מאוד. בתור משהו מעבר לזה – לא ממש.
וזה מזכיר לי
את התגובה שלי ל'רוקי 6' או 'רוקי בלבואה'.
לפני חודש בערך חבר שלי גרר אותי לקולנוע שכוח אל שעדיין הציג את 'רוקי 6'. צחקתי ולגלגתי כל הדרך על כל סדרת רוקי לדורותיה ועל הטעם הקלוקל של החבר הנ"ל. בסיום הסרט, אחרי שהזלתי דמעות במשך שעה וחצי, אמרתי שהיה דיי טוב. החבר אמר שהוא דווקא קצת מאוכזב. לא ראו מספיק דם וזיעה.
'רוקי בלבואה' הוא סיפור על הזדקנות, על בדידות, על גבר שאיבד את אשתו, על יחסי אבות-בנים, על אהבה.
הרגשתי, בדומה למה שנכתב בביקורת, דחף עז להכנס לסרט ולחבק את רוקי, שהחיים איכזבו אותו פעם אחר פעם.
כל הסרט חשבתי על אבא שלי שפחות או יותר בגילו של רוקי, שילדיו רחוקים ממנו, שקצת השמין ומעביר את ימיו בבישולים ושיטוטים…
ואולי גם הוא היה רוצה עוד קרב אחד אחרון, עוד זריקת אנרגיה אחת נוספת.
מאוד שונה ממה שתמיד חשבתי (בלי באמת לראות אף סרט מהסדרה) על רוקי.
מצוינת, הביקורת.
קלילה אך מדויקת, גרמת לי לשקול לא לסרב מיידית להצעות צפייה נוסטלגיות שמגיעות לעיתים מחבריי.
איך מנחם גולן הרס את רמבו
משחק הדמים הוא באמת סרט מצוין שחבל שגלש לתוך כל השטויות והסטריאוטיפים של אחר כך . כמו זאב רווח בתפקיד אייטולה. אין ספק שרמבו הוא אייקון אמריקאי אדיר המסמל את כל מה שרע באמריקה הכפרית והנחמדה כמשל לכל שאר המדינה . רמבו הגיבור שחוזר לארה"ב לאחר כל מה שעבר למען המדינה שלו ,שבמקום לחבק אותו , לא מבינה אותו ,חושדת בו ומתאכזרת אליו .
אל תתפלאו אם עוד ניראה את הגרסה של אחרי מלחמת עיראק לכל הסיפור .
יש סרטים שמתייחסים למלחמת המפרץ.
רוב הסיכויים שיהיו סרטים על מה שקורה עכשיו בעיראק. יש גם עוד סרטים שמתעסקים במשבר שאחרי מלחמת וייטנאם. אבל בדרך כלל לא מדובר בסרטי אקשן, אלא בסרטים חברתיים במוצהר. כאן יש סרט שהוא לכאורה "פאן" טהור, אקשן-מכות-פיצוצים, ויש בו משהו מאוד חתרני אם עוצרים לחשוב עליו לרגע.
יש סרטים שמתייחסים למלחמת המפרץ.
העניין אחר לגמרי . זה פשוט משל לכל מלחמה שבה החיילים נשלחים להילחם מחוץ למדינה שלהם וחוזרים לא מקובלים לגמריי על החברה שעליה הם נשלחו כביכול להגן . הנקודה שלי שזה סרט אוניברסלי . את פשוט יכולה לשים כרגע את מלחמת עיראק הנוכחית ברקע והמסר יהיה רלוונטי להיום בצורה מחרידה .
למעשה, לא.
טרם שמעתי, למשל, על יריקות בפרצוף של חיילים שחזרו מעיראק, או הפגנות ליד שדות התעופה שבהן צועקים לכל חפ"ש רוצח, או כיו"ב תגובות שליוו שלבים מסויימים במלחמת וייטנאם.
כרגע, לפחות, החברה האמריקאית מגיבה בצורה שונה מאוד לעיראק מאשר לוייטנאם.
מלחמת המפרץ היא מקרה שונה
נראה לי שמשום שגם כיום, מלחמת המפרץ (הקודמת, זו עם הסקאדים) נתפסת כמלחמה צודקת, בניגוד לויטנאם או לעירק הנוכחית, יותר קשה ליצור סרט שיבקר את הגישה הציבורית למלחמה. סרטים כמו "שלושה מלכים" ו"ג'ארהד" מבקרים אמנם את התנהלות הצבא בשטח, אבל לא אומרים מילה על מוצדק/לא מוצדק או על תגובת הציבור ליוצאי המלחמה. סרטים כמו "החליפה", פשוט משתמשים במלחמת המפרץ כתרוץ ליצירת דמות שלוקה בהלם קרב מתמשך.
עירק היא כרגע זירה לביקורת מצד מדינות שונות ויוצרים דוקומנטריים, אבל הוליווד עדיין מעדיפה לא לנקוט עמדה. הסרטים הכי קרובים לנושא שאני יכול לחשוב עליהם הם "אמריקן דרימז" שעוקץ את הדרך בה רייטינג יכול להפוך אדם מלוזר מפונק לגיבור מלחמה ולועג בגלוי לדמותו של בוש ו"סוריאנה" שמתמקד יותר במסביב ונמנע מלדבר על עירק כיום.
זה באמת סרט טוב מאוד ואני טוענת את זה כבר שנים
זה סרט שמדבר על הלם קרב וחוסר ההבנה של הסביבה לבעיה הזו.
זה מה שתמיד מדכא אותי בסדרה הזו
לקחו גיבור פעולה מעניין, וכיאה לאדם אלים כל-כך, פגום עד היסוד – והפכו אותו למודל לחיקוי. אפילו ברמה הנרטיבית זה לא עובד (איך, לעזאזל, משבר כלי הבנאדם הפך בסרטי ההמשך לצלול ומגובש?), שלא לדבר על הרמה האידיאולוגית.
זה מה שתמיד מדכא אותי בסדרה הזו
ככה זה בני אדם. תראה להם משהו חדש והם כבר ימצאו איך הורגים עם זה אנשים.
האם זה מקרה ש''וואהם!'' מוזכרים בטקסט המוביל?
הרי גם הם וגם רמבו מנסים לעשות עכשיו קאמבק. האם אנחנו עדים לגלות ש"ווייק מי אפ" הוא בעצם שיר מחאה על קהות-החושים היאפית?
חזרת להיות נמרוד!
מזל"ט
וואהם עושים קאמבק?
וואהם עושים קאמבק?
http://www.music24.co.il/NewsItem.aspx?ID=640
ומה הקאמבק הבא?
כריות בכתפיים?
מכל הדברים שבעולם, דווקא וואהם?!
אוקי.
חשבתי על זה הרבה, אבל בכל זאת – מדובר בטקסט שמוביל לביקורת שלי, אז אני אביך את עצמי ואשאל: מה זה, למען השם, "וואהם!"? איך זה קשור למשהו?
הו, איוולת הנעורים המתוקה.
כה נעימה היא הבורות המבורכת. כבר קם דור שלא ידע את "וואהם!"? האם ייתנשא עוד אי פעם מגדלור כה זקוף, כה מואר, כה גאה, של טעם רע כמו הצמד של ג'ורג' מייקל והבחור השני ההוא? האם לא ניתן למקם את תחילתו של עידן הרלטביזם התרבותי ברגע פירוקה של להקה, שכל מאן דהו עם יכולות-קוגניטיביות זיהה בה שיקוץ מתועב של פופ חסר-דעת והלך לשמוע את הקיור?
אני חושב שהתבלבלת עם מודרן טוקינג.
ידעתי שמשהו לא מסתדר לי
מאצ' אמורה להיות בגילי ועד שאני ידעתי לבטא את המילה "פוסטר", וואהם! כבר היו מפורקים לג'ורג' מייקל והשני. אנחנו בכלל הדור של גאנז אנד רוזס (קאמפ מרשים בהרבה).
ידעתי שמשהו לא מסתדר לי
ממש ממש לא קאמפ.
כן, בנדנה ושורטס זה ממש לא קאמפ
כן, בנדנה ושורטס זה ממש לא קאמפ
המוסיקה שלהם, והלהקה עצמה כתופעה תרבותית, לא נחשבים לקאמפ, מצווחים או לא.
למיטב ידיעתי, הם בהחלט נחשבים לתופעת אייטיז/ניינטיז משעשעת
ופואנטה לבדיחות שונות, בין אם אוהבים את המוזיקה או לא.
אני לא חושב שזה מספיק לקאמפ
http://en.wikipedia.org/wiki/Camp_%28style%29#Music
אולי אם ההגדרה מורחבת מספיק הם עשויים להיחשב קאמפ. אבל לדעתי, משום שגאנז זוכים לסוג של הערכה ביקורתית רטרואקטיבית, הם בוודאי לא קאמפים כפי שוואהם קאמפים.
דווקא את הדבר היחיד שטוב בדור שלנו מעוותים :(
מה, כבר אי אפשר להגיד שאנחנו התבגרנו עם נירוואנה, רדיוהד ואייר? למה להתמקד דווקא בזוועה המצווחת המכונה אקסל רוז?
הדור שלנו :(
אני חושב שלא הבנת אותו. הוא השוואה בין וואם לGNR (בקיצר:שניהם קאמפ, רק לדור שונה) שזה גם מה שנדמה לי שאת חושבת. אין כאן סתירה. אני לא מסכים עם שניכם. אבל זה כבר סיפור אחר .
פעם הייתי צוחק על המבטא של סטאלון
ואופן הדיבור שלו.
עד שגיליתי לפני כמה שבועות שהוא נובע משיתוק בצידו (השמאלי?) של פרצופו של השחקן, שנבע כמדומני מסיבוכים בלידה.
אז אני עדיין צוחק על המבטא ואופן הדיבור שלו…
אבל עכשיו זה טיפה לא יפה שאני עושה את זה. מדי פעם אני נזכר וזורק התנצלות שקטה לסטאלון לחלל האוויר.
רמבו 2 היה טוב יותר מהראשון
רמבו 3 היה הפחות מעודף אבל עדיין סרו פעולה עצבני,
ועובדה שכל הסידרה הזו צלחה וגם הסרט החדש יצליח בדיוק כמו רוקי בלבואה
סטאלונה חזר ובגדול והוא שחקן ובמאי מהדרג הראשון ששאגה ברוקי 5 ואיבד את הקסם בשנת 95 סופית אחרי הסרט ה"שופט" החלש וניסיותיו להחיות את הקריירה נכשלו עד שהוא חזר ותיקן את הטעות הגדולה שלו"רוקי 5" וחזר לגדולתו. תפסיקו כבר, אתם ממש פתאטים!
ולכתוב שסטאלון שואג ברוקי 5 זה לא פאתטי בכלל נכון?
פריט טריויה משעשע
הידעתם?
בין השחקנים שסירבו לשחק את רמבו לפני סטאלונה:
דסטין הופמן, אל פצ'ינו, קלינט איסטווד, ג'ון טרוולטה, ניק נולטה וסטיב מקווין.
חוץ מזה האם זה אני או שבשנות השמונים קראנו לו סטאלונה והיום זה סטאלון?
הכי בטוח - לקרוא לו בשם החיבה
סליי (בצירה וקמץ. לא כמו סלי מרידור) ובא לציון גואל
אוהב את סטאלון
כן, אני אוהב אותו ,בגיל 6 בערך ראיתי את רמבו 2 , היכולת שלו להכנס לדמות או היכולת של הדמות להכנס למראהו של סטאלון (שלדעתי הוא גבר נאה ביותר-רציני) בהקשר הדמות הקשוחה הסיזיפית המדוכאת אך לא מתייאשת ,פשוט התאמה מושלמת.
אגב באחת התוכניות של ערוצי הרכילות למניהם ראיינו את הבחור המזדקן והוא חביב ובעל חוש הומור יוצא דופן ואל לוקח עצמו ברצינות כמו רעיו ההוליוודים המדושנים. למרות שהוא מרופד כהלכה ללא ספק
אוהב את סטאלון
אני חושב שחשוב לציין שהספר שמהווה את המקור לסרט (של דוויד מורל כמו שהוזכר), מעבר לזה שהוא ספר מצוין, גם מספר את הסיפור של רמבו מנקודת המבט של רמבו, דרך המחשבות שלו, מה ש*אם* אני זוכר נכון, בכלל לא היה קיים בסרט, ורמבו של הספר מסביר את עצמו מצוין לגבי ההלם קרב שלו.