דו"ח קופות שבורות – 25.6.2006

אם היו מציבים בפניכם ברירה: לאכול את סדאם חוסיין או לאכול את ג'ורג' בוש, במי הייתם בוחרים?

זו, בערך, הדילמה שניצבה השבוע בפני קהל הצופים בארה"ב. מצד אחד ניצב 'מכוניות' – חביב הקהל (אם לא משווים אותו לסרטים אחרים של פיקסאר. ולא משווים, כי אנחנו לא דמוקרטיה). בקופה ממול, 'קליק' – סרטו החדש של אדם סנדלר, שהביקורות הגדירו אותו כסרט טיפש, וניבאו לו הצלחה מועטה בקופות.

'קליק' ניצח, והוכיח בזאת שהסנדלר לא הולך יחף. עדיין לא. אדם סנדלר מגלם עובד במשרד ארכיטקטים, שמשקיע בו את רוב שעותיו בעבודה, בתקווה שהמנהל, דייויד הסלהוף הגבר, יקדם אותו. בינתיים הוא מזניח את אשתו, קייט בקינסייל, ואת ילדיו. לאור אירוע מצער בו הוא לא מוצא את שלט הטלוויזיה בין שלל השלטים שבבית, סנדלר מחפש שלט אוניברסלי, כזה שישלוט על הכל. הוא מקבל את מבוקשו בדמות שלט ניסיוני, שמאפשר לו לא רק לשלוט על המכשירים הטכנולוגיים, אלא גם על חייו: הוא יכול להאט קטעים מסוימים, להריץ אותם קדימה, להשתיק את הכלב, וגם לחזור אחורה ולחוות מחדש אירועים אחרים. סנדלר מתמכר כל כך לשלט, עד שהוא מגלה כי בשלב כלשהו, השלט עבר לתכנת אותו – השלט הוא זה שקובע איזה אירועים סנדלר יחווה, ואיזה מהם הוא יפספס.

הביקורות ניסחו את זה בפשטות: "זה נשמע הרבה יותר טוב על הנייר מאשר על המסך". המבקרים מתלוננים שהסרט גונב מכל סרט אחר שעוסק בעקיפין בנושא – 'אילו חיים נפלאים', 'ברוס הגדול מכולם', 'שמש נצחית בראש צלול', 'בחזרה לעתיד' ועוד כמה, ומילא שהוא גונב, הוא עושה את זה בצורה גרועה ומשעממת. המעטים שאהדו את הסרט הסבירו כי בחצי השעה האחרונה שלו, הסרט רגשני, שובר את הלב ובעיקר מבריק. הם נתקלו בחומת הבוז של המקטרגים, שניסחו את זה מחדש: לוחץ בכוח על כפתור הדמעות, מחנך בכוח על חשיבות המשפחה והדברים הנפלאים בעולמנו, ובעיקר צפוי עד כדי הקאה.

למרות הביקורות השליליות, אדם סנדלר נותר שם שמושך קהל, בעיקר אם מדובר בקומדיה אינפנטילית, שוביניסטית ודוחה (ואת זה לא אני אמרתי). כמו במקרה של פיקסאר ו'מכוניות', גם פה מילת המפתח היא "יחסית". 40 מיליון הדולר איתם פתח הסרט נחשבים סכום נאה, גם עבור יכולותיו של סנדלר. אבל יחסית לסרט הקודם שלו, 'משחק מכור', שפתח עם 47 מיליון, ויחסית לפתיחה של 'ברוס הגדול מכולם' ממנו שאב השראה, 40 המיליון האלו פתאום עוטים ארשת עגמומית.

מי שניסו להתחמק ממפגן האינפנטיליות של סנדלר, יכלו לבחור במפגן האינפנטילויות של ג'ק בלאק, או ב'מכוניות'. לא פלא ש'מכוניות' נותר הרחק מעל בלאק. פליטי סנדלר תרמו להכנסות שלו והירידה שלו השבוע היתה קטנה באופן מפתיע: 33% בלבד. ג'ק בלאק, לעומת זאת, סבל מירידה של 57%, והוסיף לקופתו 12 מיליון דולר.

כרגיל בדו"חקו, ברגע שמופיע סרט-שחורים, אנו חוזרים על המנטרה הקבועה שלנו: הם מצליחים הרבה יותר ממה שמנבאי הדו"חקו של ארה"ב חוזים להם. 'Waist Deep' הוקרן אמנם במספר מצומצם יחסית של קולנועים, אבל השיג פתיחה יפה של 9.5 מיליון דולר, וממוצע הכנסות לקולנוע קרוב מאד לזה של 'קליק'.
הסרט לא טורח להשקיע בעלילה מתוחכמת, ומסתפק בקלישאות הבסיסיות: הראפר טייריס משתחרר מהכלא ומכוניתו נגנבת יחד עם בנו. הבן מגיע לידיו של הפושע הרשע "בשר" (בגילומו של זמר ההיפ-הופ The Game), ואיכשהו לקלחת נכנס גם האחיין Wanna Be (לורנס טייט. סופסוף שם נורמלי). טייריס לוקח את החוק לידיים, מוצא בחורה, והופך את הסרט למין גרסה עדכנית של בוני וקלייד.

לא צריך להיות גאון כדי לנחש שהביקורות קרעו את הסרט לגזרים. זה סרט שחורים פשוט, והמבקרים שפשפו ידיהם בהנאה ואמרו שהוא נראה כמו בי-מובי עם אירועים אבסורדיים, ושהבמאי התעלה על עצמו. הבמאי, אגב, הוא וונדי קורטיס הול, שיצירתו האחרונה היתה 'גליטר', עם מריה קארי, כך שאתם יכולים להבין לאן הביקורות חותרות.

'מהיר ועצבני 3' לא שרד את השבוע השני, והכנסותיו נעצרו בחריקת בלמים שנבעה מירידה של 62%. גורלו של 'הבית באגם', שעצם היותו דרמה ולא סרט אקשן הופכת אותו לעמיד יותר, שפר עליו יותר והוא הסתפק בירידה של 39%. 'הצד שלו, הצד שלה' סגר שבוע רביעי והגיע לציון הדרך שהרבה סרטים השנה היו רוצים להגיע אליו: הכנסות של 100 מיליון דולר.

ביום רביעי 'סופרמן' מגיע וינסה לשבור שיאי קופות. בשישי תצטרפנה אליו אן הת'אווי ומריל סטריפ, עם 'השטן לובשת פראדה'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Click – 40.0 (40.0)
2. Cars – 23.3 (156.7)
3. Nacho Libre – 12.7 (53.2)
4. The Fast and the Furious: Tokyo Drift – 9.8 (43.1)
5. Waist Deep – 9.4 (9.4)
6. The Lake House – 8.8 (29.8)
7. The Break-Up – 6.6 (104.2)
8. Garfield: A Tail of Two Kitties – 5.2 (16.5)
9. X-Men: The Last Stand – 4.8 (224.5)
10. The Da Vinci Code – 4.0 (205.6)