דו"ח קופות שבורות – 24.11.2003

היום התקשרה אלי סוקרת.
אני תמיד שמחה לשטוח את
משנתי הצרכנית בפני סוקרות
למיניהן, כך שהסכמתי בשמחה
לענות לה על השאלות. במשך
הרבה מאוד זמן השווינו חברות
ומותגים של אבקות מרק באריזה אישית (אני קונה מדי פעם מרקים – אלו של ה-4 מנות, שמספיקים לשני אנשים במקרה הטוב – לרגעים בהם אתעצל להכין מרק משלי, ותמיד מוצאת את עצמי מוסיפה להם מכל טוב המקרר), ואז פתאום היא עברה לדבר איתי על גברים. מה מאפיין לדעתי את הגבר הישראלי, איזו תכונת אופי הייתי רוצה שתהיה בבן הזוג שלי, ואיך הייתי מדרגת את איכות כל אחד ממותגי המרקים של כל חברה. זה קצת התמיה אותי כי חשבתי שזה מה שעשינו עד כה. אבל היא הסבירה לי שעד עכשיו השוויתי את איכות המוצר רק לפי שם היצרן או לפי שם המותג, ואילו עכשיו השאלה מזכירה מפורשות את שם המותג ושם היצרן ביחד. יש בזה היגיון מסוים, אבל לא יכולתי שלא לצחוק.

אה, לא, זה לא קשור לדוחק"ו וגם אין סיכוי שאצליח לקשר את זה בצורה כלשהי. רק שהשבוע 'חתול תעלול' הגיע למקום הראשון, למרות שכולם מסכימים שהוא גרוע, וזה די מבאס אותי, אז אני מנסה לדחות את כתיבת הדוחק"ו עצמו כמה שאפשר.

"שמעתי אותך מתקתקת כל כך הרבה וכל מה שכתבת עליו זה מרק?", לפעמים נורא מצחיק לראות את הדג מזועזע. "זה שבוע קל, יש הרבה מה להגיד על 'חתול תעלול"'.
התעצבנתי: "אני אמרתי שאין מה להגיד עליו? אמרתי שאני מבואסת!".
"אז את יכולה להתבאס קצת יותר מהר?".

נו. כשאין ברירה, אז אין ברירה.
מייק מאיירס החליט להרוג השבוע שתי ציפורים במכה: להוציא שם רע לחתולים באשר הם, וגם להרוס את הקלאסיקה הספרותית של ד"ר סוס. על פי העיבוד הקולנועי, כשאמא של סאלי וקונרד משאירה אותם לבד בבית, מגיע החתול והופך להם את הבית לבלגאן אחד גדול וממוחשב. ומה שיותר גרוע – מייק מאיירס בכלל לא נראה כמו חתול. מקסימום כמו מייקל ג'קסון.
המבקרים המחרחרים הקיאו את נשמתם, ומיד ביקשו שישלמו להם פיצויים עבור הצפייה בסרט. חלקם הצליחו עוד לומר מילה טובה על עיצוב הסביבה, אבל מיד שבו לעסוק בנושא שלשמו התכנסו: הסרט גרוע, גרוע עד כדי כך שהורים צריכים לשלוח אליו את הילדים שלהם רק אם הם ממש רוצים להעניש אותם. ומייק מאיירס לא מצחיק. בכלל.
כמה מבקרים אף הצליחו להצביע על מה שהיתה לדעתם הבעיה הכי גדולה בהופעה שלו: התחפושת. מה לעשות, כשאתה תחוב בתוך תחפושת כמו זו של החתול, מרוח בהרבה שכבות איפור, העוויות גוף או פנים לא נראות כמו אלו שעשית אתמול מול המראה.
אבל ביקורות לחוד ומעשים לחוד. ההמונים (אולי אלו שהפילו בברלין את החומה) שמעו "ד"ר סוס", נזכרו ב'גרינץ", הסרט הקודם שהיווה עיבוד לסיפור שלו, ורצו ל'חתול'. אז 'גרינץ" זה לא, אבל גם 38 מיליון דולר הם פתיחה מכובדת.

למרות הכל, יש עוד תקווה, ובשבוע הבא מאוד סביר שרווחיו של 'חתול תעלול' יצנחו בחדות, כ-'מטריקס Revolutions' בשעתו.

במקום השני, באופן מפתיע-משהו, נמצאת האלי ברי עם סרט המתח/אימה 'גותיקה' (או 'גוטיקה', כפי שמתעקשים המפיצים בארץ). האליברי היא פסיכולוגית מוערכת של פושעים, ותחת הדרכתו של בעלה, היא מטפלת בפושעת הפסיכופתית קלואי (פנלופה קרוז). לילה אחד היא מעורבת בתאונה, ומתעוררת למחרת כשהיא מאושפזת בבית החולים הפסיכיאטרי בו קיימה פגישות עם מטופלים. עמית ללימודים שמטפל בה (רוברט דאוני ג'וניור) מסביר לה שהיא מואשמת ברצח בעלה. האליברי בטוחה שאין צל של סיכוי שהיא עשתה כזה דבר למישהו שהיא אוהבת, ויוצאת, כמיטב יכולתה, לחקירה משלה.

19 מיליון דולר הרוויח 'גותיקה', שזה יותר ממה שצפו לו, וטוב שכך, אחרת האליברי היתה קצת בצרות. עד כה, סרטים שהיא כיכבה בהם לא ממש כיכבו בטבלה בארה"ב, והסרטים היחידים בהשתתפותה שכן היו הצלחה כלכלית, הם כאלה שבהם היא מופיעה כחלק מצוות ('אקס מן', למשל), או בתפקיד משני. 'גותיקה' לא עתיד לשפר את המאזן הזה אלא יכול רק למנוע מהאליברי לצנוח מהר מדי למעמד של "עזבו, אמנם יש לה אוסקר, לזאת, אבל היא לא מביאה קהל".
האליברי, אומרים המבקרים, היא הדבר הכי טוב בסרט, והמשחק הטוב שלה מצליח להשכיח את הדיאלוגים הפתטיים והמחורבנות הכללית של הסרט. הבעיה בסרט, הם ניתחו, היא שהוא מעניין רק כשהמוסיקה המפחידה נפסקת. וגם הסוף נוראי.

בשבוע השלישי להקרנתו על המסכים, מזכיר 'מטריקס Revolutions' יותר מהכל כדור שלג. השבוע רווחיו ירדו בכ-60% נוספים, ולא נראה שנפילה הזו תיעצר בקרוב.
גם רווחיהם של הלוני-טונס ירדו בחדות, ולא נראה כי יצליחו לכסות את עלות הפקת הסרט. לעומתם, 'אלף' ו-'אחי הדב' עושים חיל בזירת סרטי הילדים, כש'אחי הדב' מצליח לשמור על הכנסות יפות יחסית להיותו סרט ותיק ברשימה, ויחסית לתחרות העזה שהוא נתון בה.

בשבוע הבא: אדי מרפי ינסה להצחיק ב'הטירה המכושפת', בילי בוב ינסה לא להפחיד (ואולי אף ממש להצחיק) ב'סנטה רע', פול ווקר ינסה לגרור אותנו להרפתקה כשייצא להציל את הפרופסור שלו, שנלכד בעבר, וטומי לי ג'ונס ינסה לרגש אותנו עת ינסה להתאחד עם קייט בלאנשט ב-'The Missing'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Cat in the Hat – 38.3 (38.3)
2. Gothika – 19.3 (19.3)
3. Elf – 18.7 (94.7)
4. Master and Commander: The Far Side of the World – 15.2 (47.3)
5. Love Actually – 8.6 (30.4)
6. The Matrix Revolutions – 7.0 (125.4)
7. Brother Bear – 5.3 (70.3)
8. Looney Tunes: Back in Action – 4.2 (14.9)
9. Scary Movie 3 – 3.1 (106.5)
10. Radio – 2.6 (47.1)