דו"ח קופות שבורות – 23.9.2001

את לונג ג'ון עקצו הרבה 'תושים
(לא, זה לא קשור. היא הכריחה
אותי להוסיף את זה).

במשך רוב השנה, חגי ישראל
וחגי הגויים החשובים די
תואמים זה לזה. כשהם מקשטים עצים ומחכים למתנות מסנטה-קלאוס, אנחנו מדליקים נרות ומחכים לדמי חנוכה מסבתא. כשהם מחפשים ביצים, אנחנו מחפשים את האפיקומן. רק באזור אחד של השנה אין התאמה: בחודש תשרי, הידוע יותר כ"ספט-אוקט", כשהם חוזרים ללימודים, מבועסים עם איזה "לייבור דיי" קטן – לנו יש ים של חגים גדולים וחשובים, פגישות עם המשפחה, ימי חופש מהבית-ספר, גפילטע-פיש, צום קל ונעים וכו'. מצב הקולנוע הוא בהתאם. בעוד שקולנועי ארה"ב ריקים מסרטים מעניינים ומאנשים, אצלנו קורה בדיוק להיפך: הצפה. תגידו, למשל: בתקופה שבה סרטים ישראליים חדשים הם מצרך נדיר למדי, האם זה באמת חכם להוציא שנייים כאלה ('Made in Israel' ו'ג'ירפות') סימולטנית, בדיוק באותו שבוע? ועוד במקביל ל'A.I.' של שפילברג ו'כלבים נגד חתולים', כש'מולין רוז' עדיין טרי-טרי מהקופסה?

מה שאמריקה צריכה עכשיו זה סוכות – איזה חג טוב וארוך שיהיה תקוע באמצע ספטמבר, להפר את השממה. אבל אין, ואנשים מדוכאים בגלל מזג האויר והחדשות, ושני הסרטים היחידים שהעזו לצאת השבוע (אחרי שהאחרים נדחו בגלל מאורעות השבוע שעבר) לא הצליחו אפילו להכנס אל עשרת הגדולים, ובכלל, אנשים מעדיפים עדיין לשבת בבית ולצפות להתקפה על אפגניסטן ב-CNN או בספיישל הסלבריטאים למען הניצולים. התוצאה של כל זה היא סוף השבוע החלש ביותר של השנה בקופות קולנועי ארה"ב. כל עשרת הסרטים הראשונים ברשימה הכניסו ביחד פחות מ-35 מיליון דולר – פחות מהכנסות שבוע אחד של אחד משוברי הקופות של הקיץ, שלא היו לפני כל כך הרבה זמן (אבל נכון זה נראה כמו נצח?).

המחסור בתחרות הביא לירידות מתונות בהכנסות של סרטי השבוע שעבר – התמוטטויות של 50% לא היו השבוע. קיאנו ריבס ממשיך להיות חכם על חלשים: 'Hardball', סרט הבייסבול לילדים שלו, גלש בעדינות מהכנסות של 9 וחצי מיליון דולר בשבוע שעבר ל-8.2 מיליון השבוע, וזה הספיק לו כדי לשמור על המקום הראשון, בעוד שבתקופות אחרות בשנה סכום כזה היה מביא אותו למקום החמישי במקרה הטוב. 'האחרים', סרט האימה עם ניקול קידמן שכמעט ולא זז גם בשבועות נורמליים, שיפר למעשה את הביצועים שלו מהשבוע שעבר, ועלה, בשבוע השביעי(!) שלו ברשימה, מהמקום הרביעי לשני, כשהוא מביא את הכנסותיו עד כה למעל ל-80 מיליון.

יתר הרשימה מורכבת ממספרים כל כך קטנים (2-4 מיליון), וההפרשים בינהם כל כך מיקרוסקופיים, שלספר מי ירד ומי עלה תהיה קטנוניות. אבל מכיוון שאנחנו אנשים קטנוניים, נציין רק ש'שעת שיא 2' מנצל כמו שצריך את עובדת היותו שובר הקופות האחרון של הקיץ: רוב סרטי-הענק האלה ('פארק היורה 3', 'טומב ריידר' וכו') נשארו בזכרון בדיוק שבוע, עד שהגיע סרט-הענק הבא והשכיח אותם. ורק את 'שעת שיא 2' לא היה מי שיפיל, ובשבוע השמיני שלו הוא עדיין בתמונה (עולה למקום הרביעי), ומרוויח את הכמה גרושים שלו, מה שעוזר לו להפוך לסרט היחיד שמתקרב לרמת ההכנסות של 'שרק'. ('שעת שיא 216 :'2 מיליון הכנסות עד כה. 'שרק': 265 מיליון).

מי שהיה אמור להיות הסרט הגדול של השבוע הוא 'Glitter', סרטה הכמעט-אוטוביוגרפי של מריה קארי. קוראינו הצעירים אולי לא זוכרים זאת, אבל עד לפני כמה שנים, לפני המצאת הג'ניפר לופז, אנשים נאלצו להשתמש במוצר שנקרא מריה קארי לסיפוק צרכי "שירי קיטש גרועים מבוצעים על ידי בחורה יפה במיוחד" שלהם. אבל היום רק להיות זמרת זה לא מספיק. היום הכל מולטימדיה. הגברת ג'יי-לו למשל, אם כבר הזכרנו אותה, התחילה בלהיות יפה, המשיכה בתור שחקנית ורק אחר כך התפנתה גם לזמרה. כדי לשמור על הקריירה הגוועת שלה, מריה קארי ניסתה לפצוח גם היא בקריירה נוספת, בתור שחקנית, בסיפור סינדרלה על בחורה ענייה (כמובן) שפורצת את דרכה אל עולם הזמר והזוהר (כמובן). רק מה, מסתבר שהמריה על כל אוקטבותיה לא יודעת לשחק באופן טוטאלי. לפי הביקורות, מריה היא הזוכה הודאית בפרס ה'ראזי' לשחקנית הגרועה של השנה, ואפילו מתחרה כאן באופן רציני עם אליזבת' ברקלי מ'נערות שעשועים' על תואר השחקנית הגרועה של כל הזמנים. גם התסריט זוכה לבוז, או ליתר דיוק, לצחוקים רמים (וזאת לא קומדיה). עם או בלי קשר לביקורות הנוראיות, הקהל פשוט לא בא, והסרט לא הצליח להכנס אפילו אל עשרת הראשונים, בדיוק בשבוע שבו האתגר הזה היה קטן מתמיד. למריה קארי יש עכשיו סיבה טובה להתמוטטות עצבים נוספת.

הסרט החדש הנוסף השבוע היה 'מגידו', המשך ל'The Omega Code', סרט שלפני שנתיים היה הפתעה: הוא הגיע להישגים מכובדים-יחסית (הכנסות של מעל 10 מיליון דולר) בלי שום פרסום בדרכים המקובלות – שום שלטי חוצות, אף פרסומת בטלויזיה. הסרט , שהופק על ידי חברת הפקות טלויזיה נוצריות, לא ניסה להסתיר את המסר הדתי-נוצרי הבוטה שלו, וכיאה וכיאות, פורסם רק בעלונים שחולקו בכנסיות. וזה עבד. בסרט ההמשך הושקע יותר כסף, ולפי הטריילרים, אפשר בהחלט לטעות ולחשוב שהוא סרט אקשן "רגיל". רק מה, שבוע אחרי הפיגוע במגדלי התאומים, כשכל חברות ההפקה מרחיקות ככל האפשר כל מה שמזכיר אפילו ברמז טרור או פיצוצים, להקרין סרט שעוסק בטרור מוסלמי המוביל למלחמת גוג ומגוג זה… לא ממש פוליטיקלי קורקט. מפיקי הסרט מסרו ש"אחרי התייעצויות ותפילות" הם החליטו להפיץ אותו כמתוכנן, למרות המאורעות, אבל זה לא עשה רושם על בעלי בתי הקולנוע, ורבים מהם פשוט סרבו להקרין את הסרט. הקהל הנוצרי הדתי דוקא מילא באדיקות את האולמות המעטים שכן הקרינו אותו, אבל זה לא הספיק – גם כאן – כדי להכנס אל עשרת הגדולים.

השבוע הבא צפוי להיות הרבה יותר בריא ומעניין, עם שלושה סרטים חדשים המרופדים בכוכבים לא קטנים: הקומדיה 'Zoolander' עם בן סטילר, המותחן 'Don't Say a Word' עם מייקל דגלאס, ו'Hearts of Atlantis' עם אנתוני הופקינס. יהיה טוב – כי גרוע יותר לא יכול להיות.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Hardball – 8.2 (19.4)
2. The Others – 5.2 (80.2)
3. The Glass House – 4.4 (11.7)
4. Rush Hour 2 – 3.6 (215.7)
5. The Musketeer – 3.5 (22.6)
6. Two Can Play That Game – 3.2 (18.2)
7. Rock Star – 3.2 (15.4)
8. Rat Race – 3.0 (51.6)
9. Jeepers Creepers – 2.8 (33.6)
10. American Pie 2 – 2.6 (139.6)