במקור: Walk the Line
במאי: ג'יימס מנגולד
תסריט: גיל דניס, ג'יימס מנגולד
שחקנים: חואקין פניקס, ריס ווית'רספון, רוברט פטריק, גיניפר גודווין
סרטי ביוגרפיה, כבר אמרו חכמים, מתקשים להפתיע. אני חושש שגם 'הולך בדרכי' יהיה צפוי מראש, לכל מי שיש לו מושג קלוש על נושא הסרט. נדמה לי שהנקודה היחידה בסרט, בה הופתעתי באמת ובתמים, היתה כאשר התנדנד לו הגיבור על כיסא, ולפתע נפל לאחור. רואים שהוא לא התאמן על זה בצורה מסודרת בבית ספר ישראלי.
סיפורנו מתחיל בעת הופעתו של זמר הקאנטרי האמריקני ג'וני קאש (חואקין פיניקס) בכלא פולסום, בשנת 1968. ההופעה החיה, שהוקלטה והפכה לאלבום המצליח ביותר שלו. משמשת פתיחה לעיקר הסרט סדרת פלאשבקים, שסוקרת בדילוגים את חייו של קאש עד אותו יום.
ילדותו של גיבורנו אינה סוגה בשושנים: מגורים בחווה נידחת בארקנסו, וקטיף כותנה תחת השמש הקופחת, כאשר הבילויים היחידים הם דיג בשבתות והאזנה לרדיו – בעיקר לשיריה של משפחת קרטר הפופולרית. ג'יי. אר. הצעיר אוהב במיוחד לשמוע את ג'ו?ן קרטר הקטנה. הוא גם נורא אוהב לשיר, אבל אביו הביקורתי (רוברט פטריק), המאוכזב מכישוריו הדלים של בנו בכל תחום אחר, דואג להבהיר לו שממנו ומהמוסיקה שלו לא יצא שום דבר. האם חובבת המוסיקה אמנם תומכת בבנה, אך דמותו הדומיננטית של האב השתלטן תישאר עם קאש עוד שנים רבות.
חלפו כמה שנים, ובהשראת שירותו הצבאי, שגורם לו להרגיש כלוא, ג'וני שלנו מתחיל לחבר שירים עגמומיים – ולמרבה המזל, הוא לא זונח אותם על דלתות השירותים. לאחר היציאה לאזרחות והנישואין, הוא מנסה לפתח קריירה מוסיקלית. הרעיון גורר מלחמה מול אשתו ויויאן (ג'ניפר גודווין), שמעדיפה שבעלה יעזוב את השטויות, יתמסד, וישתלב בעסק של אביה. אך ג'וני לא מתייאש, ומצליח להיפגש עם מנהל אולפן הקלטות. משם והלאה מסתבר שהמסלול להצלחה הוא בעצם די פשוט (לטעמי אפילו פשוט מדי – אבל מה אני יודע, אולי ככה זה היה באמת). שירי דכדוך וסכסוך הם כנראה דבר חם, וחיש מהר מוציא ג'וני אלבום והופך לאליל ההמונים. השלב הבא הוא סיבוב הופעות ברחבי הסטייטס, בצוותא עם כישרונות צעירים נוספים כמו ג'רי לי לואיס, אלילת ילדותו ג'ון קרטר (ריס ווית'רספון), ואיזה אלביס משהו. ועם ההצלחה, כידוע, באים הפיתויים.
מקומה של ההידרדרות המסורתית לא נפקד, וזמרנו העולה מתמכר לשלל הרגלים מגונים. במקביל, יש בעיות גם בבית – ויויאן לא בדיוק מרוצה מהתרוצצותו של בעלה בדרכים, מהזנחת בנותיהם הקטנות, ובעיקר לא מהקשר המתפתח עם הזמרת ג'ון קרטר, שכעת מלווה אותו בהופעותיו.
מערכת היחסים בין קאש לקרטר היא זו שתופסת את רובו של הסרט. קרטר, שנמצאת עם קאש בחיי היום-יום, נאלצת לצפות מקרוב בהסתאבותו המתמשכת, ולהחליט מה, אם בכלל, היא עושה בעניין. ווית'רספון משחקת פה דמות אמינה למדי – ויש לציין שהיא מצליחה לעשות את זה במקביל לשירה, נגינה וסטנד-אפ פרימיטיבי, כולם מתובלים במבטא דרומי מזעזע. גם התסריט יוצר בין השניים מערכת יחסים, שמצליחה להיות קצת יותר מורכבת מ"אוי, אבל אתה נשוי. פאוזה. טוב, בוא למיטה".
אני מרשה לעצמי להניח שגם במקרה הזה שיפצו מעט את סיפור חייו של גיבורנו. אז מה? לבור בענייני ג'וני קאש, כמוני, זה כלל לא הפריע. מה שבכל זאת הפריע לי הוא מערכת היחסים הקלישאתית משהו בין קאש לאביו הממעיט בערכו, אם כי חוץ מסצנה אחת זה נעשה בנגיעות קצרות, ולא תופס יותר מדי נפח. תופעה מטרידה יותר הרגשתי שהתסריט מנסה לפעמים ליצור קישורים מאולצים בין חלקי הסרט, ולגרום לי בכוח לפרוץ באנחת "אהה" כשאיזו פיסת פאזל משתבצת, כביכול, במקומה. כך, למשל, מפתחת ג'ון נטייה מעצבנת להוכיח את חבריה ההוללים במילים כמו "Y'all can't walk no line!". מצלצל מוכר? למי שלא, נסביר ששם הסרט מבוסס על שם שירו של קאש "I Walk The Line".
כפי שאמרתי, בסרט הזה אל תצפו להפתעות. אבל מי אמר שתמיד צריך הפתעות? הסיפור אולי צפוי אבל נחמד, והשחקנים משכנעים: יחד עם ווית'רספון, פיניקס מצליח מצד אחד לתת שואו ומצד שני להיות מיוסר במידה; רוברט פטריק נכנס היטב לתפקיד האב המדכא; וגודווין אמנם אנמית מעט, אך זה משתלב עם הדמות הפסיבית שלה. והעיקר: יש מוסיקה טובה. ממש טובה.
כותב שורות אלו לא האזין מעולם למוסיקה של ג'וני קאש עד בואו של 'הולך בדרכי'. בכלל, מוסיקת קאנטרי מעולם לא היתה כוס הדיאט קולה שלי. זה לא מנע ממני ליהנות. כוכבי הסרט מבצעים בעצמם את השירים המלווים אותו – ויש הרבה כאלו. חואקין פיניקס מפגין יכולת שירה לא רעה בכלל, וווית'רספון – טוב, אני רק אומר שאם יום אחד יימאס לה מהקטע הזה של סרטים ואוסקרים, היא בהחלט יכולה לבנות על קריירה בתחום המוסיקה.
אז אם אתם מעוניינים בדרמה צפויה אך כובשת, שתעביר לכם שעתיים בכיף, או במופע קאנטרי שווה של ריס ווית'רספון וחואקין פיניקס, במחיר כרטיס קולנוע בלבד – זה הסרט בשבילכם. מומלץ רק לוודא שאתם רואים אותו באולם עם סאונד איכותי.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- חואקין פניקס
- ריס ווית'רספון
- ג'וני קאש – האתר הרשמי
- ג'וני קאש – אתר מעריצים
- ג'ון קארטר
- ההיסטוריה של הקאנטרי
- ערוץ הקאנטרי
מי הבא בתור לביוגרפיה?
איזה עוד זמרים נשארו? נראה לי שיש כאן מגמה עולה של ביוגרפיות לזמרים זקנים.
לא סתם זקנים
גם ריי צ'רלס וגם ג'וני קאש נפטרו זמן קצר יחסית לפני השלמת הסרט. ריי צ'רלס נפטר במהלך יצירת "ריי" (אליו תרם את קולו), בעוד ג'וני קאש הלך לעולמו לפני כשנתיים וחצי, כשאני מניח שכבר היה לסרט תסריט לפחות בשלב טיוטה מתקדמת.
מי הלאה? פרנק סינטרה וג'ורג' הריסון עדיין טריים, אם מישהו מעוניין לרכוש את הזכויות.
עושה רושם הטריק הוא לתפוס מישהו חי ולקוות שימות בדרך
עם כך צר לי מאוד על בוב דילן.
ג'ניס
אני מקווה שבמהלך עשיית הסרטים לא יקרה כלום לג'ניס
אם יקרה לה משהו, תגובתי תהיה:
ווילי נלסון?
הוא עדיין בחיים לדעתי, אבל הבנתי שיש לו הסטוריית חיים די מרתקת…
ווילי נלסון
החיים שלו יכולים להספיק לשניים-שלושה סרטים, מישהו צריך להרים את הכפפה, למרות שהוא כוכב פחות גדול.
ג'ורג' הריסון
זה יהיה מאוד מעניין. כל הסיפור עם אריק קלפטון והאשה שביניהם…
על סינטרה בעיקרון כבר עשו ("The Rat Pack"). אמנם על כל החבורה, אבל הסרט התמקד בעיקר בסינטרה.
אה, ואל תשכחו את הסרט שנעשה על הרגעים האחרונים בחייו של קורט קוביין.
מתישהו יהיה סרט על דיוויד בואי. וזה יהיה באמת מעניין.
אולי מתישהו מישהו יחליט שבא לו לעשות ביוגרפיה מטורפת, ויעשה על האחים גלאגר. זה יהיה מצחיק, ולאו דווקא מהסיבות הנכונות…
ג'ורג' הריסון
נעשו כבר מספר סרטים על הביטלס, בכולם הדמות של הריסון הייתה די משנית. נעשה בימים אלה סרט על יומי האחרון של ג'ון לנון. יש גם את "פרל" שמבוסס בחופשיות על ג'ניס ג'ופלין. צופי הולמרק נחשפו לאין ספור סדרות על מוזיקאים ולהקות.
אה, החיים של מראין פייתפול יכולים לספק חומר למספר סרטים (בנתיים ידוע לי רק על סרט תיעודי טוב)
פרל?
זה לא היה רוז?
נכון, רוז
"פרל" זה אלבום של ג'ופלין, מה שלא מסביר למה התבלבלתי.
מי הבא בתור לביוגרפיה?
עכשיו מופקים סרטים על מרווין גיי ובוב דילן.
אני שמעתי שהולך לצאת סרט על ניל יאנג
אהוד מנור, נעמי שמר, דודו דותן, עוזי חיטמן, אריאל זילבר, ג'וני קאש, ריי צ'ארלס, עוד אנשי בידור שמתו- זה רק אני או שאלוהים עושה טברנה?(אני אתאיסט).
אבל למה הרגת את אריאל זילבר?
אם לא פספסתי איזשהן חדשות טריות, הוא חי ונושם – וגם עושה הרבה רעש בשנה האחרונה.
אני מניח שהתכוונת למאיר אריאל, אך הוא נאסף כבר לפני כמה שנים טובות.
אבל למה הרגת את אריאל זילבר?
בדיוק! אני ידעתי שזה לא זילבר, אבל ידדעתי שזה משו עם אריאל. אם אמא שלי הייתה רואה את זה היא הייתה חוטפת התקף לב, היא אחת מהתותחיות של מוזיקה עברית, עורכת ברדיו, אחראית על חלק מהקדם אירוויזון, יש לה איזה 2500 דיסקים מקוריים ישראליים. איך יכלתי לטעות בזה?
זה בטח בגלל שאתה אתאיסט.
זה בטח בגלל שאתה אתאיסט.
כתבתי את זה כי היה חשוב לי לציין את זה, שאני לא באמת מאמין באלוהים או גן עדן.
טוב.
א. אריאל זילבר לא מת
(מה שאי אפשר לומר על הקריירה שלו).
ב. מכל הרשימה הזו, איך הצלחת לשכוח את עופרה חזה ושושנה דמארי?
א. אריאל זילבר לא מת
היה אפילו עוד מישו שמת ואני לא זוכר, אני פשוט נתתי רשימה כללית מהירה.
אריק לביא?
מאיר אריאל?
ראיתי את הסרט לפני מלא זמן,
כך שאין לי משהו מיוחד לומר עליו (חוץ מזה שהוא זכור לי כבינוני במיוחד), אבל אני חייב לציין שראיתי אותו כשהוא הוקרן בקולנוע גת בת"א, ו-וואו, איזה קולנוע משובח. כל כך קרוב אלי הביתה, וכל כך טוב. הייתי אומר אפילו שהוא יותר טוב מקולנוע גלובס פאר בת"א. נראה לי שהוא הפך לקולנוע האהוב עלי ביותר. נהדר.
למה צריך עוד כזה סרט?
לא מיצינו את הקטע עם ביוגרפיות על זמרים מתים?
הם גדלים בלי כלום, נאבקים על המוזיקה 'שלהם', ההצלחה באה להם יום אחד בהיר ודופקת להם פטיש 5 קילו בראש. ואז הם מתמנייקים, מתמסטלים מהחיים (תרתי משמע) ומתים\חוזרים למוטב.
וודי אלן עשה כזה סרט בדיוק והוא אפילו לא היה ביוגרפיה.
אלן לא עשה סרט כזה בדיוק
בניגוד ל"הולך בדרכי" ו"ריי" הסרט שלו לא היה צפוי לגמרי, הדמות הראשית בו לא נראתה חד-מימדית (לפחות בעיני) חוץ מזה, אצלו הדמות לא זכתה בגאולה או הצלחה מסחרית בחייה.
בנימה שונה, למרות היותו צפוי ונטול מקוריות, די נהנתי מ"הולך בדרכי" בניגוד ל"ריי" שניסה להיות חשוב מדי.
ריס עושה עוול לג'ון קרטר
אני אישית אהבתי את הסרט.
נכון שהוא לוקה במס' בעיות תסריטיות, אבל אל לנו להיות קטנוניים.
הבעיה העיקרית שלי היא גילום דמותה של ג'ון קרטר.
נכון שריס וויתרספון מביאה לנו כאן דמות חביבה עם מבטים חמימים ונוגעים ללב, אבל מלבד עבודת הקולות והדרך בה היא היא הייתה מוחאת כפיים (?) כמעט שום דבר משם לא הזכיר לי את ג'ון קרטר האהובה, גם לא המבטא הדרומי הכבד…
ג'ון הייתה אחת הנשים המצחיקות ביותר בעולם, היו לה תנועות יחודיות, וחוש הומור קסום וכובש. היא הייתה מיוחדת. כשהיא עמדה ליד ג'וני קאש הגדול והנערץ, היא לגמרי לקחה ממנו את תשומת הלב של הקהל (או לפחות אוכל להעיד זאת על עצמי.:))
וריס נתנה לה גוון די אנמי. הסוג השחוק הזה של האישה טובת הלב בעלת החיים ההרוסים. כל זה יצר פיספוס בעיני. וחבל!