דו"ח קופות שבורות – 23.11.2008

כששמעתי בפעם הראשונה על 'דמדומים', ומישהו אמר שזה נראה קצת כמו ה'הארי פוטר' הבא, זה נשמע לי מאוד לא סביר.

כששמעתי שאחרי דחייתו של 'הארי פוטר' החדש לקיץ הבא, 'דמדומים' הוזז כדי לתפוס את מקומו בלוח ההפצה, זה נשמע כמו יומרנות חסרת כיסוי.

אבל היא לא היתה. 'דמדומים', מתברר, היא תופעה שגם אם היא לא מגיעה לרמת הפופולריות של הארי פוטר, היא בהחלט באזור. הסרט, המבוסס על סדרת ספרי הנוער, פתח השבוע עם 70 מיליון דולר, 36 מתוכם – ביום הראשון להקרנתו.

וואט דה פאק זה 'דמדומים'? זה ספר על רומן בין נערת תיכון חולמנית לערפד חתיך ומהמם, שהפך ללהיט ענק בקרב ילדות בנות עשרה ואימותיהן באמריקה. הספר בזמנו היה מספיק לא-ידוע כדי שאף אחד מהאולפנים הגדולים לא ירצה לקנות את זכויות ההסרטה שלו, ומי שזכה בהן בסופו של דבר (וזכה בפיס, כפי שמתברר עכשיו) הוא האולפן העצמאי הקטן Summit. ביימה אותו קתרין הרדוויק ('שלוש עשרה'), הנערה היא קריסטן סטוארט ('החדר', 'לך תבין נשים'), והערפד הוא רוברט פטינסון, מי שהיה קפטן נבחרת הקווידיץ' בבסרטי 'הארי פוטר', סדריק דיגורי. הסרט הופק בתקציב צנוע של 37 מיליון דולר, והחזיר את ההשקעה בו תוך משהו כמו יום אחד ושעתיים.

כמו כל דבר שהוא פופולרי אצל בנות, שיודעות שהוא הכי מושלם ומדהים בעולם (גם אם הן עוד לא ראו אותו), מיד מתאגדת תנועה נגדית של בנים שבטוחה שזה הדבר הכי גרוע בעולם ואם אהבת אותו אתה אומו (גם אם הם לא ראו אותו, ואין להם שום כוונה לראות). רואים את זה היטב בדירוגים של הסרט ב-IMDb: חמישים ותשעה אחוזים מכלל המדרגים (כלומר, המעריצות) נתנו לסרט את הציון 10. 27% מהם (כלומר, השונאים) נתנו לו את הציון 1. 14% בלבד נתנו לו ציון כלשהו שבין 2 ל-9, כלומר, באמת השקיעו מחשבה ושיקול דעת כלשהו בהצבעה. בדרך כלל הייתי נזהר בהכללות כאלה, אבל במקרה הזה אין ויכוח: בנות אוהבות את הסרט, בנים לא. נדמה שאף פעם לא היה סרט שחילק את העולם לנשים וגברים באופן כל כך בולט, אפילו לא "סקס והעיר הגדולה". בקרב בנות מתחת לגיל 18, הציון הממוצע שהסרט קיבל הוא 8.6 (כש-88% מהן נתנו לו את הציון 10. תשע מתוך כל עשר ילדות חשבו שהסרט מושלם) – ובקרב בנים באותו חתך גילאים, הציון הממוצע הוא 3.9 (כשיותר מחצי מהם דירגו אותו 1).

האמת, איך לא, נמצאת כנראה איפשהו באמצע. בקרב המבקרים הסרט זוכה למשיכות כתפיים. זה בהחלט לא נחשב למוצר הגרוע ביותר שגרם אי פעם לשגעון-נוער כזה, אבל גם יצירת מופת זה ממש לא.

החיים של 'דמדומים' בקולנוע כנראה לא יהיו ארוכים. 'היי סקול מיוזיקל 3', וסרט ההופעה של האנה מונטנה, הוכיחו שסרטים שהם ה-דבר ה-חם אצל נערות בנות עשרה מתחילים בגדול ונעלמים מהר. העובדה שחצי מהכנסות הסופ"ש של הסרט הגיעו ביום שישי לבדו גם היא מבשרת על כך שמעכשיו הכל יהיה נפילה חדה. כל זה ממש לא מדאיג את "סומיט". הם עסוקים מדי בלשחות בשמפניה. שני סרטי המשך המבוססים על הספרים הבאים בסדרה כבר אושרו להפקה.

בשבוע שעבר הדגים 'קוואנטום של נחמה' את העיקרון שלפיו הכנסות סוף השבוע הראשון של סרט המשך תלויות באיכות של הסרט שקדם לו – וכיוון ש'קזינו רויאל' היה סרט מצוין, 'קוואנטום' פתח בגדול. לרוע מזלו של 'קוואנטום', בסוף השבוע השני הסרט כבר עומד בפני עצמו, וכיוון ש'קוואנטום' הוא סרט מחורבן, הוא צנח ב-60% (לשם השוואה: ירידת סוף השבוע השני של 'קזינו רויאל' היתה 25%). זה הספיק לו כדי לשמור על המקום השני, בקושי. ההכנסות הכוללות של 'קוואנטום' בארה"ב עומדות על 109 מיליון דולר, אבל לאור הקריסה הנוכחית, הוא כנראה ייאלץ לוותר על החלום להיות סרט בונד הראשון שמגיע ל-200 מיליון. מצד שני, בכל העולם הוא הגיע כבר למעל 400 מיליון.

בונד מנהל מאבק צמוד על המקום השני עם 'בולט', סרט האנימציה החדש של דיסני. ההשפעה של הקוסמים מפיקסאר על דיסני מורגשת היטב: סרטי האנימציה האחרונים של דיסני לפני האיחוד עם פיקסאר היו 'צ'יקן ליטל' ו'מרד החיות', סרטים ש"נו, בסדר" יעשה איתם חסד. אחרי האיחוד, הם הוציאו את 'פגוש את הרובינסונים' המצוין, ועכשיו גם את 'בולט', שהוא לכל הדעות (של המבקרים) סרט נחמד ביותר – גם אם לא ממש מתחרה בסרטיהם של פיקסאר עצמה. בולט הוא כלב שמשחק בסדרת טלויזיה כלב-על בעל כוחות מיוחדים, שמביס את הרעים בעזרת נביחת-הרעם וכשכוש-הברק. אלא שהוא עצמו מאמין שכוחותיו אמיתיים, מה שמסבך אותו כשהוא יוצא לראשונה מהאולפן ומגלה את העולם האמיתי שבחוץ.

הטעות של דיסני היתה כנראה שהם לא העריכו נכון את הכח של 'דמדומים' כשהחליטו להוציא את 'בולט' באותו סוף שבוע. 'בולט' הכניס 27 מיליון, סכום סביר אמנם, אבל מאכזב מאוד ביחס לפתיחות של סרטי אנימציה גדולים אחרים שיצאו השנה, כמו 'מדגסקר 2' (63 מיליון), 'קונג פו פנדה' (60 מיליון) ואפילו 'הורטון שומע מישהו' (45 מיליון). למרבה הבושה, בולט לא הצליח אפילו להתעלות על הסרט הקודם בכיכובו של כלב שדיסני הוציאה, 'הצ'יוואווה מבברלי הילס' (29 מיליון). 'בולט' הוא לא כישלון: חג ההודיה שיגיע בשבוע הבא בטח יעזור לו להשלים פערים, וממילא הסרטים של דיסני הם להיטי ענק בטוחים בדי.וי.די. אבל הוא בלי ספק אכזבה, וזאת כנראה אשמת הערפדים.

'מדגסקר 2', אם כבר דיברנו עליו, נמצא במקום הרביעי, וגם הוא סבל קשות מהתחרות הגדולה מהצפוי השבוע, עם ירידה של 54% ל-16 מיליון דולר. ההכנסות שלו בסך הכל עומדות על 137 מיליון; יהיה לו קשה מאוד לעקוף מכאן את הכנסות 'מדגסקר' הראשון, שהגיע ל-193 מיליון דולר.

במקום התשיעי, הפתעה: 'הנער בפיג'מת הפסים', שמוצג כבר שבועיים בהפצה מצומצמת (ובמקביל מוצג גם בארץ), עלה להפצה (עדיין קטנה) של 400 בתי קולנוע, והצליח להשתחל לעשיריה עם 1.7 מיליון דולר. הסרט הוא פנטזית שואה שמספרת סיפור בלתי סביר במידה קיצונית על ידידות בין בנו של קצין אס.אס. לילד יהודי במחנה ריכוז, וברור למה הוא מופץ בארץ (אנחנו הרי מתים על שואה. תשאלו את כוכבי 'מדגסקר 2', שנחתו לביקור קצרצר בארץ ומיד נגררו ליד ושם), אבל האמריקאים? אלה שלא מוכנים ללכת לאף סרט שבו מוזכרת המילה "עיראק"? מה להם ולגרמניה הנאצית? אולי הם חשבו שאינדיאנה ג'ונס מתארח בסרט (הבהרה: הוא לא).

צמוד צמוד לעשיריה אבל עדיין לא בפנים, 'נער החידות ממומביי' השיג כמעט מיליון דולר מ-32 בתי קולנוע בלבד. אם צריך להמר על סרט שיהיה ה'ג'ונו' של השנה – סרט שמתחיל בקטן-קטן והופך ללהיט גדול – אז זה הסרט. בשבוע הבא הפצתו תגדל ובטח כבר נראה אותו בתוך העשיריה.

עוד בשבוע הבא, ייצא 'אוסטרליה', האפוס המסקרן של באז לורמן עם יו ג'קמן וניקול קידמן, ולצידו קומדית הכריסטמס המתחייבת, 'Four Christmases', וגם 'המשלח 3'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Twilight – 70.6 (70.6)
2. Quantum of Solace – 27.4 (109.5)
3. Bolt – 27.0 (27.0)
4. Madagascar: Escape 2 Africa – 16.0 (137.5)
5. Role Models – 7.2 (48.0)
6. Changeling – 2.6 (31.6)
7. High School Musical 3: Senior Year – 2.0 (86.8)
8. Zack and Miri Make a Porno – 1.7 (29.4)
9. The Boy in the Striped Pajamas – 1.7 (2.7)
10. The Secret Life of Bees – 1.3 (35.6)