במקור: Beowulf
במאי: רוברט זמקיס
תסריט: רוג'ר אייברי וניל גיימן
שחקנים: ריי ווינסטון, אנתוני הופקינס, אנג'לינה ג'ולי, רובין רייט פן, ג'ון מלקוביץ', כריספיאן גלובר
יש מעט מאד גימיקים שיכולים לגרום לחובבי קולנוע להתלהב מסרט לא מוכר הרבה לפני שהוא יוצא. "נחשים על מטוס" הוא דוגמה אחת, ו"אנג'לינה ג'ולי ערומה בתלת ממד!!!" הוא דוגמה טובה יותר. 'ביוולף' המונפש מוקרן בבתי קולנוע מובחרים – כלומר, בקולנוע אחד ויחיד בארץ – בגרסה תלת ממדית, זו שצריך לחבוש עבורה משקפיים מיוחדים, ובתמורה הדמויות יוצאות מהמסך, מרחפות ממש מעל לראשי האנשים בשורה שלפניכם, ונדמה שעוד רגע ייצאו למזנון לקנות פופקורן. לפיכך, אין להתפלא על ההתלהבות לנוכח הפוטנציאל ההורמונלי של הסרט. לרוע המזל, השמיט המפרסם כמה פרטים חיוניים: יש מעט מאד אנג'לינה בסרט, והעירום שלה הוא עירום ממוחשב שמנסה להיות ריאליסטי-אך-מהוגן. במילים אחרות, אין לה פטמות.
הסרט הוא עיבוד קולנועי של פואמה אנגלית עתיקה. ביוולף, בנו של הלוחם הגדול אכדגחו, ולוחם ללא חת בפני עצמו, מגיע עם חבורת לוחמיו הגיטים (שבט שעיקר פרסומו בא לו בשל השמות מכייחי החך שנושאים בניו) לארצו של המלך הרותגר. להרותגר הזקן (אנתוני הופקינס) יש בעיה: מפלץ מעוות מטיל אימה על אנשיו והורג בהם בכל פעם שהם מנסים לחגוג ולהשתכר כמו שצריך. הרותגר מבטיח הרים וגבעות לגיבור שיפטור את ממלכתו מעונשו של גרנדל, המפלץ. ואז מגיע ביוולף – בלונדיני, שרירי ובפיו סיפורים מופלאים ממש על כל המפלצות שהרג במו ידיו. גרנדל קטן עליו, הוא מבטיח להרותגר, ומיד פושט את בגדיו לעיני המלכה המופתעת.
'ביוולף' מספר סיפור גדול מהחיים, אבל אופיו הנלוז של גיבור הסרט לא מאפשר להכניס אליו את כל הטררם הרגיל. תשכחו מצבאות ענק, חיות מוטנטיות בשירות הוד מלכותו או טבעות קסם. ביוולף הוא הגיבור הבלעדי של 'ביוולף': הוא דורש את הסולו שלו ולא ייתן לאף אחד לחצוץ בינו לבין 15 דקות התהילה. כשהוא נלחם, בין אם זה בגרנדל או במפלצות ימיות (אל תשאלו, סיפור ישן. בעצם, תשאלו, תשאלו), הוא מקפיד על הפוטוגניות של גופו המעורטל, כיוון שכך הניצחון מרשים יותר.
השחצנות של ביוולף אינה חסרת כיסוי (בניגוד לביוולף עצמו), והמאבק בעירום בגרנדל אכן מסתיים בתוצאה המבוקשת: 1:0 לגיטים. אך שמחת הניצחון נקטעת כשמתברר שלגרנדל זצ"ל יש אמא, והיא לא ממש שמחה לשמוע את החדשות בנוגע לבנה. ביוולף לא מהסס לפני שהוא יוצא להלחם בשדה החזקה, סמוך ובטוח שגם היא תיפול שדודה לרגליו ותגנח, "ביוולף, תעשה לי ילד". אבל לאמא של גרנדל יש תוכניות משלה והיא תוקפת את ביוולף בנשק שלו: כוונוס העולה מן הים (רק דומה יותר לאנג'לינה ג'ולי), המפגש ביניהם נראה כמו שיר הלל לגבריות מתפרצת מול פתיינות נשית שקטה ומתגרה, גוף בנוי לתלפיות מול קימורי חמוקיים מושלמים, עורמת הקרב מול הורמונים קרבים. וכל זה בתלת ממד.
הסרט נעשה בטכניקת לכידת תנועה (כמו 'רכבת לקוטב'), שמשמעותה הדבקת חיישנים לגופם של השחקנים ותרגום תנועות גופם לדמויות ממוחשבות. כמו גולום של 'שר הטבעות' או קינג קונג, רק בגדול יותר: כל הדמויות, כל הסרט. הדבר איפשר לרוברט זמקיס, הבמאי, גמישות רבה יותר בכל אספקט. כך למשל, ריי ויינסטון בן ה-50 אחראי לדמותו של ביוולף הצעיר והגמיש. זה אמנם מקל מאד על הבמאי, אך כיוון שהטכנולוגיה עודנה חדשה, לא הכל עובד חלק. הדמויות נראות נהדר, אין מה לומר, אבל לעיתים הן מושלמות מדי: נטולות קמטים, קמטוטים, שומות או פצעונים, וחסרות את גמישות ההבעה של שחקנים אנושיים. שחקנים מצוינים במציאות הופכים לשחקנים ממוחשבים בינוניים.
רובין רייט פן (באטרקאפ מ'הנסיכה הקסומה'), מלכתו של הרותגר – המושכת גם את מבטיו של ביוולף – נפגעה במיוחד מהגרסה דיגיטלית של עצמה. הפנים שלה תקועות בהבעה קבועה של מורת רוח. לו יכלה לגלגל עיניים לבטח היתה קופצת על המציאה, אבל הנימוסים המלכותיים דורשים ממנה להסתפק בהבעה מקובעת של עצירות נחושה. לעומתה, אנג'לינה ג'ולי, המכונה בפשטות "אמא של גרנדל", אמנם מופיעה על המסך למשך דקות ספורות, אבל איזו הופעה! כולה הוד והדר, זהובה מכף רגל ועד ראש, עורה מופז, חיוכה מסתורי וגינוניה מושלמים. רק חבל שהיא אמא כזו מחורבנת. אמנם היא מעונינת שילדיה יישארו בחיים (היא רוצה שתהיה לה המשכיות, זה הכל), אבל מעבר לדאגה בסיסית זו וליטוף מקרי פה ושם, כישורי ההורות שלה לוקים בחסר.
בהיותו מבוסס על פואמת גבורה עתיקה, הסרט כולל הרבה מאד אלימות: איברים נתלשים ונכרתים על ימין ועל שמאל, דם משפריץ מסביב וגם סקס לא חסר. אבל הכל, איך לומר, נקי מדי. הדם נראה כמו ריבת פטל סמיכה, וגם העירום מוצנע במידת האפשר. לא תמיד זה רע: כשבגדיו של הרותגר – שנראה כמו אנתוני הופקינס, כולל הגיל והגוף הרופס – עמדו להשמט ממנו, הקהל שמט בבהלה את משקפי התלת ממד כדי להגן על עיניו מהמראה; לעומת זאת, כשביוולף השיל את מלבושיו, הורגש צורך דחוף במשקפי פנורמה, שיגלו את מה שעצמים שמוקמו בצורה אסטרטגית על המסך מסתירים. פרט לאלימות, סיפור האגדה מביא איתו גם כמה חלקים מטופשים למדי, כמו הנודיזם המגוחך של ביוולף, או בעצם כל החלטה שביוולף מקבל. ילד טיפש, הגיטי הזה.
מי שמוכן להרחיק עד לאולם האיימקס שבקרית ביאליק יוכל לצפות בגרסת התלת ממד של 'ביוולף'. למרות הטרחה, החוויה מומלצת. לא מדובר בחלקים בודדים מתוך הסרט, אלא סרט שלם המוקרן בתלת ממד חי ומוחשי, שהופך טבעי לעין ונראה חלק בלתי נפרד מהחוויה – כאילו אי אפשר לצפות ב'ביוולף' בשום צורה אחרת. הסצינות המרהיבות גם מצילות את החלקים המטופשים יותר והחלשים יותר של 'בייוולף'. הסרט טוב מספיק גם ללא התלת ממד – אם כי קחו בחשבון שהוא מהנה למי שאוהבים את סיפורי הגבורה שלהם עם הרבה פאתוס בישבן. או בקיצור, אם אתם לא רואים שום סיבה לגחך על בלונדיני ערום שצועק "אני. הוא. ביוולף!!!", זה הסרט בשבילכם.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- ביוולף המקורי
- ביוולף – הטקסט המלא
- ניל גיימן על ביוולף (בין השאר)
- נחשים על מטוס
- הנסיכה הקסומה
- שר הטבעות
- קינג קונג
אז איך תסבירי את העובדה שגרנדל הוא מפלץ מכוער?
למה הוא לא יכול ללבוש צורה קצת יותר נאה או יותר אימתנית?
אני חושב שיש שם עוד משהו.
אני מתלבט באמת אם ללכת לגירסה התלת מימדית
כיוון שממילא הקריון הוא הקולנוע (השווה) הכי קרוב אלי.
נמשע שהסרט בהחלט מהנה, אם כי אני תוהה איך ייהנו אלה שיראו אותו בדו מימד הרגיל.
מה שכן, מה מחיר הכרטיס..?
אני מתלבט באמת אם ללכת לגירסה התלת מימדית
הייתי היום בגירסת ה IMAX שלו בקריון וזה בהחלט שווה את ה25 שקל יותר… (35=רגיל, תלת מימד=60)
אני אישית לא ראיתי עד היום סרט באורך מלא שעשוי בצורה כל כך טובה לטכנולוגיה הזאת, אני גם לא יודע מתי תהיה פעם הבאה שיעשו.
בנוסף כבונוס רציני, הסאונד באולם ה IMAX הוא פשוט מושלם! (וזו עצה מאאודיופיל כבד… תבין לבד)
אני מתלבט באמת אם ללכת לגירסה התלת מימדית
אני ראיתי את הסרט באיימקס ולדעתי זה יהיה עוול לסרט לראות אותו בקולנוע רגיל כיוון שחוויית התלת מיימד פשוט עושה לנו בצפר כמו שאומרים :)
ממש אהבתי את התגובה. מנוסחת באופן מעניין ובעלת תכנים מעמיקים שלא חשבתי עליהם קודם.
תודה
תודה רבה על התגובה. מרתק ממש!
כדאי מאוד, מאחד שלא
אני לא אחד מאלא שנוהרים לכל סרט הרפתקאות/פנטזיה. זאת לא כוס התה שלי. גם לסרט הזה, לאחר ששמעתי עליו מספר פרטים ראשוניים לא רציתי ללכת. אבל,השילוב של התלת מימד המיוחד-שימו לב מדובר בסרט שכולו תלת מימד עם האולם המדהים בק. ביאליק יוצר חוויה המצדיקה בהחלט צפייה בלתי נשכחת. בסופו של דבר הופתעתי לטובה גם מהעלילה בעלת העומק ומהמסרים החבויים בה ברבדים שונים. מומלץ ביותר.
היה בסדר כזה.
אתם יודעים מה? אני אפילו אפרגן לסרט "נחמד". הטכנולוגיה אמנם מרשימה, והיו כמה וכמה רגעים שהייתי בטוחה שאני רואה מולי אנשים בשר ודם, אבל זה לא יכול להחזיק סרט של שעה וחצי. בשלב מסוים קולטים שהעלילה דלה, שהתסריט מאכזב (אפעס, מגיימן ציפיתי ליותר), ושהעסק חוזר על עצמו.
גם אני ישבתי בחרדה כשלרגע נראה היה שאנחנו עומדים לשזוף עיננו בחמוקיו של אנתוני הופקינס. אבל עזבו, כל זה הוא כעין וכאפס לעומת אכזבתי הרבה מאיך שריי וינסטון נראה באמת. הייתי צריכה לוותר על גוגל ולהמשיך לחשוב שהגוף של בייוולף מבוסס עליו.
הטכנולוגיה מצילה את הסרט.
אמנם נדרתי לא לדרוך בגלובוס קריון מפאת מחפירותו, אך החברים לחצו ואסקופה נדרסת שכמוני נכנעת בקלות. בשורה התחתונה – היה אדיר. שימו לב, "גלובוס" ו"אדיר" באותו משפט.
מסך האיימקס בקריון הוא מסך בסטנדרטיים ישראלים, קרי די קטן. בניו יורק האיימקס גדול כפליים ובסידני פי ארבעה לפחות. אבל על הקיצוץ בבד מפצה סאונד עילאי. מדובר בחווית הסאונד הטובה ביותר לה נחשפתי אי פעם, באולמות בארץ ובעולם. גלובוס.
התיכנון של האולם בארץ לקוי. מבואת הכניסה לאולם מפלחת את השורות העליונות לשני קטבים מצומצמים כך שהמושבים המבוקשים ביותר באולמות האיימקס – באמצע למעלה – לא קיימים בקריון. מושבי אמצע ניתן לקבל רק בשורות הראשונות, שהן מאוד לא מומלצות (ושירות לציבור: המיקום הטוב ביותר באולם, הן ויזאולית והן ווקאלית, הוא בשורה 11 כסאות 12,13,23,24).
המשקפיים שמחלקים בכניסה מגושמים אך נוחים. אחרי דקותיים לא מרגישים שהם שם. אין פרומואים ופרסומות, הסרט מתחיל מייד. כאשר הכתובית Beowulf מופיעה על המסך טיפות מים נוטפות ממנה וזה נראה פשוט נהדר. מאותה נקודה שלושת המיימדים נוכחים בכל פריים בסרט. לפעמים זה נדמה לא הכרחי במיוחד ומעט גימיקי (השוט של העכבר והנשר) אבל בסצינות הקרב, כאשר גרזנים, חניתות וחצים מתעופפים לכל עבר התוצאה מרשימה ומפעימה. אמנם לא ראיתי את הגרסה הרגילה של הסרט, אני אני מניח שהסיקוונס האחרון לא היה אפקטיבי ומדהים כל כך ממבלי השימוש ב3D.
אבל לא הכל מושלם. רוב הישראלים קוראים את כתוביות התרגום בסרטים וגם כאלה שאנגלית שגורה בפיהם מעדיפים מידי פעם להציץ בהם (במיוחד שהדמויות ממלמלות משהו לא ברור). באיימקס לא ניתן לקרא את הכתוביות. בתחתית המסך, מוקרנות ממקרן נפרד (למרות החושך באולם ניתן היה להבחין בקווי המתאר שלו), בפונט "דיוויד" קטנטן (לא יותר מ20 ס"מ גובה לדעתי) הן אמנם שם, אבל לקישוט בלבד. הסרט מוקרן ב3D, הכתוביות בדו-מיימד לבן. דרך המשקפיים רואים את שורת התרגום כשורה לבנה ומרוחה, אם מורידים אותם אז ניתן לקרא, אבל אז אין סרט, שזה שזה סוג של מילכוד 22.
עוד יש לציין לטובה את ביטול ההפסקה ולרעה את הנוהג של הסדרניות לחצות את האולם מצד לצד אחת לעשר דקות (ולפי הצללית של הקוקו כנראה מדובר באותה סדרנית שעשתה לופים. אם את קוראת שורות אלה הפסיקי בבקשה, זה מעצבן).
הסרט לכשעצמו די אנמי, אך ההקרנה שלו כל כך נהדדת ומגניבה (להוציא את עניין התרגום הלא קיים לעברית), שהוא משתדרג פלאים. לכל מי שסקרן לדעת איך סאונד קולנועי מושלם צריך להשמע (כולל באסים המרטיטים את האולם) אני ממליץ לנסוע לשם, שווה את הדלק והמחיר הגבוה.
הערות על איימקס
יחסית למסכי איימקס אחרים, המסך בקיריון הוא באמת לא גדול. אבל אין שום מסך שגדול ממנו פי ארבעה. אפילו לא קרוב לזה. אל תגזים.
בהקרנה שבה הייתי, התרגום היה אמנם קצת בעייתי, אבל בטח שלא לא-קיים. זאת באמת בעיה, שהסרט מוקרן בתלת-מימד והתרגום לא, וקשה מאוד לצפות בשניהם בו זמנית, אבל לא הייתי צריך להוריד את המשקפיים כדי לראות אותו. בכל מקרה, זה הרע במיעוטו. אני מעדיף את האפשרות הזאת על שורת תרגום ענקית שתחסום את כל המסך או על דיבוב לעברית. חוץ מזה, כשראיתי באותו אולם את 'הארי פוטר' באמת ראו את קווי המתאר של הריבוע של מקרן התרגום, אבל ב'ביוולף' לא. שאלה של עיתוי, אולי.
השוט עם העכבר והציפור הוא אולי שוט ה-3D הכי טוב בסרט, לדעתי. בשום אופן לא מיותר.
אני אנסה לנבור בגוגל
בשביל לקבל נתונים מדוייקים, אבל בינתיים קח את המסך בקריון הכפל אותו בארבע, תפור את המסכים אחד לשני וקבלת את המסך בסידני. לפחות.
את הכתוביות בעברית ניתן לראות דרך משקפי התלת מיימד כאשר הרקע מאחוריהן אינו אלמנט בתלת מיימד. ברוב הסרט, לדעתי סביב 90%, יש תמונה תלת מיימדית בתחתית המסך והכתוביות מתערבלות דרך המשקפים לבליל לבן. שאלתי את שותפיי לצפייה לגבי הדבר וכולם הסכימו שלא ניתן לקרא את הכתוביות. לא כל המסך נוצל בסרט, על בערך מטר בתחתית המסך לא הוקרן דבר ובאיזור הזה הם צרכים להקרין את הכתוביות.
לא הייתי בסידני, אבל אני בספק.
טוב, מצאתי
גובה המסך בסידני הוא 29.5 מטרים (96.9feet) ורוחבו 40.5 מטרים. מסך סטנדרטי של איימקס גובהו 16 מטרים ורוחבו 22 מטרים (וכנראה כזה יש בקריון). ז"א ששטח המסך בסידני גדול כמעט פי 4 מאשר בקריון.
לפי הנתונים שלך - פי 3.39, ליתר דיוק.
אבל עדיין, מסך בגובה 30 מטר, זה… מאוד מרשים.
אתה חושב שהגודל הזה בא לפצות על משהו?
אתה חושב שהגודל הזה בא לפצות על משהו?
צר לי לאמר אבל לפי מה שכתבת המסך בסידני לא גדול אפילו פי 2:(
שטח, שטח.
צד כפול צד.
מסך סטנדרטי: 16 כפול 22 = 352 מ"ר.
המסך בסידני: 29.5 כפול 40.5 = 1194.75 מ"ר.
1194.75 חלקי 352 שווה 3.39.
אני אשמח לקבל עוד פרטים
על האולם קולנוע הזה. כתובת, כמה עולה כרטיס וכדומה.
גוגל.
http://www.imax.com.au/visitor_info/location.asp
כרטיס עולה 20 דולר אוסטרלי
שזה 65 שקלים, כמו בארץ.
ובניגוד לארץ המקומות לא מסומנים ז"א שצריך להגיע בערך חצי שעה מראש (הדלתות נפתחות רבע שעה לפני השעה הנקובה) ולנהור עם ההמון לשורות העליונות (אחרת בכלל אין צ'אנס לתפוס מה קורה על המסך האדיר הזה).
אופס... אי הבנה קטנה.
למרות שהייתי מת להיות עכשיו באוסטרליה, אני עדיין בארץ בצבא. התכוונתי לגלובוס בארץ, ועדיין המידע על סידני היה יותר ממועיל. (טיול אחרי צבא וכל זה)
אולם האיימקס בגלובוס-מקס שבקיריון, קירית ביאליק
מחיר הכרטיס, אם אני מבין נכון, הוא 59 ש"ח. (וואלה, הרבה). רשמים מהאולם (ומהקרנות של 'הארי פוטר' בו) תוכל למצוא כאן:
כתבה מספר 4027
שאלה
אני מאוד מפחד מסרטי אימה אבל האם אפשר לקרוא לסרט הזה סרט אימה?ומה בקשר לאיימקס?הוא גורם לך לזרוק את המשקפים בזעקות אמאלה כאשר קופצת המפלצת מהמסך?
זה לא סרט אימה.
אני לא חושב שיש בו קטעים שאפשר ברצינות לומר שהם מפחידים. יש בו כמה הקפצות, כלומר סצינות "בה!" והתלת-מימד אכן גורם להן להיות אפקטיביות יותר (מודה, הייתי נופל אחורה מהכסא אם לא היתה לו משענת). יש בו גם, כמו שלונג ציינה בביקורת, הרבה אלימות ודם.
יש לציין שהאלימות נובעת מאקשן ולא טרור אימתי.
ובני אדם כמעט לא מדממים בסרט. דווקא הקטעים הכי אלימים היו קשורים למוות של מפלצות מסוימות (כמו הקרב עם מפלצות הים- גלונים של דם).
האלימות הגרפית כנראה קוצצה
היה לסרט טריילר R ובו נראה גרנדל מרטש את אחד הלוחמים. לסרט הסצינה הזאת לא הגיעה (עד כמה ששמתי לב, והשתדלתי לשים לב).
גם אני שמתי לב.
אכן היו כמה סצינות חסרות.
למרות שגרסת ה-PG-13 חורגת מהגבולות, אני מניח שגרסת ה-R אפילו יותר אלימה.
גם אני שמתי לב.
רגע רגע… ביוולף זה סרט עם דירוג pg 13?! מישהו ב-mpaa השתגע?
מישהו ב-MPAA אי פעם היה שפוי?
נדמה לי שהנימוק הוא שהסרט מונפש
ולכן הדירוג הנמוך שקיבל. לו אותן סצינות עצמן היו מצולמות (רגע, הן לא?) היה מקבל דירוג גבוה יותר.
ככה זה עם חבורות מתחסדים צדקניים חסרי מוח.
חווייה
אז נכון שלביוולף אין עלילה עמוקה ומשמעותית ונכון שאנג'לינה היתה ממוחשבת להחליא ונכון שהדם נראה כמו ריבה אבל אי אפשר להכחיש שביוולף, במיוחד בהקרנת האיימקס, זאת חווייה מופלאה.
לראשונה מזה שנים רבות הרגשתי כמו ילדה קטנה שוב, מצאתי את עצמי מתכופפת מול הענפים שהתגשו בי ומתחמקת מהכידונים שנזרקו לעברי, נגעלת מהריר שנשפך עלי וחוטפת בחילה עמוקה מהסיבובים באוויר שעשינו תוך כדי המעוף על גב הדרקון.
מעולם לא ראיתי סרט תלת מיימד באורך מלא, ואחרי שראיתי את 20 הדקות של הארי פוטר באיימקס כבר הבנתי שזה בא לי בטוב.
כשאני ובנזוגי הבנו שמצפה לנו סרט באורך מלא קצת דאגנו לעיניים אבל גילינו מאוד מהר שמתרגלים לחוויה המדהימה.
הרגשנו כאילו אנחנו חלק מהסרט עצמו וזה היה מופלא.
האנימציה היתה נפלאה, רוב הזמן לא ידענו מה ממוחשב ומה אמיתי.
העירום של ביוולף באמת היה קצת מגוחך ולא במקום אבל הוא סיפק לא מעט צחוקים בקהל.
אנג'לינה מדהימה הרבה יותר במציאות וכך גם רובין רייט פן המופלאה.
אני בגדול לא הרגשתי בחסרונה של העלילה וזרמתי בכייף עם החגיגה הויזואלית.
חבר שלי לעומת זאת קצת התבאס על העלילה ולא היה כל כך מרוצה.
אני מניחה שזה הכל תלוי במה אתה מחפש למצוא כשאתה בא לסרט כזה.
אני אישית מאוד נהנתי.
לא יודע מה איתך,
אני עומק בעלילה מצאתי ומצאתי.
לא יודע מה איתך,
לא ברור לי למה ההודעה שלי נמחקה במיוחד שסימנתי את סימן הספויילר אבל בכל מקרה…
לדעתי אין עומק בגלל שכל הסרט זה אותו סיפור בלופ.
וזה לא דבר רע, זה פשוט שיטחיות של סרטים מהסוג הזה.
עניתי לתגובה שלך שנמחקה.
שם אמרתי לך לקרוא את ההודעה הקודמת שלי בביקורת הזאת כדי להבין איזה מין עומק אני מצאתי בסרט.
עניתי לתגובה שלך שנמחקה.
אגב, נראה לי שאתה חושב שאני לא נהנתי מהסרט או שאני לא מעריכה אותו כראוי.
אני חושבת שזה סרט נהדר ונהנתי מכל רגע, אני פשוט חושבת שזה לא סרט עמוק במיוחד, זה הכל.
וואו, איזה חרא סרט...
קשה לי לבטא במילים, עד כמה הסרט הזה קלישאתי, פלצני, נבוב, ופשוט איום ונורא.
למזלי ניחנתי בכשרון להינות בסרטים גרועים, אבל לא נהנתי מהסיבות הנכונות.
אנג'לינה שהבטיחו לנו באמת מפציעה ממש מעט, ונראית יותר מדיי פלסטית, ובכלל כל הדמויות נראות כאילו הן מריונטות משוכללות שלא מסוגלות להביע.
הגיבור נודיסט, המפלץ פסיכוטי עם מיגרנות, ואנחנו צריכים לסבול.
התלת מימד מדליק לפרקים, אבל אני מניח שיהיה סרט שינצל את המדיום הזה יותר טוב. הקטע שהכי מגדיש כמה הסרט לוקה, הוא שהקטעים הכי טובים מבחינתי, היו קטעי המעבר למיניהם שהתמשו בתלת מימד כמו המעוף של הנשר לאחר שתפס עכברוש. הקרב הסופי הוא מוצלח, אבל לא מספיק להוציא את אותה תחושה שהשאיר לי ריקוד מסוכן בפה – וואו, איזה חרא סרט…
זה ממש עשוי לגרום לבלבול
מעכשיו אני צריך למצוא ניק או תמיד להוסיף את שם המשפחה.
או שאתה יכול להוסיף כם כתובת ומס' טלפון
ולעשות לעצמך אאוטינג באופן מוחלט.
כאילו יש רק ליאב טייכנר אחד בארץ.
הנה — קוראים לי אנדריי בולוטינסקי. אז מה? לא אמרתי עכשיו כלום שיסגיר את זהותי לאנשים שאינם מכירים אותי. חוץ מזה, למה חשוב כל כך לשמור על סודיות? כן, בוואינט אדם צריך להתחבא, כדי שטוקבקיסטים מוטרפים לא יבואו אליו הביתה וישברו לו את הידיים ואת הרגליים. כאן? כאן אין סיבה.
חלק מהכיף זו אנונימיות.
ואני אומרת את זה דווקא בתור מי שגלשה במקור בשם ולא בכינוי.
ובזה שנתת את שמך המלא אולי לא הסגרת מי אתה, אבל אנשים שגולשים כאן כבר די הרבה זמן יודעים עליך עוד דברים (מאיפה אתה, למשל). הדברים האלה מצטברים, ובסוף נותרת הזהות שלך. זה לא נורא, אבל כאמור, חלק מהכיף באינטרנט הוא שלא חייבים.
בנוגע לעניין התלת-מימד...
כתורות הפתיחה היו החלק הכי טוב בסרט. היו אמנם כמה קטעים די מדהימים, אבל באיזשהו שלב העין מתרגלת, וכשהבנתי את זה כבר בקושי שמתי לב שיש תלת מימד בסרט-בסצינות מסוימות זה נראה לי כמו סרט רגיל כמעט לחלוטין.
בנוסף, לפעמים היה תלת מימד "מזוייף"-במקום שאני אראה עומק של ממש בתמונה, התמונה פשוט נראתה כמתחלקת לשתיים-שלוש שכבות, נפרדות אחת מהשנייה אבל שטוחות בפני עצמן.
זו הייתה חווית התלת מימד הראשונה שלי, כך שאין לי למה להשוות, אבל שותף לצפייה שהיה ב-imax באילת טען שהסרטים שם, שמיועדים במיוחד לטכנולוגיה הזו, נראו טוב ואמיתי יותר.
מישהו יכול לספק הסבר? יכול להיות שהסרט, בגלל שהוא אינו סרט שצולם בלעדית לתלת מימד, עובד קצת פחות טוב מסרטים שכן נוצרו במיוחד? או אולי הבעיה היא ב-imax בקריון? או שאולי פשוט הטכנולוגיה מיועדת לסרטים קצרים, כיוון שאחרי זמן מה העין מתרגלת והאפקט אובד?
אשמח מאוד להסברים, תוחדה מראש:)
הייתי מתחיל לחשוש שלאנג'לינה אין בכלל פטמות
לאור הצנזורים שלה(ם) בביוולף ובטומב ריידר.
אם מישהו מתבאס, תמיד אפשר לתפוס בוידאו את Original Sin ולהפריך את הטענה הזו (או שאולי הפטמות נפלו לה רק אחרי הסרט הזה בעקבות כל מיני טיפולים פלסטיים)
מוזר
לא זכור לי שסימנתי ספויילר בהודעה הקודמת
יד נעלמה עזרה לך.
העורכים עושים את זה מדי פעם.
במחשבה שניה, דווקא לא ראיתי שום ספוילר בהודעה ההיא. באמת מוזר.
כן, זה סרט קצת טיפשי.
אבל זה סרט מגניב. ובתקווה יתקנו חלק מהדברים הטיפשיים בגרסת הבמאי הלא מצונזרת.
שאני אבין,
לדעתך כדי להעביר את תחושת ה"אנטי-שר"ה" חייבים לעשות סרט אפל ומעוות ויזואלית?
כדי לעשות אנטי-שר''ה כמו שנראה לי שיוצרי הסרט הזה התכוונו לעשות?
כן.
לדעתי האווירה בביוולף מספיק קודרת
כדי שהיא תתאים למתרחש מבחינה עלילתית.
נכון, היו יכולים ללכת רחוק יותר אבל הסרט היה מספיק טוב גם ככה.
פחות או יותר.
לא מאוד סבלתי, אבל היה נדמה לי שבאיזשהו שלב מישהו פשוט לקח מצית ושרף חלקים מהתסריט להנאתו. לא היה לי ברור לחלוטין מה קורה רוב הסרט.
האנימציה עצמה – לעיתים מדהימה [בעיקר הנופים, השלג והים] וגם אצל חלקים מהאנשים היא עבדה לא רע – הופקינס היה מאוד אמין בתור אדם חי. רובין רייט – בובה. בחיי. אנימציה איומה איומה. ביוולף עוד היה איפשהו באמצע.
ללא ספק, המכשלה העיקרית של הסרט היא בתסריט האיום. הדיאלוגים השערורייתיים וההתרחשויות שבאיזשהו שלב גרמו לי להרגיש את תאי המוח שלי מתים. כאמור, האקשן היה, כזה, בסדר, וכל הנטיות הנודיסטיות של כולם היו מאוד מצחיקות [כמו גם הבחירות המשונות של החפצים בעזרתם צינזרו את ביוולף, הנודיסט הקטן] וכן, מתחת לשכבות הדיאלוגים המופרכים הצלחתי להרגיש שעולה כאן איזשהו מסר או דיון [עד שבא ביוולף ודחף לי את המסר לגרון] על מהות של גבורה ואנושיות ועל המעבר בין הדתות, אבל לא הצלחתי לקחת שום דבר מהסרט, מלבד, אולי, את הידיעה שאנג'לינה זולי כוסית אפילו באנימציה. מילא. ספרו לי משהו שלא הייתי מנחשת לבד.
אתם ממש עושים לי חשק לראות את זה
רק כדי לראות כמה מהמוזרות של העלילה והדיאלוגים לקוחה מהמקור (בהנחה שאני בכלל זוכרת משהו מהמקור… שנה א' היתה מזמן… הממ).
האמת, התחלתי לקרוא את המקור די מזמן,
אבל נשברתי בפרק המוקדש לנאומים. בכל מקרה "זה היה ככה במקור" לא צריך להיות תירוץ לתסריט גרוע.
במקרה הזה אני לאו דווקא מסכימה.
בייוולף נכתב בעולם אחר. העלילה וההתנהגות של הדמויות לא עומדות וגם לא מתכתבות עם הסטנדרטים של מה שאנחנו תופסים כ"נרטיב מעניין" או "התנהגות אמינה", ורק חלק קטן מאוד מהערכים שלו הוא משהו שאנחנו נזהה כערכים מוסריים לגיטימיים. אם הסרט שומר על משהו מזה, זה אמיץ בעיניי.
נדמה לי, לפי חלק מהביקורות, שלא זה מה שקרה, כי מבקרים כן מתלוננים על הוליוודיזציה מוחלטת של המקור; אבל הביקורות נורא שונות זו מזו וקשה לדעת.
היו כל מיני לוגואים
והיה כתוב 'ביוולף' ממש בגדול. חוץ מזה לא פספסת כלום.
למה סתם להגיד?
פספסת את כאב הראש שהתלווה לאותיות המסתובבות של הלוגואים בהתחלה. בלעדיו, אני בטוחה שחווית הצפיה בסרט היא לא אותה חוויה.
ונתסעתי 3 שעות בשביל זה?!
כאילו האפקים היו מגניבים לחלוטין,
וההתחלה באמת הלחיצה אותי, במיוחד עם הסאונד של החיילים שדופקים על השולחנות.
אבל בתכלס? סתם סרט, ממש סתם סרט.
רק בגלל שהייתי בגרסת התלת מימד לא יצאתי כ"כ מאוכזבת והסתפקתי בזה שיצא לי לראות משהו "מגניב".
מה שכן, אני ואחי [בן 13] נזכרנו בתלת המימד של ספיי קידס 3 אחרי הסרט, זה רק אנחנו, ובגלל שעברו כמה שנים, או שהחפצים המעופפים היו הרבה יותר ראלים בספיי קידס?
הפסקול!
טוב, הייתה כאן תגובה מעניינת עם ניתוח לא פחות ממבריק, שגם נוסחה לעילא, על נוכחות הנצרות בפינות של הסרט. אני לא מסוגל לכתוב ככה, אז אני אכתוב על משהו אחר שאני מבין בו פחות:
הפסקול של הסרט הזה, עם שלושת הנעימות החוזרות, פשוט כיפי. קודם כל, הוא נתקע בראש. זה לא משהו שאני יכול להגיד על כל SCORE. דבר שני, כששומעים את כולו בבית, הוא מעביר את למאזין את אווירת הסרט, שלב אחרי שלב. מההתחלה הבומבסטית, לעצבות והריקנות המאוחרת, לקרב הסופי ולסוף המאיים.
דבר שלישי, הוא כולל את השירים הימי ביניימים של ולתאו. חמוד.
בקיצור, לדעתי? מומלץ.
לא רע בכלל, עם הבלחות של גאונות.
קודם כל, ראיתי את הסרט בגרסת תלת-המימד, ונדמה לי שמנגנון הביקורת שלי נמס מיראה.
אבל, מכל סיבה שלא תהיה, נהנתי מ'ביוולף' הנאה מרובה. הסרט קולח וקצבי (להוציא נפילה קצרה באמצע), מכיל כמה דמויות מעניינות וכמה סצנות נהדרות, ומצליח להיות, כמו שהוא אמור להיות, גדול מהחיים.
זמקיס תמיד היה במאי שידע לנצל את היכולות הטכניות של המדיום עד הסוף, וגם כאן הוא לא מאכזב. אם נתעלם מה-3D (וכמובן, הוא חלק מרכזי מהעניין – אבל עליו דיברתי במקום אחר), עדיין יש הפצצה מתמדת של נסיון לשלוט בחוויה של הצופה: זויות צילום יחודיות, תנועות מצלמה ארוכות ומרשימות, קרבה אינטימית של הצופה לדם ולרגשות (ובלי מצלמה רועדת! הידד!) ובעיקר פסקול מרטיט חוליות ששם אותך פונקט בול במרכז העניינים. זה היה יכול להיות מוגזם, אבל זה מה שמציל את הסרט: סיפור גדול מהחיים עובד רק עם מדיום גדול מהחיים, וזמקיס לא מתנצל.
עלילתית, הסרט לא רע, וניצל בעיקר בזכות דמות ראשית מעניינת וכמה דמויות תומכות מצוינות. ביוולף הוא גיבור מסוקס עד קצה כלי הזין שלו, אבל בעל חולשה זהה והגיונית לחלוטין. הרת'וגר מצליח לנוע בין פתטיות, רשעות והבלחות של האדם שהיה פעם בצורה מעוררת התפעלות. קריספין גלובר מגיש גרנדל נהדר, אמין, ילדותי ומפלצתי, ושוב גורם לי לצער עמוק על שהוא מופיע כל-כך מעט בקולנוע הממוסד. ואנג'לינה ג'ולי, הו… היא מופיעה באמת רק בסצנה אחת, אבל איזו סצנה נהדרת, סקסית, מרושעת ומהפנטת.
הטכנולוגיה החדשה לא יכלה למצוא לה מוציא לפועל טוב יותר, ולמרות כל חסרונותיה, היא עדיין צעד משמעותי קדימה: את אבישג השנומית של הסרט לא זהיתי בהתחלה (היא לא ממש דומה לאליסון לוהמן כמו שזכרתי אותה), אבל בשלב כלשהו היא עומדת על הגשר ומדברת עם המלכה, וברגע שראו אותה מהעורף ידעתי מי השחקנית: הנטייה שלה להחזיק את הצוואר מעט כפוף הסגירה אותה. אז כן, העיניים עדיין מתות ונכון, העור עדיין לא אמין, אבל היכולת ללכוד יציבה והבעות פנים ייחודיות ואנושיות מספקת את הסחורה.
הבעיה העיקרית בסרט היא שבתנופת העשייה והסיפור נשכחו כמה אלמנטים קריטיים בצד, אלמנטים שרובם לא ממש היו צריכים להיות שם כלל. דמות המשנה של מלקוביץ' מיותרת לגמרי, כמו גם העבד שלו; חשיבותה (ויכולותיה) של קרן הזהב לא מוסברת לרגע; המניעים של הדרקון לגמרי לא ברורים; והרובד האלגורי מנוהל ברשלנות פלילית ממש.
אבל כשגשר מתמוטט לך על הראש, התחת של אנג'לינה נוטף מים סנטימטר ממך, והשלג מכסה את צמרות העצים בעודך מעופף אל המערה הנוראה, למי אכפת?
אני רק רוצה לציין שהשלג נפלא.
רק בשביל השלג שווה לראות את גרסת תלת המימד, לדעתי – כמעט כמו הדבר האמיתי, גם השלג המצויר משרה אווירה קסומה על העולם כשהוא מסתחרר מסביב.
אולי זה רק אני,
אבל יש דמיון מטריד בין הסצנה שבה גרנדל מתעמת עם אנטוני הופקינס לבין 3:40-4:30 בקליפ הזה של אייפקס טווין:
http://www.youtube.com/watch?v=5Az_7U0-cK0
לשיפוטכם.
תודה רבה לך.
לא, באמת – בגילי המתקדם כבר מיציתי את הקטע של שינה.
הבנת נכון
הסוף לא ברור.
שמתי לב להבעת פניו, והיא לא ניתנת לפירוש חד משמעי.
היא בהחלט רמזה שזו אפשרות.
בסרט הנושא נרמז באופן די בוטה, לא?
במחשבה שניה אני מניח שכן.
זה רק אני, או שבסצנה שבה אמא של גרנדל עולה מן המים בסלואו מושן, כמעט ושמעתי את ביוולף פולט בתדהמה: "אנג'לינה ג'ולי? מה את עושה פה?"