דו"ח קופות שבורות – 18.6.2006

הסטנדרט הקיצי של בלוקבאסטר אחד בשבוע לקח חופש קצר, והשבוע יצאו באמריקה ארבעה סרטים חדשים. כצפוי, אף אחד מהם לא הביא אותה בפריצת ענק, גם בגלל התחרות הקשה שלהם זה עם זה, וגם בגלל ש – על פי הביקורת, לפחות – כל הארבעה הם סרטים לא מוצלחים במיוחד עד גרועים. ובכל זאת, עם שלושה סרטים מעל ל-20 מיליון דולר, היה די צפוף ושמח בבתי הקולנוע השבוע.

מהתחרות הגדולה השבוע יצא דווקא 'מכוניות', כוכב השבוע שעבר, מנצח: אף אחד מהסרטים החדשים לא הצליח להוריד אותו מהמקום הראשון. ולמרות זאת, 'מכוניות' הוא עכשיו בלי ספק כבשה שחורה, או לפחות אפרפרה, במשפחת פיקסאר. הסרט הכניס השבוע 31 מיליון דולר (ירידה של 44%) ובסך הכל, תוך 10 ימים הגיע להכנסות של 117 מיליון. אתם מוזמנים להצטרף לפזמון החוזר: "זה בכלל לא רע, אבל מפיקסאר ציפינו ליותר". בסטנדרטים של פיקסאר, 44% היא ירידה גדולה.

הסרט החדש שהגיע הכי קרוב ל'מכוניות' הוא 'נאצ'ו ליברה'. ג'ק בלאק משחק נזיר מקסיקני (כבר מצחיק) שמתגייס להצלת בית היתומים שבו גדל (או כמו שג'ייק ואלווד היו אומרים, הוא במשימה מאלוהים!), ובדיוק כמו ספיידרמן בזמנו, הוא מחליט לעשות זאת באמצעות תחרויות האבקות. הוא לובש מסכה (לא אירוע יוצא דופן מכיוון שבהאבקות מקסיקנית כולם לובשים מסכות), מתלבש כמו סופרמן – רק בלי חולצה ועם כרס – ויוצא לקרוע את העיר, או כמה מתאבקים אחרים.

ג'ק בלאק לא עשה עד היום הרבה סרטים שבהם הוא היה הכוכב הראשי, ולא עמד בצילו של איזה קוף גדול, כגון בן סטילר או קינג קונג. 'נאצ'ו ליברה' מוכיח שהוא שייך לקבוצת הקומיקאים שיכולים להחזיק על גבם סרט, פיננסית לפחות. 'נאצ'ו ליברה' הכניס השבוע 28 מיליון דולר, מעל לציפיות, ובכלל סכום מאוד משמח עבור סרט שתקציב ההפקה שלו עומד על 35 מיליון. עוד כוכב של 'נאצ'ו ליברה' הוא הבמאי, ג'ארד הס, צעיר (27) שזהו בסך הכל סרטו השני, אחרי 'נפולאון דינמיט'. היום כשהמילה "קאלט" משמשת כדי לתאר כל מה שסוטה טיפ-טיפה מהסטנדרטי והמוכר, 'נפולאון דינמיט' היא אחד הסרטים הבודדים שהרוויחו את התואר "סרט קאלט": סרט עצמאי בתקציב זעיר, שהופץ בקטן וצבר לאט לאט קבוצת מעריצים מושבעת, ובסופו של דבר גם לקח את פרס ה-MTV לסרט הטוב ביותר – כשבינתיים כל מי שלא משתייך למועדון המעריצים תמה מה לעזאזל כל כך טוב פה. לארץ הסרט לא הגיע, כך שלרובנו לא היתה הזדמנות לאהוב או לשנוא אותו בעצמנו, ועד כמה שזה נשמע מוזר, גם 'נאצ'ו ליברה' לא נראה כאילו הוא הולך להגיע לארץ, למרות הסכום היפה שעשה.

במס' 3 השבוע נמצא הסרט השלישי בסדרת 'מהיר ועצבני', שלצערי לא נקרא '3 מהיר 3 עצבני' אלא 'מהיר ועצבני: טוקיו דריפט'. בעצם, זה 'מהיר ועצבני' בקונספט בלבד: העלילה של הסרט לא קשורה לשני הקודמים, ופול ווקר לא משתתף בו. טוב, זה לא שמישהו הלך אי פעם לסרטים האלה בשביל העלילה, או בשביל פול ווקר. לוקאס בלאק ('ג'ארהד') הוא הפעם הצעיר שנסחף אל העולם המפתה של מרוצי המכוניות המתנהלים כל לילה בצד הלא נכון של החוק, בעולם שבו וכו' וכו'. אבל הפעם בטוקיו. כנראה שהעדרו של פול ווקר בכל זאת שינה משהו, או שכל הקטע המהיר והעצבני הזה התחיל למצות את עצמו, כי הסרט פתח עם 24 מיליון דולר – לעומת פתיחה של 40 מיליון דולר לסרט הראשון, ו-50 מיליון לשני.

פעם אחת בכל קיץ נהוג לזרוק איזו עצם בשביל פלח השוק שנקרא "כאלה שלא צופים במונדיאל", או במילים אחרות, נשים, שכולן, כידוע, לא מתעניינות בכדורגל אבל עושות חיים משוגעים בסופר-פארם. הן גם אוהבות רומנטיקה וכאלה, ולא בהכרח בליווי בדיחות ו/או יריות. לפני שנתיים, הרומנטיקה הקיצית התורנית היתה "היומן", שהצליח מאוד (באופן יחסי, כמובן). השנה זה 'הבית על האגם', שמספר על שני אנשים, הוא והיא, שחיים באותו בית, אבל בזמנים שונים – הוא ב-2004, היא ב-2006. ובכל זאת, באמצעות נפתולי הבוחצלגיחצן הבלתי מוסברים, הם מצליחים לשלוח זה לזו מכתבים ואף להתאהב. זוג הנאהבים בו הם קיאנו ריבס וסנדרה בולוק. מה שמעורר שלוש שאלות:
א. מי מלהק את קיאנו ריבס?
ב. מי מלהק את קיאנו ריבס לדרמה רומנטית?!
ג. מי מלהק את קיאנו ריבס לצד סנדרה בולוק?

אולי הסיבה היא ניסיון למשוך בכל זאת את קהל צופי המונדיאל, שיאמינו שמדובר בעצם ב'ספיד 3', ומתישהו באמצע הסרט – הנה הנה, עכשיו, רק עוד רגע – איזה טרוריסט ישתלט על הבית שעל האגם ועל כל נוסעיו ויכריז שהוא יפוצץ אותו אם הבית יירד ממהירות של 80 קמ"ש. חייבת להיות איזושהי פצצה בסרט, כי עובדה – קיאנו ריבס משתתף בו, ומי מלהק את קיאנו ריבס לדרמה רומנטית?!

במקום השישי נמצא 'גארפילד 2'. למה הסרט הזה קיים? כי הראשון עשה כסף. למה הוא כל כך נמוך? כי הראשון היה גרוע (וגם בגלל שכל הילדים העדיפו את 'מכוניות', וכנראה בצדק). ויותר מזה לא צריך להוסיף, פרט לעובדה שבשבוע שכולל סרט 'מהיר ועצבני', קומדיה של ג'ק בלאק וסרט עם קיאנו ריבס, 'גארפילד 2' הצליח להיות הסרט השנוא ביותר על המבקרים מבין כולם.

'אקס-מן 3' (מקום שביעי השבוע) הוא עדיין הסרט היחיד שהכנסותיו הכוללות הן מעל 200 מיליון, בעוד 'צופן דה וינצ'י' נמצא כמה סנטימטרים משם; אבל זאת רק חלק מהתמונה. מחוץ לארצות הברית חובבת הסופר-גיבורים, 'צופן דה וינצ'י' לא רואה את 'אקס-מן' ממטר. ההכנסות בכל העולם של 'צופן דה וינצ'י' עומדות כרגע על 651 מיליון, בהחלט ליגת העל של כל הזמנים. למעשה, אם מוצאים לרגע את ארה"ב מהחשבון, 'צופן דה וינצ'י' כבר עקף סרטים כמו 'ספיידרמן' (שניהם), 'שודדי הקאריביים' ו'מלך האריות'. אנחנו רגילים להתלונן על הטעם הרע של האמריקאים, אבל מסתבר שלפעמים הם נראים אניני טעם לעומת שאר העולם – או אולי רק עמידים פחות לשעמום.

בשבוע הבא, אדם סנדלר ינסה להשתלט על העולם עם השלט רחוק המשוכלל שלו ב'קליק'. אחר כך סופרמן, ואחר כך פיראטים. צפוף פה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Cars – 33.7 (117.1)
2. Nacho Libre – 28.3 (28.3)
3. The Fast and the Furious: Tokyo Drift – 24.0 (24.0)
4. The Lake House – 13.6 (13.6)
5. The Break-Up – 9.8 (92.3)
6. X-Men: The Last Stand – 7.8 (216.2)
7. Garfield: A Tail of Two Kitties – 7.3 (7.3)
8. The Omen – 5.6 (47.2)
9. The Da Vinci Code – 5.3 (198.8)
10. Over the Hedge – 4.3 (139.0)