דו"ח קופות שבורות – 17.3.2003

ענני מלחמה מתחשרים מעל
המפרץ הפרסי ומעל עין
החורש, חתולים מקשתים
גבם מעל צמד העורכים,
ושיטפון של טפסי הצבעה
לאוסקימורון נשלח אל
המחשב הראשי של עין הדג
(והגיבוי הסודי שלו השמור בבור בקריה למקרה של קטסטרופה כוללת). בימים כאלו, נראה שאין בכלל טעם לכתוב דוחק"ו, שהיום נכתב ובשבוע הבא אפשר לעטוף בו דגים מתים. אולם, על מנת לשמור על מראה של שפיות דעת, על מנת שיהיה המן להכות בו במהלך קריאת המגילה, ומכיוון שמשלוח מנות בסוגריים הוא מצווה מדרבנן, מישהו חייב לכתוב דוחק"ו על מנת להסתיר את האמת מפני האויב שבא עלינו לכלותינו.

חוץ מזה, נתונים סטטיסטיים זה כיף.

קולות המלחמה וטקס האוסקר שצפויים לאמריקאים בשבועות הקרובים הבריחו אותם לבתי הקולנוע, אל חיקה הקומי של קווין לאטיפה. עם ירידה קלה של 30% בהכנסות (כמו מיסים בעת מיתון),
'Bringing Down the House' נשאר במקום הראשון גם השבוע. סרטים ותיקים נוספים ששרדו יפה את השבוע החולף: 'Old School' ו'איך להיפטר מגבר בעשרה ימים' (בלי לשלוח אותו למפרץ) שמתבררים כהצלחה כלכלית יחסית לא קטנה, ו'שיקאגו', שהכנסותיו ממשיכות לעלות, וזה עוד לפני האוסקרים שהוא יקבל. על כל מי שעולה – יש גם מי שיורד: 'דמעות השמש' מוכיח שכשהתותחים רועמים – ברוס וויליס צריך לשתוק, 'Cradle 2 the Grave' ממשיך בצניחה חופשית מהמקום הראשון אל השכחה, ו'דרדוויל' שמצטרף אליו והולך להיעלם מהעשירייה בקרוב, מאוד בקרוב.

אבל לא רק סרטים ישנים היו השבוע. למעשה, שלושה סרטים חדשים הצליחו להיכנס לעשירייה, גם אם לא למקום הראשון. במרחק לא קטן מהמקום הראשון יושב 'הסוכן קודי באנקס', עוד סרט מרגלים עם ייחוד. והייחוד של הסרט הזה? המרגל שלנו הוא הפעם נער בן עשרה (בכיכובו של פרנקי מוניץ, בפריצה הגדולה שלו אחרי 'מלקולם באמצע'), בעל זהות סודית, גאדג'טים מגניבים וכל הכישורים שבני נוער רגילים חושבים שיש להם. רק בעיה אחת יש לו – משימתו הנוכחית דורשת ממנו להקסים נערה, ומה שבא לג'יימס בונד או זאנדר קייג' בטבעיות, דורש אימונים נרחבים מצד בן נוער ביישן שכמוהו.
הביקורות מאוכזבות- זה לא שהסרט בלתי מגניב, רחוק מזה. אבל הוא פשוט לא מחדש כמעט כלום, והדבר היחיד שסוחב אותו על כתפיו הנעריות הוא פרנקי. וחוץ מזה, ספיי קידס כבר היו שם קודם.

קרוב אל קודי באנקס מגיע 'The Hunted', סרט ששייך לז'אנר "טומי לי ג'ונס רודף אחרי מישהו". את תפקידם של האריסון פורד וווסלי סנייפס תופס הפעם בניסיו דל טורו, בתור איש קומנדו שערק, ומדריכו הוותיק (נחשו מי?) צריך לתפוס אותו. כל זאת תחת בימויו של וויליאם פרידקין, הבמאי של 'הקשר הצרפתי' ושני אנשי קומנדו לשעבר ששמרו על הסרט נאמן למציאות ועל קרבות הסכינים מדממים כראוי.
שאלה אחת מרכזית סחפה את רוב המבקרים שיצאו מהסרט הזה: למה צריך שלושה זוכי אוסקר בשביל לעשות סרט אקשן נטול אקשן, נוסחתי וצפוי שכזה?

ובמקום השמיני, הסרט השלישי שהפציע על המסכים: ווילארד, בכיכובו של קריספין "למה הייתי צריך לסרב לבחזרה לעתיד 2?" גלובר. ווילארד הוא אדם דחוי חברתית, מהסוג שאנשים כמו טוד סולונדז עושים ממנו מטעמים. לא במקרה הזה! ווילארד מפתח קשר מיוחד עם עכברושים. הרבה עכברושים. המון עכברושים. וכשווילארד סוף סוף נשבר… אפילו מי שיש לו חתול בבית, אומרים המבקרים, יפחד לעצום את העיניים אחרי שיראה את סרט המתח-קומי הזה, העוסק בקשר המיוחד שבין בחור והעכברושים שלו.

כבר אמר מישהו שהחורף היא לא תקופה טובה לדוחק"ואים. סרטים באים, סרטים הולכים, ואין שום דבר מעניין לומר עליהם. לפחות בשבוע הבא יהיו חוויות להעביר מ"אחי, איפה הקון", בנוסף לכמה סרטים חדשים. 'לוכד החלומות' עם מורגן פרימן, על פי ספרו הבינוני של סטיבן קינג ועם סרטון אנימטריקס המצורף כבונוס,
'View from the Top', קומדיה בלונדינית על נסיונה של גווינית' פאלטרו להפוך לדיילת, ואם זה לא נשמע גרוע מספיק, יש את 'Boat Trip', בו שני סטרייטים עולים על חופשת-שייט בספינה לעליזים בלבד (כמו 'הרימו עוגן', רק בלי ההומור המעודן). לילדים הקטנים, אם לא יתקעו בשמרטף, יוצא 'הסרט הגדול של חזרזיר', עוד סרט מעולמו של פו הדוב, שנשלח בטעות לקולנוע במקום לספריות הווידיאו.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Bringing Down the House – 22.1 (61.3)
2. Agent Cody Banks – 14.1 (14.1)
3. The Hunted – 13.5 (13.5)
2. Tears of the Sun – 8.7 (30.7)
4. Chicago – 7.1 (124.8)
3. Old School – 6.7 (124.8)
5. How to Lose a Guy in 10 Days – 4.7 (93.7)
8. Willard – 4.0 (4.0)
7. Daredevil – 3.0 (96.0)
6. Cradle 2 the Grave – 3.0 (31.7)