דו"ח קופות שבורות – 15.8.2004

מויאל נגד סקעתאומרים שאין לי מושג ירוק
אני, אני ג'ני (מ)הבלוק

אנ'לא קולטת כלום, זה כבר לא צחוק
מה שלא יקרה, אני אחזור לפורום.

(זמר נוגה)

התקשורת עוינת, אני אומרת לכם. בכל מקום מפורסמות סיסמאות כמו "הנוסע השמיני נגד הטורף: לא משנה מי מנצח – אנחנו נפסיד". יש אמנם כמה דברים שלא הבנתי (מי נוסע? למה הוא שמיני ולא ראשון? מי זה הטורף? למה הם אחד נגד השני? למה לא מבינים כלום בתמונה? סבתא, סבתא, למה יש לך עיניים גדולות כל כך?), אבל בכלליות נראה לי שצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. מעתה אימרו "לא משנה מי מנצח – שיבוא להתארח ב'עין הדג' לפחות עד סוף החופש הגדול. מובטחות ארוחות בשריות בשפע!". זה אמנם לא סלוגן כל כך קליט, אבל אין עוררין באשר ליעילות שלו.

הרבה ממעריצי סדרת 'הנוסע השמיני' הזדעזעו מהרעיון הנלוז – לקחת את המפלצת החמודה הזו, על הלסת הארוכה שלה ומחזור החיים הביזארי, ולשסות בה את 'הטורף', יצור מפלצתי שפעם נלחם בשוורצנגר ומעולם לא קרה איתו שום דבר מעניין. התירוץ הרשמי (תחת הערך "עלילה") הוא פירמידה שהתגלתה באנטרקטיקה. משלחת שמגיעה לחקור את הנושא, מגלה כי המקום הוא ביתו של גזע 'הנוסע השמיני', וכי מדי פעם מגיעים לשם טינאייג'רים-טורפים, שבאים לצוד את הנוסעים-השמיניים כחלק מטקס התבגרות. מפה והלאה שאר הסרט מתמצה בעיקר באנשים שבורחים לאורך מסדרונות חשוכים, ומפלצות שקופצות עליהם, או על מפלצות אחרות.

המבקרים, שלא במפתיע, מתעבים את הסרט. הם נותנים אמנם קרדיט לתפאורות הגדולות ולאפקטים, אבל כל השאר, לטענתם, משעמם פחד. מה שעוד מפריע להם זה הניסיון לסווג את הסרט כמתאים גם לילדים צעירים, מה שמרוקן אותו מכל דבר שעוד היה יכול לעניין. כמו דם ומעיים שפוכים, למשל.

אוקיי, אז כולם ידעו מראש שזה לא סרט המאה, בטח שלא משהו שיתחרה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה. אחרי הכל, המוני החנוך-רוזנים המעופפים נחשבים אומנותיים יותר מאיזה סרט זבל, שיהיה שם גם בשבוע הבא. אבל פול אנדרסון ('האויב שבפנים', 'סיוט בקצה האופק') הוכיח שהעם צמא לסרטי זבל, והבטיח את העסקתו בתעשייה ההוליוודית למשך סרט או שניים נוספים לפחות.

במקום השני – סיוט מסוג אחר. 'יומני הנסיכה 2: אירוסין מלכותיים'. עם סיום התיכון, הנסיכה מיה עוברת לגור בג'נוביה. מתברר שהיא תוכתר למלכה מוקדם משחשבה, ומה שיותר מפחיד, על פי החוק הג'נובי עליה להיות נשואה בעת ההכתרה. וזה צריך לקרות תוך 30 יום לכל היותר.

המפיצים מתעקשים שזו קומדיה, אם כי לי לא ברור למה. מצד שני, ברור שהנישואין-אינסטנט האלה ישמשו חומר ל'יומני הנסיכה 3: גירושין מכוערים'. המבקרים מקיאים מכמות הקלישאות, ואומרים שאי אפשר שלא לראות שזה סרט של דיסני. המון מתיקות יש בו. המון המון מתיקות. וגם המון הסברים. הו כן. כל בדיחה מוסברת לפחות פעמיים, בוכים המבקרים. וכשהמבקרים בוכים, מה יעשו אזובי הקיר?

יילכו ל'יו-גי-הו', כמובן, שאלינו הגיע כבר בשבוע שעבר.
במקרה ששאלתם את עצמכם במה בדיוק עוסק היו-גי-הו הזה, לפניכם ההסבר המלא (אבל לפני שאמשיך בכתיבה, חשוב לי להצהיר: לא המצאתי כלום. הכל אמיתי. בשיא הרצינות).
הילד יוגי מכור ל-'Duel Monsters', משחק קלפים שסוחף את המדינה. אבל הוא לא יכול רק לשחק בקלפים, כי בעבר הוא היה פרעה, והביס את אנוביס הרשע, ועכשיו אנוביס רוצה להשתלט על העולם ויוגי וחבריו צריכים לעצור אותו (שככה יהיה לי טוב!).

'יו-גי-הו – הסרט' הכניס השבוע תשעה וחצי מיליוני דולרים. מצד אחד זה הרבה יותר מדי, ומצד שני אפשר להתנחם בכך שגם בז'אנר שלו – סרטי אנימציה זולים במיוחד, המבוססים על סדרות טלויזיה, המבוססות על משחקי קלפים – היו כבר סרטים מצליחים הרבה יותר. למשל, 'פוקימון, הסרט הראשון' הכניס, למרבה הזוועה, 31 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו.

מה שמטריד בעיקר את המבקרים זו לא ההצלחה המסחרית של הסרט, אלא התוכן שלו. הם מוחים על 90 הדקות שאינן אלא פרסומת בוטה לקלפי 'יו-גי-הו', שאינן מובנות לחלוטין לכל מי שלא מתמצא בסדרה ובמשחק. "הסרט הזה נמשך לנצח!", הם נאנקים, ומוכיחים שלא הפנימו כלום ממה שראו זה עתה. טוב, אי אפשר לצפות שהם יבינו סרט שמשפט המפתח הכה עמוק שלו הוא "אפילו האינסוף אינו נמשך עד אין קץ" (בחיי!).

בין כל סיוטי-המבקרים האלה, לחובבי קולנוע איכותי יותר לא נשארו הרבה אפשרויות. 'Collateral', המקום הראשון של השבוע שעבר, ירד למקום שלישי, אבל עם ירידה מינימלית בהכנסותיו (34%). גם 'זהות במלכודת', 'השליח ממנצ'וריה' ו'אני, רובוט' יורדים באופן מתון יחסית, בניגוד ל'הכפר' שממשיך ליפול בקצב מסחרר (57%), ובכל זאת עומד על סף 100 המיליון בהכנסות כוללות.

בשבוע הבא נוכל לצפות לקומדיה הדבילית 'Without a Paddle'. מי שקומדיות מפגרות גורמות לו לברוח מהאולם באימה, יוזמן להיכנס ל'Exorcist: The Beginning'. ואם סרטי אימה כאלה לא עושים לכם טוב, תמיד תוכלו להיאבד אי שם באמצע הים, ולפחד מכרישים, כמו ב-'Open Water'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Alien Vs. Predator – 38.3 (38.3)
2. The Princess Diaries 2 – 23.0 (37.1)
3. Collateral – 16.2 (52.6)
4. Yu-Gi-Oh! – 9.5 (9.5)
5. The Bourne Supremacy – 8.6 (139.7)
6. The Village – 7.2 (99.9)
7. The Manchurian Candidate – 3.9 (48.0)
8. I, Robot – 3.9 (134.0)
9. Little Black Book – 3.8 (14.6)
10. Spider-Man 2 – 3.5 (361.0)