במקור: Signs
תסריט ובימוי: מ. נייט
שמאלאן
שחקנים: מל גיבסון, חואקין
פניקס, רורי קאלקין, אביגיל
ברסלין
מ. נייט שמאלאן ('בלתי שביר', 'החוש השישי') יכל להיות סופר טוב, צ'יזבטן, בעצם: הוא יודע מה הוא רוצה, הוא מדויק, הוא יודע בדיוק באילו חוטים למשוך, וכתוצאה מכך – הוא תמציתי (ואלה תכונות שאני מעריכה). עם זאת, כשמגיע השלב לעבד את אותם סיפורים למסך הגדול, הם לא תמיד עוברים בצורה כל כך "חלקה": משהו ב'סיינס', למשל, היה חסר לי. או שהיה יותר מדי. רגעים רבים שאבו אותי לתוך הסרט, אבל כנגדם עמדו אותם רגעים בהם בהיתי בדמויות הזזות על המסך, מנותקת מהמתרחש ומקשיבה לשיחתם הערה של היושבים בשורה מאחורי, שלא סתמו הפה לרגע.
'סיינס' עוקב, לאורך מספר ימים מורטי עצבים, אחר סיפורה של משפחת הס: גראהם הס (מל גיבסון), כומר לשעבר, שני ילדיו ואחיו מריל (חואקין פיניקס), מתעוררים בוקר אביבי אחד למספר עיגולי ענק מוזרים באמצע שדה התירס של המשפחה, ולדיווחים על חיות הבית שבחוות השכנות, שמתנהגות מוזר. מוזר מאוד, אפילו.
מורגן, הילד, חושב שזה אות מהשמים. גראהם, אביו, ספקן: הוא איבד את אמונתו עת אשתו נהרגה, לפני כחצי שנה.
ביומיים הבאים מתקבלים דיווחים רבים נוספים על סימנים מוזרים כאלה שמופיעים – כמו משום מקום – באמצע שדות חיטה או תירס בכל העולם.
גראהם לא יודע איך לאכול את זה: מצד אחד, הסימנים הללו מטרידים את מנוחתו והוא היה מעוניין לדעת את פשרם. מאידך – הסימנים הנ"ל גורמים למשפחתו להתפרק: ילדיו נתקפים חרדה שאולי מדובר בחייזרים, ואחיו אחוז אובססיה להתעדכן בדיווחי הטלוויזיה, גם כאשר אלו נעשים מבולבלים מרגע לרגע.
לא את כל הדיווחים הללו אנחנו רואים. שמאלאן מעדיף בתחילה להתמקד בפניהם של בני משפחת הס, במקום במרקע הטלוויזיה שלהם, ויש לו סיבה טובה: דמיונם של הצופים, כפי שהוכח כבר בעשרות סרטים, יעשה עבודה טובה יותר בהפחדתם מכל תמונה אפשרית שיוכל להראות. בהמשך, כאשר תעלומת המעגלים נפתרת בחלקה (והפתרון הוא לא מלא, כיוון שמטבעו, הוא מעלה שאלות נוספות) אנחנו רואים יותר – אבל עדיין כמעט ולא רואים כלום. ואתם יודעים מה? אני מקבלת את זה בשמחה – כי גם אצלנו, מהדורות החדשות הרבות לא מסוגלות לספק מידע חדש מדי שעה, ורק טוחנות שוב ושוב את אותן התמונות שיש להן, כשהקריין התורן לועס בקול חמור את מה שכולם כבר שמעו.
גראהם נתקף פאניקה. למזלו, אהבתו הגדולה למשפחתו מונעת ממנו לחטוא בטעות הגדולה ביותר שאנשים במצבו עושים בסרטים אחרים: פירוד החבורה ("בואו נתפצל, כדי לכסות יותר שטח בחיפושים"). במקום זאת, במשך כל הסרט הוא נשאר דבוק למשפחתו, מגונן במסירות רבה ככל שהוא יכול. אבל שאר פעולותיו אינן הגיוניות תמיד – אימפולסיביות, אפילו, כאדם אחוז אימה שנאלץ לקבל החלטות במהירות, ואינו חושב מעבר לפתרון המיידי.
שמאלאן יודע לתאר יפה את העובר על האדם הפרטי – זה שנקלע לאירוע כלשהו, אך רק בתור צופה מהצד, ואינו מעורב בהחלטות הממסדיות הרות הגורל: לא תמצאו בסרט הפצצות מרהיבות עין, מטוסים חגים בתמרונים נועזים או צבאות אימתניים – גם לא בשידורי הטלוויזיה, שמספרים לנו על המתרחש מחוץ לדלת אמותיו של גראהם. בחייכם, זה מ. נייט שמי-בבא: הבמאי שמספר סיפורים קטנים על אנשים קטנים, במאי שמעדיף – במקום אקשן מרהיב – משפחה אחת אכולת חרדות, ושדות תירס לנצח.
שמאלאן בונה את הסרט שלו לאט לאט, צעד אחר צעד: ברובו הוא נזהר שלא לדחוס לקיבתנו את מהלך העלילה בזונדה, ועל דברים שקרו בעבר אנחנו לומדים בהמשך מאזכורים מקריים, ובעיקר – צריכים להסיק ולחבר יחדיו רמזים לגבי המתרחש. אולם ככל הנראה לקראת סוף הסרט נמאסה עליו בניית המתח הזו, או שהיה חשוב לו במיוחד שהפעם נבין מה קרה ואיך. לעיסת המידע הפתאומית הזו רק החלישה לטעמי את בניית המתח הנהדרת שהיתה שם לפני כן, מה גם שלא הוסיפה לסרט שום הגיון (שדווקא היה שם קודם). להיפך אפילו.
כאמור, קטעי המתח טובים, ממסמרים לכסא ומורגשים בקצות העצבים. להבדיל, הסצינות שאמורות להיות מרגשות כביכול, או "חזקות", גרמו לי לנשוף באפי בתסכול: הבנתי מה שמאלאן ניסה להגיד בהן ומה הוא רצה שנחוש (מה שלפחות מנע מהסצינות הנ"ל להיראות פתטיות לגמרי) – אבל רק מבחוץ. הבעת השליחות הנשגבת שהופיעה על פניו של מל גיבסון באותן סצינות (כאילו הוא יודע שעיני הקהל נשואות אליו, ורק אליו, והוא נחוש בדעתו להרטיט את לבותיהם), נראתה לי מלאכותית עד בחילה קשה.
אבל אולי זה בגלל שאני לא נוטה חיבה מיוחדת למל גיבסון. הוא מקצועי, זה נכון, וכמוהו גם חואקין פיניקס, אבל – כן, גם ב'סיינס' – הוא לא עשה לי את זה. את עיקר הרושם השאירו עלי דווקא הילדים (ואתם לא תאמינו למה שאני הולכת להגיד עכשיו. לא עם המוניטין שלי): הם פשוט מדהימים! בו (אביגיל ברסלין) הרצינית והמהורהרת עושה חשק לתפוס אותה ולצבוט לה בלחי בחיוך-דודה ידידותי. מורגן, החנון הסקרן והעקשן, הוכיח ששמאלאן יודע לעבוד עם ילדים – אפילו אם קוראים להם "קאלקין".
ויחד עם כל אותה התפעלות מ"ילדי הפלא", צרמו לי התכונות המיוחדות ששמאלאן ניסה לייחס לילדיו של גראהם: מורגן, למשל, החכם לגילו, נראה כמייצג את המדען הסקרן המתעקש להוכיח את צדקתו, ואת זה עוד יכלתי לקבל. בו הקטנה לעומתו, חולמת חזיונות על העתיד לבוא. אנחנו אמנם לא רואים את החזיונות הללו, והם מוזכרים מעט מאוד, אבל לגבי הם שדרגו את דמותה של בו מילדה קטנה, לא חכמה במיוחד, לילדת פלא ידעונית שסובביה מחשיבים אותה יתר על המידה.
סופו הצדקני של הסרט (זה שבו שמאלאן שכח שאני אמורה – ויכולה – להסיק דברים לבד), המגלה בעיה ברמה הכי בסיסית בהגיון של הסרט, לא עזר, ואף השאיר לי טעם רע בפה, עד שכאשר שירכתי דרכי אל מחוץ לקולנוע, היתה במחשבותיי מסקנה אחת, עגמומית משהו: 'סיינס' הוא סרט שכדאי לראות ולהתרשם ממנו – אבל לא לדון בו באריכות, או להרהר בו עמוקות לאחר הצפייה, פן הוא יתפרק לכם בין הידיים והרושם הטוב ייהרס. קורה.
אהרו''כ
ביס מקרינים את שני סרטיו הקודמים של שיאמלאן
צירוף מיקרים?
איי דונט ת'ינק סו…
בכול מצב
שיאמלאן שולתתת1
אחלה של ביקורת
ולמרות המרירות, כמו בדו"ח מיוחד, כנראה שגם את זה אני אלך לראות בכל מקרה ולהתרשם…
ביקורת מקוממת
• כי היא מדוייקת. לחלוטין.
• כי היא קוראת לא לדון בסרט ובכך צודקת לחלוטין.
• כי כבר מזמן לא קראתי ביקורת כל כך נפלאה. בעצם, כן קראתי. זה היה אתמול. זה היה משהו עם דרקונים.
• כי לא נותר לי מה להגיד.
• כי באפי הוזכרה פה, אבל בלי כוונה ("לנשוף באפי בתסכול")
ואת הסיבה הכי חשובה שכחתי:
• כי היא דחקה לדף הבא את מיינוריטי.
אבל מילה אחת בכל זאת: רק לי הזכיר מל גיבסון בולדוג בחלק מהסצינות? במיוחד אלה שהוא מביט לעברנו במבט חמור ותקיף?
ועוד מילה: נכון שמל גיבסון וברוס וויליס הם שני אנשים שונים, אבל המשחק של מל בסיינס הזכיר לי משום מה את המשחק של ברוס בשני סרטיו הקודמים של השמי-בבא. האם באמת יכול במאי להשפיע כל כך על משחקם של השחקנים שהוא עובד איתם?
תגובה
ברוס וויליס היה אמור לגלם את התפקיד הראשי גם בסרט הנ"ל אך בגלל ריב עם הבמאי גיבסוו לוהק.
הדמויות הראשיות בכל 3 הסרטים מאוד דומות ולכן גם המשחק דומה.
אני רוצה למחות בזאת
על הקריאה שנשמעה בביקורת שלא לדון בסרט. קריאה זו אינה משקפת את דעת העורכים! צריך וכדאי ורצוי לדון בסרט באריכות ולהכנס לויכוחים מפותלים ולגרום למספר התגובות בביקורת הזאת להתחרות ב'מיינוריטי ריפורט'! כלומר, זה לא טוב לסרט, אבל זה טוב לנו.
''יכל''?
טוב, מה אכפת לי, כל עוד כולם זוכרים שבאינטליגנציה יש רק שלושה יו"דים.
האקדמיה אישרה את זה...
הביקורת שלי
נשלחה, ובצדק לא פורסמה…
בסרט, מגלה גראם הס (מל גיבסון), חקלאי וכומר לשעבר, סימנים בשדה שלו, אבל הוא לא מתרגש, הרי זה סתם בלוף, או סתם כמה פרחחים. זה לא אכפת לו גם שהופיעו סימנים כאלה בכל העולם — יש לו מספיק צרות אחרי שאשתו נפטרה בתאונה לפני חצי שנה, והשאירה אותו חסר-אמונה ועם שני ילדים. אין לו ראש
לשטויות כאלה. הוא רק רוצה להשאר בשקט בבית, וזה אכן מה שהוא עושה.
הילדים גרים עם גראם ועם אחיו מריל (ג'ואקין פניקס). הבת, בו (אין קשר לזו ממפלצות), מסרבת לשתות מים משומשים ומפזרת כוסות בכל הבית. הבן, מורגן (רורי קאלקין, אח של), הוא חולה אסתמה ומתעניין בחקר המשמעות של הסימנים. בחקר התעלומה מעורבת גם השוטרת המקומית קרולין פאסקי (צ'רי ג'ונס), אשר
טיפלה גם בחקירת התאונה בה נהרגה אישתו של גראם.
אני אהבתי את סרטיו הקודמים של שאמאלאן – גם את "החוש השישי" וגם את "בלתי שביר". באתי לקולנוע בציפייה לסרט מתח רב-תהפוכות, כזה שתאור כל שניה אחרי ההתחלה הוא סנל"ל. באתי אם שאלה מוכנה מהבית: "מה פשר הסימנים?" וציפיתי לתשובה מקורית, כמו התשובה המקורית ל"למה הוא לא נפצע" ב"בלתי שביר". אך במקום זאת קיבלתי את התשובה הסטדנדרטית ביותר האפשרית, והרבה שאלות חדשות.
כרגיל אצל שאמאלאן, הסרט הוא איטי. מאד מאד איטי, וכמו שאנחנו רגילים, יש שאלה גדולה בתחילת הסרט. מי שצפה בסרטיו הקודמים של שאמאלאן יודע שהוא אוהב מאד "לעבוד" על הצופים שלו. ב"סיינס" הוא עושה זאת בדרך אחרת. הצופים מצפים לכך שהסימנים בשדות מרמזים על משהו עמוק ומשמעותי, לטוויסט מפתיע במשמעות של הסימנים, לסוף שיסביר את הכל. ובכן, שאמאלאן אכן מסביר הכל בסוף, אבל את
ה"הכל" שהוא רוצה להסביר. התרגיל שהוא עושה ב"סיינס" הוא לא בגילוי מפתיע על הדמויות, אלא בשינוי בפוקוס של הסרט.
כמו בסרטיו הקודמים של מנ"ש, הסרט נועד בשביל הסוף שלו. ב"חוש השישי" וב"בלתי שביר" זה עובד, כי הסוף מפתיע ומזעזע. ב"סיינס" הסוף מעביר מסר, מעין "מוסר השכל". אלא שהמסר הוא די בנאלי, ובניגוד ל"חוש השישי", הוא נרמז לאורך כל הסרט.
עלילת הסרט מסופרת מנקודת מבט של אדם מהיישוב, ולא במרכז האקשן. כלומר, אנו לא רואים כמעט את מה שקורה בעולם בעיקבות הופעת הסימנים, אלא רק שומעים עליהם. רוב העלילה החיצונית נמסרת ע"י הרדיו והטלויזיה. כל מה שרואים בסרט זה בניית מתח.
הבעיה עם בניית מתח, שאם אתה רק בונה ובונה אותו, בסוף תאבד את הקהל. בפעם העשירית שהסרט משתמש בטכניקה של לצלם פנים או השתקפות ואז את הדבר האמיתי (הרי כולנו רוצים לראות עוד קצת את הפנים של מל גיבסון, נכון?), או לעקוב לאט לאט אחר הליכה של אדם מחדר לחדר, זה כבר משעמם במקום להיות מותח. נראה כאילו הסרט מנסה למשוך זמן כי אין לו מה להראות.
את הזמן הזה ממלא מנ"ש בתרגילי מצלמה. זוויות הצילום גורמות לכל פעולה להראות כאילו זה הדבר המותח ביותר ועוד רגע משהו יקרה. למשל, צילום חוט חשמל לאט לאט לאורכו עד שמסתבר שפשוט הזיזו את הטלויזיה לחדר אחר.
אז מה קיבלנו? שעה וחצי של התפתחויות איטיות, עיקר ההתרחשות מחוץ לעין המצלמה. משפחה רגילה שמתמודדת עם מציאות מיחודת, מתח שנבנה אך לא ממומש, ובסוף מוסר השכל.
אז, שלא יעבדו עליכם…
השוואה ל''האחרים''
מתבקש להשוות את "סיינס" ל"האחרים". כמעט כל הסרט מתרחש בבית אחד, למשפחה אחת – הורה ושני ילדים (ב"סיינס" יש גם אח). ההורה השני נהרג והותיר את המשפחה בבית. לילדים יש בעיה מיוחדת (רגישות לאור ב"האחרים", בעיה עם מים ואסתמה ב"סיינס").
המשפחה מנסה לנהל חיים רגילים בצל ארועים בלתי-רגילים שמתרחשים סביבם. הסרט כמעט ולא מראה לנו את הארועים האלה אלא רק מספר לנו עליהם בעקיפין דרך הדמויות (ב"האחרים") או הטלויזיה (ב"סיינס").
בשני הסרטים, קידום העלילה נעשה ברובו על ידי הילדים, משום שההורה מסרב להאמין למה שקורה סביבו.
בסוף הסרט יש גילוי מפתיע המשנה את נקודת המבט של הסרט.
ההבדל המהותי בין הסרטים, הוא שהסוף של "האחרים" משפיע על הצופה הרבה יותר מהסוף של "סיינס" שהוא יותר מוסר השכל מאשר טוויסט.
מחלות ילדים
הם דבר נפוץ ושימושי ביותר בתסריטי מתח. אם אין אסתמה, אפשר גם סכרת (ע"ע 'החדר').
דרך מצויינת לדחוף לדג ביקורת שלא התקבלה. תודה לך גרפומניאק, סליחה, התכוונתי אפסילון וכו'.
דרך לגיטימית לגמרי.
אף כי רצוי לדלג על תיאור עלילה שכבר תואר בביקורת. ת'ה יודעה, יש יותר מדיעה אחת בעולם.
השוואה לספרות מד''ב
מה שכתבת בקשר לאינפורמציה שהמשפחה – והצופה – מקבלת מהטלביזיה, וגם הסתגרותם בבבית שנמצא באמצע שום מקום (התירס זה פרסומת סמויה לפופ קורן והמים ל"נביעות"), כולל היחסים ובניית המתח המוהית מזכירים לי את החבורה ה"משפחתית" ב"בונקר הביתי" (או ההיפך) מהספר "מדרך רגל" של ניבן – הנה דחפתי את השם שאין להגות לתגובה שלי (לארי ניבן).
למי שלא צפה בסרט
זהירות! היום ב"השבוע" של מעריב בתקציר של הסרט יש ספויילר חמור גם לאמצע וגם לסוף הסרט.
ה הוא:
אל תקראו את זה. אתם תהרסו את הסרט. שורות מתות. הם כותבים שם שאולי מדובר בחייזרים, ואם כן האם הם עויינים. כל בר דעת יסיק אם כן שזה חייזרים, והם גם כותבים שבסוף הוא חוזר לאלוהים, שזוהי ההפתעה בסוף הסרט. שורות מתות. שורות מתות.
ודווקא מ''ידיעות'' באה הישועה
בראיון עם שמאלאן במוסף "7 ימים" של "ידיעות" יש ביקורת על סיינס מאת אבנר ברנהיימר. ומשמאל, בכתב גדול מופיעה "חותמת" של "זהיורת, ספויילר". כן ירבו.
נו, זה לא חוכמה.
ברנהיימר הוא דווקא מאלו שמתייחסים כמו שצריך לקורא.
וואלה?
ממש ככה, עם המילה ספוילר? בלי מרכאות? זאת כבר לא סתם מילת סלנג כזאת שמשתמשים בה ב"אינטרנט"?
ותודה לברק, שהבאיני עד הלום
והפעם לא במכוניתו, אלא מהכרטיסים שנתן לי לסרט. תודה ברק!
אני מאוד נהניתי מהסרט. אני אפילו שוקל לראות את "בלתי שביר" עוד פעם, למרות שכשראיתי אותו בקולנוע ממש לא נהניתי.
במיוחד היה אדיר לראות את סיינס בקולנוע, בגלל שבקטע המפחיד ביותר בסרט חרשו אוזניי מצעקה משכנה באותה שורה, שהתמזגה בצעקה בסרט עצמו (בעצם, אני לא בטוח שהייתה צעקה בסרט). אני לא יודע אם השתילו אותה מטעם הקולנוע כדי שתצעק בדיוק בקטע הזה (הקרנה מיוחדת של YES אחרי הכל), או לא, אבל זה היה ממש אמין בכל מקרה…
נ.ב. חבל שלא היו פרסומות.
סרטים בחינם.
נדמה לי, שסרטים נראים טוב יותר כשרואים אותם בקולנוע בלי לשלם עליהם.
על זולנדר זה לא עבד
תאר לעצמך אם היינו משלמים...
צילו של האדון הבכור לבית פיניקס- ריבר פיניקס הנרקומן תכול העיניים, מאפיל על נוכחותו של אחיו הצעיר (ולהלן אנקדוטה- חואקין הגברתן הסב את שמו מ'עלה'- יענו ליף, לשמו הנוכחי. כן כן. מרתק ועמוק). אומנם גם זה ניחן בסקס אפיל מעניין למדי, אבל אחיו הגדול… שאני אמות בייסורים, למה הוא הלך?! )-:
מוין שרי, אורנית זוכרת אותך!
נכון אבל...
אין ספק שחואקין לא מתקרב לקרסוליים של אחיו זצוק"ל ריבר. וטכנית הוא שינה את השם שלו מחואקין לליף ואז בחזרה לחואקין
לא (לגמרי) נכון.
פעם קראתי שההורים של ריבר היו ממחופפי שנות השישים וקראו לילדיהם בשמות משונים כמו נהר, עלה וקשת בענן (היו עוד שלושה אבל אני לא זוכרת אותם), כך שחואקין בהחלט איננו שמו המקורי.
וסליחה על העופיות המוחלטת.
אז זהו שלא...
נכון, בני הזוג פיניקס המחופפים אכן קראו לילדיהם בשמות מוזרים כמו ריין,סאמר,באטרפליי וריבר כמובן. אך הבן השני מה לעשות נקרא חואקין. למה? לא יודעת. פיתחנו השערה שזה על שם אביו האמיתי אבל זו באמת ספוקלציה. בכל מקרה, לחואקין הקטן נמאס שלאחיו החתיכים יש שמות יפים ורק לו קוראים חואקין ולכן בגיל 4 בעודו גורף עלים בגינה החליט לשנות את שמו לליף.כמה שנים אחרי מותו של ריבר הוא חזר לחואקין שוב. אפשר לאמת את זה במלא מקומות ברשת.
ואם זה כתוב שחור על גבי מסך,
אז זה אוטומטית נכון?
ואם זה כתוב שחור על גבי מסך,
ראיתי את זה בראיון עם חואקין וזה כתוב לי גם בספר ביוגרפיה של ריבר.
ערפדים.
קרם שיזוף.
פלאי הטכנולוגיה...
מה הקשר?
מי אמר שאי אפשר לצלם שדים? בעולם של שמאלאן הכול אפשרי!
לא נראה לי הגיוני
את מדברת על שדים יהודיים.
למה שהכללים יעבדו גם על שדים נוצריים?
חצי
למה להרחיק לארצות נכר, כאשר גם בארצינו יש מבוכי תירס!
ועכשיו לפינת הטריוויה: היכן נמצא המבוך הנ"ל? (נקודטה לפותרים נכונה)
ליד הבית שלי!
זה מבוך עליסה בארץ הפלאות באלונים, לא?
נקודטה לבוג'י!
אכן, המבוך נמצא סמוך לצומת אלונים…
לא הגיוני
א. ההודי הכהה הוא הבמאי, שאבי-באבי, שתמיד מופיע בסרטים של עצמו.
ב. כל הקטע עם המים הוא מסר דתי (אנטי-קרייסט, טבילה וכו').
גם מוזר ש....
זה הסרט ההוא עם החייזר שהשתכר (מלשון "שיכור") משתיית חלב. הלוואי עלי, הייתי הולך לעבוד ברפת.
לא הגיוני
הוצאת לי את המילים מהפה.
ומשהו בסיסי יותר...
הלחות באוויר לא הפריעה להם?
בואו נסספנד
ונגיד שרק מים נוזליים כן ואדי מים לא.
הנה נשרף לו עוד אחד
חבל, שמי-בבא דווקא נראה כמו במאי צעיר ומבטיח בשני הסרטים האחרונים שלו. והנה, הופס, הוא עלה לעצמו לראש. כמה פתאטי, כמה צפוי, כמה עצוב.
סיינס הוא, לדעתי, לא רק סרט גרוע בקנה מידה של שמי-בבא: הוא סרט גרוע כמעט בכל קנה מידה.
הסרט מצליח לפצות, לעתים, על חוסר התוכן המוחלט שלו בעבודה טכנית מבריקה של הבמאי והצלם – שמי מיודענו יודע איך לעבוד עם מצלמה בשביל לבצע מניפולציה לצופים שלו, וסחתיין עליו.
אבל מה? הקהל מוחזק במתח מעל שעה וחצי בשביל כלום! כשיצאתי מהסרט הרגשתי כאילו התמזמזתי עם בחורה במשך שעה וחצי רק בשביל שהיא תקום ותעזוב בסוף (רק היה הרבה פחות נעים). התסריט, תסלחו לי, פשוט עלוב: במסרים הדתיים שלו הוא ממש גס, בסיפור המתח הוא לא הגיוני ולא מחדש, בתיאור הפסיכולוגי של הדמות והיחסים ביניהן הוא קלישאתי להחריד (נו, די, ששמי יפטור את הבעיות עם אבא שלו ויחסוך לנו כבר את הקטע).
חבל, חבל, חבל. הסרט הראשון שלו היה מצוין, בשני הוא הוכיח שהוא יכול לביים שוטים מדהימים ואינטיליגינטים, ובזה הוא הוכיח שכסף מעוור גם הודים.
המתח
בדיוק חזרתי מהסרט וההתרשמויות שלי לפניכם-
הסרט היה מאוד יפה ונקי, הצילום היה מצויין, הוא לא היה הסרט המפחיד ביותר שראיתי אבל הרגעים המפחידים שלו היו מפחידים יותר מבכל סרט אחר שראיתי, אך לקראת הסוף- במחסן, הסרט הפסיק להפחיד לגמרי מה שהיה מאוד מאכזב.
מומלץ בשביל הצרחות, מאכזב בגלל נפילות המתח הרבות…
|||
והנקודה היהודית-
ההקרנה הייתה בירושלים וכשאמרו בחדשות 'אורות מעל ___ ___ וירושלים' כל האולם צרח גם כן, ספוקי…
באעבה, שרה
אה, מה קרה למפלצות הבזיליקום?
אה, מה קרה למפלצות הבזיליקום?
הן לא בעונה
רוצה לנטפק? אין בעיה.
הבנתי.
לא חשבתי/ידעתי את זה. תודה.
יותם.
זהו!
אנשים שמאמינים שיש אלוהים יאמינו בו גם אם החיים שלהם לא מושלמים וגם אחי טראומות שקרו להם והכל. אחרת הרי לא היה שום טעם להאמין באלוהים לא? הרי לאף אחד אין חיים מושלמים ולכל אחד יש תקופות קשות יותר ופחות… אני אישית לא מאמינה באלוהים אבל אני לא רואה את זה כ"כ רלוונטי- אני יודעת שאני באמת מאמינה במה שאני מאמינה ושמקרה אחד לא ישנה אצלי את כל האמונה ואת כל דרך החשיבה שלי! אחרת מה זה שווה??? יקרה לי משהו טוב אז אני אאמין שיש אלוהים ואז על המקרה הרע הראון אני אפסיק?! הטפה גרועה בסוף הסרט!
לי נראה
שהקטע עם הילד והאסטמה הוא אחת מהמחוות שנעשו בסרט ל"אי טי" בנוסף לסצינה בה החייזר בורח לתוך השיחים אחרי שהו פוגע בנדנדות בחוץ.
אני אישית חשבתי על
היחיד
אני ממש חושב שאני במיעוט עולמי בדעותי אבל כן אני מודה סיינס לא מדהים וכן אני אוהב את בלתי שביר שלדעתי הוא הסרט הטוב ביותר של שמאלאן עד עכשיו ולו רק בגלל סמואל המדהים. !
מעניין מאוד,
גם בהקרנה שאני הייתי ישבו מאחוריי ארבע בנות שדיברו, צחקו וצרחו כל הסרט. האם זו קונספירציה?
כן! קונספירציה.
רק שבמקרה שלי הבנות ישבו מאחוריי באוטובוס. אולי פשוט נמאס להן לחכות לי בקולנוע.
קונספירציה.
בקולנוע בו ראיתי את גב"ש2 ישבו מאחורי כמה בנות (לא הסתכלתי אחורה לספור אותן), שצחקקו מכל בדיחה מטופשת בסרט.
מעניין אם משלמים להן לעשות את זה בסרטים.
לא וירוסים?
(רמז: כן).
רמז- לא.
בקטריות.
וואלה?
היום בדיוק הקשבתי לדיסק. ידעתי שהייתי צריכה להקשיב לדיסק השני, ולא לראשון…
בוודאי.
אחרי הכל, "the spirit of man" נמצא בדיסק השני…
(וללא קשר- ניטפוק מוצלח ולגיטימי זה נחמד. ניטפוק אליך זה כבר ממש מחמם את הלב )
אה, אבל forever autumn
("Now you're not here") הוא בדיסק הראשון, והוא החביב עלי. ו-spirit of man זכה אצלי לפיחות מה אחרי ששמעתי אותו קצת יותר מדי פעמים בוידאו קליפ של בידרמן.
ואני אקח את דבריך כמחמאה.
מטאפורה
הסרט מתחיל ונגמר כמטאפורה ל"מצב", פלישת החייזרים היא משל לחוסר האונים שארה"ב והעולם היו שרויים בו בעקבות אירועי 9-11, זה בולט בעיקר בסצנות של החדשות בטלויזיה שמאד הזכירו את אותו יום, וגם בדיון בין פניקס לגיבסון על הספה בקשר לאמונה במקריות, הסרט לדעתי נוצר בסה"כ כתשובה דתית ואופטימית ל"מצב", ככזה חוסר הגיון וכו' לא באמת חשוב, מכיון שהסרט לא עומד בעצמו אלא רק כתשובה וכהתיחסות. נכון התשובה נאיבית, אבל זאת התשובה של מנ"ש, וזאת זכותו, בעיקר גם כיון שאין באמת תשובה טובה יותר ל"מצב", מלבד פשוט תחושה של אופטימיות, זה המסר ששאמאלאן ניסה להעביר, הוא הראשון שמתייחס ל"מצב" בקולנוע האמריקאי, ואופן ההתייחסות הוא נהדר ומדויק לדעתי אם כי כמובן נאיבי מעט (מצד שני, יש למישהו פתרון טוב יותר ל"מצב") ציון 9
לא נכון.
אפשר כמובן להתייחס לסרט כאל מטאפורה למצב, אבל לא זו היתה כוונת המשורר, כיוון שהסרט נכתב ותוכנן לפני היווצרות ה, אה, מצב.
''המצב'' שלנו או שלהם?
שלנו פשוט היה קודם והאמריקנים, כהרגלם, ניפחו אותו מעבר לפרופורציות האפשריות.
ניטפוק עיצובי
האמת שלא תכננתי לכתוב כלום, כי כבר כתבו את רוב מה שיש לי לומר על הסרט (בקצרה: שמאלמיליאן הוא במאי מצוין ומקורי, תסריטאי עם נקודות מוצא מבריקות, שלרוע המזל עושה סרטים גרועים, משעממים, דביקים, ילדותיים ושטיקיונריים. הלוואי שהוא יתחיל לביים תסריטים של אחרים).
אבל דבר אחד בכל זאת מציק לי: כמו סרטיו הקודמים, גם הסרט הזה מצולם בגוונים קרים, כשהכחול המטאלי שולט. אז למה לעזאזל כל פוסטר פרסומת של הסרט שאני ראיתי צבוע בצבעים כתומים חמים ועזים? למה?!
כחול מטאלי?
משום מה כשאני מעלה תמונות מהסרט בראשי אני חושבת על גוונים חמים ועל שדות החיטה הצהובים – אבל אולי זו באמת השפעה של הפוסטרים שראיתי הרבה פעמים (ושגרסה מסוימת שלהם היתה אצלי על שולחן העבודה זמן-מה).
לעומת זאת, כשאני חושבת על "דו"ח מיוחד" הצבע הראשון שעולה לי הוא אותו כחול-מטאלי שבו צולם כל הסרט, ולמרות שאני לא חושבת על עוד דוגמאות כרגע, אני די בטוחה שעוד כמה סרטים מהזמן האחרון צולמו בגוונים כחולים-שכאלה. מה יש לכולם מהצבעים האלה? לא נשארו פילטרים אחרים בחנות?
לפי דעתי מל גיבסון
הוא אחד השחקנים הכי טובים שיש להוליווד. אם השמועות היו נכונות שברוס וויליס היה צריךלשחק בסרט הזה לפי דעתי הוא היה נהרס. מל גיבסון שולת!!!1
סרטים אחותי!
יום שישי גשום, ובמקום לצאת החוצה שמנו לנו סרט, את החדש הזה של גיבסון, מבלי לדעת על מה מדובר.
כשעתיים אחרי הסרט, עדיין לא הצלחנו להפסיק לדבר עליו.
אחת הסוגיות בה התגוששנו לרוב היתה: "מה לעזאזל היה הדבר שראינו עכשיו?", אחרת היתה:"
ממתי לעזאזל מל גיבסון מוכן לשחק בסרטים סוג ז' שיוצא לראות ככמותם בשעות לילה קטנות בערוץ 4?"
עכשיו חסר רק הסרט ההמשך –
"הוא מצא את אלוהים… עכשיו הוא מחפש את הנקמה" – סיינס 2 – זעם האלים.
עצוב…
זהירות (סנל''ל אפילו) בהודעה מעלי
זהירות, הגזמה בהודעה למעלה...
זאת אומרת, עם כל הערכתי (והערכתי רבה. אני ממש לא צינית) לתרבות אזהרת הספויילרים באתר, אני ממש חושבת שהגזמת.
קראתי שלוש פעמים את ההודעה ההיא, ולא מצאתי בה ספוילר. לפחות לא כזה שמישהו שלא ראה את הסרט יראה בה ספוילר.
________
העלמה עפרונית, מסכימה לחלוטין עם דעתו של ההוא שכתב את ההודעה ההיא. סרט גרוע.
למה, הוא הלך לאיבוד?
גם אני.
זאת אומרת, הבנתי שלזה התכוונת, רק ש:
א. מישהו שלא ראה את הסרט, לא ייחס למשפט הזה שום חשיבות (לעניות דעתי)- עד אשר הוא יקרא את התגובה שלך.
ב. זה לא ממש ספויילר. מקסימום מגלה פרט לגבי סוף הסרט, אבל לא פרט שהורס את הסרט.(*)
(*)יותר ממה שהעלילה הורסת לפחות.
________
העלמה עפרונית כבר הרבה זמן לא גילתה כל כך הרבה עויינות כלפי סרט.
למה סרט גרוע?
הסרט הפחיד אותי, והושיב אותי במתח לכל אורכו. הסוף היה קצת מעצבן ואחרי כל הניטפוקים שלכם הוא נראה דפוק אבל לפני זה הוא סרט מצויייייין.
סרטים אחותי!
יותר נכון- הוא מצא את האלוהים, הנקמה שלו היא סרט על ישו…
(xslf נאבקת בממ"א)
ראיתי את הסרט...
ואם הייתי יכול לומר כמה מילים לחברינו נייט, הייתי אומר לו:
"אתה באמת לא חייב להוציא סרט כל שנתיים. קח אוויר, תן לעוד כמה אנשים מוכשרים כמוך לקרוא את התסריט. מצידי תוציא עוד עשר שנים את סרטך הבא, אבל הפעם, שיהיה במגמת עלייה לעומת הסרטים הקודמים.
ב"סיינס" ירדת ליגה.
בהצלחה.."