דו"ח קופות שבורות – 15.1.2001

ונפתח בסיכום כללי של חדשות
הקולנוע מהחודש האחרון: כל
סופר-גיבור שהופיע בחוברת
קומיקס כלשהי אי פעם עומד
לקבל סרט משלו בקרוב. ולי
אישית די נמאס מזה. אוקיי, נכון ש"אקס-מן" היה אחלה סרט, אבל בל נשכח שרובם הגדול של הסרטים המבוססים על סדרות קומיקס הם מסריחים. חוץ מזה, נכון שקהל גדול ינהר לראות את "ספיידרמן", ולא משנה עד כמה טוב הסרט יהיה, אבל כמה מעריצי קומיקס שרופים יילכו לראות את כל הסרטים לפי "אשת חיל", "JLA", "אגרוף הברזל", "הענק המדהים" ו"אדרנלין"? כמה אפשר?

הגל השני בחדשות הקולנוע של הזמן האחרון הוא זיווגים תמוהים עד מופרעים של סרטים עם במאים. אם אפשר היה להתרגל איכשהו לרעיון של דארן ארנופסקי ובועז יכין כבמאי סרטי "באטמן", ואפילו הצלחתי לעכל את הרעיון של "אינסטינקט בסיסי 2" בבימויו של דייויד קרוננברג, פתאום מבשרים לי שאנג לי – האיש העדין ההוא – יביים את The Incredible Hulk, סרט על איש ירוק גדול ששובר דברים, ושפול תומאס אנדרסון – כן, אותו אחד מ"מגנוליה" – יעשה קומדיה עם אדם סנדלר. אני נשבע שאני לא ממציא את כל זה. מוזר, מוזר העולם.

לא היו סרטי סופר-גיבורים בין הסרטים המצליחים ביותר בארה"ב השבוע, אבל סוף סוף התחילו לקרות שם דברים, אחרי שבמשך כמה שבועות היו תקועים ברשימה (באשמתי) אותם סרטים, כמעט בלי שינויים. "להתחיל מחדש" עם טום הנקס (מסוף השבוע הזה גם אצלנו) ירד, אחרי שלושה שבועות, מהמקום הראשון. זה לא מפתיע; מה שמפתיע הוא הסרט שהצליח להוריד אותו. "Save the Last Dance" ("שמרי את הריקוד האחרון". רק מהשם אפשר לקבל הרעלת סוכר) הוא סרט נעורים נוסחתי, שהיה אמור לצאת בקיץ הקודם והפצתו נדחתה ברגע האחרון (סימן רע, בדרך כלל), סיפור אהבה נדוש ודביק משובץ בקטעי ריקוד. היחס שהסרט קיבל מהביקורת היה טוב יחסית לסרטים מסוגו – כלומר, לא כולם שנאו אותו – אבל הקהל, במפתיע, התלהב. הסרט עשה 24 מיליון בסוף השבוע הראשון שלו, הרבה מעל ומעבר אפילו לתקוות של יוצריו.

מה משך אנשים לסרט הזה? יש לי ניחוש פרוע. קוראים לה ג'וליה סטיילס, ואם תשאלו אותי, היא גורמת לשרון סטון להראות כמו רוזאן בר, ולג'וליה רוברטס להראות כמו ג'וליה רוברטס בלי איפור. היא התגלתה לציבור ב-"10 דברים שאני הכי שונאת אצלך", ומאז הופיעה בעוד כמה סרטי טינאייג'רים זניחים ("תלוי רק בך" למשל). למרות שסרטים על בני נוער שמתאהבים ורוקדים אני לא סובל, בעיקר אם קוראים להם "שמרי את הריקוד האחרון", ג'וליה סטיילס שווה את זה. אוהו, כמה שהיא שווה. יכול להיות שיש עוד אנשים שחושבים כמוני, ושג'וליה היא בעצם כוכבת הרבה יותר גדולה מאשר נותנים לה קרדיט?

שלושת הסרטים שהחזיקו בשלושת המקומות הראשונים בשבוע שעבר, "להתחיל מחדש", "Traffic" ו-"What Women Want", ירדו שלב, אבל עדיין מחזיקים מעמד יפה – "להתחיל מחדש" עשוי אפילו לחצות את קו 200 מיליון הדולר, שהוא בהכללה גסה, הקו המפריד בין סתם סרט מצליח מאוד לסרט מצליח מאוד-מאוד-מאוד.
מתחתם, צמודים צמודים, שלישיה של סרטים חדשים: "Finding Forrester", דרמה על ידידות בין סופר מזדקן (שון קונרי) לסטודנט צעיר ומבריק; "Double Take", קומדית פשע נמוכה שזכתה לביקורות נוראיות; ו"13 יום", דרמה היסטורית על משבר הטילים בקובה ב-1962, עם קוין קוסטנר. פעם שמו של קוין קוסטנר בלבד היה מספיק כדי לגרום לקהל לנהור. היום, כדי לעודד את הכנסות הסרט, הצמידה לו חברת New Line את הטריילר הראשון של "שר הטבעות" (שממש בשעה זו קורע לכל שאר המועמדים את הצורה בסקר על הסרט שקוראי "עין הדג" מחכים לראות). אחוז מסוים מהכנסות "13 יום", יש להניח, הגיע מאנשים שלא ממש מתעניינים במשבר הטילים בקובה, אבל מאוד רצו לראות את הטריילר.

סרט חדש נוסף, "Antitrust", שגם הוא קיבל על הראש מהביקורת, לא הצליח אפילו להכנס אל בין עשרת הגדולים, למרבה הבושה.

"הקיסר נפל על הראש" (אצלנו ב-8.3) ו"חביבת הקהל" (אצלנו ב-5.4), גם הם מאבדים גובה, אבל לאט ובחן. בעוד "נמר, דרקון", סרט שכידוע מתכחש לכח הכבידה, עולה שלב וצובר כח – בדרך לאוסקר, כבר אמרנו?

בשבוע הבא מצטרפים למסיבה סרטו המסקרן של סם ריימי "The Gift", מותחן עם ג'ק ניקולסון בשם "The Pledge", וגם "סנאצ"', שאנחנו כבר מכירים ממזמן.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Save the Last Dance – 24.0 (24.0)
2. Cast Away – 17.2 (168.2)
3. Traffic – 11.2 (35.1)
4. What Women Want – 10.5 (153.9)
5. Thirteen Days – 10.2 (12.3)
6. Finding Forrester – 10.0 (21.4)
7. Double Take – 10.0 (10.0)
8. Miss Congeniality – 9.4 (80.6)
9. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 8.2 (28.9)
10. The Emperor's New Groove – 5.7 (71.2)