בכתבה זו תוזכר המילה
'אוסקר' יותר מפעם אחת.
תשאלו: אוסקר? זה לא בעוד
חודשיים וחצי? ואענה:
כן, אז מה? זו לא אשמתי.
זאת אשמת האקדמיה (האקדמיה
האמריקאית לקולנוע, לא
האלמקטעד"א), שעורכת את הטקס כל כך מאוחר. למה בעצם צריך לחכות שליש-שנה כדי לחלק פרסים לסרטי השנה שעברה? למה לא פשוט לחלק את הפרסים מיד עם פרוס השנה החדשה ולגמור עניין? זה אולי לא היה מאפשר לאקדמיה להרהר כראוי בסרטים המועמדים ולהתייחס אליהם בפרספקטיבה הראויה, אבל זה היה חוסך לנו כמה חודשים של ספקולציות ופרשנויות. לך תבין אקדמיות. אבל זה המצב: מעכשיו ועד מרץ המילה 'אוסקר' רק תישמע יותר ויותר, אז כדאי שתתחילו להתרגל.
כללי האוסקר קובעים שכדי להכנס לתחרות, על סרט להיות מוקרן באזור לוס אנג'לס במהלך השנה, במשך שבוע אחד לפחות. הכללים לא מחייבים את מפיצי הסרט להקרין אותו ביותר מאולם אחד במשך אותו שבוע, או לספר על כך למישהו. האולפנים, כמובן, מנצלים את הפירצה הזו בשמחה, מקרינים את האוסקר-וונאביז שלהם באולם-שניים במהלך דצמבר, ומספר שבועות אחר כך מפיצים אותם גם ביתר ארה"ב, בלוויית מסע פרסום מספק ובתקווה ליצור 'אפקט שרק' אפקטיבי עד כמה שאפשר. זה מה שנעשה עם 'A Beautiful Mind' ('נפלאות התבונה') שיצא בהפצה רחבה בשבוע שעבר, ועם 'Gosford Park' שיצא השבוע (ועליו בהמשך). למרות שהסרטים האלה יתחרו על אוסקר הסרט הטוב ביותר לשנת 2001, לגבי הציבור הרחב הם סרטי 2002 לכל דבר.
'שר הטבעות: אחוות הטבעת' הצליח להשאר שבוע רביעי – ואחרון, אפשר להניח – במקום הראשון. זהו הישג נדיר למדי בימינו: האחרון שהגיע אליו היה 'הגרינץ" לפני יותר משנה. זה גם לא היה קל – הניצחון הפעם היה בפוטו-פיניש, כשההפרש בין המקום הראשון לשני (ולשלישי) הוא פחות ממיליון דולר. גם במקום השני אין שינוי מהשבוע שעבר: 'נפלאות התבונה', יציב כסלע איתן (ירידה של 5% בלבד מהשבוע שעבר) נמצא שם גם השבוע. התחרות בין שני הסרטים בקופות השבוע היא רק הכנה לתחרות בינהם במרוץ לאוסקרים, שבו שניהם צפויים להיות מתחרים מרכזיים.
במקום השלישי, משהו חדש ולא-אוסקרי: בשנים האחרונות MTV עשו להם מסורת – להוציא סרט-נעורים בשבוע השני של השנה, כל שנה. זה משתלם להם: בשנים הקודמות אלה היו 'Varsity Blues' ו'ריקוד צמוד'. שניהם אולי לא היו להיטי ענק, אבל הצליחו לגייס סכומים נכבדים יחסית לעונה, שהיו מכובדים עוד יותר בהתחשב בתקציב הקטן-יחסית של הסרטים. גם השנה המסורת ממשיכה. 'Orange County' ('מחוז אורנג". זה בסדר, אין צורך לנסות לזכור – אין סיכוי שהשם הזה ישרוד את המעבר לארץ) הוא סרט מזן נדיר – קומדית נעורים דלילה בקיטש, נטולת הומור פלוצים, ואינטליגנטית (או לפחות מנסה להיות כזו – המבקרים דעותיהם חלוקות). רשימת הקרדיטים של הסרט נראית כמו כנס דור-ההמשך של הוליווד: ביים אותו ג'ייק קזדן, בנו של לורנס קזדן (התסריטאי של סרטי 'מלחמת הכוכבים' ובמאי בזכות עצמו), ומשחקים בו הבן של טום הנקס, הבת של סיסי ספייסק, בן סטילר (שהוא, כך למדנו לאחרונה, בנו של ג'רי סטילר) בתפקיד אורח, וג'ק בלאק, שגם הוא מן הסתם בנו של מישהו. 'Orange County' הפתיע לטובה בקופות והכניס 15 מיליון בסופ"שו הראשון.
עוד פנים חדשות ברשימה הוא 'Gosford Park', סרטו החדש של הבמאי הותיק רוברט אלטמן. הקריירה של אלטמן נראית כמו רכבת הרים: יש לו ברזומה סרטים שנחשבים לענקיים ('מ.א.ש.', 'השחקן') וגם כאלה שנקטלו באכזריות ('משהו ללבוש', 'הנשים של ד"ר T'). לפי הביקורות הפעם, 'פארק גוספורד' הוא אחד מהטובים. זוהי קומדיה שבמרכזה פרשית רצח בסגנון אגאתה כריסטי (הרצח תמיד מתבצע בחברה הגבוהה; החשודים תמיד מנומסים ותמיד מתכנסים בחדר האוכל; לא תמיד המשרת הוא הרוצח, אבל בדרך כלל). לסרט יש גם צוות שחקנים בריטי משובח: בין היתר משתתפים בו הלן מירן, דרק ג'קובי, אמילי ווטסון, כריסטין סקוט תומאס, קלייב אוון ועוד 40 שמות, בערך. צרפו את רשימת השחקנים של הסרט הזה ושל 'הארי פוטר', ויש לכם רשימה מלאה של כל שחקני בריטניה. מפיצי 'פארק גוספורד' נוקטים בשיטת הזחילה: משבוע לשבוע הם מוסיפים בתי קולנוע נוספים, בתקווה לכבוש את לב הקהל (והאקדמיה, כמובן) לאט לאט. אחרי שבועיים מתחת לעשיריה, נכנס הסרט השבוע למקום התשיעי, עם כמעט 4 מיליון דולר, ובשבוע הבא הוא כנראה יעלה עוד, כשהפצתו תורחב עוד יותר.
ביתר העשיריה הכל כרגיל. שינויים כמעט ואין. 'אושן 11' ו'ונילה סקיי' ירדו שלב, 'ג'ימי ניוטרון' ירד שניים, 'משפחת טננבאום המלכותית' (היי, תראו מי זה! זה בן סטילר!) נשאר במקומו. 'הארי פוטר' ירד למקום העשירי, כנראה בדרכו להיפרד מעשרת הגדולים אחרי תשעה שבועות, הכנסות של 305 מיליון דולר ושק של שיאים. בולט מאוד בהעדרו: 'עלי', שחטף נוק-אאוט ונפלט מהרשימה אחרי שבועיים בלבד (עם הכנסות של 54 מיליון דולר – בערך חצי מעלות הפקת הסרט).
בשבוע הבא, אחרוני המתחרים על האוסקר יגיעו להפצה רחבה: 'חדשות הספנות' עם קווין ספייסי, ו'Black Hawk Down' של רידלי סקוט, וגם אחד שלא קשור לאוסקר: 'Snow Dogs' עם קובה גודינג ג'וניור שלוק העיניים.
הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.
אהרו''כון?
די מרגיז שרוב 'סרטי האוסקרים' הללו יגיעו אלינו רק מתישהו עמוק בשנה הבאה, סביר להניח שאחרי טקס האוסקר, ואזלא נוכל למחות על השגיאות הברורות של האקדמיה (כמו בשנה שעברה, כשלא עלינו לבמה והפגנו נוכחות כשג'וליה רוברטס גזלה באכזריות את האוסקר מאלן בורסטין)
דווקא באוסקר האחרון היתה לי נחת
זו היתה הפעם הראשונה בה ראיתי את כל חמשת הסרטים המועמדים לפרס "הסרט" *לפני* הטקס!
למעשה, רוב הטקס הורכב ממועמדיות מסרטים שכבר ראיתי, ולכן לראשונה היה לי עניין ממשי וצפיתי בכל 3 השעות ששודרו בערוץ 2.
לגבי ג'וליה רוברטס… שמעתי רבות על משחקה המדהים של בורסטין, אבל חייבים להודות שזה היה משחק מכור: האקדמיה כבר שנים רוצה להעניק את הפרס לג'וליה רוברטס, וסוף סוף מצאו הזדמנות…
אמנם ג'וליה היתה טובה מאד בתפקיד, אבל אני יכולה להאמין שהיו טובות ממנה.
יש מי שמקומם אותו שהפרס הלך (כנראה) למועמדת הפחות "מוצדקת", אבל מצד שני – היה תענוג לראות את ג'וליה מקבלת אותו… רק בשביל זה היה שווה.
עינת
נ.ב.
עדיין לא סלחתי לג'ק ניקולסון שלקח את האוסקר על "הכי טוב שיש" (בו הוא הפגין את משחקו הרגיל, בתפקיד שנתפר במיוחד עבורו) כשהמועמד הראוי היה (ללא ספק) דסטין הופמן (המלך!), עבור משחקו המרנין ב"לכשכש בכלב".
את הטריילר לנפלאות התבונה ראיתי
הערב, לפני "אושן 11".
ההתחלה נראתה מבטיחה, אבל אז התחיל מן משמש דרמתי עד אימה, שנע בין מתח לרומנטיקה נטולת תקווה, או משהו כזה… לא יודעת מה רצו להגיד שם, אבל הפרומו הזה היה נראה לי מקושקש מדי, ולא הלצחתי לגבש ממנו הרבה על הסרט (בעיקר על שאלת השאלות: נראה שווה או לא?).
סתם הערת אגב – אני לא מתה על ראסל קרואו (אבל בנות "סקס והעיר הגדולה" דווקא כן, מסתבר).
עינת
הטריילר ממש לא משהו.
אני יכול רק להניח שהסרט טוב יותר – אחרת מה ההתלהבות?
באיזה תאריך
מכריזים על המועמדים לאוסקר?
למיטב ידיעתי
ב-12 בפברואר.
אני לא חושב שזה שבוע אחרון
שר הטבעות כמעט ירד מהפסגה בגלל סרט חדש בכיכובו של האנקס ג'וניור אבל בשבוע הקרוב לא צריכים לצאת סרטים מעוררי ציפיה ולכן שר הטבעות ישאר גם בשבוע הבא בפסגה.
סרט חדש של רידלי סקוט
הוא לא מספיק בשביל 15 מיליון דולר לפחות?
לדעתי כן. נראה.
אם כבר מדברים על ''איפה בן''...
גם אוון ווילסון מופיע בטננבאומים, משום מה…
משפחת טננבאום
נכנסתי לאתר שלהם ,והם מזכירים באורח מוזר משפחה כל-אמריקנית ופוטוגנית נוספת – משפחת אדאמס…
מסכים
ואורנג' קאונטרי מזכיר את המשפחה של הבטלנים מבברלי הילס.
אוי, התמונה הזו הצחיקה אותי!
המונטאז' שלכם?
ואם כבר אני פה:
לכל חובבי המונוסודיום גלוטמט: הלשון המלאכותית שפותחה מסוגלת לטעום את כל הטעמים חוץ מאומאמי, אבל זה בפיתוח!
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=117789
בתאבון!
חיישן טעמים
איזה יופי! אפשר עכשיו למדוד טעמים בסיסיים באופן סטנדרטי.
כתבה מאוד מעניינת. משעשע לדעת שחריפות לא מזוהה על ידי חיישני טעם, אלא ע'י חיישני כאב.
שאלה
מה זה "ההכנסות" ?
זה הכסף שאנשים שילמו בקופות ?
אם כן, כמה מזה כבר מגיע על המפיקים של הסרט ?
הכנסות
זה סכום הכסף שאנשים שילמו תמורת כרטיסי קולנוע. חלק ממנו מגיע לבתי הקולנוע, וחלק לאולפנים המפיקים את הסרט. החלק היחסי של כל אחד מהם הוא מסובך ותלוי בין השאר בהסכם הספציפי של כל רשת בתי קולנוע עם כל אולפן, אבל בגדול, בסופו של דבר החלוקה היא בערך חצי-חצי.
ומה עם הכנסות אחרות?
נגיד פרסום: יש שני סוגים, פרסום סמוי בסרט (או גלוי) ופרסום בבתי הקולנוע. מן הסתם, הסוג הראשון מגיע לבתי הקולנוע (נכון?) והשני לאולפנים. האם גם זה מחושב? ומה עם וידאו וDVD? הקרנות בטלויזיה? PPV?
ומרצ'נדייזינג, שכחת להזכיר
אבל לא, המספרים כאן עוסקים בהכנסות מכרטיסי קולנוע נטו. וממילא מה שמעניין (אותי) הוא איזה סרט מצליח יותר, לא איזה אולפן מצליח לגמור את החודש, ואיך.
אבל בחלק מהדברים יש קשר
לדוגמא, סרט שהושאל הרבה מסיפריות וידאו – מה זה אומר על ההצלחה שלו? יותר מזה. לפעמים אתה יכול לראות כל מני תופעות, כמו כשלון בקולנוע והצלחה בוידאו. גם אלו דברים ששווה לבדוק.
נכון מאוד
הרבה פעמים סרטים שנכשלו בקולנוע מצליחים בוידאו, ולהיפך. אבל אין סוף למספר הטבלאות שאפשר להכניס כאן, ואין מקום וזמן להכניס את כולן.
ברור, גם לא הייתה ''דרישה'' כזאת
רק שאלות הבהרה. עכשיו הכל בהיר.
עוד שאלת הבהרה?
למה המחירים של הכרטיסים בארץ עולים? האם זה קשור להסכם כלשהו בין בתי קולנוע מסויימים עם מפיצים מסויימים? סתם אינפלציה? זה קשור לדולר?
עוד שאלת הבהרה?
לדעתי אין שום הצדקה להעלאת מחירי הכרטיסים בארץ. בשנה האחרונה הם עלו מ-29 ש"ח ל-31 ש"ח (7%) בעוד שהאינפלציה לא עלתה. הנחמה היחידה היא שבארה"ב מחירי הכרטיסים נעים בסביבות 7.5 דולר כך שאנחנו לא ממש מקופחים.
הידעתם שבכרמיאל (וכנראה גם בשאר עיירות הפיתוח) מחירי הכרטיסים יותר זולים? הידעתם שמחיר כרטיס להקנה יומית (16:30) זול יותר ממחיר כרטיס להקרנות הערב? סתם רציתי לשתף אותכם בגילויים שלי…
לא הבנתי את הלינק
על בן סטילר, זה לא הצוות של זולונדר או משהו?
ומה הקשר למשפחה ההיא, מי שהיא לא תהיה?
_________________________________________
והנה אריאל, בשבילך, רק בגלל שהוצאת שיר רוק מפחיד. מה היה הקטע עם החרקים?
לא, זה לא מ'זולנדר'.
אלה השחקנים של 'משפחת טננבאום', שזה עוד סרט שיצא השבוע (בהפצה רחבה) ומשתתף בו בן סטילר (אם כי כנראה לא בתפקיד *נורא* ראשי).
___
הסבר הקטע עם החרקים: אם אפשר – באימייל או באייסיקיו.
רגע רגע.
אם היא תספר לך באימייל או באייסיקיו, אז איך אני אדע למה היא התכוונה?
(נ.ב , 51666840)
לא התכוונתי שהיא תספר לי.
התכוונתי שאריאל יספר לה.
מי זה אריאל?
לא הבנתי את הניק
שהיה קודם "אקסמנית לעתיד", קיבל תוספת L.R., ואז E.R. אפשר לשאול מה ראשי התיבות?
לא כזה מסובך.
L.R היה Leo rulz, על שם דמות ממכושפות, ואז חברי, שיזכה לחיים ארוכים (דרך אגב, גם אנחנו נפגשנו בעין הדג, זה עושה אותנו הזוג השני של האתר?), התלונן, ואחרי שחלמתי שהוא הוציא למעני שיר רוק החלטתי לכתוב את ראשי התיבות שלו בניק שלי. אלא מה, אריאל לא מתחיל עם E וזאת הייתה טעות מטומטמת של חוסר שומת לב אצלי, ועכשיו תיקנתי את זה, ואם הוא לא יבריז לי מחר, אולי זה אפילו ישאר ככה.
וזה היו שישים שניות לא מעניינות ומיותרות שעומדות להימחק על הניק של אקסמנית לעתיד.
אבל אתם ביקשתם.
הזוג השני
אני מניח שכן. אבל מצד שני, אני לא זוכר שום אריאל באתר (מה שאומר שאנו גם לא יודעים את הניק של הנ"ל).
חוצמזה, לאקסמנית מותר להחליף ניקים (היא עברה הרבה גלגולים בתקופתה באתר). בעצם לכול מותר להחליף ולהתחפש. ואפרופו התחפשות – מה חדש עם הפורים.קון?
אני זוכרת, וזה אפילו נרמז
(נרמז? נאמר בריש גלי!) כמה פעמים באתר, ובכל זאת – בלי הסכמה של אריאל אני מעדיפה שלא להסגיר ניק קודם וניק נוכחי שלו.
זה אני..
וכן, אני יודע, היא יכלה למצוא משהו טוב יותר…
אבל מאז שאתה איתה אתה כבר לא אידיוט וזה אומר המון!
בכל אופן !מזל-טוב! לזוג המאושר החדש.
(לא הבטחתם פעם שיבואו הרבה אמוטיקונים חדשים? כתבה מספר 611
יהיו עוד אמוטיקונים.
יש כמה שנמצאים (כבר הרבה זמן) בתהליכי הכנה. אלא מה – אמוטיקונים, בניגוד לעדכון ה-FAQ או המילון, דורשים הרבה הרבה יותר זמן, ולכן הם יאלצו לחכות עוד קצת.
בדיוק היום ראיתי את הפרק הזה בסיינפלד. גדול!
רד? סתם נדמה לי או שאתה מתחיל
להישמע כמו דיווחים סטנדרטים, עם התיאורים המוזרים, איכשהו-קשורים-לשם-של-הסרט, שלהם לשינויים במיקום? "עלי חטף נוק-אאוט"? זה נשמע לי נדוש מדי.
הנוק אאוט דווקא היה התחכמות שלי.
אבל זה מאוד מתאים: סרט שעלה המון, שווק באינטנסיביות כבלוקבאסטר, עורר הדים רבים, ואז התברר כפלופ נוראי שעף תוך שבועיים בקושי מהעשיריה.
וחוצמזה (*עוברת לשלב המגננה*) שבעיתונים תמיד שמים את זה ככותרות ראשיות כאילו מי-יודע-מה. פה זה סתם היה כהערת אגב, לא יותר.
קוקי, סרט נוסף של אלטמן
עסק בפרשיית רצח וחקירתה, אמנם לא בסגנון הכריסטי הקלאסי (יותר בסגנון של פגי-לו, ומרי-סו, כלומר: הדרום), אך היותו אחד מסרטיו הגרועים של אלטמן, לא גורמת לי לצפות ל-Gosford Park בכליון עיניים. הסרט יצטרך לקבל בקורת טובה פה בעין הדג כדי שאשתכנע ללכת .
יודעת שלא קשור
והתגובות המרובות להארי פוטר מרפות את אצבעותי היבשות ממילא,אבל מישהי אמרה משו על זה שרובי קולטריין-המפצח-משחק בהארי?
אני בטוחה שכן.
אני גם בטוחה שזו ה-סידרה הכי טובה שצפיתי בה בעשור הקודם.
הו הגעגועים האלה..
מתיישהו אפילו אני אעמיס עצמי על הרגליים ואגיע לזרועותיו של איזה כיסא באולם קולנוע לצפות ברובי מככב בסרט כזה גדול.מה-חשוב הילדים מסביבו.
הו הגעגועים…!
רובי קולטריין משחק את
האגריד ב"הארי פוטר" בהברקת ליהוק.
וזה המקום להוקיע את זה שכותב על קולנוע ב"השבוע" של מעריב (הוא אף פעם לא מזדהה, ובצדק). בכל פעם שהנ"ל כותב על מישהו שמשחק איזו שהיא דמות הוא כותב "עושה" (למשל, רובי קולטריין עושה את האגריד). רק לי זה עושה צמרמורת ורצון לקרוע את הדף לחתיכות קטנות?
לא, לא רק לך. בהחלט אחת
התופעות המעצבנות ביותר בביקורת סרטים בישראל.
בהחלט לא רק את!
טוב מאוד שאני לא קוראת "מעריב", כי עילגות כזו גורמת לי רצון עז להשליך שקי אבנים על הכותבים אותה. כמו האנשים שאומרים "זה עשה לי לבכות".. ארגגג.
זה כלום לעומת
"הוא שיקר עליי".
כל פעם שאומרים לי את זה אני משתגעת מחדש.
אני אישית
מוצאת את "הוא שיקר אותי" הרבה יותר מתסכל. וגם יותר אנשים אומרים את זה..
אותי זה דווקא מאוד משעשע
אבא שלי תמיד מדבר בכאלה שגיאות אז אנחנו, כרגיל, לוקחים את הכל בצורה נורא מילולית: "אבל אבא, אי אפשר להקטין את הטלוויזיה, הטכנולוגיה עדיין אל קיימת."
אמא שלי אומרת:
"תחלישי את החתול".
ראיתי עכשיו מבחן בד,
בהשתתפות אתגר קרת וכל מיני סטודנטים לקולנוע שעשו סרטים לפי סיפורים שלו. מאד התרשמתי מהגישה של אתגר קרת, ומהצניעות והחביבות שלו. קודם כל מעניין שהפיכת הסיפורים שלו לסרטים קצרים כמעט הפכה לז'אנר… בין הסיפורים שהוצגו במבחן בד היה: "עמודו!", "דבק מטורף" (שזכה לשני עיבודים, אחד מאוייר), וסיפור נוסף שאני לא יודעת את שמו. הגישה שהוא הציג היתה שעבורו, כסופר, מעניין לראות את האדפטציה של הבמאי לסיפור, ואת האופן שבו הבמאי התחבר אליו. ומשום כך, עיבוד אחד-לאחד של הסיפור לתסריט הינו במידה רבה פחות מעניין.
זה גרם לי לחשוב על "הארי פוטר", בו כל חריגה חושבה ונמדדה, כשההרגשה היתה שכל שוני יכל לעלות לסרט ולבמאי בחייהם (המון נזעם של קוראים זורק עגבניות וביצים וקורא להחרים את הסרט). לגבי שר הטבעות יותר קשה לי להביע עמדה, היות ולא קראתי את הספר, אבל האוירה שנוצרה מסביב לסרט, (להבנתי) היתה, שטוב שלא יותר מדי שונה, פרט להכרחי.
אני יכולה להבין את הקושי של קורא לפגוש ספר שאהב, לא רק בלבוש שונה אלא גם במהות שונה, אבל אולי זו איזושהי חוסר גמישות שלנו. מין קבעון כזה שגורם לנו לדרוש לראות גירסה כמה שיותר דומה למה שקראנו, למה שדמיינו, כשהאידאל הוא עיבוד זהה לחלוטין. אתגר קרת הביע את דעתו שסרט שנעשה לפי ספר באופן שהוא לא יותר מגירסה מאויירת (ויזואלית) לסיפור, אינו מעניין במיוחד. אני חייבת להגיד שאני מסכימה עם זה! ולמעשה זה גורם לי לחשוב איך היה אפשר לתת אינטרפרטציה אישית לספרים, אפילו לשר הטבעות. וזה גורם לי לחשוב שאולי שר הטבעות לא היה סרט *כל כך* טוב…
האמת
שר הטבעות דווקא עבר אינטרפטציה, ודי רצינית. כדוגמא, "אתם תהיו חבורת הטבעת". היו אינטרפרציות, חלקן גדולות, חלקן קטנות- ולכן זהו סרט לא רע בכלל (כסרט).
למיטב הבנתי ''אתם תהיו'' וכו'
אינה אינטרפטציה, אלא חלק ממשחק "בוא נכניס את שמות פרקי הספר כחלק מהטקסט של הסרט".
ספרים וסרטים.
אני לא ממש מבין בנושא, אבל זו הזדמנות נהדרת ללמוד.
איך אתם חושבים שצריכים לעשות עיבודים של ספרים לסרטים?
על מה צריך לשים דגש מיוחד? על מה צריך לוותר מראש?
האם לדעתכם, כדי שיצא סרט טוב הבמאי צריך לוותר על הנסיון להעביר את ההרגשה שמקבלים מהספר לסרט ולנסות להעביר משהו אחר. פירוש שלו לסיפור?
האם ניתן להשאר צמודים לעלילת הסיפור ולהרגשה של הסיפור, ולא לנסות ליצור דבר אחר ו"חדש", ועדיין להצליח ליצור סרט מדהים?
האם לדעתכם, סרטים שמבוססים על ספרים יהיו יותר "עמוקים" מסרטים שלא מבוססים (בממוצע)?
האם לדעתכם, ניתן להסריט ספרים גרועים וליצור משהו מדהים?
האם אתם מכירים סרטים שהתבססו על ספר והתעלו על המקור?
האם לדעתכם, המעבר ההפוך, מסרט לספר, יכול להצליח? האם אתם מכירים מעברים טובים כאלה?
ועוד, ועוד…
יותם.
ספרים וסרטים.
שאלות קשות. מה שכן, נתקלתי כבר בכמה וכמה ספרים גרועים שעשו מהם סרטים לא רעים בכלל: practicle magic לדוגמא.
חדשות מהארץ
כמה ידיעות, אפרופו אנשי מטאטאים.
ראשית, שניים מהסרטים שכיכבו בסיכומי השנה שחלפה (2001) מגיעים אלינו השבוע: מדובר על Ghost World עם ת'ורה בירץ' (שגם הוא מבוסס על קומיקס) ו'חדשות הספנות' The Shipping News עם קווין ספייסי, קייט בלאנשט וג'וליאן מור, שצריך לקבל מועמדות מיידית לדג הזהב בתחום היבוא: הסרט יצא בארה"ב ממש לא מזמן, ועוד בהפצה *מוגבלת* (אאל"ט הוא עדיין לא הגיע שם להפצה רחבה) והנה הוא כבר בארצנו הקטנה. אז מי שאוהב את ספייסי, מהיום יש גם אופציה לא-חייזרית לראותו.
עוד בתחום היבוא, הרשו לי להבע מחאה על כמה שמות עבריים די איומים. 'ונילה סקיי', המשך מגמת התעתיק הפונטי, די מרגיז, אבל יותר מרגיז הוא 'עד לרצח', כותרת שמוסרת הרבה יותר מידע מאשר הסם המקורי, Domestic Disturbance. ומה יעשו המפיצים אם בהוליווד יצרו בקרוב סרט בשם Witness to Murder ? הא?
והערב אני הולך ל'האחרים'. צפו לדיווח.
'עד לרצח'
השם הזה לא מטריד אותי, מכמה סיבות:
א. גם השם המקורי, 'Domestic Disturbance', הוא לא להיט.
ב. העובדה שמדובר בעד לרצח נחשפת בטריילר.
ג. מדובר (כנראה) בסרט גרוע מאוד.
ד. מדובר (בטוח) בסרט של שפירא, וכזה שלא יפריע לי בכלל לוותר עליו.
סרטי שפירא
הבנתי שמחרימים אותם. סבבה. הנימוקים שניתנו שכנעו אותי. אבל איך יודעים איזה סרט הוא שלהם ואיזה לא? אני מתכוונת, לפני שהולכים, כי על אמלי ידעתי רק *אחרי* שהייתי בו, וזה קצת מאבד מאפקט החרם…
אני מתנצלת אם אני מפגינה כאן בורות היסטרית, ומבקשת שלא תצחקו עלי. בבקשה?
אפרופו חדשות.
עיתון מעריב הוציא היום מוסף מיוחד שנקרא קולנוע 2002. האמת המוסף לא משהו אבל יש בו המון תאריכי יציאה של סרטים בארץ לאורך שנת 2002.
כמו מפלצות בע"מ ב21.2
from hell שתורגם כמעמקי הגהנום (לדעתי תרגום מוצלח) ב31.1
ועוד רשימה ארוכה של תאריכים ליציאת סרטים והזדמנויות לחזות בנפלאות התרגום הישראלי, ממה שאני ראיתי אין משהו שמתקרב למליונר והשוטרת אבל עוד לא סיימתי לעבור על המוסף
העיתון מלא בספויילרים כרימון
באמת יש ספויילרים בכתבות, אבל אני מסתכלת בעיקר המודעות על הסרטים שממלאות יותר מחצי עיתון.
דרך אגב בנוגע לחרם על שפירא, בעמוד 26 של המוסף יש רשימה של סרטים שהם יוציאו ומוציאים כבר ב2002, ככה שאפשר לדעת למה לא ללכת.
מעמקי הגיהנום...
תרגום *לא טוב*. את הסרט לא ראיתי, אבל בקומיקס עליו הוא מבוסס יש התייחסות ספציפית מאד למילים האלה. וגם בהיסטוריה של ג'ק. זה ציטוט מאחד ממכתביו המפורסמים ביותר לעיתונות. אם רק היו מוסיפים "מ" בתחילת השם, זה עוד היה סביר, ושומר על המשמעות (אם כי תוך אובר-דרמטיזציה שלה).
אבל *יש* עוד מ'
בתחילת השם. זה 'ממעמקי הגיהנום'.
ממעקי פשוט נותן תחושה חזקה יותר
אבל זאת דעתי.
צמד המילים מהגהנום (שזה התרגום הישיר, הייתי נותנת תרגום מוצלח יותר עם הייתי יודעת באיזה ציטוט מדובר) מקבלות משמעות עמוקה יותר שמוסיפים את המילה ממעמקי מכיוון שלדעתי זה מחזק את התחושה של האיזור הכי גרוע בגהנום ולא סתם נקודה כלשהי בו.
''ממעקי הגהינום''?
לא ידעתי שלגהינום יש מעקה.
מישהו יכול להחזיר לי את האיי קיו האבוד שלי, בבקשה?
לא, זה מהמעקים של הגיהנום
כש"מעק" הוא, כמובן, גירסת האידיש של מחשב מפירמה ידועה.
שנאמר: ממעקי הגיהנום, לפיסיאי שמים.
עבקות, אה?
עבקות. זה מה שקורה כשמאבדים את האיי ג'י, או איך שקוראים לזה.
לא, זה מהמעקים של הגיהנום
אין לי ממש משהו להגיד, פשוט הייתי חייב להגיב (חרוז).
קרעתם אותי מצחוק, תודה.
אופס
ממעקי הגיהנום נשמע לי סביר, רק
בגלל ש"מהגיהנום" נשמע הרבה פחות טוב.
אבל באמת מוזר שה31 לחודש כבר עבר וממעמקי הגיהנום עדיין לא מראה אותותיו.
'ממעמקי הגיהנום' נדחה
כנראה למרץ.
עוד תרגום ראוי לציון
Black Hawk Down, סרטו של ר. סקוט, תורגם – במסורת "תוריד את המילה האחרונה" ל "בלאק הוק". אלא מה? קראתי את הספר, ואת תולדות הפעולה במוגדישו אני מכיר די טוב מכמה מקורות. ולכן שמתי לב, גם בלי לראות את הסרט, שהורדת המילה מוציאה את שם הסרט לחלוטין מהקשרו (אני בטוח שבני אדם חכמים יותר ממני יכלו לעשות את זה בלי לקרוא את הספר – זה אני, צר לי).
במקור שם הסרט הוא דיווח בקשר: "הפילו לנו מסוק בלקהוק", וזה האירוע שנותן את הטריגר לכל שאר הסרט.
אבל מה הקשר של "בלק הוק", בצורתו זו, לסרט? שיתרגמו "נץ שחור", זה יהיה בערך אותו דבר. אין בסרט אף אחד שכינויו "בלק הוק", מסוקים מופיעים בו למספר דקות מינימלי למדי, וזהו.
ואגב, במוסף "קולנוע 2002" של מעריב, הוזכר בין השאר הסרט "לא רק בלונדיניות" – כך במקור.
עוף רציני
א) מה קורה עם הקון הבא? על מה הוא יהיה? איזה סרטים? משהו? אני מחכה ומחכה ולא רואה כלום (אני חייב לציין שאני לא קורא את כל הכתבות כי אני לא אוהב לדעת פרטים על סרטים שלא ראיתי ואני מתכנן לראות אז יכול להיות
שפיספסתי כמה דברים חשובים)
ב) לא משנה כמה אני מנסה אני עדיין לא סגור על מי הוא מי באתר הזה. אני מתכוון למי הוא בעל הסמכות לזה ומי בכל הסמכות לזה וכל דבר אחר
ג) שמתי לב שכמה מהאנשים פה מכירים אחד את השני אישית (ולא רק בגלל הקון) אז מי ומה?
(כן, שאלות קצת מוזרות ולא ממש קשורות ברגע זה אבל זה מעניין אותי)
אהה.. כן.. כמעט שכחתי. לאחרונה חשבתי על האתר הרבה (אני אמנם לא משתתף בהרבה שיחות אבל אני מנסה לקרוא כמה שיותר ומאד אוהב את האתר) והגעתי למסקנה שהקהילה שהתפתחה פה היא… במילה אחת – גאונית. אני מתכוון בעיקר לכל המושגים שהומצאו פה: עוף, מאמא עוף, אפקט שרק, חתול (פתאם אני מוצא
את עצמי אוהב את החיה השעירה אחרי שנים ששנאתי אותה), סמאח (או שמא זה לא הומצא פה?!), שניצקליין ובטח עוד שלא עולים לי בראש עכשיו.
בקיצור קבלו ח"ח רציני
()
…….()
(למי שלא הבין, זה אמור להיות two thumbs up בחזקת two thumbs up)
נסיונות לתשובות
א. אין לי מושג. זה אמור להיות בפורים, באול קולנוע או אולם-עם-מקרן, כנראה בחיפה. עוד פרטים יפורסמו בעתיד (בפרסום נרחב)
ב. מי הוא מי זו שאלה מאוד קשה, וגם מי שולט באתר. אבל מערכת האתר (לפחות עד ההפיכה הבאה) מורכבת מרד פיש (הדג), לונג ג'ון (הג'ירפה) וסרין (הכימיקל) [ויש גם לינק ל'צוות האתר', בתחתית העמוד]
ג. שאלה מורכבת, והתשובה היא שרוב ההיכרות האישיות היא דרך קונים (של האתר הזה ושל חבורות אחרות) וכן הכרויות בין אנשים שהביאו אחד את השני לאתר (כולל בני משפחה).
תודה על הח"ח ואני חייב לציין שאני מסכים אתך.
והרי הועדת
ריקמן קון, הכנס הלא-רשמי של מעריצותיי ומעריציי יצא לדרכו ביומו של ולנטין הקדוש הלא הוא ה14.2.
איך לבחור מוזיקה לסרטים
אמרתי מתישהו שאני לא אדבר יותר על הסרט גמר שלי עד שהוא יהיה מוכן, אבל אני חייבת. יש לנו התלבטות בנוגע למוזיקה באחד הקטעים בסרט שלנו. בסצינה המדוברת, מושא אהבתו של גיבור הסרט נכנסת לחדר, הוא מסתכל עליה בהערצה כשהיא מתהלכת בהילוך איטי ומסתכלת בהתנשאות. זה לא שוט מקורי, אני יודעת, והוא נעשה במיליון סרטים, אבל כשעושים אותו כמו שצריך זה יכול לצאת ממש יפה – ומהחומר גלם שכבר יש לנו זה באמת נראה יפה.
כאן מגיעה הבעייה: איזה מוזיקה לשים בכמה שניות האלה? זו צריכה להיות מוזיקה שמדגישה גם את העובדה שהגיבורה היא יפה וסקסית (נגיד ש-) וגם את זה שהגיבור עומד להתאהב בה באובססיביות. עד עכשיו הצלחנו לחשוב רק על מוזיקת הנושא של "סיפור אהבה" (Where Do I Begin) או לחילופין, השניות הראשונות לפני שמתחיל השיר, ב"אשה יפה" (Walking down the street…).
למישהו יש עוד הצעות? יאללה חבר'ה, אם נתכנס כולנו ונעשה בריינסטורמינג אני בטוחה שנגיע לגדולות. תודות ולהתראות.
_____
נ.ב. חזרתי מסמינר מגניב של יומיים ואני עכשיו במאמצים מתישים להשלים את מה שהפסדתי. קראתי את שלושת הכתבות החדשות שלא הספקתי לקרוא קודם, אבל עוד לא מצאתי זמן לענות על כל מה שיש לי להגיב. אולי בלילה.
מה עם הפתרון הקל והבאנלי
פעימות לב של הבחור? זאת חייבת להיות דווקא מוסיקה, או שאפקטים קוליים לוקחים גם?
באיזה סוג סרט מדובר?
איזה קטעים (מוסיקלית, רגשית, עלילתית) באים קודם/אחר כך?
מארש האימפריה
לשמוע את המנגינה המפחידה הזאת תתן בדיוק את כוונותיה של הבחורה…
יש לי רעיון!
יש בפסקול של "פחד ותיעוב בלאס וגאס" שיר שנקרא "for your love" של ה-Yard birds. שיר מצויין. באמת. ומה שנחמד שיש בהתחלה שלו קטע קצר של דיבור, שמדבר על איך הבחור והבחורה יוצרים "eye contact"…הקטע הזה מופיע רק בפסקול. לא יודעת אם זה מתאים לאהבה חד צדדית, אבל ממליצה לך לחפש ברשת את השיר מתוך הפסקול… אני מניחה שתוכלי למצוא באחת מחנויות האון-ליין את הפסקול ואפשרות להאזין לקטע התחלה קצר. בהצלחה. נוכל לראות את הסרט מתישהו?
ואני מסוגל רק לחשוב
על השניות הראשונות של השיר Nights in White Satin של המודי בלוז, אפילו לפני שהוא מתחיל לשיר.
ואני מסוגל רק לחשוב
מסכימה! שיר שעושה לי צמרמורות (כיפיות) בכל השמעה. ואתה צודק, מספיקה הפתיחה בלבד.
אני לא יודע אם זה ממש מתאים
אבל יש את הקטע everloving של moby (אם ראית את הטריילר של רקוויאם לחלום אז זה זה) שהוא לדעתי קטע שמתאים בצורה מושלמת לסצינות בהילוך איטי. במיוחד כשמדובר בבחור שמסתכל על בחורה באופן רומנטי או שעתיד להיות רומנטי.
זה הדבר הראשון שעלה לי לראש כרגע, נראה אם אני יוכל לחשוב על עוד דברים.
אני לא יודע אם זה ממש מתאים
אבל משום מה זה יכול להיות מעולה לדעתי.
moonchild של king Crimson.
זה אמנם נראה קצת מוזר אבל זה קטע כל כך מדהים! לדעתי זה יכול להתאים… (אם את לא מכירה את השיר אז את יכולה לראות אותו בסרט באפלו 66 בקטע שהיא רוקדת בבאולינג)
מספר הצעות.
הילדה הכי יפה בגן- יהודית רביץ
השיר מאלאדין, כשהם על השטיח המעופף (איך קוראים לו ושל מי הוא?)
משהו כאן מתאים? איזה סגנון את רוצה? מה כאן הכי קרוב למה שאת מחפשת?
יותם.
אני זוכר את השיר הזה, מה שמו?
אני ממליץ על The Thin Line Between Love and Hate של Iron Maiden שיר יפה מאוד עם כמה קטעים ממש יפים גם על אהבה.
הררק.
"רוני? את אומרת?"
ומה בדבר נגיעה אחת רכה?אם המצב היה הפוך, הייתי מציע את זמר שלוש השאלות.
("הוא אמר אם תלכי אחרי…")
של ה- Velvet Underground מתוך זה עם הבננה. לא זוכרת פתאום אם השם של השיר הוא "fam fatal" או "venus in furs" ומשום מה הדיסק לא על המדף… אבל השיר הוא על מישהי שהיא "פם פאטאל" – ווטאבר איט מינז.
רעיון אחר (תזכורת של אין אור) היא מוסיקה מתוך Mercury Rev – All is dream. יש שם כמה שירים שמביעים – לאו דוקא במילים – התפעמות רגשית, במיוחד השיר הראשון שנשחק קלות בפרומואים של ערוץ 2.
פאם ...
ולא נראה לי קטע מתאים .
עכשיו נזכרתי
גם killer queen של קווין עוסק בנושא.
פאם פאטאל
אורלי זילברשץ-בנאי עשתה ביצוע של זה בעברית. לא יודעת בדיוק מי תרגם ובאיזה הקשר יצא השיר, כי נדמה לי שראיתי קליפ של זה בטלויזיה.
יש לזה גם גירסה עברית
ששרה אורלי זילברשץ-בנאי (מתוך "הקברט של מירנדה" אני מניחה).
עינת
ועכשיו, למשהו שונה לגמרי
הייתי הולך לא בהכרח על שיר אהבה, אלא על איזו פתיחה עם סאונד "גדול", משהו שמשאיר רושם של הכנה למשהו.
למשל: הפתיחה ל-White Room של-Cream (אפשר גם הפתיחה מתקליט ההופעה של שריל קרואו – שם הצליל עוד יותר "גדול").
הפתיחה ל-Cup Of Wonder של ג'טרו טאל, מתוך Songs From The Wood, או קטעים מסולו הגיטרה\חליל של שיר הנושא.
אלה לא קטעים שחוקים, ולדעתי הם יתאימו לסצנה.
כמה דברים
א) הצעות
תמיד אפשר את poison של alice cooper אם מדובר באהבה שלא תתממש אבל זה נדוש מדיי
אם סתם קטע מרגש של גיטרות בלי מילים אז אני ממליץ לחפש באחד הדיסקים של liquid tension experiment או יותר טוב בפסקול הסרט the snow goose של camel. קטעי רוק מתקדם מדהימים…
ב) נו? אז במה בחרתם להשתמש??
אה, פירוט נוסף
הפתיחה של "חדר לבן" המוזכר לעיל נותנת רושם של "תיכף מגיע איזה בום גדול". ולכן זה נראה מתאים מאין כמוהו לסצנה.
'חדר לבן'!
אני בעד! בכלל, כל דבר של קרים או של ה'אנימלס' יכול ללכת נהדר.