דו"ח קופות שבורות – 12.11.2006

לפעמים גם חוסר בחדשות הוא חדשות. לכאורה, השבוע היה משעמם לחלוטין: בשלושת המקומות הראשונים לא השתנה שום דבר. לא רק שהסדר של שלושת הסרטים הראשונים ברשימה נשאר זהה, גם הסכומים שהשיגו כמעט זהים לאלה של השבוע שעבר. וזה, כמובן, אירוע מאוד נדיר. טבלאות ההכנסות הן כידוע דבר מאוד דינמי, דברים לא נשארים במקום אחד הרבה זמן. שלא לדבר על זה שהכנסות סרטים בדרך כלל משתנות. אם שלושה סרטים נשארו במקום ולא זזו, זה אומר דרשני.

נתחיל, כמובן, מבוראט. בשבוע שעבר הוא עשה את הבלתי יאומן כשהגיע למקום הראשון עם 800 קולנועים בלבד. היה ברור שהסיפור של בוראט לא ייגמר בתוך שבוע אחד, ומושגים כמו "ירידת סוף השבוע השני" פשוט לא חלים עליו. כדי לתת לכולם הזדמנות שווה לחזות בפלא, הפצת הסרט הורחבה השבוע ליותר מ-2,500 קולנועים (וצריך להזכיר שזה עדיין לא כל כך הרבה; מרבית הסרטים שמגיעים למקום הראשון מוצגים ב-3,000 קולנועים לפחות). למרות זאת, עדיין היה צפוף. ממוצע ההכנסות של הסרט לקולנוע לא היה ענק כמו בשבוע שעבר, כמובן, אבל עדיין היה מרשים בהחלט (11,000$), ובסך הכל הסרט הכניס השבוע 29 מיליון דולר – עליה של כ-10 אחוזים לעומת הכנסותיו בשבוע שעבר.

אמנם קשה להאמין שבוראט יוכל לחזור על הטריק גם בשבוע הבא, שבו הוא מתמודד מול ג'יימס בונד וחבורת פינגווינים, אבל קשה מאוד לדעת כמה רחוק הוא יגיע. בינתיים הסרט, שהופק ב-18 מיליון דולר, יושב על הכנסות של 67 מיליון דולר בארה"ב – ואם סופרים גם את ההכנסות מחוצה לה, עבר כבר את ה-100 מיליון. Nice.

שני הסרטים הבאים ברשימה גם הם בקושי זזו, אבל מסיבות אחרות: בגלל Veteran's Day, חצי-חג אמריקאי, הילדים היו בחופש ביום שישי, מה שסייע לסרטים "לכל המשפחה" לשמור על כוחם. 'סנטה במשרה חלקית 3' ו'חיים בזרם' ספגו שניהם ירידות מזעריות (13% כזה) בהכנסותיהם, וההפרש ביניהם עוד יותר מזערי. במקרה של סנטה, זה לא ממש עוזר לסרט לעמוד בתחרות מול קודמיו בסדרה, אבל 'חיים בזרם', עם 40 מיליון דולר הכנסות בתוך שבועיים, הוא בלי ספק שיפור משמעותי מהסרט הקודם של אארדמן, 'וולאס וגרומיט', שהגיע בארה"ב בכל חייו הקולנועיים להכנסות של 56 מיליון דולר בלבד (וכן, האמריקאים האלה לא יודעים מה טוב בשבילם וכו').

במספר 4 יש סוף סוף סרט חדש. 'Stranger than Fiction', ובעברית 'מעבר לכל דמיון', הוא סיפורו של אדם אפרורי ומשעמם בגילומו של וויל פרל (שהפך השנה רשמית לכוכב גדול עם 'Talladega Nights') שמתחיל לשמוע קול שמתאר את כל מה שהוא עושה, כאילו היה דמות בספר. בהדרגה מתברר לו שהוא באמת דמות בספר, ומה שיותר גרוע, הסופרת (אמה תומפסון) מתכוונת לחסל אותו. הרעיון מגניב, והמבקרים מצחקקים בהנאה, ומשום מה מרבים לאזכר את צ'רלי קאופמן, למרות שאין לו שום קשר לסרט הזה. בקופות הסרט השיג 14 מיליון דולר, לא המון אך לא נורא – וביחס לסרטים החדשים האחרים השבוע מצבו נהדר.

מאחורי 'המסור 3' במקום החמישי, הסרט היחיד השבוע שמראה צניחה נורמלית, כמו שאנחנו רגילים (55%), נמצא 'בבל', שעלה אחרי שבילה שבועיים בהפצה מצומצמת במורדות הטבלה. סרטי "כל מיני סיפורים מצטלבים שמעבירים יחד מסר על הקיום האנושי" הופכים לפופולריים יותר ויותר לאחרונה – ע"ע 'התרסקות' – והבמאי אלחנדרו גונזלס אינאריטו כבר התמחה בהם ב'אהבה נושכת' ו'21 גרם'. אז עכשיו כשהוא הביא סרט כזה עם לוקיישנים סובבי עולם ועם בראד פיט וקייט בלאנשט, אין פלא שמחשיבים אותו כאחד המועמדים הפוטנציאליים המובילים לאוסקר. הביקורות על הסרט רחוקות מלהיות אחידות, אבל יש מספיק אנשים ששמחים להדביק לו את התואר "אחד הסרטים הטובים של השנה" כדי להצדיק את המרוץ. רק מה, קופתית הסרט לא כל כך הולך. מ-1,200 בתי קולנוע השבוע, הסרט השיג רק 5.6 מיליון דולר. זה לא שציפו ממנו לכסח את בוראט, ועדיין זה קצת מאכזב.

"קצת מאכזב" הוא ביטוי שיכול להתאים גם למקום השמיני – 'The Return', סרט אימה בכיכובה של שרה מישל גלר (שלא ממש עושה סרטים מסוג אחר), שמוכיח פעם אחת ולתמיד שבכל הקשור לסרטי אימה אי אפשר לחזות שום דבר מראש. 'השיבה', או 'החזרה' נראה פחות או יותר זהה ל'הטינה' המצליח. אז למה דווקא הסרט הזה לא עושה את ה-20 מיליון הרגילים של סרטי אימה? זה בטח לא הביקורות הגרועות שהרחיקו את הקהל, כי ביקורות מעולם לא הזיזו לצופי סרטי אימה את הזרת.

בעניין הסרט האחרון של השבוע, "קצת מאכזב" כבר לא מספיק. "נפילה על הפרצוף" יותר מתאים כאן. רידלי סקוט, במאי מצליח בדרך כלל, וראסל קרואו, שחקן מצליח עד לא מזמן, איחדו כוחות שוב (אחרי 'גלדיאטור') עבור 'A Good Year', שזה בעברית 'בציר טוב' אבל תורגם באופן מחפיר ל'שנה מופלאה'. זהו סיפורו מחמם הלב (בתיאוריה) של ברוקר קשוח שיורש כרם בפרובאנס, נוסע לשם במטרה למכור אותו ומגלה שם את נפלאות החיים הפשוטים וכמה טוב להיות שיכור ושמח. המבקרים מייעצים לרידלי סקוט ולראסל קרואו כאחד לחזור לעשות סרטי אקשן, רצוי משהו עם גלדיאטורים, כי רומנטיקה צרפתית זה ממש לא הקטע שלהם. והקהל, מצידו, פשוט אינו. עם פחות מ-4 מיליון דולר, לא היה חסר הרבה כדי ש'שנה מופלאה' לא יצליח אפילו להיכנס לעשרת הגדולים. עבור ראסל קרואו, זאת הפתיחה הגרועה ביותר לסרט בהשתתפותו בעשור הנוכחי; עבור רידלי סקוט, אם מתחשבים בנפלאות האינפלציה, זאת הפתיחה הגרועה ביותר בקריירה שלו. ודווקא את הסרט הזה נקבל כבר בשבוע הבא.

בשבוע הבא, כאמור, שבוע לא פשוט, שבו ג'יימס בונד החדש והפינגווינים הממוחשבים של 'תזיזו ת'רגליים' יתחרו על המקום הראשון. יהיו גם הקומדיה 'Let's Go to Prison', ובוראט.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Borat – 29.0 (67.8)
2. The Santa Clause 3: The Escape Clause – 16.9 (41.1)
3. Flushed Away – 16.7 (39.9)
4. Stranger than Fiction – 14.1 (14.1)
5. Saw III – 6.6 (69.9)
6. Babel – 5.6 (7.5)
7. The Departed – 5.2 (109.8)
8. The Return – 4.8 (4.8)
9. The Prestige – 4.6 (46.0)
10. A Good Year – 3.8 (3.8)