דו"ח קופות שבורות – 10.3.2003

עוד לא יבשו הפיקסלים מטבלת
האקסל של המגיעים לקון, וכבר
נשטף האימייל בטפסי אוסקרים.
9 שעות רצופות של עבודה
קדחתנית התנקזו ליותר מ-100
טפסים (עד רגע סגירת גליון
זה), תוך פחות מ-24 שעות מפרסום כתבת קדם-האוסקרים.
בגאווה מסוימת אציין כי את רובם המוחלט של השולחים אני מכירה מהאתר (בין אם כמגיבים, ובין אם ככתובות דואל אליהן מגיע אימייל עם עליית כל כתבה). איזה יופי! אני אוהבת אתכם!

אבל פה זה לא האוסקר, ולא המקום להשתפכויות מסוג זה. בשביל זה יש את הקון. אנחנו פה בשביל הדולרים.

קדחת האוסקרים אחזה בכולם. האמריקאים האלה, במקום להירגע עם החדש של ברוס וויליס, העדיפו לראות מי זו הקווין לאטיפה הזאת, והלכו לאיזו קומדיה שהיא מופיעה בה. כאילו שזה ייתן להם מושג על יכולות המשחק שלה.
לצידה של לאטיפה נמצא סטיב מרטין, שהודיע לפני פחות משנה שהוא מעדיף לזנוח את קריירת המשחק שלו לטובת כתיבת ספרים (ועיבודם לסרטים. ובימויים). ואם הוא לא פורש באמת, אז למה שאחרים כן? איפה האמת בפרסום, והאם יש סיכוי שהיא תגיע לקון?

אז כן, 'Bringing Down the House' הגיע למקום הראשון עם סכום מאסיבי של 31 מיליון דולר, וזו חתיכת הפתעה. מרטין מגלם בסרט אדם מיושב בדעתו, המנסה להתגבר על גירושיו מאישתו (אותה הוא עדיין אוהב), ועל כן הוא מצ'וטט באינטרנט. בפגישתם הראשונה אוף-ליין (מה שמוכר לאחרים כ-face to face), חברתו לצ'יטוט מתגלה כאסירה במנוסה (ופה נכנסת לתמונה קווין לאטיפה), וכמיטב המסורת, היא טוענת לחפותה ומבקשת ממרטין שיעזור לה להוכיח זאת. הבמאי, אגב, הוא אדם שיינקמן, מי שהביא לנו יצירות מופת כמו 'סיפור אהבה בלתי נשכח' (מנדי מור, תואמת בריטני ספירס, מתאהבת), ו'מארגנת החתונות' (ג'ניפר לופז, תואמת מדונה, מתאהבת).
המבקרים קרעו את הסרט לגזרים בתואנה כי הוא גזעני, משתמש לעייפה בסטריאוטיפים, והופך את כל הלבנים (חוץ ממרטין) לדמויות גזעניות, קומיות ומגוחכות.

אבל הבעיה האמיתית היא לא בסרט, אלא בשאלות האתיות (הופה! איך הגענו לזה?) שהוא מעלה: בשנת 98' הודיע בילי קריסטל כי הוא לא מתכוון להנחות את טקס האוסקר של אותה שנה, כיוון שיהיה זה ניצול ציני של בימה ציבורית – באותה שנה יצא 'בואו נדבר על זה', בכיכובו של הנ"ל, וקריסטל חש שיהיה זה לא הוגן מצידו להנחות את טקס האוסקר, בעודו מקדם את מכירות הסרט.
כל זה לא משנה למרטין, שלא רק שינחה את הטקס הקרוב, אלא גם יוכל להשחיל בדיחה לכיוונה של לאטיפה, המועמדת לפרס שחקנית המשנה.

מי שהאוסקרים רחוקים ממנו מרחק רב הוא ברוס וויליס, המשויך אוטומטית לז'אנר סרטי האקשן. גם ב-'Tears of the Sun', סרטו החדש, ברוס מת לחיות: הפעם הוא קצין בחיל הים, שנשלח עם היחידה שלו לג'ונגלים של ניגריה על מנת לפנות משם לחוף מבטחים רופאה אמריקאית (מוניקה בלוצ'י). אלא שהרופאה לא מוכנה להתפנות, אלא אם כן גם החולים שלה יתפנו איתה.
מה שהפריע למבקרים היתה ההרגשה שהסרט מנסה להיות יותר מסתם עוד סרט אקשן, ולספק קצת פילוסופיה והתחבטויות מוסריות.
"עזבו אתכם משטויות", טוענים לעומתם המסנגרים, "זה סרט 'טובים נגד רעים' עשוי היטב, וזה בדיוק מה שאנחנו צריכים עכשיו. מה גם שדמותו של ברוס וויליס מתבררת כיותר מסתם דמות 'גיבור האקשן"'.
"אבל זו בדיוק הבעיה!" בוכים שונאי הסרט. "אפשר להקיא מלראות את האמריקאים הענקים הטובים מושיטים עזרה לקורבנות מדינות העולם השלישי. וגם אין כמעט אקשן".
"בהה. נורא כיף לראות איך כולם אוהבים את האמריקאים, ואתם קקי!".

מה עוד? 'Cradle 2 the Grave' (ג'ט לי ו-DMX חושבים שהם שמות מוכרים יותר מברוס וויליס) צנח כמו זלזל מהמקום הראשון לשישי, כשגלישה זו במדרון לוותה בירידה של 60% ברווחיו של הסרט לעומת השבוע שעבר. גם שאר הסרטים שמעורב בהם אקשן כלשהו, צנחו בחדות: רווחיו של 'דרדוויל' ירדו ב-53% (והסרט ירד מהמקום השלישי לשביעי), ואילו 'אבירי שנחאי' ירד ב-46.5%. ירידה של 50% ברווחים גרמה ל'השתול' ('The Recruit', אצלנו ב-3 לאפריל) להיפלט אל מחוץ לעשירייה הפותחת. 'Gods and Generals' נפלט גם הוא החוצה, אבל מסיבות אחרות.

בשבוע הבא: 'הסוכן קודי בנקס' – גם לטינאייג'רים מגיע ג'יימס בונד משלהם. עוד יגיעו: 'ווילארד' הנוקם באמצעות עכברושים, ו-'The Haunted' בו טומי לי ג'ונס נלחם בבניסיו דל טורו, רוצח מקצועי שהפך לצייד-אדם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Bringing Down the House – 31.1 (31.1)
2. Tears of the Sun – 17.1 (17.1)
3. Old School – 9.2 (50.8)
4. Chicago – 6.8 (114.4)
5. How to Lose a Guy in 10 Days – 6.7 (86.9)
6. Cradle 2 the Grave – 6.5 (26.9)
7. Daredevil – 5.2 (91.5)
8. The Jungle Book 2 – 4.3 (39.5)
9. Shanghai Knights – 2.7 (54.8)
10. The Life of David Gale – 2.1 (17.1)