דו"ח קופות שבורות – 10.12.2006

מזל טוב, מאיה!לפעמים אתה מתחיל לחשוב אם כל העניין הזה של ספירת דולרים בקופות הקולנוע הוא לא, בעצם, קצת מיושן, ואולי הגיע הזמן להתקדם. לפעמים זה נראה, באופן מתמטי טהור, שולי. קחו את השבוע, למשל: ביום שלישי שעבר יצא ל-DVD באמריקה 'שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת', הסרט המצליח ביותר של 2006 (בהנחה ש'רוקי בלבואה' לא יתגלה כמתחרה ל'טיטאניק'). המכירות שלו היו שוברות שיאים, אבל זה כשלעצמו לגמרי לא מפתיע, גם משום שהשיאים האלה נשברים בכל שנה מחדש ככל ששוק ה-DVD הולך וגדל, וגם משום ש'תיבה של איש מת' היה שובר שיאים סדרתי מהיום שבו יצא לקולנוע. בכל מקרה, ביום הראשון שבו יצאו לחנויות, נמכרו 5 מיליון דיסקים של 'שודדי 2'. עכשיו, בואו נבחן את זה קצת יותר מקרוב: המחיר הרשמי של הדיסק של 'שודדי 2' בגרסה הפושטית, לא "המהדורה לאספנים", הוא 29.99$, יקר לאללה – אבל ממילא אף אחד בשום מקום לא מוכר אותו במחיר המלא. ב'אמאזון', למשל, אפשר להשיג אותו ב-14.99$. אם נניח שזה היה המחיר הממוצע שבו נמכר כל אחד מחמשת מיליון הדיסקים, חשבון פשוט – 15 כפול 5 – יביא אותנו למסקנה שה-DVD של 'שודדי הקאריביים 2' הניב 75 מיליון דולר. ביום אחד.

בינתיים, בבתי הקולנוע, הסרט שבמקום הראשון הכניס במשך שלושת ימי סוף השבוע 15 מיליון דולר. וואאאאאאוו.

ובכל זאת, עד שיפסיקו עם המנהג המעצבן להוציא סרטים לקולנוע לפני ה-DVD, אנחנו נמשיך לסכם את המצב בקולנועים. הסרט שבמקום הראשון הוא 'אפוקליפטו', בבימוי מל גיבסון, ובכיכובו של אף אחד שיש אפילו סיכוי קלוש ששמעתם עליו. אפשר להגיד הרבה דברים על מל גיבסון (ובחודשים האחרונים כל הדברים האלה נאמרו, בקול רם, שוב ושוב), אבל אי אפשר להגיד שהבנאדם לא הרפתקן. הוא יודע טוב מאוד שהקהל האמריקאי כמעט לעולם אינו הולך לסרטים שאינם מדברים אנגלית, ובכל זאת הוא יצר סרט שלם שמדבר ארמית ולטינית. ואחרי שזה הצליח לו במידה מטורפת, במקום לחזור למיינסטרים או לעשות 'הפסיון של ישו 2: התחייה', הוא החליט לעשות דווקא אפוס אקשן שמתרחש בדרום אמריקה בזמן שלטון בני המאיה, ומדבר בשפה שאולי חמישה אנשים בארה"ב מבינים. מתוך האוקיינוסים של הכסף שהוא הרוויח על 'הפסיון', מל הקדיש 40 מיליון דולר להפקת הסרט, אבל מכיוון שכולו צולם במקסיקו – שם הכל הרבה יותר זול – ושהוא מלוהק בשחקנים אלמונים לחלוטין, לא היה שום דבר שימנע מלנצל את הכסף הזה עד למקסימום. על פי הביקורות, מל הוציא מאותם 40 מיליון דולר סצינות ענק, כאלה שנראות כאילו מה שהושקע בסרט היה לפחות פי שלושה מזה.

ואז הוא נהג שיכור ואמר כמה שטויות מפגרות על יהודים.

קשה לומר כמה 'אפוקליפטו' היה מרוויח לו מל גיבסון לא היה תוקע לעצמו את הרגל בפה באופן כל כך יעיל. אולי הוא היה מצליח יותר, אבל למען האמת, בהתחשב בנתונים (שפה זרה מאוד וכו'), הפתיחה של 'אפוקליפטו' דווקא די מכובדת. הוא נמצא במקום הראשון, אחרי הכל. הסרט מספר על איש שיועד להוות קורבן לריצוי האלים, ומשום מה הוא לא מרוצה מהסידור הזה ובורח, כשכל הממסד הדתי של בני המאיה בעקבותיו. המבקרים די התרשמו – בעיקר מהעיצוב, הפירוט והגודל של הסרט.
הסרט יגיע אלינו ב-28.12, במקרה שאתם מעונינים לארגן משמרות מחאה מול הקולנוע הקרוב למקום מגוריכם.

ההפרש בין המקום הראשון לשני הוא טיפה יותר מ-2 מיליון דולר, מה שאומר שהפינגווינים היו קרובים מאוד לעשות דבר שאף סרט לא עשה מאז 'שיבת המלך', ולהישאר במקום הראשון ארבעה שבועות רצופים. זה לא קרה, אבל לא נורא. עם 138 מיליון דולר בבנק, 'תזיזו ת'רגליים' (שמגיע לארץ בסוף השבוע) נמצא במקום טוב מאוד. החדשות הטובות עבור הסרט המקסים הזה הגיעו ממקום אחר: בימים האחרונים התחילה באופן רשמי עונת האוסקר, כשמספר איגודים חילקו את הפרסים השנתיים שלהם. ובעוד על תואר הסרט הטוב של השנה עדיין לא מסתמן שום קונצנזוס, כל מחלקי הפרסים עד כה נתנו את פרס סרט האנימציה הטוב ביותר לפינגווינים, ולא ל'מכוניות' הפיקסארי או לאחד מ-20 סרטי האנימציה האחרים שיצאו השנה. אם עד עכשיו היה נדמה שאוסקר האנימציה ילך ל'מכוניות' באופן אוטומטי, פתאום יש לו תחרות רצינית.

במקום השלישי, שוב בהפרש קטן מאוד, נמצא סרט שהוא ההיפך הגמור מ'אפוקליפטו': 'החופשה', קומדיה עליזה ומיינסטרימית יותר מהמיינסטרים, שהפיתוי היחיד שהיא מציעה לקהל הוא כוכבים, והרבה: קמרון דיאז, קייט ווינסלט, ג'וד לאו וג'ק בלאק. אלה למעשה שתי קומדיות רומנטיות במחיר של אחת: קמרון דיאז האמריקאית וקייט ווינסלט הבריטית מחליפות ביניהן בתים לחופשה של שבועיים, וכל אחת מהן, אלא מה, פוגשת במהלך החופשה גבר שבו תוכל להתאהב או שלא. ננסי מיירס, הבמאית, יצרה לפני שלוש שנים את 'באהבה אין חוקים' שהצליח במידה מפתיעה (124 מיליון דולר בארה"ב – רובם כנראה מפנסיונרים) ועם הסרט החדש היא מנסה להשתלט על שוק הקומדיות-רומנטיות-חמודות-לכריסטמס. זה עבד, פחות או יותר: הסרט פתח עם 12.7 מיליון דולר, התחלה די צנועה, שמשקפת גם את דעת המבקרים, שטוענים ברובם שהסרט בסדר כזה. אבל אתם יודעים מה אומרים, כריסטמס בפתח. 'החופשה' גם הוא מגיע לארץ בסוף השבוע הקרוב.

עוד קצת מאחורה, כלומר במקום החמישי, נמצא 'The Blood Diamond', שבעברית נקרא 'לגעת ביהלום' משום מה. זה נראה כמו 'הגנן המסור', עם יהלומים: אתם הולכים ללמוד על כל הדם, היזע והניצול שמעורבים בתעשיית היהלומים, במסווה של מותחן אקשן עם לאונרדו דיקפריו ודג'ימון הונסו, שבלי להרגיש הפך לשחקן מוכר מספיק כדי שכבר לא יהיה צורך לצחוק כל פעם מחדש מהשם שלו. אדוארד זוויק ('הסמוראי האחרון') ביים. יהלומים זה רע, מממקיי?

הביקורות על הסרט הן לא בדיוק רעות, אבל בכל זאת מאכזבות. הייחוס, הנושא והעיתוי של הסרט מבהירים שהמטרה היתה להיכנס למרוץ אל האוסקר – ובכך הוא לא מצליח במיוחד. בקרב הפרסים המוקדמים, דג'ימון אמנם קיבל כמה אזכורים כשחקן המשנה הטוב ביותר, אבל זהו. על "הסרט הטוב ביותר" אין מה לדבר, וגם ההכנסות של הסרט בקופות ממש לא מרגשות. כל זה בוודאי משמח את אנשי תעשיית היהלומים, שמפחדים מאוד מהסרט הזה.

במקום השישי נמצא 'Unaccompanied Minors', שמתואר כ"שכחו אותי בבית פוגש את טרמינל": בגלל תנאי מזג האוויר, כל הטיסות בנמל תעופה בשיקגו בוטלו, וקבוצה של נערים נתקעת שם ומחליטה להעביר את הזמן במה שהם יודעים לעשות – צחוקיה. ראינו את זה כבר, פיהקו המבקרים ועברו הלאה.

בשבוע הבא ייצאו 'חוות הקסמים', עם חיות מדברות ודקוטה פאנינג; תחליף 'שר הטבעות' הזול 'אראגון'; ו-וויל סמית בפוזה איכותית ב'המרדף לאושר'. בקיצור, הסרטים שסוף סוף יציבו תחרות הוגנת לשוק ה-DVD ויזניקו את עונת הכריסטמס להילוך גבוה. פאוזה. Not.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Apocalypto – 15.0 (15.0)
2. Happy Feet – 12.9 (137.9)
3. The Holiday – 12.8 (12.8)
4. Casino Royale – 8.9 (129.0)
5. The Blood Diamond – 8.6 (8.6)
6. Deja Vu – 6.0 (53.0)
7. Unaccompanied Minors – 5.8 (5.8)
8. The Nativity Story – 5.7 (15.9)
9. Deck the Halls – 4.0 (30.1)
10. The Santa Clause 3: The Escape Clause – 3.3 (77.2)