שנה הלכה, שנה באה, והאלמקטעד"א (האקדמיה הלאומית למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים) עדיין שקועה בהרהורים והתלבטויות. "נו", זירזתי אותה, "צריך לפרסם כבר את הזוכים בפרסים". האקדמיה ענתה שהיא עוד לא החליטה. "יאללה, היתה לכם שנה שלמה להחליט. יש לכם כולה דבר אחד בשנה לעשות, לפחות את זה תעשו בזמן". אבל הם המשיכו לטעון שהם עדיין מתלבטים בין שני המועמדים האחרונים לפרס דג הזהב לסרט השנה. הם התעקשו לצפות בשניהם שוב לפני שיחליטו סופית. אני אומר לכם, האנשים האלה מפונקים.
למרות הסכסוך ביני ובין האקדמיה, קיבלתי כרגיל את תפקיד מנחה הערב בהכרזה על הזוכים בפרסי דג הזהב® והדג המלוח® לשנת 2004. כמו בכל שנה, אני – כלומר, אנחנו, כלומר, האקדמיה – רוצה קודם כל להתנצל בפני הסרטים שלא נכללים בטקס פשוט משום שלא הספקתי לראות אותם. ובכן, פרס סלמון הספק לסרטים הטובים ביותר (כנראה) שלא ראיתי: 'שיחות נפש', 'אנשי התחנה', 'האושפיזין', 'לפני השקיעה', ו'קסם הנעורים'.
ז'אנרים וטרנדים
אני לא אוהב סופר-גיבורים. אני לא מבין מה מעניין בהם. אני חושב שהנושא מיצה את עצמו בערך בסוף שנות הארבעים. אני גם לא אוהב סרטים על סופר-גיבורים, שבדרך כלל עושים לעצמם הנחות מתוקף היותם מבוססים על קומיקס והופכים לאידיוטיים. לכן בחירת האקדמיה לפרס דג הזהב לטרנד המצטיין של השנה מפתיעה אותי מאוד: הפרס הולך לסרטי סופר-גיבורים שאינם גרועים. פריחת הז'אנר התחילה בשנה שעברה עם 'אקס-מן 2', והשנה הוא המשיך עם 'הלבוי', 'ספיידרמן 2', וכמובן 'משפחת סופר-על'.
מצד שני, אין לי שום דבר נגד סרטים היסטוריים. ההיסטוריה היא יופי של דבר והיא מכילה אחלה סיפורים. ובכל זאת, הסרטים ההיסטוריים והכאילו-היסטוריים לקחו השנה בקלות את פרס הדג המלוח לז'אנר הגרוע של השנה. 'טרויה' עוד היה טוב, אבל אחריו הגיעה פצצת השעמום הכפולה של 'המלך ארתור' ו'אלכסנדר', עם כל הצבאות שלהם.
אה, כן, הצבאות. עד ממש לא מזמן היה זה בלתי אפשרי להראות בקולנוע צבא של מאות אלפי בני אדם. היום – כפי שהוכיח 'שר הטבעות' – זה אפשרי. אבל זה לא אומר שצריך לעשות את זה בכל סרט! העניין הזה של המון המון המון אנשים ממוחשבים נלחמים בהמון המון אנשים אחרים המאיס את עצמו תוך זמן שיא, ומקבל את פרס הדג המלוח לטרנד המאוס של השנה.
ייבוא
ענף ייבוא הסרטים לארץ נתקע השנה במצב מוזר. שוברי-קופות הוליוודיים חוצים את האוקיינוס במהירות על-קולית ומגיעים לארץ כמעט מיד.סרטי "איכות", עם נציגות יפה לסרטים מכל רחבי העולם, מגיעים גם הם לארץ, כל עוד הם פונים לקהל מבוגר. אבל סרטים שקהל היעד העיקרי שלהם לא עבר את גיל 50, ושתקציב הפרסום שלהם לא גדול יותר מהתקציב השנתי של הקולנוע הישראלי – אלה מגיעים, במקרה הטוב, באיחור של חודשים, ובמקרה הפחות טוב לא מגיעים בכלל. אז יופי, באמת יופי, ש'תיבה רוסית' הוקרן בארץ, וגם 'אב ובנו' ו'דמעות של גמל' ו'מר איברהים'. בהחלט יש לאן לקחת את סבתא. אבל מה עם 'Garden State', 'Shaun of the Dead' או 'נפולאון דינמיט', שלא הוקרנו בארץ בכלל? ולמה אנחנו צריכים לחכות ארבעה חודשים ל'שמש נצחית בראש צלול' וכמעט שנה ל'אמריקן ספלנדור'? אולי זה משום שהחייברעס בלי הקטטרים יודעים איך להשיג את הסרטים שהם רוצים גם בלי קולנוע: יש אינטרנט, יש DVD, יש האוזן השלישית, ומחיר הכרטיס עלה בלי שום סיבה מיוחדת ל-35 שקל. למרות הכל אני עדיין הייתי מאוד רוצה לראות את 'צוות אמריקה: משטרת העולם' בקולנוע, ומעניק לו בשם האקדמיה את פרס הדג המלוח לסרט המסקרן ביותר שלא הוקרן בארץ, וגם לא יוקרן. אולי האקדמיה טועה, אולי הסרט לא באמת שווה את זה, אבל איך נדע אם לא נותנים לנו לראות אותו?
הדג המלוח לסרט שכן הגיע לארץ ואיש אינו יודע למה: 'האורגזמה של איימי' הוא סרט משנת 2001. סרט גרוע. סרט שלא שמעתם על אף שחקן המשתתף בו. סרט שלא הוקרן כמעט בשום מקום בעולם – פרט לישראל. למי הוא היה חסר? למה הוא לא יכול היה לשכב על מדף נידח במיוחד בספרית הוידאו, כמו בכל מדינה מתוקנת?
דג הזהב לייבוא המצטיין לא יחולק השנה. לא היה אף סרט הראוי לו.
טריילרים
בתחום הטריילרים, 'הארי פוטר' הוא תותח. ל'הנוסע' היה טריילר משובח, וגם הסרט עצמו היה טוב, אבל קצת פחות. 'הצלצול 2' הצליח לעמוד בסטנדרטים של הטריילר ל'הצלצול' הראשון, והיה מקבל את פרס דג הזהב לטריילר הטוב של השנה אלמלא הגיע, ממש בדקה התשעים, הטריילר של 'Sin City', לבוש בצבעי שחור, לבן ואדום, ובועט בתחת של כל טריילר אחר שהוקרן השנה. מרהיב, מלהיב, משתמש במוזיקה באופן הטוב ביותר מאז הטיזר של 'להרוג את ביל', וגורם לציפיות מהסרט (שיגיע באפריל השנה הבאה) להרקיע שחקים.
הדג המלוח לטריילר הגרוע של השנה: פעם אחת צפיתי בטעות בטריילר לסרט ל- 'Because of Winn-Dixie'. זה לא יקרה שוב. הדבר הדוחה ביותר מאז הפרסומת ליופלה. הדבר הזוועתי הזה ניצח ברגע האחרון את 'אהבה קולומביאנית', סרט ישראלי נחמד מאוד, שהטריילר שפורסם עבורו באינטרנט גרם לו להיראות גרוע יותר מ'תני סימן חיים' ובלי ספק פגע בהצלחת הסרט בקולנוע.
פוסטרים
דג הזהב: הפוסטר הטוב ביותר הולך ל'סקיי קפטן' על סדרה נוסטלגית ומקסימה של פוסטרים שהייתי שמח מאוד לתלות אצלי בסלון.
דג מלוח: הפוסטר הגרוע ביותר הולך ל'סקיי קפטן', על הפוסטר הישראלי, שאותו אני יכול להסביר רק בכך שכל מי שעובד במחלקת השיווק של 'תיאטראות ישראל', הוא אידיוט או עיוור. כן, כולל המנקה: אפילו היא היתה צריכה לומר משהו כמו "למה יש בפוסטר הזה תמונה של בניין? לא עדיף לשים משהו מעניין מתוך הסרט?".
דג מלוח מיוחד למניח הרעפים הנוצרי של השנה: "החביאו את פעמון האזעקה! הם באים!" הפוסטר של 'הכפר'. מחלקת הפיסטור של "תיאטראות ישראל" עושה זאת שוב.
דמויות
אף שחקן בשר ודם לא הגיע לקרסוליים של שתי דמויות וירטואליות שפרצו השנה, ונלחמו על פרס השחקן הטוב ביותר בשיניים ובציפורניים – מילולית. החתול במגפיים, בקולו של אנטוניו בנדראס, בוודאי אחראי לבדו ל-100 מיליון דולר לפחות מתוך הסכומים המגונים לחלוטין ש'שרק 2' הכניס בקופות. לעומתו, את התגובה שלי לעדנה מוד מ'משפחת סופר על' (בקולו של הגאון בראד בירד) אני יכול להסביר רק בכך שמישהו חטף אותי, הפנט אותי והתנה אותי לפרוץ בצחקוקים בלתי נשלטים בכל פעם שאני רואה אותה. שני השחקנים ראויים לפרס, אבל בפוטו-פיניש, עדנה מוד לקחה את ההובלה, ואת דג הזהב לשחקן/ית השנה.
ואם כבר בדמויות וירטואליות עסקינן, את פרס הדג המלוח לעיצוב הדמויות הגרוע ביותר אפשר לזרוק, באופן הולם, לצוות 'תפוס ת'כריש'. בעחס.
פחד
מי שראה כבר שניים-שלושה סרטי אימה, יודע שלפחד באמת בקולנוע הופך לדבר נדיר. עוד יותר נדיר לגלות סרט שמצליח לגרום לפחד בדרכים חדשות לגמרי, ולדגדג בנקודות עמוקות ורגישות בתת-מודע. ים של פחד, סרט קטנטן, זול, כמעט נטול עלילה ובעל שם עברי אידיוטי, זוכה למרות הכל בדג הזהב לסרט המפחיד של השנה.
הדג המלוח לסרט הלא-מפחיד של השנה הולך כמובן ל'הנוסע השמיני נגד הטורף', אם כי יש לציין שלפינגווין דווקא היה פוטנציאל.
זו היתה שנה טובה לדויד, שהפך סוף סוף למלך ישראל. המחירים ירדו. הסרטים התרבו. ההוצאות העבריות השתפרו לעין ערוך, והתופעה הבולטת ביותר בתחום, שגם זוכה בדג הזהב להצטיינות בתחום ה-DVD, היא העלמות המסך המלא. עד לא מזמן מפיקי ה-DVD בארץ עוד השתמשו בתירוצים כמו "אבל זה מה שהקהל רוצה", ו"כולם מתלוננים על הפסים השחורים האלה", אבל השנה הם קמו יום בהיר אחד והחליטו כולם כאחד ש"מסך מלא" זה פאסה. מה שנכון. סרטי DVD בארץ משווקים היום כמעט תמיד בפורמט מסך רחב.
אם בכל זאת אתם חייבים לראות את הסרטים שלכם חתוכים משני הצדדים, המקום הראשון שבו כדאי לכם לחפש הוא דיסקים של החברה שזוכה בדג המלוח לעליבות בולטת בתחום ה-DVD: "חמישה כוכבים". תמצאו שם גם תפריטים חובבניים ומטעים, חלוקה אידיוטית לפרקים, אפס תוספות, ובמקרים קיצוניים באמת, תמונה מעוותת לאורך הסרט כולו. "חמישה כוכבים" יודעים להפיק סרטי DVD כמו שאני יודע לכוונן מנוע של מעבורת חלל. אז אולי פשוט כדאי שיפסיקו עם זה?
פעלולים
דג הזהב לפעלולים המיוחדים הטובים ביותר: 'היום שאחרי מחר', ולמי אכפת משאר הסרט. כשהפעלולים אחלה, הכל אחלה.
הדג המלוח לפעלולים המיוחדים הגרועים ביותר: 'ואן הלסינג'. כשהפעלולים חומוס, הכל חומוס.
הדג המלוח לאכזבת השנה: 'ג'רזי גירל'. אני אמנם לא מהמעריצים השרופים של קווין סמית', אבל לפחות אפשר לסמוך עליו שיהיה מצחיק. או לפחות ככה חשבתי. לא מפתיע ש'ג'רזי גירל' היה פחות מצחיק מ'דוגמה', אבל למצבור קלישאות מהביל וצבוע כזה, באמת לא ציפיתי.
דג הזהב להפתעת השנה: לא אכפת לי כמה כסף הוא עשה – 'ספיידרמן' היה סרט בסדר מינוס, וגם זה בנדיבות. השחקנים היו גרועים, הפעלולים היו חלשים, והדיאלוגים היו מביכים. מי היה מאמין שסרט ההמשך ייצא כל כך טוב? 'ספיידרמן 2' היה כל מה ש'ספיידרמן' לא היה, וכל מה שסרט קיץ צריך להיות. הפתעות כאלה אני אוהב.
הדג המלוח לעלילה הדבילית של השנה: כדי להבין עד כמה התחרות על הפרס הזה היתה קשה, צריך רק להעיף מבט על רשימת המועמדים. 'הנשכחים'. 'אוצר לאומי'. 'טיים ליין'. 'בריכת שחיה'. זו אינה ליגה שכונתית, רבותי, זוהי ליגת העל של העלילות הדביליות. ולמרות הכל, הזוכה היה ברור. תנו כבוד ל'הנוסע השמיני נגד הטורף'. לא בכל יום נתקלים בכל כך הרבה טמטום בתוך שעה וחצי.
לפני שנמשיך לפרסים האחרונים ולרשימת הדקות, אני רוצה להפסיק לרגע את מהלך הטקס ולהגיש פרס מיוחד אותו החליטה האקדמיה להעניק השנה להישג חד-פעמי ויוצא דופן. הדג המלוח למשפט האידיוטי ביותר של השנה, כמו גם של העשור, המאה וההיסטוריה של הקולנוע:
"האצטקים השתמשו בשיטה המטרית, לכן הפירמידה משנה צורה כל עשר דקות".
– פול אנדרסון, הבמאי והתסריטאי של 'הנוסע השמיני נגד הטורף'.
הסרט הגרוע של השנה
"לא היו הרבה מועמדים בולטים לפרס זה השנה…" עוד תבוא השנה שבה אני אוכל לומר את המשפט הזה. מה לעשות, זו לא היתה השנה הזו. מועמדים ראויים לפרס היו 'טיים ליין', 'ג'רזי גירל', 'הנוסע השמיני נגד הטורף', 'תחנה 49', 'ברידג'ט ג'ונס – עובדות החיים' ו'אל סיד'. אבל האויב מספר אחת של צופי הקולנוע השנה לא היה העליבות, אלא השעמום. שני המתחרים האמיתיים על תואר הסרט הגרוע של השנה הם שני הסרטים שגרמו לאקדמיה לשקול ברצינות לבצע במהלך הסרט עמידת ראש, שירה בציבור של שירי צביקה פיק, או חראקירי, כל זה רק כדי להפר את השיממון. בסופו של דבר, 'אלכסנדר' הפסיד בנקודות. כן, הוא היה משעמם עד פלצות, אבל לא כמו הזוכה הגדול בפרס הדג המלוח לסרט הגרוע של השנה: 'המלך ארתור'. אין לי מושג איך שרדתי את 126 הדקות שלו; על העובדה שהסרט יצא גם בגרסת DVD מורחבת אני מנסה לא לחשוב. זה פשוט מפחיד מדי.
סרט השנה
שוב מתברר מעל לכל ספק שהאקדמיה היא שטחית. סרטים "רגילים", כאלה שסתם מספרים סיפור טוב, פשוט לא נכנסים לרשימת המועמדים לסרט השנה. סרט חייב שיהיה לו גימיק, פעלולים, או להיות מסופר בצורה מקורית ומוזרה שהאקדמיה לא ראתה עד היום. ועם גישה כזאת הם מצפים להיות מבקרים רציניים?
סרטים שהגיעו קרוב: 'שבעה צעדים', 'מריה הלבנה', 'מסעות ג'יימס בארץ הקודש', 'סיפור קיץ', 'אושן 12' ו'סיפורי דגים'. חציו השני של 'להרוג את ביל' הצדיק את דג הזהב שקיבל החצי הראשון בשנה שעברה. בין המועמדים הסופיים לדג היוקרתי היו 'סקיי קפטן' – סרט הרפתקאות נפלא שפוספס לחלוטין על ידי הקהל, 'אמריקן ספלנדור' – הדבר הלא ברור הזה, סרט תיעודי או סרט עלילתי או סרט מאחורי הקלעים של סרט תיעודי, ו'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן', שעם אלפונסו קוארון ואמה ווטסון הגיע רחוק מעל לסרטים הקודמים בסדרה. בסופו של דבר, כאמור, האקדמיה התלבטה בין שני סרטים, ורק צפיה מחודשת פתרה את הדילמה. אחד מהשניים הוא 'שמש נצחית בראש צלול'. השני הוא הזוכה בדג הזהב לסרט השנה: The Incredibles', המוכרים גם כ'משפחת סופר-על'. הסרט הגיע עם טונות של ציפיות – אחרי הכל, סרט של פיקסאר, עם בראד בירד ('ענק הברזל') בתפקיד הבמאי – ועמד בכולן. מגניב, מלהיב, כיפי, עדנה, מרגש, וגם לא חסר בו ~חומר למחשבה~.
עשרים דקות
ולסיום, כרגיל: בסדר עולה, הדקות הכי מהנות שביליתי השנה בקולנוע.
20. המקום שבו נגמר הדלק, 'סקיי קפטן'
19. משהו מוזר קורה להשתקפות של ג'וני דפ, 'חלון סודי'
18. "טרנטה, אבל לפניך": מרדף לאדה, 'זהות במלכודת'
17. אחד על אחד – הקטור נגד אכילס, 'טרויה'
16. יכולתו המופלאה של ג'יימס מנוצלת לצרכים מעשיים: שש בש, 'מסעות ג'יימס בארץ הקודש'
15. חני פירסטנברג מבצעת את "חשמל זורם בכפות ידיך", 'מדורת השבט'
14. אומרים שכשאתה פוגש את אהבת חייך הזמן עוצר מלכת, 'סיפורי דגים'
13. ויקטור נבורסקי עובר קורס מזורז בכלכלה אמריקאית באמצעות רבעי-דולר והמבורגרים, 'טרמינל'
12. שיעור ראשון: Smoke on the Water, 'רוק בבית הספר'
11. מפגש ראשון עם פיי מיי, 'להרוג את ביל'
10. צונאמי. עד לא מזמן אפשר היה להתייחס לזה כבידור. 'היום שאחרי מחר'
9. הרמיוני אגרוף הברזל, 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן'
8. עין תחת עין: הכלה מול אל דרייבר, 'להרוג את ביל'
7. ספר המפלצות, 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן'
6. ביקורת ספרותית ראשונה מקראמב, 'אמריקן ספלנדור'
5. ספיידי ודוק אוק נוסעים ברכבת, 'ספיידרמן 2'
4. בוקר טוב. סוף העולם הגיע. 'שחר המתים'
3. תצוגת הבגדים של עדנה מוד, 'משפחת סופר-על'
2. מתקפת החתול במגפיים, 'שרק 2'
1. "אוקיי.", 'שמש נצחית בראש צלול'
- דג הזהב/דג מלוח 2003
- ספיידרמן 2
- משפחת סופר-על
- טרויה
- אלכסנדר
- המלך ארתור
- שמש נצחית בראש צלול
- אמריקן ספלנדור
- Sin City – הטריילר
- הפוסטר הטוב – 'סקיי קפטן'
- הפוסטר הגרוע – 'סקיי קפטן'
- שרק 2
- תפוס ת'כריש
- ים של פחד
- הנוסע השמיני נגד הטורף
- היום שאחרי מחר
- ואן הלסינג
- ג'רזי גירל
- הלבוי
- להרוג את ביל
- הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
- סיפורי דגים
הידד לאקדמיה!
עוד טקס מרגש ומספק. צחקנו, בכינו (טוב, צחקנו), הודינו לאל שהוא באמת לא ארוך כמו האוסקר.
אני אמנם עוד לא בחרתי את סרט השנה שלי, אבל שני המתחרים המובילים לתואר לדעת האקדמיה בהחלט מתמודדים גם אצלי.
ועל דקת השנה של האקדמיה אני יכול רק להסכים. לא הרבה סרטים מעבירים כל כך הרבה בכל כל מעט.
אחלה טקס.
כרגיל.
כמו בכל טקס, אני נוטה להסכים עם הרוב המוחלט של הבחירות שלך (לפחות לגבי הסרטים שכן יצא לי לראות), ובכל זאת, הפעם, יש קטגורייה אחת שבה לא הבנתי את הבחירה שלך: ייבוא. מדוע לאף סרט לא הגיע לקבל את דג הזהב בקטגורייה הזאת?
בשנה שבה זכינו לקבל מספר סרטים באותו תאריך כמו ביום הבכורה בארה"ב, וחלק אחר של סרטים אפילו יום או יומיים קודם לכן (דוגמאות כרגע אני קצת לא זוכר, מצטער), אני מניח שאפשר היה למצוא סרט כזה, או קבוצה של סרטים כאלה ולהעניק לו או להם את הפרס. לא?
פנטום האופרה
קיבלנו אותו שארץ שבועיים שלמים לפני שהאמריקאים קיבלו אותו. זה בהחלט ראוי לדג זהב
הייבוא המוקדם של סרטים
הוא תופעה כלל עולמית, שמוכתבת על ידי המפיצים בחו"ל (בין השאר בגלל הפחד מפיראטיות). רוב הבלוקבאסטרים מופצים היום כמעט בכל העולם, כמעט בו-זמנית. מה עוד שמדובר בסרטים שההצלחה שלהם ידועה מראש, אף פעם לא בסרטים קטנים ומעניינים. אני לא רואה למה למפיצים בארץ מגיע צל"ש על זה.
אם מישהו היה טורח להביא לארץ סרטים "אלטרנטיביים" טובים ש(עדיין) לא הוכיחו את עצמם כלהיטים קופתיים בארה"ב – על זה היה ראוי לקבל דג זהב.
''בית חרושת לכדורגל'' עונה להגדרה שלך.
אמנם כבר לא השנה
ואולי לא אלטרנטיבי במיוחד, אבל את "גיבור" היה לנו הרבה לפני האמריקאים. פשוט שמתי לב במקרה בעגבניות רקובות שהוא צץ שם באיחור של חודשים.
מתי זה יצא פה באמת? ובארה"ב?
בסין הסרט יצא ב-2002,
הבכורה בישראל היתה ב-10 ביולי 2003 (תודה ל"תרגומון").
בארה"ב – ב-24 באוגוסט 2004 (וזאת לפי ימד"ב).
במקרה של 'גיבור'
זה לא שאנחנו מקדימים, זה האמריקאים שמפגרים. הסרט יצא כמעט בכל מקום בעולם הרבה לפני שיצא בארה"ב.
בכלל, סרטים ''זרים'' מגיעים אלינו לרוב קודם.
ומאידך, לא מעט מתוצרת ארה"ב אנחנו מקבלים לפני אנגליה ומדינות אירופה. אז למען האמת, אני לא מבין למה אנחנו ממשיכים להתלונן.
כי אנחנו רוצים את 'צוות אמריקה'.
וגם את גארדן סטייט ושון של המתים. ואם כבר, גם דוני דארקו יהיה נחמד. וגלקסי קווסט.
מי מפונק? מי מפונק?
ואני סקרן:
היכן ניתן למצוא את הציטוט הנ"ל של פול אנדרסון? קראתי אותו ואמרתי לעצמי: "עצמי, את זה אתה חייב לראות במו עיניך."
ב'הנוסע השמיני נגד הטורף', כמובן
בערך 40 דקות מטריות מתחילת הסרט.
בקשר לציטוט - לא הבנתי אותו.
ובקון שאלתי אנשים מספר, כולל יונתן שראה את הסרט – ואף אחד מהם לא הבין אותו. מישהו מוכן להסביר לי מה הייתה כוונת המשורר?
בקשר לציטוט - לא הבנתי אותו.
לא ראיתי (ועושה רושם שלא אראה) ולא ברור לי ההקשר של הציטוט, אבל, מתוך ויקיפדיה האנגלית:
האצטקים הושמדו על ידי הספרדים באיזור המאה ה-16.
ארר...
יתרה מזאת, הפואנטה נעוצה בכך שאין ממש קשר בין השיטה המטרית ובין מניין הדקות. כאילו, דה.
ארר...
אה, עד עכשיו חשבתי שהשיטה המטרית היא הסיבה לכך שהפירמידה משתנה, לא לכך שהיא משתנה כל עשר דקות.
אגב, זה רעיון מעניין בפני עצמו. האם "עשר דקות" מכיוון ש"עשר" אמור להיות עגול, בצורה כלשהי? כי אם אין חשיבות ל"עשר" אלא דווקא ל"דקות", הציטוט אולי לא נטול הגיון לחלוטין – הבבלים הם אלו שהמציאו את הדקות (במובן זה שחילקו את היממה ל-24 חלקים, שכל אחד מהם הורכב בעצמו מ-60 חלקים, שהם הדקות), אבל אני לא בטוח אם לאצטקים לא הייתה שיטה דומה.
* מוחלט... אבל רק לשיחה הנוכחית
תגיד מר לזר, ראיתי תגובה שלך בקשר לשמש נצחית בכתבה על הסרט, אז חשבתי **שתוכל לענות לי אתה לפחות: על איזה קטע של אוקיי מדובר? בסוף (כנראה ש קטן.. לא רציני), כשהם בחוף והבית מתפרק? יש שם איזה משו של אוקיי? אני ממש לא זוכר..
* ובכל זאת, זה לא היה לגמרי מכיוון שהוא כן היה קשור לכתבה, רק לא לשיחה הנוכחתי.. אנא סלחו לי
** דרך אגב, כמובן שכולכם מוזמנים לענות, ואף רצוי..
ברור לי שלא הגיוני, מבחינה
היסטורית או כל בחינה אחרת, שהפרמידה נבנתה על פי השיטה המטרית. מה שלא הבנתי זה למה המשורר חשב – בשם האלוהים – שאם הפרמידה בנויה בשיטה המטרית היא אמורה להשתנות?…
ברור לי שלא הגיוני, מבחינה
הפירמידה השתנתה כל כמה זמן בסרט- זה נתון.
אבל אילו היא הייתה בנויה בשיטה המטרית, היא לא הייתה משתנה כל עשר *דקות*, כי את הזמן אנחנו לא סופרים בשיטה המטרית (יש 60 דקות בשעה, לא 100)
ברור לי שלא הגיוני, מבחינה
זה כבר לא בהכרח "השיטה המטרית" אלא פשוט בסיס ספירה עשרוני – ואני לא בטוח אם האצטקים עבדו עם כזה, אגב. אלא שהמלכוד האמיתי מצוי בשאלה "איך האצטקים סופרים דקה"? כי הרי דקה (מהסוג שאנחנו מכירים) היא החלק השישים של החלק העשרים וארבע של היממה. לכן אי אפשר להגיע בכלל למושג של דקה בלי לעבור קודם דרך בסיס ספירה 60.
ברור לי שלא הגיוני, מבחינה
ממה שדן אומר עושה רושם שיש כאן הוצאת דברים מהקשרם – השיטה המטרית רלוונטית לכך שהשינוי הוא כל 10 דקות, והסיבה לשינוי היא כבר אופרה אחרת.
היי היי
אם אתה רוצה לטעון שיש הגיון במשפט הזה, שיבושם לך, רק תוציא אותי ממערכת הטיעונים שלך. בסוף עוד יחקק בזכרון הקולקטיבי של האתר שאני אמרתי את זה.
היי היי
אם תשים לב, אני דווקא טוען שהמשפט הזה יותר מטופש משניתן לחשוב מלכתחילה.
המשפט הזה *לא יכול* להיות מטופש יותר מכפי שניתן לחשוב מלכתחילה
האמריקאים
מודדים בשיטה לא מטרית, כמו שהבריטים עשו פעם, ולכן 12 אינץ' = 1 רגל (30 ס"מ במטרית).
לצרפתים היתה שיטה מבוססת על 8 (יש אפילו מעלות ראומיר שמגיעות מ-0 ל80).
בקיצור, אילו הם היו צרפתים עתיקים היא היתה משתנה, לכאורה, כל 8 דקות; אילו הם היו בריטים היא היתה משתנה כל 12 דקות; ואילו הם היו חיים במזה"ת אולי הם היו יודעים מה אורכה של דקה.
לאמריקאי "השיטה המטרית" אומרת שהכל על בסיס עשר. וכנראה שלאמריקאי המסוים הזה, זה כל מה שזה אומר.
תודה. :)
הטריילר ל- 'Because of Winn-Dixie' ...האימה, האימה...
אה, כן, וכמעט שכחתי.
אחרי שראיתי את הילדה והכלב הסכריניים-עד-כדי-גרימת-הקאה-ספונטנית האלה, עם הקול-נוטף-הדבש-החומצתי של הקריין בטריילר, ביליתי חצי שעה מכווץ לכדור בפינת החדר, ממלמל לעצמי "זה בסדר. זה בסדר. הם לא יכולים לפגוע בך כאן".
מרדף הלאדות
לא התרחש אי-אז בסרט הראשון?
לא. שם זה היה מיני מיינור.
בהתחלה התרעמתי על האקדמיה בגלל הבחירה המגוחכת
בסרט השנה, אבל אז היא (האקדמיה) כבשה את לבי מחדש עם הדקה שנבחרה במקום הראשון.
אוקיי
אכן טקס נפלא. צחקנו, בכינו, הייתה דקה לזכר קורבנות הצונאמי, והאקדמיה הביאה אותי לסף דמעות בדקה האחרונה.
טקס מצוין, כרגיל
אני חייב להודות שעם רוב הבחירות אני מסכים, אם כי לצערי לא ראיתי הרבה סרטים חדשים השנה.
עם זאת, תהייה לי: חשבתי שראשי התיבות של האקדמיה היו 'האלמקטעד"א' ולא 'האלמקמשעד"א'. אני מחכה לראשי התיבות האלו בכל שנה.
טוב, שתהיה שנת סרטים פוריה לכולם, ותודה רבה לכל המברכים ביומית של אחרי הקון. אני רץ לשיעור.
דבר אחד בכל הכתבה שהפתיע אותי:
אושן 12 היה בין המועמדים לסרט השנה? הוא היה כל כך… סתם. אפילו עם בראד פיט!
אבל קלעתם יפה, לפחות עם מה שאני ראיתי, ובעיקר עם ארתור. איזה סרט מאכזב.
הייתי איתך לאורך כל הדרך
זאת אומרת – לא הסכמתי לכמעט כלום, אבל לפחות הבנתי. חוץ מדבר אחד…
בעלילה הדבילית של השנה מוזכר בריכת שחיה – למה?? (ועוד לצד מצטיינים כמו טיים ליין).
הייתי איתך לאורך כל הדרך
לא יודע מה איתך, אבל אני לא הצלחתי להתרכז בעלילה. אולי בגלל זה.
לא.
אבל העלילה מאד פשוטה מאד לינארית, נכון לא ברור כל כך מה קורה. אבל בבניית מתח, אוזון הוכיח את עצמו כאמן בסרט הזה. מסתורין טוב, הוא תמיד מסתורין שאתה לא יכול לנחש לגביו. ואת זה יש בסרט הזה בכמויות, בעיקר שהוא לא דומה לשום דבר שנעשה בעבר. וגם בגלל שהכל שם כל כך רגוע וכל כך שליו, וכל כך סולידי. והכל כל כך מוחבא מתחת לפני השטח, ובנוסף יש שם מוזרויות קטנות כאלה אל-לה לינץ' אבל בלי להגזים.
ואז מגיע הסוף, שהוא סוף די ברור בסופו של דבר, והוא גם סוף שהופך את הסרט כולו למשל ארס פואטי (חלקית) מאד נחמד. ועם זאת, לוקח דקה להבין אותו, שזה מבחינתי דבר נהדר. והוא כשלעצמו מהווה המשכיות ברורה לאווירת הסרט כולו
מסתורין היה.
לא אמרתי שהסרט בכללותו היה אחד הגרועים של השנה, למרות שלא אהבתי אותו. אווירה היתה בשפע, אבל העלילה היתה מטופשת.
כנראה שאנחנו פשוט לא מסכימים לגבי ההגדרה של ''עלילה מטופשת''
מבחינתי עלילה מטופשת היא עלילה שגם על הנייר נשמעת לא הגיונית ומסוספנדת לחלוטין. בריכת שחיה לא היה כזה (לפחות עד החמש דקות האחרונות של הסרט).
איזה קטע, בדיוק ראיתי את הסרט הזה היום בעבודה.
ובאמת התלוננתי שהסרט זז לאט נורא, שהוא לא מעניין, ושהדבר היחיד שגרם לי לא לנקר הוא הדמיון המטריד בין ז'ולי לאפרת בוימולד.
שבצירוף מקרים מפתיע
שתיהן היו טינקרבל.
כל כך נכון.
לאורך כל הסרט (ובשמונה נשים) המשכתי לעשות השוואות בין לודווין סנייה (או מה שהשם שלה לא יהיה) לאפרת בוימולד, פשוט תאומות. (ומי, א"כ המקבילה הצרפתית ליהודה לוי).
לא^2 סנללי''ם כנ''ל
אין שום בעיה לגבי הרצח, כל מה שצריך לדעת הוא שבסוף הסרט הכל יתגלה, ואכן יהיה מניע לרצח. התעלומה כולה תתברר. הסרט כולו, מוליך לתעלומה שבכל סרט רגיל או נורמלי, היתה מתבהרת בסוף ברור לחלוטין. אנחנו גם לא יודעים מי האמא של ג'ולי ומה היחס ביניהם, ומה היחס בין ההורים שלה עצמה. ובכל זאת, נמצאות כאן כמה תעלומות שיכולות וצריכות להתבהר.
עד כאן, אין שום דבר יוצא דופן.
היוצא דופן היחיד הוא שהתעלומה לא התבהרה בסוף, מצד שני מה שכן התבהר בסוף הוא הנושא של הסרט. והוא – שבעיקרון אין כאן תעלומה אלא רק תיאור של תהליך כתיבת רומן. פתרון התעלומה לא חשוב, בגלל שהנושא עבר מהתעלומה, לכתיבה עצמה.
מבחינתי לפחות, זו הברקה גדולה של אוזון (בסרטו הטוב ביותר וראיתי את שני סרטיו הארוכים הקודמים, מתחת לחול, ושמונה נשים).
אבל עדיין, התבנית עד אותו שלב, היא תבנית קלאסית שמשלבת קצת לינץ', הרבה מסתורין, ותעלומה לינארית בסך הכל.
ולכן שאלה. אילו אכן בסוף התעלומה היתה מתבהרת והיינו מגלים תשובות לכל השאלות ששאלנו את עצמנו, האם אז העלילה לא היתה רגילה וברורה לחלוטין?
יצרים = Blow Up ?
כן
סוף סוף סרט שאנחנו מסכימים עליו ?
אני סבור שיצרים של אנטוניוני הוא יצירת מופת.
בזה הרגע שכנעת אותי לא לראות את ''בריכת שחייה''.
"Blow Up" הוא לטעמי סרט בלתי-נסבל.
למה ?
אני מפנה אותך להודעתה של ניקי למטה.
הסינופסיס שהיא כתבה שם מתאים גם ל-Blow-Up.
זה בדיוק מה שחשבתי על ''לידה''
את דקה מספר 4,
"בוקר טוב, סוף העולם הגיע" משחר המתים, הייתי מתגבר ב-"בוקר טוב, יש לי חמרמורת מהגיהנום" מ"שון והמתים".
ולא, אני עדיין מכחיש את השם שהסרט הזה קיבל בהפצת הדויד שלו בארץ.
והוא?
שטן! לא תפתה אותי לחזור עליו.
http://www.globusunited.co.il/Content/MovieDetails.php?MovieId=1274
לפחות ''מת על ההספד'' לא לבד
לפחות ''מת על ההספד'' לא לבד
יש טרנדים שהאלמקטעד"א מצליחה לעצום את עיניה מולם.
אני מקנא.
באמת, מה עם סקר השם המעוברת הגרוע של השנה?
וברור שגם הטקסט שם לא ממש קשור לסרט.
הסרט מוצלח דווקא בגלל ששון הוא הטיפוס האנגלי הממוצע, ולא כמו שכתוב שם.
גם לא ברור לי על איזו "הצלחה אדירה" הם מדברים, אם כי מן הסתם הצלחה סבירה היתה גם היתה.
סבבה של סרט, אבל סרט איכות?
ראינו אותו סרט?
סבבה של סרט, אבל סרט איכות?
הגדר "סרט איכות", ובאיזה הקשר אתה משתמש בביטוי הזה? כי אני לא עשיתי בו שימוש, אם זכרוני משרת אותי נאמנה.
הממ. שוב נפלתי קורבן לשרשור.
התכוונתי להגיב למאמר ישירות וכנראה מרוב התרגשות…
דקה אחת שהייתי מוסיף
משחק הסלבריטאים ב"שחר המתים". הרגע הכי מצחיק בסרט אימה עשוי טוב.
ראיתי את שמש נצחית ולא הבנתי את הדג האדום....
מישהו מוכן להסביר לי על איזה דקה מדובר מתוך שמש נצחית?
הדקה האחרונה בסרט
האקדמיה לא אכזבה
אמנם לא ממש תואם את הבחירות שלי, אבל בסופו של דבר אין הפתעות גדולות.
אני הייתי נותן ל"שמש נצחית" את פרס השנה, ולא הבנתי למה לעזאזל "אושן 12" היה בין המועמדים הסופיים?!
אני מוחה על חוסר היחס ל"חינוך רע" המעולה של אלמודובר, לדעתי הוא בין החמישייה הפותחת של השנה.
ומעל הכל, חוסר היחס הכללי לסרט "ילדות רעות", אל תתנו לז'אנר להטעות אתכם, מדובר בקומדיה מצוינת, כתובה מעולה שמצליחה להפתיע.
אול הייל לינדסי.
'ילדות רעות' היה די אחלה
ובטח היה מגיע גם לרשימת המועמדים הסופיים אם רק הסוף שלו לא היה כל כך גרוע.
אושן 12
אחת משתי הפתעות שהיו לי השנה.
אושן 11 היה… לא משהו, לטעמי לפחות. ובכל זאת הלכתי לשני ונהניתי מכל רגע – לא שאושן הוא "שמש נצחית", אבל 12 הוא בהחלט ה-11 החדש. הסרט מרח לי חיוך על הפנים, עם עריכה מגניבה, ופסקול מקפיץ. ואפילו הייתה עלילה שמכבדת סרט שלם, שלא לדבר על סרט המשך.
ההפתעה השנייה היא בסרט הרבה פחות משמעותי. רשיון לגנוב (אחרי השקיעה) – בא לי להרוג את המתרגמים (אחרי השקיעה, לפני השקיעה, הכי מהר שרק אפשר) – שראיתי בעקבות המלצת חבר, תפס אותי לגמרי לא מוכן. אני ציפיתי ל"מלכוד" פוגש את "ג'יימס בונד" וקיבלתי קומדיה רומנטית עם קצת שוד בצד – מנוער, לא מעורבב. אהבתי אותו מכל הסיבות הלא נכונות (פשוט כי אין אחרות).
היאח הידד לסרטי קיץ מטופשים שמחממים את החורף. לא כל הדגים צריכים ללכת לסרטים הטובים באמת.
אה…סליחה. נסחפתי. בעצם, גם אני מסכים עם הבחירות שעשו כאן…
אושן 12
דווקא אני לא סבלתי את אושן 12
את אושן 11 אהבתי היה סרט פשע מגניב ומתוחכם.
אושן 12 לא אהבתי .
ר סוף מצוץ מהאצבע.
ציפיתי ליותר אקשן ותיחכום מהסרט הזה .
מאגניב
אני מסכים, אחלה טקס..
למרות שיש כמה פרסים שלדעתי חולקו שלא בנכון: שמש נצחית לדעתי הרבה יותר טוב מאינקרדבלס, את החתול משרק יותר אהבתי מעדנה (בעצם, לא בטוח). אם זאת, גם היה הרבה דברים שהסכמתי איתם לחלוטין: סין סיטי זה בהחלט הטריילר הכי טוב בשנים האחרונות (נבהלתי תחילה כשהצלצול צויין ולא זה), היום שאחרי מחר פעלולים מרשימים, ספיידרמן 2 היה בהחלט הפתעה, והרבה מהדקות היו ממש טובות! למרות שאני לא בטוח על איזה קטע מדובר משמש נצחית.. ואגב, garden state זה אחד הסרטים שאני הכי מחקה לו בעולם, וכל פעם מחדש שאני שומע שהוא לא יגיע זה מדכא כלכך! למה לא?? אוף הוא נראה כלכך מעולה!
גרדן סטייט
אני כבר התייאשתי מלחכות, חוץ מכמובן לחכות שהדויד יגיע לאוזן. וזה אמור להיות בקרוב.
האחח טקס איכותי
היה השנה. אני האמת הייתי בוחר בקיל ביל 2, אבל ללא ספק משפחת סופר על ראוי בהחלט(וגם שמש).
אישית לא כל כך סבלתי בארתור, בכנות יותר סבלתי בטורף נגד הנוסע, אבל לא משנה. ארתור סרט רע, אבל לא עד כדי כך.
אהבתי לראות את זה שה"אוקי" של שמש נצחית קיבל את מקומו, לא ספק הרגע שהכי ריגש אותי בקולנוע השנה.
חבל שהאתר לא הצליח לספק ביקורת ליצירת המופת קסם נעורים, ניסיתי לכתוב עליו ביקורת אבל יש כל כך הרבה מה לומר עליו שלא ממש הצלחתי וגם ממילא לא היו מפרסמים אותה.(אני ראיתי את הסרט שנה שעברה, ולכן גםהוא לא ממש קשור לי לשנה הזו)
בכל מקרה השנה הזו נשענה על שלושה סרטים, שמש נצחית, משפחת סופר על, וקיל ביל,ואמריקאן ספלנדור, ובסופו של דבר הם מוכיחים שהייתה שנה טובה, הרי שנה שעברה היה לנו את שרה וקיל ביל, אלה היו הסרטים הבולטים, אז למרות שהרבה חושבים שהייתה שנה רעה לדעתי הייתה שנה טובה.
מה שכן היה חסר איזה סרט פולחן קטן השנה משהו שאף אחד לא ראה, סרט כזה קטן ואיכותי שישלים לי את השנה, אב לא נורא, אגבלסרטים שלא ראיתם ובטח היו טובים הייתם צריכים להוסיף את בוקר טוב, לילה, שהוא סרט נפלא.
למרות הכל ובזכות הכל, הייתה שנה טובה!
סרט הפולחן של השנה
בשבילי הוא Bad Santa, שראיתי בטיימינג מושלם – יום לפני הקריסמס הראשון שלי. אפילו שהוא יצא ב-2003. בילי בוב ת'ורנטון מצוין כתמיד, הפקה של האחים כהן שרוחם אכן שורה מעל הסרט, בימוי כיפי של טרי זוויגוף ("Ghost World", או "העולם שבפנים" בעברית), וג'ון ריטר בתפקידו האחרון. והכי טוב – כמות בלתי מתקבלת על הדעת של רוע, גידופים ושלל ואריאציות על מילת ה-F, מבלי לגרוע מהיות הסרט הזה סרט קריסמס קלאסי.
אגב, "בית של חול וערפל" המצוין נעדר מהטקס השנה משיקולי תאריך, משיקולי אי-צפייה, או משיקולי טעם?
אי-צפיה.
אז מה עם איזה סלמון ספק קטן בשביל החבר'ה?
רק בשבילך, קבל סלמון.
וו-הו! אני רץ לספר לסר בן
די לסר בנות!
סרט הפולחן של השנה
היה, מבחינתי לפחות, Garden State. שקלתי ברצינות לא להצביע בכלל במוקדמות עין הדג כמחאה על כך שהוא לא מופיע שם. פשוט סרט קטן ויפה.
מחאה נגד מי?
הסרט לא מופיע ברשימת המועמדים מכיוון שהוא לא הוקרן בארץ. אם זה היה תלוי בי, הוא היה מגיע מזמן. אם למחות, אז נגד המפיצים.
מחאה נגד מי?
אני מוחה בכל מקרה.
נגד המפיצים, נגד ממשלת ישראל, וגם נגד הסקר שלא הכניס את האופציה "בכל זאת".
כמובן שאין לקחת אותי ברצינות, כי בסוף הצבעתי.
אבל היה לי קשה מאד להצביע כשהסרט היחידי שהוא באמת לדעתי סרט השנה כלל לא הופיע.
מסכימה עקרונית
מבחינתי חמשת סרטי השנה הם:
גארדן סטייט, שמש נצחית, באמריקה, ספאנגליש ולמצוא את ארץ לעולם לא.
מסכים לגמרי איתך
…בתוספת "להרוג את ביל" קטן
טרם הספיקותי לעיין בו
אז נא עייני בו במהרה
זה בדרך
אם כי,
מצד אחד, הראשון ממש אכזב אותי. היעדר העלילה גרם לי שעמום אינסופי, המחוות לסרטים יפניים וקילוחי הדם לא הזיזו לי בשיט. גם שם זה מיותר לי ברמות, והתחושה הכללית שלי היתה "נו, כמה ארוך הסרט הזה? זה לא עומד להיגמר?"
מצד שני, הבנתי שמאוכזבי הראשון נהנו בשני, ולהיפך.
אז יש סיכוי.
אוי, למצוא את ארץ לעולם לא...
אם רק היית יוצא כמה ימים קודם…
אני מקווה שהוא לא ישכח עד סוף שנה הבאה, זה נראה כל כך רחוק.
אחח זה סרט נפלא
ראיתי אותו בפסטיבל בחיפה והוא פשוט מבריק… בעיקר בגלל ג'וני דפ הגאון
אחח זה סרט נפלא
אכן, סרט מבריק. ומקסים. ונפלא. וסוחט דמעות! אני מודה, הזלתי דמעה, (טוב. לא אחת). ג'וני (שוב) מבריק שם (משהו חדש?) והילד- פיטר, הוא זה שגרם לי לבכות! "לא!, אל תעשה את זה! אל תביא את המבט הזה מלא בדמעות שגורם לי (ןלעוד כמה אנשים באולם) לבכות!" זה מה שאמרתי לעצמי….
טוב. נסחפתי.
היי, ''באמריקה'' לא נשכח. אז יהיה טוב
לטעמי דקה נוראית
היא היתה נורא "סרט אמנותי כזה", ולא הבנתי אם היא אמורה להיות מצחיקה. ואת הסרט דווקא חיבבתי.
תגובה
אני נציג של תאטראות ישראל ורציתי להגיב על עניין הפוסטרים הכל מתורגם מהפוסטר באנגלית וכל התמונות מציגות את אותם התמונות מהמקור אין כל שינוי בפוסטרים שמגיעים מחברות ההפצה בארה"ב
עצה לתאטראות ישראל.
לימדו עברית.
סליחה?
אני מאוד בספק אם אתה באמת נציג של חברת תאטראות ישראל (בדרך כלל נציגים רשמיים של חברות מכנים את עצמם בשמות בסגנון "אברהם כהן" או "דרור שמעוני", לא "קניזארס", וכותבים עם סימני פיסוק), אבל אם כן ואם לא, תסתכל טוב טוב בשני הלינקים שלמעלה, לפוסטרים המקוריים של 'סקיי קפטן' ולאתר המבוסס על הפוסטר הישראלי, ותגיד אם אתה לא מבחין בהבדל כלשהו.
עוד 2-3 דקות
קיל ביל 2 : היציאה מהקבר
ספורי דגים: הבן נושא על כפיו את אביו + ההלויה
על סיפורי דגים.
גרם לי לייבב, מה שאף פעם לא קורה לי.
אגב, שנה הבאה אפשר לחלק את פרס ''דג הבבל''
לסרט הזר של השנה.
רגע, זה רציני?
אני לא ממש הבנתי אם הכל כתוב ברצינות או שזה הומור כזה…
"משפחת סופר על" סרט השנה?!
הטראנד הטוב של השנה גיבורי על?!
שחקני השנה שתי דמויות מצויירות?!
זאת חייבת להיות בדיחה!
איך זאת תהיה בדיחה ואתה לא צוחק?
חצי-עוף על גארדן סטייט:
אני כ"כ מאוכזבת. אחרי הטריילר המהפנט וכל ההמלצות מחברים וירטואליים מאמריקה, זה התגלה כאחד מחצאי-הסרטים הכי סתמיים, משעממים ותמוהים שאי פעם ראיתי באופן אקטיבי (בניגוד לסתם זבל שיש בטלוויזיה, נו). למה חצאי? כי אחרי 40 דקות שבהן חיכיתי שתיגמר האקספוזיציה ושהסיפור הארור יתחיל כבר, החלטתי שנמאס לי. אפילו השחקן הראשי רחוק מלהיות מרשים כמו בטריילר, ולמעשה הוא די דוחה.
סיכום מקוצר של הסרט, לנוחותכם:
דמויות משנה: "שלום! מה העניינים! אנחנו נורא מוזרים ודפוקים אך לא בשום צורה מעניינת, משעשעת או מעוררת סימפטיה!"
גיבור: "הייתי עונה לכם, אבל אני פלגמטי מדי."
דמויות משנה: "עכשיו נחלוק איתך פרטים מאוד אישיים מהחיים שלנו, אך נעשה את זה נורא בנאלי."
(מוסיקה מרגשת מתנגנת)
גיבור: "וואטאבר."
(מוסיקה מרגשת גואה)
(קאט לסצינה הבאה, לפעמים ממש באמצע האנקדוטה)
(וחוזר חלילה עד-אין-קץ)
לכי לא לראות את ''נפוליאון דינאמיט''.
או שבעצם, כבר לא ראית אותו. הרי תיארת אותו כל כך טוב.
ב''נפוליאון דינאמיט'' אין מוזיקה מרגשת.
סרטי סבתות זה עניין של השקפה
אני לא מסכים עם ההשקפה הזו בכלל והלוואי שאנשים שהולכים לסרטים מתוצרת אירופה היו מתנערים ממנה. כמובן שאם המפיצים והיחצנים חושבים כך אז מה הפלא, אבל עובדה היא שסרט כמו "עם הראש קיר" – סרט מצוין שלא הוזכר באתר אפילו פעם אחת – לא מיועד לסבתות אלא דווקא לצעירים, שלא לדבר עם "שבעה צעדים" (ובלי להכנס לעניין הזמן שחלף בין יציאתו לקולנוע בדרום קוריאה, בזה אנחנו לא שונים מארה"ב).
מה ארה''ב קשורה?
במה שקשור לייבוא סרטים זרים, ארה"ב היא אחת המדינות המפגרות ביותר בעולם. היא לא צריכה להוות דוגמה לשום דבר.
That said, 'שבעה צעדים' הופץ בארץ פחות או יותר במקביל ליתר אירופה, כך שבעניין זה כנראה שאין הרבה על מה להתלונן (הבעיה היא שהוא לא פורסם ושווק כמו שצריך ונעלם מהמסכים כמעט מיד, אבל זה עניין אחר).
בקשר ל'עם הראש בקיר', אתה כנראה צודק. לא ראיתי את הסרט. אבל מלבד שני אלה, כמה דוגמאות לסרטים זרים שפונים לצעירים אתה מכיר, לעומת כמה סרטי סבתות?
אני לא מסכים עם השקפת הגיל
כלומר שהתפיסה היא שקולנוע איכותי הוא לרוב "סרטי סבתות" מול מעט (או בודדים) "לא סרטי סבתות".
ראיתי גם את "אביב, קיץ, סתיו, חורף…. ואביב", "תסתכלו עליי", וגם "דמעות של גמל", למה רק סבתות אמורות לראות אותם? כי ככה הם משווקים? הרי כולם יכולים להנות מהם.
נכון ש"תיבה רוסית" ו"אב ובנו" לא היו אהודים עליך וכנראה גם על רבים מהגולשים, אם זה בגלל שהם סרטי סבתות אני לא יודע, וכנראה סביר גם שזה קשור לעובדה ששניהם סרטים של אחד, סוקורוב שמו.
את האמת
רוב הסרטים הזרים האחרונים שראיתי בזמן האחרון, והאחרונים שיצאו בארץ באמת יכולים להיחשב "כסרטי סבתות"
"אביב, קיץ ,סתיו, חורף… ואביב" הוא בהחלט סרט טוב-אבל בהחלט סרט שאנשים בני 18 שאוטוטו מתגייסים ירצו לראות לילה לפני
וגם "עם הראש בקיר" הוא סרט טוב, אף על פי הדאחקות הלא מצחיקות, לא ממש נהנתי בו, אבל מה שכן אפשר לתת לו את הקרדיט שמגיחע לו ולכתוב עליו דבר אחד או שניים "בעין הדג"- תאמינו לי הוא שווה את זה
ולסיכום: סרטים זרים הם לא סרטים גרועים- אלא רק סרטים לבעלי סבלנות רבה וחובבי קולנוע "אומנתי" עלאק
באמת כשרציתי לקחת את סבתא שלי לסרט
הייתה לי ממש בעיה. כל הסרטים הם אלימים מידי, או מהירים ושנונים באופן שהיא לא תבין, או מלאים בסקס. בסוף לקחתי אותה ל"סיפור פשוט", בלי לדעת שזה סרט על כמה מבאס זה להיות זקן.
מה שאני באה להגיד זה שכשאתם אומרים "סרטי סבתות", הרבה פעמים אפשר לומר בעצם "סרטים שרק בני 16 עם מנוי לסינמטק יסכימו לראות, וגם זה כדי שיוכלו לקטול אותם אח"כ". לא זוכרת שראיתי סבתות אמיתיות בסרטים האלה.
הן שם עם בני ה-16...
בסינמטק חיפה לפחות, סרטים מהסוג המדובר דווקא בדרך כלל כן מאוכלסים במנויי סינמטק מגיל הזהב, ולא רק באותם בני ה-16 עליהם את מדברת (גם הם שם, כמובן)…
מאוד מסכים עם דקה 16.
הגחליליות לא משקרות
אני לא מסכים עם הרבה מהבחירות, אבל אחרי הקריאה הן נראות לי הגיוניות באופן חשוד. בכל אופן, רציתי לנצל את הבמה כדי לחלק את ארמדיל האלומיניום לסרט הכי גרוע של השנה מבחינתי:
נכון, היתה השנה כמות אדירה של סרטים משעממים, מחורבנים, מגעילים ובעלי רוח נאציסטית (שלא מסוגלים לחשוב בעצמם), אבל היו שני סרטים שהתעלו לטעמי מעל כולם: 'מרד החיות' ו'הפסיון של ישו'. לפי מדד הגחליליות על שם הקוסם מארץ ים, שניהם עברו, בתיקו 30 הבהובי סלולרי, את כל שאר הסרטים שיצא לי לראות השנה. ההבדל הוא שאת 'מרד החיות' ראיתי בקולנוע יחד עם שותפים לצפיה ועשרות צופים אחרים, ואילו את 'הפסיון של ישו' ראיתי בDVD, כך שבכל 30 הפעמים שבהם הפלאפון נפתח כדי לבדוק את השעה, אני הייתי האחראי. ואתם יודעים מה? אפילו אין לי פלאפון. יצאתי במהלך הסרט כל פעם כדי לשאול מהשכנים פלאפון ולבדוק מה השעה, ובאותה הזדמנות להפיג קצת את השעמום. ואם זה לא מספיק, זה גם הסרט הכי פחדני ויומרני שיצא לי לראות. הסרט הגרוע של השנה בלי מצמוץ. המקור היה יותר טוב.
באותה הזדמנות, אני רוצה להעניק את פרס ארמדיל הפלטינה לסרט המושמץ שלא בצדק. חשבתי לתת אותו ל'לחסל את הליידי', אבל מסתבר שהרבה גולשים באתר דווקא רואים בו סרט נחמד, לכן הפרס הולך ל'הכפר'. אמנם טוויסט דפוק ובמאי יומרני, אבל השחקנים נהדרים, השוטים מרהיבים, וסצינה אחת ראויה לקבל את תואר הדקה הטובה ביותר בקולנוע לשנת 2004. הבחירה של הרבה מסכמים בו בתור אחד הסרטים הכי גרועים של השנה, נראית לי תמוהה מדי.
דג הפעמון (רגע של סטטיסטיקה)
מקורות מוסמכים מסרו לי שהפעם התחבטה האקדמיה בבירור בין שני סרטים ל"דג הזהב": "משפחת סופר-על" (מס"ע) ו"שמש נצחית בראש צלול" (שנב"צ). הבחירה הסופית הייתה מעניינת, מכמה אספקטים שונים:
1. ההימנעות מבחירה בשנב"צ מנעה קונצנזוס נדיר בין רד פיש לבין יאיר רווה ("העיר") ודבורית שרגל ("רייטינג"), ש*שניהם* בחרו בשנב"צ כסרט השנה (הוא גם זכה במקום ראשון במשאל הקוראים של יאיר רווה). מדובר ממש במקרה נדיר של קונצנזוס, ואני מקווה שהוא הקדמה למה שכולנו מצפים ממנו – סוף סוף אוסקר תסריט לצ'רלי קאופמן.
2. לעומת זאת, יש לי תחושה שהבחירה במס"ע תשבור מסורת של שלוש שנים, שבהן לא הייתה התאמה בין בחירת האקדמיה לבחירת הקהל ב"סקר סרט השנה של עין הדג". בשלוש השנים בהן התבצע סקר סרט השנה, הקהל המשיך – בעקשות חסרת פשר – לבחור בשלושת חלקי "שר הטבעות" כסרטי השנה 2001,2002, 2003. לעומת זאת, האקדמיה התחמקה בעקביות מהענקת דגזהב לשר"ה, ובחרה בזה אחר זה ב"רקוויאם לחלום" (מקום שני בסקר הגולשים), "דוני דרקו" (לא השתתף בסקר הגולשים כי לאקדמיה יש פריבילגיות) ו"להרוג את ביל, חלק ראשון" (שוב, מקום שני בסקר הגולשים). למה כל ההקדמה הארוכה הזו? כי אני מרשה לעצמי להמר שהשנה תישבר המסורת, והסרט שקיבל דג זהב, "משפחת סופר על", יהיה גם הזוכה בסקר הגולשים (ההימור שלי הוא של זכייה בהפרש גדול, כאשר על המקום השני מתמודדים צמוד-צמוד "שמש נצחית" ו"להרוג את ביל".)
מה מקורות מוסמכים?
זה נאמר בטקס עצמו!
בקשר למשאל הגולשים, אני כמובן מנוע מלהגיב, ואני אשתדל גם להימנע מטיזרים בנוסח "אני לא יכול לספר מה בדיוק קרה, אבל יש הפתעות!" (למרות שיש). אני אומר רק דבר אחד – עם כל הכבוד לשר"ה, אני ממש שמח שסוף סוף הוא לא משתתף בסקר. על פי תוצאות המוקדמות עד כה, סקר סוף-השנה הזה יהיה, לשם שינוי, מעניין.
נו, ויש מקור יותר מוסמך מזה?
מסתבר שלא.
תוצאות האמת הגיעו, ומסתבר שאני ממשיך בעקביות לבחור את הסרט שמגיע למקום השני בסקר סוף השנה.
פינגווין הזהב 2004 - פרק 3
הדבר הטוב בטקס פרסים פרטי שמעט מאוד אנשים בכלל יודעים עליו, הוא אי התחייבות לקונצנזוס. מבקר מקצועי צריך לתאם עמדות עם עמיתיו בכדי שלא יצא עוף מוזר ויסולק מהחבורה (מעניין מה עושים בחבורה של מבקרים, אולי משחקים "שש מעלות לפרנסואה טריפו"?). מצד שני, כותב במגזין או אתר המתמחה בלהיות מגניביישן, מחוייב לבחור בשוברי הקופות הגדולים ולהתעלם מקיומם של סרטים שנעשו מתחת לתקציב השנתי של מדינה בינונית באפריקה. מישהו כמוני, שאינו מחוייב לשום כיוון, רשאי להעניק מועמדות ולבחור באילו סרטים שירצה. לא משנה אם מדובר בזבלון אימה, או בסרט פואטי פלצני על החיים בארץ הרחק מכאן. העיקר שלא צריך לחשוש שיציפו אותי אימיילים זועמים בנושא "למה לא שמת את אורלנדו הממי?".
http://city.limmon.net/city.asp?user=265&pid=34650
למה לא שמת את אורלנדו הממי?
ככה.
פשיסט.
לא. את יפה.
אני מוחה.
האתר לא מחויב לבחור בשוברי קופות (לראיה: בשנה שעברה נבחר 'דוני דארקו'). אבל קורה שהאקדמיה לדגים התלהבה מאד מסרט שהוא, מה לעשות, גם שובר קופות, ולא התלהבה מסרט שהוא אולי טוב, אבל נו, בזה זה מסתיים.
ההערה לא התייחסה לעין הדג
"מגזינים ואתרים שמתמחים במניביישן" הוא תואר כללי לכאלה שלמעשה חושבים ש"מגניביישן" היא מילה עברית תקינה. עין הדג לא מוגבל בהתחייבות לפלצנות/שטחיות וזה מה שאוהבים בו.
''מניביישן'' זה כמובן תואר למעריצים של מני בגר
מפתיע
לא שמתי לב, אבל בעצם, איפה אומה? הרי זה האתר המכנה אותה "האלוהית" ואומנם בהופעה הטובה ביותר שלה(ומהטובות ביותר של שנות ה2000) היא אינה זוכה בשחקנית השנה, עם כל הכבוד לעדנה מודה(שאגב הייתה דקה על המסך, איך היא זכתה?) אומה הרבה יותר טובה, את זה שגולום זכה הבנתי זה היה בצדק, אבל קדימה, הגיע לאומה.
היא קיבלה אותו בשנה שעברה.
לא מבין לא מבין ושוב לא מבין.
ראיתי את סופר על עכשיו, את שמש נצחית בסוף החופש הגדול.
ככה שאם יש לי אפקט שרק, הוא רק לכיוון שלהם. ניסיתי. נורא ניסיתי להבין את הבחירה.
אחלה סרט. בהחלט. אפילו טוב. אפילו טוב מאוד!
אבל סרט השנה?!
התחרפנו?
איך אפשר להשוות בכלל? סופר-על הוא סרט כיפי, אקשן, מצחיק, וכו', אבל שום דבר שעוד לא ראינו.
לעומת זאת, היו השנה מספיק סרטים שחידשו המון ועשו את זה בצורה מוצלחת. אם להסתמך על הביקורות, כי לא ראיתי -יותר מדי- סרטים השנה.
הבחירה במשפחת סופר-על היא שקולה לבחירה ב.. נו, סרט פיקסר טוב.
חוץ מהמעבר לאנימציה ממוחשבת במקום גיבורים חיים ואמיתיים, אני לא חושב שיש שם משהו שעוד לא נעשה מחוץ למחשב. הם פשוט עושים את כל מה שנעשה, אבל בלי המיגבלות של הדבר שנקרא מציאות, ועושים את זה טוב.
אם מישהו הבין משהו אחרי כל הקשקוש הזה, אני מקווה שהוא הבין שאני לא מבין איך הוא נבחר. תודה.
נ.ב
ברור לי שזאת הבחירה של העורכים, אבל חשבתי שאולי כתגובה לתגובה שלי מישהו יפקח קצת את עיני למה שלא ראיתי בסרט הזה.
לא מבין לא מבין ושוב לא מבין.
ובכלל.. הבחירה של דמות שהופיעה על המסך לא יותר מ10 דקות (ואתם מוזמנים למדוד).. לפני שראיתי את הסרט ציפיתי לפחות לתפקיד משני. חשבתי אפילו שאולי באמצע הסרט אחת מהדמויות תשנה את השם, ואז אני אבין למי התכוונו. ואז היא הופיעה. ואז היא נעלמה.
אז בבקשה,
אם יש משהו בעדנה ובמשפחת סופר על שאני פשוט מסרב לראות, עזרו לי.
מסכימה חלקית.
כבר נשפכו הרבה טוסטרים על העניין של כמה לא חיבבתי את "משפחת סופר (אולטרה מגה) על", אבל העיניין של הבחירה התמוהה של עדנה הכתה לי בראש כמו משפט של אורי קליין. הרשו ל- "כאילו… מה?!", דמות לא מרכזית ומצחיקה בקושי. אז מה אם דובב אותי הבמאי או whatever, זה לא עושה אותה יותר שווה.
אם את חושבת שבחרתי בה
בגלל שמדובב אותה הבמאי או ווטאבר, אז אני ברוגז איתך.
רק ציינתי
שציינת שהעובדה שהבמאי (או whatever) של הסרט דובב אותה הוסיפה מעלות לדמות, מה שלדעתי לא נכון. הדמות של עדנה היא שטחית, לא אינטגרלית בעלילה, וחבל ל"בזבז" עליה את התואר דמות השנה, כשיש דמויות טובות ממנה פי כמה, אפילו בתוך הסרט "סופר על" עצמו.
לא נכון.
מעולם לא טענתי דבר כזה. בראד בירד הוא גאון בלי שום קשר.
לא נכון.
ובכל זאת,
אני הרבה פחות קטנוני בקשר לבחירה של עדנה, יהיו הסיבות מה שיהיו.
אלא על בחירה של סרט שסך הכל הוא די סטנדרטי לסרט השנה.
טעם אישי, וכאלה.
כל אחד מתלהב מדברים אחרים ומשתעמם מדברים אחרים. אני, למשל, לא מבינה את אלה שבחרו ב'שמש נצחית בראש צלול' לסרט השנה שלהם (גם לא את רד, שנתן לו את הדקה הכי טובה), כי בעיני, מתחת לכל הקישוטים המתחכמים-עלק, הוא סרט סטנדרטי ולא מעניין.
שטחית שטחית
אבל מגניבה!
אני חושב שרק אל דרייבר התקרבה אליה ברמת המגניבות, וגם לה יש מרחק לא קטן בינה לבין עדנה מוד (…ואורח).
הסצינות של עדנה הפריעו לי.
איך שהיא קיבלה הרבה יותר מדי שורות, זרקורים ותשומת לב, באופן לחלוטין מאולץ ולא אורגני לסרט – זה הרגיש כאילו *מכריחים* אותי למצוא אותה סטארית מצחיקה ובלתי נשכחת. מה אני אגיד לכם? לא בא לי. יש קטע כזה שקוראים לו subtlety, זה מאוד עוזר כשמדובר בהומור.
חוץ מזה, הפסודו-דראג-קווין המוגזמת כבר הופיעה בהרבה יותר מדי מקומות. הגיע הזמן להוציא את הגברת לפנסיה ולמצוא קלישאת-סיטקומים חדשה.
דווקא הדמות שלה לא נעשתה כקלישאה,
אלא התבססה על מישהי אחרת, שממש נראית כמוה ומדברת כמוה וכו' (וגם עוסקת בתחום האופנה, אלא מה). באופן משעשע משהו, החבר'ה של פיקסאר הצהירו שהם התבססו על מישהי מסוימת, אבל התברר שיש עוד מעצבת נורא עדנה-לייק, אפילו יותר עדנה מהזו עליה התבססו.
זה מזכיר לי.
בדיוק אתמול חרשתי את דיסק המהדורה המיוחדת של "ענק הברזל" בשביל ביקורת שאני כותב לאנשהו, ואחת הדמויות שהסרט נותן לה זמן מסך נורא קצר (פחות משתי דקות, כמדומני) נראתה לי מוכרת מאיפשהו. אז הרצתי את הדיסק אחורה וקריאת תדהמה נפלטה מפי – "אלוהים אדירים, עדנה?!".
ובכן, מסתבר שלא, לא עדנה. קודם כל, מדובר בדמות של גבר (והדבר מובהר בסרט מעל לכל ספק), וחוץ מזה, גם הדמות הזאת מבוססת בכלל על אדם אמיתי, שאפילו דובב אותה (אחד האנימטורים הקלאסיים של דיסני).
ובכל זאת, העיצוב העגלגל של הדמות מ-א-ו-ד הזכיר לי את עדנה.
יש לך לינק לתמונה במקרה?
זו גם הייתה התחושה שלי
למי שלא מכיר את עדנה המקורית ולא יודע מי זה בראד בירד, הדמות הזו לא כל כך מדברת. כאילו, נחמד…..
גם אני! גם אני!
(לא שותף לעדנה-ראמה, זאת אומרת. אני לא פסודו דראג-קווין).
עדנה מוד עוצבה ודובבה בכשרון רב, אבל אני חושב שהסגידה שהיא זוכה לה קצת מוגזמת. אחרי הכל, זו חכמה קטנה מאוד לגנוב את ההצגה כשאתה דמות אקסצנטרית ומטורפת שלא צריכה ליצור שום הזדהות או אמינות, ואין לה אפילו קונפליקט אחד לרפואה. לגנוב את ההצגה זה קל, להרוויח אותה ביושר- זה אתגר.
נ.ב- בראד, אם אתה קורא את זה, דע לך שאני עדיין מעריץ כל בלטה עליה אתה דורך. אל תעלב, באמת, אתה גבר-גבר.
Welcome ולא Wellcomed,
וה-B בשם המשפחה שלך צריכה להיות גדולה (Brad bird היא ציפור ששמה בראד), אבל חוץ מזה נורא אהבתי את הסרטים שלך.
איי... לרגע כמעט הפתיתי להאמין שזה בראד בירד.
אבל אז קינחת בשגיאת כתיב.
אויה.
אוקיי...
זה רק אני, או שעוד מישהו רואה את ההודעה הזו?
זה רק אתה.
הזיות much?
כמובן, שתמיד יכול להיות שזו רק אני ש*לא* רואה… הזיות הולכות לשני הכיוונים.
וכמובן, יכול להיות שאני פשוט מתעלמת מנסיון מתיחה קלוקל שאפילו לא עבר הגהה, גם זה מתאים לי.
אני לא חושבת שזה היה ניסיון מתיחה,
אלא סתם הודעה משעשעת. לא הכל צריך לקחת ברצינות.
בכיף, אין לי בעיה עם זה
אבל מה לעשות, אני קטנונית, גם הודעות כאלה צריך – לדעתי – לכתוב בסטייל.
''Sgerski'', לא ''Segersky''.
ראבאק, בראד, כמה פעמים צריך להגיד לך את זה?
נו, די.
בסוף יגידו שאנחנו לא נחמדים לחדשים.
עכשיו *זה* היה מצחיק.
אבל רד, בתור בוגר חיל החלל הישראלי
אתה בוודאי יודע כיצד לכוונן מנוע של מעבורת חלל, ולכן, משתמע מכך כי חמישה כוכבים יודעים להפיק סרטי DVD. או שמא זה נהכלל ב-50% השקרים שאתה נאלץ לשקר?
http://corky.net/redfish/about.htm
קודם כל, אין מעבורות בחיל החלל,
וחוץ מזה, אני הייתי כולה מפעיל מערכות, לא מכונאי.
ועכשיו רק נותר לגלות
איזו מחצית ממה שאמרת היא האמת…
מדוע הסרטים שלהם יותר טובים
עכשיו מה שאני הולך להגיד לכם הרבה ילדים יזדהו איתי מדוע שאתם מעבירים ויש סרט ישראלי אתם ישר מעבירים?
השחקנים הישראלים גרועים?
לא
אין סרטים?
לא
אין תקציב לעשות סרט טוב ?
לא
אז למה?
הסרטים של ישראל לא טובים כי אין במאים טובים מה זאות אומרת?
לא שאין במאים טובים פשוט אין להם את הרצון לעשות סרט טוב אין להם תקווה אין להם דימיון להפיק סרט טוב
למה?
כי האנשים שעושים את הסרטים הם לא מקצועיים הם מתחילים…
אז מי צריך לעשות את הסרטים?
אני יגיד לכם מי שצריך לעשות את הסרטים זה לא המבוגרים אלה זה הילדים….
הילדים יש את הדימיון הילדים הם אלה שחיים בדור של סרטים
הם אלה שראו סרטים צבועניים
הם אלה שיכולים לעשות סרטים
אוליי עוד כמה שנים לישראל יהיה סרטים טובים למה כי הילדים יהיו מבוגרים, זה יהיה דור יותר חדש שפעם הם ראו סרטים..
אז איזה סרטים יהיה לנו בעתיד?
סרטים מלאיי דימין פיצוצים אהבה אימה קומדיה והם יהיו סרטים טובים.
אני מקווה שאהבת את מה שכתבתי
ואוליי עוד יום אחד אנחנו נעשה סרט.
זאת אולי קלישאה,
אבל כשתגדל תבין.
למה מעבירים כשיש סרטים ישראלים
כי אתם מניחים שהם גרועים ולא נותנים להם צ'אנס. יש סרטים ישראלים טובים, אפילו כאלה שמכוונים לילדים. אה, הדור שיוצר היום גם ראה הרבה סרטים בצבע הקולונוע זה לא המצאה חדשה. הם גם קראו ספרים, מה שמפתח את הדמיון בגיל יותר מאוחר.
צודק. קריאת ספרים מפתחת את הדמיון
וגם משפרת את העברית.